CH-47D, sau cand o achizitie SH este buna

CH-47D

Asadar nu toate achizitile la mana a doua sunt proaste, ci doar alea facute de Romania, pentru ca se vede treaba, avem un Caracal cat toata tara de mare.

Dar revenind la second-handul bun, coreenii s-au hotarat sa cumpere 14 elicoptere de transport CH-47D de la americani, cu piese de schimb si tot ceea ce este necesar pentru intretinerea acestora. Faza e ca “D” urile sunt destul de vechi, fiind folosite de Armata Americana  pentru trupele sale stationate in Coreea. Acum yankeii s-au hotarat sa cumpere CH-uri noi-noute varianta “F” pentru 40 de milioane de dolari bucata si nu stiu ce sa faca cu cele vechi.

Sa le care inapoi in State ar insemna sa-i coste cam un million per bucata, sa le taie la fiare vechi, cam aceeasi suma, astfel ca oferta coreenilor a fost primita cu bratele deschise si multumeste ambele parti.

ch-47f-ichdetail

CH-47F

Pe de o parte americanii fac un ban cinstit in loc sa cheltuie unul, coreenii pe de alta parte castiga niste elicoptere, adevarat mai vechi, dar foarte bine intretinute si adaptate de americanii special pentru operarea in zona geografica respectiva (operare in zone de munte), asa ca toata lumea este foarte multumita. Astfel coreenii s-au inteles sa plateasca 10,8 milioane de dolari per bucata si le vor primii incepand cu 2014 pe masura ce trupele americane stationate in Peninsula vor primii noile CH-47F.

Asadar nu orice achizitie sh este proasta ci doar acelea facute de idioti.

 GeorgeGMT

14 comentarii:

  1. asta da pret! mi-ar placea si mie 14 dastea la noi…dar probabil noi am da 1 miliard pe ele…si mai vechi

  2. pai cateva din astea – fac treaba buna- fie modificate MED_EVAC sau transport trupe, transport incarcaturi,,

  3. Insa asa vechi cum erau „rablele” alea de pe vremea cand era bunica fata functionau bine mersi. Si am banuiala ca Uncle Sam a dat comanda ca sa nu ramana producatoru’ „in aer” si sa inchida linia ..
    Si acum depinde ce intelegeti prin idioti … De ex candva am ras (vreo 3) de un amic proaspat casatorit care a cumparat din piata cele mai ofilite si proaste legume la cele mai mari preturi.. Si ala superior : „mai idiotilor credeti ca o sa ma mai lase sa merg la piata?!” Si dupa 3 luni nevasta a inceput sa ii cumpere si tigarile …
    Ai nostri ar jura ca aia din Coreea de S. sunt idioti ..

  4. As mai face precizarea ca prin „idioti” ma refer la ai nostri cu amalgamul de achizitii sh proaste si inutile. Coreenii au facut treaba buna spre foarte buna.

  5. Cele 14 CH-47D apartin 3rd Battalion, 2nd Aviation Regiment, 2nd Combat Aviation Brigade, stationata la Camp Humphreys. Toate 14 au fost fabricate initial ca modele CH-47B intre 1966 si in 1967. O parte din ele au fost re-fabricate ca modele CH-47D in 1988 iar o alta parte intre 1991 si 1992. Vrea cineva sa ghiceasca cate mii de ore de zbor au fost puse pe aceste aparate, ce sacini au carat si la ce conflicte au participat? In afara de asta sunt modele CH-47D mai vechi care au motorele T55-GA si nu cele de generatie mai noua T55-L. Cred ca baietii de la 602nd Aviation Support Battalion deabia astepta elicoptere mai noi sa sa-i vada pe coreeni cum incep sa-si scoata parul din cap cu frumoasele T55-GA. Daca te apropii de 5 decenii de exploatare ar cam trebui sa te gandesti spre ceva mai nou, iar voi va lamentati ca Ro. cumparat niste harburi de la portughezi care de fapt au stat mai mult trase pe dreapta timp de 3 decenii?

    • @Alex
      Foarte bun comentariul.
      Desi nu stiam detaliile pe care le-ai mentionat, chiar ma pregateam sa intreb de ce se afirma ca pentru coreeni e buna achizitia asta sh si a fost facuta cu asa cap. Spre deosebire de f16 luate de noi.

      • Pai coreenii au achizitionat elicoptere sh pt as acoperi un gap, o gaura. La ei sh-ul este exceptia, la noi regula.
        Nu se poate compara achizitia a 12 avioane vechi cu armamanet asa si asa cu radare foarte vechi si intr-un numar ridicol de mic, cu politica coreeana de as acoperi o nevoie la un pret rezonabil.
        Noi am facut din achizitile second-hand regula de baza si cam in toate cazurile respectivele achizitii s-au dovedit prostesti: fregate bune de nimic, Gepard analogic bun de nimic, Hawk ramase asa cum au venit, etc…
        Una este sa ai o problema si s-o rezolvi atat militar cat si economic optim, si alta sa cumperi gunoaiele altora si sa spui ca-ti modernizezi armata.
        Cele 12 F-16A sunt practic egale cu zero militar vorbind, dar vom plati o gramada de bani pe ele, fara sa avem un plan clar anuntat.
        Daca am fi cumparat 24-36 de F-16, chiar si sh, daca intergram ceva-ceva din mentenanta lor aici, daca aveam un program viabil de modernizare si crestere a flotei, daca stiam clar ce va urma dupa aceste F-16, ei bine era alta discutie…
        Asadar nu achizitia sh in sine este problema, coreeni cumparand si sisteme Patriot sh din Germania, ci mentalitatea din spatele achizitiei si haosul din acest domeniu.

    • chiar sunt asa vechi? eu ma asteptam sa aiba vreo 25 de ani maxim…eu stiam ca au fost facute in 1988, nu refabricate….pai in cazul asta pot sa se spele cu ele pe cap daca e cum zici tu

      • Dar de ce esti asa de iute cu judecata? Aceste elicoptere si-au facut datoria foarte bine pana acum si probabil ca vor continua sa-si faca datoria ani buni de acum inainte atata timp cat le intretii corespunzator. USMC are platforme CH-53E care si-au inceput viata ca modele CH-53D cam in acelasi timp, iar ele vor continua sa zboare pana deceniul viitor. Nu mai fiti asa de dispretuitori cu toate „vechiturile” atat timp cat ele sunt relevante atat din punct de vedere tehnologic cat si operational.

        • acum depinde cat timp isi vor face treaba…la noi nu ar fi zburat nici 15 ani…daca coreenii o sa le zboare vreo 25 de ani atunci au facut o afacere buna….la noi cu F-16 le zburam 10-15 ani si dupa iar avem nevoie de alte avioane…

        • Razvan Mihaeanu

          „Cred ca baietii de la 602nd Aviation Support Battalion de abia astepta elicoptere mai noi sa sa-i vada pe coreeni cum incep sa-si scoata parul din cap cu frumoasele T55-GA”

          Pai…cine-i iute la judecata? 🙂

          • Vezi tu, unii dintre noi avem acces la Defense Knowledge Online si mai citim din cand in cand rapoarte interesante. Un T55-GA trebuie dezasamblat complet si inspectat la 500 de ore de zbor. In afara de asta, in timpul inspectiei trebuie sa schimbi un bulon cam de 25 cm lungime si care costa aproximativ $800. La trei insi le ia cam 8 ore de munca sa schibe un surub banal. Cei drept in rest este destul de usor de mentinut atata timp cat mentii orarul de intretinere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *