Germania cumpara AMRAAM

Si cumpara nu se incurca, numai putin de 969 de rachete aer-aer AIM-120C-8, plus alte diferse hangarale necesare pentru suma de 2,9 miliarde de dolari.

Cantitatea de rachete care ar urma sa fie achizitionata poate parea mare (si chiar este in termeni nominali) dar daca tinem cont de faptul ca  Luftwaffe detine in jur de 140 de avioane Eurofighter si va avea in viitor si 35 de F 35A, lucrurile se mai racoresc, rezultand o medie de peste 5,5 rachete per avion daca luam in considerare si rachetele AMRAAM aflate deja in stoc.

Ciudatenia vine din faptul ca europenii au deja o racheta aer-aer considerata chiar cea mai buna din lume: Meteor. Sau macar mai buna decat varianta achizitionata de germani: AMRAAM C-8.

Cu raza apreciata la +200km (chiar peste 300 dupa unele surse) Meteor este o racheta cu raza lunga, auto-ghidata prin radar pe partea finala a traiectoriei. Iar Germania are in dotare Meteor, pe de alta parte n-a primit sau n-a cerut Statelor Unite nici macar AIM-120D si s-a multumit doar cu varianta C-8.

MBDA Neuburg Donau Jagdgeschwader 74 mit Meteor

Atat timp cat Meteorul este fabricat in Europa de catre MBDA, are o raza extraordinara, o viteza foarte buna (motor ramjet) si este unanim recunoscuta ca fiind o racheta foarte buna, de ce mai arunci aproximativ trei miliarde de dolari pentru a cumpara aproape 1000 de rachete AMRAAM, model mai vechi, cand insasi AMRAAMul este la sfarsit de drum pentru americani?!

Iar Metor se afla in acest moment in plin proces de integrare si pe F 35, in cazul britanicilor si italienilor, asadar n-ar fi o problema nici pentru germani. In Germania racheta europeana a fost declarata apta de lupta pentru Eurofighter in august 2021.

Meteor este un produs al MBDA si are in spate un consortiu de sase natiuni: Germania, Franta, Spania, Italia, Marea Britanie si Suedia.

Sa doreasca Luftwaffe sa aiba alternativa si sa nu stea intr-o singura racheta cu raza lunga? Sa fie productia de Meteor insuficienta? Sa nu fie inca Meteor intergrata pe intreaga flota de Eurofighter?

Un pilot activ al Luftwaffe a declarat ca in varianta de lupta aer-aer Eurofighterul va dispune de patru rachete Meteor, doua AMRAAM si doua rachete cu ghidare in IIR IRIS T. Interesant de ce germanii considera un mix de rachete Meteor/AMRAAM.

Ar mai fi de spus ca Meteor nu poate fi integrata pe Eurofighter Tranche 1, dar aceste aparate vor fi scoase la pensie de noile Eurofighter Tranche IV comandate de Germania, din care 38 de unitati au fost deja aprobate de parlament inca din 2020, dintr-un total de maximum 93 de aparate posibil de achizitionat, inclusiv in varianta de razboi electronic (ECR).

 

GeorgeGMT

38 de comentarii:

  1. Și Israel pune pe Shoufa un mix de rachete ghidate radar, amraam cu de-ale lor locale, de ce nu ar fi asta o soluție mai buna și pentru eurofighter cu amraam și meteor? Și funcție de situația tactica, pilotul poate alege ce utilizează sa își doboare ținta, nu au aceleași caracteristici

    5
  2. Aceeași problema: „SUA arsenalul democratiei”. Degeaba ai cea mai buna racheta din lume (discutabil, performantele capului de dirijare definesc racheta iar alea sunt super clasificate) dacă nu poți sa fabrici decât câteva pe an.

    9
    • Ei, lasă, că nici America nu mai este pe vremea când scotea vreo 20,000 avioane pe an. Ce fabricant de armament ești când nu poți livra decât peste 5 ani? Bun, sigur nu produci F35 pentru stocuri, dar… Tot procesul pare croit doar pentru optimizarea profiturilor fabricanților nu pentru nevoile concrete de înarmare.

      7
      • Mai stii vreun avion de generatia a V-a sa fie fabricat in 150 de exemplare anual?

        Si te contrazici singur. Profitul fabricantilor vine din volumul vanzarilor, deci nu ar avea nici un motiv sa mentina productia la un nivel scazut atata timp cat produsul se vinde ca painea calda.

        20
        • Profitul LockMar vine din mentenanta. Practic, pt. foarte multi, F35 e proprietatea lor pe toata durata vietii lui. De asta sunt aproape de rata full de productie.
          Din F16 V ar scoate bani din fabricatie, mai putin din intretinere si uite cum se grabesc cu Taiwan-ul: contract semnat Q1 2019, avans platit, primul vine in Q3 2024 ( daca…) Bulgarii n-au sperante pina in 2025 pt primul avion.

          4
          • Profitul unei companii vine din vanzari. Indiferent ca vine din vanzarea produsului propriu-zis, al mentenantei sau al consultantei. Nu poti sa spui ca profitul vine doar din mentenanta. Pana sa aiba nevoie de mentenanta masiva F-35-urile, compania ce face?

            5
            • Pierde citeva milioane ( productie ). Cistiga citeva sute milioane . (mentenata CE NU APARE IN ACTE ) Vezi pina la urma
              A lmore cut-throat statement was that not only is Saab certain that the robustness and availability of the Gripen ensure that “with margin there will always be more than 50 Gripens available in peacetime”, their business intelligence based on open sources gives that for “the competition” the corresponding number would be about 35 fighters available. And that is before including the fact that Gripen would be flying less due to the GlobalEyes providing a better situational picture.

              We’ll have to see what “the competition” has to say about that.

              1
        • solutia: sa le fabrice in china

      • nevoile concrete de aparare necesita avioane care sa faca fata si avansurilor tehnologice ulterioare,productia in loturi mici garanteaza,ca nu te trezesti cu un lot de avioane de 1000 de bucati pe care peste 10 ani tre sa il arunci la gunoi,avand in vedere salturile tehnologice in domeniu

        2
        • Cit dureaza la F 35 raspunderea la un ,, avans tehnologic”” 10 ani? 20 mlrd US$? Tier one ( UK only) nu stie cind se va intergra Meteor pe F35. La piticii aia de suedezi dureaza citeva zile ,,raspunderea”. Ba ,,raspunderea ”se poate face si in aer .

          2
          • cand s a inchinat germania la rasarit? asa interpretezi tu faptul ca rusia platea taxa de pritectie germaniei? le au dat atatia ani gaze apropae gratis sa i lase astia sa ia 2 judete din ucraina sa zica si ei ca sunt mare imperiu.

            3
    • Volumele mici vin in principal din cauza problemelor cu semiconductorii – de aceea SUA si UE apasa pedala pentru a avea facilitati de productie pentru chipuri si in SUA respectiv UE.

      9
  3. Asta inseamna exact ce ai afirmat, adica industrializarea merge prost si implicit productie unica probabil inca nu sunt pregatiti sa faca serii mari.
    Avantaj America !
    PS s-ar duce de rapa si NATO …si G7 si toata economia vestului fara USA, si multi chiar pe forum canta prohodu’ SUA, ha ha ha ha hah

    12
  4. De ce cumpara germanistanul rachete aa americane desi are propria racheta mult mai potenta?? Raspunsul e simplu. Dupa multi ani cu un cancelar care se inchina la rasarit(nasoala de merkel) acum au un cancelar care se inchina spre apus. Adica politichia lor a facut un mic stanga imprejur. F35, caricioptere de transport, munitie, drone, in curand apasi de atac, tot tacamul. Doar ca la primavara, dupa alegeri, e posibil sa mai aiba nevoie de niste aliati sa conduca germanistanul. Unii de extrema dreapta care sunt pe val. Si dupa decizia catastrofala de a inchide atomo centralele sa le faca pe plac verzilor care le asigurau majoritatea fragila, cine stie ce o sa le ceara aia.

    9
  5. Meteor = Raza Lunga, cost mare.

    AMRAAM = advanced MEDIUM Range air-to-air missile, cost mai mic.

    Ceva gen Taurus vs JDAM , nu veri sa folosesti Taurs pentru orice rahat.

    Intr-un scenariu de razboi NATO vs Rusia, e bine sa ai de toate.

    16
  6. Typhoon T1 – alea vechi nu mai cred ca vor fi scoase din dotare asa cum era programat.
    Apoi este bine sa ai mai multe rachete cu caracteristici diferite cu care sa angajezi tintele inamice si mai este si pretul per racheta in joc.
    Pana una alta suma vehiculata pe F 35 varianta germana este mult mai mare decat in Finlanda – deci ma astept la un transfer de tehnologie mult mai amplu si Germania are cum sa asimileze mult mai multe in industria proprie in comparatie cu Finlanda sau Belgia sau chiar Olanda. Deci ma astept ca flota Germaniei te Typhoon + F 35 sa creasca in viitor.

    7
    • Germania a platit 240 milioane de dolari pe F35.

      Aici un video, care explica ce intra in alea 240 de milioane :
      https://www.youtube.com/watch?v=5MEZawAJmJg&t=1s&ab_channel=MilitaryAviationHistory

      Pana cand au destule F35 si Eurofighter ECR, nemtii o sa mai foloseasca Tornado, in total au in jur de 100 bucati, care pot folosi AMRAAM, dar nu si Meteor.
      Iar F35 inca nu are certificare pentru Meteor.

      Daca aduni in total numarul de Eurofighter + F35 + Tornado, cele 1100 AMRAAM ( puse si cele la pachet din comanda de F35 ) nu mai par asa multe.

      3
  7. Si-a lasat si Romania sacosa la coada la F35A – II:

    „Astfel, MApN a trimis Parlamentului României cererea de aprobare pentru achiziționare în etapa inițială a 32 de avioane de luptă multirol generația a V-a de tip F-35. Costul estimativ al programului este de 7.5 miliarde de dolari.
    „Facem primul pas pentru dotarea Forțelor Aeriene Române cu o capabilitate de ultimă generație care va oferi României un statut consolidat în arhitectura de securitate pe Flancul Estic și în regiunea Mării Negre”, a precizat ministrul Angel Tîlvăr, potrivit sursei citate.
    România a făcut primii pași oficiali către F-35 Lightning II, după ce la începutul lunii aprilie Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat ”concepției de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană cu avioane multirol de generația a V-a”.”

    ETA: 2034-2035

    Poate pina atunci apar altele… si le luam din stocurile US … SH, ca asa ne place…
    Hai sa fie cu noroc !

    5
    • Foarte interesant. Poate cineva mai tech savy stie sa faca un poll : e bine / e rau ? Eu merg pe imbecilitate.

      • Rău e când nu se ia, rău e și când se ia. Dumnezeu să vă mai înțeleagă. După unii de aici, voi ați fi trecut de pe Mig-21 direct pe F-35.
        Trecând peste imbecilitatea să crezi că ai fi fost la coadă în fața unora care s-au înscris la program pe când F-35 era doar o machetă (și au și contribuit la program), vine imbecilitatea să crezi că poți face trecerea pe avion de gen V direct din calinga Mig-21.
        Asta când toată lumea (inclusiv piloți/instructori americani citați de presa românească) au spus clar că diferențele dintre un avion de fabricație sovietică și unul occidental sunt mai ales prin prisma filosofiei de operare și că trebuie să-ți formezi un întreg sistem (inclusiv de gândire) pentru a-l opera la capacitate maximă.
        Deci este mai mult decât rezonabil un orizont de timp prin 2032-2035, când deja mentalitățile și sistemul de gândire vor fi fost transformate după operarea mai bine de un deceniu a F-16.
        In plus, până atunci vom avea 49 de F-16, deci nu e ca și cum am sta fără aviație.
        Și nu în ultimul rând se lamentau unii pe aici până nu demult că „văleu, probabil se va semna pentru F-35 prin 2028 și le vom primi prin 2040”. Iată, se semnează in 2023 și vor veni într-un deceniu (în volum complet, bănuiesc că primele vor veni mult mai repede, dar până atunci sunt chestiuni de făcut: baze de pregătit, piloți de format).

        9
  8. Am impresia ca AIM 120-C8 si AIM 120-D este aceeasi racheta. Daca nu ma insel…

    2
    • C8 este omologul D3, dar pentru musterii internationali.

      4
      • Răzvan Rotaru

        Adik cum vine asta? Dacă-i pt mușterii internaționali are ceva în plus sau în minus? Sau diferă doar numele?

      • Pai si atunci de ce Australia a cumparat D si nu C 8? Eu stiu ca variantele C nu dispun de raza variantei D, asta daca nu au si alte chestii in minus.

        1
        • Singura diferenta dintre ciucele astea doua este „the data link”; D3 avand o alta configuratie criptografica. Australia face parte din cele cinci perechi de ochi si ca atare opereaza sub alte conceptii de operatiuni cum ar fi Cooperative Engagement Capability.

          14
  9. Cumpara pentru ca anul viitor când Ucraina o sa primească F-16 și Zelenski o sa ceara și mai multă muniție sa aibă de unde da și nemții.

    2
  10. Banuiesc ca poate fi legat si de preturi …probabil Meteorul cam trage la cantar cu pretul si atunci , gandindu-se nemtii ca nu vor sa strice bunatate de Meteor pe tinte de mana a 2- a , iau ceva mai vechiut dar care-si face treaba in combinatie cu Meteorul

    1
  11. Poate le doneaza la ucrainieni pentru viitoarele f16 🙂

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *