Romania Military

CH-53K King Stallion, programul continua

Programul de testare si certificare al CH-53K, apartinand … tot Lockheed-Martin, continua in ritm sustinut, iar livrarile intra si ele in paine.

La prima vedere, libelula este chiar mai scumpa decat un F-35, la pretul pe bucata, fiind practic cel mai scump elicopter la ora actuala.

Cost unitar: US$87.1 million (Est. Flyaway) US$122M (LRIP 1 excl. R&D) US$131M (LRIP 1 incl. R&D costs). Programul total costa peste 25 mld.$, costurile incluzand dezvoltarea si 227 aparate livrate.

Primele doua aparate produse, din preseria “Lot 1” Low Rate Initial Production (LRIP), costa impreuna 304 mil.$.

Baza aero-navala Patuxent River primeste primul dintre cele 7 elicoptere CH-53K King Stallion, care vor sosi pana la inceputul lui 2018, inclusiv:

Costurile de operare sunt probabil la fel de piperate.

Poate unii vor incepe sa se uite dupa variantele mai vechi, care vor incepe sa fie pensionate de marina americana, insa nu cred ca stau prea bine cu resursa, fiind un adevarat cal de povara si folosit in consecinta.

Interesant este ca U.S. Naval Air Systems Command (NAVAIR) siH-53 Heavy Lift Helicopter Program Office (PMA-261) cumpara elicoptere MH-53E retrase din uz de altii, cum ar fi japonezii:

CH-53E, un elicopter intrat in productie in 1981, nu este chiar o vechitura, mai ales pentru unii obisnuiti sa viziteze stocurile aliatilor mai bine echipati… In jur de 150 de astfel de elicoptere sunt in serviciul infanteriei marine americane si alte 28 in cadrul U.S. Navy, cele ale marinei urmand a fi retrase pe masura ce CH-53K soseste in inventar.

Fiind trimotor utilizat pentru „heavy-lift” si curatare de mine, costul orei de zbor a CH-53E trece de 20.000$, fiind similara cu a unui F-16, si necesita aproximativ 44 de ore de intretinere pentru o ora de zbor.

La noi in tara, CH-53 este „celebru” pentru accidentul din 2010, aparatul apartinand fortelor israeliene.

CH-53 israelian, la cautat ramasitele celui cazut

Pentru cine cauta un elicopter destinat operatiunilor speciale, exista si derivatul bimotor, MH-53 Pave Low, insa acestea au fost retrase din uz in 2008. Pacat ca nu are inca un urmas, derivat din noul CH-53K…

 

Marius Zgureanu

Exit mobile version