Cu TVA sau fara?!

2 aparate x 2 ore de zbor = intre 260 de mii si 340 de mii de euro, cam sase kg de aur…

Saab Gripen C/D sau E/F sunt aparate de zbor de cea mai buna calitate, nimeni nu contesta asta, punctul slab al ofertei Saab a fost mai mereu neutralitatea Suediei, un lucru nu foarte de dorit mai ales atunci cand ai un potential adversar de talia Rusiei. Elvetia si scandalul cu blocarea livrarii MLI Marder germane catre Ucraina pe motiv ca tunul este fabricat in Elvetia este doar un exemplu despre cat de nociva poate fi (aviz tembelilor de la Bucuresti) achizitia de armament dintr-o tara neutra.

Evident ca punctul slab al suedezilor, neutralitatea adica, va fi istorie curand, se asteapta ca Suedia impreuna cu Finlanda sa depuna cererea de aderare la NATO chiar in luna mai a acestui an, pentru ca, se vede treaba, neutralitatea este respectata doar de Occident, rusii n-au nici o treaba cu legea, bunul simt sau macar mila crestineasca. Popor de brute…

Revenind la Saab si al sau Gripen C/D, aflam din presa franceza cum incercau suedezii sa ne pacaleasca pe noi in privinta costului cu ora de zbor pentru C/D. Si o tineau scandinavii una si buna: “pe la 8 mii de dolari per ora”, lucru care era si este cu totul incredbil.

Dar Saab a ajuns din nou in Austria si de aici aflam adevarul.

Austriecii, fratii mai scapatati ai germanilor, si-au luat teapa vietii lor (sau spaga vietii lor pentru unii) cand Berlinul i-a convins sa cumpere (18 initial) 15 (in final) aparate Eurofighter Tranche 1 pentru numai putin de 2 miliarde de euro. Basca, sa fie treaba oabla pana la capat, s-a discutat despre aparate noi dar in tara snitelului au ajuns aparate cam la mana a doua, dar ca noi, vorba unui alt imbecil de ministru al apararii de la Bucuresti.

Acum, austriecii le-ar mai zbura in tara lor mica si neutra dar costul orei de zbor se situteaza intre 65 de mii de euro (estimare conservatoare) si 85 de mii de euro (ceva mai realist).

Si de aici incolo avem a face cu oferta Saab, similara cu ce au oferit Cehiei, Ungariei si chiar Bulgariei (aparate noi sau la mana a doua, de cumparat sau de inchiriat) interesant este insa costul estimat al orei de zbor care se ridica la 23 de mii de euro, adica hat departe fata de cei 5-6 maximum 8 mii de dolari cu care ne pacaleau pe noi.

Calculul este facut cam la fel ca la unguri, pentru 14 Saab Gripen C/D, 15 ani contractul, 2000 de ore de zbor pentru intreaga flota pe an.

Ok, oferta este una buna, dar haideti sa deslusim cu claritate intre pretul cu TVA si alte taxe incluse (adica pretul real nu ala… pacalitor) si un pret aruncat pe piata precum viermisorul la pestele flamand. Sau sa citim cu atentie ce scrie cu litere foarte mici in josul paginii…

Ce vor face austriecii chiar nu intereseaza pe nimeni, din partea mea sa zboare Eurofighterul pana la epuizarea resursei sau sa-si cumpere baloane cu aer cald dotate cu radar. Sa faca snitelul 15 euro si cu asta basta…

GeorgeGMT

20 de comentarii:

  1. Vasie Băcăuanul

    Daca tot ai deschis subiectul, cât costă ora de zbor astăzi cu Rafale?

    2
    • E simplu euro/dolarul s-a dus hat jos si inflatia a facut sa cresca pretul. Nu este nimic spectaculos. Daca la noi ciresele s-au dublta de ce crezi ca gripenul nu trebuia. Aia din Suedia nu maninca , nu folosesc petrol, gaze, curent? Toate cheltuielille au sarit. Toate componenetele de pe Gripe au sarit. La fel o sa fie cu toate avioanele asta este previziunea mea.

    • La anu astia 23.000 o sa ti se para pomana.

      1
  2. Discuția aceasta este recurentă dar niciodată nu sunt definiți termenii. In cazul nostru, ce se include în acest cost al orei de zbor?
    1. Combustibili, consumabile, piese de schimb, muniție de antrenament.. Un (valori cumulate pe un an/numărul de ore de zbor)?!
    Sau adaugă și:
    2. Valoarea de achiziție a armamentului amortizata contabil ? (Firește nu e vorba doar de avion, ci și de toate echipamentele ce deservesc utilizarea lor, simulatoare de zbor, clădiri construite special…)
    3. Costurile cu salariul, diurna, școlarizarea/instruirea personalului ce deservește avioanele, piloți și personal tehnic?
    In cazul in care toate aceste trei componente sunt luate în calcul, pentru același tip de avion, în țări diferite vom avea valori foarte diferite. Iar dacă variază și numărul de avioane și orele de zbor din flota respectivă, valoarea contabilă va diferi și ea semnificativ.

    7
    • neamtu tiganu

      Exact. Ar putea fi enumerata si rata de amortizare a investitiei si vechimea avionului, care duce la reparatii mai dese, sau experienta pilotilor, stiind ca unii mai dau cu ele de pamint. Nici profilul misiuniilor nu trebuie neglijat. Una e sa mearga la defilare si alta e sa mearga in acrobatie. Chiar si clima.
      F 35 are un sistem de monitorizare a sistemelor, astfel incit lucrarile regulamentare sa fie efectuate doar atunci cind sunt semne de oboseala.

      Dar, totusi preturile cresc exponential, se va ajunge ca aviatia militara sa nu mai poata fi finantata. Se perfectioneaza si se scumpesc in asa masura avioanele, in dorinta de a le face invincibile si eficiente, ca nu le mai poti zbura. Sa nu mai vorbim ca scolarizarea unui pilot costa mai mult decit pregatirea unui chirurg. Si totusi tot se intimpla accidente, tot mai cade cite unul.
      In final razboaiele ajung sa fie purtate cu tunurile din ww2. Vezi Jugoslavia, unde avioanele au fost pitite, cevzi IRaq, unde arabii si-au tinut avioanele ascunse si vezi acum Ucraina unde avioanele se lafaiesc in hangare.

      9
  3. Austriecii au traditie cu Saab… se pare ca se intorc la ea.

    4
  4. Din punctul meu de vedere s-ar potrivi manusa Saab cu al sau Gripen multirol in Austria, o tara de dimensiuni mici cu relief predominant muntos si fara dusmani naturali. Nu au nevoie de Eurofighter care este un avion de superioritatea aeriana, un „dogfighter” veritabil.

    4
  5. Romania a intrat in nato in 2004
    A avut 18 ani sa cumpere 48 avioane multirol
    Fiind o tara saraca de departe cea mai buna oferta era f16 dar nou….ultimele”block-uri”….si a cumparat f16 vechi,din ce am citit la israelieni si la turci astia le scot din uz,adica atunci cand si-au epuizat resursa….adio…..rablele astea care vor sa le ia acum….tot vreo 40 ani au….
    Cat despre eurofighter,f15,rafalle….pai romanashii n-au nici bani sa se urce in carliga la alea…..despre gripen…perversiune suedeza….nici multirol…in principiu doar de inferioritate aeriana….monomotor…..la unguri si cehi….in leasing….n-au voie sa le zboare mai mult de 200 ore pe an

    5
  6. Cred ca problema asta a preturilor e cauzata si artifical de companii si tolerata fara control.

    Adica ma uit la Germania, care cu un buget comparabil cu al Frantei se caca pe ei sa miste ceva, au cam tot in stare proasta, instructie nu prea, cred ca i-ar busi polonezii daca ar fi 1 la 1.

    Pe de alta parte, Franta cam cu aceiasi bani are si submarine si portavioane nucleare, opereaza Rafale, se mai duce si prin Africa sau Orient cand e nevoie…

    Nu stiu ce sa zic, mi se pare si coruptie si incompetenta aici. Pana la urma nu e flota de Bentley de protocol sa-i pui tot felul de zorzoane, e capabilitate militara, ar trebui un control mult mai eficient al cheltuirii banului, stocuri, planificari riguroase…si banuiala mea e ca asta nu se intampla in unele state, chiar si in mareata Germanie. Ma rog, n-ar fi primul exemplu din istorie cand nemtii se dovedesc totalmente idioti, departe de reputatia lor.

    Problemele astea de operare apar vad prin Germania, Austria, n-am auzit insa plangeri de la spanioli sau italieni.

    referitor la Eurofighter vs Gripen, comparatia e fortata, unu e bimotor, altul nu e.

    Uitandu-ma ce e prin Ucraina, cu o escadrila serioasa cum ar trebui sa fie in configuratie de razboi (24 + 4 duble) si cu Meteor cam inchizi Marea Neagra…Tranche 1 nu altceva. Iar daca cu cele 49 de F-16 lansezi NSM-uri…e cam game over. Asta tinand cont de ce-au aratat rusii pana acum.

    Daca mai ai si ceva EW in spate (ceva ce ar trebuie sa ne preocupe si independent de forta aia NATO aflata la dispozitia noastra) atunci mi-e ca Ivanii nu mai misca decat prin spatele curtii

    18
  7. cat costa un mecanic in germania? si de ce ar lucra el la luftwaffe si nu la lufthansa? cat costa un mecanic in romania? si e adevarat ca gripen poate fi servit de soldati in termen?
    si at the end of the day, sau mai degraba in zori de zi, aviatia tre sa supravietuiasac primei lovituri. cum romania nu-si poate permite sa atace preventiv, faptul ca gripenele poti sa le tii in sura si iti decoleaza de pe orice drum asfaltat ar trebui sa atarne la cantar. cele trei baze aeriene ale romaniei dispar in noaptea nuntii

    3
    • cred ca un mecanic are salariu similar in Germania si Franta, de aia am facut comparatia de mai sus.

      cat despre Gripen vs altele, treaba cu drumurile asfaltate e unul din aspecte, uite ca ucrainenii inca zboara avioane care nu decoleaza de pe orice drumuri asfaltate dupa 3 luni de razboi.

      nu in ultimul rand, n-am inteles ce le trebuiau austriecilor bimotoare de superioritate aeriana …

      4
      • capatu satului

        Inzestrarea tb sa țină pasu cu o anumită strategie de lupta si nu cu parada de ziua naționala sau declarațiile unor miniștrii ai apărării care visează torpile aeriene sau alte basme ce presupun din start anumite afecțiuni medicale
        Dar daca e sprijin politic noi putem pune si monumente ale naturii la conducerea armatei
        Cum politicienii au mai pus astfel de specimene si la conducerea unor autorități publice

        La noi inzestrarea tine pasu cu incompetenta factorului uman de la comandă ăla care face strategia cu creionu chimic
        Că așa au învățat de la ăia de dinainte de ei

        La mintea mea, daca ai aviatie de lupta cu turboreactoare este obligatoriu sa ai si aparate de superioritate aeriana
        Ca asta spune o strategie elementară de clasa a II – a – creșă la seral , strategie pe care conducerea noastră militara nu o are

        Așa ca f16 third hand este o afacere buna si pt noi si pt furnizori
        Ca dacă componentele au o resursa rămasă mai mică e normal sa le schimbi mai des – sunt componente la care producătoru îți da din start termen de înlocuire după ceva timp
        Așa că logic si elementar rata de disponibilitate a unor f16 third hand este la ani lumina îs spatele unor f16 noi
        Si ajungi la o aviatie de lupta de decor

        Si cu regret constați ca in perioada de dinainte de 89 aviatia de lupta stătea mult mai bine ca azi

        Așa ca e nevoie de superioritate aeriana daca ai comandanti
        Dacă nu ai comandanti poți sa spui ca IAR 99 e aparat de lupta si sa-l compari cu Su 27-35 etc

        Dar ce mai contează inzestrarea câta vreme la semege factoru uman încă descoperă gaura covrigului si altele
        Si nu are cum sa fie altfel când la conducerea semege ajung generali care au luptat in batalii inventate
        Despre care presa da informații legate de maniera copy paste de întocmire a lucrării de doctorat, etc etc

        Asa ca normal ca nu are rost sa ai superioritate aeriana
        Ca nu se justifica la ce factor uman ai la comanda

        Ori Austria si armata ei are o istorie in spate
        Nu o poveste scrisă de o slugile politicienilor

        3
    • ” si e adevarat ca gripen poate fi servit de soldati in termen?”
      …da, daca in viata civila a fost calificat ca mecanic de aviatie. 😀

      4
  8. Și cât e ora de zbor la unguri? Că despre SAAB discuta articolul, nu despre Forțele Zburătoare Române. Și dacă tot am adus vorba, o comparație între Hu vs. Ro în privința acestor costuri, ar fi ceva date? Secret de stat?

    3
    • Când sunt la cehi, pe unguri nu îi costă nimic! Nici pe cehi, când Grippenurile sunt la unguri! Eftin!!
      Manțocăreala e că ungurii și cehii le-au luat de la o țară neutră, care nu mai este neutră! Iar acum îs cu ele pe cap!
      Iar dacă unchiul Sam spune că alea nu trebuie să mai zboare, nu mai zboară… Că… NATO!
      Nici nu mai contează cât îi costă ora de zbor acuma! Ei le-au luat i-liberale, iar acum au ajuns li-berale!
      Urmează să le dea la schimb cu niște Suhoaie din carton! Slugoii tot slugoi! (Nu că ai noștri ar fi mult mai buni).

      1
  9. Deci asta cu ora de zbor cum se calculeaza conteaza foarte mult ce incluzi in costul ala.
    nu va fie frica F 16 MLU costa mai mult decat F 16 Block 50/52+ care si el costa mai mult decat un Gripen E/F care si el costa mai mult decat un Gripen C/D si lista poate continua cu FA 50 care costa mai putin ca oricare Gripen si asa ajung la MIG 21 LanceR care in anii 2000 cand era proaspat modernizat costa mai putin.
    Deci atata timp cat nu stii ce elemente participa la calcul nu poti aprecia nimic.
    Salariile in Cehia si Ungaria sunt mai apropiate de Romania si daca am avea datele am putea sa ne pronuntam asa cum au scris si altii mai sus.

    4
  10. Cred ca cea mai buna alegere este f 16 asa cum le avem…de ce ?
    1 țări din nato nu cred ca ne vor ataca in următorii 10-15 ani
    2 rusia este posibil dar România fiind in prima linie a nato nu are nevoie de fițe scumpe… aeroporturile vor fi oricum o prima țintă
    3 aviația rusesca dupa cum s a vazut in ucraina nu excelează momentan
    Banii economisiți pe achiziții pot fi utilizați pe piste secrete și pe cât mai mulți piloți bine antrenați
    În caz de război avioane vor veni și vor fi multe dacă au unde sa aterizeze.
    Rusii știu ca Romania este cel mai vulnerabila la politicieni acolo trebuie sa se facă ceva.

    5
    • capatu satului

      fără suparare
      Pe același raționament
      Nici armata nu are rost sa avem
      Nici justiție proprie
      Poate nici tara

      Veghează altii

      Poate nici neuroni nu are rost sa avem
      Tb sa așteptăm mintea altora

      4
  11. Ar trebui insa clarificat ca Ungaria are un contract de leasing – ora de zbor e alta treaba in cazul ei, include practic si amortizarea avioanelor (ca nu le dau sa zboare cu ele gratis).

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *