Buletin naval: masochism în achiziții

licitatie corvete

Sigma 10514 si Type 22 R Sursa: Damen

Am stat mult și m-am gândit dacă are sens să scriu sau nu despre asta, nu de alta dar lucrez la ceva mai interesant în perioada asta… Suntem în anul de grație 2019 când am fi putut sărbători lansarea la apă a primei corvete. Modernizarea (a se citi înarmarea) primei fregate ar fi trebuit să o sărbătorim anul trecut sau chiar în 2017.

Licitațiile nu sunt pentru noi, asta e clar! Licitații pentru torpile care nu trezesc interesul nimănui, licitații pentru fregate dezarmate, anulate pe motiv de derapaj grav de la valorile democrației (a se citi Erdogan) și licitații pentru corvete organizate deși armata știa foarte clar ce-și dorește. Așa se întâmplă când vrei să fii în ton cu legislația europeană și s-o faci pe inteligentul deși existau soluții legale pentru a evita această stare de lucruri…

Incapacitatea conducerii politice de a duce la bun sfârșit o banală licitație, demagogia ieftină și lipsa de viziune strategică și geopolitică (suntem invizibili la nivel diplomatic) ne-au adus în situația în care, în acest moment, flota militară română tinde să devină complet irelevantă la Marea Neagră. Exact într-unul din momentele când avem mai mare nevoie de ea.

Știu că sună alarmist și exagerat dar, în acest moment, flotei militare îi lipsesc mijloacele moderne de luptă anti-navă și anti-aeriene. În materie de luptă anti-submarin încă mai deținem unele capabilități… deși lucrurile șchioapătă serios și pe acolo.

În acest context, putem spune, fără a greși prea mult, că licitația pentru achiziția corvetelor este un eșec total. Unul care ar trebui asumat… De cine? Păi în primul rând de ministrul apărării în calitate de șef politic al MAPN.

Construcția unei flote moderne, echipate conform secolului în care trăim, va dura cel puțin 5 până la 10 ani. Dar asta de la data semnării unui contract de achiziție a… orice. Ori tocmai această semnare pare din ce în ce mai îndepărtată. Bătălii aprige se dau în culise, toată lumea judecându-se cu toată lumea în fața unui MAPN neputincios și incapabil să-și asume bărbătește greșelile făcute. Consecințele sunt deosebit de grave, având în vedere starea actuală a flotei, de departe cea mai năpăstuită ramură a armatei române.

Comunicarea pe acest subiect este tipic dâmbovițeană: la nivel politic aruncăm cartoful fierbinte de la unul la altul, presa face cunoscute rezultatele licitației înaintea organizatorului, MAPN face plângere penală pentru bănuieli rezonabile privind săvârșirea unor infracțiuni și, din când în când, domnul ministru Leș ne anunță că se lucrează și că durează pentru că e complicat. Mircea, fă-te că lucrezi! Remember?

Tot ce înțeleg eu din decizia de mai jos, este că licitația pentru achiziția corvetelor este în acest moment suspendată. Dar suspendarea asta survine în cadrul unei cauze! Care cauză? Despre ce altă cauză mai vorbim? Well, greu de spus, transparenţa procedurii este la cote înalte…

Una peste alta, suntem exact în situația care ne dezavantajează cel mai mult.

Avem în această licitație expresia cea mai profundă a unui aparat de stat măcinat de corupție și incompentență. Totul cu prețul pierderii unor capabilități militare esențiale în spațiul din ce în ce mai contestat al Mării Negre.

Acum, după ce am criticat, să încerc să ofer și niște soluții de avarie. Așa ar fi corect, nu? 🙂 Nu că m-ar băga pe mine cineva în seamă…

În acest context sumbru, licitația pentru achiziția bateriilor de coastă dobândește o importanță pe care nu o anticipam. De ce? Pentru că ne dă ocazia să alegem o rachetă anti-navă dar și radarul aferent. Ambele pot fi ulterior instalate pe alte nave, existente sau nu. Ambele adaugă primii colțișori adevărați capabilităților marinei militare române. Acum, având în vedere articolul anterior, nici aia n-arată prea bine… Dar să sperăm, că altceva mai bun n-avem de făcut până când putem vota din nou la anul…

Licitaţia pentru bateriile de coastă, finalizată prin alegerea unui ofertant (mă rog, singurul, că doar suntem în România), ne oferă oportunitatea modernizării navelor purtătoare de rachete de tip „Tarantul” care, din fericire, n-au fost incluse în niciun acord de offset. „Tarantulele” au frumoasa vârstă de aproximativ un sfert de veac și ar putea spori capabilitățile unei flote inexistente fără a cheltui o avere dintr-un buget intrat deja la apă datorită performanțelor economice ale guvernului actual. În condițiile în care anul viitor este unul electoral, nu că n-am fi votat și anul acesta.

licitatie corvete

Tarantul modernizată Sursa foto iniţială: Forţele Navale Române

Modernizările Tarantulelor ar trebui să se limiteze la:

  • refacerea resursei motoarelor și instalațiilor navelor (colaborare cu Ucraina);
  • instalarea unui nou radar de descoperire și iluminare a țintelor (același ca la bateriile de coastă) – în poza de mai sus se regăseşte un Thales NS-100 şi un Stir EO;
  • instalarea unor sisteme de comunicații moderne;
  • instalarea unui sistem de management al focului capabil să integreze atât armamentul artileristic de proveniență sovietică cât și noile rachete anti-navă ce vor fi instalate;
  • noi rachete anti-navă (aceleași ca la bateriile de coastă) – în poză este un amplasament cu patru tuburi, dar pot fi reduse la două tuburi pe fiecare bord dacă nu încape;
  • instalarea unor noi sisteme de contramăsuri.

În încheiere, vă invit să vizionați o secvență dintr-unul din filmele mele preferate, Filantropica:

Tot în încheiere, să știți că se poate și la alții (bine, ai noștri rămân campioni). De pildă chiar și în Congresul american: după ce-au consimțit la achiziția unui proiect non-american în programul FFG(X), acum congresmanii americani cer ca un procent cât mai mare din nave şi componentele acestora să fie realizate în SUA. Consecința? Necesitatea reproiectării unor zone ale navelor, creșterea costurilor finale și depășirea termenului asumat inițial cu circa un an.

P.S. Din ce am vazut eu, la Tetaluri n-au făcut nimic până acum deşi avem o licitaţie finalizată cu un câştigător despre care am mai vorbit aici. Şi vorbim de o licitaţie de circa 40 de milioane de lei. „Decât” atât!

P.P.S. De când a apărut şi până acum (21:51) articolul a fost modificat pe ici, pe colo, prin părţile neesenţiale.

Nicolae Hariuc

 

Surse: bunul simţ…

204 comentarii:

  1. Eu unul sunt amutit de stilul nostru ca tara de a se juca cu lucrurile astea.
    Daca in trecut as fi sarit la gat pentru tara asta si mai ales pentru armata ei, acum sunt in postura de resemnat. Orice se va intampla, suntem victimele propriei noastre prostii si nu victimele armamentului sau intereselor potrivnice ale dusmanilor…

  2. Pai ce vorbiram noi de AA pe Tarantule? 🙂
    Fara macar un Sadral nu ma declar multumit… ca sa nu ajungem iar la RAM, ca atunci povestim si de Tetal-uri! 🙂

    Inca o chestie, contestatiile astea n-au termen limita de depunere… ca asa, din blocaj in blocaj, putem intinde procedura pe vreo 10 ani?! Si ce s-a schimbat de la farsitul anului trecut pana acum, ca sa depuna contestatia dupa mai bine de 6 luni de la ultimul act major? Faptul ca au renuntat la precedenta investigatie?

    • Inteleg ca nu-ti place ce-am propus pentru Tarantule… 🙂 AK-urile alea inca mai fac treaba buna cu un sistem de control al focului decent… Poti sa mai pui un Simbad RC, nu are amprenta mare si nici nu penetreaza puntea semnificativ. Evident, nici nu e la fel de greu ca un SeaRam sau Sadral.

      Din actul pe care l-am postat reiese ca suspendarea survine in cadrul unei alte contestatii – nu reiese cine a facut-o, un fel de contestatie in contestatie in contestatie. Transparenta maxima, ce mai! 🙁

    • There’s so much space on Tarantul that you can place RAM on it.
      In proposed modernization of our Tarantuls (now retired) we thought about placing Sea Giraffe, eight RBS-15 Mk3, RAM and additional space for the motorboat on the rear. And it was doable.

      • Even if it’s possible and douable, the big question is: does it worth it? 🙂 The essence of this type of fast attack corvettes is to keep their price as low as possible. They’re the expandables. 🙂
        SeaRam is expensive as hell… As the hull represents a small percentage of the price of a military ship I would plead for a bigger hull than that of the Tarantuls, something more like a K-130 or a Karakurt/Buyan.

  3. Incompetenta dusa la extrem, combinata si cu alte chestii…
    Intr-o alta epoca exista un singur termen si o singura pedeapsa pentru astfel de rezultate: inalta tradare si plutonul de executie.
    Orice altceva este cu totul nesatisfacator!

  4. Jigodii! Ii doare-n paispe de Marina. De Armata, in general!

  5. Sa se adune in pana mea CSAT-ul, sa ia act de faptul ca depunerea contestatiei la CNSC creeaza o problema de siguranta nationala, prin prelungirea pe o perioada imposibil de determinat a procedurii, in conditiile in care Romania are nevoie urgenta de corvete, si sa se decida anularea licitatiei.
    Apoi, negociat direct cu Damen pentru Sigma 10514, in configuratia si la pretul propus la licitatie.

  6. Hai să-ți dau eu o veste buna, centrului de pregătire pentru scafandri i s-a aprobat investiția pentru bazin de înot. Acum nu stiu cum or sa facă cu apa pentru el…
    Revenind, daca ficantieri fuzionează cu naval, ce relevanta mai are contestația lu peste? Asta e abuz la lege ….

  7. marina militarà este irelevantà de ani buni in urmà,doar emblema nato de pe ele ne mai salveaza curul .
    daca asta nu este vulnerabilitate la adresa securitatii nationale nu stiu care este atunci.

    • Atacuri cibernetice asupra unor spitale?

      • Site-ul CCR facut muci, trebuie sa-l refaca.
        https://www.ccr.ro/
        Tara lu’ peste cu IT-ul lu’ peste… Daca ei nu sunt in stare sa protejeze niste siteuri, cum naiba sa credem ca pot proteja o tara?

        • Nu-si permit sa angajeze IT-isti sau firme care sa le asigure protectia. Despre ce vorbim? Nu-si permit sa plateasca mentenanta pentru sistemele IT achizitionate. (vezi programul Casei de asigurari de sanatate care functioneaza din 11 in 14)…
          Ar fi o solutie ca la nivel de stat sa aiba o chestie centralizata pe cyber defence asigurata tot de stat. Dar asta presupune ca diversele sisteme sa fie integrate. Daca le integreaza nu prea se mai poate fura. Ori asta nu se doreste. Ca spaga vine din furt iar daca opresti furtul, opresti si spaga.

          • Nu-si permit sa angajeze IT-isti sau firme care sa le asigure protectia. Despre ce vorbim? Nu-si permit sa plateasca mentenanta pentru sistemele IT achizitionate. (vezi programul Casei de asigurari de sanatate care functioneaza din 11 in 14)…
            Intimplator stiu cauzele pentru care sistemul mai mult nu merge decit merge. Este infiorator…

            Ar fi o solutie ca la nivel de stat sa aiba o chestie centralizata pe cyber defence asigurata tot de stat. Dar asta presupune ca diversele sisteme sa fie integrate. Daca le integreaza nu prea se mai poate fura. Ori asta nu se doreste. Ca spaga vine din furt iar daca opresti furtul, opresti si spaga.
            Exista echipe, exista. Coordonate de servicii. Care servicii sint interesate mai mult sa stie la ce p0rn ne uitam si ce ne scriem pe mail decit de securitatea informatica a institutiilor statului. DSS in epoca internețului.

            • „Care servicii sint interesate mai mult sa stie la ce p0rn ne uitam si ce ne scriem pe mail ”

              Ai sa fi surprins cata dreptate ai cu asta. Oricum majoritatea care sunt azi prin institutii sunt doar pile,copii si nepoti care dau pe rascoale de „competenta”. Nu ca aveau ce mare branza sa invete de la comunistii aia batrani mai ales in materie de it. Inafara de manipulari ieftine suntem 0

  8. Exista un shortcut, facem flotila in Bucuresti si dupa aia o transferam la FN https://observator.tv/eveniment/ploaie-torentiala-municipiu-bucuresti-296769.html

    • Sa resuscitam canalul Bucuresti, Arges, nu mai stiu, Dunare…. 🙂
      Avem cartiere (a se citi orasele) intregi la marginea Bucurestiului (Militari Residence, alea din Popesti Leordeni s.a.) fara canalizare…

      • E si vina ApaNova, n-a facut mari investitii, sunt zone centrale unde la prima ploaie mai consistenta e apa de juma de metru.
        Stiu bine Militari Residence, acolo au lucrat parca doar ucenici, pereti strambi, scari facute din condei etc.
        Si a fost un caz cand a picat balconu, dar nu mai retin unde, mi-a povestit un prieten, era acolo. Sa pice balconu, wtf.

        • Daca reteaua (electrica, apa, canalizare) nu tine, nu dai autorizatie sau obligi constructorul sa contribuie.
          Gandeste-te ca strapungerea Ciurel va avea alt traseu pentru ca primaria Chiajna a dat autorizatii de construire fix pe traseu.
          In Beirut am vazut cu ochii mei cum intai se construieste infrastructura si dupa blocurile. Beirut! 🙂
          Vai de mama noastra…

          • Pai nu stii ca un om de afaceri celebru voia sa desfiinteze aeroportul Baneasa sa-si faca un cartier acolo? S-a construit ca-n codru mai cu spike in 2007 cand orice afacerist de carton investea in imobiliare si lua credite in franci elvetieni, stiu cativa care au datorii de sute de mii acum. Sa ne gandim si ce primari au fost, Lis, Halaicu, Oprescu. Dar Bucurestiul a castigat concursul de cel mai mare carnat din lume, a fost o mare realizare.

          • Constructorul nu are nici o treabă cu rețelele. E treaba sau ar trebui să fie treaba furnizorilor de utilități. Un exemplu: la noi Electrica nu dezvoltă nimic pe banii ei ci doar pe banii clienților. Stai în mijlocul cîmpului și vrei energie electrică de la rețeaua de distribuție din zonă trebuie să tragi pe banii tăi toată rețeaua de la punctul de distribuție pînă la tine cu tot ce înseamnă asta: stîlpi cabluri, eventual și un post de transformare și apoi le cedezi toată lucrarea cu titlu gratuit. Adică fără să primești nimic pentru tot ce ai făcut. Iar după toată asta la rețeaua construită de tine sînt legați și alți clienți. Totul pe cheltuiala ta.

            • Stiu, m-am ocupat de multe aspecte legate de constructia unei baze de insilozare de la zero. Argumentul este ca tu tragi curent pe banii tai dar nu poti face intretinerea retelei.
              Societatile de utilitati, desi private, sunt stat in stat.
              Cand constructorul cere certificatul de urbanism primeste si informatiile cu privire la avizele de la utilitati. Se fac studii de trafic s.a.m.d.
              Cand tu vezi ca in locul unei case se ridica un bloc de 10 etaje iar retelele edilitare nu suporta surplusul de oameni pe mp, iar asta se intampla pe o straduta unde de-abia trec doua masini in paralel nu mai dai autorizatie de constructie. Punct. Daca unele probleme se pot rezolva pe banii investitorului bine, daca nu, nu dai autorizatie de constructie pentru 10 etaje, o dai pentru 3.
              Intotdeauna am spus ca cele mai importante sunt alegerile locale.

            • Corect, cunosc cazuri concrete, la gaze e la fel, asfaltare, tot, daca-ti faci casa undeva intr-o zona unde n-ai utilitati si n-ai pile, cunostinte, relatii, e munca titanica sa pui lucrurile in miscare.

  9. Unele tari sunt condamnate la mediocitate si prostie , asta e, pana la urma asa a fost tot timpu , unii sunt sus sau se ridica (cehia, polonia, ungaria) iar altii raman jos de tot unde le este locu.Eu unul sunt resemnat in ceea ce priveste armata si nu numai.

  10. Așa dușmănoşi sunt unii romani cu tara asta ca nici inamicii nu reușesc sa îi facă atâta rău. Nu numai ca nu fac nimic dar distrug și credibilitatea iar data viitoare când chiar se vor hotăra sa cumpere ceva nu va sari nimeni cu nimic pe modelul petrica și lupul. Citeam azi ca guvernul României a cheltuit deja toți banii ce îi avea pt spitalele regionale: 150.000. 000 euro. Sper sa fie fake news pt ca se zicea ca s au dus pe studii de fezabilitate. 150 milioane. Nu e unul în guvernul ăla care sa știe sa numere atâția bani.

    • m-am săturat de tâmpenia asta electorala alui ponta cu spitalele regionale rostogolită la va
      de de psd si jonglată cu stangacie de opozitie,nu asta e problema sistemului medical românesc !

  11. Eu mi-am sustinut in trecut opinia ca alaturi de arme individuale, aviatia de lupta si transportoare, navele de lupta sunt prioritare pentru armata noastra.
    Dincolo de aspectul militar, navele aveau (au?) si importanta economica, pentru ca sunt printre (foarte) putinele platforme militare pentru care avem deja o industrie proprie capabila sa livreze produse competitive. O industrie care livreaza cu succes pentru altii, o industrie „pe val”, de departe port-fanionul industriei noastre de aparare, care daca ar fi sprijinita ar putea sa devina un centru de excelenta care sa ne faca mandri si relevanti international in domeniul apararii.
    O conducere ezitanta si nesigura care pretinde siguranta de la FNR, fara a fi in stare macar sa faca ceva pentru siguranta soldatilor si a marinarilor. O conducere care cere, cere dar nu da. O conducere care nu asigura mijloaccele materiale pentru ca cei care si-au ales menirea de a lupta pentru noi sa aiba o sansa onesta sa faca asta. Si nu in ultimul rand o conducere inca reprezentativa pentru noi, din pacate. Sa speram la o schimbare!
    Eh, in fine, mai scap si eu cate o lamentare.

  12. „Am fost întrebat dacă informațiile scurse în presă sunt corecte și am spus că da, aceea este ordinea vizavi de preț. Nu m-am antepronunțat. Criteriile de atribuire pentru un astfel de contract nu sunt doar cele care privesc strict prețul cel mai mic. Mai sunt 30% caracteristicile tehnice, 40% integrarea în industria noastră și așa mai departe”, a spus Gabriel Leș într-o conferință de presă susținută joi.

    Ce naiba zice Misunel asta aici? Nu scria clar in procedura de achizitie ca departajarea se face on baza pretului ( cel mai mic casriga)? Ori habar nu are pe ce lume traieste, ori ne trimite dupa cai verzi pe pereti.
    Hilari si cei de la Fincantieri, doar de jumatate de an au avut nevoie sa se prinda ca e ceva in neregula.

  13. Deci…pana la urma ce clasa comuna de nave ale Naval Group – Fincantieri luam? 😀

  14. Chiar !!…Pt ce motiv au facut Italienii contestatie? Stie cineva?

  15. Sa nu ne ametim cu declaratii pompoase a unor ” patrioti” care nu au habar nici ce e aia catare, inaltator , deriva , babord- tribord.

    1- Nu sint bani pentru corvete. Nu au fost niciodata deoarece faimoasele credite de angajament , in momentul cind vin realizate , trec automat in deficitul bugetului general consolidat. Conform metodologiei oficiale a Eurostat.
    2- Daca tovarasa Dancila a spus public ca nu sint nici 1,3 miliarde euro pentru cele 3 spitale regionale , e absolut clar ca nenea Teodorovici si ex secretarul sub proces , mister Valcov , au facut praf toata cheltuiala bugetara. Conform indicatilor pretioase a actualului puscarias Dragnea si a „ideologului” nenea Socol.
    De unde vreti 1,6 miliarde euro pentru corvete ?

    Matematica zice ca daca cheltuiesti 9 miliarde lei in 2018 pe pensi speciale ( civile si militare ) de undeva trebuie sa economisesti banii astia. Mai ales ca vor creste si in acest an.
    Si cum dobanda la datoria de stat a depasit 13 miliarde tot in 2018 cu crestere in 2019, pina la deficitul stabilit de vreo 29 miliarde pe 2019 raman 7 miliarde de deficit oficial care sint papati de clientela politica prin ajutoare , studi de fezabilitate , contracte grase pentru produse rebut , tehnica IT care nu reuseste sa comunice cu alta , s.a.m.d.

    Ca urmare , nici corvete dar nici camioane.
    La rachete antinava , vom vedea ce scuza gasesc.
    Si pentru alte F 16 , doar cind nu le va mai folosi nimeni.
    Iar la arma Beretta sa speram ca ne fac cadou citeva mii de arme ca bani nu sint . In schimb a mai aparut unu sa debiteze ca la fiecare ARX se va da si un pistol . Cadou , moca , gratis ? 🙂

    Pacat de cei care risca zilnic viata tinand o sandrama incapabila sa faca o licitatie serioasa, curata. De la bocanci si sosete , la arme si munitie. Asta avem , cu asta defilam. 🙁

    • Pensiile speciale sunt cea mai mica problema…
      Din cate stiu, armata are propria casa de pensii. E un sistem diferit de civilie si e cam asa in toata lumea. Pensii speciale sunt la judecatori/procurori, personal navigant din aviatia civila, parlamentari, fosti diplomati etc
      Nu mai rostogoliti prostii. Nu din cauza pensiilor speciale nu se face treaba in Romania.

      • Matematica spune ca sint alimentate tot de la buget si nu din contributiile MApN.

        • Pensiile speciale sunt partial alimentate de la BASS si in mare parte de la BS pentru ca respectivii nu au contribuit suficient pentru a primi pensiile pe care le primesc.
          Nu e vina pensionarului militar de cum a gandit politicul sistemul de pensii militare si nici nu e vina pensionarului militar ca sunt atat de multi. Oricum rata deceselor e pe undeva pe la 50% din promotia unui personaj pe care-l cunosc bine.
          Dar asta nu prea are legatura cu articolul…

          • Nu am nimic cu pensionarii. Doar afirmatia ca e alt buget nu corespunde realitatii. 🙂

          • Aici ii dau dreptate lui Iulian, pur si simplu fara suparare dar este nesustenabil un sistem in care exista oameni car eies la pensie la 45 de ani si unii dintre ei primesc pensie media salariilor pe ultimele 12 luni, este aberant si nu respecta nicun principiu al contributivitatii.
            Apoi common 45 de ani? si restul „pulimii” lucreaza pana la 65? In viitor 67?
            Consider ca un numar decent ar fi 55 de ani pensionarea dar nu 45. Apoi inteleg sa aiba o anumita facilitate cei care lucreaza in structurile de aparare ale tarii dar un plus de 10%-15 % fata de o pensie cu o contributivitate normala este decent.
            Apoi intrebare – intelg pesonalul navigant, aeronautica dar diplomatii?! Care este marele lor stres acum in acest moment de ies la pensiile alea indecente? Si mai ales sa nu uitam politicienii care dupa parerea mea nu ar avea dreptul la nicio pensie speciala, sa se dea din leafa de parlamentar contributii la stat si sa aiba proportional cu ce au contribuit pensiila, la fel si in justitie. Daca esti avocat ai pensia proportionala cu ceea ce ai contribuit daca esti judecator sau procuror o ai de cateva ori mai mare, cam cum vine chestia asta?
            QED – tot sistemul este corupt!

  16. Scuze Nicolae, dar aici nu e vorba de „Incapacitatea conducerii politice de a duce la bun sfârșit o banală licitație, demagogia ieftină și lipsa de viziune strategică și geopolitică […]”, ci pur si simplu de SPAGA! Hai sa o spunem pe nume! Hoitul e parte din angrenaj, ca toate jegurile politice ale ultimilor 30 de ani.
    Trebuie schimbate multe lucruri, dar mai ales trebuie licitatiile vazute dintr-o alta perspectiva, adica beneficiu pentru Romania si nu pentru mizeriile astea.
    Daca eu fac un buget pentru 4 nave (adica 1.6Mrd EUR), la ce mai cer pretul cel mai scazut? Doar am stabilit bugetul o data prin hotarare de Guvern. Pai atunci cer pe piata, pentru bugetul asta de 1.6Mrd EUR, oferta cea mai rentabila dpdv tehnico-economic si inchid subiectul.
    Restul sunt doar portite pentru a putea face presiune pentru SPAGA, inclusiv de a suspenda sau a rezilia. Exact ca reinnoirea autorizatiei de construire in fiecare an. Parghii!

  17. Nu e nici un masochism…cum spuneam in alt post, este disolutia statului.
    Faza 1 a fost Coruptia…anii ’90-2000, cea pe care o reclama (pe buna dreptate) toata lumea acum.
    Consecinta coruptiei a fost Faza 2, anii 2000-2010, marea deprofesionalizare, oamenii competenti au parasit sistemul fie pt un salariu mai bun in privat sau in strainatate, fie de frica, fie de scarba, fie de varsta. In locul lor au venit nepoteii, secretarele, oamenii de paie. Echivalenti ai politrucilor din anii ’50-’60, smecherasi cu studii la scoala vietii care s-au trezit la conducerea cate unei institutii pe post de stampila umana. In marea lor majoritate aia n-au inteles nici un minut ce fac institutiile pe care le conduc si s-au purtat cu ele cu gratia elefantului in vitrina cu bibelouri. smd.
    Faza 3 o traversam acum, In ultimii 10 ani, in lipsa oamenilor cu o minima pregatire, constiinta si deontologie profesionala s-au distrus legaturile si dependentele din sistemul administrativ si de stat. Sistemul a fost redus la o simpla gloata amorfa in loc sa fie compus asa cum zice la definitie din „ansamblu de elemente (principii, reguli, forțe etc.) dependente între ele și formând un întreg organizat”. Sub scuza descentralizarii au facut efectiv praf aparatul administrativ, ministerele nu se mai ocupa cu aproximativ nici un fel de coordonare in teritoriu, marile regii responsabile cu infrastructura (CFR, Electrica, Telefoanele, samd) s-au fragmentat pana la irelevanta. Procedurile de achizitie publica sunt un proces compromis dpdv tehnic. Nu va mirati de anularea licitatiei cu corvetele, asa se va intampla mereu. Procedura de achizitie publica a ajuns asa de prost gandita incat rezultatul e mereu previzibil: esec. Deja nu mai are legatura cu coruptia aproape.
    Chiar zilele astea are loc un atac informatic asupra unui numar de spitale. Si iese madam ministra senina ca aia erau obligati sa-si asigure securitatea informatica. Cum cucoana? Crezi ca o institutie cu 2-300 de angajati cum e un spital are resursele IT care sa respinga un atac informatic hotarat? Da’ ce era daca ati fi avut niste celule de raspuns pt asemenea situatii (atacuri asupra institutiilor importante ale statului) in kkturile alea de Minister al Sanatatii, al Comunicatiilor, in SRI sau chiar in Armata? Noah..voi luati salariul si aia „din productie” sa se descurce…ca asta stie toata lumea acum, sa paseze pisica. Cum ziceam…nu va asteptati la mai bine…nu prea curand.

  18. Securitatea lui Dej

    Toata flota nu e decat o mare excrocherie pentru firmele de inzestrare, reparatii si de constructii liberale si basiste in care tovarasii generali aia cu burtile alea mari isi primesc spagile si se umfla de bani.
    Flota in sine e inutila din urmatoarele motive”
    :
    1- Marea Neagra nu e Atlanticul si nici Pacificul, e o mare interioara mica.
    2- in fata sistemor de detectie russti orice nava e inutila- chinezii proiectau sisteme de detectie care pot localiza submarine pana la 500 de metrii adancine.
    3- tinte pentru aviatia rusa- un comandant american si tot echipajul au ajuns la psiholog dupa ce a trecut un avion rusesc deasupra lor.
    4- esec geostrategic- scandalul cu rusii si provocarile la adresa rusilor au dus la pierderea controlului romanesc pe Chisinau si pe Republica Moldova- nu e inteligent sa zgandari ursul rusesc cu o tara in faliment.
    5 SUA s-a dovedit doar un aliat de conjunctura la nivelul Yugoslaviei care la diktatul de la Viena isi concentra trupele pe granita cu Romania
    6- SUA nu e un aliat real si in fapt e doar o forta de ocupatieinteresata de jefuirea Romaniei de resurse- tot armamentul oferit de americani pe bani grei e depasit , la mana a treia si la suprapret.
    7- Romania colonie SUA prin tradare- orice ofiter cu studii in SUA s-a dovedit pana astazi un agent de influenta si un real pericol la siguranta statului pentru care pe modelul Erdogan si Dej se justifica o epurare a ofiterilor cu studii in SUA.
    8- UE a intors armele in favoarea Rusiei si isi exporta produsele in timp ce noi ii boicotam pentru interesele Ucrainei.
    9- inzestrarea s-a dovedit a fi un imens sabotaj in interesul Ucrainei- pt asta se justifica o epurare si trimiterea in somaj a tuturor ofiterilor care actioneaza in slujba Ucrainei pe motiv de tradare.
    10- avem ofiteri cu studii la Budapesta? In timpul lui Dej nici un ofiter roman nu si-a facut studiile la Budapesta si stateau securistii unguri aliniati in genunchi in padure in asteptarea unui glont in cap cu armata concentrata cu munitie de razboi pe granita cu Yugoslavia.
    Concluzii
    Armata romana a devenit o afacere de partid, o afacere a trusturilor si o afacere pentru generali in bataie de joc pe banii piublici pentru care se justifica epurari pe modelul presedintelui Dej si pe modelul lui Bodnaras….
    In mod concret multi din acesti bani nu se mai justifica astazi.

    • Iata-l si pe Trollețki, made in CCCP. 200 de postari pe zi, vine salariul. Cu placere.

      • Doua varinate: 1. sifilis in faza terminala 2. postac profesionist fara simtul penibilului.

        • Da, no comment.
          Sper ca l-ati lasat doar ca exemplu de asa nu.

        • 2. postac profesionist fara simtul penibilului.
          Postacii nu trebuie sa aiba simtul penibilului… E in fisa postului.

          • De acord Iulian, insa ma gandesc la cadrul general si limita suportabilitatii publicului pe care incerci prin trolling, sa-i enervezi. De exemplu:
            1. Ana nu are mere. Merele Anei auf fost furate de hastagisti, hastagisti de care numai Sfantul Domn Dragnea, purtatorul de dungi ne putea salva.
            2. Ana nu are mere. Mere Anei au fost furate de persoane necunoscute. Polita face cercetari. Pe surse am aflat ca este posibil ca persoanele care au comis furtul sa faca parte din grupul hastagistilor.
            Respectiv diferenta intre delirul lui Radulescu si mesaje jego-maipulative a unor puratori de cuvant ai partidului de senzatie.
            P.S.
            Uite draga Iulian unde am ajuns in vara anului de gratie 2019. In loc sa discutam Delirul lui Preda, discutam delirul lui Radulescu… Off…

            • Retorica de genul asta sunteaza orice ratiune, apeleaza la (re)sentimente si adevaruri categorice care incap intr-o propozitie. Si gata manipularea.

              Nu vezi si mai sus?
              – tehnologie superioara oricarui adversar (‘miuricanii lasati la uscat in Constanta)
              – orice marina e de neoprit in fata bravilor marinari sovietici rusi
              – oricine are studii in US e tradator (implicit cei cu studii in URSS nu sint)
              – UE ne-a lasat de izbeliste, deci sa ne imprietenim cu rusii

              Mesajele astea cresc din semintele plantate in multe zeci de ani.

              • Aiurea. La nivelul perceptiei colective, aceste mesaje sunt minoritare si chiar insignifiante. Romanii sunt pro UE si filoamericani. Din fericire..
                S-a vazut la ultimele trei scrutine. Referendumul pt familie, alegerile europarlamentare si referendumul pt justitie.
                Simple as that.

                • Vrei sa mergem la birtul garii sau la bufetul din Braloștița tinut de Petre a lu’ Vârtej sa vedem cum e treaba?
                  Si nu numai acolo… Un portar de bloc din Bucuresti s-a apucat sa imi explice ce bun e PeSeDe…

      • Credeti ca este trol?Pai cu „asta” m-am intilnit ieri in parcare la Kaufland privind cum trec convoaiele militare ale SUA probabil catre autostrada soarelui si tot ii dadea cu CCCP lui care dealfel nici nu mai exzista.Retarzii astia sunt parintii nostrii,unchii nostrii….neamurile noastre

    • @securitatea
      Exemplu de manual al creierului tinutut in borcanul cu formol, pe raft!
      Parerea mea, hic…

      • draga Sharky, daca chiar ar exista un astfel de om, cred ca Godina i-a pus punctul pe i:
        Ești vai steaua ta și jonglezi cu datoriile de pe caietul birtului din sat?
        Driblezi foamea cu tutun?
        Cunoști o vânzătoare care îți schimbă bonuri de masă pe bani?
        Ai acasă măcar o scrumieră și o farfurie cu inscripția vreunui hotel la care ai fost în tinerețe și de unde nu te-a lăsat inima să pleci cu mâna goală, nu înainte de a face o poză cu o mașină din parcare, care nu era a ta?
        Ești total împotriva DNA pentru că te uiți la televizor și acolo ți se spune că sunt răi și că mâine poți fi chiar tu în locul celor „abuzați”?
        Stai, mă, liniștit, că nu te ia pe tine DNA-ul!
        Nici măcar pentru oglinda aia cu inscripția CFR pe care o ai în wc-ul din fundul curții de la ultima călătorie cu trenul.

  19. Cted ca bateriile de coasta raman cea mai realista solutie in confitiile in care 5 -10 ani pt ontratea in serviciu a unor nave decente dpdv oerformante si armament este un o disranta in timp pe care este posibil sa nu ne-o permitem la ce viteza au evenimentele din prezent. Varianta cu navele o vad in paralel dusa cu un sistem de aparare pe tarm si eventuale aeronave / drone echipate cu rachete.

  20. Cum era aia cu anul marinei, cu dotari, cu nave… Cred ca mergem spre imposibilitate obiectiva de a executa minisunile specifice.
    Conex cu subiectul, noi vrem granita NATO si UE cu o flota cvasiinexistenta si kile de coca ajunse la mal a caror origine ii un mister.

  21. https://m.hotnews.ro/stire/23214571
    Deci Pizede nici usturoi n-am mancat, nici gura nu-i miroase…Ei vor doamne, să cheltuie cei 2% din pib pt Armata dar contestațiile și licitația suspendată nu-i lăsa….Pai cine a făcut cerere de anulare a licitației? Onor Statul Roman.
    Concluzie: rupți in cur și nema bani niciodată 2% din pib pt Armata atât timp cât avem clasa asta de politicieni îmbecili și trădători. Indiferent de culoarea politică…

  22. Chiar daca procedura nu ar fi finalizata in acest an suma alocata corvetelor pe 2019 este foarte mica, in jurul a 100 milioane de euro, asadar n-ar afecta prea mult procentul de 2%.
    Problema este ca nu vad pe ce ar putea sa cheltuie 2% in lipsa demararii altor programe de dotare.

  23. Voi chiar credeti ca psd a vrut sa bage banu in armata? S-au bagat bani fix acolo unde marele licurici a dat ordin.atat.si atat va fi.Luati-va gandul fratilor de la o armata asa cum visam si ne dorim.ptr. asta trebuie ca armata romana sa faca o lovitura de stat , sa ia puterea .sa reguleze basina asta de popor de cretini,sa ramana la putere 3 generatii cel putin, si apoi revenire la democratie cu garantia constitutionala de reimplicare a armatei romane cand lucrurile degenereaza iar. Dar ptr. asta e nevoie de un Franco sau Antonescu

  24. Ma intreb si eu ca unul habarnist. De ce nu au negociat in paralel cu mai multi producatori si de ce nu au incheiat contractul prin atribuire directa cu cel cu aferta cea msi buna? Fiind o achizitie de tehnica militara, nu cred ca se aplica legislatia specifica in domeniul achizitiilor.
    Cineva ar trebui sa ofere totusi niste explicatii in legatura cu derularea programelor de achizitii. Raspunderea strict politica, pare a nu fi suficienta pt a merge lucrurile cat de cat ok..

    • La contractele cu atribuire directa exista de obicei suspiciuni mult mai mari de frauda. Pentru ca … sint cu atribuire directa.

      • Sa stea cu ochii pe ei ca pe butelie. Prefer sa existe ”suspiciuni” care pot fi cercetate in mod legal, decat sa nu fie nimic.
        Securitatea nationala tine si de modalitatea de a selecta o procedura eficienta care sa duca la un rezultat efectiv, prin raport cu una formală, care s-a dovedit, cel putin pana acum, fara rezultat.

        Daca nu se opta pt gtg, poate nu am fi avut, cel putin pana acum, F-16, Patriot, Himars, P5.
        Cineva tr sa isi asume decizia, cu toate potentialele critici sau suspiciuni..

        • Cine sa stea cu ochii pe ei? Cine sa-si asume? Zice bine si Alex3 mai jos…

          • DNA-ul cu ochii si politicul sa-si asume deciziile.

            • Unde? In Romania? E gluma zilei… 🙂

              • Daca nu se va intampla asta, mai devreme sau mai tarziu, va fi nasol. Eu inca mai sper..
                O schimbare trebuie sa aiba loc. Meritam mai mult decat ni se ofera din partea politicienilor nostri. Chiar meritam.

                • Pentru asta este evident ca trebuie sa facem si noi ceva. Sa incepem sa iesim masiv la vot, sa sanctionam politicienii cand promit si nu livreaza (n-am vazut nicio demonstratie pentru constructia de infrastructura, niciuna pentru conditiile de cacat din transportul feroviar s.a.m.d.).
                  Sa ne implicam in comunitate si multe altele.
                  Bunastarea nu cade din cer decat la „smecheri” si „baieti destepti”.

                  • S-a iesit la vot, dar asta nu inseamna ca e suficient. Si partidele de opozitie tr sa se reformeze masiv si sa ofere o alternativa reala. Bunul simt, macar bunul simt, ar trebui sa ii indemne pe multi sa lase locul altora mai buni decat ei.

  25. Daca ne miram ca esueaza licitatiile trebuie sa avem in vedere ce se intampla si la aia care se ocupa de ele – sunt o mana de oameni, multi nou veniti pentru ca cei vechi au iesit la pensie.

    Polonia are aproape 1000 de oameni in dept. de achizitie, grupuri specializate pe fiecare proiect.

    La noi sunt unii care intr-o zi cumpara chiloti, in alta masini, in alta corvete, amestecati prin comisii.

    Legislatia noastra e si ea cu probleme. Un ex. legea offsetului e din 2002, de dinaintea intrarii in UE. Exista o directiva europeana clara care zice ca nu ai voie sa ceri compensari industriale. Majoritatea tarilor imediat au schimbat legea, acum incurajeaza „cooperarea industriala” etc.

    Atat licitatia de corvete cat si cea de rachete de coasta sunt vadit ilegale sub aspectul legislatiei UE (care e superioara celei nationale prin tratatul de aderare) fie si doar prin cerinta expresa de compensare industriala (inclusiv o declaratie prin care te juri sub legea falsului in declaratii ca vei face offset) – Romania e expusa la a plati daune nu doar competitorilor care au pierdut, ci si unora care nu au venit la licitatie pentru ca au vazut ca e ilegala.

    Eu cred insa ca nu sunt chiar asa de prosti juristii lor, dar au lasat treaba asa ca sa poata anula totul daca castiga cine nu trebuie.

    Ce e si mai stupid e criteriul de achizitie in toate astea – pretul cel mai mic. Cand cumperi corvete de ex, unele exceleaza in anumite misiuni dar sunt mai slabe in altele, conform dotarii propuse.

    Conform unor cerinte operationale care ar trebui sa existe, ar trebui sa se dea un punctaj, de ex. 20% pentru sistemul anti-submarin, 20% pentru cel anti-nava, 15% pentru cel anti-aerian, 20% pret si 25% integrare cu industria locala si suport.

    Eu as reface altfel achizitia – as lansa invitatie la dialog competitiv cu toti concurentii care fac sisteme compatibile ce cerintele (nu licitatie in 2 etape, direct prin invitatie). Le-as da oamenilor ce vreau si criteriile si i-as invita ca in 3 luni sa vina cu ofertele. Apoi o aleg pe cea care are cel mai bun scor si gata. Nimeni nu ar obiecta daca e o treaba corecta si clara, imbarligaturile astea de la noi sunt cele care creeaza probleme.

  26. Sunt curios care ar fi consecintele denuntarii si ale iesirii din tratatul as Marii Negre. Nu inteleg f bine mecanismul tratatului si cam in ce fel ne avantajeaza pe noi acel tratat revolut.

    • Turcia si Rusia vor tine cu dintii de tratat. Ca sa faci asta trebuie sa fii o forta din toate punctele de vedere si sa prinzi un moment de cotitura in care cele doua sunt realmente la pamant.
      Romania nu mai exista la nivel diplomatic de ceva timp. Si chiar daca am denunta unilateral tratatul, cum pui in aplicare denuntarea? Cu ce? O sa-i doara pe cei doi fix in pix de denuntarea ta… Iti baga turcii barcazul la fund cat ai zice peste daca nu respecti Conventia de la Montreaux.
      Asta numai la nivel de negociere SUA-Rusia-Turcia se poate face.

      • Acum e momentul. Se vor negocia multe intre Tuecia si SUA. Nu numai intre ei. SUA ar putea fi in masura sa ceara acest lucru.

        • Nu-i nici pe departe momentul. Parere personala, o s-o argumentez intr-un articol. 🙂

          • Diferente de opinie.☺ Argumente sunt si pt teza per a contrario..

          • Obligi Turcia sa semneze conventia de la Montego Bay si asta e tot. Rusii au semnat-o. Nu e f greu pt americani. Pana la urma la asta se va ajunge.
            In fine, dimensiunea aerospatiala este prevalenta in Marea Neagra.

            • Fara sa verific, Marea Neagra e o mare inchisa, nu se aplica treaba cu freedom of navigation la fel ca pe oceane and shit. D-aia situatia se reglementeaza intre riverani si alti mai mari, inclusiv Japonia. 🙂

              • Nu sunt sigur ca e asa. Tr sa verificam. Cred ca se aplica Montego.

                • Da, dar se refera la altceva. Marile inchise au alt regim.

                  • Extinde putin ideea..

                    • Nota. Ucraina nu este semnatara, din cate stiu eu, a conventiei din 1936. Navele ucrainiene trec prin Bosfor si Dardanele.

                    • Vlad,
                      Fermitatea si lipsa ta de argumente, ma fac sa zambesc..

                  • Citeste art.37 si urmatoarele, cu precadere art.42, 44 si art.45 din Conventia de la Montego Bay. Regimul stramtorilor.
                    Am serioase rezerve cu privire la faptul ca, in vonditiile in care Ro ar denunta conventia din 36, nu ar avea dreptul de trecere prin Bosfor si Dardanele. Contrariul ar fi ceva fara precedent la nivel planetar, iar Turcia, ar putea fi tratata similar de catre alte state care detin controlul unor stramtori. Ar fi un precedent exceptional si negativ. Parerea mea este ca, Turcia, semnatara sau nu, nu poate limita sau exclude aplicarea conventiei din 1982.
                    Vezi conceptul de ”patrimoniu comun al umanitatii”, consacrat de prevederile art.125, alineat 1 si art. 136 din conventia din 1982. Dreptul de acces, care trebuie sa fie unul real si efectiv, samd..
                    Sunt sigur ca esti familiarizat cu terminologia si conceptele, chiar daca, poate, nu sunt specialitatea ta.
                    Vezi si art.317 pct.3. Foarte interesant.
                    E drept ca am parcurs conventia f succint, dar nu am gasit nici o definire sau exceptie cu privire la termenul de ”mare inchisa”, dar poate mi-a scapat mie.
                    In fine, am credinta ca normele dreptului international si prevederile conventiei din 1982 s-ar putea impune si aplica, in cazul denuntarii conventiei din 1936. Dar poate gresesc. Astept argumentele tale.

                    • Tedy, Nicolae are dreptate pe speta asta

                    • @ Vlad
                      Vlad,
                      Fermitatea si lipsa ta de argumente, ma fac sa zambesc..
                      Sper ca am pus-o cum trebuie acum.. 🙂 Replica, adica. 🙂

                    • Tedy, e greu de rasturnat actualul esafodaj juridic si nici conventia de la Montego Bay nu incurajeaza asta. In niciun fel, din contra:

                      Art. 34 coroborat cu art. 35.
                      Nothing in this Part affects:
                      (c) the legal regime in straits in which passage is regulated in whole or
                      in part by long-standing international conventions in force
                      specifically relating to such straits.

                      Art. 122 coroborat cu art. 123 despre marile inchise sau semi-inchise. Astfel de mari sunt treaba riveranilor. Conventia de la Montreaux prevaleaza in fata Conventiei de la Montego Bay si este treaba riveranilor.

                      Nu am timp acum sa citesc toate cele 202 pagini ale Conventiei de la Montego Bay dar:
                      1) Uita-te la situatia Marii Azov
                      2) Crezi ca americanii nu ne-ar fi impins sa facem ceva daca era loc de facut ceva? Crezi ca n-ar fi invocat vreun articol care sa-i avantajeze daca ar fi fost vreunul care sa le dea ocazia asta?

                    • Conventia de la Montreux este treaba riveranilor atat timp cat o recunosc si cat timp nu o denunta.
                      Apoi, conventia reglementeaza in principal trecerile de nave militare in timp de pace. In cazul unui razboi, Turcia face ce vrea, conform conventiei. Adica valoarea conventiei pe timp de razboi nu exista.
                      Daca Ro denunta conventia, se aplica normele de drept international public si prevaleaza dreptul de acces, recunoacut si neriveranilor, iar Turcia nu poate interzice accesul in Marea Neagra, implicit trecerea prin stramtori. Vezi situatia Ucrainei, stat care nu este continuator juridic al fostei URSS si care nu a semnat conventia.
                      Accesul navelor SUA si NATO in MN nu e treaba noastra, ci a celor sub al caror pavilion navigheaza acele nave. Ideea era ca in cazul retragerii Ro din conventie, prin denuntarea acesteia, porturile Ro nu erau reglementate de acea conventie si era discutabil termenul de 21 de zile de prezenta a acestora in MN.
                      Cam asta era ideea..

                    • Din nou fara sa citesc, doar din amintiri.
                      Din cate stiu, Conventia de la Montreaux ar fi trebuit „prelungita” de ceva timp. N-a fost dar toata lumea o respecta.
                      Romania ar putea incerca o renegociere a conventiei. Nu merge sa iesi asa din ea fara sa ai un „spate”.
                      Conventia este foarte relevanta astazi cand razboaiele se poarta altfel si nu mai sunt neaparat declarate oficial. Ca ne place sau nu, Turcia este garantul si pazitorul stramtorilor si chiar tu spuneai ca n-au semnat conventia de la Montego Bay.
                      Avand in vedere ca marina noastra este inexistenta, este si treaba noastra accesul in MN. Adu-ti aminte cat ne-am straduit sa facem „flota” NATO la MN cu turcii si bulgarii.
                      Dupa cum spuneam, noi nu existam pe „piata” diplomatica, n-ai oamenii care sa fie in stare de chestii de genul renegocierii conventiei.
                      Eu as incepe o negociere intr-o prima faza pe chestiunile tehnice, nu mai avem cuirasate astazi.
                      Am inteles de la bun inceput care era ideea, nu cred ca merge.

                    • Tedy, intr-o lume perfecta ar fi realizabil ce spui tu dar exista de jure si de facto. De facto stramtorile sunt controlate de turci. Degeaba denunti conventia, sunt un milion de tertipuri prin care pot sa interzica accesul chiar si unei nave militare sub pavilion american daca au chef

      • E un tratat care bineinteles ca avantajeaza Turcia, chiar si flotele militare ale tarilor riverane Marii Negre trebuie sa anunte cu 30 de zile inainte ca vor trece prin stramtoare, rusii mereu fac o smecherie, trimit zilnic cate o cerere just in case.

        • Azi avantajeaza si Rusia. 🙂

          • Nu stiu daca era aglomeratie de nave NATO in MN chiar si fara conventie, poate doar de submarine. Pe de alta parte daca n-ar fi conventie, ar avea si rusii porturi la mare calda cu acces la Mediterana (au inchiriat unu in Siria, dar logistica e subtire). Nu mi se pare vreo problema semnificativa, se schimba navele ca liniile la hockey.

            • Pai e aglomeratie de nave NATO in Marea Neagra iar prezenta lor a crescut de la an la an.
              Crezi ca mai zburdau rusii ca la ei pe ulita prin MN cu 2 Burke la Constanta? Si care puteau intra oricand in MN?
              Cum crezi ca ar fi reactionat rusii la intrarea unui Nimitz in Marea Neagra?
              Altfel, daca te referi la Tartus, da, si mie mi se pare un dead end. Dar e mai bine decat nimic.

              • Nu cred ca e o idee buna sa bagi un portavion in MN. Ai Kogalniceanu, ai realimentare in aer, de ce sa dai o tinta cat China de mare submarinelor si bateriilor lor de rachete AN?

                • Dar e o idee buna sa bagi 2 portavioane in Golful Persic? 🙂
                  In cazul nostru, pana actualizeaza si modernizeaza infrastructura de la Campia, Borcea si MK, un portavion ar fi „linistit” mult lucrurile.
                  Chiar si un Wasp sau o America.

                  • Rusia e altceva decat Iranul. De unde si vorba crazy russian, cred ca ar fi plin netu de clipuri cu Suhoaie zburand deasupra unui portavion american si jucandu-se cu Super Hornets, rusii nu prea accepta sa vii cu prieteni neinvitati la ei acasa
                    In Persic e showing the flag, diplomatie cazona etc
                    In Falklands cand a fost bubuiala UK a amenintat Argentina cu lovituri nucleare daca ii scufunda un portavion.
                    Nu vad utilitatea unui portavion in MN, pe rusi nu-i intimidezi asa, au centura neagra in de-astea, mai curand un Ticonderoga le da emotii

                    • Si Iranul poate incerca sa suprasatureze apararea unui portavion, au cu ce. Multe si proaste, dar multe. Vezi cate portavioane au avut americanii in Golful Persic si-n Marea Rosie in razboiul din Golf. Irakul avea Exocet. Ceea ce vreau sa spun este ca n-au fost folosite doar ca show of flag.

                      Ceea ce nu i-a impiedicat pe argentinieni in Falklands sa incerce sa le dea la fund un portavion, noroc cu Atlantic Conveyor aflat in mod convenabil pe traiectoria Exoceturilor.

                      100% de acord cu ultima propozitie. Cam tot ce e in categoria nava de lupta AA le da rusilor emotii, d-aia trimit SU-24 sa le „amuteasca” cu consecinte deosebit de grave asupra politicii de personal a US sau Royal Navy.

      • Tedy, in primul rand tu trebuia sa dai niste argumente cu ce ne-ar avantaja denuntarea conventiei. S-o denuntam ca sa ce? sa ne-nvartim ca c… in caldare? Tot turcii controleaza robinetul.
        Doi, dpdv al dreptului international exista precedent?
        Trei, Ucraina nu exista ca stat cand a fost semnata conventia, Ucraina nu a denuntat conventia, sunt sigur insa ca navele militare ucrainene respecta conventia.

    • si cum mai trecem prin stramtoarea Dardanele?

  27. S-ar putea aplica prevederile Conventiei Natiunilor Unuite as dr marii din 1982 si pace buna. .

  28. Federatia Rusa joaca ”asimetric”, redefineste termeni si terminologii, opereaza cu ”omuleti”, fara insemne, samd, iar altii tr sa se supuna unui tratat din ’36.
    Super.

  29. Pana una alta, Turcia stie ca SUA este ocupata cu zona Iran, iar UE este tatal birocratiei, prin urmare am citit ca au mai trimis o nava de forare in apele disputate ala Ciprului.

  30. Despre Tarantule – numai de bine aparent inca au destula viata in ele – daca modernizam ceva trebuie sa avem in vedere ca acel echipament sa poata fi transplantat pe altceva peste 15-20 de ani, intrebarea ce o pun este avem noi in plan FAC -uri pe viitor sau nu?
    Daca da atunci abia ne putem pune problema unei modernizari.
    Ce este minimul necesar – sistem de ducere a focului, radar nou de ghidare spre tinta si / sau descoperire a tintei.
    2×2 rachte antinava – nu cred ca se justifica sa punem 8 rachete antinava pe o Tarantula care nu are sansa sa supravietuiasca decat atacand in haita, nu o sa trimiti niciodata deliberat un NPR singur singurel contra unei fregate.
    Apoi AK 630 x2 mentinute eventual fabricarea de munitie de ip AHEAD.
    Tunul de AK 176 – 76 mm mentinut, eventual cu introducerea de noi tipuri de proiectile programambile.
    Despre Sinbad sau alt sistem din clasa Mistral – nu stiu cata flexibilitate iti da si cat de eficient este, din aceasta cauza nu l-as vedea neaprat pe lista scurta de modernizare ci doar la capitolul optional.
    Unde as lucra este la un sistem de descoperire a tintelor UAV – si de ce nu la introducerea unui FAC modern care sa preia rolul de protectie minima a haitei – sunt sigur ca aici Fincantieri si Damen au solutii deja aproape validate si calificate.

  31. Mai am un singur dor,
    Sa-l vad pe Les chior,
    Legat de un picior,
    Si dus la abator.

    – este un pamflet.

    Nu mai pot cu acest Les. Va rog sa ma credeti ca fac alergie cand il vad la tv. Este sub orice critica. Ma abțin cu greu sa nu scriu cuvinte obscene. Cat timp o sa avem acest personaj la minister, nu se va misca ceva la achiziții.

    • Eu am 2 pe lista „de ăștia îmi vine greață când îi vad” : les și cuc. In orice ordine vreti. De restul îmi este doar silă.

  32. PSD nu cred ca a avut macar o secunda intentia sa cumpere corvete, au smantanit-o din vorbe, cu tot felul de tertipuri, dupa aia au ramas fara bani din motivele pe care le stim cu totii.
    Probabil au calculat ca il prostesc ei pe Trump si ca merge si-asa.

    • Iexact!
      N-au reusit sa amane Patriot, PV si Himars…
      Asa ca se trag pe cur la:
      – avioane (F-16 + modernizare IAR-99);
      – corvete;
      – shorad/VSHORAD;
      – MLI-uri (faza de anul trecut cum ca suma pentru modernizarea MLI-84 o dau ca prima transa pentru achizitia de MLI Puma: adica au luat banii de la un program aprobat si bugetat si i-au blocat, pe motiv ca iau altceva, care datorita sumei, avea nevoie de aprobarea parlamentului si nu se putea face anul trecut);
      – elicoptere;
      – 4×4 usor blindate;
      – tancuri;
      – artilerie;
      etc…
      Sa vedem daca macar bateriile de coasta trec… adica BATERIA, ca nu cred sa ia mai multe.

  33. Peste o suta de comentarii fără sa vedem realitatea. TOATE achizițiile care au implicat armament american s au făcut direct fără licitații inutile și lalaieli. Au venit în iarna cu patriot ul în poligon la midia, în primăvara au anunțat achiziția. La fel himars și piranha. F16 din Portugalia idem. Dacă americanii aveau în portofoliu corvete și baterii de coasta la ora asta deja erau plătiți 1/2 din bani. Ce naiba este asa de greu de înțeles?

    • Americanii au si corvete au si baterii de coasta.
      Cu toate astea, la ora 19:05, astazi 22 iunie 2019, nu e platit nimic… 🙂

      • Care sunt corvetele alea? Penibilitatile numite LCS? Și bateriile de coasta? Ce testează acum cu NSM ca Boeing nu a mai făcut de 25 de ani?

        • LCS chiar sunt corvete.
          Sa stii ca americanii construiesc si nave purtatoare de rachete.
          Crezi ca Boeing ar avea vreo dificultate sa-ti faca baterii de coasta? Nu a mai facut pentru ca n-a mai existat cerere.

          • Pe bune Nicolae tu ai lua LCS urile in programul de dotare cu corvete? Asta tot o forma de masochism este.

            • Pe bune, tu crezi ca Sigma sau Gowind sau Abu Dhabi sunt cu mult mai breze decat LCS? Crezi ca daca le pui ESSM le faci automat fregate?

              LCS sunt la fel de corvete precum Sigma sau Gowind. Doar ca unele foarte scumpe. Asa se intampla cand faci barci de 3000 t sa mearga cu 40 Nd +

              Da, as lua, daca n-ar fi atat de scumpe. Sau as lua unele cu o motorizare ceva mai linistita.

              Sunt corvete oameni buni. La fel ca Sigma sau ca Gowind. Sau Abu Dhabi.

              • Da sunt. Si sunt niste motive pentru care LCS nu sunt luate in considerare in clasa corvetelor. Sunt de fapt niste vase de patrulare oceanice. Simplul fapt ca americanii au renuntat la dezvoltarea ulterioara a clasei (cu toate propunerile constructorului) si au redus nr navelor de acest tip construite cu o treime (aproximativ ) spune totul. Hai sa nu ne paruim doar de dragul de a avea dreptate cand stii si tu ca pentru noi LCS nu au fost niciodata o alegere viabila. Si nu doar din cauza pretului.

                • Nu le-am zis eu corvete, le-a spus chiar un fost comandant din Garda de Coasta americana.
                  Nu am nicio intentie sa ma paruiesc cu nimeni… 🙂
                  Am citit foarte mult despre LCS-uri, sunt rezultatul unui concept de lupta care pentru americani nu mai este valabil. De-asta au renuntat la ele, dupa ce au construit totusi vreo 30…
                  Ai vazut vreun test la explozii submarine facut pe vreuna din corvetele participante la licitatia noastra? Nu cred.
                  LCS-urile sunt nave polivalente cu potential. Cand vor fi gata vor putea duce lupta in doua medii si se vor putea apara intr-al treilea.
                  Nu sunt cu nimic mai prejos decat ce a participat la noi la licitatie doar ca americanii au nevoie de altceva. Acum, cel putin.

                  • Daca dai o cautare pe Google despre problemele LCS ai vedea ca problemele generate de navele in cauza le fac inadecvate pt noi si nu este vorba doar de cele tehnice. Nu stiu daca vei gasi in aceeasi proportie acelasi gen de articole despre Sigma, Gowind sau Abu Dhabi. Lipsa redundantei sistemelor, avariile mai dese decat media si altele i-a facut pe unii autori sa numeasca aceasta clasa un esec mizerabil si costisitor. Si tu vrei s-o luam in considerare la inzestrare in cadrul unui articol dedicat madochismului in materie de cumparaturi militare.

                    • Care e discutia pana la urma? 🙂

                      Strumpf zice ca americanii nu fac corvete. I-am zis ca fac.

                      Tu imi spui ca ar fi masochism sa luam LCS-uri. Ti-am spus ca nu-s cu mult diferite de ce a participat la noi la licitatie. Din contra. Au potential mai mare decat ce participa la noi la licitatie.
                      1) Utilizatorul LCS este US Navy, utilizatorul celorlalte trei este… cine?
                      2) Redundanta? Probabil este un domeniu unde Gowind sta cat de cat mai bine. In rest iti faci iluzii sau ai asteptari nerealiste cu privire la celelalte.
                      3) De bine de rau, LCS a fost testata la explozii submarine si s-a intors prin forte proprii la baza. N-am vazut un astfel de test cu niciuna din navele europene. Sa vezi cate modificari de design vor fi in programul FFG(X) pe subiectul asta. Sursa: https://www.defensenews.com/pentagon/2016/07/19/lcs-tests-exceptionally-well-in-shock-trials/
                      4) Avariile au avut niste cauze: una dintre ele a fost echipajul subdimensionat si instruit necorespunzator. In al doilea rand, acelasi sistem de propulsie este folosit pe cuterele Garzii de Coasta fara incidente de care eu sa stiu.
                      5) „si altele” nu e un argument. 🙂
                      6) LCS e la inceput (si F-35 are problemele lui de copilarie) si a fost rezultatul unui concept care nu mai are relevanta pt US Navy acum. Se incearca un update si se va face. Navele, in ciuda Congresului care taie din fondurile modulelor, vor evolua si isi vor gasi un nou loc in cadrul US Navy.

                      Da, o iau in considerare, chiar daca nu ne-o permitem, are certe avantaje: deplasament, viteza, spatii largi, configurabile, hangar si helipad de mari dimensiuni, potential mare de dezvoltare ulterioara.

                    • Nu ca unele au avut avarii. Statistica da 3 nave din 4 la reparatii din cauza deselor avari.Lasa-o bre ca macane. Americanii nu fac corvete, astea nu sunt corvete, unui catel ii pui creasta si aripi si ii zici dragon asa si cu LCS corvete. Intreaga clasa este un esec iar americanii plang dupa bani. Comparatii de genul cine le utilizeaza si ce teste au facut palesc. De celelalte nu se plange nimeni de LCS sunt nemultumiti tot americanii. LCS este un exemplu de proiect prost gandit si executat. In rest discutam discutii ca sa vedem cine are ultimul cuvant. Dar asta nu schimba ceea ce LCS ca si clasa nu este(adica niste corvete) si ceea ce este, un esec rusinos si scump.

                    • Vad ca tu tii neaparat sa ai ultimul cuvant… 🙂 Eu tot incerc sa-ti spun ca nu eu le-am zis corvete, ci altii mai destepti decat mine.

                      Sunt corvete: http://cimsec.org/corvette-next

                      „The littoral combatant ship (LCS) is capable of all of the peacetime and most of the wartime abilities of the corvette.” de aici: http://cimsec.org/corvettes-support-global-seapower

                      https://www.rumaniamilitary.ro/nave-celebre-episodul-9-fregate-americane-partea-ii-ffgx

                      P.S. Sa vedem primele dislocari ale LCS, spre sfarsitul acestui an.

                    • Ar vrea unii sa fie corvete. Dar nu sunt. Sunt ceea ce au vrut unii cu idei revolutionare ceva care sa nu fie ce a mai fost nici cal nici magar si pana la urma n-au reusit sa faca nici macar u n catar. Ce sunt corvetele si care din misiunile corvetelor le pot executa navele astea. Or fi vrut sa le faca corvete dar au iesit niste nave de patrulare. Singurul mediu in care ar avea sanse de succes ar lupta AS ca pe partea de AA stau subtire rau iar in lupta AN sunt bune sa vaneze salupe si barci de traficanti. Deci unde este corveta in LCS.

                    • Si nu stiu ce vb tu acolo de LCS la inceput si boli ale copilariei. Programul este stopat. Americanii au renuntat sa-si completeze flota cu LCS au revenit la fregate.

                    • @Marius COFPV? De la ce vine? 🙂 Aia din clipul de pe youtube e corveta toata ziua. Parerea mea! 🙂

                      @Anla’shok Ma bucur sa vad ca esti mai destept decat fosti comandanti US Navy sau USCG… Chiar iti doresti mult sa ai ultimul cuvant, bag sama! 🙂 Pacat! Erai unul dintre putinii cu care se putea discuta…

                      Erau programate 50 de LCS, au redus la 30 in 2014 si au facut 33, au mai scapat 3 asa… din cauza vitezei.

                      Toate vor primi NSM, Independence va merge pe calea MCM, Freedom va merge pe calea ASW, retinand si modulul cu Hellfire si tunurile de 20 mm din modulul de suprafata. Asta din ce am mai citit.

                      Revenind la Freedom, vor avea NSM, modulul ASW, Hellfire, tunuri de 20 mm si SeaRam. Cu ce sunt diferite de Ada care sunt clasificate ca si corvete? Cu ce sunt diferite de K-130, Buyan sau Karakurt care sunt clasificate tot ca si corvete? Sau de Sigma indoneziene sau marocane?

                      Corvetele sunt nave care sunt proiectate sa lupte foarte bine intr-un singur mediu (AN sau AS de obicei) si cu capabilitati de a se apara in celelalte medii sau intr-unul singur. De obicei, pentru ca tonajul le-a crescut iar rachetele AN sunt mai mici acum, cam toate au si capabilitati AN. Capabilitatile AA sunt de obicei limitate la point defence.

                      Nu contest problemele tehnice pe care le-au avut americanii cu LCS, nici pretul mare, dar nu asta era discutia. Crezi ca astia au construit 33 de nave ca sa le arunce la cos? Le vor gasi un loc in US Navy si le vor rezolva problemele. Din acest motiv ziceam sa asteptam primele dislocari in Golf si in Pacific. Vom vedea atunci daca le-au rezolvat problemele tehnice sau nu.

                      Si cu asta eu am incheiat, daca ai chef sa negi in continuare evidenta si bunul-simt (in sensul de common sense britanic), poti sa ai tu ultimul cuvant…

                    • Pai aia si e, dar una compacta: Corvette – Offshore Patrol Vessel. Vazut zambilici asa ca postarea e pentru restul cititorilor 🙂

                  • Nicolae da-o in masa si nu te mai agata de orice rahat. A avea capacitati similare corvetelor nu le face corvete. Tot rahatul asta cu ” corveta” a aparut cand s-au convins ca multimission module shit este doar un vis umed si s-au hotarat ca fiecare nava din clasa construita de la punctul respectiv incolo va fi alocata unei singure misiuni specifice. Ca sunt eu mai destept decat ofiterii US Navy ce sa zic inca nu am vazut luari de pozitie entuziaste despre LCS ale acestora iar declaratiile dumnealor fie sunt dinaintea intrarii LCS in serviciu fie par mai curand incercari de a drege busuiocul, de a baga gunoiul sub pres. La fel rata lor de disponibilitate iti spune ceva? Faptul ca au
                    probleme structurale nu are nici un efect.? Vad ca le compari cu F35. Nu exista elemente de comparatie cu avionul. Asta si in perioada copilariei performeaza mai bine. LCS nu o sa fie vreodata corveta decat in discutiile intelectuale de pe net.

          • După dimensiuni sunt chiar fregate ușoare. Dar armamentul este un pic peste opv uri. Asa și noi cică avem fregate dar realitatea este alta. În privința bateriilor de coasta dacă Boeing avea putirinta nu mai apelau la norvegieni.

  34. Domnilor,nu vedeti prea clar the Big picture: din 2018 incoace Sistemul nostru (politruci,securisti,fosti kaghebisti-actuali fesebisti,actuali pensionari speciali,etc,etc), a inceput sa ne carmeasca spre Moskva.
    Politrucii nu misca nimic fara ordin,toti sunt niste pupeze puse in posturi caldute pentru a cheltui banul public,necesar dezvoltarii Romaniei,pentru „elita” autohtona.
    Vizitele oficiale sau pe sest si pupaturile cordiale cu rusii arata ca unii vor sa ne indrepte din nou in bratele rusilor.

    De ce nu mai cumparam armament,de ce nu modernizam Armata pentru sec XXI si de ce nu scapam de vechiul armament sovietic depasit tehnologic si moral? Raspuns: Sa nu-i suparam pe rusi!
    Daca ne bombardeaza astia nuclear,cum naiba isi mai protejeaza ei viloacele lor,ale amantelor si mimozelor din dotare?Cu banii ciorditi si ascunsi prin Elvetia-Monaco-Monte Carlo oare ii vor redirectiona-ascunde la Moskva?
    Rusii pot fi tinuti mai departe daca ai cu ce le da la gioale,dar daca facem ca acum si intarziem achiziile militare importante vom ajunge un stat esuat ca Polonia sec.17-19,disparem de pe harta.
    Rusii miorlaie ca vai rumunski si americanski sunt aliati si nu mai pot sa-si bage ei coada in zona asta de la gurile Dunarii,ca altadata.Ei nu mai pot sa-i santajeze pe rumunski,ca acum se inarmeaza de la americanski si aliatul american urmareste fiecare miscare a rusului.
    (Rusilor de ceea ce e le frica nu scapa,chinezii sunt cei care ii vor invada pe sest si vor recupera Manciuria si Siberia)

    Parca in perioada 1960-1989 Nato avea armele nucleare indreptate spre toate punctele importante din tarile pactului de la Varsovia,dar astazi santajul si prostia e „grele” de combatut cand ai de face cu hoti invatati sa ciordeasca din banul public prin interpusi.

    In ultimul timp se observa si se vor vedea atacuri impotriva aliatului nostru special Sua.In ultimele 2 zile se arunca pe piata atacuri-stiri usoare,vor urma altele „grele”,pentru ca nu se vor opri pana nu ne scot definitiv din Ue si Nato ( ca sa nu-i suparam pe rusi,n’asa?).
    Dar nu-i bai,vin concediile in iulie-august,sleahta de conspiratori kaghebisti nu vor dormi,cica vor anula niste alegeri de curand facute si vor sa scoata de la parnaie „patrihotii” adevarati,pionii buni de tinut in sah.

    • Astia-s la sute de ani lumina de noi… Cu toate derapajele lui Orban.

    • BUNA GLUMA !!!!!!
      O companie maghiara si-a facut un punct logistic in portul Triest.
      Asta insemna ca Ungaria a devenit putere navala.
      Voi stiti ca Bolivia a pierdut acum peste o suta de ani iesirea la mare intr-un razboi cu Chile si de atunci mentine o grupare de „marinari de uscat”, oameni care nu au vazut niciodata apa sarata, decat poate in concedii? Dar acesti „marinari” defileaza in fiecare an mandrii la parada de ziua nationala.

  35. Nu sunt bani. Dacă nu putem achiziționa mai multe corvete să achiziționăm măcar una.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *