Buletin naval. Învățăminte din Războiul Codului

Premise

Indiferent care vor fi rezultatele „operațiunii speciale” desfășurate de Federația Rusă în Ucraina, zona Mării Negre va rămâne pentru multă vreme una destul de turbulentă pentru riveranii ei. Cred că, în acest moment, putem presupune în mod rezonabil că Federația Rusă nu dorește încă o „operațiune specială” împotriva unui membru NATO dar asta nu înseamnă că putem sta liniștiți și relaxați, culcându-ne pe-o ureche.

De fapt, zona Mării Negre va fi din ce în ce mai importantă pentru noi, din motive pe care le-am mai evidențiat cu ocazia unui alt articol ce poate fi recitit aici. România are interese majore în Marea Neagră, începând cu portul Constanța, debușeul economiei românești, trecând prin protejarea zonelor de pescuit și terminând cu asigurarea securității energetice a țării prin exploatarea zăcămintelor din Zona Economică Exclusivă și inițiativele de asigurare a unor rute alternative de transport al gazelor și energiei electrice provenite din zona Caucazului și a Mării Caspice.

Am văzut cu ocazia unor evenimente recente (Nord Stream) că infrastructura de extracție și transport gaze este vulnerabilă și se pretează acțiunilor din zona „gri”, acțiuni desfășurate dar neasumate de diferiți actori statali. Deci, întrebarea zilei este: cum faci atunci când ai ceva de „împărțit” cu o mare putere, net superioară, care joacă murdar?

razboiul codului marea neagra

Războiul Codului – un exemplu de care ne putem folosi

De multe ori istoria ne servește răspunsuri. Iar cel de astăzi este așa numitul Război al Codului, război desfășurat cu intermitențe, din anii 1950 pană prin anii 1970, între Islanda și Marea Britanie. Două țări membre ale aceleași alianțe, NATO. Cam așa începe și articolul „The Cod Wars and Lessons for Maritime Counterinsurgency”, scris de Kevin Bilms și publicat luna aceasta de U.S. Naval Institute:

Can a small state successfully defend its maritime claims against a nuclear-armed opponent? Are smaller actors able to win below the threshold of high-intensity war? Or was Thucydides right in saying that the strong do what they can and the weak suffer what they must? While pondering these questions, today’s disputes in the South China Sea or future concerns in the Arctic may come to mind. But this saga has played out before, and David bested Goliath when Iceland defeated the United Kingdom in the so-called Cod Wars.

Într-un conflict „gri” atât de lung precum Războiul Codului, un „război” în care niciuna dintre părți nu vrea să dea înapoi, dar, totuși, ambele consideră că războiul deschis este de neconceput, toate acțiunile (cu excepția războiului) capătă o valoare sporită și dețin o influență mai mare în ceea ce privește rezultatul conflictului. Contemporanii considerau Războiul Codului „una dintre cele mai complicate încurcături” dintre două țări, iar capacitatea Islandei de a-și valorifica atuurile s-a dovedit decisivă pentru succesul Reykjavikului și înfrângerea politică a Londrei.

Folosind învățamintele Războiului Codului ca ghid pentru o posibilă situație viitoare a României în Marea Neagră, autorul articolului identifică patru elemente care au avut un rol proeminent pe tot parcursul conflictului:

  1. voința națională mai mare. Simplu spus, islandezilor chiar „le păsa” și s-au raliat împotriva „dușmanului” așa cum ucrainenii s-au raliat împotriva rușilor. Cum pescuitul reprezenta mai puțin de 5% din economia Marii Britanii, interesul populației britanice a fost destul de scăzut iar politicienii lor aveau probleme mai grave pe cap. Resursele alocate au fost pe măsura interesului public pentru acest subiect;
  2. mize naționale diferite. Astfel, situația este existențială pentru una din părți dar mai puțin importantă pentru cealaltă parte. Reluând exemplul de mai sus, pescuitul reprezenta în acel moment undeva la 80% din economia Islandei dar mai puțin de 5% din cea a Marii Britanii;
  3. asumarea riscurilor politice. Politicienii islandezi au știut cum să ridice miza la nivel politic și să profite de situația internațională generală, dar și de poziția lor strategică în cadrul NATO. Să ne aducem aminte de GIUK Gap – spațiul maritim vast și penetrabil (în ambele direcții, înspre și dinspre SUA, respectiv Uniunea Sovietică) dintre Groenlanda și Islanda pe de o parte (G pentru Groenlanda și I pentru Islanda), respectiv spațiul și mai vast și mai penetrabil dintre Islanda și Regatul Unit (UK pentru United Kingdom — Regatul Unit);
  4. tactici inovatoare neletale. Fiind vorba despre un război al codului, vă puteți imagina că majoritatea acțiunilor au avut loc pe mare, principalii protagoniști fiind liliputana dar inovatoarea Gardă de Coastă islandeză și, una dintre cele mai mari și mai titrate marine ale lumii, Royal Navy. Una peste alta, islandezii au folosit tot felul de soluții inedite, neletale, pe care englezii nici n-au știut (dar nici nu par să-și fi bătut prea mult capul cu asta) să le contracareze. Apropos de neletale, Războiul Codului a avut o singură victimă…

O concluzie

Strategia Islandei a reflectat ceea ce poate fi valabil pentru multe marine costiere (green water navy) care luptă cu o forță expediționară în apropierea țărmurilor sale: ele nu trebuie neapărat să dobândească controlul mării în fața unei puteri net superioare însă, trebuie să facă totul pentru a nega acesteia din urmă accesul nestingherit la controlul mării.

După cum a demonstrat și mica marină islandeză, evaluarea și abordarea corectă a situației de către autorități sunt cele mai importante, adeseori în detrimentul letalității. Identificarea modalităților concrete de acțiune și utilizarea celor mai potrivite mijloace tehnice în acest sens par să fie esențiale, mai ales în situațiile „gri”. Interesul populației, mizele naționale aflate în joc și calitatea clasei politice sunt însă elementele cu adevărat esențiale în orice conflict în detrimentul capacităților tehnico-tactice militare (asta nu înseamnă să cazi în extrema cealaltă). Fapt dovedit (zic eu) și în Războiul Codului.

În cazul nostru, interesul populației, dar mai ales al politicienilor pentru subiectul Marea Neagră pare destul de redus, mai multe „zvâcniri relativ leșinate” fiind înregistrate după ce Federația Rusă a preluat Crimeea de la Ucraina. De la „momentul de glorie” prin care am reușit să ne extindem Zona Economică Exclusivă în detrimentul Ucrainei, trecând prin încercarea eșuată de a constitui o flotă NATO la Marea Neagră împreună cu Turcia și Bulgaria, de-abia relativ recent am reușit să creștem vizibilitatea și importanța spațiului Mării Negre pentru UE și NATO (efort susținut și augmentat și de „operațiunea specială” a Federației Ruse).

Lecturam recent comunicatele de presă ale Agenției de Apărare Europene și am ajuns la o consultare publică pe tema strategiei maritime de securitate la nivelul Uniunii Europene. La consultarea publică adresată mai degrabă actorilor instituționali (Target audience – The primary target audience is experts in maritime security issues, but via a public consultation the views of the general public will also be obtained) s-au înregistrat 43 de răspunsuri. Întrebare retorică: câte răspunsuri credeți că au venit din România? Exact… niciunul.

În acest condiții nu este de mirare că la întrebarea – priorități geografice și geopolitice ale viitorului – Marea Mediterană a obținut 71%, Marea Neagră a obținut 43% (în ciuda războiului aflat în desfășurare) urmată la foarte scurtă distanță de spațiul indo-pacific cu 40%… Mai multe detalii și rezultate ale consultării publice găsiți aici.

Dar de ce i-ar interesa subiectul pe europenii din vest când politicienii și populația română îi acordă atât de puțină atenție deși este existențial pentru însuși viitorul nostru, al tuturor…

În ciuda celor de mai sus, nu putem spune că nu se fac (cel puțin în ultima vreme) eforturi diplomatice în sensul recunoașterii importanței geopolitice Mării Negre. Este o muncă grea care necesită persuasiune și răbdare. Și, poate, mai multă agresivitate din partea noastră. Cred că putem fi de acord că, de la intrarea în NATO și UE, România nu a mai avut un proiect de țară. Din punctul meu de vedere, proiectul „România educată” este un eșec major dar nu despre asta este vorba aici.

„Marea Neagră” ar putea fi însă un bun proiect de țară pentru România. De la conștientizarea importanței sale pentru noi până la abordarea unor măsuri concrete în care nu doar recunoaștem importanța sa, ci și facem ceva în acest sens.

71 de comentarii:

  1. in povestea asta a contat mult SUA. Islanda era mai importanta pt NATO decât
    pescarii britanici de cod. https://www.usni.org/magazines/proceedings/2020/june/win-without-fighting

    4
  2. Constientizarea importantei politice sau macar economice a Marii Negre pt noi, ar trebui sa inceapa macar din liceu. Dar ce sa mai vorbim profesionalismul invatamantului daca dau aprox 40% analfabeti functionali sau daca s-ar pune problema apararii tarii, tinerii ar face coada la pasapoarte !
    Atat apararea unei tari cat si dezvoltarea ei se face inca din scoala ! Acum vedem rezultatele : „ne invartim ca .. …intr-o caldare”, fara nici un proiect de viitor ! Parca ne-a directivat .. Hrusciov !

    3
  3. Ar fi interesant ce putem aplica din învățăminte in relația cu Ucraina. Ucraina a anunțat cu mândrie adâncirea canalului Bastroe

    ” Conform ordinului din 16 februarie, emis de portul Izmail, pescajul de trecere al navelor în tronsonul de la kilometrul zero al gurii Bâstroe a Dunării, până la kilometrul 77 al gurii Chilia este de 6,5 metri, iar din kilometrul 77 până la kilometrul 116 al estuarului – 7 metri.

    La începutul invaziei rusești, pescajul maxim era de numai 3,9 metri. ”

    „. In cadrul acestei lucrări și datorită succeselor Armatei Ucrainene la Marea Neagră, am deschis deja estuarul Bâstroe pentru transport maritim și am crescut potențialul de transbordare al porturilor. De asemenea, continuăm lucrările de dragare în partea ucraineană a Dunării.

    Am reușit să creștem pescajul permis al navelor pentru prima dată de la declararea independenței. Datorită acestui fapt, vom putea asigura transport maritim mai eficient și mai sigur între Marea Neagră și Dunăre, și vom putea crește fluxul de transport de mărfuri prin porturile la Dunăre. ”

    „. Lucrările operaționale pe partea ucraineană a Dunării sunt realizate în cooperare cu Comisia Europeană, România și Comisia Dunării. Această organizație guvernamentală internațională este responsabilă de asigurarea și dezvoltarea liberei navigații pe Dunăre pentru navele comerciale”, se arată în comunicatul Ministerului Infrastructurii din Ucraina. ”

    Din ce se laudă ucrainenii reiese că ei draghează in acest moment Dunărea, cu obiectiv clar creșterea fluxului de transport pe Dunăre.
    Susțin de asemenea că fac lucrurile acestea în cooperare cu România și Comisia europeană.
    Nu știu să le fi dat cineva acordul din partea României, iar de la Comisia europeană, unde e comisar pe transporturi Adina Vălean, soția lui Crin Antonescu, e o liniște asurzitoare.
    Nu cred că e cineva in tara asta sa fie de acord cu ce fac vecinii ucraineni, sa ne lase fără Delta și fără bani , că traficul de mărfuri se mută pe Bastroe, iar Delta se duce naibii, scăzând nivelul apei.

    https://www.digi24.ro/amphtml/stiri/actualitate/canalul-bastroe-a-fost-adancit-pana-la-65-metri-anunta-kievul-continuam-lucrarile-de-dragare-in-partea-ucraineana-a-dunarii-2257389

    Nu știu cum am putea împiedica dragarea Dunării de către Ucraina, că prin negocieri nu se rezolvă nimic, au ignorat ucrainenii legislația noastră, a lor , tratatele semnate, ceva cunoscut la slavii de răsărit.
    Ne mai rămân puține opțiuni, una din ele ar fi o tactică islandeza

    ” Creative approaches with Iceland’s small craft and use of nonexplosive munitions raised costs of business for UK ships through maintenance costs or risks of boarding and impoundment by Icelandic authorities. „

    21
    • Canal Dunare-Marea Neagra reloaded ?

      4
    • iti scapa un aspect. Dragarea se face pe teritoriul ucrainean, se vede clar pe harta daca te uiti un pic. Ce spui tu inseamna sa ne alaturam agresiunii rusesti. Astfel de aspecte se rezolva prin dialog si cooperare. Eventual rugam aliatii de peste ocean sa dea si ei un telefon

      6
      • Corect.
        Dar daca noi ne apucam de dragari , pe partea romaneasca a Dunarii , in anumite zone , cat sa modificam senalul navigabil si sa „mutam” albia mica a Dunarii si implicit intrarea pe canal , cum ar fi??

        Nu o facem , ca ne afecteaza si pe noi.
        Ca si asa Dunarea e un fluviu capricios , e afectat de dragari si pe partea superioara. Navigatia e afectata in anumite perioade ale anului , etc.

        Ne apucam de dragat pe sectorul romanesc si le inchidem tot accesul prin porturi la Dunare , daca facem cum fac ei.

        Ca tot spun ca motivatiile sunt economice.
        Ok , da , sunt motivatii economice.
        Trebuie sa le lasam deoparte si ei sa beneficieze , incalcand tratate si trecand peste preocuparile partii romanesti??

        Daca e asa , ok , cainii latra , ursul merge , aplicam aceeasi moneda.

        Parerea mea , e ca incep sa se urce pe acel munte de solidaritate si empatie si cand incep sa te trateze de sus , ptf ca simt suportul marilor din UE , nu prea mai e ok.

        Chiar si discursul lor , pe gen imperativ.
        Dati-ne arme , ca noi va aparam , ca nu mai poti obiecta , etc.

        Nu fratilor.
        Faceti diferenta.
        Existati inca , ca stat , ptr ca toti s-au solidarizat cu voi.
        Nu aparati voi restul lumii si trebuie sa va fie datori.

        44
      • Conform tratatelor internaționale si statutului Comisiei Dunării (un fel de UE avant la lettre) traficul naval in regim internațional este permis doar pe canalul Sulina. Prin urmare Bastroe si Chilia pot circula doar nave ucrainiene, iar pe zona comună cu Romania, nave ucrainiene doar cu acordul statului român (temporar in prezent)
        Tot prin tratate internationale, nici Ro, nici UA nu pot efectua lucrari care afecteaza volumul de apă in statul vecin.
        In afară decchestiunile de protectia mediului!!!

        12
    • Caudillo, iar ne tamaiezi cu propaganda neo-sovietica? Au iesit ucrainenii de sub papucul tarului si tre sa-l ajutam pe tatucul de la rasarit. N-a mers cu diversiunea cu romanii si moldovenii din Ucraina, n-a mers cu popii aia tradatori de neam, afiliati Moscovei, au ajuns si la canalul Bistroe.

      E un cuib de securisti manevrati de KGB in SIE si MAE si astia-s fac treaba si tu le-o faci fara sa stii imprastiind mizeriile astea, la fel ca admiratorul papusii kremliniste Le Pen.

      O sa avem destul timp sa discutam dupa razboi si sa folosim parghiile euro-atlantice pentru a aduce Ucraina la ascultare. Din fericire Delta nu apartie numai Romaniei si Ucrainei si e o chestiune de nivel european care poate fi transata in favoarea noastra, cum a mai fost si in trecut.

      Prioritatea noastra e sa ajutam Ucraina sa castige razboiul nu sa ne ducem dupa toate fentele kaghebiste. Prin postari ca a ta te aliniezi unei unei adunari selecte: Severin, Marga, Dincu, Ponta, Melescanu, Tariceanu, Dragnea, Predoiu.

      26
      • de data asta nu e nici o propaganda, l-au chemat pe ambbasadorul ucrainean la MAE pentru explicatii si pentru planificarea unui control din partea partii romane si UE pe canalul Bastroe. Deci e groasa.

        28
      • De la oameni carora le acordam anumit credit ..de prin comentarii , nu speram sa aud prostie mai mare.

        Ca delta nu apartine Romaniei???
        Ca e mentionata Ucraina in acceptul de posesiune??.
        Ca e o chestiune europeana(poate fi din prisma implicatiilor de mediu si transport)????

        Fratilor , pe ce lume traim???
        Ce gen de manipulare e asta.

        Asta e o chestie ce trebuie transata acum .
        Nu peste 5 ani , cand a secat totul in aval si nu mai exista acel canal natural.

        Voi chiar ganditi cand spuneti anumite chestii???
        Intelegeti implicatiile ptr Tulcea , Galati , Braila si judetele astea care au o buna parte din economie , afectata de activitatea pe Dunare???

        Ajungem sa renuntam de buna voie , la gurile Dunarii , dupa gandirea unora.

        Pana nu demult , aveam exclusivitate pe traficul pe Dunare.
        Ajunge sa fie contestat , pe principiul pasilor mici si ca ursul merge , cainii latra si de aici mai e un pas si ai pierdut administrarea traficului pe un brat ce iti apartinea.

        Eu zic ca ai nostri , trebuie sa aiba suficiente o…a , sa se puna transversal in tema. Prima data , scos capul din cutie si pusa tema pe masa autoritatilor europene si prin comunicare bilaterala. A doua , avizat ca vor fi urmari , ptr orice abordare unilaterala.
        A treia , masuri care sa duca la asigurarea navigatiei pe sectorul romanesc si asigurarea senalului de navigatie si impiedicarea dezvoltarilor artificiale.
        Simplu spus , dragarea in sector romanesc si blocarea prin aluviuni.

        Ce fente kgb-iste???
        Daca Romania decide sa modifice cursul apei , prin dragare si sa creeze un cot , care sa favorizeze formarea de aluviuni , la intrarea pe canalul lor , cum ti s-ar parea??

        35
        • Pai si io ce zic? O facem impreuna cu institutiile UE, cum s-a mai facut si in trecut. Insa nu agiti in presa ca nebunul cartea nationalista, ca ne iau ucrainenii Delta.

          Apropos, din partea Romaniei de ce n-a fost nici prim ministrul nici presedintele la conferinta de la Munchen? L-au trimis pe Aurescu. Ati vazut celelalte state europene cum au participat acolo?

          4
        • „Daca Romania decide sa modifice cursul apei , prin dragare si sa creeze un cot , care sa favorizeze formarea de aluviuni , la intrarea pe canalul lor , cum ti s-ar parea??”

          Pai asta va fi pana la urma solutia, la cum decurge „dialogul” cu astia….

          18
          • Se pare ca natia asta de mamaligi nu a inteles ca in partea adta a lumii locuita de natiuni de briganzi care periodic se mai sfasie intre ei trebuie sa ai langa tine un ciomag cat mai mare si sa ai cutitu’ ascutit langa tine. Altfel te privesv toti ca pe o prada.
            Anyway cei care ma stiti am fost printre cei mai vocali sustinatori ai sprijinului pentru un vecin agresat cu speranta ca asta va lecui macar in parte ranile trecutului si va deschide un orizont nou in relatiile cu ei. Este adevarat ca nu-i suficient sa ne dorim doar noi asta. Poate am fost naiv. Aparent vecinul respectiv nu vrea decat sa profite cat poate de orice situatie si-l doare in cot de perspectivele relatiilor cu unii din cei care-i sprijina.
            Ma uitam la tv la discutiile cu subiect Bastroe. Am inteles ca informarile capitaniei Ismail dau adancimi de navigatie de 6,5 pe anumite portiuni ale bratului Chilia si 7 m pe Bastroe. Asta nu prea pare propaganda ruseasca. Pe langa asta ambasadorul Ucrainei a fost prins cu minciuna afirmand ca era borba doar despre lucrari de decolmatare, adica mentinerea afancimii de 3,5m pe Chilia. Romania a cerut aprobarea Ucrainei ca navele specializate romanesti sa faca masuratori pe sectorul ucrainean al bratului Chilia si pe Bastroe. Ce credeti, ne vor da ucrainenii aprobarea?
            In timp ce aia sapa de zor noi asteptam aprobari si confirmari. Le president este mucles. Ba mai vad si colegi de site care tefuza sa priceapa realitatea. Vecinii mictioneaza cu bolta pe noi si noi ne imbatam cu apa rece ca-i propaganda moscala.Asa-s unii oricat i-ai ajuta cand le convine tot te calca in picioare. Pana nu le arati ciomagul nu te respecta.

            19
            • Anla, n as fi putut să o spun mai bine.

              „trebuie sa ai langa tine un ciomag cat mai mare si sa ai cutitu’ ascutit langa tine ”
              Asta am vrut sa zic și eu da’ m am gândit că sunt offtopic

              „Vecinii mictioneaza cu bolta pe noi si noi ne imbatam cu apa rece ca-i propaganda moscala.”
              Eu am vrut sa o spun mai direct, n am finețea ta.

              Eu spun că ar trebui să scrii mai des chestiile astea, chiar dacă te vor înjura pacifiștii, vei fi troll rus , sovietic, etc, ce poți să riști?
              Cum a zis Churchill
              „Ai duşmani ? Bravo! Înseamnă că ai făcut ceva, cândva în viaţă.”

              13
            • Cred ca” scandalul „Bastroe este „tinta falsa” pt….

              Dar hai sa tragem de ea….Oricum opinia publica este speriata, doarme cu pasaportul in mana si asta ar mai lipsii, sa cunoasca si angajamentele de la Munchen

              Am de deviat de la subiect ” ukrainieni ,jos mana de pe Delta”…..

              Ps.Continuati lupta ca aveti cu ce si veti avea mult mai mult ,de peste tot….
              Eliberati-va in totalitate teritoriul….

              • Da este tinta falsa de prin 2004.Propaganda moscala stia ca va avea nevoie de ea in 2023 si a creat-o preventiv. In rest cand nave de pana in 25000 tdw nu vor mai putea circula pe Dulina aveti grija sa gasiti si alte justificari.

                7
              • Daca ti-ai duce si frazele la capat….

                1
            • Anul trecut, când am zis ceva mult mai soft și am subliniat atitudinea de tot rahatul a ucrainienilor fată de R. Moldova (era vorba de presiunile lor pentru aderarea accelerată la UE a Ucrainei și moldovenii ziseseră că vor și ei și Kuleba a zis că doar eroii, adică ei, au dreptul) din putinist și agent rus nu m-ai scos.
              Acuma văz că te-ai luminat. Mintea rumânului cea de pe urmă …
              Oficial te-am iertat ;).
              Ba chiar la faza cu ciomagul și cuțitul zic că mi-ai mers la inimă. Și ai crescut în ochii mei.

              7
        • @Niko

          „Intelegeti implicatiile ptr Tulcea , Galati , Braila si judetele astea care au o buna parte din economie , afectata de activitatea pe Dunare???”

          Îi doare la moțul de la bască pe puliticienii noștri de traficul de mărfuri si impactul economic asupra numitelor județe, de vreo 30 de ani…și Constanța, si portul ,s-a vazut in ultimul an…
          Club ,plajă, beții, chirii în CT, braconat in restul, și cam atât …
          Plus masa de manevră de votanți…

          Zic si io…

          5
      • Ce ne trebuie nouă deltă, dă-o naibii și așa nu suntem în stare să avem grijă de ea. Frații noștri ucraineni se luptă din greu cu ursul, așa că pot face acum ce vor și trebuie să fim de acord cu ei întru totul și să-i susținem prin orice mijloace. Nu cumva să creadă Occidentul că suntem putiniști. Slava Ucraina!

        5
      • „O sa avem destul timp sa discutam dupa razboi”
        De unde știi cât va dura razboiul? Eu zic câțiva ani, posibil un conflict înghețat.
        Stai cu Bastroe la 7 m in timpul asta? Că e suficient un singur an să aibe adancimea asta și ți-a f*tut ecologia zonei.

        Nu, nu. Nu așteptăm. Ar fi o prostie monumentală.

        15
    • Interesante puncte de vedere. Mai ales cel că dacă vorbești despre Bastroe faci jocul KGB ului.
      Probabil că și postările Ministerului ucrainean al infrastructurii fac parte tot din jocul KGB ului, că de acolo știm că s a dus Canalul la 7 m de la 3.9 metri.
      Dar ce putem constata:
      1 . Ucrainenii draghează deja Dunărea, deși nu au acordul nostru.
      2. In 2004 au mutat pur și simplu balizele la 5 metri de malul românesc
      https://adevarul.ro/stiri-interne/societate/constructorii-canalului-bastroe-invadeaza-apele-677510.html#amp_tf=De%20la%20%251%24s&aoh=16768875294427&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fadevarul.ro%2Fstiri-interne%2Fsocietate%2Fconstructorii-canalului-bastroe-invadeaza-apele-677510.html
      Nu știe nimeni dacă se va repeta acțiunea
      3. Interesanta și ideea
      „O sa avem destul timp sa discutam dupa razboi si sa folosim parghiile euro-atlantice pentru a aduce Ucraina la ascultare. ”

      Aha, deci sa nu ne agităm , sa i lăsam pe ucraineni sa facă Bastroe de 9 metri , că e război și după război mai vedem care e treaba cu Bastroe.
      Și ce mai vedem atunci, că nu o sa și astupe Canalul, îl vor introduce in coridorul TEN-T , așa cum doresc acum.
      4. Foarte interesantă și ideea că România le a dat deja acordul pentru Bastroe, dar nu vrea nimeni sa și asume decizia.
      Ucrainenii draghează din octombrie anul trecut și nici o autoritate română nu s a sesizat.

      16
    • tu ai mai fost in delta in ultimul an?
      Am fost prin septembrie si erau foarte multe canale scazute si asta fara Bistroe. Abia daca mai puteai trece cu barca pe unele canale. Pe Dunare la granita cu bulgarii se circula toata vara pe senalul bulgaresc. Deci adancimea aia de 3,9 m e ceva relativ, vara din cauza secetei adancimea e mult mai mica.
      Problema e simpla, la noi nu a mai dragat nimeni de 20 de ani.
      Spui ca au dragat ucrainienii pe Bistroe, dar si daca nu dragau pe Bistroe si o faceau doar pe partea lor de Chilia era tot aia pentru noi. Mai bine sa ne uitam in curtea nostra si sa vedem cum o tara in razboi gaseste resurse sa deblocheze o cale navigabila iar noi care ne laudam cu fonduri UE nu suntem in stare ca macar la Giurgiu sa facem ceva.

      15
      • Am fost si eu la sfarsitul lui august 2022 o saptamana. Oamenii locului ziceau ca a scazut in ultimii ani nivelul din cauza secetei dar mai deranjati pareau de barcile cu motoare mari.

        2
        • dap. nu ai nicio sansa sa pui ceva scule’n apa. E full de taranoi care se dau in viteza cu barcile pe canale, atata barci individuale sau localnici ce plimba turisti. Bubuie manelele mai ceva ca pe plaja la Costinesti.

          4
      • Eu in loc de abordari din astea …personale , ce tind spre „idealism” , sa vedem rationamentele pragmatice si interesuñ unei natiuni.

        Si mai lasati asta , cu ce bunii sunt altii , ce rai si prosti sunt ai nostri.

        Din moment ce aia spun ca a crescut de la 4 la 6 , eu zic ca stiu ce vorbesc. Ca nu dau cotele apelor Dunarii , dupa ploaie.

        Partea a doua.
        Dunarea e o delta.
        Si intelegi cam ce efect poate avea crearea unui canal mai adanc , pe care apele curg mai repede. Ca mai spun ceva , care scapa multor atotstiutori idealisti. Ca estuarul creat la capatul canalului.
        Ori , deltele si aluviunile se formeaza ptr ca apa „sta” , se scurge incet , estuarele se formeaza ptr ca apa „curge” repede.

        Asa ca efectele acelea , de secare a deltei , pe care le vezi tu in vacantele acelea maiestre , le vei vedea amplificate.

        Poate si de asta , autoritatile romane(cum le tot batjocoresc unii) , nu „sapa” si nu muta fundul Dunarii.
        Ptr ca sunt implicatii ce trebuiesc studiate.

        Si cu adancime relativa si alte chestii.
        Pe Dunare o diferenta de doi metri , poate inseamna diferenta intre nave cu pescaj maritim si altele cu pescaj de fluviu.
        Navele de fluviu au pescaj mic.

        Si multi dintre voi , inca nu intelegeti diferenta intre administrare in comun a unei albii de fluviu , unde unii fac ce vor ei.

        Daca , din cauza lucrarilor de dragare , se colmateaza bratul romanesc , cine ramane cu exclusivitate de navigatie pe bratul nordic al Dunarii???
        Daca noi , ne apucam sa dragam in exces , ce efect poate avea ptr Dunarea superioara(sectorul maritim , pana spre Galati)???
        Mai ales ptr epocile proaste ale anului cu seceta??

        Poti bloca cursul superior al Dunarii …in timp ce „fratii” tai ucrainieni , isi transporta marfa , bine mersi pe sectorul lor???
        Tii blocata o parte din economia a vreo trei judete importante , din economia ta.
        Care depind de activitatea unor porturi maritime la Dunare si a catorva santiere navale , ce fac nave maritime , ca si activitate principala.

        Mai ganditi si cu capul.

        13
        • 1. Canalul de navigatie maritima este Sulina nu Chilia veche (bratul impartit acum cu ucrainienii). Conventia de la Belgrad: „Regimul stabilit prin prezenta Convenţie se aplică părţii navigabile a Dunării (fluviu) de la Ulm la Marea Neagra, urmând bratul Sulina cu acces la Mare prin Canalul Sulina.” Uite aici lectura : https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/23611
          2. Canalul Sulina are adancimea de 7m (sau ar trebui sa aibe daca se fac dragarile necesare). Sper ca ai prins Rostock si teoriile de ce a blocat bratul nostru https://ro.wikipedia.org/wiki/Bra%C8%9Bul_Sulina.
          3. „…………aproba navigatia navelor cu o lungime mai mare de 180 m, dar care sa nu depaseasca 225 m lungime”. Asta este canalul navigabil oficial si dupa cum vezi accepta nave mari.
          4. Ucrainienii au pus draga pana la Ismail, nu pana Patlageanca unde se bifurca. Ei vor sa faca la Ismail un siloz din care sa incarce direct vase mari. Nu pana la Reni.

          Si acum geniule, daca intre 2 puncte cu aceeasi cota ai 2 trasee din care unul e cu 30-40% mai lung si nu este adancit in punctul de cota inalta (cam pe 30% din lungine), pe unde o va lua volumul cel mai mare de apa? Asta ca bati campii pe aici cu activitati economice intrerupte sau ca nu mai avem noi pe unde sa ne ducem navele. Apropos cota la Patlageanca este de 3m, asta ca tot bati campii cu viteza de curgere.
          Problema e alta, ai nostrii au intretinut „din parti” canalul navigabil, asa cum e intretinut pe toata lungimea de la Braila la Drobeta, noroc ca pe alocuri au mai facut bulgarii.
          Nu zice nimeni ca ce fac ucrainienii este ok, sunt aceeasi ca de obicei mai ales ca acum le plange lumea in poala.
          Exista un pericol pentru biosfera (ceea ce spun si oficialii romani), dar de aici pana la tirada ta panicarda e distanta mare. Daca si asa te crezi mare ganditor, poate folosesti nuronii mai cu masura, dupa ce studiezi putin si tragi ceva aer in piept mai ales cu evaluarile altora, nu de alta, dar esti subtirel …

          4
          • 1.Tocmai ca incercand sa faca noua ruta navigabila Chilia-Bastroe Ucraina incalca conventia de la Belgrad din 1948.Vezi si declaratiile lor recente despre dezvoltarea infrastructurii portuare si integrarea noii rute in coridoarele de transport european. Toate afirmatiile lor te contrazic si arata adevaratele lor intentii.
            2., 3 no comment.
            4.Buletinul captaniei Ismail
            „Conform unui document emis de Căpitănia Portului Ismail, „de la intrarea pe Canalul Bâstroe, până la km 77 al Brațului Chilia se poate naviga cu pescaj de 6,5 metri, iar de la km 77 la km 116, unde are loc ieșirea de pe brațul Chilia, cu pescaj de 7 metri”.
            Deci nu pana la Ismail ci pana la intrarea pe canalul Chilia.
            La afirmatiile cu intretinerea senalului navigabil vezi ca de fapt bulgarii sunt cei care nu s-au achitat de sarcini in zona asta si nu romanii. Ce spun poate fi verificat cu articole din presa din ultimii 3 ani. Vara asta in conditiile secetei extreme Romania a alocat bani pentru dragare inclusiv in sectoarele ce revin bulgarilor. Dunarea maritima intre Sulina si Braila este bine intretinut. Accidente gen Rostock nu s-au produs din cauza lipsei dragajului.
            Tirada lui nu-i panicarda ca altfel nu era scandal si in 2004,problema este serioasa si nu tine doar de ecologie.

            9
      • Apa scazuta pe canale din vara asta se datora secetei prelungite, debitului scazut al Dunarii.

        4
  4. Până să ne ciocnim cu Rusia , vom avea deja probleme cu Ucraina. De pe acum se întrevede aroganța fățișă.
    Se comportă cu noi ca si cum am fi niște subordonați.

    11
  5. Războiul Codului este irelevant pentru RO. Bucureștiul nu are o dispută similară cu cea dintre Islanda și UK. Acolo era vorba de drepturi de pescuit. În Marea Neagăr noi ne-am confruntat cu dispute privind delimitarea zonei economice exclusie, rezolvată la Haga. Amenințarea cu care ne confruntăm în prezent este blocada rusă în Marea Neagră, minele și riscul unui atac asupra gurilor Dunării. Pe scurt, orice dispută în prezent în Marea Neagră, va fi de factură letală și va consta în acțiuni kinetice.

    Apoi UK, nu a deschis focul împotriva Gărzii de Coastă islandeze. Orice fregată Tip 12M ar fi făcut harcea parcea OPV-urile islandeze. Ideea era să aibă ordin. Din motive politice UK a acționat cu „frâna de mână trasă” în disputa privind drepturile de pescuit cu islandezii cei foarte încăpățânați.

    8
  6. Vasie Băcăuanul

    Acum ar trebui pus piciorul in prag, și interzise orice operațiuni pe Dunăre cu Marina militară. Da de unde s-o iei?

    1
  7. Nicolae, vezi că le dai idei rușilor pentru ce au de făcut peste puțini ani – Rusia cu coada-ntre picioare post-operațiune specială va fi Groenlanda și România UK (nu prin prisma dotării navale, ci prin prisma apartenenței la NATO).
    Ai expus foarte bine factorii motivaționali într-o confruntare – 1. voință, 2. mize, 3. [capacitatea de] asumare risc, 4. [încrederea în] tactici inovatoare – sunt valabile inclusiv acum în meciul UA – RU.
    Hai să ne gândim cum vor arăta aceste axe peste câțiva ani – Rusia umilită și sărăcită de sancțiuni persistente, cu conducere percepută moale ca urmare a *cedării* în Ucraina, dar cu vise imperiale Putin-style în meciul cu noi : 1. voință cât sentimentul de umilire, 2. miza – mândria rusă, 3. capacitatea de a risca – am văzut acu’ un an – știau ce riscă și-au făcut-o (lată) de au pus statutul de mare putere al Rusiei la masa de barbut doar cu pereche de nebuni în mână – dacă peste trei ani vor avea doar 10 % din cea a lui Putin, ar trebui să ne fie frică, 4. încrederea în propria inteligență – evident că atunci când e prea mare e semn de prostie, dar ei au mituri gen Zircon, Bulava, Avangard, Su-57 (față de noi cu laseru’ lu’ Coandă și tunelurile din Bucegi)
    Cum ar sta România ?
    1. voință națională – cam subțire, proporțională cu sentimentul de mândrie națională – și sentimentul de mândrie e o chestie care se creează greu – ne-a umflat Ceașcă de mândrie falsă și tot ne-a ținut 15 ani după, de-am ținut de *nu ne vindem țara, o facem praf noi*, da’ acu’ e la zero virgulă zero,
    2. mize – cum să motivezi cu *Marea Neagră miză națională capitală* pe românu’ care-adoarme cu Gâdea-n urechi și cu *România furată la redevențe de capitaliștii veroși ai lu’ Ursula* ? Cum să se ducă românu’ la răzbel pentru a proteja gazu’ OMV-ului lu’ Nehammer ?
    3. capacitatea de asumare a riscului – țin minte că în Code War premierul islandez era cât pe ce să fie arestat pentru terorism – a și rămas parcă în Paris vreo două zile cât pe ce să fie trimis pachet la Londra – vreau și eu să văd un politician român cu patru cojones la purtător
    4. *încredere în tactici inovatoare* … ha-ha … *inovatoare* în țara lu’ domnu ‘ Copy și madam Paste ? Măcar de-ar face copy-paste de la cap la coadă după islandezi, care-au agățat cu utilaje de pescuit *din greșeală* cablurile microfoanelor americano-britanice de ascultat submarine de-a intrat Lyndon Johnson în fibrilație. Noi ca stat suntem oricum incapacitați mental de sloganurile juridice cu stat de drept și bla-bla – ia să-ncerce un amiral să tureze motoarele la crucișătorul Mărășești fix cât s-agațe și să rupă niște cabluri dubioase care put a vodcă – în secunda doi *nerespectarea procedurilor UE de navigație*, *prejudiciu de mare valoare prin zgârierea elicii*, bla-bla,
    Ideea e că extrapolând cei patru factori motivaționali sociali și politici la orice conflict / potențial conflict / alte situații decât războiul / etc. și analizându-ne pe noi … îmi cam dă cu virgulă calculul, și asta fără a fi defetist și fără a vrea să stârnesc cor de bocitoare – mi-ar place să știu cum am putea îmbunătăți punctajul la cei patru parametri.
    Nu de alta, dar când mă uit acum cum începem să tragem de timp la scorul de 3-1 (pentru austrieci) la meciul din deplasare AT – RO de pe stadionul lu’ Avântul Schengen, când mă gândesc ce meciuri internaționale RO – UA vom avea pe teren propriu la Periprava sau Siret cu o Ucraină înrăită de război … sunt cam îngrijorat …

    6
  8. Dacă nu ar fi amenințat că nu mai pun bazele la dispoziția NATO ar fi dormit alături de cod, să fim serioși!

    4
  9. Am o vaga impresie ca Romania le-a dat acordul la ucraineni sa dragheze pe bastroe, chiar daca oficial spune ca nu. daca au facut-o fara acordul nostru inseamna ca nu ii duce capul prea mult. si ar arata la ce sa ne asteptam dupa razboi

    5
  10. Interesantă speță, dar irelevantă în opinia mea. Cu rușii care sunt principala amenințare nu îți merge așa. Dacă te simt slab te denazifica imediat. Noroc că suntem în NATO. Cu aliați? Ar fi turcii, dar nu o să ne luăm cu ei de la rezervele pe cale de dispariție de calcan. Cu bulgarii nu prea avem ce împărți, turiștii ni i-au luat deja. Rămân ucrainenii. Deja au complexe de superioritate și ne fac ordine și programul în ograda noastră. Kucima și Ianukovici redivivus. Dacă ies teferi din operațiunea specială ceea ce le doresc, vor avea mult de tras la reconstructie și se vor alinia vrând nevrând la directivele UE. Că de acolo vin banii sau nu. Sper să nu ne lase unchiu’ din brațe în favoarea lor. Dar vor fi și alți nemulțumiți față de lipsa de recunoștință în frunte cu Polonia…

    9
  11. Nu înțeleg de ce imediat sunteți contra , când cineva vorbește despre interesele naționale ? Ucraina nu acordă elementarele drepturi ale omului , drept la educație în limba proprie , mergi in Cernăuți și vezi câți români au copii la școlile de limba română, la fel maghiare?, au sărbătorit un criminal de război , Polonia a rămas uimită , ce cooperare când ei ne tratează așa , ce cooperare poți avea când Zelinski a declarat că România a ocupat Bucovina, să nu uităm canalul Bâstroe e pe pâmant românesc , ce ați uitat istoria ?? Respectul Ucrainei pentru democrație e zero , ei sunt naționaliști , până de curând ne făceau imperialiști , acum ei sunt bunătatea Europei , nu țin cont de nimeni și nimic , că reprezintă ei democrația , pacea în lume , niste povești slavii tot slavii rămân . Au închis peste 120 de școli cu predare în limba română Porosenko și acum Zelinski și tata romănii își varsă sângele pentru Ucraina . Respectul reciproc nu exista in contextul in care Ucraina a intrat pe teritoriul tau maritim și a pus balizele , să fim serioși. Acum britanici au o alta stofa fata de slavii.Nu va vad scriind uni in comentarii Trăiasca Romania, ci doar imediat că ești pro rus , rămân mirat că sunteți așa de devotați unor hoții precum Ucraina și nu plângeți că România e in situația asta .

    15
  12. Ca sa nu mai acuze unii partea romana de buna vointa , ar trebui sa stie , ca desi nu suntem de acord cu dezvoltarea canalului , in iulie s-a dat acceptul partii ucrainiene sa tranziteze pe acolo cu nave cu cereale .

    Cum au raspuns ei?

    Au anuntat acum ca adancimea a crescut de la 4 la 6 metri.

    Prima data , au raspuns , la intrebarea partii romane , ca sunt operatiuni curente.

    Cum sunt operatini curente , daca adancimea a crescut si trec vapoare mai mari??

    Al doilea raspuns , denota abordarea unilaterala.
    Ca sunt in interiorul granitelor Ucrainei si deci ..ii priveste doar pe ei.

    A treia , care denota ca deja se cred , ca negociaza peste capul tau …e ca ei au vorbit cu UE si ca respecta tratatele.

    Deci , nu numai , ca nu coteaza toate actele de buna vointa de pana acum …ei sunt peste.

    Ptr toti desteptii care tot predica ce si cu Rusia…ar trebui sa observe ca disputele de la gurile Dunarii , platou continental si restul , au fost cu Ucraina.

    Era de asteptat o schimbare de abordare in pozitia lor.

    12
    • bre partea romana distruge de zeci de ani dunarea de la intrare pana la varsare,impreuna cu marea neagra e tinuta subdezvoltata ,distruge fauna si flora pe toate apele curgatoare cu balastiere ,coruptia e la cote everestiene si tu imi spui de partea romana….ca partea ucrainiana se comporta dubios e alta discutie.

      7
  13. Alooo … Nicolae ! Parcă altădată erai mai ferm cu discuțiile off-topic . De ce nu spui și tu : * Mă oameni buni … ce-i cu voi ? Vedeți că poluați discuția cu Bâstroe * ?
    Off-topic : Ciucă a zis foarte bine * … ăăă mda … trebuie să măsurăm științific ce gust are mumu’ … ce depășește 3,5 metri e mu’e serioasă … *. O fi bine, o fi rău … greu de zis.
    Susținătorii datului cu pumnu-n masă uită totuși un lucru esențial : Zelenski e vedeta, nu Herr Mămăligă ! Bidonu’ crescu 5 % în sondaje azi, într-o singură ziulică, pe motiv de plimbare prin Kiev, nu pe Eroii Sanitari … Acum, cu vocalize * … dragă Ursula, uite draga pe Bâstroe … * nu facem decât să fim fie niște maimuțoi plângăcioși fie Orban 2 și să cârcotim inutil doar cât să-i facem pe occidentali să spună * … tăcerea are valențe diplomatice … atitudinea României arată multiaxialitatea problematicilor balcanice și necesitatea sinergiei executive în susținerea Ucrainei … *. Așa că, decât bla-bla-bla steril acum, mai bine ne deșteptăm peste un an, doi, trei când s-o termina războiu’ cu o analiză de impact a adâncirii canalului, o luăm pe Greta de braț, îi dăm peșcheșu’ ș-o plimbăm prin două bălți cu pelicani și trei cluburi de fițe și se drege treaba.
    Subiectul real al articolului era strategia de confruntare asimetrică alta decât războiul. Mă rog, opinia mea era că nouă ne lipsesc premisele voliționale de a face așa ceva și că, strict referitor la Marea Neagră, mai degrabă semănăm cu un Tom tălâmb decât cu un Jerry șmecher. Și opinia e cam contradictorie cu ideea articolului *ce frumos ar fi să fim și noi deștepți cum au fost alții*
    By the way – Cod Wars au însemnat expandarea ZEE islandeze la 200 mile nautice. Adică s-au *bătut* pentru ce era al lor. Adică tot meciul UK – IS s-a jucat în careul de 16m al islandezilor – asta nu mi se pare ceva deosebit.
    Dacă e să găsim temă navală de luptă asimetrică din care să tragem învățăminte, mai bine ne uităm la greci în războiul lor de independență – au contestat supremația otomană pe mare, au reușit în mod limitat să obțină mici victorii, dar superioritatea otomană pe mare utilă în mobiitatea trupelor și aprovizionarea garnizoanelor era cât pe ce să-i ducă pe greci la pierderea războiului de pe uscat. Au fost salvați la Navarino de NATO pe rit vechi de secol XIX (Anglia, Franța, Rusia) care au arătat cine-i jupânu’ și turcaleții au dat-o la pace imediat … Învățămintele ar fi să nu te crezi mai puternic decât ești – cu tot elanul lor revoluționar patriotic și superioritatea numerică, grecii au fost masacrați în toate insulele fără excepție, și nici nu au reușit să alimenteze capetele de pod de revoltă din Antalia. Adică nimic fără superioritate navală. Dar asta era valabil în sec. XIX. Acum, în sec. XXI, Marea Neagră nu mai e nimic altceva decât o baltă mai măricică – suprafața totală e dublul României, dar dacă luăm din asta 70 km zonă controlabilă de pe plajă de jur-împrejur, rămânem cu jumate’ de Românie … fix o baltă …

    4
  14. Scandalul cu Bistroe e o perdea de fum pentru a masca incompetenta si rateurile din alte domenii.

    https://www.facebook.com/574093338/posts/pfbid02jUzWqGVJhTw9LA7Qdv2GomB3jrHg3JGftK8fEkbusu6Q8FMGdzrxZWt3MogV1gL1l/

    3
  15. Dunarea ar putea fi dar nu este un asset national romanesc de valoare inestimabila.
    In fapt este bataia de joc a intregii natiuni romane care este pe persoane fizice.
    Nu dragam nimic ca nu vor bulgarii ca ei au alte interese, acum dragheaza ucrainienii si ne lasa cu ochii in soare.
    Porturile noastre la Dunare in amonte de Braila s-au dus dracului toate. In anii 1960-1980 se construiau nave maritime la Drobeta Turnu Severin si Oltenita. Acum, …
    Pariez ca pe Canalul Bistroe, cu adancimea de 9 metri vor fi ancorate navele US Navy, bye-bye Montreux. Noi nu am fost in stare macar sa acceptam ideea navigatiei navelor blue water pe Dunarea noastra, ca suntem, batuti in cap rau de tot.
    P.S. ‘Regina Maria’ are pescaj maxim de 6.4 m la un deplasament de 4900 t….

    6
    • Ce să caute „regina” pe canale, bre ?
      Dacă e să ne „jucăm” pe canale cu UKR, sunt altele…
      Și cum ajung blue water US Navy pe canalul ukrainenilor ?
      Se teleporteaza?

      1
  16. Era clar ca va aparea si faza cu Bistroe, la fel cum a aparut si faza cu legea minoritatilor. Ucrainienii profita de conjunctura diplomatica favorabila in care se afla si aplica politica lor veche de pumn in gura, fac ce ii intereseaza si dupa „cer voie”, nu de la Bucuresti desigur. Cand Biden e la Kiev in momentul de fata si mr. Z se afiseaza cu el bot in bot tot scandalul asta cu Delta si Bistroe pare unul marunt si insignifiant pentru restul lumii.
    Romania ar trebui sa trateze oricum separat spetele, una e razboiul ruso-ucrainian in care este clar ca lumina zilei de ce parte a baricadei se afla interesele noastre geopolitice (cat mai departe posibil de Marele Urs) si altele sunt celelalte. In celelalte (marlaniile pe care le comite Kievul) trebuie mers pe calea veche civilizata de la speta cu platoul continental, adica instante, comisii, legi, pana in panzele albe, altfel nu se poate. Si sperand ca incet incet cu timpul se vor mai civiliza si vecinii nostri dragi de la Rasarit vom putea avea un dialog mai constructiv cu ei.

    12
    • perfect de acord. agitatia asta nu ne serveste la nimic, dimpotriva da apa la moara trompetelor kaghebiste

      3
      • Agitatia e ok sa fie, nu trebuie sa intoarcem si celalt obraz ca Iisus in Biblie. Numai sa nu fie conditionat sprijinul penru razboi, pentru ca este contra intereselor nationale.
        Cat priveste trompetele kaghebiste – aici ucrainienii si-o fac cu mana lor, vor si cu.. si cu sufletu’n rai. Daca ar sta cuminti si s-ar concetra pe razboi si ar evita inflamarea spiritelor cu vecinii – treaba ar fi mai usoara pentru ei.

        5
  17. Unirea cu Basarabia ar fi putut sa fie un nou proiect de tara, iar toate celelalte sa fie doar mijlocul prin care ajungem sa facem unirea, inclusiv aspectul economic si militar. Dar cu cine sa facem asta cand noi abia de reusim sa deschidem gura in fata unei Ucrainei pe tema drepturilor incalcate ale minoritatilor. Mai noua si fata de canalul Bastroe!

    4
    • Gura se deschide, ideal ar fi sa existe si contextul in care sa fie ascultata. Politicienii nostri, atat de stersi si medicri cum sunt in prezent fac ce pot. Kievul e pe cai mari acum, isi permit magariile si profita de faptul ca atata timp cat ii toaca pe rusi marunt – se vor inchide ochii la multe (uncle Sam included).. N-a sa dureze o vesnicie insa, timpul si istoria vor rezolva multe. Unirea e nefezabila in contextul de acum insa intarirea statului pro occidental RM si integrarea sa in structurile UE si NATO pe sistemul tarilor baltice ar trebui sa fie o prioritate. Oportunitatea pentru asta exista, de-asta Moscova tipa prin toate gurile cu disperare si atata timp cat pierde in Ucraina si sta departe de Odessa nici nu poate face mare lucru privind asta.

      2
  18. Chiar nu putem gândi decât in clișee, de slava ucrâinii și rusia pericol iminent?
    Chiar nu avem nici cea mai mică idee despre statutul politic la Dunării?
    Chiar nu știm că Romania are o suveranitate limitată asupra cursului navigabil al Dunării pe sectorul românesc?
    Chiar nu știm că această veche instituție, Comisia Dunării, a fost înființată tocmai pentru a bloca influența și controlul Rusiei asupra Dunării, respectiv a tranzitului internațional pe Dunăre?
    Comisia Dunării putea amenaja pentru navigatie acum 100 de ani chiar brațul Chilia, dar in felul acesta traficul naval era la cheremul rușilor.
    Și dacă UA pierde controlul asupra brațului Chilia după ce acesta este introdus in traficul international, respectiv in reteaua TEN?
    Un lucru esre cert, amenajarea pentru navigatie pe Chilia și Bâstroe va colmata si limita traficul pe bratul Sulina, mai devreme decât ne imaginăm. Pe unde vom avea acces din Dunăre la MN? Pe la prietenîi prin curte?
    Avem canalul Dunăre/MN?!!
    Să nu uităm că până și pe Dej l-au trecut transpirațiile atunci când a văzit proiectul acestuia gândindu-se ca rușii îsi planifică anexarea „in integrum” a Deltei.
    În politică există principii și oportunitați, nu prietenii
    Așa că mai ușor cu efortul de război al altora acolo unde țara asta a noastră are interese vitale!

    8
    • Pai aia e problema mare, ca interesele noastre vitale sunt atat contra Ucrainei in Delta cat si in tinerea Rusiei cat mai departe de ea :)). Si de platou, si de RM plus Transnistria. Nu e o chestie stimpla in care se poate merge cu ochelari de cal intr-o singura directie, de-aia trebuie tratata cu cap. Trebuie sa-i sustinem pe ucrainieni in continuare in razboi, asa cum o facem, discret, e cel mai bine. In paralel ne tiganim cu ei pe celelalte chestiuni, apeland la mijloace din sfera civilizatiei. Adica exact ce fac autoritatile mult hulite de la Bucuresti in prezent, asa mediocre cum sunt (si nu zic ca nu sunt).

      6
      • Valorizați o lume paralelă, virtuală în defavoarea realității.
        Rusia a contestat dimensiunea platoului continental.
        Rusia a blocat brațul Sulina 15 ani prin eșuarea controlată a navei Rostok
        Rusia adoptă de 30 de ani legi tot mai antiromânești in Bucovina
        Cât despre republică, nu putem să dormim la gândul apărării ei in fața Rusiei fara sa ne intrebam cati dintre cetatenii ei ar pune mana pe arme ca să o apere.
        Dacă considerăm RM un stat independent, de ce murim de grija lui?
        Fictiunea numita RM nu va renunta niviodată la Transnistria tocmai pentru a-si nega apartenenta la o Românie istorică.
        Nu am auzit nici o retorica rusească antiteritorială la adresa Romaniei, iar aoartenența la NATo ne va scuti de o agresiune gratuită a rușilor.
        In schimb, punem interesele noastre imediate si directe in contul unei victoeii care deja se lasă asteptată de un an.
        Inprivinta Bastroe si problema etnicilor romani din UA, ucrainienii trebuia să indeplinească toate doleantele noastre mideste înainte de a solicita orice ajutor.
        In privinta Bastroe, aflam cu surprindere că au o politică de stat care ne este complet ostilă (practic e vorba de un atentat la mediul si geografia României) dar unii dintre noi inteleg că trebuie să subirdobeze politica romanească la interesele Ucrainei.
        Acesta e realism politic?!
        Și, dacă prin absurd, Rusia va deveni proprietara acestui canal de navigație, va avea Romania macar vreun argument de ordin moral? Dimpitrivă, prin pasivitatea de acum am consfinți un act de proprietate rezultat din razboi.
        Inainte de a spune slava ucraina să avem demnitate să spunem Glorie României!!

        2
        • Nu ai auzit nicio retorica ruseasca antiteritoriala la adresa Romaniei? Sunt necesare retorici sau vorbim de fapte concrete? Sterge-te la ochi si priveste in jur. Pe fazanul de Dodon l-ai vazut cum se preumbla pe la Kremlin cu harta Moldovei mari, refacuta sub obladuirea tarului? Sustinerea pe care o primeste de la Moscova Ungaria lui Orban in iredentismul ei e la si altele? Rusificarea si clientelarea RM (teritoriu in majoritate populat cu vorbitori de limba romana) ti se par acceptabile? Zici ca ne apara NATO? L-ai auzit pe tatuc cum cerea sa fim scosi din NATO asta, e oare un gest de prietenie? Navele rusesti care probau teritoriul nostru de curand pe langa platforma le-ai vazut si pe-alea?
          N-am facut nimic in privinta Bistroe? De peste 15 ani ne tiganim cu ei pe tema asta, ce ai vrea sa facem, sa ii atacam cu armata? Nu e nimic surprinzator, poate tu esti surprins, e un diferend vechi intre noi si ei asta.
          Cred ca nu ai inteles diferenta de baza intre ucrainieni si rusi. Banditi si unii si altii, numai ca primii macar vor sa se civilizeze, sa schimbe corabia spre Vest si cu ei vom putea discuta in continuare si pe la Haga, Bruxelles, Washington, etc. cand refuza sa se dea pe brazda, ca sa ne cautam dreptatea pe-acolo.
          Cu Siloviki Soyuz discuti cu Kalibrul in ultima instanta, asta e diferenta majora.

          7
  19. Gura se deschide, ideal ar fi sa existe si contextul in care sa fie ascultata. Politicienii nostri, atat de stersi si medicri cum sunt in prezent fac ce pot. Kievul e pe cai mari acum, isi permit magariile si profita de faptul ca atata timp cat ii toaca pe rusi marunt – se vor inchide ochii la multe (uncle Sam included).. N-a sa dureze o vesnicie insa, timpul si istoria vor rezolva multe. Unirea e nefezabila in contextul de acum insa intarirea statului pro occidental RM si integrarea sa in structurile UE si NATO pe sistemul tarilor baltice ar trebui sa fie o prioritate. Oportunitatea pentru asta exista, de-asta Moscova tipa prin toate gurile cu disperare si atata timp cat pierde in Ucraina si sta departe de Odessa nici nu poate face mare lucru privind asta.

  20. buna readucere aminte articolul.
    ca sa scapi off topic baga repede si unul cu situatia aparuta,canalul vietii.

  21. Băbăietzi… eu m-aș uita un pic în perspektivă…:
    * la punctul ăsta din Balck Sea Security Act: (7) the United States should work within NATO and with NATO Allies to develop a regular, rotational maritime presence in the Black Sea; – vezi https://www.congress.gov/bill/117th-congress/senate-bill/4509/text – id0F990C188B8745F386B9F3E3C18F4DA2
    * aici: The United States should consider a fourth base with a maritime component in the Danube Delta, which would enable maritime traffic for other Western powers and for Romania, Ukrain e, and other Black Sea nations. https://www.americanpurpose.com/articles/past-putin/
    P.S. Apropo de cine-i madam Joja: https://www.mei.edu/profile/iulia-sabina-joja

  22. Vedeți, de altfel, că tocmai veni o nouă ambasadoare a lui Uncle Sam pe meleagurile dâmbovitzene și că asta ar putea fi, eventual, un semn de adieri ale brizei marine. Zic, nu dau cu parul…

    1
  23. Tata aici e site romanesc SLAVA ROMANIEI , ce cautati aici cu aberatile astea cu slava unor nationalisti care in orbirea lor au atacat alte minoritati ? Ati uitat ca inainte anchetau pe cei de la centrul cultural romanesc pentru terorism? Romani nu faceau decat scenete de sarbatori si niste piese de teatru in limba romana, de unde terorism , acest nationalism si aceste porniri au pornit insurectia rusiilor din Ucraina , nu poti sa dai legi incat milioane de oameni sa nu fie reprezentati, democratia ar trebui respectata , uite nu isi invata lectia si tot insista a nu respecta dreptul oamenilor . Trist e ca mor oameni , nu va panicati , pe rusi in acest moment nu ii poti scoate , daca vor intra in Crimea ucraineni in Rusia se va face mobilizre generala , nimeni nu isi doreste asta , uitati ce eforturi se fac pentru ai sustine acum pe ucraineni, ca NATO asa cum e de puternica se bazeaza pe America , ca restul suntem saraci, noii, bulgari , macedonieni, unguri , slovaci ,cehii nu am putea sustine efortul de razboi

    3
    • Subiectul e spinos. Dar se observă diferențe semnificative între opiniile celor care consideră problema luând în calcul și tabloul general și croncănelile extaziate ale celor ce regurgitează propaganda moscovită, bucuroși că li se dă nesperat apă la moară. Ca de exemplu „ce cautati aici cu aberatile astea cu slava unor nationalisti care in orbirea lor au atacat alte minoritati”. Că om fi toți mai săraci cu duhul și nu știm că Putin n-avea nici o intenție să se oprească la Ucraina. De fapt, muscalii nici nu-și ascund încă intențiile legate de Moldova, ca aperitiv, cu toate că au botul sângerând de vreun an. Și apoi continuarea cu deșeurile clasice gen Rusia Invictus, esticii preșul americanilor ș-alte cele.

      Dacă ucrainenii nu-și cunosc interesul și acționează împotriva unui aliat, e o problemă de rezolvat în cadru democratic, cu pârghii legale. Indiferent de asta, rușii (și susținătorii lor, cu otrepele autohtone cap de coloană) se pot duce dracului. Cu prioritate.

      3
  24. Hm . hm .. incep sa fiu de acord cu consilierul lui Zelenski ce zicea despre Canalul Bâstroe: „Avem alte priorităţi, e război!” insa in acest caz prioritatea nu este razboiul ci altceva mai parsiv. Razboiul este decat prtextul, ocazia de a „forta mana”.

    Un mic proect clocit acum 20 de ani ..

    nainte sa explic de ce scriu asata … am a vatarge atenti asupra modalotatii uluitor de facile prin care marginenii justifica „se dragheaza” ., Mda insa cu draga , utiliaj esential, poti face :
    – decolmatarea unei suprafete de apa. Rau, lc nu importa .. scoti malaul din el ca sa ii pastrezi adancimea
    – adancireqa acerleo ape
    -dsaparea unui noi canal, groapa, viitoare balta.

    Explicatia initaiala a malorusilor a fpots „noi drgama adica decolamatam”. Ca apoi , dupa ce oricine a zis altceva a fost tavalit ca putinist samd sa zica „a da.. plftiti pe la noi canhalaul are acum 6,5 metri!”. Ma rog obraqznbicie tipic ruseasca fie ea malo sau veloci (prespun ca si bielorusii nu sunt degeaba rusi!)

    Calr ?
    Bun si acum partile necalre. Ce mama lu Procest Verbal vor ei ? si de ce?

    Apaprent, da numa aparent ar fi virba despre circvulatia fluviala „„Zona portuară a Dunării și-a dezvoltat semnificativ capacitatea de export în ultimul an. Doar în martie anul trecut, circulația mărfurilor în porturile Izmail, Reni și Ust-Dunăre” a crescut de trei ori. Dintre acestea, au fost exportate peste 17 milioane de tone de produse, inclusiv peste 11 milioane de tone de produse alimentare. „Zona portuară a Dunării și-a dezvoltat semnificativ capacitatea de export în ultimul an. Doar în martie anul trecut, circulația mărfurilor în porturile Izmail, Reni și Ust-Dunăre” a crescut de trei ori. Dintre acestea, au fost exportate peste 17 milioane de tone de produse, inclusiv peste 11 milioane de tone de produse alimentare.”

    Insa e un insa canalul asta isi incepe epopeea acu cca 20 de ani …. Adica a fots gandsdit pe timp de pace …. si pretenie intre slavii de isi zic rusi si ca cand nu era cazul de program UE «Solidarity Lanes», menit să promoveze dezvoltarea rutelor logistice alternative pentru exporturile ucrainene…

    ALtaceva voi ati vazut harta Buceagului ?!!! Ar fi ceva enteres ca sa dezvolti porturile alea … unbsa ca cat de mare? Nu de lata dar Buceagul nu e chiar cine stie ce – 13.200 km pătrați si cca 600.000 locuitori. Terenul ala .. cum sa va zic e in mare parte malstina, lunca inundabila , bigat in peste, pipirig, stuf si tantari . Capapcitatea de expoc este limitatata.
    Da ma ropg cica Odesa e blocata… da.. Da cum transporta cantitaile alea din Odesa la Reni ? ia de vedeti aici https://upload.wikim…of_Moldova.png.

    si daca au lata solutie de ce dracu nu aiz de portul Cetatea Alba (Білгород-Дністровський) ?

    A. Ca trebe sa va zic un mic dezavantaj …. imiediat la N de bratul Chilia, stop joc ucrainean , incepe Moldova!!!

    SI mai este ceva … ucrainienii vor sa introduca zona asta in rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) și că ”Ucraina a solicitat Comisiei să adauge la rețea alinierile căilor navigabile interioare ale estuarelor Chilia și Bâstroe ale Dunării”….. v https://transport.ec.europa.eu/sites/default/files/styles/embed_large/public/2021-10/updated_map.jpg?itok=wnt6BX3S

    si iar repet exista constrangeri ale hartii (dimensiunea Buceagului, capacitaile sale) care la prima vedere nu ar justifica …
    Insa la o a doua vedere? Ar putea motiva atragerea catre Ucraina a Transnistriei, si a1/3 pana la 1/4 din R. Moldova . Asta fara a lua in considerere eventule modificari ae debitului de apa al canaluui Sulina .. care a rputea favoriza porturile ucriniene – Reni, Ismail , Chilia . Un mic proect clocit acum 20 de ani ..

    Coincidenta ?!

    Doua stiri acum 5 zile (pe 15)
    1) Ucraina a început să facă lucrări de adâncire la canalul Bâstroe

    2) Mareșalul Ion Antonescu, responsabil pentru Holocaustul din România împotriva evreilor, se regăsește pe lista celor 219 de personalități care au primit distincția „doctor honoris causa” a Universității București. Senatul Universității va „discuta” retragerea titlului, cerută de Cristian Preda. Ion Antonescu a devenit „doctor honoris causa” în 1941. Surse – Romania.europalibera.org, hotnews.ro, unibuc.ro/, mediafac, adevarul, libertatea, spotmedia, profit5.ro samd etc destule altele!!!
    Desi exista alegati ca nu i s-ar fi retas acest titlu … totusi ma bizui pe scrofulozitatea comunistilor din 1946 …

    Dar .. ma rog .. coincidenta ?
    Poate am devenit paranoic. Poate.
    Dar ce ‘salva” de articole in legatura cu aceasta retragere !! Evenimentul no 1!!! „Acoperind” stirea cu Bastroe adica facand=i nestire .

    Bun. Accept ca am devenit paranoic!
    Insa intrebarea ar fi – sunt, oare , indeajuns de paranoic?

    5
  25. Fraților , orice subiect am discuta , la nivel international suntem văzuți ca niște niște căței …
    După ce vom avea o forța aeriana de 49 , poate (cine știe ???) 60 de F16 , o forța terestra , o forța navala – atunci poate vom fi respectați de vecini – dar pana atunci , singura noastră șansa este ca SUA nu vede in Ucraina un Partner de încredere , și mai vede Ucraina un teritoriu greu de aparat datorită câmpiilor întinse …
    Din punctul de vedere al SUA , România este importanta pentru ca este rusofoba și e traversată de munții Carpați , iar apararea Europei s-ar face pe Carpați nu pe Nipru …
    Și pana la urma , clasa politica actuala nu duce țara asta in nicio direcție glorioasă – nu avem nici măcar o amărâtă de autostrada care sa traverseze România , iar infrastructura feroviară e praf …
    Legat de Ucraina , doar naivii își imaginează ca vecinii vor fi vreodată prietenii noștri – iar pe site-ul asta sunt putini naivi …
    Părerea mea e ca oligarhia ucraineana vrea independenta fata de Rusia pentru a-și cheltui banii după propria dorința și eventual sa vizeze și niște fonduri de la UE …
    Dar sa nu ii fim alături Ucrainei când lupta împotriva Rusiei mi se pare o foarte mare prostie – nu oricine ar fi dispus sa își distrugă țara intr-o lupta împotriva Rusiei – iar Ucraina , din punctul meu de vedere e o țara distrusă – economic , demografic iar din punct de vedere militar Ucraina e dependentă de occident (SUA ) , ca toate echipamentele alea militare care le rămân după terminarea conflictului , fără susținerea tehnica a occidentului nu vor avea mare valoare …
    Așadar , nu văd in Vecinul ucrainean un mare viitor dușman , cred , sincer , ca cel mai mare dușman / inamic al României este intern …

    13
  26. hm .. denuntarea asta a”otinistilor dinRromansitam|” nu cumva este .. daunatoare Romaniei ?

    Ia sa va dau niste comentarii ce se cred „corecte” :
    – „Daca Romania nu isi impacheta interesele economice in ecologie propunea Ucrainei sa imparta si costurile si beneficiile canalului Dunare – m Neagra. Dar nu vrea asta. Noi avem un canal si nu vrem concurenta.
    – „Au fost si episoade mai vechi cand Ucraina a intentionat diverse lucrari de amenajare pentru navigatie iar romanii au sarit de cur in sus ca omoara rezervatia Deltei.
    Care a fost ideea magnifica a romanilor la un moment dat? Sa sape inca un canal care sa priveze si mai tare de apa Bastroe. Lucru care ar fi afectat deloc rezervatia, si prin constructie si prin efecte. Doar o adancire a unuia existent se pare ca are efectul asta. Mai exact, doar al lor. Pentru ca Sulina se mai dragheaza cand da sfantu’ si ecologia pare ca nu sufera deloc.

    Cum ziceam, cacanarii. Dar au mai castigat muppetsii pro rusi un punct de discutie.

    – „Nu, nu-i ajutăm suficient. Ar trebui să-i ajutăm cu cel puțin 1% din PIB, să-i ajutăm cu armament și muniție și să facem public acest lucru. Ar trebui să-i ajutăm la nivelul Poloniei și țărilor baltice. N-am auzit sa cumpărăm tancuri T72 de prin Africa și să le recondiționam pentru ei. N-am auzit sa le dăm câteva unități Himars și câteva Ghepard. Lista de morți, in linia întâi, cetățeni români din Romania este aproape zero. Pe lista donatorilor de armament poate suntem pe pagina 2 dacă există. Trebuie să ne vedem interesul; nici nu vreau să-mi închipui ce troglodiții ar ajunge pe la noi la putere în câțiva ani dacă ruZZia imperială nu este demantelată. Eu nu vreau să trăiesc în acea Românie.

    – „ Romania de care zici tu, pe care am descris-o mai sus, ar fi un desert. Slava Domnului ca nu se poate asa ceva. Ne-a facut Dumnezeu cuib ca la barza chiora in 1917+ Nici dupa WWII n-am iesit tocmai prost avand in vedere cu ce ne-am ocupat noi prin…. Ucraina

    Da merită să-i ajutăm, NE AJUTĂM PE NOI ajutandu-i pe ei, probabil vom și intra în război alături de ei în următorii ani. Cu Bastroe lămurim pe urmă. Poate le livrăm noi ce au nevoie pe altă cale că să nu aibă nevoie de Bastroe.
    Hai să-i ajutăm să ia Crimeea înapoi.

    2
  27. Bai baieti, asa ne place sa ne uitam la altii de pe gard si sa nu facem nimic. Tin sa va spun ca Arbdd sinistra administratie a Rezervatiei, Ministerul micilor zis si mediului, Ministerul furtunilor zis si apelor, toti guvernatorii incepand cu puricele ala mic de la catavencu si marii pescari ai Romaniei, nu au facut nicio dragare a Deltei. I-a durut fix in cur in conditiile in care pestele moare si se duce dracu si ecosistemu si biodiversitatea.Neadancind Delta ajungi la insula Sacalin ca Isus pe apa. Probabil ca nu va dati seama ce inseamna sa n ai apa, o chestie care se impune daca mai vrei Delta. La ultimul studiu facut de Arbdd cica lipsa pestelui e pusa pe seama pescarului sportiv., care braconeaza cu undite. Acu intreb si eu cine impiedica pe cretinii de politicieni romani sa puna mana sa sape Delta? Sfantul Johanis, vedeta Zelensky sau tot Putin e de vina ca nu ne protejam o bogatie aflata in patrimoniul universal? Asta in conditiile in care dragarea trebuia inceputa nu azi ci acu zeci de ani, ca aluviuni aduce Dunarea cat incape si ca exista studii serioase ca in 50 ani prognoza pe Sudul Ro,Dobrogea si Moldova e desertificare?
    Va intreb acu, ca tot o dam in teoriile conspiratiei ce a facut Ucraina ca sa impiedice sanatosul si muncitorul profesionist roman, pe ala verde, sa sape la adancirea Deltei si Dunarii? Sau am stat cu destu in profundor mancand storceag. In opinia mea eu cred ca tot Nehammer e de vina si cred ca si Viktor Orban ne blesteama, era sa se inece pe la bulgari, din cauza valurilor facute de Johannis ca asta e mereu in concediu.

    5
    • Vezi ca dragarea aia in sine distruge parte din ecosistem, nu e un proces natural ci „man made” iar evacuarea molozului scos creeaza in sine alte probleme. Oricum ce au facut mafiotii si incompetentii din aparatul de stat roman cu privire la intretinerea Deltei conteaza mai putin pe subiect, aici era vorba de securitatea la Marea Neagra si Gurile Dunarii, ce putem face cu putinul pe care il avem a.i. sa nu dam cu tunul pe fata in caz de conflict. Discutia s-a dus in scandalul Bistroe care e la moda, daca nu sunt rusii aproape ca sa ne tina in priza si sunt ocupati prin alte locuri avem de-a face cu flegmele ucrainienilor. Si ceea ce a deranjat cel mai mult si pe buna dreptate a fost perversa lor de sarpe incalzit la san si mai ales taraneala cu care se dau si mari pe Twitter cat un scuipat in fata extra, ar fi putut macar sa taca si sa nege pana la capat si sa incercam sa o dregem in spatele cortinei cumva. Dar apucaturile vechi se uita greu, ei nu au inteles inca ca uchiul Sam nu e ca gospodinul de la Kremlin, adica inchide un ochi acum din interes insa cand se va termina bubuiala gata cu tinutul in brate si clauza de natiune favorizata; de atunci incolo vor trebui sa se descurce cu frumosul daca vor ue, nato, schengen, democratie ca in Vest si alte fineturi de genul.

      9
  28. mie mi se pare incredibil ce fac unii din statul roman azi si cum suntem orbiti de rahatul ala cu Bistroe

    https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/02/biden-trip-ukraine-kyiv/673134/

    Au dat acordul în august 200, s-au apucat aia de treaba de 3 luni,aproape au terminat și s-a trezit Grindeanu ca stie el cat sapa aia 6,5 m în loc de 5,85 m cât era acordul.

    Sambata discuta la Munchen Aurescu și Culeba, stabilesc ei ce și cum, iar azi brusc mae convoacă ambasadorul ukr = act profund inamical, fix cand e Biden la Kiev.

    Și da MAE comunicat si spune ca nudau acordul sa facă aia adancire, dar ca nu știu sigur daca aia chiar adancire fac si ca cer acces, dar nu pentru MAE ci pentru ceva organ de la min transporturilor, ca MAE nu știe ce și cum.

    Mare agitatie mare, iar azi iese Ciuca al nostru și zice ca nu are info ca s-ar fi făcut lucrari de adancire.

    Si spre mirarea mea unii oameni seriosi chiar se duc pe fenta si sunt sincer ingrijorati de soarta Deltei lasata la mana nevolnicilor de ucraineni.

    Eu nu zic ca tre sa facem ca aia dar macar cand acuzam sa stim dracu ce acuzam nu sa ne dam cu stangu-n dreptu in comunicate si sa aruncam de la minister la minister.

    2

Comentariile nu sunt permise.