Enciclopedia Armelor: Leopard 1-Specialii (partea I)

This entry is part 92 of 110 in the series Enciclopedia Armelor

Episodul XCI

BURSUCUL-PREZENTARE

Asa cum mentionam in articolul precedent, pe sasiul Leopard 1 au fost dezvoltate si vehicule cu destinatie speciala, precum  AVLB Biber, ARV Bergepanzer, AEV Badger, Pionierpanzer 1 Standard, Pionierpanzer 2 Dachs ACEV/Armoured Combat Engineer Vehicle, FSK Fahrschulpanzer, Gepard , SP-70 si, despre toti acesti “speciali” vom vorbi in randurile ce urmeaza.

LEOPARD 1 BERGEPANZER 2 ARV

Bergepanzer 2 Standard ARV  a aparut ca o necesitate in urma dezvoltarii tancului Leopard 1, Bundeswehr operand  in acele timpuri 300 de Bergepanzer M-74 (dezvoltate pe sasiul tancului M-4A3 Sherman, primele ARV din dotare, achizitionate din SUA in perioada 1956-1960), M-47 ARV/Armored Recovery Vehicles (este cunoscut faptul ca Germania Federala a fost un utilizator important de blindate M-47, Bundeswehr a avut in uz 1120 de exemplare, cand au renuntat la ele au vandut o parte Greciei si Turciei, restul fiind casate) si M-88 ARV (in inventarele Bundeswehr apare drept Bergepanzer 1M-88/BPz 1M -88. Era realizat pe sasiul tancului M-48A3/A5 Patton, Bundeswehr cumparand 125 de exemplare in anul 1962, toate avand motor pe benzina, fiind fabricate de catre compania americana Bowen McLaughlin York Inc. In 1985 au fost dotate cu motor Diesel si un troliu de recuperare mai puternic, fiind rebotezate Bergepanzer 1M-88A1.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

                                                             M 47ARV

Aveau urmatoarele caracteristici: echipaj 4; lungime 8,45 m;latime 3,60 m;inaltime 3,07 m;greutate 50,80 tone;motor Diesel MTU MB-838, 12 cilindri, racit cu aer,turbo-diesel,640 CP; viteza maxima pe sosea 50 km/h; autonomie pe sosea de pana la 850 km; putea fi armat cu o mitraliera. ARV-urile aveau turela eliminata si inlocuita cu o suprastructura ridicata, fiind echipate cu macara, troliu, pompa de transfer combustibil si lama de buldozer detasabila. Macaraua era dispusa pe partea dreapta fata a blindatului si putea ridica sarcini de pana la 20 de tone, suficient pentru greutatea majoritatii turelelor tancurilor aflate pe-atunci in uz, raza de acoperire fiind de 6 m. Troliulprincipal putea trage sarcini de maxim 36 de tone fara ca vehiculul sa fie ancorat, si de 70 de tone cu vehiculul ancorat, lungimea cablului fiind de 90 m.

Mai exista un troliu secundar cu capacitatea maxima de tractiune de 6,50 tone fara ancorare si de 13 tone cu ancorare, lungimea cablului fiind de 100 m. Lama de buldozer era detasabila si putea excava 200 m cubi de pamant pe ora, insa era utilizata si pentru ancorarea blindatului atunci cand se utiliza macaraua sau cele doua trolii. Pentru intretinerea-depanarea vehiculelor se gaseau in dotarea M-48 ARV un set complet de sudura si taiere, un compresor de aer, SDV-uri, echipamente de masura si control, testere, carlige de remorcare, scripeti, role de cabluri sau franghii, unele piese de schimb uzuale. 4 astfel de vehicule au fost vandute Turciei si alte 3 Greciei, se pare ca acestea sunt inca in uz, insa ar fi fost modernizate local).

M-47ER3 SPANIA

                                                              M 47 ER3 in Spania

Interesant este faptul ca vest-germanii ar fi produs M-47 ARV prin modificarea unor tancuri M-47 (kituri de conversie. Designul acestora era similar cu cel al M-48 ARV, turela fiind eliminata si inlocuita cu o suprastructura ridicata, fiind echipata cu macara, troliu, pompa de transfer combustibil si lama de buldozer detasabila. Macaraua  putea ridica sarcini de pana la 18,70 tone, raza de acoperire fiind de 5,30 m, insa se putea roti 360°. Troliul principal putea trage sarcini de maxim 35 de tone fara ca vehiculul sa fie ancorat, si de 70 de tone cu vehiculul ancorat, lungimea cablului fiind de 90 m. Mai exista un troliu secundar cu capacitatea maxima de tractiune de 6,50 tone fara ancorare,si de 13 tone cu ancorare, lungimea cablului fiind de 100 m. Lama de buldozer era detasabila si putea excava 190 m cubi de pamant pe ora, insa era utilizata si pentru ancorarea blindatului atunci cand se utiliza macaraua sau cele doua trolii. Pentru intretinerea-depanarea vehiculelor se gaseau in dotarea M-47 ARV un set complet de sudura si taiere, un compresor de aer, SDV-uri, echipamente de masura si control, testere, carlige de remorcare, scripeti, role de cabluri sau franghii, unele piese de schimb uzuale.M-47 ARV era utilizat in principal depanarea-recuperarea tancurilor usoare, vehiculelor blindate sau neblindate, TBT si MLI. Astfel de vehicule ar fi ajuns in Turcia si Pakistan, cei din urma se pare ca le au si astazi in uz), inclusiv pentru export, acestea ar fi fost similare cu cele spaniole, M-47ER3 (22 de exemplare produse prin modificarea unor blindate M-47. In 1996, firma Gamesa a modificat din nou aceste vehicule, acestea se afla si astazi in serviciu).

Asa cum mentionam mai devreme, odata cu programul de dezvoltare a tancului Leopard 1 a aparut in randul forurilor decizionale militare ale Bundeswehr, ideea dezvoltarii si a unor vehicule cu destinatie speciala pe platforma noului blindat. Era anul 1961 si, mai mult decat atat, practici cum ii stim, germanii au recunoscut imediat utilitatea dezvoltarii unor astfel de vehicule pe plan local, basca compatibilitatea cu noul tanc si economiile bugetare si logistice aferente.

Dezvoltarea noului ARV/Armored Recovery Vehicles a inceput in anul 1962, fiind initiata de catre Porsche la cererea Bundesamt fur Wehrtechnik und Beschaffung/BWB/Biroul Federal pentru Tehnologie de Aparare si Achizitii, primele doua prototipuri fiind gata la inceputul lui 1964, acestea fiind construite de catre firma Jungenthal Wehrtechnik GmbH/JWT din Frankfurt (pe-atunci se numea Jung Jungenthal, in anii *60, obiectul principal de activitate al firmei era constructia si mentenanta blindatelor Bundeswehr, ceea ce fac si astazi. Firma a aparut in data de 13 februarie 1885, fiind infiintata de catre Arnold Jung si Christian Staimer sub numele de  Jung&Staimer OHG. In data de 3 septembrie 1885 au produs prima locomotiva, iar din 1913 s-au numit Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal. Firma exista si astazi sub numele de Jungenthal Systemtechnik GmbH).

Cele doua prototipuri au fost livrate catre BWB in vederea evaluarii, de catre firma JWT la inceputul lui 1964, testele efectuandu-se in cadrul Centrului de Testare 51 din Koblenz si in cadrul Scolii Militare nr.2 din Munster. Testele au avut succes, prim contractor a devenit firma Atlas Maschinenbau/Atlas Mak GmbH din Kiel (urmasa Deutsche Werke, astazi face parte din Caterpillar Inc.), aceasta incepand productia de masa a Bergepanzer 2 Standard, primul dintre cele 444 de vehicule construite a fost livrat Bundeswehr pe data de 9 septembrie 1966. Aceste vehicule au inceput sa inlocuiasca treptat invechitele M-47/88 din dotarea Bundeswehr, exportandu-se in Australia, Belgia, Brazilia, Chile, Danemarca, Grecia, Italia, Canada, Olanda, Norvegia, Polonia, Turcia.

LEOPARD 1 ARV POLONEZ

Bergepanzer 2 Leopard 1/BPz 2 A1/Leopard 1 ARV/Bergepanzer 2 Standard este un vehicul blindat de recuperare realizat pe sasiul tancului Leopard 1, ca si la M-47/48, cu care se aseamana in multe privinte (foarte probabil sa fi fost inspirat de acesta) turela este indepartata si inlocuita cu o suprastructura ridicata. Bergepanzer 2 este dotat cu o macara dispusa pe partea dreapta fata a vehiculului, aceasta putandu-se roti 270° si ridica maxim 20 de tone. ARV-ul este dotat cu o multitudine de instrumente si SDV-uri, are pompa de livrare combustibil integrata, lama de buldozer, generator de 10 kW, trapa conductorului se afla dispusa centru-fata cu deschidere spre stanga si dispune de trei periscoape, iar trapa comandantului fata-stanga in spatele conductorului, acesta dispunand de opt periscoape. Din echipaj mai fac parte doi mecanici, unul fiind asezat in stanga conductorului, acesta operand si mitraliera MG-3 calibrul 7,62 mm instalata pe un inel de fixare din fata placii de blindaj frontale, rezerva interna era de 4250 de proiectile. Vehiculul mai are o a doua MG-3 dispusa pe cupola comandantului, aceasta fiind destinata apararii AA.Vehiculul mai are doua trape dispuse pe coca in partea stanga. Bergepanzer 2 are aproximativ 75% din mecanica similara cu Leopard 1, din anul 1977 aparand versiunea imbunatatita numita Bergepanzer 2 A2, sasiul fiind complet sudat.

BERGEPANZER 2 -TROLIUL DE RECUPERARE

                                 BERGEPANZER 2 -TROLIUL DE RECUPERARE

Bergepanzer 2A1/Begepanzer 2 Standard are urmatoarele caracteristici: echipaj 4, conductor, comandant, 2 mecanici; lungime 7,68 m; latime 3,25 m; inaltime 2,69 m, cu macaraua stransa; greutate 39,80 tone; rezerva interna de combustibil 1550 litri; consum 160 litri/100 km pe sosea. Consumul putea ajunge la 300-400 litri/100 km atunci cand vehiculul evolua in teren accidentat tractand alte blindate; diametru de bracaj 496 cm; armament: doua mitraliere MG-3, calibrul 7,62 mm, rezerva interna 4250 de proiectile/6 lansatoare de grenade fumigene, calibrul 76 mm, dispuse pe partea stanga a cutiei blindate, ce foloseau grenade fumigene de tip DM-35 (lungime 17,60 cm; greutate 1,10 kg; fabricate de catre KMW. Aceste grenade se afla si-n dotarea Leopard 1/2/Gepard); motor: turbo-diesel, MTU MB-838 CA M-500, multicarburant, 10 cilindri, 830 CP/610 kW; viteza maxima pe sosea 62 km/h; raport putere-greutate 20,50 CP/tona; autonomie: pe sosea 850 km/in teren accidentat 500 km. Totul depinde insa de greutatea sarcinii tractate; raza maxima a macaralei este de 2 m, putand ridica sarcini pana la inaltimea de 3,30 m, sarcina maxima fiind de 20 tone, aceasta putandu-se plia si strange intr-un locas special dispus pe partea dreapta a partii frontale, indreptata spre inapoi.

Macaraua, fabricata de catre Rotzler, se poate roti 270°, vinciul acesteia este actionat hidraulic prin angrenaj cu reductor planetar, sarcina maxima utila ridicata fiind de 13-14 tone, insa cu lama de buldozer stabilizata pentru sustinere se pot ridica sarcini de pana la 20 tone, elevatia maxima a bratului macaralei fiind de 72°, acesta avand scripete cu ghidaj de blocare si carlig dotat cu dispozitiv de siguranta ce nu permite desprinderea incarcaturii (acest scripete poate fi stocat in interiorul vehiculului atunci cand nu este utilizat). In caz de nevoie poate fi actionata si manual, macaraua era utilizata inclusiv la montarea-demontarea plugului fiind comandata din exterior; vehiculul este dotat cu un troliu de remorcare principal fabricat de firma Rotzler GmbH din Steinen/Germania (cabestancu cablu de tractare –troliu cu ax de rotatie vertical pe care se infasoara cablul de tractiune, se folosea pentru tractiunea sau deplasarea vehiculelor pe distante scurte. Troliul era probabil de tip Treibmatic TR-200, ori o varianta mai veche a acestuia. Aceasta firma produce si astazi cabestane, vinciuri, cabluri, macarale, etc. Firma exista din anul 1919, fiind infiintata de Ernst Rotzler) dispus in interiorul cutiei blindate la partea frontala, actionat de doua motoare hidraulice ce poate trage sarcini de maxim 34,5-35 de tone (345 kN) fara ca vehiculul sa fie ancorat, si de 69-70 de tone (690 kN) cu vehiculul ancorat, lungimea cablului fiind de 90 m, avand grosimea de 33 mm, cilindrul de stocare are intre 70-90 cm.

Troliul are doua viteze, in viteza intai ajunge la 12-14 m/minut (22 m/minut dupa unele surse.Foarte probabil sa fie asa), iar in viteza a doua la 35-44 m/minut (la varianta 2A2 viteza ajunge la 74 m/minut, cel mai probabil), presiune maxima 330 bar, debit de ulei 150-170 litri/minut. Trapa de vizitare a cablului, acesta fiind dispus pe rola de ghidare, este inchisa pe timpul trecerii vadurilor, troliul neputand fi utilizat. Vehiculul mai este dotat si cu un troliu auxiliar, probabil de tip Rotzler HZ010, lungimea cablului 100 m, avand grosimea de 7 mm; lama de buldozer, fabricat tot de catre Rotzler, este ridicata sau coborata cu ajutorul a doi cilindri hidraulici, fiind folosita pentru lucrari tehnice sau genistice, inclusiv pentru stabilizarea ARV-ului atunci cand se foloseste macaraua sau cele doua trolii. Latimea lamei era de 3,20 m, iar inaltimea de 90 cm, putandu-se excava 180-200 m/cubi de pamant pe ora; protejat NBC; vehiculul este dotat cu un alternator de 9 kW racit cu lichid, inclusiv 6 baterii de 12 V capabile sa genereze 300 A; in dotare se mai afla un aparat de taiere-sudare de 54 V/360 A, o drujba, scripeti, foarfece pentru metal sau vegetatie, tarnacop, lopeti, un set de role duble, cabluri, zale de schimb pentru senile, instrumente si SDV-uri destinate diagnosticarii si reparatiei in teren (practic, Bergepanzer 2, ca si varianta modernizata BPz 2A2, este un atelier de reparatii pe senile).

Mare parte a acestora se afla depozitate in partile laterale sau pe plafonul cutiei blindate; in partea spate a cutiei blindate, deasupra plafonului, poate fi transportat si un rezervor de combustibil, acesta este detasabil, insa vehiculul este dotat si cu o pompa de transfer al combustibilului destinat realimentarii altor vehicule sau pentru uz propriu. Realimentarea altor vehicule se poate face si din rezervoarele proprii; Bundeswehr a primit in dotare 444 de unitati (se pare ca acestea ar fi fost livrate pana la sfarsitul anului 1970, pretul unitar fiind, la inceput, de 750000 marci. Bundeswehr a avut in dotare 544 de exemplare, dintre acestea 100 au fost la standard modernizat BPz 2A2) insa, per total, au fost fabricate 807 unitati, dintre acestea 137 au fost asambalate in Italia de catre Oto Melara sub licenta. Astfel de vehicule au fost exportate in Belgia (36 de exemplare), Olanda (30 de exemplare), Italia (69 de exemplare, restul fiind asamblate local), Australia (6 exemplare), Canada (8 exemplare varianta BPz 2A2).

BERGEPANZER 2A2 IN SARCINA

Bergepanzer 2A2/Bergepanzer 2 LS (LS/Leistungsgesteigert/Performante crescute) a aparut in anul 1978 ca modernizare a variantei BPz 2A1 facuta de catre MaK din Kiel, 100-110 exemplare produse (Armata Romana a primit 3 astfel de vehicule pentru suportul Gepard) asta fiindca era nevoie de ARV-uri capabile sa sustina noile blindate ale Bundeswehr, Leopard 2 si Gepard/Cheetah, ce aveau turela mai grea. In general vehiculul este asemanator cu Bergepanzer 2, insa a dispus de un nou troliu frontal cu viteza viteza marita la 74 m/minut (posibil), macara mai puternica ce putea ridica greutati de 16 tone la inaltimea de 3,50 m din orice pozitie a bratului si interior modificat, doua talpici hidraulice pentru stabilizare dispuse la partea spate a vehiculului, aer conditionat. Astfel de vehicule sunt in dotarea tuturor tarilor care opereaza blindate Leopard 1, Leopard 2, Gepard sau Cheetah, inclusiv Polonia, Brazilia, Chile,Turcia si Grecia. BPz 2A2/BPz 2 LS are urmatoarele caracteristici: lungime 7,57 m; latime 3,25 m; inaltime 2,70 m; greutate 39,80-40,60 tone; blindaj cuprins intre 15-40 mm; motor turbo-diesel, MTU MB-838 CA M-500, multicarburant, 10 cilindri, 830 CP/610 kW la 2200 rpm, 37400 cm/cubi; viteza maxima pe sosea 62 km/h; autonomie: pe sosea 800-850 km (650 km la un consum de 160 litri/100 km)/in teren accidentat 450-500 km; instalatie electrica 24 V; trece vaduri: fara pregatire 1,20 m adancime/cu schnorkel, maxim 4 m adancime; capacitate rezervor intern de combustibil 1410 litri/310 galoane; echipaj 4 –comandant, conductor, doi mecanici. Danemarca a modernizat cinci vehicule la standard Leopard 1 Wisent ARV in anul 2008 (modificarea a fost facuta de catre firmele germane Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft si Wisent), acestea avand motor de 1000 CP si macara capabila sa ridice 30 de tone, kit tropical (le folosesc in Afganistan),suficient pentru a deservi Leopard 2.

PIONERPANZER 1 IN BUNDESWEHR -1986

PIONIERPANZER 1/PiPz 1 deriva din Bergepanzer 2, fiind o adaptare a acestuia la nevoile trupelor de geniu si constructori militari (pionieri, in armata germana). Acesta a venit ca inlocuitor al vechiului Raumpanzer M-48 si a fost introdus in anul 1967. A fost dezvoltat de compania Porsche, insa a fost produs de catre MaK in Kiel. Au fost produse 36 de exemplare, acestea avand acelasi design ca BPz 2 insa vehiculul era mai lung decat acesta, avea acelasi troliu de recuperare si aceeasi macara. Totusi, existau si diferente vizibile, pe macara era dispusa o scara, lungimea lamei de buldozer era marita cu ajutorul unei extensii detasabile, aceasta atingand 3,75 m.

De asemenea, sub lama plugului se puteau monta: 4 colti din otel indreptati spre inapoi, ce puteau sapa santuri cu adancimea de 5 cm/8 colti din otel indreptati spre inapoi, ce puteau sapa santuri cu adancimea de 40 cm. PiPz 1 avea urmatoarele caracteristici: lungime 7,68 m; latime 3,25 m; inaltime 2,70 m cu macaraua retrasa; greutate 39,80-40,60 tone; blindaj cuprins intre 15-40 mm; motor turbo-diesel, MTU MB-838 CA M-500, multicarburant, 10 cilindri, 830 CP/610 kW la 2200 rpm, 37400 cm/cubi; viteza maxima pe sosea 62 km/h; raport putere-greutate 20,50 CP/tona; autonomie: pe sosea 800-850 km (650 km la un consum de 160 litri/100 km)/in teren accidentat 450-500 km; instalatie electrica 24 V; trece vaduri: fara pregatire 1,20 m adancime/cu schnorkel, maxim 4 m adancime; capacitate rezervor intern de combustibil 1410 litri/310 galoane; echipaj 4 –comandant, conductor, doi mecanici; macaraua, troliurile, ustensile de sapat manual, aparatul de taiere-sudare, armamentul si altele erau aceleasi ca si la BPz 2.

PIONERPANZER 1 CU SFREDEL

O caracteristica importanta a PiPz 1 era melcul hidraulic (sfredel, acesta era actionat de un motor hidraulic cu piston radial), acesta putand sapa gropi cu diametrul de 70 cm la adancimea maxima de 2 m. Era utilizat inclusiv pentru saparea gropilor destinate plantarii minelor, astfel de vehicule s-au gasit/se gasesc in dotarea genistilor si constructorilor militari/pionieri (teoretic melcul sapa 30 de gropi pe ora, practice insa radacinile si pietrele din sol ii reduceau enorm fiabilitatea si rezistenta). O alta caracteristica importanta a PiPz 1 era spatiu suplimentar din interiorul vehiculului, unde se puteau depozita 600 kg de echipament special pentru genisti, inclusiv mine, detonatoare si 117 kg de explozibil. Exista posibilitatea luarii la bord a unei echipe de maxim 10 genisti. In perioada 1989-1992, toate vehiculele PiPz 1 si 104 BPz 2 Standard au fost modernizate si rebotezate Pionierpanzer 2A1 Dachs (Badger in armata canadiana). Aceste vehicule au fost botezate de catre italieni- “Leopardo Pioniere” (40 de unitati), belgieni -“Pionierpanzer 1 Pioner” (6 unitati) si danezi -“Pionierpanzer Leopard 1 AEV”.

PIONEERPANZER 2 DACHS -BUNDESWEHR

Pionerpanzer 2 Dachs AEV/PiPz 2 Dachs/Armoured Engineering Vehicle (Bursucul) este un vehicul blindat de geniu realizat pe platforma Leopard 1, destinat trupelor de pionieri. El a fost dezvoltat pentru uzul trupelor de geniu/pionieri, putand executa lucrari genistice si alte amenajari cu specific militar sau civil, oferind sprijin mecanizat trupelor combatante chiar si-n conditii de lupta. Pentru a putea indeplini toate aceste sarcini, Badger/Bursucul este echipat cu o gama larga de echipamente specifice ce-i permit executarea de amenajari a vadurilor (intrari si iesiri) pentru vehicule blindate si neblindate, indepartarea obstacolelor naturale si artificiale de pe campul de lupta, operatii de taiere-sudare (in otel, fier-beton, grinzi de beton, etc). Este un vehicul excelent care n-a aparut peste noapte, el a avut “inaintasi” care au aparut la sfarsitul anilor *60, fara a avea succes insa.

Gepanzerte Pioniermaschine-prototip MaK

Gepanzerte Pioniermaschine/GPM/Masina blindata pentru Pionieri a fost numele dat celor doua prototipuri blindate destinate trupelor de pionieri din Bundeswehr (Pioniertruppe. Scoala de Pionieri si Colegiul Tehnic de Inginerie Civila al Armatei se afla la Munchen, insa din ianuarie 2009 s-a mutat la Ingolstadt. In randul acestor trupe se afla si angajati civili, precum ingineri constructori, specialisti in amenajari hidrotehnice, sudori, etc). Bundeswehr, prin intermediul Bundesamt fur Wehrtechnik und Beschaffung/BWB/Biroul Federal pentru Tehnologie de Aparare si Achizitii, la sfarsitul anilor *60 (perioada 1969-1973) a decis inlocuirea Pionierpanzer 1 cu un vehicul cu performante crescute, un succesor imbunatatit care sa satisfaca toate cerintele si nevoile specifice trupelor de pionieri, cu deosebire capacitatea de a lucra sub apa, inclusiv sub ape curgatoare si posibilitatea de a amenaja vaduri de trecere, intrare si iesire, pe maluri abrupte si noroioase. Au fost date, in anul 1972, doua contracte pentru dezvoltarea a doua prototipuri pe platforma Leopard 1 companiilor germane, EWK Ironworks din Kaiserlautern (astazi, General Dynamics European Land Systems GmbH, o filiala a General Dynamics) si MaK Maschinenbau din Kiel.

Gepanzerte Pioniermaschine-prototip EWK

Dupa finalizarea prototipurilor au fost efectuate teste cu acestea in cadrul Pionierschule und Fachschule des Heeres fur Bautechnik/ Scoala de Pionieri si Colegiul Tehnic de Inginerie Civila al Armatei din Munchen, precum si in poligonul de teste al Armatei Federale din Koblenz (Erprobungsstelle 51/ErprSt 51, astazi, Wehrtechnische Dienststellen 51/WTD 51din Koblenz). Aici a fost evidentiata uzura excesiva si rapida a sasiului de Leopard 1 datorata, in principal, greutatii crescute, aceasta depasind 50 de tone. Oricum, mai multe deficiente au fost constatate, acestea ramanand nerezolvate datorita complexitatii si a costurilor aferente, ceea ce-a dus, intr-un final, la decizia de a se renunta la dezvoltarea acestor prototipuri, Bundeswehr optand pentru modernizarea Pionierpanzer 1/PiPz 1 (36 de exemplare) si a Bergepanzer 2 Standard (104 exemplare), inlocuindu-se la acestea macaraua standard cu varianta telescopica de pe prototipul EWK, aceste vehicule fiind rebotezate Pionierpanzer 2 Dachs. Principalele probleme constatate la ambele prototipuri au fost: greutate totala prea mare pentru sasiul si trenul de rulare al platformei Leopard 1; hidraulica complexa si greu de intretinut; spatiul interior al vehiculelor proiectat gresit; costuri mari pentru reproiectare si remedierea problemelor. S-a renuntat la aceste proiecte in anul 1977, insa GPM 1 MaK a ramas in custodia ErprSt 51 din Koblenz, cel mai probabil ca piesa de muzeu si material didactic, iar GPM 2 EWK a fost folosit pentru teste pana in anul 1980, fara bratele pivotante, de catre MaK.

GPM 2 EWK

Prototipul companiei EWK/Eisenwerke Kaiserslautern, cunoscut drept GPM 2 EWK, avea urmatoarele caracteristici: greutate 57 de tone; doua brate pivotante telescopice rotative, dispuse in partile laterale ale vehiculului si echipate fiecare cu cate o cupa de excavator, de regula conductorul opera bratul drept, bratul stang fiind manevrat de catre operator sau comandant (acesta opera si lama de buldozer dispusa frontal, operata hidraulic, aceasta fiind utilizata si la ancorarea vehiculului pe timpul operarii bratelor pivotante. Operatorul putea totusi sa manevreze ambele brate telescopice atunci cand conductorul sau comandantul nu era disponibili). Ambele brate se puteau roti 195°, putand sapa aproximativ 300 m/cubi de pamant pe ora, la adancimea maxima de aproximativ 6 m (cu bratele telescopice extinse la maxim. Peste adancimea de 4,50 m, operatorul nu putea vedea ceea ce lucra, fiind nevoie de ghidare). Cu ajutorul bratelor telescopice, vehiculul putea urca pante de aproximativ 85°. Bratele se puteau ridica la un unghi maxim de 60°. Restul dotarilor erau identice cu cele de pe PiPz 1, trolii, lopeti, mitraliera,etc.

GPM 1 MaK

Prototipul MaK/Maschinenbau Kiel, cunoscut drept GPM 1 MaK, avea urmatoarele caracteristici: greutate maxima 55 tone; un singur brat telescopic rotativ echipat cu o cupa de excavator, depliere maxima 3,75 m (angrenajul era de tip foarfeca, cunoscut drept buldoexcavator cu brat articulat,mecanismul hidraulic fiind complicat si greu de intretinut. Bratul articulate si mecanismele sale erau produse de catre firma Orenstein&Koppel/O&K din Berlin, infiintata in data de 1 aprilie 1876 de catre Benno Orenstein si Arthur Koppel, producand echipament greu pentru locomotive si vagoane, instalatii de ridicat industriale, etc. Firma si-a incetat activitatea pe 1 ianuarie1999), bratul putandu-se roti 360°. Cu ajutorul bratului telescopic, vehiculul putea urca pante de aproximativ 70°.

Datorita greutatii bratului, compartimentul motor a fost acoperit cu o placa suplimentara din aluminiu.Se puteau excava aproximativ 300 m/cubi de pamant pe ora, la adancimea maxima de aproximativ 5 m. Lama plugului putea fi pliata de la jumatate/centru, spre stanga si spre dreapta, pentru a imprastia pamantul in lateral, insa in practica s-a dovedit a nu avea succes, sistemul hidraulic al lamei fiind complicat si putin fiabil. Un neajuns major al acestui prototip era dispunerea bratului articulat care, odata pliat, impiedica deschiderea trapei de evacuare a conductorului. Restul dotarilor erau identice cu cele de pe PiPz 1, trolii, lopeti,mitraliera, etc.

BADGER AEV

Revenind la Pionierpanzer 2 Dachs/Bursucul, pe platforma Leopard 1, acesta are urmatoarele caracteristici: greutate: gol 42,50 tone/complet incarcat 43-44 de tone; echipaj 3; lungime: pentru mars pe sosea 8,38 m/pentru mars in teren accidentat 8,92 m; inaltime 2,57 m, fara mitraliera montata; latime: 3,25 m, fara lama de buldozer montata/3,75 m, cu lama de buldozer montata; raport putere-greutate 19,30 CP/t;presiunea exercitata la sol complet echipat, 0,92 kg/cm patrat; garda la sol 44 cm; latime senila 55 cm;viteza maxima pe sosea 62-65 km/h; autonomie pe sosea 550 km; rezerva interna de combustibil 1410 litri; consum 280 litri/100 km; poate urca pante cu inclinatia maxima de: 30°, fara folosirea bratului excavator/50°, cu folosirea bratului excavator; poate trece obstacole vertical de maxim 90 cm; poate trece santuri de 2,5 m lungime; motor MTU MB-838 Ca M-500, 37,40 litri, V-10 policarburant, 830 CP la 2200 rpm; transmisie ZF 4 HP 250, patru viteze de mers inainte si doua de mers inapoi; sistem electric 24 V; 6 baterii a cate 12 V, capacitate de stocare 300 Ah; vehiculul este protejat NBC; 140 de exemplare au fost/sunt in dotarea Bundeswehr, alte 9 ajungand in Canada (aceste vehicule fiind noi. Valoarea contractului a fost de 49 milioane DM, si a fost onorat in anul 1990).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vehiculul are o suprastructura blindata pe partea stanga fata, pe partea dreapta aflandu-se bratul telescopic si cupa de excavatie/excavator, acestea fiind dispuse pe un platou rotativ. Bratul excavator telescopic este actionat hidraulic (presiune 300 bar), este controlat electric, fiind operational la unghiuri cuprinse intre -60°/+60°, poate fi extins pana la maxim 8,30 m si, in caz de nevoie, poate fi utilizat drept macara sau scara (bratul poate fi telecomandat si de la distanta. Posibil ca aceasta facilitate sa fie optionala). Cupa de excavatie/excavator are capacitatea de 1,10 m/cubi si latimea de 1,50 m, capacitatea de lucru este de 140 m/cubi de pamant pe ora, cupa fiind prevazuta cu gauri de evacuare a apei, ceea ce permite utilizarea ei in medii umede (excavatii in lacuri, rauri, pregatirea locurilor de trecere a vadurilor, etc. Exista si o cupa mai mica,aceasta avand capacitatea de 0,60 m/cubi si latimea de 80 cm. Cupa de 1,10 m/cubi poate fi dotata cu doi dinti din otel, permitand ancorarea si ridicarea obiectelor cu greutatea maxima de 7,80 de tone la inaltimea de 3,98, si a greutatilor de maxim 2,60 de tone la inaltimea de 7,92 m. Exista un sensor de siguranta la suprasarcina, acesta opreste automat functionarea bratului telescopic, intreg sistemul trebuind resetat de catre operator).

BURSUCUL

La partea frontala, vehiculul este dotat cu o lama de buldozer. Conductorul este asezat la partea frontala a suprastructurii blindate, dispune de trapa de evacuare, postul de conducere fiind prevazut cu periscoape zi-noapte si fante de observatie cu geam din sticla blindata, toate acestea sunt asemanatoare cu cele care echipeaza Leopard 1. Conductorul opereaza si lama de buldozer, aceasta avand latimea maxima de 3,75 m cu extensiile laterale montate, viteza maxima a vehiculului cand se utilizeaza lama nu trebuie sa depaseasca 8 km/h, putandu-se decoperta pana la 270 m/cubi de pamant (lama poate fi dotata si cu dinti din otel). Vehiculul este dotat la partea frontala cu un troliu hidraulic ce poate fi utilizat pentru auto-recuperare sau recuperarea altor vehicule, caz in care lama buldozerului poate fi coborata pentru imbunatatirea stabilitatii si a fortei tractiunii (ancorare). Cablul troliului are lungimea de 90 m, grosimea de 33 mm, putand trage greutati de 20 de tone fara ancorare, si de 35 de tone cu ancorare. Ca si Leopard 1, Bursucul poate fi echipat cu schnorkel, putand trece/opera in ape cu adancimea maxima de 4 m (fara schnorkel, 1,20 m. Pentru evacuarea apei ce eventual ar patrunde in habitaclu, vehiculul este dotat cu pompe de santina puternice).

BURSUCUL LA TREABA

MITRALIERA CANADIANA C6 -CALIBRUL 7,62 MM

Comandantul este asezat in spatele conductorului si are propria sa cupola, si acesta dispune de periscoape si fante de observatie cu geam din sticla blindata. Pe cupola comandantului se poate monta si o mitraliera MG-3, calibrul 7,62 mm (la vehiculele canadiene Badger/Bursucul/Viezurele, mitraliera este de tip C6 –calibrul 7,62 mm; greutate 11 kg; greutate teava 3 kg; incarcator tip banda cu 220 de proiectile, greutate 5,40 kg; lungime 1,25 m;lungime teava 67,90 cm; raza maxima de tragere 3725 m; raza maxima de tragere eficienta 900-1500 m -800 m, daca mitraliera dispune de bipod/1800 m, daca dispune de tripod; in uz din anul 1978; probabil 1870 de exemplare produse sub licenta dupa MAG-58/FN Herstal S.A/Belgia; rata de foc cuprinsa intre 750-1100 proiectile/minut; viteza initiala a proiectilului 840 m/s. Badger mai dispune de inca o mitraliera de acelasi tip, aceasta fiind montata la partea frontala a cutiei blindate. Foarte probabil sa dispuna de 8 lansatoare de grenade de calibrul 76 mm, acestea fiind de fabricatie locala), iar pe partea laterala stanga a suprastructurii blindate se gasesc sase tuburi de lansare grenade fumigene de calibrul 76 mm, actionate electric, identice cu cele de pe Leopard 1. La bordul vehiculului se mai gasesc polizoare unghiulare, fierastraie, truse de scule, elevatoare pentru vehicule, scripeti, foarfece diverse, echipament de taiere-sudare (54 V/360 A), carlige, cabluri si franghii. Din anul 2009, vehiculele germane au primit trei cutii de depozitare suplimentara pentru un set extins de instrumente, dispuse pe plafonul cutiei blindate deasupra compartimentului motor. Cel de-al treilea membru al echipajului se gaseste in interiorul suprastructurii blindate.

BURSUCUL-PREZENTARE

Contractul pentru conversia PiPz 1 si BPz 2 a fost acordat de catre Bundeswehr firmei MaK (aceasta facand reparatia vehiculelor, montarea lamei de buldozer si asamblarea finala a celorlalte componente, precum bratul telescopic, cupa de excavatie, platoul rotativ al bratului telescopic, sistemul hidraulic, etc.), in prima parte a lui 1987, urmand ca prima livrare sa aiba loc abia in decembrie 1990. Pretul conversiei s-a ridicat la suma de 1,30 milioane DM per exemplar. Ca subcontractori au fost firmele Jung Jungenthal GmbH (modificari ale carenei), Eisenwerke Kaiserslautern (platoul rotativ al bratului telescopic si cupa de excavatie) si Wieger Maschinenbau (ansamble si subansamble ale bratului telescopic si bratul telescopic).
WW

 

 

Enciclopedia Armelor: Leopard 1-Specialii (partea a II-A)

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.
www.tanks-encyclopedia.com/…/M48_Patton.p…

www.army-guide.com/eng/product152.html

forum.worldoftanks.eu › … › Medium Tanks

www.historyofwar.org/…/weapons_leopard1.ht

anzacsteel.hobbyvista.com/…/leopardph_1.htm

historywarsweapons.com › Tanks

canadianmilitaryhistory.ca/canadas-leopards-on…

www.panzerbaer.de

www.panzerpower.de

www.panzer-modell.de/…/fahrschul_leo1.htm

www.panzerbaer.de/…/bw_pzschnbr_1_biber-a

www.panzerbaer.de/…/bw_pipz_1_standard-a.h..

www.panzerbaer.de/…/bw_kpz_leopard_1_fahr

www.panzerbaer.de

www.jedsite.info

www.military-today.com › Artillery

sportcars-history.com/…/The%20Leopard%20F..

tanknutdave.com/the-german-leopard1-series/

www.tanks-encyclopedia.com/…/LeopardI.php

116-windhund.ru › … › Вангапритон

www.army-guide.com/eng/product3634.html

www.greenradio.de/e_sem25.htm

z8.invisionfree.com › … › Military news

tanknutdave.com/the-badger-armoured-enginee…

https://army.ca/wiki/index.php/Badger_AEV

www.panzerbaer.de/…/bw_pipz_1_standard-a.h

www.portierramaryaire.com/…/leopard1_4.php

tonnel-ufo.ru

f3.webmart.de

www.deutschesheer.de/…/heer?uri…dachs

www.panzerbaer.de/…/bw_pipz_2_dachs-a.htm

 

 

 

 

 

Series Navigation<< Enciclopedia Armelor: Feline Germane – Leopard 1Enciclopedia Armelor: Leopard 1 –Specialii (partea 2) >>

16 comentarii:

  1. Porosenko asta e nebun, SUA/NATO chiar isi dorescc razboiul asta cu orice pret?
    http://www.liveleak.com/view?i=4b4_1425298640

  2. Legat de melcul hidraulic al PiPz1, sunt sigur ca putea sapa si gropi pentru mine dar destinatia sa principala era sa planteze stalpi pentru liniile de comunicatii/ alimentare cu energie.
    Cand am facut armata aveam in unitate, la Batalionul 4 – Constructii Linii Permanente, astfel de melci, instalati pe tractoare U-650, actionati de priza de forta a tractorului.
    Sapau gaurile si se plantau stalpi din lemn pe care se intindeau circuite telefonice dar, la nevoie, puteau fi plantati si stalpi pentru alimentarea cu electricitate.
    Sa nu uitam ca inclusiv pe vreme de razboi sunt necesare lucrari de restabilire a infrastructurii critice pentru localitati sau pentru alte obiective.

  3. @Flanker, imaginile sunt de la inceputul conflictului. De aceea si clip’ul este marcar ca „repost”.

  4. Ca de obicei un articol minunat marca ww.Stie cineva daca avem in dotare vehicole de geniu pe sasiu de Leopard 1,si daca avem,cate?NU mai retin sursa,dar parca au fost aduse impreuna cu Ghepard.

  5. nu are legatura cu acest articol dar ce am citit astazi intr-o revista italiana care se numeste aeronautica e difesa ma lasat putin cracanat 1 pag.7 scrie ca uss donald cook care este un distugator care are in dotare sistemul aegis a suferit 12 atacuri simulate din partea unui avion su -24 care inainte de a efectua aceste atucuri a reusit sa dezactiveze toate sistemele electronice de la bordul navei creind panica la bord, avionul avind la bord un dispozitiv secret numit khibiny,poate cineva sa confirme sau nu acest caz 2 pag 54 scrie ca in romania exista o societate se numeste simultec care a furnizat aviatiei militare din macedonia un simulator de zbor pentru elicopterul de lupta m-24 prin intermediul elbit sistem ma intreb daca este adevart

  6. revista e din martie 2015 e adevarat ca sa intamplat anul trecut dar ma interesa daca acel dispozitiv din dotarea aviatiei ruse e asa de performant

    • Ca sa poti bruia senzorii radar unei nave de tipul ala iti trebuie mai multe emitatorare, pe game diferite de frecventa si cu putere suficienta incat sa acopere emitatoarele navei-tinta ceea ce e cam greu de facut daca nu ai la dispozitie un avion mare de tot ca sa care generatoarele. A fost doar un banc marca Vocea Rusiei.
      Nu mai vorbesc ca ai nevoie de bruiaj de banda pentru ca radarele principale ale navei sunt cu salt de frecventa.

  7. Off topic.
    ,,„Vladimir Puţin este în viaţă, dar a fost neutralizat”, a declarat sâmbătă noapte unul dintre apropiaţii liderului rus, Geidar Dzemal, lider al Comitetului Naţional Islamic.”
    http://www.cotidianul.ro/putin-a-fost-neutralizat-noi-informatii-despre-disparitia-liderului-rus-258212/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *