Și nu este vorba despre vreo glumă ci tristul adevăr exprimat de ministrul belgian al apărării – Theo Francken – care a spus că teritoriul țării sale este prea mic pentru a permite zboruri de antrenament ale F 35A belgiene și se caută soluții în alte țări amice:”Our airspace will not be enough to absorb training missions.”
Este adevărat că Belgia nu avea suficient spațiu aerian nici pentru flota de F 16, așa că nimic nou sub soare, doar că F 35A vine cu o altă problema spinoasă: zgomotul.
Ei bine, motorul unui F 35A este mult mai puternic decât cel al unui F 16 și pe cale de consecință produce mult mai mult zgomot, cam de cinci ori mai mult conform olandezilor care l-au măsurat în preajma bazei aeriene de la Leeuwarden.
„These training abroad, aș well aș the increased use of flight simulators, could relieve at least part of the burden on the residents of the air bases because these new fighter-bombers are more, if not much noisier, than their predecessors,” scrie agenția de știri Belga.
Și cum scară decibelilor este una logaritimica, asta înseamnă că o creștere cu trei decibeli duce la o dublare a nivelului de zgomot. Olandezii au înregistrat nivele de 110 – 120 decibeli, un nivel care efectiv produce durere în ureche.
„The sound of an F-35 literally hurts your ears. I discovered the F-35 în 2014 at the Nellis Air Force Băse, near Las Vegas. What immediately struck me is that the F-35 not only produces more noise than the F-16, it is also much more irritating,” a declarat colonelul Roger Housen pentru cotidianul Het Laatste Nieuws.
Belgia are un teritoriu de un pic peste 30 de mii de kmp, dar măcar este o țară cu un relief plat, pe când Elveția este una cu un relief numai munți și vai între ei, de unde rezultă că la elvețieni lucrurile sunt chiar mai complicate, zgomotul motorului fiind amplificat de munții din jurul bazei aeriene.
Așa că deși Elveția este un pic mai mare – 41 de mii kmp, munții și văile sale sunt extrem de problematice din acest punct de vedere. Însă, în bună tradiție elvețiană, DDPS – ministerul local al apărării minte cu nerușinare și declară că în problema zgomotului F 35A – “isolated take-off of the F-35A is a bit noisier” decât un F/A-18 – este ca și rezolvată prin reducerea numărului de zboruri, sau în cuvintele lor:”annual exposure will remain roughly at the current level due to the significant reduction în the number of air movements.”
Doar că elevetienii vor auzi cu urechile lor F 35A și la fel ca în cazul prețului final s-ar putea să fie un pic șocați, din punct de vedere fizic de această dată. Bașca că bazele aeriene elvețiene au în general piste mai scurte și este nevoie ca la decolare să fie folosit mai mereu fortajul, ceea ce evident că nu duce la reducerea nivelului de zgomot ci chiar dimpotrivă…
GeorgeGMT
