Germania își dorește și mai multe avioane Poseiodon-8A

Primul P-8A Poseidon german

În 2018, Berlinul și Parisul și-au dat mâna pentru dezvoltarea și achiziția în comun de avioane destinate patrularii maritime și luptei anti-submarin. Ambele țări aveau de înlocuit câte opt aparate, germanii  P-3C Orion, francezii Atlantique 2 și astfel s-a născut programul franco-german MAWS [Maritime Airborne Warfare Systems].

Și lucrurile păreau de bun simt atât timp cât ambele țări sunt acționare în concernul Airbus care ar fi trebuit să ofere avionul de baza.

Doar că peste doar doi ani germanii s-au răzgândit un pic și au anunțat că modernizarea avioanelor P-3C Orion, care să fie folosite până în 2030, este prea costisitoare, așa că vor retrage P-3C și vor comanda în schimb cinci aeronave americane P-8A Poseidon. Francezii au încercat să mențină Germania în program oferind patru avioane Atlantique 2 (standard 6).

Germanii au refuzat și uite-așa s-a dus pe apă sâmbetei încă un program european, de această dată 100% pe mâna nemților. În 2021 Berlinul a comandat cinci P-8A pentru 1,43 miliarde euro și au numit achiziția “o soluție interimară”.

Doar că interimatul ăsta a progresat și în 2024 Berlinul a mai comandat încă trei Poseidonuri pentru 1,1 miliarde de euro, așa că nu se mai poate vorbi de o “soluție interimata” atât timp cât germanii au comandat opt P-8A în locul celor opt P-3C, adică 1:1. P-3C Orion au fost vândute Portugaliei.

Doar că în draftul de buget pentru 2026 sunt prevăzute sume noi pentru programul P-8A Poseidon, adică suma de 2,8 miliarde de euro, pentru perioada 2028-2030. Ori în suma această ar putea intra, torpile, simulatoare, balize-sonar etc dar și noi aeronave atât timp cât în planurile marinei germane sunt prevăzute un număr de P-8A cuprins între 8 și 12 aeronave.

Francezii, rămași singuri, au mers pe mâna industriei lor și au anunțat că Airbus A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft) va fi urmașul lui Atlantique 2.

Dar dacă germanii nu sunt chiar cei mai pro-europeni dintre europeni când vine vorba de aparare, putem constata în schimb că Germania este un hub al industriei americane în Europa.

După ce germanii s-au alăturat programului de fabricare a rachetelor Patriot PAC 2 GEM T, lucrurile au mers mai departe și a urmat asocierea dintre Lokcheed și Rheinmetall pentru fabricarea în Germania a sistemelor de rachete tactice GMARS,  producerea în Germania a părții centrale a fuzelajului F 35, colaboarea dintre  Airbus Defence & Space Germania și compania americană Kratos pentru dotarea armatei germane cu drona CCA XQ-58 Valkyrie,  acum lucrurile evoluează și a venit rândul Diehl și a Raytheon să semneze un contract pentru producerea în Germania a unor componente “cheie”  ale rachetei anti-aeriene Stinger.

Ceea ce au văzut americanii este faptul că pe zona sistemelor MANPADS serioase, adică cu adevărat portabile, există cerere dar foarte puțini spre nici un ofertant cu excepția polonezilor cu Piorun și  americanilor cu Stinger și ar fi o pâine bună de mâncat.

Așa că lucrurile merg foarte bine pe filiera germano-americană, mult mai puțin bine pe zona relațiilor franco-germane sau în general germano-europene pe zona apărării..

GeorgeGMT

12 comentarii:

  1. O colaborare între Airbus și SAAB, pentru GlobalEye, ar fi un pas bun.

    3
    • @Capatu Satului..

      Vrei sa spui fostul?

      Swordfish e pa de mult..a fost un eșec. Au sperat sa copieze rețeta Global Eye dar n-a mers..e îngropat de ani.

      Dar sa le zică cineva de asta și lui Leonardo că încearcă marea cu sarea exact pe acelasi
      principiu.. chiar anul asta au lansat proiectul la Paris în vară..

      ..sisteme Leonardo pe platforma business jet-ului Bombardier 6500..ironie exact urmașul lui 6000 pe care Saab își „urcase” sistemele electronice de MPA..

      Parerea mea că nu merg astea – avioane de business- platforme pt MPA..merg pe AWACS si maxim pe ISTAR ca alternativa mai ieftina..dar atât..

      Deși au rază comparabilă cu avioanele de linie..dar nu s-au comandat pur și simplu..

      Bibliografie:

      Saab puts marketing effort for Swordfish maritime plane on hiatus

      Nov 30, 2018

      „“From a product perspective, we are no longer marketing it. So it was a concept. It was an opportunity that we looked at on the back of GlobalEye, and we’re just concentrating on GlobalEye,” Dean Rosenfield said in a roundtable with journalists in Saab’s Bangkok office.”

      https://www.defensenews.com/air/2018/11/30/saab-puts-marketing-effort-for-swordfish-maritime-plane-on-hiatus/

      Bombardier Defense And Leonardo Join Hands To Develop A New Maritime Patrol Aircraft

      Bombardier Defense and Leonardo announced of a collaborative phase to explore new opportunities in the maritime MMA (multi-mission aircraft) capabilities market in June, during the Paris Air Show.
       
      Both the parties signed a non-exclusive Memorandum of Understanding (MoU) to assess the possibility of responding to the growing demand for this broad range of air capabilities by integrating selected Leonardo systems onto the Bombardier Global 6500 twin-engine aircraft platform.

      https://fl360aero.com/detail/bombardier-defense-and-leonardo-join-hands-to-develop-a-new-maritime-patrol-aircraft/2147

  2. George probabil îți va placea asta..

    Embraer C-390 Millennium..va avea și versiune de patrulare maritimă..

    Portugal joins forces with Brazil to develop KC-390 maritime patrol and reconnaissance aircraft

    https://www.airdatanews.com/portugal-joins-forces-with-brazil-to-develop-kc-390-maritime-patrol-and-reconnaissance-aircraft/

    Oare vor replica succesul airlifter-ului?

    Oricum se ascute concurenta pt Poseidon după ce și Kawasaki P-1 emite pretenții..a fost ales de Italia, cum scriai recent- chiar in dauna Boeing.

    Din ce era singur pe felie Poseidon..acum are 3 concurenți (și viitorul Airbus)..

    Strict pe articol:

    Nu mă miră pozitia Germaniei ajunsă de ani buni cea mai pro-americana dintre europeni..

    Au iesit din programul Eurocopter Tiger si sunt aproape iesiti din cel Eurofighter (unde mai baga și fitile sa nu cumpere Turcia Typhoon)..cumpără F-35 in loc sa se concentreze pe FCAS..

    ..pe lângă programele enumerate..”Euro”Patriot..EuroHimars..Euro SkyShield fara SAMP T..Euro Puls..

    La ei totul e Euro numai că lipsește tehnica europeană..nu pot sa zic decât..

    EuroIpocriti!

    3
  3. N am vrut sa ma fudulesc, insa Oron e ultimul racnet
    si costa un miliard de $. Poftim

    https://breakingdefense.com/2023/08/israel-begins-tests-of-oron-most-advanced-surveillance-aircraft/

    1
  4. Hm …nemptii si frantujii nu cred ca -s compatibili sa colaboreze pe programe comune , unii-s mai fitzosi ca altii mai degraba sunt la concurenta decat in comunitate . Mai degraba isi pot face echipe separate cu englezi, suedezi ,italieni japonezi pe programe proprii

    Apropo de Airbus , am vazt ca scosera si ei un Wingman care sa patruleze cu Eurofighter . Ar fi misto sa mentina programul ca arata bine

    https://www.youtube.com/watch?v=eZXZSo08TZY

    • Mister Arsenie.
      Schimbati furnizorul de etnobotanice.
      Sau cereți indicații mai serioase superiorilor.
      Când Trump susținea mutarea ambasadei in Jerusalem Est, românii Dancila și Dragnea au pupat imediat curul americanului susținând mutarea ambasadei române in același teritoriu.
      Nemții și italienii au spus clar că e contra legilor internaționale aceasta propunere de mutare.
      Deci sluga americanilor e in Romania :
      – fara împrumut american nu cumpărăm nici tancuri Abrams .
      – fara împrumut american NU construim reactoarele 3 si 4 de la Cernavodă.
      Iar Germania și Italia sunt contribuenti netti la bugetul UE de unde Romania primește miliarde moka și alte miliarde cu dobânzi mici.

      Deci , mai răsfirați mai băieți.
      Că sunt și alții care au priceput cum iese gunoiul la suprafață. Basca pretinde și mega drepturi.

      https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/motivele-pentru-care-multi-generali-romani-sunt-2470465.html

  5. Germania si Italia sunt state satelit a americi .
    Sa sperăm că într-o bună zi Europa se va maturiza .

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *