F22 Raptor la modernizare

Cererea de buget a Pentagonului pentru anul fiscal 2026 (FY26) contine planurile de modernizare a avioanelor  F-22 Raptor, in valoare de 90 mil.$ pentru a cerceta extinderea capacitatii de supravietuire si a performantei in lupta.

In respectivul pachet intra, potrivit informatiilor publice:

  • Sistemul de aparare in infrarosu (IRDS) ,
  • ameliorarea capacitatilor stealth ale aeronavei (Low Observable, LO),
  • capacitati radar imbunatatite (Synthetic Aperture Dynamic Radar, SAR)
  • modernizarea pachetului de razboi electronic.

Se mai au in vedere senzorii compacti distribuiti de cautare si urmarire in infrarosu (IRST), o noua interfata a pilotului (PVI) si, pentru extinderea razei de actiune, rezervoare de combustibil cu semnatura radar redusa, prevazute a fi detasabile in situatii de necesitate.

Este foarte probabil ca modernizarea sa nu includa doar aeronavele la standard Block 30 cat si cele la mai vechiul standard Block 20, folosite in acest moment preponderent pentru antrenament. Cu noile capacitati, acestea din urma ar putea fi folosite in ultima instanta si in lupta, USAF fiind interesata sa extinda aceasta capacitate in urma amanarii programului NGAD.

Desen: F-22 cu containere de recunoaștere sub aripi și rezervoare de combustibil stealth, lansand JATM (sursa twz/ U.S. Air Force via Gen. Mark Kelly)

Aeronava va mai integra la un moment dat racheta cu raza lunga de actiune AIM-260 JATM, atunci cand dezvoltarea sa va fi terminata, cu menirea de a complementa, iar in timp de a inlocui actuala AIM-120 AMRAAM.

F-22 cu ansamblu de rezervoare suplimentare cu rezistenta redusa la inaintare – Low Drag Tank and Pylon (LDTP) (sursa TheDefensePost)

USAF au in dotare 185 de aeronave F-22, dintre care doar 143 sunt apte de lupta, restul avand rolul de antrenament si testare. Pe langa asta, trebuie avuta in vedere indisponibilitatea unei parti a flotei din cauza defectiunilor si operatiunilor aferente de intretinere si reparatii.

Scurta comparatie intre generatiile de aeronave americane pentru dominatie aeriana, aflate in uz (sursa The War Zone)

Mergand cu un deceniu in urma in timp, la nivelul anului 2015, potrivit anumitor surse, disponibilitatea operationala era de doar 63% in cazul Raptorului, o crestere semnificativa fata de 2005, cand era evaluata la doar 40%. Aproximativ 162 dintre aeronavele Raptor aveau la acel moment nevoie de un ansamblu de 5 modificari structurale (in cadrul unui program de tip Mid Life Update estimat la 350 mil. dolari SUA) printre care o inlocuire a unor elemente ale fuselajului central si sectiunii incastrarii motoarelor, pentru a permite atingerea duratei de viata de 8000 de ore a fiecarei celule.

Programul de prelungire a vietii structurii

Un alt program, denumit „reliability and maintainability maturation programme (RAMMP)”, prevazut la acel moment a se desfasura pana in 2021 consta in achizitionarea si montarea a 10.824 kit-uri de upgrade in valoare de 1,7 mld. dolari SUA. Programul cuprindea de la corectia diverselor disfunctionalitati la modernizari ale afisajelor din cabina pilotului. USAF executa programul de inlocuire pe loturi a cate 9 aeronave simultan, cu o durata medie de 131 de zile de imobilizare a aeronavei pentru lucrari. 4 dintre cele 13 locatii de modernizare erau blocate cu repararea invelisului antiradar in zona prizeilor de aer, ceea ce a incetinit programul RAMMP. Potrivit rapoartelor USAF din acel moment, programul RAMMP ar fi permis  o crestere cu 3% a disponibilitatii parcului iar numarul de ore de intretinere/persoana pentru ora de zbor ar fi scazut cu 10%, de la 46,6 ore la 41,9 ore.

Un al treilea program in valoare de alte cateva miliarde de dolari SUA era aducerea la nivel 3.2 a avionicii prin integrarea ultimelor modele de rachete AIM-120 AMRAAM si AIM-9 Sidewinder, modernizarea legaturii de date, a sistemulu ide evitare a ciocnirii cu solul, dar si corectarea deficientelor sistemului de oxigen al pilotului.

Deja in 2014, oficiul de raportari financiare al guvernului SUA („Government Accountability Office”) anuntase un cost total al programului de modernizari al F22 Raptor pana in acel moment ca fiind de 11,2 miliarde de dolari SUA, cu peste 60% din suma fiind cheltuita dupa 2003.

 

Revenind in zilele noastre…

Senzorii compacti si distribuiti, in spectru infrarosu, denumiti TacIRST, au fost prezentati public pentru prima oara in 2022, dar la ei se lucreaza de mai multi ani. Acestia au fost testati inclusiv pe avioane F-5 Tiger II Agressor.

NGFWH (sursa Af.mil)

De asemenea, tot pentru modernizarea lui F22, in 2022 USAF a acordat companiei LIFT Airborne Technologies contractul pentru dezvoltarea unei noi casti pentru piloti:  Next Generation Fixed Wing Helmet (NGFWH), care va inlocui modelul actual HGU-55.

F22 cu noul invelis de tip panouri-oglinda (Sursa: Reddit)

S-a mai studiat pe F-22 un nou invelis de reducere a semnaturii radar care semana cu niste mici panouri asemanatoare oglinzilor, programul trebuind sa se aplice si lui F-35. Insa nimic nu a mai aparut public despre acest program si este posibil ca pentru F-22 sa se aplice alte tehnologii, mai conventionale.

Si iata ca, vorba aceea, obrazul subtire cu cheltuiala se tine…

 

Prin aceste programe USAF incearca mentinerea Raptorului in varful lantului trofic suficient de mult timp pana la introducerea in numere semnificative a generatiei urmatoare de superioritate aeriana, reprezentate inclusiv de proaspat anuntatul F-47. Si asta in timp ce chinezii pluseaza aproape in fiecare an cu cel putin un nou model de aeronava cu caracteristici „furisate”…

 

Marius Zgureanu

Surse:

New F-22 Upgrade Package To Keep The Jets Viable Laid Out

F-22 Raptor retrofit to take longer, but availability hits 63% | News | Flight Global

Lockheed-Martin / Boeing F-22 Raptor; Assessing the F-22A Raptor

F-22 Stealth Fuel Tanks Could Be Adapted for Other Aircraft

24 de comentarii:

  1. Chiar dacă prin 2000 F22 era și probabil încă este un inamic feroce. Nava are mari minusuri din cauza cărora nu a fost cumpărată în nr mare. Printre acestea:
    Cost eficienta. E foarte scump. Atît de scump încît a fost lipsit de radare laterale care erau planificate, dar nu s-au instalat pentru a reduce prețul. Și oricum a rămas foarte scump. Numărul redus și nivelul de complexitate tehnologică a făcut să fie unul din cele mai rar disponibile în us air force.
    Dispune de o structură compactă a corpului. Fapt care reduce mult orice încercare de a fi modernizat. Nu ai unde mări capacitatea de combustibil intern așa că luați tancuri externe care măresc nivelul de radio observabilitate. Cala pentru armament este strimta și nu ai unde șo mărești. Socotit inițial pentru 2 aim 9 și 6 aim 120. Cu greu se adaptează pentru alte muniții. Nu va putea încorpora AIM 178B. Și se pare că poate încorpora doar patru Metrouri.
    Probabil că americanii vor fi capabili să rezolve cîte ceva din probleme de copilărie. Exemplu problemele cu vopseaua anti radar care se uzează rapid si prin soft îl vor înfrăți cu METEOR. Eu mari schimbări nu aștept.

    2
  2. Un articol cum imi place mie, fara politica, dar cu tehnica; merci!
    Citeva notite:
    1. Ranforsarea unor zone structurale la numai 840 de ore ar putea insemna o anumita subdimensionare. Bordul de atac, dupa peste 4000 de ore ar insemna zbor des in regim supersonic, atunci cind se incalzeste bordul.
    2. Nu pricep cum de rezervorul suplimantar ar fi stealth
    3. Am multe intrebari privind “invelisul” oglinda. Se pare imbunatateste invizibilitatea vis a vis de IR!? Dar e vorba de invelis, (skin), sau de acoperire (coating)?
    4. Pt realizarea stealth sunt citeva lucruri care se contrazic. Orice material bun conducator de electricitate e vazut pregnant de radar. Dar, pe de alta parte, materiale compozite, izolante d. p.d.v electric, sunt transparente razelor radar, atentie transparente, nu absorbante. Insa la avioane toate componentele trebuiesc legate la masa, deoarece in zbor se incarca electrostatic, lucru care ar putea duce la scintei, ca sa nu mai vorbim de catastrofa care s-ar putea intimpla pe furtuna, cind sunt fulgere si cind Mr Faraday si-a pierdut cusca. La avioanele clasice, chiar si cele din fibra de carbon, fibra care e cumva buna conducatoare de electricitate, se folosesc meshuri de cupru, sau diferite paste metalizate tocmai pt a realiza acea punere la masa. Si conurile din fibra de sticla de la avioanele civile, care protejeaza radarele de vreme, au insertii metalice tocmai pt a echilibra diferenta de potential electric intre componente.
    5. Deci nu cred ca “invelisul” e oglinda, ci cred ca-i vorba doar de coating.
    6. As fi totusi f curios sa aflu din ce e format acest coating, presupun ca e ceva care ABSOARBE razele radar.

    8
  3. Chiar si la trenuri e importanta punerea la masa, pe nemteste se spune Elektromagnetische Verträglichkeit. Nu numai pt incarcarea electrostatica dar si pt cazul in care se rupe cablul de tensiune si cade pe acoperisul trenului. Este obligatorie formarea rapida a scurtcircuitului cablu sina pt a se decupla automat reteaua de alimentare cu curent.

    La avioane testarea EMV face parte din testele standard. Au fost chiar catastrofe atunci cind s-au produs scintei in jurul rezervoarelor.

    4
  4. Eu cred ca muscalii l-ar moderniza altfel: ar face un coteț din ala de găini din bare ranforsate ca la tancuri deasupra cabinei pilotului si ar prinde cu nituri de fuselaj niste capace de toaleta din superplastic chinezesc de diferite culori…

    9
  5. mirror-like reflective coating panels: https://www.zona-militar.com/en/2025/04/30/images-of-u-s-navy-f-35c-fighters-equipped-with-a-new-mirror-like-reflective-coating-designed-to-counter-irst-systems-are-unveiled/?hl=en-US
    Sunt puține descrieri, dar pare coating nu skin, iar rolul rau este pentru reducerea razei de detectie in spectru IR.

    5
  6. Putin off…..o privire de foarte aproape a lui J-20. Sincer,cred ca mai are pana la nivelul lui F-22 sau F-35.
    https://www.youtube.com/watch?v=WWEaoBjFT5E

    4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *