Buletin naval: încurcate-s ițele mediteraneene ale Domnului…

Acest articol a apărut pe USNI News în 21 octombrie 2020, iar rândurile de mai jos reprezintă traducerea sa succintă.

Este destul de bine cunoscută istoria petrolierului iranian – Adrian Darya-1 sechestrat de britanici în Gibraltar. Aceştia susțineau că destinația navei era Siria aflată sub embargo. Nu a durat mult până ce iranienii au răspuns în natură, capturând la rândul lor o navă comercială britanică.

Urmarea a fost că britanicii au fost nevoiți să trimită nave militare în Golful Persic care să protejeze navele comerciale sub pavilion britanic. Într-un final glorios, ambele țări și-au restituit navele. Conform sursei citate, se pare că până la urmă încărcătura navei iraniene a ajuns totuși la destinaţie, încărcptura sa fiind transbordată.

Ei bine, săptămâna trecută, un petrolier iranian – Samah – a trecut prin canalul Suez și a intrat în Marea Mediterană. După ieșirea din Suez, petrolierul iranian și-a oprit AIS-ul și a pornit către destinație, pare-se tot Siria. Diferența este că, de data aceasta, iranienii au evitat strâmtoarea Gibraltar iar petrolierul ar fi fost, potrivit sursei citate, escortat de două nave militare rusești: nava de realimentare Academician Pașin și distrugătorul de clasă UdaloyViceamiral Kulakov. S-ar părea că misiunea s-a încheiat cu succes. Ce surpriză!

Ca o scurtă paranteză, sâmbătă seara, Academician Paşin se afla în estul Mediteranei, poziţia sa putând fi accesată de aici. De altfel, şi HMS Dragon şi HMS Albion puteau fi văzute pe acelaşi site, una ieşind din Marmara către Mediterana, cealaltă ancorată în Cipru.

După încheierea misiunii de “escortă” a tancului iranian, marina rusă cu baza la Tartus a organizat un exercițiu având ca obiect “înlesnirea traficului civil”. Că situația este deja “încinsă” în estul Mediteranei este clar. Toată lumea are ceva cu… toată lumea.

După cum remarca şi autorul articolului citat, dacă rușii încep să escorteze navele iraniene, impunerea embargoului împotriva iranienilor sau sirienilor devine o chestiune… complexă.

Este greu de anticipat ce se va întâmpla și rămâne de văzut dacă vreuna din forțele occidentale dislocate în zonă va “îndrăzni” să ia măsuri împotriva unei nave iraniene/siriene escortate de nave militare rusești. Ideea e că rușii ridică miza la un nou nivel și e foarte interesant de văzut cum vor reacționa ceilalți.

conflictul din estul mediteranei

Fregata de clasă Udaloy, Mareşal Şapoşnikov, Vladivostok, în teste după modernizare Sursa foto: russiadenfence.net

Eu sunt un fan al arhitecturii navale sovietice iar distrugătoarele de clasă Udaloy sunt un bun exponent al acesteia. Totuşi, navele sunt relativ bătrâne iar armamentul-senzorii ambarcaţi nu mai sunt la nivelul navelor similare occidentale, aşa cum sunt fregatele celorlalţi riverani ai Mediteranei. De altfel, rușii au și început să le modernizeze cu senzori şi mijloace de luptă electronică noi, în timp ce armamentul beneficiază de 2 x 8 UKSK VLS pentru Kalibr, Oniks sau Zircon dar şi de 2 x 4 lansatoare de rachete anti-navă Uran, o opţiune ceva mai „clasică”. Deşi iniţial se vorbea de montarea unui sistem antiaerian de tip Shtil, nava a rămas cu vechiul sistem SA-N-9 Gauntlet, versiunea navală a Tor.

Ceea ce vreau să evidențiez este că, cel mai probabil, Kulakov nu este pe măsura unei… FREMM, să zicem. Cu toate acestea, aș putea paria că orice navă occidentală se va gândi de două ori înainte să încerce să oprească o navă iraniană aflată sub protecția unei nave militare rusești.

Pentru că, de fapt, pavilionul Sfântului Andrei impune respect.

Oricum, va fi foarte interesant să urmărim reacția forțelor navale occidentale dacă traficul naval iranian către Siria devine o obișnuință. Ca și escorta asigurată de ruși.

În toată această „distracţie” va ajunge curând şi „fregata” Regina Maria care va executa misiuni în estul Mediteranei în cadrul Operaţiunii Sea Guardian. Să sperăm că pavilionul NATO are acelaşi efect precum cel al Sfântului Andrei…

Nicolae

28 de comentarii:

  1. In astfel de imprejurari, mai importanta decat nava in sine este drapelul arborat. Impingator sa fie, daca are drapelul rusesc trebuie atentie…

    10
    • Fregata Regina Maria are ” de toate” la bord ?
      Rachete antinava ,rachete AA , torpile , sonar remorcat, lansatoare de contromăsuri ” chaff & flare ” ?
      Sau tot doar la tunul de 76 mm a rămas ?

      1
      • Nu stiu de ce dar in ultima vreme ma incearca sentimentul ca dupa 16 ani de taraganari actualul cuplu regal ar trebui trecut in rezerva iar Romania trebuie sa se gandeasca serios la urmatoarea pereche de nave care sa continue traditia. Apar nave noi, cu arhitectura noua, type 22 vor fi grav depasite in urmatorii 10 ani. Inarmarea navelor trebuia facuta demult, acum este cam tarzior pentru asta. Iar la tensiunile in crestere din Mediterana sa trimiti o nava inarmata doar cu tunuri, torpile si mitraliere pare o decizie hazardata. Nu mai zic ca intr-o posibila intalnire o sa le rada rusii in nas sau mai rau.

        3
    • exact principiul pentru care LCS-urile americane, oricat de blamate si neinarmate par si sunt ele, sunt o formidabila proiectie de forta.

      3
  2. Udaloy e fregata? Stiam ca e distrugator

    3
    • Rusii le spun большие противолодочные корабли, adica „nave antisubmarin mari”, clasificarea ca distrugator sau fregata este mai degraba atribuita de occidentali.
      Da, tu stii bine, dar inteleg ca urmau sa le retrogradeze la fregate.

      5
    • cred ca este aceeasi poveste ca si la Maraesti – prima data distrugator apoi retrogradat la fregata din ratiuni de armament, si de autonomie si ca suna mai realist sa ii spui fregata daca il compari cu restul navelor din NATO.
      Apoi distrugator-ul ajunge pe la 8000 de tone sau cam asa, este capabil sa asigure si aprarearea antiaeriana a unui grup de nave, daca na muit la DDG-uri si la Type 45 cam asta fac, sunt capabile sa duca lupta in toate cele 3 medii nu sunt optimizate doar pentru 1-2 medii de lupta.
      deci Udaloy – fregata mi se pare firesc.
      Dupa cum daca ar fi sa clasificam navele noastre Type 22 – sunt un fel de OPV-uri la ce pot face in cele 3 medii de lupta.

      3
  3. eu unul,chiar nu am inteles cum naiba au sechestrat britii nava iraniana(pe ce baza legala ?).doar daca idiotii de iranieni au acostat in portul gibraltar de bunavoie . ptr ca str gibraltar se supune conventiei internationale a marilor(semnata si de UK) care presupune TRANZITUL LIBER al oricarei nave (sau aeronave) prin apele teritoriale ale tarii pe al carei teritoriu este stramtoarea respectiva.in plus britii au in jurul gibraltarului ape teritoriale de doar 3 nm (5,5km) in conditiile in care stramtoarea are intre gibraltar si ceuta(colonie spaniola pe malul opus). peste 20km latime. adica aveau loc garla sa evite zona britanica.

    3
    • Fara sa fi studiat problema, retinerea s-a efectuat in baza embargo-ului impus Siriei de occidentali. S-ar putea sa aiba de-a face si cu embarg-ul impus Iranului.
      Din cate imi amintesc, britanicii au interceptat si sechestrat petrolierul iranian. Iranienii au procedat la fel.

      1
      • Deci interceptarea si retinerea a fost ilegala, in ape internationale. Daca UE a decis embargo impotriva siriei el se referea la statele membre ue. Iar cel impotriva iranului se referea, normal, la schimburile economice cu iranul. Aceste embargouri nu aveau cum sa actioneze pe schimburile bilaterale iran-siria. Foarte nasoala treaba. Interceptarea si sechestrarea unei nave civile in apele internationale se numeste piraterie.naspa rau, cea mai respectata marina sa faca asa ceva.

        1
        • Eu zic sa mai citesti nitel pe subiect pentru ca tragi niste concluzii… Cea mai respectata marina si-a inceput activitatea sustinand corsarii si piratii.
          Iranienii au facut fix acelasi lucru. Oricum britanicii au picat prost in combinatia asta.
          Orice embargo e zero barat daca nu are cine sa-l aplice…

          3
          • Totusi, de vreo 200 de ani(de la trafalgar incoace) royal navy este unanim recunoscuta ca una dintre cele mai bune din lume. Cand ai un asa renume de dus mai departe si white ensign la catarg nu te bagi in magarii din astea de cocalar. Ca ce au facut, cam asa ceva a fost.

  4. Cu Regina Maria sub infricosatorul pavilion tricolor impunem embargou de embargou. Sa fim seriosi daca nu ai „bâta” ta, cum se zice intr-un alt material, esti 0: nu wsti credibil pentru parteneri si nu impui respect dusmanilor.

    5
  5. Europenii ce pot face…? Vor mai trece pe lista de sanctiuni niste entitati ruse si ,vor face putina gargara ! Ca acum vine iarna si se supara Putin si inchide robinetul la gaz si ingheata nemtii si alti cativa…. Doar nu or incepe un razboi de la un petrolier… ca o fi naspa si de poporul iranian cu embargoul asta…Din cauza a tot felul de dictatori multe popoare sufera…..

    2
  6. pana la urma ar fi interesant de stiut daca si fregata asta se scufunda la fel de rapid ca si cele norvegiene sau URSS-ul proiecta navele cu mult mai mare atentie la supravietuirea in caz de lovire directa a lor.
    Aici este un mare semn de intrebare cu privire la marinele europene – exceptie facand poate Marina Frantei, si Marii Britanii, poate si Marina Italiei.
    Nu stim cat de credibila este noua generatie de nave ale NATO la cum de usor s-a dus la fun fregata norvevienilor…
    Imi da de gandit si ca USA a luat Fremm-ul si i-a mai adaugat niste tone bune pentru a o face USN compliant.

    10
    • Din cate am mai citit, multe nave militare sovietice sunt pe principiul „sa fie acolo ca nu are ce sa strice”, mai balsoi asa. Foarte posibil sa fie mai teapan construite decat ce fac europenii astazi si chiar decat ce fac rusii astazi.

      4
      • Cred ca acelasi principiu s-a aplicat si navelor americane, de aceea a trebuit FREMM sa mai castige niste sute de kg in plus fata de versiune initiala a Fincantieri. Navele din Razboiul Rece erau gandite pentru a fi utilizate intr-un conflict de intensitate mare unde nu puteai sa ta astepti ca contramasurile sa protejeze nava perfect impotriva unui atac cu rachete si probabilitatea ca sa incasezi un Granit sau Harpoon era destul de mare.
        Ce cred ca s-a mai pierdut acum este dat de faptul ca NATO pana in 2007-2008 nu a mai avut un inamic real si practic din 1990-2006 au avut mai mult misiuni de show of flag si de „pacificare” turnand bombe si rachete in cap celor care erau ‘baietii rai” aici ma gandesc la Irak,Jugoslavia si genul acesta de actiuni.
        Toate acestea au facut ca atentia sa se indrpte mai mult pe alte chestii si mai putin pe supravietiurea in caz de impact.
        Tot din acele timpuri vin si LCS-urile pe care acum USN se gandeste cum sa le utilizeze mai bine.
        Sper ca noi macar la navele noi – ce fregata o sa cumparam sa ne gandim si la acest aspect, mai ales cand alegem lansatoarele verticale care le vor dota dar si nava pe care o sa o alegem daca HG-ul de achizitie o sa fie declarat nul.

        3
        • Armamentul in general este din ce in ce mai scump si cam toate bugetele s-au dus in jos.
          La americani mai gasesti pe net chestii legate de nivelurile de rezistenta la avarii, cu distrugatoarele si crucisatoarele in frunte.
          La europeni n-am gasit mare lucru, dar nici n-am stat sa caut. Oricum exista standardizari la nivel NATO cam pentru orice pluteste.
          Dracu’ mai stie la ce ne gandim noi…

    • S’or mai face fregate precum clasa O.P.H.? Mă gândesc că „tiza” mea, USS Stark, a luat două Exoceturi „in plin” de la irakieni și totuși (cu toate pierderile și daunele) a rămas pe linia de plutire și a putut fi reparată.

      Nici „britanicele” noastre nu cred că sunt departe, căci „la baza” sunt fregate oceanice (parca în rol de vânătoare de submarine sovietice).

      Robustețea navelor britanice din anii 70′-’80 cred că a fost dovedită în Războiul Malvinelor.

      2
  7. Hai ca vedem de maine daca rusii mai ofera protectie teroristilor din IRAN. Vedem daca flota US din mediterana, va opri tancurile petroliere iraniene sau nu.
    Deja ministrul iranian al petrolului si compania de petrol iraniana, au aparut azi pe lista de US Treasury ca sprijinind teroristi:
    „“The regime in Iran uses the petroleum sector to fund the destabilizing activities of the IRGC-QF,” said Secretary Steven T. Mnuchin. “The Iranian regime continues to prioritize its support for terrorist entities and its nuclear program over the needs of the Iranian people.”

    In spring 2019 alone, an IRGC-QF-led network employed more than a dozen NITC vessels to transport nearly 10 million barrels of crude oil, mostly destined for the Assad regime. Iran continues to perpetuate the Syrian conflict with these kinds of transactions. These shipments, taken collectively, sold for the equivalent of more than half a billion dollars. Today’s action targets those who supply and transport the oil that generates revenue for the IRGC-QF.”

    https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm1165

  8. Kulakov nu e la nivelul FREMM dar Mareşal Şapoşnikov e. Rusii au 8 astfel de nave, platforme bune pe care au în plan sa le modernizeze. Și nu sunt singurii, Ticonderoga de exemplu a apărut în anii 80 și unele itemuri se preconizează sa fie active pana în 2045.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *