Din nou despre motorul Altayului

Turcii sunt ceva mai optimisti in privinta motorizarii tancului lor desi motive serioase nu prea ar avea.

De curand Ismail Demir, presedintele al asociatiei industriei militare din Turcia, a anuntat ca exista discutii avansate cu Coreea de Sud pentru importul motorului de tanc dezvoltat de asiatici.

Asa cum stim deja, sud-coreenii au reusit – de bine de rau – sa-si dezvolte un motor de 1500cp propriu pentru tancul lor K 2 (Doosan Infracore DV27K) dar deocamdata n-au avut acelasi succes si cu transmisia pe care continua s-o importe din Germania si pana la urma nici motorul nu-i tocmai precum MTU-ul nemtesc.

Dar trebuie sa amintim ca a mai existat o tentativa de a cumpara motorul sud-coreean, lucru care a esuat. De asemenea trebuie stim ca industria coreeana a fost puternica implicata in dezvoltarea programului Altay, dar pana la motor si transmisie.

Turcii spera sa importe motorul si in acelasi timp vor continua dezvoltarea propriului lor motor, nu se stie cum. Despre transmisie nu ni se spune daca e de bine sau doar la capitolul „facem si vedem”…

Epopeea motorului pentru Altay a inceput inca de prin 2007 (odata cu demararea programului Altay) dar pe atunci turcii ii aveau alaturi pe germanii de la MTU si Rheinmetall. Intre timp Berlinul a impus sanctiunii Turciei in privinta livrarii de produse militare iar companiile germane s-au retras.

S-a incercat cu o companie austrica, mai nou cei de la FIAT-Iveco ar fi implicati, docamdata insa tehnologia necesara unui motor de cel putin 1500cp pentru tanc nu este disponibila Ankarei, despre transmisie nici pomeneala.

Motorul turcesc pentru Altay se numeste “Batu” si deocamdata pare a mai avea mult timp pana cand sa devina operational si ar urma sa fie produs de compania turceasca BMS.

Cam asa ar trebui sa arate…

GeorgeGMT

103 comentarii:

  1. Turcia e un caz ce trebuie studiat pentru ca asa cum se spune „Inteleptul invata din greselile altuia,prostul nici din ale lui nu invata”. Turcii au ajuns sa-si ameninte fostii piloti militari cu revocarea licentelor de zbor daca nu revin in cadrul aviatiei militare pe 4 ani.
    https://nationalinterest.org/blog/reboot/how-turkey-destroyed-its-own-air-force-and-no-not-war-182839
    Autorul articolului rade de turci, chiar se mira cum de nu sunt rusii in posesia stramtorilor.” it’s a wonder that the Kremlin never seized the Bosporus.”
    Asta in timp ce americanii dau bani frumosi pilotilor militari pentru prelungirea contractelor
    https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2021/03/13/heres-how-much-money-is-on-the-table-for-the-air-forces-2021-aviation-bonus-program/
    Cu banul jos.
    Those who signed on to seven to nine-year contracts could receive an initial payment of $100,000, while those who agreed to ten to 12-year contracts were eligible to receive an upfront payment of $200,000.

    6
    • E un bonus suplimentar soldei de baza. Între 25 mii și 35 mii dulăi. ? anual în funcție de anii contractului.
      Bonusul NU intra in calculul pensiei. ( la americanos pensia militară e calculată doar cu solda de baza mărita cu suplimentul vechime și funcție. Atît) Restul bonus ( ca cel din articol dar și altele ca suplimentul pentru participarea la război departe de casa nu sunt socotite pt pensie.)
      Aviz pt. fidelii lui Oprea cu inclus in calcul pensie și sporul de hrana , îmbrăcăminte, etc ???

      12
    • Inteleptul invata din greselile altora, omul normal invata din propriile greseli.
      Vorba reclamei cu loto, numai cine nu joaca nu castiga. Turcii joaca, noi?
      Vor avea si tancuri si motoare facute de ei. La fel vor avea si avioane. Este o chestiune de timp. Nimeni nu s-a nascut invatat.

      3
      • Cu lideri de teapa lui Erdogan ar trebui sa se bucure la gandul ca vor avea ce manca, nu la motoare de 1500cp. In alta ordine de idei Altay e mort si ingropat, SK nu or sa le dea nimic daca papa-san USA spune nu. Si pana la urma daca nu au transmisie cu ce i-ar ajuta si 7000cp. Turcii nu sunt printre cei mai buni ingineri din lume asa ca ar fi mai bine pentru ei sa scape de sindromul imperialist otoman. Pe romaneste sa-si vada lungul nasului. Gule gule!

        9
  2. capatu satului

    la mintea mea, un motor se poate face,
    cum am facut si noi motoarele pe tr 85
    iei un motor care il ai si il modifici ca sa iti dea puterea de care ai nevoie,
    problema este fiabilitatea produsului tau modificat,
    tb sa modifici cam tot la motor ala,
    pistoane, axe cu came, vibrochen, etc,
    cu transmisia aia la fel, daca nu iti dau nemtii poti sa iei de la chinezi ca ei cloneaza cam tot,

    daca nu esti in stare chemi o companie de tuning si iti modifica motoru una doua,
    turcii au pe teritoriu lor fabrici de camioane, si fac parca un tanc mediu cu motor de 600 cai etc.
    asa ca nu e greu sa faci motoru,
    problema este sa il bagi in spatiu limitat,

    sau ajungi cum am luat noi la pila tancu t 55 si am lungit tot tancu ca sa mai punem un galet ca sa incapa motoru,

    asa ca si la altay se poate reteta asta
    luatu la pila

    6
    • S-o putea, dar daca se poate, de ce nu se face? Ca vointa la turci ar fi. Putirinta nu prea pare sa fie. De unde intelegem ca nu-i chiar atat de simplu precum pare sa faci chiar si un simplu motor diesel.

      9
      • Pai cam asta-i si nedumerirea mea, de ce nu le iese, ca doar eforturi clar fac…

        8
        • Acum nu ar fi nici o problema daca ar monta un motor de locomotivă diesel.
          Doar că nu încape în tanc. Nici dacă îl faci dublu ca marine. Tancul. ?

          Și să reduci monstru ăla de motor de pe locomotivă la un lădoi care încape în un tanc e chestie de multa materie cenușie stoarsă dar și de tehnologie top. Nu au mulți ambele la dispoziție.
          E ca la chinezi. Nu au motoare chineze performante pentru avioanele lor. Tot desfac și copiază pe alea rusesti dar nu iese motor sigur. Se rupe prea des.

          8
        • https://www.rumaniamilitary.ro/povestea-motorului-de-pe-tr-125
          Eu sunt ferm convins ca le lipsesc oamenii inteligenti pregatiti in domeniul tehnic .
          Cu atatea programe in desfasurare s-a atins o limita a resursei umane competente .

          Care e diferenta intre motorul pentru Altay si motorul de pe TR-125 ?
          Posibil doua sisteme sociale diferite .

          In Romania pre-1989 absolventii de liceu inteligenti care doreau sa continue studiile la nivel universitar erau indreptati spre invatamantul tehnic prin strategia nationala de invatamant superior .
          Locuri la invatamantul tehnic erau suficiente , era totusi un orgoliu sa fii inginer .Locuri la medicina si drept , unde exista mai mult prestigiu social si se castiga mai bine , mai mult pe sub mana , e drept , erau putine .

          Acum , existand mai multe posibilitati , liceenii valorosi aleg tocmai aceste specializari , drept, medicina .Sau informatica .
          Asa si la turci .
          Posibil , cu timpul , o sa se concentreze asupra subiectului motor si o sa depaseasca dificultatile .

          Oricum, in momentul de fata in Romania o diploma de inginer e de multe ori un drum inchis .

          8
          • Cum stau lucrurile in Romania nu ma pot exprima, sunt plecat de mult. Un lucru este cert, daca nu ai o industrie care sa plateasca niste salarii bune nu vei avea nici tinerii care sa vrea sa devina ingineri. In Japonia numarul celor care vor sa studieze dreptul este foarte limitat. In germania und locuies exista o gluma: Daca vrei sfatul unui avocat, trebuie sa chemi un taxiu. Explicatia este urmatoarea: daca studiezi ce vrei tu si nu ce este nevoie o sa si ai un job pe masura. Adica taximetrist.

            14
            • Asta cu taximetristii avocati e vorba si pe la Craiova.
              Toti facu Facultatea de Drept la buget acolo si diploma care te duce spre meseria asta a devenit o bataie de joc.
              Un fel de inflatie prin prostie.

          • Nu cunosti Turcia. Au un sistem de invatamant care da fum la al nostru. Pe langa faptul ca cca 80 din turcii care i-am cunoscut aveau cel putin masterat in UK sau Germania. Industrial sunt mult peste noi.

            4
            • Aha, si ce fac cu sistemul ala de invatamant? Sunt oarecum un fel de chinezi, reproduc dar nu produc. Am spus „oarecum” pentru ca intervin diferentele culturale. In rest? Mai nimic raportat la pretentiile lor, da, poate au scoli, desi,daca vezi Turcia din masina, nu doar zonele turistice, evul mediu e mult spus. Turcia e un tigru din hartie, fara NATO isi pune putin carpa pe Sf Sofia ieri.

              5
            • ” Cu atatea programe in desfasurare s-a atins o limita a resursei umane competente ”
              Cred si acum ca pe moment e o criza de specialisti .
              Fratele unui ucrainian cunoscut saptamana trecuta e acolo, de asta spun .
              Nu oricine e apt sa faca cercetare stiintifica .Iti trebuie oameni cu idei .
              Nu am lucrat cu turci , cei pe care i-am cunoscut nu aveau master.

              Nu contest ca sistemul de invatamant tehnic actual din Turcia este superior celui din Romania , la noi a involuat .
              La nivel industrial iarasi nu contest , numai noi am daramat .

              In rest , cu toata pregatirea universitara , cand au putut au si copiat .
              Iti pot spune ca am cunoscut pe maistrul care i-a invatat sa profileze filiere pentru trefilarea sarmei din otel dur ( unghiurile conurilor difera functie de marca otelului ) .

              2
        • @GeorgeGMT Deoarece nimeni se pare ca nu e inginer pe aici. Sa faci un surub de inalta precizie cum trebuie iti trebuie jumatate de deceniu. Sa faci un motor cum trebuie la nivel de acuratete militara (spatiu limitat, rezistenta, fiabilitate, etc etc) iti trebuie vreo 2-3 decenii sa construiesti o clasa de ingineri, metode si procese tehnologice, capacitati tehnologice de inalta precizie, operatori specializati in CNC-uri military grade, proiectanti de inalta clasa, tehnologi la fel etc precum si o traditie. Aceeasi traditie pe care o pierzi in 5 ani daca nu sustii industria respectiva.

          5
        • Japonezii i-au copiat pe occidentali timp de peste 80 de ani pana sa-i ajunga. Si asta cu multa vointa si politici in scopul asta. Asa au ajuns unde au ajuns. Dar a trebuit sa isi schimbe sistemul de conducere al statului intr-unul occidental in drumul asta lung.
          Perseverenta si predictibilitate… cred ca asta le lipseste turcilor.

          2
    • Eh, da, tare simplu. Ia vezi cati producatori de motoare de tanc sunt pe plan mondial.
      Sud coreenii, cu toata tehnologia lor au pus Maybach/MTU pe Rotemk1, abia pe k2, de vreo 10 ani, au ceva cat de cat al lor.

      2
      • Io nu spun ca e foarte simplu
        Io spun ca se poate face
        Numărul producătorilor de motoare de tanc nu e relevant
        Ca nu sunt motoarele de tanc navete spațiiale
        Sa fim totuși rezonabili

        Io am spus ca iei un motor de 700 – 800 de cai și ii dublezi puterea din tuning
        Problema este ca tuningu scade durata de viața a motorului pt ca el nu a fost proiectat sa lucreze la respectivele regimuri de funcționare

        Este evident ca este mult mai comod sa spui ca nu se poate face nimic
        Dar, la mintea mea, cu suficientă determinare se poate ajunge la rezultatul dorit

        Sunt multe companii care produc motoare diesel la 600-800 de cai
        Problema e cine te ajuta cu tehnologia de injecție și ce fel de compresor/turbina pui pe motor
        Circuitul de răcire al gazelor de eșapament, etc
        Plus tehnologia bateriilor pt mersu tancului cu viteza redusă pe baterii

        Io cred ca se poate face
        Nu ca este ușor

        Ca nu este ușor s-a văzut la tr 85

        1
        • Nu suporta nici un arbore motor o dublare a puterii de la 700 la 1400cp. De dublarea momentului motor nici nu poate fi vorba.

          5
          • https://www.4tuning.ro/masini-tunate/data-viitoare-l-ai-putea-vedea-depasind-un-bugatti-pretul-cu-care-se-vinde-acest-supercar-deghizat-in-masina-de-familie-46470.html

            Exemplu e un benzinar Audi RS6 Avant

            Iar exemple de astea mai exista,

            Motoru de tanc nu e naveta spațială

            Faptu ca noi și conducerea noastră a decăzut atât de mult ca nu poate sau nu dorește sa găsească câțiva sudori pt p5 nu înseamnă ca alte tari sunt la fel de incapabile ca sa nu zic necalificate

            La mintea mea, soluția actuala diesel sau pe turbina pt motoru de tanc e depașită și anacronica
            Viitoru ar fi hibrid – motoru termic acționând ca generator pt motoarele electrice de antrenare
            Iar viitoru mai îndepărtat va fi clar electric, indiferent ce credem noi

            Deja se discuta de ceva timp de propulsie exclusiv electrică pr baterii pt tancuri la viteza mică pt silentiozitatea deplasării

            Normal ca noi nu putem
            Dar turcii au industrie militară
            Noi am avut conducere la armata tip monument al naturii care a aruncat totu la gunoi
            Mai bine se aruncau ei la gunoi

            In condițiile in care turcii erau sub nivelu nostru
            Vezi unde sunt turcii astăzi cu industria militară și ce producem noi
            Noi producem pedefeuri și cam atât
            O fi bine, o fi rău

            • „Viitoru ar fi hibrid – motoru termic acționând ca generator pt motoarele electrice de antrenare”

              …totu-i nou si vechi sunt toate. Pionierul?! Uite-l>.

              https://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche
              https://en.wikipedia.org/wiki/VK_4501_(P)

              4
            • @capatu satului
              Am observat ca acolo, la tine, in capatu satului, toate-s simple si realizabile atat timp cat exista vointa.
              In mod normal, calificarea nu ma recomanda sa-mi dau cu parerea pe acest subiect. Dar pasiunea pentru masini si motoare precum si cele cateva experiente din tinerete si altele de mai tarziu imi dau dreptul sa-ti spun ca, la fel ca toate-n viata asta, ceea ce e usor in teorie la o bere, nu e tocmai simplu in realitate.
              Tanar ficior fiind, imi doream o masina puternica. Ca deh, ritualuri de imperechere, alea-alea. Evident, realitatea crunta din portofel spunea altceva. Asa ca luam masina pe care mi-o permiteam si incercam sa-i cresc puterea treptat. Banii erau o problema pentru ca piese aftermarket pentru ceea ce aveam eu se gaseau berechet. O alta problema erau mecanicii buni care sa implementeze toate cele ce se invarteau prin capul meu. Nu-mi permiteam masini turbo, iar imbunatatirea performantelor unui motor aspirat pe benzina este mult mai dificila. Evident, existau kit-uri turbo, dar alea erau de la 5000 $ in sus si, practic, la sfarsit, iesea o masina noua, care ar fi costat cat una stock, sau mai mult, cu fiabilitatea la jumate, functie de cat de capabil era mecanicul care implementa povestea din capul tau.
              Un RS6 nou te duce in zona 70 – 90 de mii de euro lejer. Si ca sa scoti puterea unui Bugatti din el, inca 40 – 50 ca sa nu comiti o frumoasa sinucidere la prima curba. Au fost putine masini care erau concepute din start cu tuning-ul in minte, una dintre ele este celebra Skyline, cu un sase in linie senzational. Dar astea sunt exceptiile.
              Tuningul de la masini nu merge aplicat la utilajele grele ca alea au alte cerinte. Pur si simplu ai nevoie de un motor fiabil, cuplul (sau momentul motor) la rotatii cat mai mici este favorizat in fata cailor putere obtinuti la turatii mari. Cutia de viteze trebuie sa puna toata aceasta forta (nu putere) pe caldaram fara sa cedeze cand ti-e lumea mai draga. Mai ai si puterea litrica, o turbina mare vine cu un gol turbo pe masura etc samd Nu mai vorbim de internele care trebuie sa reziste la fortele mult mai mari care le sunt aplicate.
              Paradoxal, pentru turci, un sistem diesel-electric ar putea fi scaparea, doar ca asta va conduce la reproiectarea cutiei blindate pentru ca ai nevoie de spatiu pentru baterii, care baterii trebuie racite si protejate la incendiu (vezi Tesla care a luat foc recent de-au sunat pompierii la uzina ca nu reuseau s-o stinga).
              Motoarele electrice te scapa de cutia de viteze complexa si au avantajul de a livra momentul motor maxim de la turatii extrem de scazute. Dar nu poti sa faci un tanc exclusiv electric pentru ca pe campul de lupta nu prea gasesti prize. Asa ca ai nevoie de un generator. Un alt avantaj e ca nu mai ai atat de multe componente ca la un tanc clasic.
              In teorie, solutia suna bine si pare mai simplu de realizat. In realitate, implementarea unui proiect e totul. In lumea globala de azi, cand iti iei componentele de peste tot, sunt foarte putini cei care isi pot produce totul singuri.
              Orice vehicul vrei sa produci pe lumea asta, esential si ceea ce-ti da cu adevarat independenta este sa ai controlul productiei agregatului care-ti asigura propulsia. Altfel, vei fi mereu la mana unuia sau altuia.
              Acu’, spune-mi te rog, ce-ai inteles din cele de mai sus? 🙂
              P.S. Anii au trecut, portofelul s-a imbunatatit, asa ca acum imi iau masini (nu SH) care furnizeaza o putere decenta din fabrica. Oricum, masinile sunt din ce in ce mai grele, asa ca unde in trecut faceai o figura decenta cu 150 – 160 de cai, astazi 200 de cai sunt minimul necesar. Benzina. Motorina-i pentru tractoare si camioane.

              5
              • Corect, cresterea prin tuning a puterii motorului, mai ales la astea mari, poate duce la reducerea dramatica a fiabilitatii si a duratei de viata.

                Pentru reamintire, dupa „tuning”, motorul TR-85 de 800 Cp a ajuns la 860 Cp la TR-85M1. Unii pomenesc de un 940Cp, dar cred ca nu e corect.

                Propulsia diesel – electrica nu am auzit sa fie inca aplicabila la tancuri… inca se chinuie cu ea la vehicule mai usoare, pana in 20-30 de tone maxim.

                4
                • Intr-adevar, nu este inca in plan pe la nici unii. Dar s-ar putea sa o vedem e o noua generatie de tancuri, cand vor fi, ca momentan nu prea se ingramadeste nimeni la tancuri de generatie noua. Rusii sunt singurii care au ceva complet nou dpdv conceptual, dar cu agregat clasic, conventional.
                  Un sistem hibrid nu poate fi implementat cu usurinta pe niciunul din tancurile existente asa ca ar trebui sa asteptam o noua generatie. Cred ca putem enumera printre avantajele un sistem hibrid cuplul motorului electric furnizat de la turatii extrem de mici, eliminarea cutiei de viteze, probabil si o semnatura IR si fonica mai redusa, un consum mai mic ceea ce ajuta la diminuarea lantului logistic, un inventar energetic superior in conditiile in care au aparut mai multi consumatori si, probabil, o mai buna gestionare a sistemului electric.
                  De cand a aparut „isteria” masinilor electrice, performantele bateriilor au crescut, practic de la an la an. Probabil ca un astfel de sistem hibrid ar putea gestiona inclusiv un laser pe post de aparare AA apropiata.

                  2
              • @nicolae
                Poate am greșit cu exemplu de dublare a puterii din tuning
                Tuning nu înseamnă doar modificări la ECU

                Io nu am spus ca e simplu
                Io am spus ca se poate face
                Îți trebuie bani și oameni

                Sunt destule motoare diesel peste 1000 de cai, de ex de camioane
                Sau la macarale – cum era la Liebherr ăla pt versiunea aia de tbt ce se dorea construită in colaborare cu Rheinmetal

                La o cautare simpla de motoare cu puteri peste 1000 de cai se găsesc destule tipuri de motoare cu putere litrică superioară motorului de pe leopard 2
                Am găsit pe net date despre un motor Scania V8 de 16 litri care produce peste 1000 de cai
                Și de astea mai găsești și la MAN, Mercedes, etc

                Sau dacă vrei motor diesel ieftin iei un motor chinezesc
                Dar care tine in suprasarcina atat cât a costat

                E adevărat când a apărut leopardul 2 erau putine motoare de serie cu putere comparabila
                Vremurile s-au mai schimbat
                Și sunt mulți producători de motoare de camioane sau agregate diesel pe post de generatoare de peste 1000 de cai

                Problema este cum bagi alt motor intr-un spațiu proiectat pt alt motor
                Inginerii de la Moreni nu au reușit la TBT – oricum, dacă am înțeles bine erau pe banii lor
                Armata făcea investiții in butelii de vin
                Conducerea monument al naturii

                Faptu ca noi am ajuns in situația pe care o cunostem
                Nu înseamnă ca și alții dorm

                Repet sa faci un motor nu e simplu
                Io am spus ca se poate face
                Intr-o vreme noi aveam licențe și produceam de la motoare mici la agregate de putere pt nave maritime
                Astăzi ne-am liniștit ca nu mai avem sudori pt p5 și alte minciuni la un minister de somn și un ceseateu in moarte clinica
                Cum o sa ne gândim noi la motoare dacă nici câteva table nu putem suda
                Alții fac investiții

                Oare cum e mai bine
                Fără industrie militară ca e complicat sa produci
                Sau cu industrie proprie militară

                1
                • Acea vreme corespunde unei perioade care Nu Mai Este. O perioada in care am sfarsit prin a fi izolati si produceam doar de dragul de a produce ca sa iasa bine la plan. Produceam rebuturi pentru ca industria orizontala dadea rateu dupa rateu in materie de calitate. Ori degeaba a ansamblul gandit bine daca e construit din rebuturi.
                  O licenta este rentabila atunci cand ai volum. Pentru ce vrei tu sa iei o licenta? Pentru 500 de TAB-uri? Si dupa aia ce faci cu fabrica aia de motoare? Vrei sa-i concurezi pe granzi la vanzari de tab-uri s.a.? Good luck with that. Vanzarile de armament nu se fac doar pe criteriul pret – calitate ca altfel dispareau niste granzi demult.
                  Cine vrei tu sa ia o licenta astazi? O fabrica de stat? Ca nu poti forta un privat sa faca asta. Am vazut cu totii cat de performant e managementul de stat, e suficient sa ne uitam la industria de aparare autohtona… Exemplul meu preferat: Tarom are arbore genealogic nu organigrama.
                  Visam numai cai pe pereti. Ne visam mari producatori de avioane, de drone, de nave spatiale, tancuri s.a.m.d. dar nu suntem in stare sa ne producem pulberea necesara in tara, nu suntem in stare sa facem o arma de asalt performanta, avem uniforme de rahat (zic oamenii) si ratii de hrana asemenea, bocanci asijderea. Si multe alte chestii basic. Dar nu frate! Noi trebuie sa facem tancuri, avioane, drone, nave spatiale… Numa’ vise din astea avem! E plin netu’ de cacaturi motivationale cu think big and shit.
                  Vrei sa futi banii contribuabilului roman? Lasa statul sa faca business…

                  10
          • De regula prima piesa care cedeaza este biela, este din fonta si de sectiune mai mica decat arborele cotit. Cu biele si pistoane intarite, pentru un motor conceput prin anii 80-90 cand existau coeficienti de acoperire foarte mari, este posibil sa cresti cuplul motor cu peste 50%, daca imbunatatesti echilibrajul dinamic prin piese de calitate, mai poti creste si turatia maxima. Dar in mod cert vai avea o fiabilitate redusa drastic.
            Da, este posibil sa obtii la final o putere dubla. Nu confunda puterea cu momentul motor.

            3
            • Tocmai asta este. Spațiul este același. Adică nu poti modifica mai nimic.
              Cât despre cuplul motor si el trebuie sa fie dublu nu doar puterea. Un tractor de 65cp face minuni pe lângă un tirism cu 170cp. Si nu e vorba doar de diferențele de transmisie.
              Daca se putea dubla doar „din soft” forța unui motor o făceau alții de mult timp, nu se intrebuințau să inventeze alte motoare .

              1
              • capatu satului

                Tuningu nu se rezuma la ECU
                https://forum.softpedia.com/topic/863221-cresterea-puterii-la-motor/

                modifici tot ca sa ajungi la puterea de care ai nevoie: supape, admisie, compresoare/turbine, pistoane, segmenti, axe cu came, vibroche, alta pompa de apa, alta pompa de ulei, alta evacuare care sa corespundă cu volumul crescut de amestec carburant care produce compresie

                Normal pt puterea aia marita îți trebuie alta transmisie și probabil modificări la șasiu
                Dar la tanc unde este atâta fier probabil ca nu sunt necesare modificări majore de șasiu

                Și nu tb sa dublezi puterea sunt destule motoare cu putere peste 1000 de cai
                La o simpla cautare am găsit un motor Scania V8 de 16 litrii cu peste 1000 de cai
                Mai sunt motoare de astea de MAN, Mercedes, etc
                Plus chinezii

              • @Zogu, Puterea este momentul motor inmultit cu viteza unghiulara. Daca-mi permiti o comparatie, ia un robinet de apa, cuplul motor este debitul de apa care curge uzual cand desfaci robinetul maxim o tura, puterea maxima este debitul de apa cand desfaci robinetul cateva ture pana la maxim.
                Concluzie, cuplul este ceea ce folosesti uzual, putetea maxima este ceva ipotetic.
                Poti avea motor de 150 Cp, cu performante dinamice mult mai bune fata de un motor de 180 Cp, diferenta este data de Curma de cuplu si momentul maxim.
                In teorie, la orice motor ai 3 curbe: cuplu, putere si consum specific. Comparatia ta de mai sus tractor/turism are aceasta justifucare tehnica, motorul de tractor are un cuplu mare de la turatii mici, dar o turatie maxima mica care ii dau putere maxima mica.
                Turatia maxima o obtii cu echilibraj dinamic foarte bun, adica piese de o calitate a prelucrarii excesive. Motorul ala de tractot nu are calitatea de fabricatie prea de soi.
                Prin soft se poate majora lejer puterea cu 2x, intrebarea este ce rata de fiabilitate iti doresti.

                1
        • Teoretic orice tara care are o industrie automotive bine dezvoltata (proiectare, realizare, materiale) poate realiza un tanc intr-un orizont de timp rezonabil. Dar!!! Ca de obicei diavolul se ascunde in detalii. Nea Ceasca a mobilizat un intreg institut de cercetare pentru a realiza un motor de inspiratie nemteasca (ala de pe Leo 1). Motorul in cauza avea o tehnologie de anii 60, tehnologie pe care noi o stapaneam destul de binisor, motiv pentru care a iesit un motor si o transmisie destul de aproximativa. Si sa nu va inchipuiti ca acel institut rezolva tot ce trebuie pentru a face agregatul (motor +transmisie) sa mearga bine. Asimilarea tehnologiei de catre industria orizontala a facut posibila realizarea agregatului, la parametri ceruti, chestie care ce sa vezi nu a iesit totdeauna ok. O spun din experienta, nu din povesti. Mergea minunat pana cand ceda ceva, cel mai des transmisia (garnituri, supape, automatizari). Cu motorul era ceva mai bine ca avem o licenta pentru o varianta stationara de putere asemantoare.
          Problemle mentionate au fost rezolvate dupa revolutie pe baza de import.
          Cam aceeasi situatie e si la turci merge brici pana pun agregatul sa miste din loc 60to si atunci surpriza crapa ceva. Dupa multe incercari au realizat ca pana se dezvolta industria lor orizontala sa poata sustine dezvoltarea agregatului, mai trec multe nave pe Bosfor, asa ca hai sa luam licenta cu transfer de tehnologie cu tot. Da ce sa vezi ca treaba e complicata deoarece de exemplu daca ai un subcontractor care furnizeaza ganituri o ring si unul care face supape hidraulice pentru cutia de viteze care rezista la tempereturi si presiuni mult peste ce gasesti pe piata libera, care nu este dispus sa-ti dea tehnologia de fabricatie (nu este proprietatea lui Kraus Mafei-integratorul), ai pus-o, nu merge agregatul in parametri, adica nema agregat. Si banuiesc ca nu stau turcii numa in garnituri!!!!

          3
    • Asta cu chinezii care cloneaza orice e relativa. Ai mers vreodata cu un autocar chinezesc? Eu da. Nou nout, frumos. Pe Valea Prahovei de abia s-a descurcat cu a doua. Il claxonau tirurile. Deci, nu e chiar asa…

      2
    • Herr Von Renn Weg

      Hm, cum de nu s-au gandit la astea! Ia suna-l pe Erdogan! Sau mai bine, fa-i legatura cu cineva de la noi din DGIA sa ii dea un motor de TR-85 pe $180.000 sa il „modifice/ia la pila”!
      Daca motorul nu va putea fi convins, cu ceai negru si sarailii, sa traga mai tare, turcii nu vor avea motor de 1500 cp!

      2
  3. Gheorghe Dinu.

    Referitor la ”motorizari”, mentionez ; Cit rimp se vor fabrica motoare otto si diesell,avind la baza principii vechi de peste un secol, NU vor obtine rezultate deosebite . ”Raportul de comprimare constant ”, si ”Succesiunea timpilor functionali”, au influenta negativa asupra rezultatelor, din punct de vedere ;economic,rentabil,ecologic- calitativ si cantitativ . Amanunte si prototip functional ,pe pagina mea de facebook ,unde prezint ; ”Motor cu raport de comprimare variabil”, cu doua trepte volumetrice, controlate electric ,s-au electronic . Prin implementarea acestui proiect pe motoarele otto si diesell, se obtin rezultate fara concurenta la nivel mondial, civil,militar,NATO . Sunt preocupari in domeniul realizarii de Motoare cu raport de comprimare variabil,si chiar serii limitate,realizate de ; SAAB , NISSAN , Atchinson Toyota, toate mecanice, complicate greu de realizat, fiecare cu solutia lor, asa cum si eu am realizat accest prototip cu solutia mea, simplu, usor de realizat. In cazul proiectului meu, necesita , fabricarea altor chiulase ,pe aceleasi ”blocuri-motor. Multumesc . A.Q. (Asigurarea calitatii ,ind. aerospatiala de aparare.)

    7
  4. Stimate Gheorghe Dinu, mai intai iti urez la multi ani cu ocazia onomasticii . Sa fii sanatos si fericit 10000 de ani si sa – ti vezi motorul intrat in productie de masa. Nu prea stiu ce avantaje au aceste motoare cu raport de compresie variabil dar nu aceasta ar fi problema. Necazul este ca la noi in tara asa ceva nu se poate realiza. Asta pentru ca pe plaiurile noastre nu – i putirinta dar mai ales nu – i vointa. Am sa – ti dau un exemplu mare. Inginerul Gheorghe Bordeianu care a lucrat la Aerostar Bacau a inventat un dispozitiv care disociaza apa in hidrogen si oxigen, iar hidrogenul il foloseste drept combustibil la un motor otto de automobil. Dispozitivul sau a fost testat vreo 2 ani la Institutul de motoare din Gratz si brevetat acum vreo 4 ani. Si de atunci, liniste. Politicienii nostri vorbesc zilnic despre dezvoltare durabila, despre energie verde, despre productia de hidrogen asa cum recomanda cei de la UE dar nici nu baga in seama aceasta realizare care produce hidrogen intr-un mod profitabil. Sa – ti mai dau un exemplu: politicienii nostrii palavragesc zilnic despre vaccinuri, vaccinare, imunizare, dar nu sufla o vorba despre vaccinul anticovid facut de cei de la clinica Oncogen din Timisoara inca din 2020, care ar asigura iminitate pe mai multi ani si care bate pasul pe loc din lipsa de fonduri. Eu iti doresc mult succes.

    6
  5. Dacia și Roman Brașov nu au reușit să facă alte motoare pentru autoturisme și camioane. Pe lângă tratamente, rapoarte de compresie, curele de transmisie, simeringuri, bucșe, pare că inginerii îs mult mai greu de făcut și de găsit cei mai dotați la mansardă.

    5
  6. In afara de „mansarda” au fost si sunt probleme ff mari cu birocratia si mai ales coruptia. Prin anii ’70 doi tipi au facut un mator fara arbore cotit. Am avut ocazia sa vad prototipul. L-am vazut o data si dupa aia n-am mai auzit nimic de el. Daca ne uitam putin in istoria tehnicii romanesti vom observa ca de la Vuia incoace majoritatea inventatorilor romani care au vrut sa-si vada ideile materializate au fost obligati sa plece afara. Iar dupa „90 treba asta s-a intensificat.

    6
    • Era un tip… nu doi. 🙂
      …motorul OPREA, cu un plus de randament de vreo 40%. L-am pipait, dar eram prea mic sa-l inteleg.
      Dupa revolutie, pe la jumatatea anilor ’90 a mai incercat Mironov sa-l promoveze, dar inventatorul era batran, s-a dus la cele vesnice si peste motor s-a asternut uitarea.

      2
  7. Hunter (Scythia Minor)

    Turcia nu mai e aia din ‘90, când plecam după blue jeansi la ei și ne minunam că foloseau calculatoare, pentru operații simple de matematică…
    Turcu’ are tenacitate și e muncitor. Dacă îi oferi condiții de dezvoltare, o să vezi că îl duce capu’. Am întâlnit mulț în Germania și Olanda…oamenii sunt capabili dacă au parte de educație.
    În momentul de față cred că-s mai școliți ca rușii, la nivel de masă…au redus din decalajul uriaș și e doar o problemă de timp până vor fezvolta anumite tehnologii.
    Industria lor e puternică…populația e în creștere.
    În ciuda problemelor de ordin politic/economic, țara arată bine. Au infrastructură, nu-i amenință vecinii…sunt putere regională.
    Nici NATO nu se poate dezice de ei…

    2
  8. cu tehnologia de azi nu este o mare inginerie sa proiectezi motorul in sine. Problema este in principal daca ai furnizori de componente si mai ales daca poti reutiliza produse standardizate ale acestora, fara sa inventezi apa calda. Aici ai prima provocare, daca esti sub embargo in Germany, FR, US si Italy, ai cam terminat vestul, mai ai o sansa asa cum au si facut prin Asia, Corea, Japonia. China si Rusia nu intra in calcul, daca vrei sa eviti stifturi.
    Daca ai depasit acest moment, intri in urmatoarea problema care e complicata rau, procesul de ardere, pentru cunoscatori asta este secret super bine pazit, ardere in mai multe cicluri, pulse converter sunt chestii care iti dau randament termic, fara eficienta energetica ori ajungi la o ditamai dihania de motor ori bagi supraalimentare si intra in overheat si un consum pe masura sau trebuie sa ii tii turat ca sa genereze cuplul dorit.
    Degeaba copiezi cu sublerul un motor, chestia asta nu o poti gasi, de aia chinezii nu fac motoare…
    Turcii au in plus o cerinta aiurea rau, ei au facut usa casei si scum se gandesc sa faca mobila astfel incat sa intre pe usa, asta e naspa rau. Romanii au adaptat sasiul dupa motorul dezvoltat, nu s-au chinuit sa bage motorul in T55.
    Dar astea toate se pot depasi la un anumit moment, problema grava este transmisia hiromecanica, acolo isi vor rupe gatul, asa ceva fac cateva firme care se numara pe degete. Ai nevoie de scule de prelucrare cu abatere foarte mica, pecizia este extrema, altfel patesc ca noi cu transmisia hidromecanica.
    Adevaru e ca au luat o talpa super grea de la nemti.

    13
  9. Hunter (Scythia Minor)

    Ca să dezvolți un tanc nou, tre’ să faci parte dintr-un club exclusivist. Sunt state mai puternice din punct de vedere economic sau al resurselor ca otomanii și tot nu ar putea construi un tanc modern singure.
    Canada, Australia, Brazilia, India și Indonezia sunt câteva exemple. Iar despre China nu știu ce să zic…că de șurubărit tot șurubăresc, dar nu se știe cât de moderne sunt tancurile lor.
    Despre Italia și Suedia…cred că sunt șanse 50% să le mai iasă un tanc, modern…în adevăratul sens.

    Israel, SUA, Japonia, Coreea de Sud, Rusia, Franța, Germania, UK și cam asta e lista celor care pot fabrica tancuri singuri.

    PS: mă uitam la vecinii noștri…și recunosc că îmi place cum au modernizat M84…varianta AS1. Părerea mea e că n-arată rău, pentru o țară măruntă ca Serbia.

    1
    • Lista nu-i nici pe departe chiar atat de lunga: Germania da, Rusia da, francezii aproape, americanii au cumparat tunul de la nemti, francezii folosesc si motoare germane, Coreea si restul nu mai discutam…

      Cati producatori de motoare de tanc sunt in lume? Patru-cinci si voi continuati sa sustineti ca mare jmecherie nu-i vointa sa ai si ceva talent. De ce nu vand astia de produc licente catre doritori? Pai de simplu ce-i motorul de facut…

      Tancul hibrid. La 65-70 de tone si un volum mai mic decat o basculanta de 16 tone sa ai si motorul diesel de foarte mare capacitate, si generatorul electric si motoarele electrice efective? Nu ma pricep la motoare electrice dar ele au o problema cand sunt cuplate direct la generator.

      La baterii n-au probleme, puterea este oferita instantaneu, cand ai insa un motor si un generator se cam schimba paradigma, iar supletea ansamblului scade simtitor dar creste in schimb compexitatea. Si cred ca nu se gandeste nimeni la un tanc pe baterii…

      In plus consumul de combustibil creste remarcabil daca dieselul este cuplat la un generator si se si pierde din putere, lucru pe care il stiati deja, este mai rentabil sa bagi aparatul de sudura in priza decat sa-l cuplezi la un generator, ma refer la costuri.

      Una este o masina de 1,5 tone, alta un tanc de 70to…

      1
      • Nu asa bre. 🙂 Motorul diesel este folosit ca sa incarce bateriile care dau curent motorului electric care el si numai el antreneaza roata aia dintata de nu mai stiu cum ii zice (deci avem galeti, role de ghidare si?). La fel este si la submarinele diesel-electrice. Motorul termic nu antreneaza nimic, doar produce curent ca sa incarce bateriile.

        1
        • Apai daca mai punem si bateriile in ecuatie ajungem de rasul curcilor cu tancul hibrid. Nici nu vreau sa ma gandesc cate baterii sunt necesare pt a urni din loc 65 de tone, cat spatiu este necesar.
          Am avea motor mare, generator, baterii si in final doua motoare electrice?! Atunci la un tanc de 65 to mai adaugam cateva tone, bateriile si altii mai rad inca de „Maus”-ul nemtiilor din WW2…
          Pe de alta parte nu cred ca un vehicul greu va folosi baterii, basculantele de foarte mare tonaj (de le folosesc prin cariere), sute de tone, au tot propulsie hibrida – diesel-generator-motoare electrice – dar fara baterii, motorul diesel antrenand generatorul care la randul lui alimenteza direct motoarele. Fara bateri…

          1
        • ” Motorul diesel este folosit ca sa incarce bateriile care dau curent motorului electric ……………… La fel este si la submarinele diesel-electrice. Motorul termic nu antreneaza nimic, doar produce curent ca sa incarce bateriile. ”

          Dumneata dau definitia unui SAI . Reteaua alimenteaza redresorul , redresorul mentine bateriile incarcate , bateriile alimenteaza inverterul , asa ai o sursa de alimentare ininteruptibila pentru calculatorul din birou , sau aparatul de analiza a compozitiei chimice a otelului , la care ciclul de restart dureaza o ora .

          La submarine e altfel : elicea e montata pe un ax comun cu motorul electric si cu motorul termic ( motorul termic se poate decupla , exista cazuri in care intre motor si axul comun exista reductor-inversor ) . Cand pui in functie motorul termic , motorul electric de propulsie intra in regim de generator si incarca bateriile , elicea fiind antrenata de forta motorului termic , care este mult mai puternic de cat ce se cere pentru antrenarea unul generator .
          https://defence.pk/pdf/threads/potential-italian-type-212a-todaro-class-aip-submarines-procurement-by-egypt.670579/#lg=_xfUid-6-1619333331&slide=0
          https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Plans_of_the_Type_205.gif/1920px-Plans_of_the_Type_205.gif?1619333254566

          1
  10. Eu îs de părere ca o vor rezolva cu motorul dar cu transmisia nicicum….aici chiar vorbim de un club exclusivist, sunt producători de renume din industria auto care au renunțat de ceva ani la transmisiile proiectate ai produse de ei preferând producători dedicati de fapt unul singur ….ZF și gata?

    Turcia s-a dezvoltat mult in ultimii 20 de ani, au uzine auto mai multe decât au tari cu tradiție dar într-adevăr încă nu sunt la nivelul acelor tari la capitolul învățământ /cercetare aplicată dar asta nu însemna ca nu sunt pe drumul cel bun…..problema mare a lor e ca supara pe mulți și nu-i văd bine , mie politica din ultima vreme a lor i-mi pare foarte asemănătoare cu a lui Ceașca din anii 70-80 …..faze de genul celor cu Ursula Von der Leyen i-mi par de prost gust si arată aroganta si conflictul de mentalitate dintre Turcia și Occident lucru care mai devreme sau mai târziu i-i vor costa scump.

    Opinia mea: motorul i-l vor face dar nu va fi la nivelul Wartsila, MTU, Liebherr etc fiabilitatea Dumnezeu cu mila dar cu transmisia nu au nicio șansa!

    3
    • Mai las-o pe aia cu ursula. Pur si simplu Mishu a vrut sa fie mai cu coaie decat Ursula. Turcii au respectat protocol convenit cu echipa lui Mishu intocmai. De ce nu a protestat oficial UE ptr acedt incident?

      2
  11. Vad ca aici se înțelege tehnologia într-un sens cumva meșteșugăreșc, de abilitate dobândită empiric prin încercări și erori. Cu secrete păstrate într-o casta.. Asta e modelul ei pre-stiintific. Acum e o derivație a unei teorii. Educație deci tehnologie, de asta trăim într-o lume emergenta..

    1
    • Să ințelegem că pentru niște absolventi de politehnică fabricarea unui motor similar cu MTU de 1500cp e floare la ureche?

      4
      • Mai mult ca sigur ca nu. Trebuie ceva mai mulți decât niște și nu numai politehnisti.

        1
        • Mai trebuie experienta, investitii, industrie pe orizontala, metalurgie, fizica, termica etc, adica floare la ureche, din acest motiv in lume sunt zeci de fabricanti de motoare de camion, dar de tancuri doar 3…

          Si nici motoarele pt automobile nu sunt chiar atat de simple: Saabul avea si motoare de FIAT, Opel folosea FIAT si Isuzu, AUDI are VW, Peugeotul este un foarte mare producator de motoare diesel si va cumparati masina germana cu motoare frantuzesti fara sa aveti habar sau suntei mandrul posessor al unui Volvo fara sa stiti ca de fapt aveti motor de Fiat.

          Aparatenele inseala si duc la concluzii foarte gresite.

          3
          • Volvo avea tot motoare diesel Peugeot luate pe filiera Ford – Mazda. În anii 90 Isuzu făcea motoare Diesel pentru GM apoi Opel/Vauxhall și Saab au primit motoare diesel Fiat. Mercedes are platforme și motoare Renault. Audi nu se pune. Ei sînt parte a unui grup care face platforme și motoare folosite la toate mărcile din grup. Dar poți să zici de Mitsubishi care a folosit un motor diesel VW căruia i-au eliminat problemele care i-au amărît pe utilizatorii de mașini VAG

          • Corect, ideea e ca nu exista nu știu ce Cabala a tehnologiei căreia dacă nu îi știi limbajul ramai condamnat pe vecie la înapoiere. E totul la vedere depinzând de educație și investiții.

  12. Cred ca am mai scri vizavi de motoare de tancuri (si alte blindate grele): exista MTU, dupa care vin vre-o 3,4 locuri libere, si mai apoi vin inca vre-o 2,3. Punct.
    DOOSAN face motoare de cilindree mare doar pt genset-uri (diesel & gaz). Una e sa ai spatiu atat pt motor, subsisteme (in special racire) intr-un container , alta e sa il inghesuiesti in habitaclu motor cu inca un APU, un sistem de climatizare, sisteme de filtare.
    Una este sa cuplezi motorul la un generator (exemplul genset-ului), alta sa ai cutie de viteza, de transfer, si sa antrenezi nu doar generatorul ci si sistemul hidraulic, pneumatic, si nu in ultimul rand sa pui in msicare tancul.
    Una e sa ai un motor stationar (genset-ul), alta e zdruncini intregul ansamblu pe toate dealurile
    FIAt a facut motor de tanc insa din pacate nu au scos prea mult din el. Nu ca nu stiau sa ii creasca puterea de la 1200 CP la peste 1500 CP. Insa daca ar fi fact-o ar fi fost mai mult in ateliere de reparatii
    Mitsubishi a trecut de la diesel in 4 timpi (la Type 90) la diesel in 2 timpi (la Hito Maru) doar pt ca 2 timpi este mai eficient (cu dezavatnajele de rigoare: uzura mult mai ridicata), astfel incat sa asihure necesarul de putere
    Francezii s-au dus la Waertsial (care face motoare excelente….pt nave si indutrail energetica), dupa care s-au intors la MTU
    De englezi, numai de bine: Perkins de pe Challanger, mai exista ca brand (ca altfel e o subdivizie a Caterpillar), si tot e submotorizat, si nici nu e fiabil. Si nin final tot las MTU vor ajunge (RR este principalul actionar al MTU)
    Mai exista motoarele din blocul de est.
    Daca Abrams va trece de la turbina la motoare cu piston, nu stiu zau ce altceva va lua, decat MTU
    La Leoprad in versiunea actuala cei de la MTU au redus gabaritul motorului fara sa scada puterea si cuplul, astfel incat in acelasi habitaclu au instalat si un APU mai mare si unitatea A/C, si acel mtoro furnizeaza pt MBT 1500CP cu toate ca in versiunea „civila” (industriala poate trece de 1800 CP)
    De cutii…nu mai are rost sa pomenim: exista unul, dupa care vin nu 2,3 locuri ci vre-o 7,8 pana la urmatorul. Existau 2 caopabili sa faca cutii pt blindat grele: ZF si Allison. GM a vandut Allison lui…ZF

    5
    • @iat
      Deci nu stii .
      Google .
      Hai sa vorbim despre genset-uri,cum le spune pe Google .
      Tot mai multe vin cu motoare TATA sau chiar cu o marca braziliana emergenta.
      Grupul mutat luni avea din intamplare motor Deutz .Tot mai putin .

      Motoarele de uz industrial realizate pe baza unor motoare auto sau militare sunt deturate pentru cresterea fiabiliatii .Deci nici o crestere de putere .

      Grupurile electrogene pe gaz/motorina se scot din uz, se inlocuiesc cu panouri fotovoltaice + retea , colegii mei din firma lucreaza la un proiect acum .

      Si ca sa fie in ton cu articolul , tot mai multe componente de automatizari in metalurgie si zootehnie vin cu cartea tehnica cu doua limbi in plus , turca si rusa .
      Romana a disparut si din putinele unde era .

      Wärtsilä

      • confirm cu Brazilia, tot ma bat la cap de ani de zile niste amici de acolo care lucreaza la niste fabrici de utilaje de constructii (excavatoare etc) sa le gasesc un reprezentant local..nu conteaza ca e la mama dracu, ei vor sa vanda ceva…si ma uitam acum un an pe pliantele alea si nu vedeam mare diferenta fata de Volvo

        nu-s genul sa zic sda facem aici tot, dar sa facem dracu ceva in afara de Duster…ar mai fi de salvat din industria de aparare.

        OK nu va place TR-85M2 dar poti sa le transformi in vehicule genistice …

        1
      • Grupul de luni motor Deutz , generator Stamford , echipament de control Deepsea , nu merge controlul intensitatii pe faza S .
        Grupul de astazi FPT Industrial Italy ( Fiat )

  13. Mulțumesc Iat ca-mi confirmi faptul ca exista doar un singur producător de transmisii care ,,contează”…..de fapt nu e o întâmplare ca ceea ce se întâmpla in domeniul civiil se proiectează și-n cel militar.

    Nu am foarte multe informații dar cred ca mai exista sau cel puțin exista la un moment dat o condiționalitate aparte la motoarele termice militare, cat mai putina electronica, știindu-se faptul ca electronica poate fi afectată de șocurile electromagnetice.

    • @Serghey: pai tancurile au protectie CBRN, deci sunt protejate si impotriva EMP sau HEMP (protejarea elementelor electronice in incinte ce reprezinta custi Faradya, toate cablurile ecranata, trecerile prin „pereti”despartitori, ecrnata si protejate EMP – exista standarde militare pt protectia impotriva EMP si HEMP). Electronica a devenit mult mai fiabila decat acum 30, 40 de ani (influenta temperaturi este un factor ce dauneaza, de unde si diferite sisteme de racire: exemplu la avioane, radarele cu baleiere mecanica erau deobicei racite cu aer, cele moderne AESA, sunt racite cu apa, insa cam la toate preluarea caldurii de la circuite catre schimbatorul de caldura se face cu heat pipes – ce are fiecare din noi in desktop sau laptop pt racirea procesorului )

      @Nicolae:

      ii spune butuc cu roti dintate. Nu este o singura roata ci un butuc cu doua roti dintate la extremitati – sprocket hub cu drive sprockets).

      ai dreptate cu licentele: nu se merita pt volumul necesar. In plus vor exista mai mult ca sigur restrictii (cel care vinde licenta isi va proteja pietele pe care vinde produsul) iar problema cu licentele, e nu doar ce faci cu ele (ca se platesc cu bani grei) ci daca le vei primii! Exemplu: pt anumite echipamente nu producatorul lor are dreptul de proprietate intelectuala ci guvernul. caz concret: Oshkosh produce vehiculele blindate tactice, insa ei primesc documentatia de baza de la guvernul USA. Oshkosh nu iti va vinde nici o licenta (know how-ul lor este la nivel de sisteme productie: cum produci de calitatea, ieftin, eficent JLTV-uri conform specificatiilor primite). Marota asta cu sa producem noi, e absurda: punand deoparte tot restul problemelor, in tara nu mai avem personal calificat si odata ce l-ai calificat, va trebuii sa il platesti si sa il ti ocupat si motivat

      6
      • Mulțam de INFO iat, eu lucrez in domeniul auto pe partea de post-vânzare mai precis reparații caroserie (partea cu asiguratorii) și nu prea am nicio tangenta cu produsele militare , ce știu e mai mult folclor ….mulțam încă odată!

        1
        • Nu am uitat , am inceput reparatia la lap-top-ul vechi unde am ceva documentatie , deocamdata nu gasesc in oras manusi antistatice .

      • ” ii spune butuc cu roti dintate. Nu este o singura roata ci un butuc cu doua roti dintate la extremitati – sprocket hub cu drive sprockets). ”
        De fapt la tanc ii spune roată motrică .
        Luati un manual sau un dictionar militar .
        Nu google translate .
        M-am lamurit .

        In rest Challenger si Wärtsilä .

      • Hm, ca acum vad ,
        ” cele moderne AESA, sunt racite cu apa, ”
        Cam tot ce ai scris suna a traducere google .
        De fapt apa amestecata cu un antigel , adica in limbaj tehnic etilenglicol sau propilenglicol .
        De Coolanol si Polyalphaolefin ai auzit ?
        Si sunt pe cale sa il inlocuiasca .

  14. Selcuk Bayraktar, care este si ginerele lui Erdogan,anunta ca firma sa va avea un prototip de avion de lupta fara pilot si care va zbura pina in 2023.Tot el considera ca F35 are un „software that decides what the trigger pushed by the pilot will do or not, may expose us to serious restrictions in terms of independent use.”.Iar turcilor le va lua pina la 20 de ani sa produca un avion comparabil cu F 35.Asa ca :

    Instead of producing an F35-like aircraft in 15 to 20 years, Bayraktar said, they are concentrating on areas the world is already heading towards – lower-cost, artificial intelligence-equipped unmanned warplanes.

    Bayraktar also advised young entrepreneurs who want to work in this field, particularly the unmanned platforms, to explore areas with the most critical technologies.
    https://www.dailysabah.com/business/defense/turkeys-unmanned-fighter-jet-prototype-to-fly-by-2023-baykar-cto

    Eu zic ca sfatul trebuie urmat ,mai ales ca vine de la ginerele presedintelui.Si sa traiasca tata-socru ,care face ce vrea muschiu’ lui in Turcia si care-i va umple si mai mult conturile lui Bayraktar.Si mai mult ca sigur ca avionul TAI TF-X e o aiureala de a lui Erdogan ca si ” However president of Undersecretariat for Defence Industries Ismail Demir stated that they expect the first flight by 2026. It will enter in service in 2030s.[9][10]”.Cu o mare probabilitate tancul Altay e tot o aiureala, mai ales ca vad ca tot Ismail Demir se ocupa de el.

  15. @Serghey, In zona de transmisii hidromecanice civile sunt mai multi producatori civili: GM, Hyundai, Aisin, Ford. ZF este aproape exclusiv in Europa. Pentru vehicule grele mai este Voith Automatik, produc inclusiv transmisii de locomotive.
    Ai perfecta dreptate, un motor diesel nu este o mare provocare azi. Multi pe aici vad ca debiteaza din reviste, motorul MTU de pe Leo are 30 de ani, nu este un banch mark nici pe departe. Ba din contra este perimat tehnologic. Are 47.6 L si 1650 cp, deci 35 CP/l, este foarte departe de a fi numit un motor super performant. Un motor de Volvo 16L cu 6 in linie a ajuns la 750 CP si cuplu de 3550 NM. Acesta il poti numi motor performant, pana si motorul turcesc de FMC la 13 L are 550 CP, deci 42 CP/L.
    MTU de Leo este un motor cu injectie clasica, injectoare mecanice, ardere in un ciclu unic, o singura turbina pe linia de cilindrii. Tehnologie de anii 90 in cel mai bun caz.
    Turcii vor face motorul relaxati, arhitectura cea mai simpla este un V 12, cu reutilizare pistoane si chiulase de la camion, pompa de inalte cu rampa comuna, injectoare piezo de la un 6 in linie, 2 turbine pe linia de cilindrii, una mica pentru sarcini transitorii si una mare de sarcina.
    Le trebuie un bloc de V12 cu acelasi alezaj ca un motor 6 linie de camion ca sa nu schimbi scula de honuit. Biele, arbore, cuzineti noi. Au nevoie de un proiect de motor civil de 6 in linie bun, cam de 16 L cilindree, ei au unul cam mic acum de 13L.
    Arhitectura W, este complexa nu are sens sa se complice.
    Pentru cei care cred asta super realizare, rusii au facut motorul diesel V2 de T34 cu bloc de aluminiu si 12 clindrii in 1938 plecand de la un motor Savoia italian de avion pe benzina. Suntem in 2021…
    Transmisia nu este ZF, este Renk HSWL 354 si nu este nici pe departe o transmisie atat de complexa ca cea de pe autoturisme cu mecanisme planetare, blocuri de supape, comanda electronica etc. Este o transmisie hidraulica tip clasic similara cu cea de pe Mercedes Unimog care are tot atatea trepte inainte si inapoi. Este un model din anii ’80…
    uite aici schita rehnica https://images.app.goo.gl/7D8u6zzqF2kAgNgS8
    si descrierea comerciala
    https://www.renk-group.com/en/products-and-service/products/vehicle-transmissions/hswl-354/
    Ar trebui sa va ganditi ca daca noi cu tehnologia rudimentara din anii ’80 am putut sa copiem motorul si transmisia, atata timp cat nu aveam utilaje performante si nici bani sau access la tehnologie de top, turcii le vor face sigur, au bani si sunt motivati politic. Tehnologia nu este nici pe departe asa cum scrie pe aici rocket science ??
    Decat sa le plangem lor de mila si sa ii judecam, mai bine sa ne gandim de ce acum 40 de ani faceam asa ceva si noi, de ce azi inginerii nostrii fac asta pentru Volvo de exemplu sau grupul DRN, iar tara nostra cumpara la gata produse cu pliante coloratea dar cu tehnologie tot de acum 30 de ani si pe niste bani de ma gandesc daca copilul meu chiar trebuie sa mai ramana pe aici sa plateasca peste 10-20 de ani nota de plata.

    4
    • Ramane intrebare, totusi legitima, de ce, daca e relativ asa usor, nu au inca motorul. Si dupa ultimele stiri (luat motoare de pe Leo2, tatonari cu ucrainienii, cu sud-coreenii) nu pare ca sunt nici macar pe aproape. Si daca tot aduci vorba de noi, se am avut noi in anii 70-80, si nu au ei acum?

      • Pentru ca nu are logica economica sa faci un agregat motopropulsor pentru 1k produse. Numai noi am fost atata de nebuni sa facem dezvoltare industriala pentru cateva sute.
        Mai exista o componenta, daca au accept de folosire pentru unele patente industriale, in tehnica nu cuperi doar produsul sau licenta ci inclusiv dreptul intelectual al patentului industrial.
        Adica de ex., nu pot face un sistem de injectie common rail chiar daca il faci de la 0 singur, trebuie sa platesti patentul industrial catre Bosch si Fiat cei care au brevetat tehnologia.
        Totusi nu sunt China.
        Le vor face, dar in timp si cu bani multi. De regula un motor de autoturism de la concept pana la implementare in productie dureaza 2 -3 ani. Si asta la firme cu expertiza si care refolosesc componente, daca pleci de la 0, cam 5 ani.

        1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *