Daca 6 exemplare ale variantei sale navale sunt deja operate de peste 2 ani de catre Marine Nationale Française, la 24 iulie la Marignane a avut loc primul zbor al primului exemplar al H-160M Guépard.
H160M numarul 1 (sursa foto: Airbus)
Acesta este primul dintre cele 3 prototipuri prevazute pentru programul de dezvoltare accelerata, al doilea fiind in curs de asamblare finala. Prototipul deja functional este folosit pentru teste de zbor si de decolare, in timp ce al doilea va fi folosit pentru evaluarea performantelor la temperaturi extreme.
Castile TopOwl cu vizor integrat ale pilotilor sunt interconectate la o optronica Safran Euroflir 410, avionica Thales FlytX si un radar AirMaster C. La acestea se adauga sistemele standard de autoprotectie, comunicatii, troliu pentru operatiuni de salvare, dar si capacitate integrata de operare a dronelor. Si, bineinteles, sistemul de operare armament HForce, cu optiunile de armament existente.
Sistemul palelor de rotor Blue Edge si transmisia aferenta permite niveluri mai reduse de zgomot decat sistemele clasice in uz.
H160M – caracteristici (sursa DGA)
H160M este dezvoltat pentru armata franceza in cadrul programului Hélicoptère Interarmées Léger (HIL), obiectivul fiind de a inlocui cinci tipuri de elicoptere aflate in uz sau in retragere in prezent: Alouette 3, Dauphin, Gazelle, Fennec si Panther. Se va rationaliza efortul de operare prin uniformizarea flotei catre un model comun, simplificand lantul logistic.
Guepard va asigura misiuni de supraveghere, transport usor, recunoastere, salvare, sprijin in lupta, misiuni complementare celor asigurate de Tigre, NH90 si Caracal.
In cadrul acestui program este estimat potrivit legii programarii militare un necesar de 169 de aeronave H160M, cu livrarile debutand in 2028 si intretinerea asigurata pentru o perioada de 10 ani.
Marius Zgureanu
Surse:
La DGA annonce le premier vol de l’hélicoptère H160M Guépard à Marignane | Mer et Marine
L’hélicoptère interarmées léger Guépard a effectué son premier vol – Zone Militaire
Acesta e motivul pentru care primim,, gratis,, licenta de fabricație la H215M. Scot linia de fabricație sa facă loc pentru linia de producție a lui H 160M
vechiturile pentru cei saraci si prosti.
… si scuipatori de coji de seminte in fata investitorilor, ca vezi-doamne, suntem buricul pamantului si toti ar trebui sa se roage in genunchi sa fie lasati sa investeasca la noi.
Nu o sa vina nimeni sa investeasca la noi cu fabricatia unui produs de ultimul nivel tehnologic, cu riscuri si fara comenzi de la noi. Cand demarezi o noua linie de productie e bine sa iti faci mana cu un produs matur, stabil, pentru care e mai usor sa formezi oamenii.
@corrral nu trebuia să fi la priveghi la Ilici?
Logic, avand in vedere ca:
– am inceput deja sa comandam H215M, doar 2 deocamdata
– Pe partea de elicopter mediu-greu francezii opereaza cu incapatanare NH90 si ceva H225, la primul neavand sanse sa ne inscriem si nefiind nici recomandat
– nu avem o alta contraoferta de productie din partea altui producator
– nu oferim un previzional etapizat al numarului de elicoptere necesare pe clasa medie-grea.
– La Panther si H160 nu prea am manifestat interes,
– Pentru H215/H225 aveau nevoie de 2 linii de fabricatie acum niste ani. Nu stiu daca Airbus si-au re-evaluat strategia.
Noi ar trebui să ne orientăm spre H175M. Chiar dacă e un pic mai mic decât H215M e ceva modern și ar putea fi ceva de viitor. Cei din UK sunt nehotărâți însă dacă ne mișcăm cu talent poate ajunge la noi… asemănător cu H160M am putea deveni furnizor de piese pentru ambele?
nu cred.
depinde ce defineste MApN.
o intrebare, ce importanta au azi elicopterele in razboi? Nu sunt prea sensibile?
Imi aduc aminte de Apocalypse Now: Ride of the Valkyries Richard Wagner,
ce vrem noi sa luam, nu sunt toate de atac.
Tocmai urmaresc explicatiile de aici pentru folosirea celor de atac azi, care confirma macar partial cam ce ziceam si eu ca trebuie folosite schimbari de rol, printre care pentru lobat munitii de la distante tot mai mari in afara AA inamice:
https://www.youtube.com/watch?v=CvZjPDl2bp4&t=3s
Da, probabil ceva gen Brimstone ar putea fi integrat pe elicopterele Airbus
cred ca e deja integrata pe AW249; ar mai fi Akeron, Spike NLOS iar pt H160M exista intentia sa foloseasca drone, prespun ca va fi si o optiune de munitie/drona loitering
MZ poate trebuie refacut un articol comparativ intre IAR 330 puma si H215 M in materie de diferente intre ele si asemanari ca sa stim ce adaptari ar trebui sa faca fabrica cat mai exista din ea de la noi si ce diferente de pregatire piloti si mentenanta exista ,ca eu traiesc cu impresia ca ai nostri chiar au cerut 215 avand in vedere niste similitudini ca se pare ca tot se bate apa in piua si pt elicoptere, deci undeva la secret e o cerinta
MZ a facut comparatii ale H215M cu variante ale IAR330 sau omoloage: https://www.rumaniamilitary.ro/cougar-h215m-versus-hc-mk2 si aici https://www.rumaniamilitary.ro/black-hawk-venom-sau-super-puma , insa mai trebuyie si citite
Varianta IAR330M (cea compatibila cu standardele NATO si derivata din SOCAT), modernizare a variantei IAR330L este corespondentul H125M varianta scurta, ori licenta va oferii posibilitatea de a fabrica si variant lunga, cea care asigura transportul a pana la 24 soldati echipati (IAR330L/M doar 16 soldati echipati, AS532 doar 20 soldati echipati), sau MTOW 9000 kg versus doar 7400 kg la IAR330L/M, raza de actiune fara rezervoare suplmentare 776 km versus 572 km la IAR330L/M.
Pe langa celule cu zero ore de functionare fata de IAR330 ajunse la capatul puterilor, vor fi motoare noi, cutii de transfer si rotoare noi fata de modelele existente. Va fi o platforma ptr care costurile de mentenanta, training si SDV-istica nu are trebui sa fie la fel de scumpe ca si in cazul unor elicoptere noi, de la alti fabricanti (MRO efectuat in tara la Brasov), o platforma multifunctionala (multirol: atac la sol similar cu SOCAT, medevac, ISTAR, SAR,naval, etc) cu subsisteme din secolul 21 fata de IAR330 care chiar si trecute prin anumite faze de modernizare nu ma sunt tehnologic , la zi cu toate subsistemele (aici un catalog cu performantele H215M, care chiar daca e din 2017, ofera performante peste IAR330L/M https://pdf.aeroexpo.online/pdf/airbus-helicopters/h215m/173989-10269.html )
Da nu e ultimul racnet, nu e din USA, nu e cel mai rapid sau cel mai puternic, samd, insa e foarte probabil cel mai rezonabil de fabricat sub licenta (btw, ceilalti producatori si-au gasit parteneri prin alte tari care s-au miscat mai rapid, asa ca cei care se plang dupa UH-60, UH-1Y sau AW149, maine daca MApN va achizitiona asa ceva, se vor plange ca nu sunt facute in Romania)
Adevarul e ca H215 si H160 au acelasi rol. Se vede si din aspectul lor.
Puma, Gepard, ce naste din pisica soareci maninca.
nu m-am mai interesat de mult de elicoptere, am zis c’-o faceti voi, ca nu pot eu sa le fac pe toate 🙂
Am o intrebare, e cunoscut faptul ca EU a investit un purcoi de bani in CleanSky, la care a participat si Ro, si s-a scos si un elicopter. (Ne-am mai certat pe aceasta tema.
intrebarea mea sunt mai multe:
– la ce a folosit Ro lucrurile invatate
– cunostintele obtinute, tehnologiile dezvoltate au fost folosite la aceste elicoptere noi?
– cu alte cuvinte au meritat banii cheltuiti?
Amintesc scopurile cleansky
A 50% reduction in carbon dioxide (CO2) emissions.
An 80% reduction in mono-nitrogen oxides (NOx) emissions.
A noise reduction for flying aircraft of 50%.
Mitigate the environmental impact of the lifecycle of aircraft and related products. (1)
noi avem asa:
la Campia 2 escadrile, 1 de SOCAT
1 de transport (Puma)
laMK una de Puma medevac,
la Timisoara cred ca mai e una de medevac,
la OTP militar una de transport
parca una de antrenament cu Alouette
Bacau una de SOCAT
Tuzla – Puma Naval si cele 2 H215M
deci cam 60 de elicoptere si 6 de antrenament Alouette la care se mai adauga cele 3 Puma Naval si 2 x H215M care vor veni.
acum depinde ce vrem, daca e doar inlocuirea Pumelor sau o forta de elicoptere mai sofisticata.
dupa experienta din Ucraina, as zice ca am putea exclude fara probleme nevoia de elicopetre de atac, putem folosi drone, artilerie etc sau in aparare elicoptere usoare de cercetare gen H145M sau H135M cum sugera MZ (ultimul fiind deja la MApN)
acum e o analiza de facut daca e preferabil H215M pentru noi sau ar trebui sa luam H225M, daca diferenta de pret si linia de fabricatie locala justifica investitia, altfel H225M e clar mai performant pentru transport, medevac insa si considerabil mai scump. Plus ca vrei sa exporti si cred ca H215M il vinzi mai repede, nu in EU sau in state dezvoltate ca oricum nu e de nasul nostru. E totusi o piata pentru ele si ar mai fi de surubarit, pentru medevac / transport as merge pe H215M; Eventual iei H215M medievac/transport la majoritatea escadrilelor si iei una de H225M pentru chestii mai dificile
H215M nu poate acoperi toate rolurile si atunci ai nevoie sa inlocuiesti si SOCAT-urile (in plus le mai poti tine in conservare, le mai canibalizezi etc) si aici ar fi nevoie de ceva in range-ul H160M sau H145/135M ; pana la urma am platit integrarea Marte ER pe noile elicoptere, nu vad de n-am face asta si cu H135M (HForce si ce mai trebuie), il avem deja in operare etc.
apoi grupul de elicoptere naval ar trebui extins si adaptat si pentru suportul infanteriei marine si aici as zice ca ar fi nevoie de H135/145 sau H160 si eventual un SAR naval
mie mi-e destul de clar ca nu va veni nici Bell si nici vreun alt producator aici in afara de Airbus, cei mari au deja locurile lor prin Europa; ce putem spera e o linie de productie si mentenanta locala pentru ce mai vrem pe langa.
otp are 2 escadrile Socat nu numai transport
ok inseamna ca n-am fost asa vigilent ca Pristanda, multumesc de precizare
Vad ca nimeni nu ia in calcul H175M. DPDV carateristici e aproape de H21M si a fost dezvoltat sa inlocuiasca vechile Pume din UK. Un pic mai mici si mai usoare (nu cu mult) insa ar putea foarte bine sa fie folosite in rol de atac ca si SOCAT-urile noastre..
Stiu ca inca sunt la faza de proiect insa la nevoile noastre am putea fi considerati launch customer….cu productia la noi. Eu cred ca doar asa ceva am putea sa facem un salt in directia buna, mai ales ca modelul ar putea fi folosit de asemenea in civil…. Zic si eu cu o doza nebuna de optimism…
britanicii au si elicoptere grele de transport, alegerea lor nu e neaparat si a noastra.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Romanian_Air_Force
Aici spune așa:
572nd Helicopter Squadron, with IAR 330 L-RM (MEDEVAC) la MK
713th Combat Helicopter Squadron, with IAR 330 SOCAT la CT
712th Helicopter Squadron, with IAR 330L/M (MEDEVAC) la Timișoara/Giarmata
903rd Transport Helicopter Squadron, with IAR 330L/M la Otopeni
952nd Combat Helicopter Squadron, with IAR 330 SOCAT la Bacău
57 de elicoptere Puma dintre care 22 SOCAT
posibil nici nu am mai lucrat prin nordul bucurestiului pe traseu de antrenament ca sa vad formatiile deci ori au mutat ori pur si simplu numai au efectivele de elicoptere functionale
La Boboc la Buzau au Alouette, Yak, Soim, pentru antrenamente !
Step- Dronele NU pot inlocui elicopterele de atac.
Tu canti muzicuta aviatorilor sau marineilor, dupa caz, in mod probabil neintentionat.
Sunt unii asa de excitati (fix asta e cuvantul) ca tehnologia progreseaza, ca vor sa inlocuiasca tot ce e ok, daca nu curge, pica.
Tu nu pari inca asa.
Altfel, vad ca tot apar experti in infanterie marina, e loc, intr-adevar, nu prea sunt multi, ca n-am avut asa ceva, da’ toti care apar n-au dubii ca sunt priceputi.
Sper ca nu devii si tu unu asa convins, numai cu certitudini.
nu-s excitat de tehnologie de loc, de fapt cred ca actuala moda cu AI-ul (de fapt LLM-uri, cu adevarat nou e doar ca vorbesc acum algoritmii cu toata lumea) va fi greu de capitalizat.
dar revenind la elicoptere de atac, ma uit in Ucraina la pierderi (pe Oryx) de la inceputul razboiului si observ ca sunt enorme; pana acum singura folosire a lor cu adev arfat utila a fost de catre rusi in defensiva in 2023; in rest, cheltuiala mare, beneficii putini, mai ales de la cele blindate
sigur, daca esti US, Rusia sau o armata mare vrei si elicoptere de atac si pot fi foarte utile, numai ca la noi ar fi o cheltuiala prea mare, cel putin deocamdata; si atunci nisa asta ar umple-o un H135/H145M cu Spike NLOS/Brimstone sau altceva asemanator si misiune principala cercetare ; eu nu am zis ca vor inlocui dronele elicopterele de atac, eu am enumerat o serie de 3 mijloace care pot suplini liipsa acestora si pentru noi, cel putin pe urmatorii 10 ani ar fi bani mai bine cheltuiti: artilerie de precizie, drone si elicoptere usoare de cercetare cu posibilitate de atac, utila pentru situatii unde apare o oportunitate sau pentru lupta in aparare unde s-au distins elicopterele purtatoare de rachete AT
citeva vorbe despre blue edge. A fost dezvoltat cu multi ani in urma de francezi, nemti si ceva olandezi, parca. In mare, palele au dubla sageata, se spune ca e mai putin zgomotoasa cu 3-4 decibeli, ceea ce e f mult stiind care-i scara decibelilor. Stiati ca „bel” unitatea de masura a zgomotului e in cinstea lui Graham Bell ala care a inventat telefonull? Eu nu stiam. Cica Bell a fost motivat in inventiile sale de faptul ca maica-sa era surda.
Știam și noi, ăștia meșteri cu profesională la Spiru, măcar atât. Întrebarea e, de ce nu știai matale?
bravo, felicitari.. nu ma asteptam, eu nu stiu o multime de lucruri, dar incerc sa invat, tot timpul. Uneori e greu sa spui ca nu stii!
Desigur, e rusinos pt mine ca nu stiam, mai ales, ca si acustica a fost, pt o perioada, preocuparea mea.
@gabi S,
Imi amintesti de bancul cu militianu, mai citim si noi tovarasi…
Dar m-ai scutit de o postare in care as fi incercat sa descriu felul in care se fac incercarile acustice, dupa un anumit DIN.
Desigur, ar fi fost plictisitor!
Domnule, eu nu pricep nicicum, dacă vreți sa-mi explicati pe înțelesul meu, dau o bere. Cum este posibil ca aceste elicoptere dar si avioane care cântăresc zeci sau chiar sute de tone si sunt construite din metal pot sa se mențină in aer si nu cad ca pietrele?!🤔
La fel ca si la nave care pot avea zeci sau sute de mii de tone. Hai dacă ar fi făcute din lemn care se știe ca plutește, dar din metal? Așa ceva!
În ceea ce pare a fi ”deceniul cârtiței”, Airbus Helicopters propune din nou elicoptere H215M pentru România cu o ofertă foarte asemănătoare cu cea din urmă cu 10 ani.
Airbus propune din nou României elicopterul pe care nu-l vrea nimeni.
Dar cât de bun este acest elicopter? De ce ăsta și nu altul? Sunt actualele elicoptere IAR-330 Puma depășite comparativ cu H215M?
https://www.aviatiamagazin.com/headline/airbus-propune-din-nou-romaniei-elicopterul-pe-care-nu-l-vrea-nimeni/?fbclid=IwQ0xDSwMBTStjbGNrAwFNIGV4dG4DYWVtAjExAAEe3ZHJpMzqEcdERTh8B06XBIn3IWTnjqSMcyeqnMt2BBPd24A5hNa8w7nawLg_aem_8WcDxjwoDPd680gY5vfSPQ
215 e 27.5M și 225 e 28M. Ca să nu luăm 225 e ca și cum ne-am scumpi la tărâțe. Sau e doar o clasică umilire franțuzească.
Pe rol de autobuze și camioane sunt super folositoare.
Ce sa faci cu Renault Latitudine sau Talisman ?, ia mai bine Logan varianta V, cam asa e cu francezii si elicopterele lor !
nu chiar, H215 si H225 deriva din aceeasi clasa, sunt inrudite.
Pana una-alta ai nostri au comandat H215M navalizat si nu H225, ceea ce inseamna ca Airbus a oferit ceva pe caietul lor de sarcini.
Vine probabil si din capacitatea/certificarea puntilor de pe navele noastre.
A contat chestia ca noi avem si Puma naval si in urma cumpararii celor doua H215M am castigat dreptul sa modernizam, sa reparam si vom avea experienta monatrii de echipamente noi, pentru ca multe chestii le vom monta noi cand vor veni. Astfel le vom putea moderniza pe ale noastre la un standard apropiat de H215M naval care vine….In asta sta castigul nostru de am dat o caruta de bani !
@Gerula
Vezi ca Dacia are clienți inclusiv in vest, acolo unde toți au bani de Talisman și Latitude…..
De ce nu ar fi posibil și pt H215 sa aibă clienți chiar si printre națiuni cu bani ?
Până la urmă contează cum și cat de ușor îl poți echipa/customiza și întreține…
nu te impiedica nimeni sa iei ce vrei, crezi ca Airbus nu ne-ar vinde H225, mai scump?
Nu….ei vor sa scape de linia de fabricatie, au aruncat nada si acum mulineaza…….Aceasta linie de fabricatie nu mai are viitor…….te gandesti ca au trecut deja 10 ani de cand au incercat sa ne o bage pe gat, in astia 10 ani nu au gasit alti gascani, pe tot globul asta in conditiile in care mai sunt firme care au fabricat si colaborat cu airbus la platforme AS 330 sau asemanatore si tot nu i au imbrobodit ….
Plus ca in noul rol care o sa l aiba elicopterele pe viitor, de cand cu dronele cu AI, parca vad ca nu vom lua mai mult de 50-60 elicoptere multirol….
Ce zice Airbus probabil e un necesar venit de lamapn pt ca sa fim seriosi sa negociat un contract cu ei pt 2 buc navalizate e posibil ca ai nostri sa fi incercat localizarea productiei de la primul contract si sa fi existat niste negociei iar Airbus chiar sa vorbeasca despre niste necesitati care fi venit de la Mapn nr de utilaje necesar si ME localizarea productie,de ce modelul asta stdiaza postarea lui Iat
asta ziceam si eu in alt comentariu, ca Airbus a ofertat pe niste cerinte venite de la MApN, cel mai probabil.
Si vor ceva similar cu IAR-330, in clasa usor superioara dar nu atat de greu ca H225, sau poate nu toate.
Vezi acum luam F35, dar peste 10-15 ani , cand apare F47, F 55?, FCAS ce naiba o sa mai fie o sa mai vrei F35? Cam asa e si cu elicopterul asta ! E ca Gripenul inchiriat la unguri….. nu prea cautat, nu prea vandut….Deja apare KAAN, BORAMAE….plus concurenta chinez ,rusa, etc…Unde si cui sa l dai ? E o fundatura pe viitor pentru noi. Am luat Himmars,Patriot,NSM, arme de top si de ce sa ne grabim dupa ce am stat atatia ani? Cand putem lua un elicoter cu un viitor previzibil…
„Vezi acum luam F35, dar peste 10-15 ani , cand apare F47, F 55?, FCAS ce naiba o sa mai fie o sa mai vrei F35” de ce nu? F16 încă se vinde , si se vinde bine.
In Europa F 16 se vinde in cantitati „farmaceutice”, toata lumea buna a luat sau ia F35, e ca la H225 si H 215 !
tot continui cu bagatul fiselor pe langa tonomat…
Francezii sunt amitiosi si orgoliosi. Le-a iesit H-160 M f bine. Bravo lor!
Mai terminati cu orgoliile astea ca ne dau noua francezii sau alti occidentali ciurucuri vechituri si shtifturi. Sovieto-rushii ce ne-au dat? Tot vechituri si normal pe bani, bine era si treaba politica din cauza independentei lui nc.
Hai sa fim seriosi daca se va produce in Romania ultima varianta super modernizata a lui H-215 M si Romania va avea acces total la aceasta tehnologie asta ar fi o mega achizitie dptdv pt Romania si industria ei atat aeriana cat si pe orizontala.
Romania la ce rol strategic are in NATO si la ce are ea de aparat si securizat in sud-centrul Europei cu iesire la Marea Neagra are nevoie de toate tipurile de elicoptere : de atac dedicate AH-1 Z Viper, transport usor-scoala-cercetare H-135 M, transport usor-mediu UH-1 Y Venom, transport mediu/naval H-215 M si/sau UH-60 P Black Hawk, transport mediu-greu H-225 M si/sau SH-92 Superhawk si transport greu CH-47 F Chinook si/sau CH-53K King Stallion. Toate aceste tipuri de elicoptere trebuie sa ofere si sprijin cu foc. Nu poti cu un singur tip de elicopter sa faci detoate!
Ok trebuie sa nu arunci cu banii fara sa gandesti dar cand trebuie sa se achizitioneze ceva bun dtpdv pt apararea Romaniei si dezvoltarea ei, trebuie sa se faca.
„ei vor sa scape de linia de fabricatie”
tare asta 🙂
trebuie sa incepi de undeva, daca nu ai experienta, si atunci incepi cu un produs matur care poate fi fabricat la cadenta mai mica, sa ai timp sa asimilezi.
Din alealalte de top sigur nu prinzi daca nu pui niste miliarde bune pe masa si nu ai o fabrica care stie deja ceva meserie.
La noi, acum, e mult nimic pe partea de fabricatie, doar ceva mentenanta.
Avem experienta ca si PZG si uite unde sunt polonezii ! Elicopterele luate de la ei fac o treaba grozava !
nu are nici o legatura
Eu as lansa achizitia de elicoptere de Atac ,inainte de a lua elicopter multirol in urma unei analize care sa certifice clar cate buc avem nevoie. Sau mai concret ca tot colaboram cu Leonardo, luam direct AW249 30-36 buc. Italienii cauta colaboratori si au semnat pdf-uri cumam semnat si noi cu altii, cu polonezii de la PZG, le a facut oferta de productie si au incercat si cu turcii..In acest moment noi nu avem decat elicoptere multirol..care pot fi modernizate si mai putem trage de ele cativa ani ! Asa cum am modernizat pentru alte state ! Achizitia de AW 249 /coproductia ne aduce o capabilitate, pe care nu o avem, plus un acces la tehnologie de ultima ora. Am intra in alta liga, am fi peste vecinii cu H145M. In momentul in care te asociezi cu Leonardo ti se deschid alte „usi”, oportunitati pe care nu le aveai sau mai concret nu ti le deschide Airbus..
„eu as”
tu da, ei, nu cred 🙂
Pacat ca trece Programul ,SAFE , pe langa noi si cand aveam lozul cel mare noi il aruncam ! Am depus cereri pentru putini bani… Daca comandam si noi si armata italiana, fiind o colaborare intre doua tari din UE, tehnologie europeana dadeam lovitura, banii incepeam sa i dam dupa 10 ani in transe pana la adanci batraneti.
Pacat ca trece Programul ,SAFE , pe langa noi si cand aveam lozul cel mare noi il aruncam ! Am depus cereri pentru putini bani… Daca comandam si noi si armata italiana, fiind o colaborare intre doua tari din UE, tehnologie europeana dadeam lovitura, banii incepeam sa i dam dupa 10 ani in transe pana la adanci batraneti.
toate-s trecatoare la noi, o ardem eminescian.
Mă lansez într-o supoziție.
H 215 este o ultimă evoluție a unei platforme proiectate la sfârșitul anilor 60. Până acum și-a păstrat relevanța datorită modernizării succesive. Întrebarea care se pune este dacă își va păstra utilitatea și în 2060-2070
Personal cred că dacă nu este o urgență pentru forțele aeriene și IAR 330 mai poate fi utilizat o perioadă achiziția asta trebuie amânată. Să vedem ce vor achiziționa grei din NATO și să ne îndreptăm și noi în același direcție .Până atunci mai bine ne-am îndreptat atenția spre H160 sau Venom într-o achiziției pentru forțele terestre
socoteala facuta de unii zic ca mai avem din vreo 120 de buc acu vreo 56 ce dracu mai modernizati frate la ele ,iar ajungem ca si la tancuri sa luam cand ne facem de ras cu relicvele comuniste la toate exercitiile in 2025 cu piese de muzeu
Nu am spus să stăm cu mâinile încrucișate.
Am spus să dăm prioritate helicopterelor pentru forțele terestre unde necesarul este de aproximativ 20 de bucăți
Fortele terestre au nevoie de capacitate de transport si mentenata usoara sa realizezi cu 160 ce faci cu 215 iti trebuie un numar aproape dublu de elicoptere
Amuzanta discuție.
Pentru unii care nu chibiteaza la coltul blocului cu „porcușorul de bere ” în brate, ar trebui sa fie evident ca cu suntem capabil sa asimilam nici o licenta.
Nu suntem în stare de multe ori nici sa punem cerințele corecte în caietele de sarcini.
Și unii fac mofturi.
Bloom, poate mai cobori din turnu de fildes din cand in cand, „ca baietii”, sau in cazul tau „cu baietii”, da, nu gasesti intotdeauna Einsteini cum te crezi tu, nici Liceeni de biblioteca, dar o sa ai niste epifanii.
Am asimilat relativ ok licente militare, Ak-47/74, Jericho 941.
Ca uzinarea a lasat de dorit, da, din cauza economiilor prostesti si mai ales a neasosului „lasa, ma, mere si-asea”.
Nici la Iar-316 si 330 nu s-au facut de ras cei care le-au produs, iar daca bagam si civilii ai 2 locomotive, rombacu, iak52, Islanderu plus o parte din navele maritime.
De masini nu vb, ca intra soferii pe frecventa si nu se mai termina discutia.