Germanii nu se dezmint

Proiectează și fabrică în continuare sisteme de arme de o calitate impecabilă, extrem de eficiente, precum bunicii lor în anii “30-“40, până aici nimic ieșit din comun. Mercedes e Mercedes, BMWul e BMW, ar spune unii dar în realitate nu-i totuna să deții un Mercedes fabricat în anii “80, o mașină indestructibilă, cu un Mercedes fabricat în 2025, un vehicul plin de electronică, plastic și care este proiecat nu să fie nemuritoare ci precum o mașină de spălat, adică consumabilă..

Revenind la război, ucrainenii, deveniți cei mai buni experți pe cam toate palierele tehnicii de lupta occidentale, ne spun lucruri interesante despre tehnologia germană.

Astfel, PzH 2000 și Leopard 2 A6 sunt scule demne de luat în seamă atât timp cât functionează, dar sunt destul de fragile, se strică des și necazul cel mai mare este că reparațiile în apropierea liniei frontului, făcute de unitățile mobile de întreținere, sunt cam imposibile. Ambele vehicule sunt descrise de ucraineni ca fiind “vulnerabile tehnologic”, adică au o fiabilitate scăzută și sunt imposibil de reparat în câmp, în plus sunt al dracului de scumpe la întreținere.

Vehiculele grele germane au nevoie de uzină, reparațiile neputând fi făcute pe teren. În schimb, Leopard 1A5 este nemuritor dpdv mecanic și electric, fiind un tanc excepțional de fiabil și ușor de întreținut, problema lui rezidă din faptul că este un tanc bătrân care nu mai face față astăzi luptei tanc vs tanc, ucrainenii folsindu-l mai mult pe post de artilerie mobilă în sprijinul unităților de infanterie. Dar mecanic vorbind este excepțional.

La fel și sistemul antiaerian, pe șasiu de Leopard 1, Gepard. Gepardul, bătrân și el ca vai de dânsul, este probabil arma cea mai apreciată de ucraineni atât dpdv al eficienței împotriva dronelor cât și a fiabilității sale sau a ușurinței cu care poate fi reparat/întreținut în linia frontului.

Pe lista plângerilor la adresa echipamentului german apar și probleme care au legătură nu cu calitatea acestuia ci cu faptul că sunt vechi și nemodernizate. Astfel, lansatoarele de rachete sol-sol “MARS” – M 270 adică, germane nu pot folosi rachete cu muniție cu dispersie (cluster) furnizate de americani, în timp ce bateriile Patriot donate Ucrainei de către Berlin, folosesc camioane atât de vechi încă este imposibil de obținut piese de schimb pentru ele. De remarcat că înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, Germania deținea doar variante Patriot PAC 2 nemodernizate în dotare și nu avea, de exemplu, rachete PAC 2 GEM-T ci doar PAC 2 clasice.

Sistemul anti-aerian  IRIS-T SLM este considerat de Kiev că fiind unul excepțional de eficient doar că rachetele în sine sunt la fel de excepțional de scumpe.

Dacă ne aducem aminte de Tiger și Panther, nu putem să nu ramarcam similitudinile, tancuri care au rămas în istorie ca fiind cele mai bune din lumea la vremea lor, dar scump de fabricat, cu probleme tehnice abundente și greu de întreținut în linia frontului.

În presa germană a apărut un document confidențial care sub-sumează problemele tehnice apărute astfel:”Practically no German heavy equipment is fully adapted to war. Complex equipment remains unused […] The operațional value of this equipment, which is very modern and complex, is low if the troops cannot carry out the repairs on site.”

În apărarea lor, proiectanții germani ar putea să ofere drept argument faptul că tehnica de lupta germană nu a mai participat la un război serios de peste 80 de ani, spre deosebire de tehnica americană care a reușit să acumuleze experiență de luptă reală mai tot timpul, iar acest lucru chiar contează.

Pe de altă parte, ucrainenii se pot considera norocoși că au primit MLI “Marder”, o mașină de luptă solidă și fiabilă și nu pe sora ei mai modernă – “Puma”, pentru că MLI “Puma” chiar că te aduce in pragul sinuciderii asistate, așa precum au remarcat și militarii Bundeswehrului cu o amărăciune nedisimulată.

GeorgeGMT

14 comentarii:

  1. Orice e fragil daca nu ii faci mentenanta cum trebuie.

    „However, the overarching conclusion is that „hardly any large German equipment is fully suitable for war,” with the primary issue being the feasibility of repairs in the field.”

    …..

    Noteworthy, in their assessment, the German military tried to extrapolate Ukrainian experiences of dealing with field repair problems to their own realities, particularly by reviewing the placement of rear maintenance hubs.

    https://en.defence-ua.com/analysis/germans_draw_surprising_conclusions_from_ukraines_experiences_using_patriot_leopard_and_pzh_2000-14144.html

    Ukrainian troops also flagged the MARS II multiple rocket launcher as only “partially usable,” citing an inability to deploy its US-provided cluster munitions on the frontline.

    https://thedefensepost.com/2025/04/14/ukrainian-troops-german-weapons/

    2
  2. Oare cat de usor de intretinut si reparat pe linia frontului este Jderul si Bizonul? Nu de alta, dar cum ne-a aratat razboiul din Ucraina, cateodata conteaza si cantitatea!

    5
  3. Sunt curios daca IRIS-T SLM ar avea un pret mai mic fabricat in Romania

    1
    • that’s not how companies work

      2
    • Depinde ce intelegi prin fabricat in Romania – daca doar le asamblezi si nu faci aici practic sistemele nu ai cum sa iesi mai ieftin – dar asta este prima etapa.
      A 2-a etapa este sa fabrici in romania inclusiv actuatorii si PCB-ul cu compoenente electronice – pentru asta iti trebuie investitie de la zero „green field” nicio fabrica din era comunista nu este in stare de calitatea ceruta si de a asigura trasabilitatea productiei deci iti trebuie sa dezvlolti site-ul de la zero in unul din orasele cu industrie serioasa in domeniu – Timisoara, Cluj, Sibiu, Iasi, Brasov, Arad(mai putin) Bucuresti (mai putin) sau langa platforma Dacia.
      De ce acolo – ca de acolo poti recruta ingineri pregatiti pentru aceasta industrie cu experienta deja acumulata si know how – astia nu sunt ieftini!
      La actuatori la fel iti trebuie linie tehnologica noua investitie de la zero – si aici trebuie sa indeplinesti aceleasi criterii – iti trebuie oameni bine pregatiti ingineri industriali cu un bun know how in domeniu.
      In ceea ce priveste capul de cautare – nu cred ca ti-l va da nimeni acum sa il fabrici in Romania – doar daca vine insusi Diehl-ul sa investeasca aici fiindca asta este partea cea mai comllexa a sistemului alaturi de datalink.
      Si ultimul dar nu cel mai putin important – motorul racheta si sistemul de control al vecotrului – aici ai nevoie iarasi doar pentru fabricatie de oamnei foarte calificati – controlul calitatii este crucial – Diehl-ul ar trebui sa investeasca foarte multi bani pentru a dezvolta o linie noua.
      Na acum – cand tragi linie iti dai seama ca este nevoie de o comanda de rachete si cu o estimare a viitoarelor comenzi foarte mare pentur ca investitia sa se merite.
      Sa nu mai spun ca orice mutare a liniei presupune si teste complete – Product Validation noi le spunem PV acele teste se fac indiferent daca ai mutat doar linia de fabricatie din orasul A in orasul B – si acestea trebuie acoperite de comanda initiala.
      Deci se poate, poti sa iesi mai ieftin dar iti trebuie volume pe care cu impredicitibilitatea Romaniei actuale nu ai cum sa le califici ca sigure.

      13
      • Orice produs „fabricat”in Romania este mai ieftin mergand pana la jumatate, uneori si mai mult, comparat cu acelas , dar fabricat in Germania, Italia, Franta , Olanda, etc, Vest. Problema este ca majoritatea produselor militare includ multa manopera calificata. Atata vreme cat pretul maini de lucru in Romania , la acelas nivel de calificare merge, de la jumate in jos, automat se reflecta in pretul produsului. Exceptie fac produsele care se pot automatiza/robotiza in proportie mare (peste 90%) si se fabrica in volume mari. De exemplu munitia de infanterie de calibru mic unde interventia umana se reduce la manipulare materie prima si produs finit, reglaje si mentenanta, restul procesului de fabricatie fiind automatizat, inclusiv fazele controlului de calitate pe flux.
        Asa ca e suficient sa facem doar montaj general, sau montaj componente , pentru a reduce costul unui produs, orice fel de produs , fie si civil. De altfel toate produsele cu volume mari si de gama ïeftina”( pentru cei din vest-sa fim intelesi) se fabrica in estul Europei si daca produsul respectiv nu este supus unei masuri protectioniste UE , contine tehnologie sensibila,si costurile logistice o permit, sigur va fi fabricat in Asia.

        3
      • pai Diehl investeste in Romania, in ce cauta rusii piese electronice civile sa le foloseasca militar la negru

  4. 1.Este vesnica problema intre proiectare si teren.
    2.Leopard 1A5 A fost proiectat in anii ’50, atunci mai erau ingineri si tehnicieni care facusera razboiul ! Stiau cu ce se manaca frontul, pe de o parte si pe de alta parte puterea automatizarilor era departe de ziua de azi.
    3.Tanchistii si tehnicienii ucrainieni sunt inca obisnuiti cu sistemul sovietic, simplu, fara fineturi. Vezi tancul T80 / 84 pe care l-au produs la Harkov si il utilizeaza, cate or mai fi.
    Cred ca proiectantilor de tancuri le-ar fi f utila o iesire din turnul de fildes pe un camp de lupta, macar 2-3 luni . Acum au ocazia !! Despre preturi nu discut, armele sunt scumpe ! Dar oricat de scumpe, sunt mai ieftine decat un razboi cu mortii si distrugerile lui !

    7
  5. „cu un Mercedes fabricat în 2025” – ai scris gresit Renault :D.

    2
  6. Este de asteptat asta de la nemti, sunt totusi a 4-a putere economica globala. Nu mi-as fi dorit sa treaca la productie de razboi, insa daca este sa tinem minte bine, Germania anilor 1920 era o ruina, cu inflatie ireala, si pusa in genunchi de tratatele de la Versailles. 10 ani a avut nevoie acea tara ingenicheata sa ajunga cel mai mare agresor pe care Europa l-a cunoscut vreodata. Nu mi-a fi dorit vreodata ca ei sa fie iarasi zgandariti cumva, yet here we are.
    Ca scurta paranteza, stiu un baiat, baiat serios, face IT de cam 20 de ani, freelance-ing, bani cu nemiluita, case, apartamente in Cluj in chirie, de toate. Vreo trei masini, din care una imi face o placere deosebita si sa o vad, desi la bani sai cred ca un Lambo nu ar fi mare problema. Mercedes w124, 300 benzina, automat din ’88, cu care merge aproape zilnic. Am fost si eu cu ea, in calitate de pasager. Tanc frate. A doua masina din garaj… Mercedes G din 95, 300 diesel… vanator de tancuri… Inevitabil cand mergem la el la un gratar il intreb daca putem monta un Dshk pe G-eu…

    5
  7. In afara de Leopard 2 (și acolo discutabil)..la ce altceva sunt germanii lideri pe defense? (luat în calcul toate armele.. aviație, marină etc)

    ..și care să nu ai alternativa de la alte țări..

    Nu cumva poate e excepția care confirmă regula?

    După WW2 nu și-au mai revenit..

    Pe aviație (dintre statele mari) sunt cei mai slabi..

    N-au reușit să facă un singur avion militar de concepție 100% proprie în 80 de ani..maxim niste prototipuri ce n-au intrat niciodată în serviciu.

    Pe marină tot ce au făcut/fac nemții..au făcut la același nivel și ceilalți..nu au ceva wow.

    Doar pe terestru cât de cât și în special tancul Leopard 2 și doar la nivel comercial.. pentru ca.. iată!..acum se vede ce înseamnă armele germane in forma „combat proven”..deh daca ne uitam doar la niste cifre încremenite (specs) și care nu arata fiabilitatea.. ușurința în utilizare.. costuri operaționale decente (mentenanță..piese de schimb etc). Ne uitam pe specificații de parcă defense ar fi același cu să ne luăm telefon..

    Explicam cu alt prilej că PzH 2000 e deja istorie..nu mai este oferit „pe bune”..mai subzista doar de portofoliu..

    Rheinmettal numai gura de ei..se laudă cu nșpe mii de contracte dar nu reușesc să recondiționeze câteva tancuri Challenger 2 sa le pună turelă de Panther..idem programul Boxer al Artec (Rheinmettal & KMW)..merge foarte greu in UK..

    Ma îndoiesc că Italia va merge mai departe cu ditamai programul mecanizat cu Rheinmettal in condițiile astea- ar fi super fraieri.

    Le mai trebuie niste fabrici in Ungaria să producă și ei în ritm normal.. hahaha..

    KMW doar numele de ei de când s-au băgat în KNDS..niciun mare contract în afara Germaniei.. inclusiv pe Leo 2 numai scrisori de intenție iar după experiența Ucraina multe țări nu stiu cum sa o dea la întors.

    SPH nu mai au..Donar nu e german 100% și e proiect în dezvoltare..AGM-155 ..MLI Lynx..MBT Panther..totul e ipotetic-nu stim ce e de capul lor..KMW nici macar nu are MLI in oferta (Boxer șenilat e tot de portofoliu..nicio comandă) ..

    Dar nici Boxer wheeled nu se mai înghesuie nimeni să-l cumpere mai ales că și comenzile actuale sunt greu de satisfăcut.. AA multa laudă dar comenzi cam subțire – mai bune (și mai dorite) vechile Gepard-uri decât actualele Skyranger etc..și care dacă sunt excelente e și datorită tunurilor elvețiene Oerlikon (Rheinmettal de ce nu își pun pe Shorad/Spaag tunurile nemțești Mauser? Au făcut grecii un Gepard cu Mauser de 30 – Artemis 30- dar nu se mai aude de el..tot așa produs de portofoliu)

    .. pe rachete Iris-T și Taurus nu sunt doar germane nota bene! Mai sunt băgați suedezii.. italienii..sunt programe pan-europene.. vorbim strict de concept propriu..

    Si chiar în consorțiu..Ce sa mai vorbim de programele mult anticipate dar SF!..FCAS și Eurotank (MGCS)..ne amăgim degeaba..nu se mișcă..au murit speranțe..deja sunt învechite conceptele..ce scot alții pe ultimele generații nu mai seamănă cu mockup-urile franco-germane.. trebuie sa se întoarcă la planșa de proiectare că deja sunt din alt film..

    Deci reiau..la ce sunt nemții tari?

    Dar na..noi românii vom fi etern germanofili..ne luăm după niște amarate de mașini că „Vai ce tari sunt ăștia”..la competiții de motoare Germania e in urma Italiei si Japoniei per total..chiar și UK și Franța (top pe raliuri) cred că sunt cel puțin on par. Total nejustificat mitul mașinilor germane și imposibil de demonstrat în afara impresiilor subiective ale șoferilor români sau ale mecanicilor- aia care ne fura cu orice prilej când vine vorba de revizii.. reparatii..dar în schimb îi credem pe cuvânt si ii privim ca pe Dumnezeu când își dau cu părerea pe ceva tehnic..cei din garaje sunt de obicei obsedați de tehnica germană.

    Un far nu schimba bine dar daca spune că motorul german e cel mai fiabil punem botul..

    ..dar oricum chinezii spulbera pe auto tot..o să piardă pe auto toți europenii, nu doar germanii, foarte curând probabil (din păcate)..așa că profitați sa perpetuati mituri cat mai puteți..

    Sper să mă contraziceți..și să auzim de știri cu comenzi miliardare de echipamente Made in Germany..dar slabe șanse..

    Analiza de care vorbește articolul spune ce se știa de mult..nemții trăiesc din amintiri și din proasta percepție că sunt perfecțiunea întruchipată..

    Nici nu vreau sa intru in ce au însemnat nemții pentru noi românii..si aata doar in perioada foarte recentă..Johaniss..Daum..acum Helvig..Fritz..cel mai prost președinte din istorie probabil..cel mai slab antrenor ever al naționalei de fotbal..

    Cat trebuie nemții sa mai dea rateuri că sa ii vedem cum sunt cu adevărat?

    Niste supraestimați..

    OK muzică recunosc (fara ironie).. Rammstein etc..la asta sunt top și printre putinele lucruri care ii face simpatici ca nație..

  8. Io chiar nu-nteleg cum puneti botu la orice seminte scuipate de zgomoteii interesati de PR de pe „front” de la ucraineni.

    Leo 2 tanc prost :))).

    E si la ucraineni sindromu „dorel”, atata tot.

    A fost si la noi, cand au intrat oerlikonurile, au marait o gramada de maistri si plotonieri din epoca scolilor militare ca porcariile noastre de 30 mm sunt mai bune.

    De ce? Pt ca tehnica moderna LE PUNEA OSU LA TREABA si mai trebuia si sa deschida o carte si ei ar fi vrut sa traga mata de coada in continuare. Aveti 3 exponenti fosti segmenti-majori si aici, fix cu nentalitatea aia.

    Leo 1 era depasit si ca putere de foc si ca blindaj si ca senzori, din anii 80.
    A fost tinut mult timp doar pt flancul nordic, prin Norvegia infastructura din munti e mult mai accesibila unui tanc de tonaj redus.

    Altfel, da, si „ursuletul” e mult peste „ciurucurile” scoase de beamve azi, cum or putea, domne sa suporte unii sa conduca in atata „lux”, fara sa traga disperati din volanul ala „sportiv” la orice curba?

    3
    • Eu nu-mi dau seama cînd și-au schimbat părea despre Ghepard. Mai anul trecut nu era bun nici ăla că dura prea mult (40 de minute parcă) reîncărcarea.

  9. Probabil nu ai avut un automobil german și nici nu au participat la un proiect de infrastructură cu ei. Totul merge la fix și la termen, ceea ce nu se poate spune despre alții decât de japonezi

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *