Conferinta de presa Ministrul Apararii

Foto: Petrica Mihalache

 

Nimic clar, doar „poate” si „mai vedem”, dar sunt si cateva lucruri interesante, printre care:

 

1)Programul „Agilis” n-ar fi chiar mort de tot el ar putea sa se transforme din transportor blindat amfibiu intr-o achizitie de MLI Puma. Gabriel Les a explicat ca Ministerul pe care-l conduce a ales: ori Agilis amfibiu, ori Puma pe senile si, evident, cu totul neamfibie. Doar ca Agilis vs Puma n-are sens, cele doua vehicule or fi ele blindate dar nu fac parte din aceiasi clasa, nu sunt intersanjabile.

De aici putem merge pe doua carari: ori MApN-ul vrea sa scape de Rheinmetall si o da la intors, fluturandu-le germanilor galusca umpluta cu „Puma” pentru ca renuntarea la Agilis sa fie mai usor digerabila, ori Armata chiar vrea MLI Puma si, cinste ei, a reusit sa ne pacaleasca pe toti, nimeni n-a stiut nimic, un nou MLI nu face parte nici pe departe dintre programele de achizitie aprobate sau macar discutate. De fapt nimeni n-a pomenit vreodata de o noua MLI pe senile.

In acest moment exista un program aprobat pentru modernizarea a 48 de MLI 84, iar generalul Nicolae Ciuca chiar a fost concis cand a vorbit despre achizitia de Pirahna 5 – acesta va fi o MLI.

Bineinteles ca aici vine tare pe turnanta General Dynamics cu Pirahna 4 amfibiu si cum deocamdata tot ce am cumparat a fost de la americani, eu imi sustin varianta pacalirii nemtilor de la Rheinmetall, mai ales ca achizitia a 173 de MLI Puma se ridica la peste 1,5 miliarde de euro, o suma enorma, neaprobata de parlament si oricum greu de gasit in bugetul MApN. Si de aici si zambareala cu „graba” achizitiei, pai de unde graba daca programul asta n-a trecut prin C.S.A.T., parlament etc?

Dar putem sta linistiti, ori Puma de va fi, ori Agilis, integrarea in industria nationala este un fapt cert, ne asigura domnul Gabriel Les, starnind bineinteles zambete subtile daca ne uitam cum am integrat deja Pirahna 5 si cum importam cu voinicie pulbere pentru munitie.

Conferinta de presa AICI

2) In problema, ca de program nu prea mai putem vorbi, achizitiei celor patru corvete si a modernizarii fregatelor Type 22R, domnul Gabriel Les ne-a informat ca am putea avea o „solutie” in 2-3 saptamani, dar ca printre solutiile posibile ar putea sa apara si anularea procedurii. Un lucru interesant, in acord cu ceea ce se intampla in programul Agilis, este si faptul ca nu pretul este criteriul dominant in alegerea „corvetei castigatoare”, ar mai fi si alte criterii, astfel ca degeaba urla domnul Bonsanceanu ca-i tradare si Naval Group ca sunt castigatori daca pe criteriile MApN castigatori vor fi altii, de prin nord Europei si vestul Atlanticului.

3) Eternul si fascinantul program de dotare cu noul avion multirol a prins aripi. Aflam astfel ca daca suntem cu adevarat norocosi, pana la sfarsitul acestui an vom semna cu Portugalia contractul pentru achizitia celor cinci F 16MLU necesare intru compeltarea Escadrilei 53 cu domiciliul la Borcea.

Despre restul de 36 parerile par impartite: MApN-ul ar dori F 16 la mana a doua, eventual modernizate (nu stim la ce standard), domnul Les ne spune cam printre dinti ca americanii s-au gandit sa ne doteze direct cu F 35A, un aparat pe care domnul ministru il considera „un pic cam prea mult pentru noi astazi”. Ramane sa vedem cine pe cine convinge.

4) Fara legatura cu conferinta de presa  a domnului Gabriel Les, ministerul Economiei – surpinzator as spune, a facut rost de peste 170 de milioane de lei pentru repornirea fabricii de pulberi (Fagaras si Victoria), doar ca desi banii sunt deja disponibili, ieri (17 aprilie 2019) abia se discuta despre studiul de pre-fezabilitate. Pre-fezabilitatea – cam doua luni, fezabilitatea 2,3 luni si cam asta-i anul, ne putem lua asadar adio de la investitii in fabrica de pulberi de la Fagaras si pe 2019, noroc ca avem de unde importa.

5) Programul Pirahna 5. Ei bine, aici lucrurile merg foarte bine, nu numai ca General Dynamics n-a livrat nici un transportor blindat pana acum Armatei, dar in Tara au ajuns doar cele de la parada de 1 Decembrie, iar sansa ca macar un transportor gata de lupta sa fie livrat anul acesta este (din punctul meu de vedere) extrem de redusa.

PS Asa si chiar daca am cumpara MLI Puma ce-am face cu ele?! Inainte sa va lansati in raspunsuri savante, care sa va evidentieza profundele cunostiinte de tactica militara, intrebati-va cate tancuri TR 85M1 sunt astazi functionale (pe hartie avem 54 de bucati)? Dar cate tancuri TR 85 clasic mai sunt gata de lupta? Cate TAB-uri sau MLI-uri? Cate camioane DAC? Faptul ca sunt vechi n-are nici o legatura cu gradul de disponibilitate al parcului…

Ei bine, achizitia este doar o etapa, operationalizarea noilor echipamente si mai apoi folosirea lor inseamna cam totul, asadar priviti problema din urmatorul punct de vedere: noi nu suntem in stare sa mentinem operationale tancurile si TAB-urile fabricate de noi insine, desi avem inca uzine unde ar putea fi reparate, cum ne vom descurca cu noile vehicule atunci cand uzina constructoare se afla la 2000 de km, iar piesele si consumabilele sunt muuuult mai scumpe decat suntem noi obisnuiti?

Puma?! 🙂 🙂 ))))))))))

GeorgeGMT

66 de comentarii:

  1. frectie,amânari peste amânari…..cum sa iesi si sa spui ca poate sogur anul asta semnam pentru inca cinci avioane cand noi avem necesar de zeci?!

    1
  2. Bazar…
    Macar sa se gandeasca la un MLI senilat ca CV90, ca sa-i mai pui un 105mm (mi se pare ca exista si 120mm)…sa trecem dracu la „light tanks”..daca Leoaprzi nu mai sunt pe piata…

    1
    • Si Puma nu-i senilat?

      • Are vreo varianta posibila cu turela de 105? Nu.
        Este un produs destul de nou, dar avantajul e si dezavantaj, e destul de necopt.
        Are motor foarte bun de 1100 cp, cu ratie buna de putere, de vreo 25cp/t. Imi place mult aspectul asta.
        Si singura problema fiind tocmai asta, merita o dezvoltare cu turela de 105mm.
        Ceea ce CV90 deja are.
        Daca avem impresia ca ne vom descurca numai cu MLI-uri (indiferent ca sunt senilate sau pe roti) cu 30mm (si/sau 35) si cu Spike…atunci avem o deficienta crasa (pleonasm?) serioasa de mentalitate la SMAp.

        • Lynx… Marderul are 105mm integrat 🙂

        • De ce nu Ajax/ASCOD, merge chiar si sistemul modular de artilerie de 155mm,tot e bagat si GDLS acolo ? Daca tot au luat Pirahna V, poate se uita si la Duro si Eagle, poate asa fac si aia ceva pe aici.

          1
          • ASCOD 2, nu arata rau deloc… ar fi doar submotorizarea(dar asa ceva se rezolva relativ usor si repede) si faptul ca duce doar 7 trupeti, in loc de 8/10 ca la alte modele…

          • De mult am sustinut faza ca daca tot e in Romania GDELS cu Piranha-3/-5 sa luam/fabricam cu ei in Romania si ASCOD/Ajax ca vehicul modular multirol senilat. Iar daca se continua si cu Rheinmetall in afara de Agilis puteam fabrica cu ei Lynx Kf-31/-41 sau Puma. Cu cele 2 companii se putea colabora pt noul TR-20XX. psd-alde fara spagi si comisioane trase din banul public nu va face nimik pt inzestrarea Armatei Romane!

            1
        • Pai eu cand tot zic ca CV90 Armadillo, este cea mai inteleapta alegere… astia tot o dau cu Puma aia cu spatii intre galeti! >.<
          Loc pentru blindaj in plus si motor de 1200CP si Cockerill 3000, este tot inainte pe CV90 Armadillo!

          • armadillo este un private venture al lui bae systems aparut acum 10 ani.de atunci singurii care l-au bagat in teste(5 vehicule in 2014) au fost danezii.a fost asa de bun ca nu l-au cumparat.daca tot „suntem pe felie” cu gdels care au in portofoliu ascod nu vad de ce am fi cobaii lui bae.

        • Puma can become easily very popular – you, Czechs and Hungarians expect to buy around 600 IFVs which is more than it will be for German Army.

          But if you want to take light tank, you must take one with 120mm cannon and eventually wait five more years and beg because we have restarted Gepard light tank program.

    • Lasa, ca cica renunta britanicii la Chalanger, cica la doua treimi. Poate ne arunca si noua cateva :-)!

  3. Gresit domule, e L nu M.

  4. deci pe scurt, vrajeala si cam totul e mort in papusoi

  5. mai oameni buni…e pusculita goala…iar ce mai vine din mulsul privatilor merge pe mita electorala…trebuie platit uleiul si zaharul la putorile asistate social…
    daca achitam transele de patrioti si himarsul boda proste…cam asta e anul asta…ne vedem la anul…

    1
    • armata de bugetari coaane,ăia cu zahar si faina is fleacuri.

    • Normal ca e goala aia cu brua cit platesc impozite sau mall urile franceze ,germane,sau exportatorii de cereale sau aia cu petrolusi curentu.doar din salarii minume oha bani la buget.macar daca firmele ar platii salarii la nivelul preturilor care sint ca in ue ar fi ceva banuti da na toti au firme si nimanui nu convine asta nici macar partenerului strategic.saracia duce la lipsa de motivatie care e atentat la siguranta nationala.

  6. Armata română e bine sa fie interoperabilă cu armata americană. Aceleași structuri, aceleași dotări, tactici, strategii.
    În primul război mondial soldații germani aveau impresia ca lupta cu francezi. De data asta România trebuie sa se bazeze pe SUA.

    1
  7. Asta e ! 2 ani electorali, urmează o perioadă de conferințe de presă în care albul e negru și negrul e alb . Daca apare vreo problema se schimba măscăriciul de la minister . Are PSD-ul destule resurse sa schimbe incompetenții …cu altii

    1
  8. Les o sa dai socoteala pentru sabotarea strategiei de aparare a unei te vreau in puscarie incapabilule, iti bati joc de o tara, va trebui sa platesti singe si catuse sa curga din tine, dusmanul natiuni romane

    1
  9. MLI mai bun decat in TAB pe directiile principale de actiune. In misiuni defensive poate chiar substitui un tanc, daca este echipat cu rachete AT capabile. Cel putin teoretic un MLI modern rezista mult mai bine (nu vorbim aici de MLI-84).
    Puma de exemplu, cu blindaj maxim de 43 de t, mai mult decat T-55 la 36 de tone probbali ca ofera cel putin frontal o protective similara ( nu, nu e la fel de bin eprotejat deoarece e harabaia mai mare deci blindajul se impate pe suprafata mai mare.

    DAR!!! Incep sa fiu ingrijorat, incepe sa semene cu situatia de la Ministerul Transporturilor unde avem o multime de autostrazi pe hartie care compenseaza speranta de a vedea in viata asta drumuri ca lumea. Si acolo proiectele sunt la fel de voiaie: azi apar, maine se dezbat si lumea se minuneaza apoi dispar si sunt inlocuite de altele.

    1
  10. La autostrazi
    1. Pitesti Sibiu
    2. Ba Ploiesti Brasov
    3. Ba amandoua
    4. Facem si Targu Mures-Iasi
    5 Si facem si PLoiesti Bacau
    6 Sa autostrada la Craiova prin Alexandria
    7 Ba o facem prin Pitesti
    8 Ba nu, o facem Drum Expres
    Asa e de peste 10 ani si povestea continua, ce s-a facut, sau ma rog s-a inceput? Aproape nimic.

    La MApN de 2 ani incoace

    1. Vrem corvete
    2 Ba vrem si submarine
    3 Nici de la fregate noi nu dam inapoi
    4. Si o sa luam 36 de avione F-16 second hand
    5. Ba le luam noi!!!!
    6. Ba nu, suntem tari, luam direct F-35
    7. Dezvoltam un blindat propriu, original: AGILIS. Rupem gura targului cu el.
    8. Luam si tancuri, ma rog noi vrem, vedem.
    9. Si luam si Pirania V ca MLI pe roti.
    10 OK nu mai facem Agilis. Cumparam un MLI German, authentic (Puma).

    Englezii au o vorba: „talk is cheap”

    1
    • capatu satului

      nu sunt bani, i-ar minuni de pasti, de craciun si de anu nou nu s-au prea intamplat in armata noastra de cand e ea armata,
      normal, conducerea nu poate recunoaste ca nu sunt bani,
      tot asa cum nu poate spune in fata ca sunt o sleahta de hoti si infractori, desi este evident,
      asa ca o tot da cu povestile cu contestatiile, statu paralel, soros, strainii, serviciile, etc.
      astea cu companiile straine poate fi si o strategie gandita ca in final sa aflam ca nu are rost sa cumparam de la companii din UE sau US ca stim ca astea vor sa ne fraiereasca,
      mai bine cumparam de la fratia de credintza stramoseasca de la moskva ai patriarhului

      trebuie sa deschidem un pic ochii si sa recunoastem ca investitii la inzerstrare nu prea vor mai fi anu asta si anu viitor,
      motivu nu este lipsa de bani, cat faptu ca banii cati sunt trebuie dramuiti ca sa poata fura toti de pe lista minunata a conducerii partidului – ca nu credeati ca se fura alandala, doamne fereste sa intre un amarestean peste lista ca sa vezi cum se sesizeaza internele, jandangreria, sectia cu infractiunile din justitie ca nu merge dosaru destul de repede dupa cum vrea sefu partidului comunist, etc.
      de aia la valcovu ii iese spitalu rejional la un pret de minim 3 ori mai mare decat la UE,
      autostrada Iasi Tg Mures la care UE vrea sa dea bani nu se poate face cu fonduri UE pt ca nu iese nimik pt cei de pe lista facuta deja,
      apoi, trebuie avut in vedere faptu ca la anu sunt alegerile palavramentare,
      ori astia care uzeaza sacunele palavramentului trebuie sa-si faca bagajele,
      nu se stie ce aduce anu, desi sperante nu pot fi la sleahta fosta la putere: pdl, pnl, udmr, slehta legata cu cumetrii si smenuri multe in folosu mulgerii bujetului de stat,
      era sa uit, daca tot s-a vorbit de autostrazi, daca am inteles bine, duminica (zi nelucratoare)s-a semnat contractu pt un lot al austrazii Sibiu Pitesti, pretu care le-a iesit este, se pare, mai mult decat dubu fata de costurile reglementate prin hotararile fostului ministru al tranporturilor Boagiu – n-are cum ca un ministru din trecut sa ne spuna azi cat e limita de pret,
      daca conducerea vrea sa fure nu se poate impiedica de amanunte de astea nesemnificative,
      lingouri, tablouri si cat mai mult cash,

      psdu este un partid monolit strans unit in jurul conducatorului iubit,
      iubesc tradarea dar urasc pe tradatori

      1
  11. Ministrul Les este o rusine pentru armata Romana.
    Ce a spus el referitor la corvete (cum de altfel ne abureste cu toate programele de inzestrare), arata prostia din capul lui si viata dintr-o lume paralela cu realitatea.
    Aici linkul catre website Romtehnica la documentatia de atribuire ( http://www.romtehnica.com.ro/site/wp-content/uploads/2018/02/anunt-participare-si-documentatie.pdf ) care spune clar la A3 punctul 4 „Criteriul de atribuire, asa cum este definit in HG nr48/2018, este pretul cel mai scazut al ofertei …”
    Restul este gargara.
    Pacat ca George nu a studiat linkul si a luat de bun ce spune handicapatul de Les.

    1
  12. bă ăsta încurcă modelul cu cantitatea la avioane ?35.

    1
  13. Am auzit de la un mucalit acum ceva vreme o expresie care vine ca o mănușă după tot ce a debitat coclenderul ăsta: vrăjeală de popă de țară.

  14. 1. Agilisul e mort de la început. Toate ouăle trebuie puse într-un singur coș. Amfibii sau nu, indigenizate in România.
    2. Licitația pentru corvete anulată , comanda încredințata SNMangalia, care sub managementul Damen ar trebui sa fabrice toate dotările pentru Marina militară,
    3. Completată escadrila MLU și început pregătirile pentru o prima escadrila f35. Și asta urgent, foarte urgent!!!
    O opinie

    • De ce ar face Damen corvete la Mangalia ?
      Poate doar pt a le livra mai repede lucrând in paralel cu Galați…..dar care ar fi avantajul Damen ?

      • Dacă eu sunt croitor, de ce ți-aș da ție să îmi coși nădragii?
        Dacă eu am șantier naval de ce as cumpara corvete de la tine?

  15. Asta-i un fel de Petre Daea, dar pe alt domeniu.

  16. Pare o degringolada generală, sper ca nu si la nivel de strategie ( din ce inteleg încă nu se știe dacă luăm amfibiu sau nu… banuo3ec da alegerea este in functie de strategie si bani ). Suntem ca niște cumpărători de masini care stim ca avem bani de in golf de acum 20 e ani, ajungem in germania si văzând mulțimea de masini, ne gandim ba la un mercede S class cu motor de n litri, ba la un Lambirghini in rate, ba la un autobuz….in functie de conjunctura de moment.

  17. Voi va dati seama in caz de razboi ce iese cu astia ?

  18. Pana acum ceva timp, treaba era oabla, sau mie cu mintea mea de neexpert pricepeam ce si cum: 200+ de P5 cu chesu sam. 400+ cu RM, produse loco cu drept de patent(ba cat de importanta ii treaba asta). Daca investitia intiala era problema, de 288 mil euro, puteai sa mergi mai departe cu ei si sa zici, bai fratilor, batem palma si pe tancuri, deci consideram offset de la tancuri exact suma initiala de 288. Scriem in contract, batem palma si de maine ne apucam de treaba.
    De cand a venit asta, parca intentionat incearca sa demoleze tot. Sa creeze o abrambureala generala din care nimeni nu mai pricepe nimic si investorul zice, pai mai, parca mi-ai zis ca iti trebuie tbt si tancuri ieri. Acum iti trebuie mli senilat? Tu esti sanatos la cap?
    Dar pe de alta parte am mai spus-o si ma repet, asta intra perfect in logica PDS(partidul de senzatie) si in programul lor electoral real: Hai sictir Heupropo! Hai sictir bai multinationalule.

    • Nu-i nimic de priceput… 🙂

      In umila mea opinie, avem doua grupuri de interese, la nivel politic o data, unul pro-european – de ex. Ciolos (incredintare corvete direct Damen & MBDA, Spike) si unul pro-american, de ex. PSD-ul (Patriot, Himars, Pirania), indiferent de ratiunea si motivatia alegerilor fiecarui grup politic.

      La nivelul armatei, Ciuca cel putin, pare sa fie pro-american dar, din nou in umila mea opinie, functiile de sef SMG, SMFN/FA/FT sunt politice. Armata romana a fost extrem de politizata la un moment dat, probabil ca s-a facut cat de cat curatenie, acum nu mai stiu exact care este treaba. Sper doar ca n-a ramas la fel ca atunci.

      Sistemul de achizitii este in continuare gresit.

      O data la nivel al criteriilor de selectie, fapt care vine probabil din lipsa de experienta a oamenilor nostri care n-au mai organizat licitatii de asemenea amploare de foarte multi ani coroborata cu accesul relativ redus la „noutatile” de pe piata. Acest decalaj dat de tehnica in exploatare foarte veche, imbatranita moral, este amplificat exact in domeniile inalt tehnice: marina, aviatie, aparare AA, comanda si control. De ex., un maistru care trage cu Volhov n-are de unde sa-si imagineze ce inseamna tehnica moderna, gen Patriot, pentru ca n-are acces la ea decat daca e trimis afara la studii. Iar lipsa tragerilor in conditii cat mai apropiate de cele reale nu ajuta nici ea.

      A doua, sistemul este gresit si la nivel de implementare in economia romaneasca. Statul tine cu dintii de vechiturile sale dar nici nu investeste in ele si nici n-are vointa si putere politica sa le ajute vanzarile. De ce Aerostar merge iar Craiova nu? Craiova ar trebui fie privatizata, fie inchisa. Visam ca mai facem avioane in tara? Exact asta facem, visam frumos.

      Un model de implementare este introducerea Aerostar (atentie, Raytheon a ales Aerostar, nu Romaero) in lantul de componente al Patriot. La acest nivel tehnologic nu putem spera la mai mult si nici nu e nevoie.

      Visam Pirania la UMB. Este o gluma sinistra. Este un banc negru daca vrei… UMB trebuie inchisa, tot ce mai poate fi salvat mutat la Moreni, care este intr-o situatie mai buna. ah, dar Moreniul e blocat intr-un contract cu nemtii (promovati tot de Ciolos parca…). Aici ar trebui administrate daunele colaterale, nu lungita problema care tine in loc si Pirania. Adica, platit daune la nemti, asta e, asa se intampla cand esti prost, inchis contractul si concentrat pe Pirania, asamblata la Moreni. Nici macar nu vad vreo raspundere legala pentru cei care au luat deciziile…

      Noi trebuie sa ne concentram pe chestii care pot fi cu adevarat asimilate in economia nationala, chestii de baza: pulberi, munitie in calibrul NATO, munitie pentru MLRS – aici inca mai putem, nu ATACMS dar 122, 160 se pot face la Brasov, integrarea industriei auto de componente care este in lantul marilor producatori de blindate. Atat! Nu vise de construit rachete spatiale in tara…

      Pentru chestiile de baza, luate licente de fabricatie de la cine produce sau privatizarea a ceea ce avem cu mari producatori, gen Northrop Grumman. Declarate strategice, acordat facilitati la greu si comenzi pe masura. Eu as privatiza Brasovul – Tohan si Cugirul. Pe model SN Mangalia, actionar majoritar statul roman, management strain. Plan de management pe termen lung, asumat de guvern pe cel putin 10 ani, ca romanii sunt cunoscuti ca tepari…

      Conferinta de presa a lui Les… nu-i vad rostul. Trebuia dat un raspuns – comunicat de presa la scrisoarea Rheinmetall si atat. Ca mai tot restul guvernului condus de Vasilica Veorica, sunt cei mai slabi profesional oameni care ne-au condus de la revolutie incoace.

      • Romanian Military Vehicle Systems (RMVS)

        On june 14, 2017, Romanian Military Vehicle Systems (RMVS) was founded. The new company, a joint venture between Automecanica Moreni and Rheinmetall, will develop and manufacture the new AGILIS 8×8 armored personnel carrier.

        Asta ii chestia pe care eu nu o pot intelege. Tot ei au fost artizanii, tot Les. Iar daca au contractat deja cu nemtii trebuia sa fie in executie deja contractul. Pentru cei proamericani, foarte bine, era loc pentru toti sub soare, de la P5, la sistemele RAA, la aviatie avioane + elicoptere.
        Da, sunt perfect de acord cu ce scrii.

        • „Transportorul blindat pentru trupe 8×8 (TBT) a fost declarat prin Hotărârea
          CSAT nr. 174 din 24.11.2016 program de înzestare esenţial de securitate
          destinat să asigure interesele esenţiale de securitate ale statului Român.”

          Hotararea este din timpul lui Ciolos, ce-i drept tot cu PSD-ul majoritar, parca. De aici: https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2019-04-15-23089639-0-scrisoare-rheinmetall-puma-agilis-15-04.pdf

          Oricum, Ciolos mi se pare clar pro-european, si mi se pare ca este „impins” de Franta. Nu e un lucru rau per se, doar am remarcat asta. 🙂 Din pacate, politicul n-ar trebui sa conteze in acest context, al alegerii armamentului, dar de fapt conteaza mult prea mult.

        • rheinmetall cu acest joint venture au incercat sa impiedice gdels sa castige competitia ptr tbt(in capul lor moreniul era singura capacitate de productie reala in domeniu).stiau ca americanii sunt favoriti si ca in caietul de sarcini o sa existe conditia „fabricat” in Romania.acelasi lucru l-au incercat si francezii de la mbda cu asocierea cu elmec ploiesti(teoretic singurul producator de rachete din tara.practic mai face niste rachetomodele) ptr castigarea miliardelor din viitorul program shorad-vshorad.

      • de cand e psd pro- american sau ati uitat de dragnea cand spunea ca nu e treaba lui ciuca sa spuna ca luam patriot ca poate luam altceva ,dar probabil nu au putut sa faca manarii ca la alte programe si ne-am procopsit cu patriot ca asa a vrut ciuca

        • Daaa, clar, ne-am procopsit cu Patriot pentru ca asa a vrut Ciuca… A fost o decizie politica. Si, fie ca ne place sau nu, pana una alta, pe timpul astora din PSD s-au luat Patriot, Himars, Pirania si, probabil, inca 5 F-16. Astea-s faptele, fie ca ne place sau nu.
          Cat despre motivatia orientarii lor pro-americane, am o parere dar nu ma pronunt aici.

          • NICOLAUE-nicu 4 are dreptate…Dragnea a vrut sa opreasca programele de inarmare cu SUA care este principalul sau si al psd-ului inamic.Tu crezi ca el nu stia ca Kovesi in dna avea un birou al unui domn G.C din SUA!!! Israelienii l-au invatat sa cumpere arme din SUA si uite cum Dragnea in schimbul patrioatelor ne calareste

            • Total gresit.de ce crezi ca a plecat dragnea in sua dupa victoria lui trump?sa ii promita ca TOT bugetul militar pe urmatorii ani va pleca in pusculita firmelor americane de armament care au fodt principalii finantatori ai campaniei electorale.in schimb a primit sprijin inclusiv in demiterea codrutei.cu obama sau hillary crezi ca reusea asa ceva?eu nu cred.

  19. Eu cand am zis ca ne trebuie 3%(sau macar 2,5%) din P.I.B. la aparare… voi ati sarit cu fundul in sus, ca nu… ca asa ceva este la nivel de regim dictatorial, etc. 🙁

    • De ce 2 – 3 % din PIB pt armata? Ce sens au cifrele daca ele nu se reflecta in realitate sau in calitate. Ca se cumpara uniforme cu 1600 de euroi si ele ar trebui sa coste 100 ?De ce sa bagi in bugetul armatei niste bani care nu se vor cheltui, cand mult mai bine sa aloci banii prognozati industriei militare, licentelor, instruirii personalului….. Dimpotriva ,armata are o sumedenie de personal inutil. Acest personal, aflat si in functii de conducere, blocheaza achizitii, rastoarna concepte, isi bate joc de absolut orice ar putea face bine armatei si tarii.

      • „cand mult mai bine sa aloci banii prognozati industriei militare, licentelor, instruirii personalului…”

        WOW… in sfarsit! GO GO GO! 🙂

  20. Ce nu va este clar, guvernul e rupt un c** de cheltueli sociale/electorale/ de corupere, iar cum gradul de indatorare este peste cei 3% adminisi si nici de unde taia nu mai au, au inceput sa aplice metoda de anul trecut cand MAPN-ul desi avea bani de cheltuiala nu o facea, trimitand banii inapoi la buget la sfarsit de an. Asa ramaneau in cei 3%.

    Si cum e greu sa sifonezi prea mult, au inventat anularea/amanarea de licitatii s.a.m.d.

    Vreti Pirahna IV in loc de AGILIS/ Veti ramane cu TAB 77 si ZIMBRU. Sa va multumiti cu ce aveti!!!

  21. Americanii de la GDLS au o problema mare cu externalizarea producției industriale, subsidiara elvetiana MOWAG nu are niciun interes sa faca producție efectivă in Ro., oricum dacă voiau să facă treaba mergeau pe varianta greenfield.

    Noi in schimb dacă am fi vrut cu adevărat să fabricam in tara produse militare competitive din categoria transportoarelor, tancurilor etc partenerul cel mai potrivit cu sigurantă ar fi fost Rheinmetall și nu GDLS.

    De restul programelor nici nu mai vreau sa mai pomenesc, oricum tot ce fac pesedeii ăștia e o vrajeala asa ca de multe ori ne racim gura și ne facem sânge rău degeaba.

    • De ce sa mergi pe greenfield cand ai toate epavele alea deja conectate la utilitati si cu autorizatiile de functionare luate? Astea-s fabrici de armament nu depozite de cartofi…

  22. Am văzut…..fabrici de armament zici, mie mi-au parut niște mormane de fier vechi in adevăratul sens al cuvântului și mă refer aici la lipsa investițiilor care le-au facut sa arate asa, cât despre lucratori poate unii or mai fi cum or mai fi dar mi-e teama ca majoritatea au mentalitatea celor de la Cugir, uite aici hal de reprezentant : https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=0ahUKEwi8yNK5g9zhAhWvw6YKHRcgAGkQxa8BCCUwAA&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov.

    Cred ca și cei mai slabi dintre comentatorii de pe acest site stiu mai multe despre arme decat acest ,,om din plastic”.

    De aia vb de necesitate unei investitii greenfield, totul răzgândit de la A la Z.

    • Mormanele alea stau pe retele de apa, canalizare, electrice si de gaze si au toate autorizatiile necesare… despre asta e vorba. Si sunt deja in afara oraselor (aici e de verificat, la cat de salbatic si fara discernamant s-a construit in Ro) in parcuri industriale. Iar infrastructura rutiera/feroviara e deja acolo, asa cum e ea.
      Halele vechi pot fi daramate, mormanele de fier vechi duse la fier vechi.
      Nu cred ca realizezi ce inseamna o investitie greenfield in domeniu.
      La asta adaugam ca inchiderea unei astfel de fabrici vechi de armament presupune niste costuri de mediu absolut uriase. Asa ca mai bine pui altceva in loc…

      • Si totusi dacă te uiți la investițiile germane în Europa de Est in majoritate au fost făcute în sistem greenfield, doar câteva au fost preluari și modernizări și aici enumăr Skoda…..in rest, Cehia, Slovacia , Slovenia și Ungaria au beneficiat de uzine construite de la firul ierbii, i-ti inteleg raționamentul dar intotdeauna voi avea in minte comparatia dintre investițiile Renault in Romania prin preluarea Dacia și investițiile grupul VW in Ungaria de la Gyor și exemplele pot continua.

        Întotdeauna in domeniul industrial eu as paria pe colaborări cu firmele germane cu investitii de la zero in dauna preluarilor facute de firmele frantuzesti și americane.
        Opinie personală….

  23. Aburirea Nationala PSD. Alba/neagra plus minciunele , gogosele cu zahar pudra.
    Luati dracu Clovnu de la podium si conducerea MAPN!

  24. nu va mai agitati de pomana.individul doar recita ce i-au scris altii.sunt sigur ca habar nu are ce este ala un mli sau apc sau mbt.Romania nu cumpara ce vrea les sau dragnea sau tariceanu.cumparam ce ne indica aliatul strategic sa cumparam.corvetele vor fi cele care au armament american(cred ca fincantieri ca aia au promis ca integreaza ce vrem noi pe ele),bateria de coasta idem(boeing sau raytheon-kongsberg),vshorad-shorad tot americane vor fi.daca astia vor sa cumpere mli senilat vor lua gdels ascod nu puma(armament de la germanii care nu vor sa mareasca bugetul militar la 2%???).elicopterele vor fi bell si nu frantuzesti.mare mirare daca nu vor fi americane si viitoarele mbt.

    • „cred ca fincantieri ca aia au promis ca integreaza ce vrem noi pe ele”
      Sa te auda Dumnezeu! Eu de la bun inceput am fost adeptul celor de Fincantieri cu al lor corveta multifunctionala de 3500t, in locul urateniilor stramte olandeze!
      In rest sa te auda Domnul de 1000 de ori! Sa stii ca tin postul Pastelui, ma rog de doua ori in fiecare zi si saptamana aceasta ma duc sa ma spovedesc si sa ma impartasesc!
      DOAMNE AJUTA!

    • Crezi ca are vreo importanta ..ca e apc , ca e mli ..sau tbt??? Ca sa fim noi multumiti de denumiri??
      Le vor incadra dupa specificul unitatilor unde vor merge
      Daca ai nostri au copiat gvozdica si porcariile de apc-uri au facut-o din oarece „viziune” sau „filozofie” ???
      Nu au facut ce puteau copia de la sovietici ptr a avea cu ce pune pe picioare o „industrie”
      Cand construiesti ..nu culegi roadele azi
      Noi , sa „punem pe picioare” ce „mai este” din industrie ..nu am face-o ptr nu stiu ce viziune sau menire pe termen lung ..prin care am mari aria de influenta a „imperiului”
      E ..ptr a pastra ceva ce a costat si te costa inca , de aia trebuie sa existe o relationare ..cost-beneficiu
      Se intelege „optiunea” generalului american ..cand vorbeste de „focus” pe marea neagra , elicoptere ..samd ..e prima linie de aparare ce ar impiedica ca un eventual atac sa produca pagube insemnate ..pagube ce ar duce la „intarzierea raspunsului imediat”
      Pusa in context cu altele se intelege si mai bine
      Eu nu neg ca pe parte militara ..multe chestii „vin bine” pe filiera directa americana , totusi achizitiile trebuie sa urmareasca un impact maxim in economia locala , fie offset direct , indirect ..altfel drenam resurse
      Caracteristicile tehnice de detaliu nu cred sa fie primordiale in achizitiile astea…chestia cu „neputinta” investitiilor pe baza a nu stiu ce criterii ..de lipsa personal , etc , mi se par putin ..cum.sa le zic simpliste
      „Nea strungaru'” de 55 de ani de la umb ..nu prea mai are ce face pe o masina de aia cu control numeric ..sau ce se vede prin clipul de la polaci
      Nici cu un curs de instruire ..ca probabil are o scoala profesionala ..si ai nevoie de personal tanar , care „sa se nasca” pe masinariile astea
      Vointa sa fie …bani sa fie , sa „instruiesti” oameni ..in numar te costa , masinariile costa ..sa cumperi de la unul ce are baza industriala ..nici nu platesti instruirea oamenilor , nici masinariile , etc , ele sunt amortizate…de aia e important sa pleci de la ce poti face , sa sumezi cu anii competente noi ..sa fie un „management uniform”.., cursiv , stabilitate si previziune
      O sa intelegem costurile uriase la unii ce vor ” sa isi faca” o „industrie” de tip , comparativ cu unii ce „cumpara” la cheie
      Eu prefer o „inglobare” a ce avem noi „o incorporare” in lantul de productie al unora mari , ca si furnizori de componente , asocieri ..ptr a te putea folosi de prezenta lor pe terte piete ..de lobbyul lor si alte chestii pe care statul roman nu poate sa le asigure
      Chiar cu „privati” pe partea asta „mili” nu poti patrunde pe alte piete fara ajutorul „statului” …in general asa e
      Deci eu as fi preferat orice tip de joint venture ..ca era cu iveco , ca era cu rheinmetall ..cu gdls ..nu prea conteaza..sa fie , platformele oricum se vor adapta ..oricum au portofoliu extrem de amplu ..de solutii , toti, eu daca ar fi si pe „avioane” as lua cele 5 din portugalia ..si dupa ori negociere, offset si f 35 ..ori licitatie noua si invitati producatori ..deja f18 are superhornetul , gripenul ng mai are un pas si e operational ..f16 standardul v e realitate ..cine „da” maxim ..ia contractul ..36 avioane de aici la 2030 si la revedere
      Nu vanzare directa ..fiecare sa vina cu investitii..win win , americanii ca stat au denotat seriozitate cand au venit cu thaad-ul aici si la fel cand „privatul” lor , ford , cere termene ptr strada
      Ca psd-ul merge pe „mana” americanilor si ca ceilalti mai pro europeni ..nu cred ca are importanta
      Tariceanu era cel ce se „batea cu caramida in piept” ptr ef2000 in „contra” lui „Base” cu f 16 …acum se pare ca au schimbat taberele .???..cred eu ca e putin mai complex

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *