Formarea pilotilor ucraineni de F-16 in Romania

Desi pare unul dintre putinele lucruri concrete vizand Romania in urma ultimului summit al NATO si mult anuntat de autoritatile noastre, exista totusi niste semne serioase de intrebare despre cum va fi organizat.

Pe 11 iulie, la summitul NATO din Lituania a fost anuntata formarea unei „coalitii” de 11 tari pentru a antrena pilotii ucraineni pe avioanele de lupta F-16, cele 11 tari fiind: Danemarca, Olanda, Belgia, Canada, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia, Romania, Suedia si Regatul Unit.

Autoritatile romane au anuntat chiar posibilitatea inceperii inca din luna august a acestui program prin infiintarea unui centru regional de pregatire la Baza Aeriana 86 de la Borcea… dar data pare mai mult speculativa, mai probabila fiind dupa jumatatea lui septembrie.

Si aici e important ce declara Ray Piselli, vicepreşedinte Afaceri Internaţionale, Lockheed Martin (sursa TVR): Contribuția noastră va consta în furnizarea tehnologiei, gestionarea planurilor de formare a piloților. Antrenăm piloți de F16 în întreaga lume, deci expertiza noastră în acest domeniu este ceea ce ne reprezintă. Conform cererii primite, se doreşte ca acest Centru să fie operațional în al patrulea trimestru al acestui an, dar eu cred că va fi mai târziu, undeva la începutul anului viitor.  Ne așteptăm ca întâi să fie antrenați aici piloții români și, ulterior, să se extindă pregătirea la nivel regional, inclusiv pentru piloții ucraineni, mai târziu, în cursul anului viitor. Sunt foarte multe reglementări guvernamentale la care trebuie lucrat”. Un alt contractor american din domeniul aeronautic a anunțat că angajează instructori de F16 și tehnicieni, cu cerințe specifice și nivel secret, contractul fiind pentru România, la Borcea.

Dincolo de cele cateva F-16 dubla comanda de origine portugheza este foarte putin probabil ca olandezii, danezii, belgienii sau norvegienii sa asigure alte avioane suplimentare intr-un timp atat de scurt, in cateva luni cel mai devreme, si mai realist dupa sfarsitul lui 2023. A si fost anuntat ca este foarte probabil a folosi in prima faza cateva dintre aparatele actualei escadrile operationale romanesti.

Aceasta inseamna ca prima parte a efortului de formare ar fi suportat de celule noastre, care s-ar suprapune si cu efortul de formare al pilotilor pentru cele 2 escadrile „norvegiene”. Ceea ce ar fi putin cam nefericit, intr-un moment in care apararea noastra aeriana sta intr-un picior din cauza retragerii MIG-21 Lancer, bazandu-se pe o singura escadrila de F-16 si cateva avioane rotite de NATO si SUA pe la noi. Este adevarat, autoritatile romane au anuntat intentia de a antrena mai intai pilotii romani pentru cele 2 noi escadrile, insa ucrainenii fac presiuni cerand rezultate cu privire la propriii piloti incepand cu peste 6 luni.

Dupa cum sustin inca din momentul anuntului achizitiei celor 32 de avioane F-16 din Norvegia, aceasta achizitie nu bifeaza complet nevoile Romaniei, care ar trebui sa mai cumpere cel putin o duzina (recomandat doua) de aeronave cu mai multa resursa, dintre care cel putin 6-8 dubla comanda. Si asta deoarece la momentul respectiv era clar ca se astepta un efort de formare a zecilor de piloti (raport numar piloti versus aparate de dorit a fi cel putin 1,5) pentru cele doua escadrile, complementar programului de formare al USAF (care sper sa se mai faca pentru majoritatea pilotilor).

Odata cu anuntul infiintarii scolii de zbor regionale pentru F-16 in Romania, lotul suplimentar de aparate este cu atat mai justificat.

In plus aceasta escadrila suplimentara ar putea asigura completarea lotului portughez pentru a mentine 2 escadrile ( sau 3 minimaliste) inca operationale dupa 2033, la expirarea resursei unei mari parti a parcului provenit din Norvegia. Ar putea contribui si la menajarea si prelungirea duratei de exploatare cu cativa ani a parcului norvegian, aparate care ar putea fi apoi mentinute cu o prelungire minimala de resursa doar pentru situatii/misiuni de urgenta. Fiind si printre ultimii utilizatori de F-16 A/B MLU, este nevoie si de un lot de canibalizare sau pentru a inlocui pierderile de celule in urma posibilelor accidente in anii de operare.

In ipoteza unei disponibilitati operationale imediate de doar 60% din intregul lot, un calcul simplist arata ca pentru a avea cate 10 aparate operationale in fiecare din cele 4 escadrile in urmatorul deceniu, ar fi nevoie de un inventar total de minim 68 de aparate iar ulterior pentru a mentine 3 escadrile a cate 12 aparate operationale, ar fi nevoie de minim 60 de aparate. Si asta fara a mai mentiona lotul de celule pentru canibalizare.

 

Desi olandezii (care vor disponibiliza cateva avioane pentru programul de antrenament al ucrainenilor), belgienii si danezii ar avea cateva duzini de F-16 disponibilizabile relativ rapid, majoritatea lor au resursa ramasa relativ redusa, similara cu norvegienele, probabil si mai redusa in cazul celor biloc, de antrenament. Probabil nu ar fi imposibil de identificat printre acestea o mana de aparate cu ceva mai multa resursa disponibila, insa pentru asigura totalul necesarului, mai degraba AMARG (daca nu au taiat sau transformat in drone ultimele celule de F-16 A/B) sau portughezii ar trebui sa fie sursa principala.

Numarul mare de celule biloc ar putea fi folosit odata ce programul de formare va scadea in intensitate prin transformarea in platforme pentru misiuni de sprijin, de coordonare si interfata cu sistemele de drone (MUM-T).

Respectiva escadrila de antrenament ar putea evolua rolul de scoala prin a furniza alternativ si optiunea de simulare a agresorilor in exercitiile NATO din Europa. Si mai incolo, cand vom avea F-35, escadrila ar putea contribui la pastrarea unui numar de ore de zbor pe supersonic a pilotilor militari romani, solicitand mai putin parcul de F-35. Cu o cabina amenajata similar celei de F-35, F-16 ar putea emula majoritatea misiunilor lui F-35, la un cost mai redus si oferi si o capacitate de zbor biloc pe care F-35 nu o are.

 

Dar deja anticipam prea mult… .

 

Marius Zgureanu

 

 

 

 

59 de comentarii:

  1. Italienii zic că Danemarca va furniza ceva F 16 cu dubla comanda. Nu specifica cite.
    Eu totuși mă întreb de ce nu am trimis deja/ nu trimitem in USA piloți la formare.
    Au americanos o școală specială pentru F 16.
    Cu 3 cursuri complementare unu la altul. Și vreo 80 de F – uri doar pentru asta .
    Sigur e vechea poveste. Banii ( că costa sa tii pe Ion și Vasile 6 luni in USA. Basca trebuie sa contribui și la cheltuielile scolii. )
    Iar 1 decembrie cu avalanșa de avansări, pensionari, reangajări nu ne lasă.

    14
    • Deja sunt piloți în SUA. Problema este ca nu suntem singurii cu piloți la formare. Trecerea pe F 16 dureaza în jur de 3 ani.

      3
  2. SUA nu au de donat niște F 16 cu dublă comanda ? Am putea sa I întrebam? Ca e în interesul alianței sa aivă cât mai mulți piloți pregătiți..

    4
  3. Probabil se vor mai cumpara duble F-16A/B pe unde se mai gasesc, mai contribuie si aliatii, insailam noi ceva, e clar ca mai avem nevoie. La fel si cu alte exemplare pentru canibalizare, probabil se va face.

    Pana la urma 72 de avioane in 3 escadrile ar fi un minim…problema e ce facem dupa F-16A/B pentru ca nu cred ca vom lua numai F-35, nici n-ar fi economic de pilda sa faci politie aeriana cu asa ceva. Mai tragi de F-16 A/B dar parca ar fi mai util si ceva nou.

    Personal cred ca ar fi nevoie de o reconfigurare/redimensionare. La momentul asta Marina are multe nave „balast”; probabil o sa ma contrazica Nicolae dar personal cred ca 4 sau 6 corvete mai specializate pe ASW, 2 submarine si in rest corvete gen Visby sunt suficiente pentru noi; in rest bani bagati in elicoptere, RIM, drone si baterii de coasta iar surplusul sa se duca catre aviatie. Regandita dotarea flotei fluviale pentru a asigura si capacitate costiera limitata, pentru suportul RIM.

    Personal cred ca aviatia ar trebui sa aiba prioritate pentru ca poate asigura un spectru mai larg de misiuni ca marina militara; necesitatea unei capacitati de lovire anti-nava poate fi preluata de integrarea NSM pe F-16 si F-35, elicopterele si dronele pot asigura necesitatea maritime surveillance/ASW etc.

    20
  4. Vor forma fix o duda! Deja am impresia ca vesticilor a cam inceput sa li se acreasca de pretentiile astora. Un pilot de F16(mai ales daca provine din „scoala sovietica”) nu il formezi in cateva luni. Romanii au stat ani de zile prin Portugalia. Si veneau de pe Lancer care nu mai avea decat celula si motorul rusesti. Deci mult mai usor decat unuia care a zburat toata viata pe rusoaice 100%. Si nu cred ca vor sa isi faca de ras avionul(care in variantele care vor ajunge acolo nu e block 52 sau 70),pilotat fiind si de niste incepatori. Odata ajunse pe front, rusii vor incepe o vanatoare in toata regula. Cu antiaeriana, sukhoiuri, indiferent de pierderi. In plus, dupa cum s au comportat la vilnius, nu cred ca vesticii mai au asa dorinta de ajutor. Pe motiv de energie scumpa, Germanistanul e de doua trimestre in recesiune.Franta(care are kklau energie nucleara) si Portugalia sunt ridicate la cer ptr niste cresteri infime. La anul sunt alegeri europarlamentare, basca in vreo cateva tari maricele. Iar euroscepticii si dreapta sunt pe val. Pana si bideul american, in bugetul de anul viitor(883 melearde) a cerut doar vreo 300 milioane ajutor ptr ukr. Un plin de pac3mse ptr o baterie patriot!!! Dupa ofensiva de vara, probabil vor incepe negocierile.

    18
      • Au iesit o duda! Pe al doilea au ramas pe zero, nici pozitiv, nici negativ. Dar per total 6 luni sunt pe minus. Astea sunt bla bla uri ptr fraieri. Sau ai impresia ca doar la noi se fac manareli?? La anul la alegeri, cheliuta e pe faras. Anul asta a pierdut Berlinul dupa multe zeci de ani. Daca mai tine mult industria pe energie scumpa(verde+gnl) se alege praful de motorul. UE. Basf ul investeste 10 melearde in comunista China, ca iese profit mai mare acolo.

        7
    • Vise umede rusnacule!

      10
    • si la final te-ai trezit de dimineata tot in patul tau.
      acu pe bune, tu ai inteles de ce le trebuie F16?
      Nu pentru dogfight (rezervat aiuritilor ce viseaza show-uri aeriene) ci pentru datalink si capacitatea de a primi dinamic tinte cat este in aer.
      Acum daca vor sa lanseze un StormShadow cu Su24 sau un HARM cu MIG 29, prima ca pot trage doar in tinte statice si a doua ca pot seta coordonatele tintei de la baza dinainte de plecare. Deci dureaza circa 1h de cand se ia decizia (asa zic ucrainienii)
      Pe cand daca ai in aer un aparat compatibil cu plin facut, cu datele de la AWACS/drona/satelit, acesta poate seta tinta si lansa instant plus ca poate oferi corectie.
      In Irak si Serbia aliatii foloseau capcane pentru a activa AA ul dupa care trimiteau HARM. Acum HARM nu mai este eficient pentru ca rusii opresc staiile si cel mai probabil ca le schimba pozitia.
      Al doilea mare plus este compatibilitatea cu stocurile de rachete imense detinute de aliati.
      Al treilea este ca armamentul ancrosat este net superior celui sovietic, lucru demonstrat faptic in 70 de ani.
      Uite numai asa de dragul conversatiei, Norvegienii au sute de Penguin care se pot agata de F16 lor. Un F16 cu asa ceva sub el poate face ravagii in flota rusa din MN care se bazeaza pe Igla S si Verba ce nu ajung la 10 km. Armament dus la casare, fara sa vorbim despre prospaturi.
      Legat de „vanatoare” fa bine si nu mai citi doar Pravda, vezi ca sunt pe net zeci de fotografii si filme cu fostele baze aeriene sovietice si cum arata bunkerele in care tineau avioanele. Gasesti pana si desene tehnologice. Iar Ucraina era in top pentru ca la Vinitsa era comandamentul aviatiei strategice URSS. Asa poate intelegi de ce dupa 1 an jumate rusii nu pot distruge stocurile de arment vestic si avioanele.

      25
      • Si dupa cateva luni, aia vor putea sa faca tot ce enumeri matale?? Vezi sa nu! Cred ca nici sa decoleze in simpla comanda nu vor reusi!! La F16 nici macar mansa nu este ca la rusoaice. Nu mai vorbesc de HOTAS sau castile cu afisarea inf de zbor. Repet, baietii nostri, venind de pe soimi si lancere cu hotas, casti virtuale, electronica vestica, etc s au antrenat vreo 3 ani ptr F16. Si ajunsi in tara au mai durat vreo 2 ani pana au capatat certificarile ptr lupta. Dar tu, continua sa visezi frumos, este dreptul tau!

        10
        • ar fi bine ca mata sa studiezi si alte surse (in afara de pravda.ru) inainte de a te lansa in afirmatii.
          Conform celor spuse de ownerii platformei (americanos), pentru ca un pilot experimentat sa se poata zbura pe noile comenzi e nevoie de 1 luna. Partea mai complexa este sa invete sa exploateze la maxim capabilitatile avionicii performante vestice. Daca vrei sa folosesti un F16 la nivel de Mig 29 probabil ca e vorba de 3-4 luni, ce au si declarat.
          Acum termenele astea sunt in conditii de training pe timp de pace, asa si Patriot sau Iris-t necesitau 1 an de antrenament (de ex la noi) si uite ca dupa cateva luni sunt capabili sa doboare ligheane sovietice.
          Asa de amorul discutiei, sa stii ca operatorii de platforme mai simple, pentru a ajunge la acelasi rezultat dezvolta skill-uri mai complexe (suplinesc lipsa de performanta a echipamentului) fata de operatorii platformelor moderne mult mai complexe. De la platforme vechi la noi se poate face tranzitia, invers este super complex. Un operator de radar P18 deducea totul prin calcule proprii, reglaje aparat si experienta. Unul de radar modern citeste pe un ecran ce a indentificat soft-ul. Cel de pe P18 s-a adaptat rapid la cele noi, invers este imposibil.
          Legat de StormShadow, nu este singura racheta de croaziera din inventarul NATO.
          Legat de exploatarea F16 nu pilotii sau armametul.vor fi provocarile principale ci echipa tehnica de la sol. Un pilot poate invata destul de repede sa treaca pe F16, dar un mecanic, electronist sau programator vor avea nevoie de mult timp si asta in conditii de razboi cand la defectele mecanice se mai adauga si cele de lupta. Ucrainienii au azi fabrici care refac Su sau Mig de la 0, de la motor pana la airframe sau avionica.
          La F-uri va fi dificil, prima ca nu stiu si a doua ca nu au piese.
          Noi am spus ca facem training, dar s-a gandit cineva daca nu cumva le vom face traininig pe martea de mentenanta?
          Un alt avantaj al F16 este rezistenta la EW. Se zvonea inca din anii ’90 ca MiG-ul 29 primit de la moldoveani avea in plus fata de ale nostre antene de EW in aripi. Dispozitivul asta se pare ca buia la greu radarul (mai slab) al celui detinut de noi. Folclorul era ca rusii se gandisera inca din fabricatie sa aibe un avantaj impotriva aliatilor. Si cum cele slovace sau poloneze sunt tot 9.12 (OPW) ca ale nostre, e clar ca au aceeasi problema.

          12
          • Una calda legata de prietenii ukrii aviatori. Primii 6(SASE) abia incep in UK un curs intensiv de 4 luni de engleza specifica aviatiei. Antrenamentele incep abia in ianuarie si SE SPERA sa reuseasca SA ZBOARE pe F16 pana vara viitoare. SA ZBORE, probabil in simpla comanda. Pana la misiuni de lupta cine stie cat mai este nevoie. Dar tu, off course, o sa o continui cu batman, batman, superman, spyderman

        • @ strumf
          3 ani ?)) fii serios omule, ucrainenii pot avea un pilot de F 16 timp de 5 minute, cat durează sa imprimi un pasaport.
          Exista zeci de piloți stra-stra-stra- străbunii cărora au fost cazaci!! mai exista zeci de piloti insurati cu ucrainence care vor pasaport!!

          7
      • Apropo, storm shadow/scalp nu este integrata pe F16. Asa ca vor fi in aceeasi situatie.

        5
      • Eu as spune ca e foarte simpla chestia.

        Cand a inceput razboiul Ucraina avea un numar de aparate.
        Care s-au mai dus dintre ele.
        Nu mai sunt cate trebuiau.

        In plus , la inceputul conflictului Ucraina era „la primire”.
        Si Su27 Mig29 si ce mai aveau ei , erau cat de cat ok ptr „scopul” de atunci.
        Aparatele alea erau „de vanatoare” , cu putine capabilitati de atac la sol , in principal la vedere.

        De atunci conflictul a evoluat.
        Ucraina are nevoie acum de aparate.
        De a „repune” ce a pierdut.
        In plus are nevoie de o capacitate de atac la sol ..si de aparate care sa mentina un relativ „off-set”(sa poata ataca de la distante si cu viteze care sa le mentina intr-o relativa siguranta. Si din prisma „senzorilor” de avertizare/situational awerness imbarcati).
        Caci Su 24 si 25 care mai rezista pe la ei sunt relativ surde si chioare impotriva AAA rusesc divers de la sol.

        Ori , in conditiile date F16 indeplineste toate cerintele.

        Nu e o problema de moft.

        Cand cerinta te impinge ..vor face „solutiile” sa mearga.
        Indiferent de calendarul si cronologiile si „cunostintele” comentatorilor de pe aici.

        Daca s-a decis/se decide ca F16 cu harm sub aripi trebuie sa zboare in noiembrie va zbura.

        Dupa aceea vor fi destui ca sa disece ce si cum.

        Pana atunci e un motiv in plus sa se mai puna vreo doua carti pe masa rusilor. Intre timp multe „linii rosii” s-au incalcat si de o parte si de alta.
        Subtil li se pune si o chestie de echilibrat balanta.

        4
      • Americanii sustineau ca nu ofera „real time targeting” ucrainieniilor deci awacs/drona/satelit integrat cu f16 ucrainian cam cade.

        2
    • Cum te simti zilnic cu tine insuti cand stii ca denaturezi orice informatie care ajunge la tine si apoi mai ai si tupeul s-o expui in public? Ori poate atat te duce pe tine logica si intelegi toul fix pe dos?

      Si vezi ca munitiile alea cu dispersie trimise Ucrainei in urma summit-ului de la Vilnius fac minuni pe front. Da, sumit-ul ala in care vesticii au ramas fara „dorinta de ajutor”.

      Tu inca mai ai vise umede cu aviatia ruseasca inexistenta pe front, aia de e doborata de niste Wagner transportati in microbuze.

      8
      • Munitia cluster le au dat o din cel mai simplu motiv. Nu prea mai au(au spus o singuri cu subiect si predicat) munitie normala de 155mm sau ptr himars. Dar aveau pe stocuri ramasa din asta cluster dupa ce au semnat acum ceva timp ca este „inumana”. Asa ca ei scapa de ea iar aia au cu ce sa traga. Basca e buna sa deminezi suprafete mari de teren. Se zice ca din sept-oct ukrii vor primi Abrams. Nu cred ca vor sa pateasca ce au patit leo2 si challlenger.

      • Cum ma simt?? PERFECT!!!

  5. Noua pentru politie americana ne trebuie un avion low cost gen FA 50. Spataru vorbea de ceva fabricat loco, dar stim cum este la noi in Romania….

    4
    • pai zboara prea mult pilotii nostri pe f16 hai sa mai taiem din ore cu o alta platforma…..pe langa restul problemelor logistice.

      5
  6. Legat de canibalizare, nu era vorba ca cumparam pe langa avioane si stocul de piese de schimb si motoare rezerva de la norvegieni?

    Daca norvegienii se laudau cu cea mai buna intretinere a f16 din lume, merg pe idea ca ei nu canibalizau ci foloseau piese de schimb din stoc, mentenanta ca la carte.

    Adica este si o alta solutie vs canibalizare(probabil la noi se va merge pe canibalizare) dar un mic licar de speranta…

    3
  7. Ucrainenii să facă „presiuni” abia când vor demonstra REALIZĂRI nu doar mofturi!
    Până una alta demonstrează mai mult gafe în contraofensiva asta…
    Zilele trecute era un articol despre un CV90 funcțional ABANDONAT de echipaj!

    10
  8. Si acum cand sustineam de vreo 5-6 ani ca dupa MLU tre sa cumparam si altceva pe langa F 35….toti sau aproape toti ziceau ca nu ne trebuie…
    Exista optiuni, F16, Gripen E/F, FA 50 fiind cea mai potrivita daca vrem trainer modern dar si cea mai nepotrivita daca vrem fighter complementary F 35 pe viitor….

    8
    • Sunt si eu de aceeasi parere..

      F-16V ar fi varianta cea mai la indemana..
      Gripen ar fi interesant cu Suedia in NATO pentru ca ai acces la Meteor, ceea ce nu pare ca va fi integrat pe F-16V si urmasul AMRAAM se lasa asteptat
      Rafale daca am avea bani fara numar 🙂 eventual la mana a doua, mai diversificam furnizorii, intarim parteneriatul strategic (stiu, e cu 2 motoare, nu e pt noi)

      FA-50 e totusi un avion de categorie usoara, ar fi preferabil pentru inlocuirea IAR-99

      De urmarit e si KF-21

      2
    • f 16 tape 7.2 reprezinta cam 70% din pretul preconizat al unui F35 in 2030 facem ieconomie la malai si luam tarate?

      2
      • ?!
        un upgrade la F-16 V (motor, avionica, radar, haveglass, etc) e pe la 35 mil.$. Si ala e peste Tape 7.2
        De unde pana unde un tape 7.2 e 70% din F-35?!

        5
        • tape 7.2 nou era 65 mil la poarta fabricii acu 3 ani de atunci nu sa mai contractat niciunu,clienti pt asa ceva avand in vedere ca india sa dus spre Rafale numai exista ,la ultimul contract Republica China a contractat vreo 49 de bucati noi ,si restul si le aduc la standard din parcul vechi ,ceea ce inseamna ca dupa 2030 si ei spera la F35 ,si noi vorbim in 2023 dupa ce am anuntat ca din 2030 luam F35 ,de upgrade la tape 7.2 pt 6.5 pe care le avem , cu banii care ii ingropi in alea si o jumate de escadrila de f35 daca iei tot iesi pe plus ,
          nu aveam nimica de comentat ,daca upgrade ala il faceam acum dar dupa 2030 ,ce facem alte miguri 21?

          • Tape 7.2 e modernizare a celulelor existente MLU.
            https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

            Confunzi cu Block 70/72, nou. De care nu are rost sa luam, tocmai pentru ca F35 putin mai incolo.
            Cum ti-am zis, modernizarea la Tape 7.2 e putin sub modernizarea la V sau BL 70/72.
            Noi probabil nu vom schimba motoare si nici alte chitibusuri… ar fi deja ceva sa schimbam radarele si ceva upgrade la avionica. Asta ar costa sub 10 mil.$/aparat.
            La americani, 608 F-16 modernizate costa 6,3 mld.$
            https://www.thedrive.com/the-war-zone/44525/608-u-s-air-force-f-16s-are-getting-the-types-largest-combined-upgrade-package-ever

            „F-16s — will receive a total of 22 modifications under the program. Planned updates include the addition of a Center Display Unit, a Programmable Data Generator, and “several other key hardware components to modernize the aircraft.” In addition, the F-16 will receive the AN/APG-83 Active Electronically Scanned Array radar (AESA), new electronic warfare capabilities, advanced mission computer, and a communications suite upgrade that includes an updated Link-16 datalink capability. The USAF says this new communication system will convert the fleet to “a high-speed data network.””

            3
            • americani fac chestia asta pt ca flota lor tre sa ramana operationala la cel mai inalt standard indiferent de situatie si isi permit , si atunci nu pot sa astepte dupa lockheed martin care e limitata la 125-150 de buc f 35 pe an de DOD din cauza de lot mic erori mici in productie pot fi usor corectate,iar de regula 40-50 de buc per lot sunt produse pt extern si atunci mai trag de ele in stilul lor,dar eu cred ca dupa 2030 nu vor mai face chestia asta de aia si graba alor nostri sa anunte ca iau f 35

      • F16 îți trebuie pentru volumul mare de armament pe care îl cară când e nevoie să însoteasca F 35…… Din ce am inteles F35 Israelian e mai capabil pe senzori și pe volumul de armament transportat. Ei se antrenează să lovească Iranul care e la mare distanta. Au venit și la noi și au facut zboruri la mica înălțime printre munți, ca asa e relieful în Iran predominant muntos.

        2
        • Nu zau 10 piloni de acrosare la f 35 si 11 la f 16 mare diferenta,la f 16 scade 2 ,1 pt lantrin ,atp ,1 pt ew si vezi unde ajungi

          1
  9. Este o abureala propagandistica.Noi nu suntem in stare sa pregatim pilotii pentru avioanele care vin din Norvegia.

    6
  10. ..eu inca nu-s pe deplin convis de acest proiect f16/avioane pt. ucraina.

    5
  11. Eu unu as face un ”busines” cu amerikanski as da la ukrainski F16, la schimb din partea americanilor cu F-35 ceva asemanator ce au facut restul tarilor cand au donat tancurile si au primit leoparzi 🙂

    1
    • Securitatea unei tari e talcioc??

      Multi nu intelegeti implicatiile investitiei in securitate.
      Si poate e mai bine asa.

      Nu se „joaca” pe schimb de jucariuse.
      Se „joaca” pe stabilitatea zonei post conflict si omogenitate la nivel de „joc” politic acceptat.
      Asta e miza cea mare si va dura si post conflict.

      Marele castig ptr noi va fi ca in sfarsit moldovenii vor putea decide ei singuri in ce culori isi vor face noile uniforme.

      Si merita tot efortul.

      9
  12. Eu propun să donăm toate vechiturile de F16 care le achiziționăm din Norvegia și să ne de-a americani 28 de F35 noi dacă se poate:))) .

    1
    • „dea”, e verbul a da.
      ca sa ne dea, trebui mai intai sa le platim.

      Sper ca nu crezi ca in contul la alea 32 F16 norvegiene obosite, care la altii erau casate, si care nu ne-au costat mai mult de 300 mil. $ vom primi tot atatea F-35. Poate vreo 2-3 aparate maxim, daca stim sa negociem.

      Dar nu e cazul.

      4
  13. According to Ray Piselli, Vice President of International Communications at Lockheed Martin, Ukrainian military personnel will receive training in Romania until the end of 2024.

    Before that, Ukrainian Air Force pilots will begin flight training on F-16 aircraft at Skrydstrup Air Base in Denmark starting in August.
    For a start, we plan to prepare two teams. There will be a total of 10 to 12 pilots plus support personnel for aircraft maintenance. Approximately 30-40 technical specialists will also be trained,” say Danish military officials
    https://newsukraine.rbc.ua/news/training-on-f-16-to-commence-in-denmark-not-1689689708.html

    2
  14. Angajari la Draken pentru Borcea:
    Draken is looking for experienced F-16 Instructor Pilots for duty at a Romanian Air Force (RoAF) F-16 Training Center located at the 86thAir Base (86AB), near Borcea Romania. Instructor pilots will be flying former Royal Netherlands Air Force (RNLAF) F-16M (F-16A/B Block-15 aircraft upgraded to the Mid-life upgrade configuration) to train RoAF pilots.
    Cerinte:
    2,000+ F-16 hours

    500+ F-16 Instructor hours, F-16 RTU Instructor Time highly desired

    Must provide statement of F-16 recency for each pilot.
    Anuntul complet:https://dejobs.org/virtual-usa/romania-f-16-instructor-pilot/1BDBFFD0863A4C379935DDBBC3EF5D59/job/

    9
  15. @MZ. Cred ca doar în caz de mare urgenta, pe frontul ucrainian, sa ne ceara SUA dacă suntem de acord sa dam Ucrainei 2 escadrile din avioanele norvegiene, ca tot mai durează pregătirea piloților pentru ele și sa ne dea la schimb tot F 16 generatie mai noua…. Altceva nu cred ca vom primi. Plus ca ucrainienii vor pierde multe din ele neavând experienta…… Mai bine sa piardă Block 15….decât Block 52 etc Zic și eu !

    1
    • nu va fi nevoie. In prima faza ucrainenii vor avea pana la 12 piloti, apoi poate loturi de cate 12. F16 ale Benelux + Danemarca + Norvegia sunt suficiente fara sa fie nevoie sa dam si noi.

      4
      • Sunt curios ce vor face pe front și câte vor rămâne întregi… ca nu e ca la tancuri, mai repara ei, le pun pe tren mai duc la polonezi… La avioane nu e simplu cine și unde le vor repara?

        • le transfera rapid la noi sau polonezi pentru reparatii, ce nu pot rezolva local si simplu.

          1
          • Dacă le aduc la noi e musai ca Lockheed Martin sa aducă piese, personal sa facă facilități pentru repararea rapida a avioanelor, nu sa le plimbe prin Europa pentru reparații, ca se termina contraofensiva ucrainenilor…. Asta îmi da speranța că indiferent unde se vor antrena piloții ucrainieni. Lockheed M v a aduce tehnologie în România pentru reparația F 16.

            1
  16. O opinie interesanta in favoarea bazei de la Bacau
    https://m.defenseromania.ro/obiectivul-e-f-35-viitorul-centru-de-f-16-din-romania-ar-trebui-sa-fie-ceea-ce-a-fost-bacaul-pentru-batranele-mig-21_623953.html
    Alte avantaje: fabrica Aerostar si aeroportul international care impart pista cu baza aeriana
    Aici si centru de mentenanta si reparatii pt F-16 acreditat de producator si aeroport pt transferul civil/militar al instructorilor straini.
    Plus, un centru urban mai dezvoltat decat Fetesti, fara suparare!

  17. https://theaviationist.com/2023/08/28/ukrainian-f-16-training/

    Training will begin in October at Morris Air National Guard Base and will be delivered by the 162nd Wing, which is in charge of training of international F-16 crews.

    “The training provided by the United States will complement the F-16 pilot and maintenance training that’s already underway in Europe and further deepens our support of the F-16 training coalition led by Denmark and the Netherlands,” Pentagon Press Secretary Air Force Brig. Gen. Pat Ryder said. “Moving forward we will remain in close consultation with the Danes, the Dutch and other allies to ensure U.S. training complements the broader coalition training efforts.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *