Criza cubaneză şi o aplicaţie militară în România şi Bulgaria (octombrie 1962)

La prima vedere, o legătură dintre Republica Cuba şi manevrele armatei române în România şi Bulgaria poate fi considerată o utopie. Cu toate acestea, în rândurile care urmează vom explica pe larg cum am ajuns la ideea că o insulă exotică, situată în Marea Caraibelor, a fost importantă pentru autorităţile politice şi militare române la începutul anilor ’60.

La 14 martie 1958, autorităţile de la Washington au impus un embargo în domeniul vânzărilor de armament şi muniţii americane către Republica Cuba, cu scopul de a stopa conflictul dintre regimul condus de Fulgencio Batista y Zaldívar şi mişcarea de rezistenţă iniţiată de Fidel Alejandro Castro Ruz. Măsură respectivă a afectat mai mult forţele fidele lui Fulgencio Batista şi, după înfrângerea acestora în bătălia de la Santa Clara de detaşamentul comandat de Ernesto Guevara, dictatorul cubanez a fugit cu un avion în Republica Dominicană chiar în noaptea de Revelion (1 ianuarie 1959).

După preluarea funcţiei de prim-ministru (16 februarie 1959), Fidel Castro a declanşat o amplă reformă agrară, expropriind terenuri deţinute de marii proprietari de pământ (care erau mai ales cetăţeni străini) pentru a le oferi ţăranilor cubanezi în scopul cultivării în continuare a trestiei de zahăr.

Articolul domnului Petre Opriș poate fi citit integral pe Contributors.

80 de comentarii:

  1. Dus, citit, revenit…inca o bucatica de istorie

  2. Salut. Foarte interesant articol, vedem clar ca trupeti nostri la capitolu-l pregatire erau varza, daca parasutisti nostri nu valorau nimic ce sa mai vorbim de ceilelti, asta a fost rezultatul distrugeri elitei armatei noastre dupa razboi, cand stim ca doar servilismul si linguselile fata de partid contau si nu competentele iar acest sistem de promovare ne bantue si acum, eu am facut armata in 92 intro unitate de elita si am colindat toata tara facand antrenamente cu tot ce avea armata romana mai bun in dotarea sa, si va pot spune ca intru-n razboi sa zicem cu Grecia am fi fost tavaliti rau de tot, deci cine sustie ca Romania in anii 80-90 avea armata si un corp ofiteresc bine pregatit se inseala amarnic.

    • @robu…pai s-a vazut din pacate la Revolutie cam ce pregatire a avut armata. Si pt. ca ne era greu sa acceptam (iar aia care s-au ocupat de „pregatirea” armatei in loc sa infunde puscariile au primit pensii speciale), am inventat conspiratiile.

      • @Stelian In 89 a fost vorba despre lupte duse in localitate impotriva unor structuri pregatite exact pentru asa ceva, imbracate civil si echipate cu arme performante. Armata avea doar cateva unitati pregatite pentru lupta urbana si au actionat cu succes.
        Au fost si celebrele diversiuni in care unitatile au fost trimise sa se impuste intre ele.
        Deci hai sa nu confundam lucrurile, ca nu e cum spui tu.

        • In ’89 nu au actionat peste tot cei de care vorbesti… Cu o estimare grosiera, ar fi trebuit un efectivul unei companii cel putin pentru a fi peste tot. Si intreb: de ce nu au fost opriti inainte? Ca se pare ca se stia…

          Pe linga omuletii verzi, au fost manipularile unitatilor si situatia descrisa de Stelian, care s-au manifestat impreuna. Dar daca au putut fi manipulati in halul asta comandantii, nu crezi ca e o problema mare si ca cineva ar fi trebuit sa raspunda? FFS, nu exista ordine si regulamente?

          Cit s-a tras? Doua milioane de cartuse? Cu toate cartusele astea trase si nici un inamic prezentat (in afara de USLA) nu stiu ce sa spun despre profesionalism…

          • Despre cercetasii maghiari si sovietici nimic? Despre cei impuscati, pregatiti in cele doua tabere in Ungaria si nerevendicati de nimeni?
            Din cauza secretomaniei nu se stia nici macar de T-72.
            In Bucuresti au actionat echipe mixte USLA-Cc
            Au fost opriti la Iasi, din cauze politice era inevitabil ca regimul sa cada, altfel deveneam o noua Yugoslavie, cand americanii si rusii se inteleg sa cada un regim, cade. Punct.

            • Despre cercetasii maghiari si sovietici nimic? Despre cei impuscati, pregatiti in cele doua tabere in Ungaria si nerevendicati de nimeni?
              Pai si ceva procese, condamnari, proteste diplomatice, cestii din astea care se fac si care arata lipsa pozitiei ghiocel? Ca nici o informatie oficiala nu a plecat intr-un comunicat al MApN sau MAI sau MJ sau SRI…

              Da, exista raportul Parlamentului. Dar urmarile tuturor cercetarilor si marturiilor? Ceva oficial, care sa imi arate ca stam si in alta pozitie decit a ghiocelului, noi ca popor?

              • @vlad…ce ma distreaza legendele astea cu rusi opriti in Iasi. Rusii au aparut in oras dupa ’89 cu marfa de vanzare in talcioc. Iasiul se afla la 20 de km de granita cu Moldova sau cu URSS-ul pe atunci dar la vremea aia era practic o granita inchisa, erau cateva excursii organizate si cam atat. Nu ajungeau in Iasi cetateni sau marfa URSS decat sporadic. Pe primii moldoveni i-am auzit „live” dupa ’89. In saptamanile dinainte de Revolutie, ca sa nu mai spun dupa 14 Dec, Iasul era impanzit de Militie sub forma de patrule dotate cu un soldat cu AK si un ciobanesc german iar atmosfera era destul de ermetica. Nu stiu cum s-ar fi pus problema de agenti straini. Dealtfel in Iasi a fost liniste, doar cateva focuri de arma si cam atat. Asta era orasul.
                Cu turistii URSS-isti (dar si polonezi) facusem cunostinta pe larg la vremea aia in felul urmator: bunicii mei unde imi faceam aproape toate vacantele erau dintr-un sat situat pe E-85 adica una din putinele sosele internationale din Moldova (cum e si acum). Ii stiam f bine (si masinile lor, Lazile rusesti si Fiat-urile polonezilor) pt. ca ei insemnau pt. noi bani: faceam un fel de mica contrabanda: cumparam de la ei medicamente, cacao, cafea, dulciuri si alte chestii relativ de baza dar care nu se gaseau in minunatul comert socialist. Le dadeam in schimb „treninguri” si alte confectii „procurate” de niste indivizi descurcareti de pe la fabricile din Focsani si Ramnicu Sarat si evident mandria judetului, tuica de tescovina. Adultii se fereau de chestia asta pt. ca probabil insemna puscarie dar noi eram copii si eram si iuti de picior si oricum nu prea aveam ce face prin vacante. Si asa faceam 2-3 mii de lei pe vara si cateva sute de lei in vacanta de iarna, destul pt. cate un Pegas, niste schiuri sau patine si o parte din rechizite. Cam asa isi procurau banii niste elevi care mergeau pe la olimpiade dar care aveau ghinionul sa aibe parinti in invatamant (adica cu salarii mici si de unde nu se putea „procura” mai nimic). Vara lui ’89 a fost cea mai productiva, nr. de masini rusesti si poloneze crescuse simtitor dar nu erau celebrii baietasi atletici ci familii sau cupluri cu aspect destul de casnic. Presupunerea mea a fost mereu ca pe fondul „dezghetului” URSS si a permeabilizarii granitelor „lagarului” sovietic incepuse deja exodul esticilor spre occident. Ca sa inchei, in iarna lui ’89, colegii mei de „contrabanda” nu imi „raportasera” nimic deosebit, in nici un caz masini Lada cu cate 4 barbati atletici si alte balarii povestite de alde Sergiu Nicolaescu sau Cazimir Ionescu, samd.

                • Conform comisiei senatoriale, in Iasi au aparut manifeste care indemnau la protest in data de 14 in Piata Unirii. In 12 se organizeaza o Dinamoviada de arte martiale (spontan si in anonimat) si sint trimisi si tragatori de elita. Din alte declaratii rezulta ca, evident, Securitatea a saltat si snopit in bataie cetateni despre care nu stim daca sint/au fost agenti sovietici sau nu.
                   

                  Aceeasi comisie zice ca intr-un hotel in Iasi, dupa 14 decembrie, a fost gasita o harta care avea insemnat traseul Iasi-Timisoara. Un martor declara ca intre Orsova si Pitesti a intilnit un sit de masini Lada si Moskvici.
                   

                  Tot de la comisie aflam ca Roman si Iliescu ar fi fost in Iasi pe 14 decembrie. Roman si Iliescu nu au fost chemati sa lamureasca aceasta informatie.
                   

                  Deci sau Iasi a fost o cursa intinsa MI & MApN si Timisoara a fost de fapt obiectivul sau Iasi nu a iesit si s-a trecut la planul B adica Timisoara. Iasi avea avantajul de a fi logistic aproape. Despre motivul pentru care coloana cu Lada si Moskvici (daca a existat) s-a deplasat nestingherita nu stim, dat fiind ca daca ascultai Evropa Libera erai prelucrat pentru a ti se corecta comportamentul.
                   

                  Ma rog investigatia a cam fost facuta la ‘f*t*-i ma-sa’ dar au iesit citeva informatii interesante.

                  • Au fost mai multe coloane, una a fost mitraliata de olteni, i-au adunat de pe jos si erau din MAI-ul sovietic. Au vrut saintre si pe la Portile de Fier, stiu din surse granicieresti/PF, sarbii de la liaison au dat info la ai nostri si nu i-au lasat.

                    • Cei „12” care nu au vrut sa se opreasca la somatie si au tras romanii in ei?. (Desi par alti)

                      Au intrat (lasati sa intre) si masini Lada care aveau numere consecutive 🙂 …

                • Nu sunt legende, nu esti informat si perorezi fara sa stii pe o tema pe care n-o stapanesti. Dan Petrescu, Iulian Chifu erau din Barlad presupun.
                  Nu ma intereseaza povestile tale din copilarie, fara suparare. O dai in empirism.
                  Sarbatori fericite!

            • Nu ma intelege gresit, ce avem noi acum e discutie, incerc sa aflu mai multe de la tine. Nu incerc sa te faultez. 🙂

            • Hai sa scriu si pe baza unor declaratii cumva oficiale. 

              Conform lui Filip Teodorescu, in Procesul de la Timisoara:
              Precizez că, pe întreaga perioadă a evenimentelor de la Timişoara, cu toate eforturile depuse, nu am reuşit să obţinem informaţii din care să rezulte că agenţi ai spionajului străin s-ar fi infiltrat în judeţul Timiş, în scop de a destabiliza situaţia.
               

              Conform lui Emil Macri, tot in Procesul de la Timisoara:
              Am uitat să relatez, atunci când m-am referit la acţiunile Armatei, la o împrejurare care cred că are importanţă, şi anume: Armata n-a avut nevoie de niciun fel de informaţii de la noi, de altfel nici nu ni le-a solicitat şi nici nu i le-am dat, întrucât şi-a adus aici toate forţele necesare, inclusiv pentru obţinerea informaţiilor. A dizlocat în Timişoara un Detaşament de agenţi ai Direcţiei de Informaţii a Armatei. De unde ştiu? Luni, oamenii muncii dintr-unul din obiective, cred că ELBA, au prins trei persoane considerate suspecte şi le-au predat ofiţerului de obiectiv, locotenentului sau căpitanului Ştef, de la Securitate. I-a adus la Inspectorat şi prin legitimare s-a stabilit că aparţin lui D.I.A. Era un ofiţer, un subofiţer şi un ostaş, aveau legitimaţii, aveau ordine de servici, erau înarmaţi şi, comunicându-i lui Coman acest lucru, pe un ton oarecum de reproş, că iată, se recurg la astfel de provocări, mi-a confirmat că în oraş D.I.A. are un detaşament puternic, el mi-a spus 50, eu nu ştiu dacă erau 50 sau 100, şi să-i scuz pentru că probabil sunt lipsiţi de experienţă.
               

              Cu toate astea, exista martori care au declarat ca in 16-17 decembrie in Timisoara, civili (care din descriere aduc a omuleti verzi) au facut tandari vitrinele magazinelor din centru, fara a fi intrebati de nimic de nimeni. Adica internele vad provocatori (dupa orice definitie si descriere a termenului) si nu actioneaza; inseamna ca sau sint prosti cu spume sau stiau de ei. Cam ca in 10 august, daca imi permiti o comparatie.
               

              Apoi da, exista nerevendicatii din Timisoara – parca noua ‘eroi necunoscuti’.
               

              Si imi amintesc si cazul din Bucuresti cind USLA a anihilat citiva indivizi neidentificati (cu dotare similara cu a lor) in doua apartamente si apoi a venit MApN care a ‘curatat’ zona de orice dovada fizica si nu mai exista informatii.
               

              Si totul a fost indexat si pus la fiset … pentru? Pentru ca sint una din doua: sau sint niste jocuri extrem de importante ale unei mari puteri (Romania) pe care eu in prostia mea nu le inteleg sau e altceva, mai simplu si mai urit? As alege varianta a doua – Occams razor.

              • La Timisoara pe langa cercetasii de la 404 au fost si cei din batalionul diviziei 18, cei din regimentul de parasutisti de la Caracal si cei din regimentele mecanizate. Ceidin compania cc ad a Armatei 3 au fost doar in trecere spre otara vecina si ”prietena”.
                La Solventul erau cred.
                S-au pus la index din ordin politic. Punct.

        • da, vlad dar toate aceste chestii era de asteptat sa se intample si din partea unui invadator strain. Pana si WW2 a inceput cu incidentul Gleiwitz cu nemti imbracati in uniforme poloneze, e caz de manual de istorie in liceele civile, cel putin pe vremea mea era amintit si explicat incidentul. Trebuia sa-i anunte cineva si pe armata culegatorilor de cartofi si porumb ca inamicii nu mai umbla ca in Evul Mediu cu haine rosii si baniere de 2metri patrati ci uneori mai au si trupe de diversiune.
          Subiectiv, eram prea tanar la Revolutie (14 ani) dar am avut destule rude in armata cu care am vbit, inclusiv la parasutistii vietii de la Buzau sau scoala de la Bobocu si fara exceptie mi-au povestit ca se kkau pe ei + incidente fratricide f nasoale.
          Obiectiv, armele alea performante de care vbesti trebuiau sa lase urme materiale (gloante, tuburi, arme pierdute, truse medicale, altele decat cele avute de armata).
          Sarbii au in muzeu resturi de avioane si rachete de croaziera americane. Poti sa te duci sa pui mana si sa urli „este!” ca sa zic vba poetului.
          Interventia rusa din UA a fost demascata din primele zile prin puzderia de artefacte rusesti post sovietice: munitie trasa, vehicule avariate, resturi de rachete, samd.
          In cazul Revolutiei din ’89 aceste urme nu exista, sau eventual se umbla cu povesti gen „sunt intr-un dulap, s-a pierdut cheia, samd”.
          Cum ziceam si alte dati…pana nu se lamuresc treburile astea o sa va tot mirati cum de avem ministri ai apararii asa de talentati, de ce se anuleaza licitatiile in ultimul moment si o ardem tot cu tehnica de pe vremea lu’ Gagarin, samd.

          • Daca tu crezi ca la ofiterii superiori conteaza strict pregatirea „tehnica” de a muta soldati de ici colo ..esti total superficial
            Inca de jos in scolile de ofiteri ..aspectul de a „cunoaste” personalul e „inoculat”
            Tezele si lucrarile ofiterilor superiori iti spun ceva??? Vezi cam ce „discuta” majoritatea
            Lasa „legendele” de cartier ..din categoria tot mecanicul stie mai bine decat inginerul ce ulei ii mai bun
            La revolutie s-a decis din „interior” ce forte trebuiesc sprijinite ptr a inlatura regimul cat mai pasnic
            Si punct aici
            Si sigur totul a venit pe „filiera” sie ..ptr ca sunt cei ce intra in contact
            Si s-a decis ce structuri trebuiesc anihilate , trebuia sigur „suportul” categoriilor de forta , ptr ca in lantul de comanda , ofiterii au o anumita autonomie in functie de ordine si modul de interpretare
            Intru la munca , o sa revin , dar ceea ce spui denota multa superficialitate

          • Prin 1985 Ceausescu a dat ordin ca armata sa fie bagata in agricultura si economia nationala pt ca nu va mai fi razboi samd. Cu exceptia unor unitati de elita au bagat cules de porumb, constuit canal Dunare- Bucuresti, PlaatulPoporului etc
            Se stia ce trupe au vecinii si unde, au fost aplicatii inclusiv cu trupe de cc din tarile vecine.
            Au lasat urme materiale, au fost luate si bagate la index in depozite.
            Au fost luati inclusiv prizonieri din structuri straine, eliberati toti de un politician la interventia unei ambasade.
            Pe langa aia au actionat si retelele romanesti conspirate.

            • @vlad:
              „Au lasat urme materiale, au fost luate si bagate la index in depozite.”
              Hai sa ne oprim aici, sa luam manipularea de pe ochi si sa judecam putin: cf. rechizitoriului oficial, s-au tras 12.6 milioane de cartuse! In cateva zile! 53 de rachete antiaeriene! Dupa cantitatea de munitie consumata asta e razboi nu operatiune de diversiune. Nu avea nimeni cum sa gaseasca si sa „bage la index” nici macar jumatate din alea doi’spe milioane de cartuse. Daca s-ar fi folosit cartuse straine, le-ar fi gasit inclusiv populatia, atunci aproape toti barbatii faceau armata si le cunosteau. Nici un fel de armata, nu mai spun de forte speciale, nu poate sa stranga dupa ea 12 milioane de tuburi trase. Un mic amanunt: tuburile au pe „fund” stantat anul fabricatiei si un cod al fabricii producatoare, cauta dupa „headstamp codes” pe google.
              Unde sunt acele tuburi straine expuse undeva la Muzeul Militar ca marturie a interventiei straine? Sau macar prezentate de adeptii teoriei „teroristilor straini”?
              Daca din alea 12 milioane de cartuse doar 10% ar fi fost trase de „teroristi” tot ar fi 1.2 mil cartuse. Daca aia ar fi reusit miraculos sa stranga dupa ei 90% din tuburile trase, tot ar fi ramas pierdute 120.000 tuburi straineze. Daca populatia ar fi gasit 10% din ele (majoritatea au fost trase in mediul urban) tot am fi avut ca dovada „nepusa la index” 12000 tuburi. Ai acum dimensiunea lucrurilor?
              Nu mai vorbesc de faza cu prizonierii…exista filme sau foto cu ei? Politicianul ala a reusit sa stranga si toate filmele si pozele facute cu ipoteticii teroristi? Aia care au fost filmati au fost ori securisti locali pe care i-a recunoscut lumea si i-a semilinsat ori niste agarici aflati la locul si momentul nepotrivit. Nici unul din ei n-a fost dovedit ca „terorist”.

              • Au fost cazurile cind USLA a intervenit si a anihilat omuletii verzi. Apoi MApN a adunat dovezile si le-a ascuns. Vorba aia, ‘un cetatean neinformat e un cetatean puternic’. Sau ‘aveti incredere in noi, stim foarte bine ce facem’. Cererea aia de a pretinde incredere in institutii, fara a intelege ca intr-o lume normala increderea se cistiga. Adica da, as putea spune ca in Vlad am incredere. Dar in MApN in nici un caz.

                Calculul referitor la tuburi e gresit. Sa zicem ca au venit doua companii. Toata munitia pe care o aveau nu era in cantitate prea mare pentru ca nu aveau logistica unei operatiuni militare oficiale. Deci numarul de tuburi e mult mai mic. Apoi faptul ca aveau dotare asemanatoqre cu a noastra (dpdv al armamentului) ma face sa presupun ca sigur intrasera si in posesia unei munitii care sa corespunda scopurilor (fabricata in Romania si care trecuse prin citeva miini sau fabricata intr-o tara care ne livrase si noua).

                Problema e alta: cartusele trase – cantitatea mare – arata dezorganizarea, profesionalismul indoielnic al comandantilor si calitatea de subiect al dezinformarii.

              • Stelian, spui aiureli, exista dovezi, exista foto facute de criminalisti, cate 5,56 erau in armata? Am trecut prin Buc pe 21 atunci, era plina de tuburi Piata Rev, am luat ca souvenir.
                Exista filme, foto cu cei care au tras.
                Deci scuteste-ma ca nu cunosti tema, nici macar n-ai facut un minim efort sa te informezi din carti.

                • dar ce nervi avem domnu’ vlad…si eu am acasa niste coaste din extraterestrii de la Roswell…s-au facut poze si ma si ‘niervez daca nu ma crezi.
                  Da si aici la baieti niste filme/foto cu aia care au tras daca tot spui ca exista.

                  • Tu chiar crezi ca esti asa important sa ma enervez pe tine 😀 ?
                    Te alinti, nu ma interesezi, ti-am spus doar ca esti way off pe subiect.Pe altele te pricepi.
                    Gugal is your friend, cauta singur, e fix treaba ta daca vrei sa ramai ignorant pe subiect sau sa-ti ridici nivelul.

                • 5,56 sau 5,45?!
                  ZSi se pare ca unewle unitatierau dotate cu 5,45

                  • 5,56 si 9 mm.
                    Intrasera PA 86 in 5,45 la Regimentul de Garda Plutonul MS si la alte cateva unitati, erau destul de rare.
                    5,56 nu exista in dotare, 9 mm doar la GP, mai aveau Orita prin depozite.
                    E un site nu mai stiu cum ii zice, oricum ceva cu revolutia punct ro si sunt foto aparute atunci, incepuse isteria cu gloantele cu cap vidia.
                    A fost un lot mic de munitie perforanta la Sadu pentru anumite unitati, dar nu in 5,56.

            • Vlad, armata a fost dusa la agricultura, asa este. Dar mai este ceva: armata nu e un grup de egali. Exista ofiteri, subofiteri, soldati. Exista ordine care se dau si se executa. Daca structura asta nu functioneaza, care e rezultatul?

              • Iulian, ce spui tu e in teorie. Si la privati in orice firma exista oameni care isi fac meseria si lepre.

              • Iulian, am mai comentat subiectul pe aici acum ceva timp, tu cred ca nu erai prin zona, si am spus multe, dar ca de obicei, nimeni nu baga la cap.
                In decembrie ’89 eram tinar militar in termenin Timisoara, si am trait toata lovilutia in strada, de la cap pina dincolo de coada. Cel putin la nivelul nostru, de plutoane aflate in strada, era debandada totala. Razboi psihologic intens, zvonuri peste zvonuri, razboi electronic intens, toate retele noastre secrete care intrau in uz la razboi erau bruiate de bulgari, rusi, sarbi, turci. Asta in conditiile in care faceam parte dintr-o unitate unde se facea instructie zi de zi. Colac peste pupaza, am primit intariri dupa 22 pe cine crezi? Pifanteri de la Plenița si Vinju Mare, veniti de la Canal si agricultura. Soldați disperați sa tragă cu arma. Eu pun pariu cu cine vrea ca cel puțin jumatate fin cele 12 milioane de cartuse au fost trase „ca la nunta” de soldati care voiau sa vada cum e sa tragi un incarcator la foc automat. Si gandeste-te ca aia venisera cu o unitate de foc fiecare. Asteptau un prilej sa descarce un incarcator in aer. Si ocazii se gaseau nonstop.
                Parerea mea, hic…

                • Asta nu inteleg multi, Sharky, realitatea nu e ca-n filme, e faza aia ca daca eram io acolo, ca croitorasul cel viteaz, e plina lumea de genii de tastatura pe metru patrat

                  • Gizas!! Incepem din nou?!… 🙂
                     

                    Da ubermensch, inteleg ca unii dintre noi noi din categoria pulime (untermenschen) avem niste idei din astea abstracte, netehnice iar eu – de exemplu – am si indrazneala sa mi le si exprim public tocmai pentru ca inteleg ca pot invata de la altii care stiu mai bine sau ca pot gresi. Ce noroc ca putem fi corectati ca unele lucruri nu sint ca in filme… maruntisuri din astea – adevar, responsabilitate, corectitudine, respectarea regulilor, asteptari legitime – care tin societatea la un loc. Macar e bine ca aflam de la cineva aflat in miezul lucururilor ca ele nu exista.
                     

                    • Iulian, nu e vorba de asta. Tot militarii sunt cei mai mari critici ai militarilor.
                      Stelian e un tip ok, pe anumite subiecte ori are zile mai proaste ori nu se pricepe.
                      Nu am sesizat macar o critica de-aia constructiva, doar las ca stiu io ca am fo acolo.
                      Altfel, il respect la fel, pe subiectul asta insa categoric nu sunt de acord cu opinia lui .

                • Sharks, scuze ca mai apare cite un intirziat ca mine care a ratat unele din comentariile tale.
                  Degetul frematind al pifanilor il inteleg. Adaugind si raspunsul lui Vlad de mai sus, situatia se clarifica.

                  • Iulian, e pur si simplu vorba de sacrificiile facute pt Ro.
                    Sunteti multi care ati facut enorm, fara sa fi purtat uniforma, respect!
                    Altii doar miauna de pe margine.
                    Nu e vreun meci, suntem o singura echipa.

                  • Marius, nu prea cunoasteam Timisoara, sa-ti spun exact, dar am fost plimbati pe la,Consiliul Judetean, pe la Elba, pe la sediul Diviziei 18, pe la Caminele studențesti, l-am adus pe Ilie Ceausescu de la aeroport(bine, asta am aflat-o dupa executarea misiunii). Cert e ca aproape toata lovilutia noi am fost in strada cu un tinar locotenent proaspat iesit din promotie, si mai alerga dupa noi, la propriu, un subofiter de intendenta cu 2 soldati, cu marmidele in spinare, sa ne aduca de mincare. Saracii oameni, ne cautau prin toata Timisoara, ca eram mutati dintr-o parte in alta.
                    Parerea mea, hic…

      • Eu zic ca daca facem o paralela , pastrand distantele o sa intelegem putin miscarile „ofiteresti” la varf
        In 89 un gen Guse de la fortele terestre ( ramura cea mai a noastra) ..a actionat romaneste , generalul de la fortele aeriene era cu iliescu si ptr interventie sovietica , Milea era asasinat
        Pune chestiile astea in ceea ce a fost , vezi de unde erau unii militari trimisi , unii ambuscati ..poate asa se face mai multa lumina
        Redundanta structurilor si a lantului de comanda , inclusiv fos e „diferita” acum
        Lectii , sau cine stie , altii ne invata
        Preambulul celui de al doilea razboi din golf , ar da niste indicii ..la fel
        Epurarile in randurile ofiterilor turci samd
        Nu mai judeca simplist , nu e chiar asa , nu au actionat singuri ..cei ce au vrut schimbarea in 89 e clar , cei din interior aveau nevoie de suport in cadrul sttucturilor de securitate , e clar ca backgroundul exista ..si poti fi sigur ca venea pe filiera sie …vezi unde au fost dezertarile , vezi de unde „s-au” nascut unii emanati dupa 89 samd
        E clar ca era background si in randul fortelor armate
        Nu mai arunca asa lejer „absolutisme” ..realitatea de multe ori e mult mai complexa

    • România a reînființat un batalion de parașutiși prin ’50!
      puțin probabil ca în 1962, trupele de parașutiști române să fi avut vreun impact serios
      mai degrabă vânătorii de munte erau singurul nucleu de trupe mai speciale

  3. Sunt tare curios daca s-ar publica listele „manifestantilor” ostili de la ambasada SUA din Bucuresti ca sa stim ce parcurs au avut ei si copii lor in structurile de seco trecute si prezente,sau politice trecute si prezente.

  4. Meniul ala este partea tare a armatei Romane ,valabila si in zilele noastre.

    Paste fericit!!

  5. Un lucru e cert mancarea de dupa sigur nu avea E-urii!:)

    • E-uri nu avea pt. ca nu erau numite asa dar pt. cine vrea sa se informeze, „alimentatia stiintifica” de pe vremea lui Ceausescu era notorie pt. cantitatea mare de chimicale ce se foloseau. Incepand de la azotatul imprastiat si DDT-ul folosite in nestire in agricultura si terminand cu tot felul de azotati, azotit, benzoati si alte porcarii din salamuri, conserve, samd.

  6. In 62 armata inca era condusa de sovietici. Cat despre parasutisti, conceptul romanesc a fost diferit de cel sovietic, actiune cu grupuri mici, nu desant cu divizii, cum practicau ei.

    • In articol se vorbeste si despre cehi si dorinta de a fi pregatiti cel putin la nivelul lor. Cehii nu aveau la fel ca noi organizarea si folosirea parasutistilor?

      • Cehoslovacii erau in linia I si au fost dotati de sovietici cu tot ce trebuie, la fel ca polonezii si redegistii si pregatiti in stil sovietic, desant masiv inclusiv folosind elicoptere, asalt aerian pe aerodromuri samd.. Pana si ungurii si bulgarii au fost prioritari. Ai nostri au fost dupa virgula.

  7. Aduc aminte ca in Cluj Napoca decembrie 1989 a tras armata . Aici poze din centrul orasului.
    https://ro.m.wikibooks.org/wiki/Revoluția_Română_de_la_Cluj_în_imagini

    Tovarasul ofiter cu pistolul in mana , e bine mersi. Musamalizat tot , respectivul pensionat special cu grad de maior. Pe alte meleaguri era condamnat la moarte de o Curte Martiala. Ca a trage in civili e crima. Oriunde. Nu exista scuza” am executat ordinul”. A fost stabilit deja de la procesele din Nurenberg impotriva unor ofiteri germani.
    Militarii in termen si ofiterul provin de la unitatea AA din Floresti.
    Deci unde sint teroristii , parasutistii si diversionistii straini ?

    • @stefan60…pai avem mai sus „tovarasi” care „cred” cu tarie in teza teroristilor. C-asa au citit. Teza teroristilor straini la Revolutie, la fel de documentata ca si ipoteza Pamantului plat dar repetata la nesfarsit in speranta ca multi vede, putini cunoaste si oricum, daca arunci cu suficient rahat, pana la urma se prinde ceva.

      • periodic când este vorba de revoluție și armată(’47-’89) se reactivează departamentul de PR al mapn-ului aici pe site.sa negi ca armata nu a tras in populatie este echivalent cu negarea holocaustului si te dezonoreaza ca miilitar .armata ca insitutie dupa evenimente s-a miscat foarte abil reusind din calau sa devinæ victima cu zeci de eroi martiri la revolutie de parcă s-au luptat cu nu stiu ce fortă straina de ocupatie si nu s-au ipuscat intre ei ca chiorii trimițând in pamant copii nevinovati….copiii românilor tot de ei mitraliati ceva mai devreme.pentru mine armata nu are eroi martiri la revolutie doar „pachete” imbracate in uniformă victime ale cinismului cu care vor să se spele de acest pacat de moarte care bântuie mapn-ul….și-au împuscat confrații fară nicio remuscare.
        sigur ca au fost interese straine atunci e si normal dar sa ascunzi dupa aceste evenimente punctuale dramele ulterioare este jignitor pentru tara asta.noi ingropam și ascundem,occidentalii recunosc și īși asumă….asta e marea doferență dintre noi si ei.
        dacă dosarul revolutiei se opreste la iliescu ,roman si voican voiculescu nu pacalim singuri si le facem jocul zecilor de emanati patati de sange care și-au trait viata in libertatea celor pe are initial i-au mitraliat.
        toti militarii (armata,militie,securotate) care au omorât atunci sunt inca in plină putere.trebuiesc depistati,deposedati si degradati de avantajele uniformei si ale gradului si trimisi la pârnaie….nu ca visinescu sau ficior la vremea senectuții,sangele varsat trebuie impacat.

    • @stefan60
      Doua contra-exemple: incidentele de la Ken State in SUA (1970), masacrul de la Paris (17 octombrie 1961), incidentele din Haditha (2005). Civili au fost omorati si nu a fost nimeni condamnat pentru crima. In privinta ideii ca pe alte meleaguri ar fi fost condamnat la moarte, sa luam ca exemplu un caz in care s-a ajuns totusi la Curtea Martiala: masacrul de la My Lai. Un singur locotenent gasit vinovat si n-a stat decat 3 ani in arest la domiciliu. Deci ce a fost la Nuremberg trebuie privit in contextul respectiv: dimensiunea uriasa a crimelor comise, si faptul ca era un proces instrumentat de puterile invingatoare. Cand aceste conditii nu sunt intrunite exista sanse foarte mari sa vedem musamalizari sau pedepse blande. Am dat exemple doar din lumea democratica tocmai pentru ca n-are rost sa ne gandim ca in alte sisteme ar fi altfel.

      • Ken State: 4 morti
        Paris: 40 morti (recunoscuti de guvern); 100-200 dupa alte surse
        Haditha: 24 morti (irakieni, in timpul unui conflict)
        Romania: 1116 morti (159 pina la fuga lui Ceausescu)
         

        Deci:
        1. Daca un individ e in uniforma, civilii sint tinte legitime – mai ales daca sint de alta nationalitate;
        2. Care este punctul de la care uniforma nu mai apara purtatorii? 2000? 5000? 10000? 100000? 1000000? 10000000?
         

        Constat deci ca folosind argumentul ‘s-a intimplat si in alta parte’, ce s-a intimplat la noi devine acceptabil, de inteles, pardonabil. Intrebarea mea insa este: de ce trebuie, plecind de la exemplele tale, sa accept ca ce s-a intimplat la noi e pardonabil? Sau sa accept?

        • Nu, exemplele mele nu sunt un argument menit sa faca asta acceptabil sau pardonabil ci sunt raspuns la afirmatia „in alta parte ar fi fost condamnat pentru crima + la moarte”. In privinta numarului de morti, replica mea a fost la cazul din Cluj dat exemplu. La Cluj au murit in jur de 26 de civili cred.

          • Ok, interpretasem gresit continuarea intelegind ceva ce nu spusesei.

            Conform raportului din 2014 al Institutului Revolutiei Romane din Decembrie 1989:
            – 17-22 decembrie 271
            – 22-25 decembrie 715
            – dupa 25 decembrie 113 victime
            – fara data exacta 67

            Daca incepem sa organizam geografic:
            – 26 Cluj
            – 2 Miercurea Ciuc
            – …

            Impartirea totalului pe numere mai mici nu schimba nimic. Fiecare din ei merita justitie. Pina la ultimul. Asta inseamna ca toti cei implicati trebuie sa raspunda. De la Iliescu, Roman, Voiculescu, Magureanu trecind pe la ofiteri si ajungind si la soldati. Asa se face justitie, ca ne convine sau nu. Pentru fiecare caz in parte. Uniforma nu ar trebui sa apere pe nimeni, de asta exista legile in Romania.

            Sau, daca alegem varianta cu raspunderea colectiva, sa fie raspundere colectiva. Adica adevarul, acceptarea lui, masuri reparatorii pentru toate victimele si urmasii lor. Si adevarul, tot, oricit de neconvenabil e, fara jumatati de masura. Cu nume de persoane, fapte si locuri. Cu situatii neelucidate.

            Edit: adaugata raspunderea colectiva.

            • @Iulian, ai perfecta dreptate. Numarul mare de morti din perioada 22-25 decembrie eu il explic dpmdv ca militar in termen la acea data. A contat f mult calitatea comenzii unitatilor militare. In UM unde eram, toti ofiterii si subofiterii, inclusiv CI-stul(pe care il vazusem de vreo 2-3 ori intr-un an) au aderat imediat la schimbare dupa anuntul plecarii elicopterului de pe CC. Gandeste-te ce s-ar fi intamplat daca cei doi Ceausesti reveneau la putere!

              • Evident. Daca revenea la putere Ceausescu sau ar fi fost inabusit totul inainte de 22, ar fi fost o mare Curte Martiala si epurari asemanatoare cu cele sovietice. Tocmai din acest motiv, IMO, cei care au ales sa nu traga inainte si/sau dupa 22, cei care au stiut sa conduca oamenii in acele zile, fara ca soldatii sa actioneze doar din instinct, au respectul si admiratia mea.

                Ceea ce sustin – mai mukt sau mai putin aprins prin toate comentariile – este ca ne ajuta pe toti sa stim adevarul. Cu toate greselile, erorile, manipularile, actiunile care au provocat decese. Cu omuletii verzi si personaje patibulare care au dat ordine contra tarii. Opreste toata masina de PR care poate crea diverse curente de opinie sau pareri sau povesti sau eroi/antieroi/demoni. Mai ales in contextul manipularilor/fake news/social media de astazi.

        • Autoritàtile franceze nu au comunicat nici o recunoastere a unui numàr de morti.
          La institutul medico-legal, pe 17 octombrie si ziua urmàtoare nu au fost adusi decât doi decedati de tip arab.

    • Eu le-am spus in privat unor colegi care o tot dadeau cu securisti-teroristi, Otopeni si Orizont sunt o pata pe Onoarea Armatei!

  8. ..si la subiect,treceau prin noi ca un cutit fierbinte prin unt atat aliati cat si dusmani.
    deceniul 7 a foat poate cel mai fructuos pentru armata comunistă in rest bullshit pcr-ist….probabil VdeM si aviatia mai contau la nivel calitativ.

    • Și aviația conta doar cantitativ.

      • E discutabil cine mai conta.
        Parasutistii din aviatie au ajuns bine dupa aia, s-au orientat baietii.
        Au vrut sa desfiinteze VM-ul cand au ajuns la varf, dar au ajuns in FT si cu un singur batalion. Si cu berete verzi, isnt it ironic 😀
        VM-ul n-a executat niciodata un Comandat, oricat deprost a fost, ei un Comandant Suprem de 2 ori

    • Nici aviația militară nu era vreo șmecherie. Poate doar cantitativ

  9. Cateodata cand stau pe deal in paracuellos si vad cum pleaca avioanele de pe barajas..vad in departare turnul tve , turnurile din plaza castilla …totul se vede plat , totul un orizont liniar , intrerupt de cele cateva turnuri
    Singurul lucru ce „intrerupe” orizontul plat..sunt varfurile dinspre navacerrada si mai in departare al bazinului de san juan
    Daca te „afunzi” in oras o sa vezi ca e plin de coline ..ca langa tve ai un pod de 15 metri …ca e o colina in urcare ..de vreo 30 metri …ca acele linii ce formeaza linia orizontului..iti ascund alte linii si alte coline
    ..in „istoria” de fata cine „vede” pamantul plat ..esti tu @ stelian
    Adevarul istoric nu are notiuni de bine , de corect ..de ca trebuie sa se plieze pe adevarul meu acceptat…de aici isi trage originea si „zicala” …cu „istoria o scriu invingatorii” ..sau macar o interpretare a ei
    Ca sa ma rezum la chestii „strict” ce tin de realitatile „militaresti” asa cum le vezi tu si nu unii ” tovarasi” ..o sa o fac cu o alta „realitate” ..sub forma de evenimente ce ni se intampla in imediata apropiere si le intelegem ..ptr ca sunt tangibile ..si in functie de trairile si conostintele noastre le „exploatam”
    ..deci ..fratele meu a facut armata la jandarmi ..imediat dupa revolutie , cand inca nu trecusem la profesionisti dupa „canoanele” regimului trecut
    Trei luni cat a durat „instructia” …exclusiv antrenament fizic , alarme noaptea ..cunoasterea armamentului ..trageri de zi , cred ca vreo 2 de noapte…repetitive pana la obsesie
    Cand a venit in prima permisie cand era cu spatele ..si o vecina pe hol l-a strigat pe nume ..a sarit in pozitie de drepti
    Dupa aia a fost transferat pe la navodari la rafinarie , pe la constanta in patrula cu politia
    Dupa multi ani la o „expozitie” de arme la madrid ..cu militari in activ prezenti ..ne-am dus sa „luam” un m4 de la unul sa vedem cum „se simte”
    Degetul aratator nici o secunda nu s-a miscat …soldatul chiar l-a intrebat …ca are o manuire foarte buna a armei , de la a „ochi” la a”tine linia ochirii” in manuirea armei ..ca daca e din randurile armatei sau unde a facut-o
    De ce povestesc toate astea ????
    Ptr ca asta e „instructajul” de baza al oricarei armate ..ori din ziua de azi , ori de ieri …manuirea , cunoasterea armamentului din dotare ..a regulilor de miscare , a cunoasterii regulamentelor de baza , de folosire a armamentului ..pe ce linie vin ordinele ….si cam atat
    O sa intrerup aici ptr a trece la „esalonul superior” …bineinteles dupa „intelegerea mea”

  10. Ok …acum vin subofiterii , cei pe care „americanii” ii cam numesc coloana vertebrala ..cei ce dau „ordinele direct”… Si conduc trupele ..” in contact”
    Nu o sa detaliez ca sunt structuri unde nu exista „ierarhizarea” asta directa..ptr ca sunt „mai specializate”
    Subofiterii de obicei sunt „promovati” din randurile soldatilor in termen ..ce „exceleaza” in anumite probe sau exercitii …sunt liderii directi
    Si aici erau „diversi” de la a excela in diferite discipline ..a fost unul ce era canotor ( mai echilibrat in gandire) …unul ce venea de la „coada vacii”… ( mai …conform educatiei)
    ” pilosii” nu cautau ..posturile astea ..ptr ca trebuiau sa fie in „fata grupei” ..sa fie putin peste restul in anumite „discipline” …ptr a putea fi „lideri naturali”
    Ei cautau un post ..pe la bucatarie , sa fie pe la vreun ofiter pe la birou ..la caldurica samd ..am si aici exemple apropiate

  11. Dupa aia vin ofiterii …care nu mai vin , sau urca in ierarhie ..pe „linie directa” ..din randurile soldatilor ,ptr ca sunt unele chestii ce se suprapun ..la varsta cand se efectua stagiul militar..ei trebuie sa aiba grad de subofiter ..in cadrul unei scoli de ofiter..grad ce il obtin la terminare
    Aici e o linie ..ei in general nefiind „acceptati” ca „lideri” decat ..in virtutea functiei ce o detin ..functie atribuita pe scara de jos gradului …functie care va fi „obtinuta” in continuare ..in urma unor rezultate si functie ce va merge „de mana” cu gradul
    Ei bine ofiterii astia au cunostinte mai ample , acces mai larg la informatie in timp util ce le ajunge pe linia lor de comanda ..le permite o „analiza” mai „ampla” a situatiei ..si in virtutea ordinelor directe ..isi permit in functie de regulamente ..un anumit mod de a pune in aplicare si ducere la bun sfarsit a ordinelor

  12. Dupa aia vin ofiterii superiori , comandantii de unitati etc
    Care isi obtin gradele , cum am mentionat anterior , unii trecand prin academie , unii publicand lucrari etc
    Pot sa fiu in eroare cu mici detalii aici ..altii „din sistem” pot corecta
    Sunt oameni ce intra in contact cu altii din alte „structuri” de securitate din sistem ..ce au o analiza mai ampla..cunostinte ce nu pot fi accesibile multora si vin pe „filiera directa” ..cunostinte ce le sunt necesare ptr a pune in aplicare ordinele ..fie ca sunt directe ..fie nu
    Dupa aia ofiterii de pe la statul major etc..nu mai detaliez

  13. Ca si rezumat de final …nu toata informatia e accesibila ..pana la ultimul soldat , nu fiecare individ are autonomia de a decide ..indeplinirea unui ordin in functie de informatie
    Asta intr-un mediu „limpede ca apA” ..nu difuz si incert ..cum era in momentul acela
    Nu exista atunci
    Nu exista acum
    Azi am un prieten care e „servant” de 14,5 pe o vedeta ..si nu stie altceva decat antrenament si ..moduri de angajare a tintei
    Bine …acum mai avem diferite moduri de rappel la mai multe structuri
    Ca sa afirmi transant ..ce ai spus tu ..e egal cu „bai iati volkswagen” …ca stiu eu …da bai stiu eu , ca nemtii e destepti si le face…ca vezi strainii sunt mai ca noi ca am descoperit trotuarele aici ..si ca proasta aia din partea spaniei ..o intreba pe kovesi despre delincventa la strada a romanilor din spania
    Asta e concluzia
    Putina intelegere ..si toleranta in gandire si acceptare ..ne-ar permite ca sa avansam ca societate si popor
    Stii…sunt un imigrant …si ii „urasc” pe cei care isi denigreaza tara ..trecand mai departe de evidentierea unor realitati ..si proslavesc toate „parturile” strainilor
    Eu sunt proeuropean , pronato ..si sa fii „vazut” egal ..si sa dai din coate ptr asta …pun si „diatriba” asta in continut..ptr a nu mai evidentia „acceptarile” si moralitatile strainilor ..au si ei destule „cadavre” in dulap…si de multe ori educatia vine cu apa calda ..daca ne intelegem
    Dupa mine revolutia a fost revolutie
    Ptr ca era nevoie sa fie asa ..ptr ca poporul trebuia sa o accepte ..si ca in iugoslavia trebuia sa fie la fel „si nu a iesit”… Si aici se termina totul
    Trebuie sa ne acceptam istoria ..sa o scoatem la iveala , sa ingropam securile ..si resentimentele ..si sa progresam
    Consider ca toti „emanatii” de dupa ..ce au avut legaturi ..trebuiesc scosi in fata ..ca oamenii sa cunoasca ..de aici sa acceptam si sa mergem mai departe ..nu sa linsam ..nu ii vreau trasi pe roata nici pe iliescu ..nici pe militaru ..nici pe visinescu ..ca toti dati exemple cu tarile ..”cu apa calda” ..ce au facut toti cu toti „calaii” si inginerii germaniei si ai nazismului????? …ce fac tarile din lumea a treia cu liderii lor???
    Asta e diferenta ..sper sa invatam si sa evoluam
    La revolutie …au fost ofiteri care au uitat de regim…s-au mentinut „fermi” in convingeri…au fost unii care erau „cu regimul nou” ptr ca „se cunosteau” si altii care „au aderat”
    A fost unul care a „fost asasinat” probabil ..din convingerea ca nu va abandona regimul
    Sigur au fost diversiuni la inceput ..diversiuni amplificate de faptul ca multe arme au ajuns la manifestanti..diversiuni din interior si unele cu ajutor extern ..nu neaparat in a angaja armata sau populatia ..ci in modul de dare a ordinelor(exemplul cu bruiajul in unitatile aa ..modul de introducere a tintelor in sistemul de antrenament ..probabil a fost o punere in alerta pe filiera indirecta ..ptr a impiedica ceea ce altii doreau)..ci in a „aranja” piesele la varf
    Modul „de scoatere” din uz a unor unitati ..compromiterea prin informatie directa a structurii ce „asigura regimul” si legatura intre diferite structuri
    Faptul ca „lustratia” la noi nu a funcionat ..ca serviciile externe nu au fost „compromise” ..ci doar serviciul intern..duc la concluziile ..de mai sus
    Nu a fost „pregatirea” armatei ce a provocat ..evenimentele , ce au dus la un deznodamant ..armata a fost o piesa care trebuia „inlocuita” rapid la varf prin anihilarea unor structuri ..si „piese” in forma de oameni in pozitii..imediat dupa „stergerea” cuplului..ptr a evita o baie de sange
    Nu ii transforma nimeni in eroi ..hai sa nu improscam cu noroi

    • @niko..in mare parte inteleg si stiu tot ce ai postat, ca ordinele variaza de la soldatul care tre’ sa execute intocmai si la timp ordine simple si concrete si pana la ofiterii care trebuie sa dovedeasca analiza si o anumita inpendenta decizionala, samd. Chestia e ca la Revolutie armata in intregul ei a cedat (cel putin pentru cateva zile) ca sistem. Si asta in fata unui inamic atat de „diluat” ca nici macar nu poate fi identificat.
      Noi am avut un noroc in ’89 ca situatia externa era instabila, fiecare vecin avand in general propriile lui probleme (in frunte cu URSS) pt. ca altfel, Republica Moldova si Armata a 14-a scria pe noi. Armata Romana NU avea capacitatea la sfarsitul anilor ’80 sa apere tara in fata unui pericol armat extern (poate cu exceptia Ungariei sau a Bulgariei). Nu neg existenta operatorilor straini pe terit. Romaniei in Dec’89 dar au fost probabil de ordinul zecilor sau maximum sutelor, trimisi mai degraba pt. a culege informatii si a influenta sau activa personaje, poate si ceva razboi electronic si dotati cel mai probabil doar cu arme de autoaparare, poate cel mult cativa lunetisti dar si de aia ma indoiesc foarte serios.
      Comandouri dotate si antrenate decent ar fi produs un dezastru in randurile Armatei, sa ne gandim doar ce-ar fi facut o duzina de luptatori inarmati cu Fagot sau Shmel in noaptea de 22 in Piata Palatului plina cu blindate si oameni. Ro avea la momentul ala atatea vulnerabilitati ca e stupid sa te gandesti ca teroristii straini profesionisti ar fi impuscat random oameni pe strada in loc sa elimine lideri, tehnica de lupta sau instalatii importante cum ar fi antenele de comunicatii sau RadioTV.
      Uciderea intentionata a civililor in timpul represiunii e doar o fata a problemei. Aici e decizia politica de a participa la represiune.
      Cealalta fata e data de incidentele fratricide in care au murit zeci de militari, uciderea neintentionata a unor civili dupa 22 dec, pagubele materiale si de patrimoniu uriase provocate de Armata in ’89 (Muzeul National, aeronave distruse inclusiv una civila, nenumarate cladiri publice si particulare avariate grav), samd. Aici intervine incompetenta profesionala.
      Pt. ambele de mai sus s-a inventat povestea cu teroristii. A ajutat inclusiv faptul ca tonul a fost dat chiar de Ceausescu cu „agenturili” lui.

      • Povestea cu teroristii a fost inventata in decembrie 89 tocmai ca sa fie confundata USLA cu ei si exact de-aia unitatile antitero din DSS si Trupele de Securitate n-au putut actiona.
        Sovietii propusesera o colaborare cu USLA si a fost refuzata, voiau sa afle info.

      • Stelian, am mai spus-o si o repet. Se stia faptul ca Ceausescu o sa cada. Eu am fost in permisie chiar inainte de Lovilutie, si tatal fostei mele prietene mi-a spus sa am grija ce fac, pentru ca o sa pice nea Nicu. Eu am ramas masca. Cind am ajuns inapoi la unitate, am facut masa mare cu baietii, cum se obisnuia cind veneai de acasa, si printre alte discutii, am aruncat si vorba asta. In secunda 2 am ramas singur. Dupa vreo 30 de minute a venit unul mai curajos si m-a sfatuit sa nu mai spun vorba asta in gura mare niciodata. Peste 3 zile, cind mergeam la masa de seara, am auzit din oras: „Libertate!”, „Jos Ceausescu”. Tot plutonul s-a uitat la mine ca la Nostradamus.
        Parerea mea, hic…
        P.S. De abia anul trecut am aflat ca omul era colonel in contraspionaj, si nu ce stiam eu atunci ca este…

        • Confirm, stiam din 18 dec ca Iliescu e urmasul, altii din 11 nov, singura problema a fost sa ramana granitele la fel.
          Iesise si filmu ala Noiembrie ultimul bal, l-au interzis

  14. Si intr-o zi ar trebui sa avem un examen de sinceritate ca tara in speta 89, sa-si recunoasca fiecare greselile.
    Dar nu se va intampla pentru ca oamenii slabi sunt santajabili si sunt stransi de c… sa cante ca sopranele.
    Asa ca lets move on, trecutul e in spate,viitorul in fata.

    • Cit adevar in primele doua propozitii. 🙂

      Partea proasta – in viziunea mea si e mai mult ceva ce tine de instinct – e ca viitorul construit pe un trecut alunecos poate sa ne fuga de sub picioare destul de repede. Posibil sa gresesc insa.

  15. 1) Coloane de masini Lada si Moskvici inmatriculate in URSS … Posobil insa ce intelegem pron „coloana” ? 4-5 sau 80-90?! Pobisbil 4-5 dar nu prea multe. Posibil ca in 89 in URSS se reazasera regulile in ce priveste excursiile in strainatate. Si relazate mai ales in zonele adiacente Romaniei- regoinea Cernauti, Moldova sov,si rergiunea Odessa (Cahul, Ismail,Bolgard).. SI o „multime” de cetateni sovietici cu rudeinRomania au trecut prima data granita – granita cu Romania. Care a avut Lada – cu Lada, care avea Moskvici a trecut cu „vesnica”* care nu cu trenul. Toti bine dotatai cu …. marfa ptr comert (contrabanda) .Inamplator am dat peste 2 (cca 50 de ani) care au avut neplacerea sa se gaseasca laTimisoara in zilele de dupa 12 dec 89. Ce cautau in Timisoara? Pai daca rudelelor refugiate in 44 fusesera stabilite in Banat ?!
    Ca prontre ei mai erau si „nasoi” nu ar fi de mirare

    2) La final e 89 …. am incercat sa pun pefata Bucurestiului punctele unde au tras „teroristii” .Ciudat sa zic asa…. schema arata ca n u doreau sa terorizeze populatia….
    SI am fots mirat ca prea se scria despre impucati in cap.. Hai cu totii am avut o arma in mana si am mers la poligon .. Cine ar trage la cap? Eu nu.Voi ? Sa tragi la cap trebuie sa fii bun , adica sa fii antrenat bine si sa fi tras o multime de cartuse -mai multe decat se alocau ptr un ciclu de instructie la un regiment de pifani
    .. Pregatit special ..si vamd mi-am zis asta mi s-a apins becu’
    Cati dintre viu atu citit „Memoriile unui partizan soviectic”? Ei bine cartoiul ala incepe cu pregatirea … pregatirea ca partizani (intructie armament , explozivi, tehnici) a inceput INAINTE de inceperea razboiului !!!

    De de Gladio ati citit?

    Ei bine pemine m-ar mira daca , dupa august 68, Ceasusescu nu ar fi creat o retea derezistanta ptr cazul unei ocupatii militare …..
    Iri , cand facci asa ceva …. apai asta este super supra secret si doar cativa insi stiu despre ce este vorba.Oamenii selectionati si pregatiti sunt adanc conspirati . Nu trebuiau sa iaba nici oleagtura cu armata,militia sau securitatea si nici cu organile de Partid- adica adminsitratia ..Trebuiau plasati in posturi neinteresante dpv al ocupantului care sa leasigure stabilitatea sa fie niste „da-i in ##le mamelorlor acum nu avem timp de toti prostii!!”
    Si nici acte nu trebuiesc sa fie prea multe .. doar un minim care sapoata fi distrse usor si definitiv (ceva ca in teoria Consporatiei) Cand Numaru 1 decide organizatia intra in disozitiv si actioneaza cf ipotezlor studiate..
    A da si daca cei care au conceput schema au fots cam paranoico…unii traiesc si azi linistoiti si perfect necunoscuti!

    Acu va dati si voi seama ca unii pregatiti asa …in 89 pueau produce confuzie si zapaceala. Oar leatu .. leatu speriat si dorind la mama a tras ca la balamuc . Nacar avea mitive ca eu am zusit niste povesti cu santinele care au tras degeaba .. ba in prima mea garda era sa trag asupra unui tufis …

    Plus eraori detramnsitere adatelor, plus zvonistica..Intamplatir am intalnit pe unu care a tras la Otopeni. A tras pana nu a mai avut cartuse . De ce a tras? Pai ca trageau si altii asa ca a deschis si el focul!! Deci cine o fi de vina ? Ca eu pe leatu asta nu prea l-as condamna dpa 30denai.. iar atunci m-sd mi multumit sa ii traf suturi sa umble 2 luni cracanat si apoi futai din ala la catarama absolut neregulametar

    A!!!!!!!!!!!!!!! Sa nu uitam … era f posbil ca sa mai fie pe aici si oorganizatie lasta ca amintire de sovietici… cetateni romani fidelute moscovei in anii 50

    * se revindea f geu. Ca atare porecla „vesnica” sau „pe viata” – adica daca cumpari asaceva o aveai „pe viata”

    Memoriile unui partizan soviectic da am citit-o . Era pe vremea cans in lecturile de vara ptr clasa a 6a se recomanda Tanara garda ….. cand nu se reeditase Vicontele de Bragelone , nu aparusera carti de Zevaco, Winwtu a lui karl May nu se publicase samd . Asa ca Memoriile unui partizan soviectic erau numa bune sa suplineasca lispa cartilor de aventuri
    Si in 1974 a aprut Gestapo de Sven Hassel….. o! Da! Credti ca daca aveam asa ceva la 13ani mai citeam memoriile partizanului?!!

    • Ei bine pemine m-ar mira daca , dupa august 68, Ceasusescu nu ar fi creat o retea derezistanta ptr cazul unei ocupatii militare …
      Cica a existat reteaua R, care avea ca scop … rezistenta. Ascunsa in cadrul garzilor patriotice, cu personal care trecuse pe la arme mai speciale. Informatiile despre componenta, activarea si controlul ei erau la MApN si la nivelul fiecarui judet. Se mai spune si ca la MApN nu s-a umblat la ea, dar nu se stie in teritoriu. Evident, exista mai multe ipoteze:
      – s-a dat comanda de activare, de la centru, si apoi s-a ascuns asta
      – a fost activata local, in unele judete
      – a fost compromisa si/sau activata de altii
      – nu a fost implicata

      • R si S. S era la DSS. Ce a scris Hodor sunt aiureli, nu se pricepe,degeaba a cititiniste teancuri de documente.
        R era legendata in principal in Garzile Patriotice, conduse de un cercetas.
        Pe 17 a intrat in actiune.
        Tot ce era sub radar de importanta strategica era coordonat de Ilie Ceausescu.

      • o astfel deorganizatie nu o ascunzi in trupele teritoriale….ca nu poti.
        Pur si simplu ..nu exista!! Niciorganiatoa nici oamenii ei ….
        Documetele trebuie safieridicol de putine ca sa poata safiedistuse integral.
        Iar cei care pot lansa indicatvul..extrem de putini .

        hai pe bune daca in 69 concepeai un scenariu in care Romania era ocupata de…”aliatii” din Pactu de la Varsovia trebuia sa iei in calcul ca aia stiau sa scotoceasca si unde . Deci .. cu hartii cat maiputine,de preferinta fara , insi cat mai putini care sa stie despre ce este vorba caci nu poti trada ce nu stii ….

        Aproposcand scriu astea nu ma refer la ce am citit ca dezvaluire senzationala…. Am inceput cu niste mirarisi apoi m-am intrebat ce as face eu daca as fi maresef si cam paranoic

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *