Industria Aeronautica Romana vs Industria Aeronautica Suedeza

Nesansa Romaniei – O istorie trista…

 

In acest articol as dori sa arat modul cum a evoluat productia de avioane militare in cele doua tari, dar si faptul ca Suedia a ajuns sa fie una dintre putinele tari care au capacitatea de a produce un avion de lupta, cu toate ca la inceputurile aeronauticii aceasta tara era cu mult depasita de Romania.

1

IAR CV 11

Industria Aeronautica Romana(IAR) a fost fondata in 1925, primul avion de lupta 100% romanesc zburand pentru prima data in 1930 sub numele de IAR CV 11. Industria Aeronautica Suedeza a luat fiinta prin Svenska Aero(SAAB) in 1921, sub ocrotirea celebrului Ernst Heinkel si a devenit cea ce este astazi prin fuzionarea acestei companii cu o a doua(formata in 1930), cunoscuta sub numele de ASJA. Insa cu toate ca suedezii au avut un avans, acestia vor fi foarte repede depasiti de romani, care vor scoate primul avion de serie romanesc in 1937 prin IAR-37 (pana atunci construisem avioane sub licenta), in timp ce suedezii vor produce primul avion de serie abia in 1940 (intrand in dotare in 1942) si anume Saab 17.

2

IAR-80

De asemenea, in timp ce suedezii se chinuiau cu Saab 17, noi produceam IAR-80, avion considerat printre cele mai bune din lume la vremea lui. Acest avion avea sa serveasca Romania in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, fiind insa dat la fier vechi de catre comunisti pentru ca producea amintiri neplacute noilor nostrii „aliati” sovietici. Acestor aliati le datoram atat distrugerea tuturor avioanelor IAR-80 cat si distrugerea IAR, lucru care a continuat pana in 1968, cand Ceausescu a decis sa refaca Industria Nationala de Aparare. Astfel suedezii au castigat 20 de ani in fata Romaniei, cat si cursa avioanelor cu reactie prin Saab 21, si mult mai cunoscutul Saab 29 (butoiul zburator), intrat in dotare in 1950 si construit in peste 600 de bucati. Astfel suedezii construiau avioane cu reactie, in timp ce IAR era pur si simplu desfintata.

3

IAR va incepe in 1971 sa produca IAR-316, pentru ca patru ani mai tarziu sa renasca prin IAR-93 si IAR-330, iar in timp ce noi reuseam cu greu sa ne revenim, si abia produceam un avion subsonic, suedezii deja aveau avioane de lupta supersonice si anume Saab 35 Draken si Saab 37 Viggen.

4

SAAB-35

5

SAAB-37

Dupa cum bine stiti Romania a incercat sa produca un avion supersonic (IAR-95), insa nu aveam capacitatea de a produce motorul, astfel ca lupta a fost de la inceput pierduta…

6

In 1996, in timp ce noi abia modernizam IAR-99, SAAB scotea deja celebrul JAS-39 Gripen, un avion dupa care inca mai plangem, un avion care ar fi putut reprezenta renasterea IAR…

8

Gripen

Ce putem sa mai zicem…Industria Aeronautica Romana a avut un handicap de 20 de ani, a incercat sa isi revina, iar acum a fost ingropata de tot, dar hai sa facem un exercitiu de gandire: cum ar fi fost daca Romania ar fi reusit sa isi pastreze neutralitatea (sau mai bine zis sa o cumpere cu petrol, asa cum suedezii au cumparat-o cu fier) in timpul celui de- al Doilea Razboi Mondial?

Nu pot sa nu ma intreb cum ar fi fost spre exemplu daca Carol al II-lea nu frauda alegerile, iar planul lui Codreanu reusea (acesta spunea ca sistemul de aliante al Romaniei nu este eficient-lucru care se va dovedi- si ca Romania trebuie sa se alinieze Axei, dar nu neaparat sa se alature acesteia)?

In final pot sa spun doar ca, ca intotdeauna politicienii au fost cei care au sabotat aceasta tara…

Vioniribu

 

 

66 de comentarii:

  1. Industria aeronautica suedeza a avut parte de continuitate in dezvoltare, a avut liniste, bani si a avut grija sa isi pastreze specialistii si inginerii.
    Industria aeronautica romana a avut parte de obstacole chiar din partea autoritatilor romane interbelice care preferau avioanele poloneze PZL in locul IAR-urilor. Dupa razboi a venit socul cel mare, atunci cand sovieticii pur si simplu au furat fabricile romanesti de armament, astfel anuland realizarile specialistilor romani. Noi am devenit dependenti de sovietici in timp ce suedezii isi fabricau propriile avioane cu reactie.
    Dupa 1970 am avut o realizare mare cu IAR-ul 93 si sperante cu ipoteticul IAR 95.
    Dar a venit al doilea mare soc revolutia din 1989 si anii de tranzitie cand ne-am pierdut specialistii iar fabricile de avioane nu au mai avut comenzi si se apropie din ce in ce mai mult de faliment. Viitorul pentru industria aeronautica romana pare sumbru, eu sper inca la o minune, dar este din ce in ce mai greu.

    • o sansa ar fi crearea de catre consortiumul Eurofighter a unu avion de antrenament/multi-rol usor….moment in care ar putea sa ne bage si pe noi, si pe cehi in discutie, avand in vedere faptul ca noi construim cele mai ieftine avioane de antrenament…asta e mai mult un vis, pentru ca oricum tarile respective nu au nevoie de asa ceva

      • Daca Eurofighter va oferi un comision gras politrucilor mafioti romani si va considera viabila asocierea cu fabrica de la Craiova, atunci DA se va realiza ceea ce spui, altfel IAR-ul va da faliment si nimanui nu-i va pasa.

  2. Nu mai intereseaza pe nimeni astazi industria aeronautica. Nicio industrie nu mai intereseaza factorii decizionali de la Bucuresti. Chiar si cu comision nu cred ca s-ar mai putea reanima industria aeronautica, multe facilitati de productie sau dus. Aerostar nu v-a produce nicicand aeronave supersonice desi ar fi putut s-o faca daca, impreuna cu cei de la IAR Craiova, ar fi reusit sa duca la capat proiectul de modernizare, substantial, al IAR-ului 93. IAR Craiova a bajbait ani multi cu IAR-ul 99, fara a se intrevede vreo modernizare substantiala a acestuia -despre un proiect nou nici nu mai incape vorba. Daca ne uitam atent, Romaniei i s-a acordat rolul de „agricultor european”, capitol la care nici macar nu stralucim…Industria nu mai este pentru noi, si-oricum specialistii s-au dus de mult. Nici macar agronomi nu mai avem, iar la Facultatea de Agronomie nu se-nghesuie nimeni! Despre suedezi numai laude, dar astia cu neutralitatea au avut numai de castigat, basca mentalitatea de oameni seriosi si muncitori. Noi oricum nu aveam cum sa ramanem neutrii si daca-am fi vrut, nu in zona unde ne aflam, la confluenta multor interese -asa ne-a fost „norocul”. Si, colac peste pupaza, numai de javre avem parte la varf!

    • In 97 era in proiect sa fie „modernizate” (da nu cine stie ce!) 93 urile. Adica sa le sporeasca capacitatea de atac la sol . Nu chiar cine stie ce mari probleme dar .. s-a prefrat sa fie taiate !!
      Si rol agrar ? Cred ca glumesti sau nu stii ca problema UE sunt tocamai excedentele de grau, unt, lapte!! Ar mai fi supraproductia de vin …

    • daca am fi remotorizat IAR-93 cu motoarele de pe Jaguar + o marire a capacitatii de transport + avionica moderna…am fi avut un avion care iti facea si politie aeriana, era si super pentru atac la sol…cu vreo 48 de IAR-93 modernizate si 24 de F-16 stateam bine…Romania nu isi permite sa aiba o flota moderna si numeroasa, de aceea eu tot cred ca trebuie sa luam cateva escadrile de fightere adevarate+ cateva escadrile de avioane de atac la sol ieftine, facute in tara…mi-ar placea un fel de AMX…

      • Daca…
        Adica daca mai erau disponibile motiaele alea…
        Daca strictura permitea sa pui mmotoare de cca 2,5 ori mai puternice .. daca aveai loc ptr combustibil suplimentar.. Daca Mihai Viteazu avea tancuri si hanibgal artilerie Krupp…

  3. Iar bancul ala cu IAR 80 ? ” printre cele mai bune din lume la vremea lui?” Chiar asa (chit ca erau destule in coada lui – Mroane Saulniere, FIAT G 50, samd) SSa ciem „curtatel” in 40 si mediocru in 41 .. Insa iar nu se stie ca a fotrs scos din productie cva sa fie inlocuit de ME 109 G!!! SI 80 a zburat pana prin 50 … Prostia amre e ca au fots taiate TOATE!! *trebuiau pastrate vreo 2 .. la muzeu)
    Insa inainte de a ne da vioi sa nu uitam „micul” amaunt ca nu mai stiu care mandata sa cumpere licenta Bristol Mercury a cumparat licenta Ghnome 9 (care era o copie a lu Bristol Jupiter)
    Sa nu uitam ca Suedia a mai vaut un atu : firma Volvo!! Ia vedeti aici : http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_%C3%96V_4 care mai este si Volvo Flygmotor

    Si bomboana pe coliva laudelor patriotard exagerate : a existat un imprumut suedez!! Adica in fericii ani interbeliti ca cand Romania cica era tare potenta ieconomic si una dintre cvele mai bogate tari ale Europei daca nu a lumii ei bine Romania s-a imprumutat cu 30 mil $ de la un suedez Ivar Kreuger…

    A sa ne intelegem – eu zic ca sunt nationalist. Dar asta inseamna si sa imi stiu lungu nasului … ca prima grija a unui nationalits, a unui patriot ar fi prezervarea tarii sale nu sa faca pe jmecheru ca Maimuzzolini sau Hitler si sa isi bage tara in buda findca se intinde mai mult decat plapuma (na la pol opus Suedia. Tara care si-a stiut lungu nasului, si-a vazut de treburi si de la o situatie cam albastra la inceputu sec XX a ajuns inj anii 60 sa fie sa zic asa roz chilotiu exemplu ptr multi . Chiar daca suedezii cand scapa la bautura …. se zice ca rusii trec drept moderati!!!)

  4. @GhitaBizonu’. Modernizarea IAR-ului 93 era substantiala si viza structura, sistemul hidraulic (FBW, HOTAS), trenul de aterizare, sistemul de combustibil, sistemul de navigatie (receptor NAV/GPS, INS, sistem de afisaj electronic EFIS, calculator de bord), sistemul de armament si sistemul de propulsie (se avea in vedere remotorizarea avionului). Practic intreg avionul era restilizat si revizuit si, din cate stiu, se intentiona dotarea acestuia cu radar, HUD, display multifunctional, RWR si altele. Ar fi devenit un avion de atac la sol foarte bun. Asta este, ce-a fost nu mai este si nici n-o sa mai revina vreodata. Cu agricultura nu glumesc deloc, daca citesti declaratiile unora de pe la UE legate de RO ai sa vezi ca astia ii dau tare cu „rolul” ce-ar putea deveni mai substantial in privinta Agriculturii, al plaiurilor mioritice. Despre Industrie niciun cuvintel, nu exista! Ciolos, Comisarul pe Agricultura are astfel de declaratii, insistand chiar ca revenirea la trecut ar putea fi o gura de salvare pentru tara asta. Ce-am fost noi in trecut, exceptand perioada comunista, desi si-atunci ii dadeam tare cu agricultura? O tara eminamente agrara, granarul Europei s.a.m.d.

    • Nu mai tin mimtre chiar ce se dorea sa fie schimbat. tin minte ca se dorea sa se puna pe el rachete de 122 (3×4) si ceva bombe mai moderne .. Nu ar fi fost chiar nemaipomenit insa ar fi fost cam „neplacut” sa te ia in colimator .. Si in orice caz nepa ri poermis ca prin unele „teatre” coloniale sa avem si noi ceva (ceva care chiar ar fi putit sa fie folosit macar ptr ca utilizarea lui risca sa fie mai ieftina!!!) . Adica scuze publicitate in ce priveste cvapciatailoe nationale (ceva in genu :ba daca fac avionu ala inseamna ca tarctoiarle si combinele lor nu pot fi chiar f proaste!!)

      Insa in privinta agriculturii .. te rog crede-ma! De f multi ani am obsrvat ca cel mai greu „dosar” al politcii Pietei Comune sau al UE este ala agricol. De obicei mi9nistrii se intalnesc ca sa isi exprime dezacordul … si decenii trebuia sa se tina cont de Franta. Adica sa prezerve (sub perfuzia sibvemntiilor) cati mai multi agricultori francezi care votau „la dreapta” Ca daca ii „trageau oe drepata” si ii trimiteau in „fabrici si uzine” in 3 ani voatu cu socialisti daca nu cumva cu comunistii!!! Daca nu ma crezi mergi intr- mare biblioteca care poate are colectia revistei lumea incepand de prin 1966 (asa is io mai precoc. Adica babacu cumpara Lumea si io cetitort inrait o citeam si pe aia!!!). Sas nu mai zic ca la intrarea in UE a Austriei .. a fost tiganeala curata cu dosarul agricol!! Ca Austria dorea ca „agricultura montana” (adica subventii speciale) sa inceapa de la 500 metri altitudine!!!
      Hai sa mai zic vreo 2 bune rau.. Prin 96 am importata din Germania cca 50.000 t de grau!! Ca Germania a devenit autosuficenta ba are si mici excedente!!! Subventiile UE saracele …
      Sauy exporcu de cane de vita din Anglia pus la pamant de vaca nebuna … Insa „tidicarea” Argentineri a inceput atuncu cand un englezoi a investit in 3 vapoare frigorificer si un babatir cu instalia de congelarea un Buenos Aires .. Insa dupa WW2 s-ua gandit ca nu s estie .. asa ca mai bine isi produc singuri beefsteacku cel de toate zilele.. Si Argentina a inceput declinul …

      Art fi bine daca „ai nostri” ar fi mai putin „romantici” si ar beli mai bine ochii … Ei sunt cu ca cum era in 1930 (cand deja Romania era cam scoasa de pe piata de Argentina, Canada si SUA) si nu stiu ca dupa WW2 tarile „eimimente agricole” si-au cam perdut piata (minus aia cu banalele, cafeau si cacao. Noo porunb grau si corcoduse. Ei bine corcodusa nu se cauta!!!).
      Ar fi si mai bine daca am lasa poezelele si critica esteica la naiba si am binevoi sa observam ce are agricultoru occudnetal de partea lui : politicva guvenramnetala de incurajare, prime de exportts, credite subventiknate, credit agara dedicat. la noi Banca Agricola a disparut si de pin 1992 nu mai exista credite agricole!!!
      I(n rst suntemk buni de gargara „inainte ehe!!” De exemplu tot prostu zice vorba aia cu micul Paris ins ahabar nu are de comtinuare „pierdut intr-un sat mare” ca micu Apris se intindea cam de la Obor la Cotroceni si de la pd Marasesti la Herestrau .. iNSa chiar si in zona zisa Micul Paris … erau cacastori de moda veche ,. nu era papa curenta .. canalizare ? Nici azi nu este inunele straiz zise centrale!!!

      Iar Ciolis si asta teleptual .. nu stie adica pe ce lume traieste!!
      Adevarul este ca politicenii nistri e teleptuali e cu „valorile” si pestera lu Palton si se pare ca au cedat pe toata linia in negocierile cu UE (tata!! Cand a intrat Spania a negiciat la „sange”reducerea capacitailor siderugice.. productia de vin , portocale si lamai .. Portugalia s-a batit ca un leu si 89 de bani ptr pescadoarele ei … Noi ma „negociat” doar texte de lege ..nimic economic. Nici macar in ce priveste apicultura domeniu in care stateam excelent!!! )

      Asa ca crede-ma : noi nu avem loc pe piata. Si „aia” nu au interes sa ne faca loc altdel decat ca zilieri la fermele lor!!!
      A da. Nu ei sunt ticalosi ci doar egoisti. Noi insa suntem … nu pot zice boi ca boul e mai util (fa parizer din politiceni daca poti!! Sau pingele… )

    • Exact ce vroia si Hrusciov sa faca din Romania: o tara agricola… Se pare ca Gherghiu Dej aafost mult mai patriot pana la urma decat actuala slahta de politruci.

    • @WW

      UE dau tare cu “rolul” ce-ar putea deveni mai substantial in privinta Agriculturii, al plaiurilor mioritice.

      Bre agricultura da… amanuntul esential e ca nu facuta de romani ci de straini care pot cumpara teren la liber.

      • La-sa sa o faca straini daca romanii(majoritatea) nu au fost in stare sa se ocupe de ea , si aici nu prea poti folosi scuza cu lipsa banilor , daca exista vointa se putea face agricultura de piata nu de subzistenta (care se face inca intr-un procent foarte mare ) ca exemplu sunt si romani care au facut treaba buna din agricultura si traiesc mai mult decat bine .

    • IAR-93 nu a fost un aparat prea reusit si o modernizare nu avea nici un rost mai ales in ani 1999-2000 cand deja se modernizase cu succes 110 MIG -21
      Daca era ceva de modernizat atunci aceela era IAR-99 avion mult mai reusit,care remotorizat si adus la standardul SOIM ar fi avut un viitor frumos Se puteau produce numai pentru aviatia noastra cel putin 50-60 de bucati

  5. O intrebare off-topic.
    Intre o fregata Fremm si un Arleigh Burke care ar iesi castigator 1vs1 ??
    Multumesc anticipat pt raspuns.

  6. Mda , Chiar ma gandeam cum arata viitorul , Duster mitos cu turela minisamson
    :-)))

  7. @watcher. Asta-i clar! Dar prefer sa vad terenuri arate, cultivate, irigate, in locul balariilor de-acum. Balarii „intretinute” fara niciun efort de proprietarii terenurilor, si-asta fiindca agricultori se pot numi foarte putini. Sa-ti dau doar un singur exemplu din zona unde locuiesc. Aici s-au facut taieri masive de paduri, haotic si fara a se planta nimic in loc, dezastru…A venit recent un cetatean german ce-a cumparat teren impadurit de la proprietari si, ciudat pentru localnicii invatati cu jaful, n-a taiat nici macar un copac ba din contra, a reimpadurit masiv. Nici n-are de gand sa taie decat cand lemnul este numai bun de exploatat, in mod stiintific, nu haotic si oricand, oricum. Am tot respectul pentru acest om pe care am avut placerea sa-l cunosc, un om ce nu vrea imbogatire rapida si care, constient fiind de cum merg lucrurile prin RO, si-a angajat firma de paza privata. BRAVO LUI! Romanii, in afara de a distruge, ce-au facut? NIMIC. Asa va fi si cu terenurile agricole, din balarii se vor transforma in culturi si plantatii. Bine ca stiu altii ce trebuie facut in locul nostru!

  8. singura solutie de revenire in romania e ca toti sa avem ARME atunci nu se mai fura atit.dreptul constitutaonal de a avea arme can sua atunci toti sar gindii de 2 ori inainte sa fure ceve

    • spre deosebire de SUA, la noi este foarte greu sa detii arme din toate punctele de vedere…iti ia cel putin o zi intreaga sa aduni actele necesare, dupa care primesti un fel de adeverinta sa iti iei arma, valabila 3 luni pt un anumti tip de arma…sa nu mai zic ca practic singurele arme „accesibile” sunt pistoalele cu bile de cauciuc…care nu au nici un efect daca tragi in cineva care poarta o geaca mai groasa…la ce salarii sunt in Romania cine crezi ca isi permite un pistol cu glont/pusca de vanatoare…ce sa mai zic de arme de asalt(si alea, in cel mai bun caz poti sa deti o arma semi-automata)

    • Eroare. Una din solutii ar fi existenta si garantarea PROPRIETATII PRIVATE, ceea ce nu exista in Romania.
      Ca rama poti sa ai si acum (mai greu dar poti), dar daca il impusti pe hot la tine in curte, tot tu ajungi la mititica.

      Cand firma de prospectiuni instaleaza cabluri la tine in curte, FARA PERMISIUNEA TA si refuza sa plece, incepi sa-i impusti.

      Aia inseamna proprietate si constiinta proprietatii. Si omul care isi apara asa propriatea, tot asa o sa-si apere si tara. Pentru ca dincolo de patriotism, are si un interes personal sa o faca. Nu moare nimeni ca sa apere proprietatile altora.

      @WW E trist si grav ce spui. Si nu sunt sigur daca afirmatiile de mai sus sunt rodul unei intelegeri superficiale a fenomenului sau nu.

      De ce nu lucreaza romanii pamantul? Pai cumpara si tu 10 hectare (un nimic la pretul din RO si daca te trezeai de acum cativa ani era si mai putin) si incearca sa faci agricultura si sa traiesti din asta. Si dupa 2-3 ani iti raspunzi singur. Asta in conditiile in care presupun ca esti un om informat, care ar sti catre ce sa se orienteze (clar nu e cazul multora dintre tarani care mai au si alte minusuri).

      Subliniez ca se poate trai decent spre bine de pe 10 hectare cu anumite conditii.

      Nu te contrazic in ceea ce priveste furtul, dar nu generaliza. La mine padurile oamenilor sunt in picioare, cele inca ale statului sunt rase.

      E frumos asa sa combatem, dar sa si facem ceva personal. ca…Hai sa vindem tot ca stiu aia mai bine, romanii oricum sunt praf…. e usor de zis.

      Pentru cine spune ca nu sunt oportunitati in agricultura pentru Romania si romani (si vad ca sunt si la articolul asta cativa), ii spun ca habar nu are despre ce vorbeste.

      Departe de mine sa sustin ca Romania ar trebui sa fie o tara agrara. Dimpotriva. Dar am vrut sa subliniez povestea asta cu agricultura. Daca la agricultura Romania nu poate fi competitiva, ma intreb la care ramura a industriei ar putea fi in momentul de fata, azi.

  9. 1930 (IAR CV 11) – 2014 (Festival R40S-GC)

    RIP IAR !!! 🙁

  10. Ce industrie aeronautica a existat si s-a dus (si ce avioane s-au construit) a fost ca urmare a unei POLITICI de industrializare. Ca urmare a unei POLITICI de inarmare (si) cu armament romanesc. Politici de export de armament si produse civile etc. Comunistii aia idioti…

    Deci aia a fost politica pe vremea aia.
    Asa ca ce accident de industrie aeronautica s-a intamplat n-o sa se mai repete.

    Acum politica e alta, cine ajunge si se tine bine de robinetul cu bani, restul ura si la gara.
    In plus, cine ajunge la robinetul cu bani, ca sa se mentina acolo, trebuie sa respecte politici impuse din exterior.

    Arnautii romani nu mai cumpara avioane decat la bucata, cateva din import odata la 30 de ani. Asa ca principalul client a disparut.
    Iar avioane romanesti de lupta pt export 🙂 🙂 hai sa nu mai continuam…

    De fapt principalul client a disparut nu ca si client ci a disparut in totalitate 🙂
    Arnautii aia nu-s in tare sa tina piept la o invazie serioasa (ca tot vorbim de avioane, nu-s in stare nici sa asigure suveranitatea spatiului aerian daca se amuza cineva cu ei 🙂 ), ca n-au cu ce.

    Mai ramane sa vina cineva sa ne transmita ca el nu subventioneaza industria mediocra de aparare.
    Si altcineva sa ne transmita ca mai intai sa creasca economia si natalitatea 🙂 🙂

    Cine o sa mai ‘produce’ subansamble ieftine pt conglomeratele aeronautice, cine mai prinde niste contracte de reparatii/mentenanta, aia o mai inoada o vreme.

    Avioane de lupta nu vor mai face.

    Ca s-a amintit si de vanzarea pamanturilor, e interesant ca Polonia (parca si Bulgaria) amana asta cu 10 ani. La noi se incurajeaza vanzarea, ca asa s-o fi primit ordin. Pana la urma de ce dracu o vand pe bucati, s-o dea pe toata odata 🙂

    E bine ca va bucurati ca pamantul va fi controlat de capitalul strain.
    Asta s-a si dorit. Altfel s-ar fi incercat niste politici de imprumuturi pt a sprijini agricultorii sa-si cumpere tractoare, utilaje, sa se asocieze. Nu s-a vrut, de Tractorul Brasov n-a mai fost nevoie, s-a manarit o licitatie pt un complex rezidential 🙂

    „In final pot sa spun doar ca, ca intotdeauna politicienii au fost cei care au sabotat aceasta tara…”

    Se tot persista in confuzia asta…

    Politicienii nu sunt o specie separata, nu sunt o etnie separata, nu vorbesc alta limba, nu sunt educati in corturi, nu se marita la 10 ani. Politicienii aia sunt romani.

    Asa ca ar trebui reformulata la genul:
    „In final pot sa spun doar ca, ca intotdeauna ROMANII au fost cei care au sabotat aceasta tara…”

    • @gsg

      „Ca s-a amintit si de vanzarea pamanturilor, e interesant ca Polonia (parca si Bulgaria) amana asta cu 10 ani.’

      Polonia face mai mult de atat. Acorda polonezilor credite guvernamentale pe 15 ani cu dobanda de 2% pentru a cumpara pamant. Deci fac tot ce pot pentru ca terenul sa ramana la polonezi.

      Una e sa privatezi o uzina gen Dacia, care acopera 100 de hectare sa zicem si alte e sa vinzi colturi intregi de tara.

    • „E bine ca va bucurati ca pamantul va fi controlat de capitalul strain.
      Asta s-a si dorit.”

      Bre cand comunistii faceau colectivizare eram nervosi . Acu cand strainii ne cumpara pamantul suntem bucurosi!

      Scopul scuza mijloacele zicea unu acu 500 de ani…. dar se pare ca mijloacele conteaza foarte mult in atingerea scopului.

      “In final pot sa spun doar ca, ca intotdeauna ROMANII au fost cei care au sabotat aceasta tara…”

      Si mai trebuie mentionat…. exceptiile care s-au opus au sfarsit prost!

      • @watcher
        Bre, comunistii erau cam din topor si nepriceputi intr-ale firii umane, daca comunistii nu dadeau si ei ceva acolo de-o plasma sau de-un second-hand din Jarmanica…

        Oricum, dupa ce industria comunista energofaga cu capital romanesc s-a dus dracului sau e pe cale de, fiind ingropata bine cu buna stiinta prin capusare sau privatizari puscariabile, pierderea controlului si asupra terenurilor e bomboana de pe coliva 🙂

        Asa cum s-a mai discutat Polonia amana asta, parca si bulgarii.
        La noi e OK, oare de ce?

        Probabil ca polonezii au de gand sa mai traiasca in tara lor si romanii nu.

        Sincer ca ne-am merita ca dupa ce mai toate suprafetele agricole importante vor fi controlate din afara sa faca magarii la genul „voua nu va vindem mancare, emigrati sau importati-va singuri” si sa exporte totul si pe doi lei 🙂 stiu ca e un pic SF dar asa am merita 🙂 🙂 🙂

        Sau si mai simplu, cum se face in industrie, daca vrei sa lichidezi un competitor si ai bani, il cumperi si-l inchizi si dupa aia faci legea pe piata.

        Daca vor sa aiba fermierii lor venituri bune atunci cumpara pamant ieftin aici si-l lucreaza cu mana ieftina de lucru aici ca sa exporte produsele cu profit bun in tara lor.
        Odata ca ne elimina ca si (posibila) concurenta.
        A doua ca scot un profit mai bun decat facand aceeasi agricultura acolo.
        Si a treia ca romanii vor importa mancare de la ei la preturile lor sau de la turci sau mai stiu eu de unde.

        Oricum, se vinde cu buna stiinta si siguranta alimentara.

        Dupa aia e putin probabil ca strainii vor mai vinde pamantul inapoi romanilor, care romani sigur vor avea si bani sa-l mai rascumpere.

        Apele or fi date si alea de mult. Subsolul e dat. A mai ramas ceva? Aerul?

        • @gsg

          „pierderea controlului si asupra terenurilor e bomboana de pe coliva ”

          Asta si cu importul ala de imigranti la care se gandeau unii pe aici.

          • Si cine vrei sa lucreze peste vreo 10-15 de ani?
            Copii nu mai prea avem… Poate ai dori sa lucreze parintii nostri inca 10-15 ani dincolo de varsta de pensionare, cu randamentul pe care il stii, si apoi noi sa nu mai iesim niciodata la pensie… Asta vrei?

            Eu am venit cu solutii demografice, dar ca sa se vada efectele lor, din momentul in care le aplici, dureaza inca 15-20 de ani ca generatiile alea sa intre in campul muncii.

            • @M. Zgureanu.

              Pai adu-i Mariuse. Ca doar nu sunt eu in masura sa te opresc. Dar am asa si eu o intrebare. Voi uitati propriile voastre afirmatii in sase luni? Sau chiar mai repde?

              Ati discutat la situatia Angliei, Frantei si Olandei, voi ca eu nu m-am bagat in discutie…ca ce probleme au, ca englezii tind sa devina minoritate in tara lor…ca magrebieni…ca …..toate astea din cauza imigratiei masive.

              Si pe urma prezentati imigratia ca solutie pentru Romania. Pai n-o sa se intample si la noi acelsi lucru? Pe logica asta (boala lunga, moarte sigura), mai bine punem cruce Romaniei de pe acum.

              Pai unii isi fac probleme cu ungurii si romii pe aici, si in acelsi timp vrei sa mai aduceti alte minoritati?

              Va contraziceti singuri sau nu?

              Ca pana la urma asta e parea voastra, dar cu contradictia cum ramane?

              Am mai fost 10 milioane intr-o Romanie mai mare decat acum. Iar in ziua de azi un om poate produce cat 10 de atunci, tehnologic vorbind. Daca va fi mai bine, ne vom inmulti iar, daca nu oricum vom disparea.

              Ca vad ca in goana disperata dupa solutii, se ajunge la niste situatii absurde, desi solutiile sunt mult mai la indemana. Ca nu te apuci sa schimbi tara din cauza 1000 de oameni, ci invers.

              @ GMT

              1. „Asta cu terenurile se numeste globalizarea mijloacelor de productie si libera circulatie a capitalurilor si nu vad nimic rau intr-o liberate totala a pietei pamantului arabil.”

              Nu e asa? Iar suntem noi mai catolici decat papa. Altii mai dastepti decat noi si care stau mai bine decat noi (Polonia care a absorbit si absoarbe cele mai multe fonduri europene pentru orice) de ce nu vor sa vanda si fac tot posibilul ca terenurile sa ramana la polonezi? De prosti probabil ca si in restul reformelor prin care incearca sa acumuleze cat mai mult capital polonez, ca peste niste ani sa aiba si ei un cuvant de spus dincolo de forta de munca.

              Constitutia poloneza stabileste ca ferma agricola are intre 1 si 300 de hectare si cele mai mari exploatari ale lor se invartesc pe la 17.000 ha si au foarte putine. Prin comparatie la noi sunt la 54.000 de hectare cele mai mari, ca tot vorbiti pe aici, tu inclusiv, ca nu e comasat pamantul in Romania. Si cu fermele alea mici, neproductive in viziunea voastra au ajuns printre altele pe locul 2 pe planeta la productia de mere, dupa China.

              2. „Ce-o sa faca noul propietar-rau-intentionat, o sa-l care cu basculele in tara lui de bastina?! ”

              Ma asteptam la mai mult din partea ta. Chiar nu vezi ce influenta poate avea cineva care detine pamantul?

              „Sa nu vindem terenul strainilor, desi se vinde practic la liber de ceva ani, lasa-l parloaga si degradabil in propietatea taranilor care oricum traiesc relaxati din evaziune fiscala, ajutoare de la stat si subventia agricola, fara sa produca mare lucru si uitandu-se prelung dupa ploaia pe care o da sau n-o da Dumnezeu, ca sistemul de irigatii nu l-am vandut strainilor, ci l-am furat noi ca niste smecheri patrioti ce suntem…”

              3. Sunt doua categorii de lenesi in Ro. Unii ca asa sunt ei si aia trebuie lasati sa moara de foame. Iar cea de-a doua categorie care au au fost educati sa fie de catre STAT.

              . Cine rasplateste lenea si sanctioneaza munca in tara asta? STATUL.

              4 „si uitandu-se prelung dupa ploaia pe care o da sau n-o da Dumnezeu, ca sistemul de irigatii nu l-am vandut strainilor, ci l-am furat noi ca niste smecheri patrioti ce suntem…”

              Irigatii? Aveam un anumit respect…..Pana mai acum 2-3 ani erau cartiere periferice in Bucuresti neracordate la apa curenta si canalizare. La ce sistem de irigatii vrei tu sa se racordeze? Singurele sisteme sunt cele pe care si le fac oamenii singuri…si sunt multi care si le fac.

              Cine a dat startul distrugerii economiei de dupa 89? Eu zic ca STATUL prin reprezentatii lui.

              5. „asa-l parloaga si degradabil in propietatea taranilor care oricum traiesc relaxati din evaziune fiscala, ajutoare de la stat si subventia agricola”

              a. Pai tu te referi la terenurile taranilor deja? Pai ala e oricum al lor si teoretic il vand doar daca vor ei. Sau iar te gandesti tu sa-i constrangi sa vanda? ca n-ar fi prima oara.

              b. „traiesc din evaziune fiscala” . Foarte bine fac. Ca la ce taxe sunt, ar ajunge cersetori.

              c. „traiesc din ajutoare de la stat”. Pai cine rasplateste lenea? ca am vb mai sus.

              d. „traiesc din subventia agricola”. Cu tot respectul habar nu ai despre ce vorbesti. Dar efectiv habar nu ai. Subventia agricola pe 2013 de ex a fost sub 150 de euro la hectar, iar o gospadarie taraneasca se invarteste din pacate pe la 3 hectare. Vrei sa-mi spui ca familia aia traieste din 450 tot anul „relaxat” (ca sa te citez)? Si pe urma vezi cat costa sa lucrezi un hectar.

              Cat despre cine lasa pamantul nelucrat…intreb si eu asa voi vedeti asta la televizor sau ati vizitat Romania? Ca vad ca voi doar pe aia de la birt de la televizor ii vedeti.

              Doua pacate majore au taranii care vor sa munceasca..mai exact mare parte din ei. Lipsa de informatie si abilitatea de a vinde. Cei care nu sufera de chestille astea doua, o duc decent si cu ceva relaxare fiscala ar duce-o spre bine.

              Prin comparatie, un baiat destept cu 1000 de hectare (ca nu-i asa domne sustinem comasarea la peste 50k hectare din sufragerie) care nu le lucreaza incaseaza 150.000 de euro si sunt multi dastia.

              Deci nu reformam, nu facem ordine, nu taiem ajutoarele, nu stopam hotia, nu-i stimulam si nu-i ajutam pe cei care vor sa munceasca, dar hai sa vindem….ca nu ne simtim in stare sa le facem pe primele. Pai expresie a neputintei mai clara decat asta, mai greu intalnesti

              Poate o sa faci vreo plimbare prin Romania vreodata, sa vezi si ce fac oamenii care vor sa munceasca si cu ce eforturi si cum s-ar misca lucrurile cu putin ajutor.

              Ce-mi place mie cum veniti cu solutii privitoare la lucruri care nu va apartin.

              Sa punem sonde pe terenurile altora, ca sa avem noi „independenta energetica”. Nu conteaza ca e dreptul si proprietatea lor.

              Sa vindem terenurile taranilor (nu cumva sa-i stimulam sa munceasca si sa-si creeze propriile locuri de munca) ca poate o sa avem noi bani mai multi la buget.

              Am mai spus…una e sa privatizezi 100 de hectare de sub Dacia sau 1000 de sub Sidex si alta e sa vinzi bucati intregi de tara.

              Cu sinceritate va spun, ca eu nu vreau sa ma agit pentru Romania din viziunea voastra. Aia in care Romanii sunt chiriasi si minoritari in tara lor. Eu vreau mai mult pentru Romania.

              • Marius Zgureanu

                Eu vorbesc de o imigratie bine controlata, a unor elite, pe nise in care dorim sa ne dezvoltam sau avem nevoie urgenta de capital uman bine pregatit dar nu mai avem resursa umana in tara.
                Stiu deja un domeniu care merge bine la noi, unde e nevoie de specialisti bine formati in ani de zile, dar unde deja facultatile din tara nu mai reusesc sa furnizeze in ritmul cerut (promotiile curente descresc rapid d.p.d.v. numeric, dar si calitativ) iar R.Moldova sau alte zone din apropierea granitelor nu mai au nici ele destui. Si atunci ce faci? Ai potential imens de crestere si n-ai de unde? Generatiile efectiv au scazut sub jumatate din cati erau acum 15-20 de ani!

                Sau ia exemplul palestinienilor sau al altora din sistemul nostru medical, care-i inlocuiesc pe medicii nostri plecati in strainatate. Raed Arafat iti spune ceva?

                Sa fim intelesi, nu minoritatile in sine sunt problema, ci modul in care-i integrezi si in care-i educi pe ei si pe copii lor!

                Tarile vestice de care vorbesti au adus din afara oameni pentru muncile de jos, ne-educati, carora li s-a permis sa se aseze masiv in cartiere special construite pt. ei, devenind ghetouri. Aici e problema! S-au creat practic enclave locuite majoritar de emigranti, unde ei si-au creat propria societate… similara cu cea din tarile de unde au venit.

        • Bre nea gsg nu vreau sa fiu eu gica-contras 🙂 , dar aici trebbuie sa te combat! Asta cu terenurile se numeste globalizarea mijloacelor de productie si libera circulatie a capitalurilor si nu vad nimic rau intr-o liberate totala a pietei pamantului arabil.
          Ce-o sa faca noul propietar-rau-intentionat, o sa-l care cu basculele in tara lui de bastina?! N-o sa ne vanda produsele noua 🙂 ?! Lasa bre ca o sa facem ca si pana acum, importam de la altii…
          Pai ori suntem capitalisti vorace si ne integram in UE ori nu mai suntem… Noi ne temem de propriile noastre prostii si le atribuim altora tampenile noastre. Sa nu vindem terenul strainilor, desi se vinde practic la liber de ceva ani, lasa-l parloaga si degradabil in propietatea taranilor care oricum traiesc relaxati din evaziune fiscala, ajutoare de la stat si subventia agricola, fara sa produca mare lucru si uitandu-se prelung dupa ploaia pe care o da sau n-o da Dumnezeu, ca sistemul de irigatii nu l-am vandut strainilor, ci l-am furat noi ca niste smecheri patrioti ce suntem…

          Sa nu vindem padurea, las s-o fura RomSilva cu padurarii ei! Sa nu ne vindem Tara, zicea nea Ilici Iliescu prin „90 si boborul a pus botul, nu va vindeti ba tara,. las s-o devalizam noi, sa dam afara investitorii adevarati, s-o furam noi si directorii numiti de noi…

          • „Asta cu terenurile se numeste globalizarea mijloacelor de productie si libera circulatie a capitalurilor si nu vad nimic rau intr-o liberate totala a pietei pamantului arabil.”

            Bre pamantul mai mult e o resursa decat un mijloc de productie. La fel cum e si apa si aerul. Asta inseamna ca acest bun nu apartine doar generatiei noastre cum nu a apartinut nici generatiilor trecute. El trebuie pastrat pentru ca apartine „copiilor copiilor nostri”.

            Privatizarea capacitatilor de productie e discutabila, poate nu aveam management performant, capital sa sustinem cercetarea, nu aveam piata sau altele.
            Privatizarea sistemelor de distributie – benzina, gaz, curent nu au nici o logica economica ca alea oricum produc. Doar ne pedepsim pe noi insine.
            Privatizarea resurselor insa e o crima fata de generatiile urmatoare.

            Norvegia are fondul ala suveran imens in care tot pun banii stransi din petrol si desi el apartine tuturor cetatenilor norvegieni e destinat in mod expres generatiilor viitoare.

            Legat de declaratia lui Iliescu… cu nu ne vindem tara.
            „Se cuvine sa rezistam prezentului si ne pregatim viitorul” – Regele Mihai

            • Intr-o tara normala ti-as da dreptate pe toata linia si as milita pentru pastrarea distributilor, a bancilor, a resurselor sub capital romanesc, doar ca la noi prefer sa le vad privatizate, decat furate la greu si distruse de hotii autohtoni.
              Cand Petromul era de stat avea pierderi de un milion de dolari pe zi, CFR-ul este o gaura neagra, desi ar trebuii sa fie profitabil, la SIDEX se fura cu vaporul, chiar si mama-profitabilitatii, Hidroelectrica ajunsese in faliment, asa ca nu cred ca pastrarea sub obarsia statului ar fi o solutie.
              Fata de terenuri…sunt fragmentate, ne-irigate, sanse practic zero sa reusim in urmatorii foarte multi ani sa facem ceva cu ele.
              Teoretic sunt de acord cu tine, dar practica ne omoara.

              • Bre matale esti adeptul teoriei maximelor locale. Adica mergand spre rice ofera o pozitie mai buna decat pozitia curenta vom ajunge la un maxim local satisfacator.

                Teoria mea e ca suntem captivi intr-o zona fara maxime satisfacatore. Adica e un no win situation. Oricare din maximele posibil de atins au preturi prea mari pentru a putea fi considerate satisfacatoare. Solutia nu ne vindem tara duce exact la ce ai afirmat in postul anterior. Solutia vindem tot duce la o disolutie si mai accelerata a unui stat oricum foarte slab si ineficient. In oricare din cazuri nu vom ajunge nici pe departe o tara ca afara…

                Pentru a scapa din asta ai nevoie de un punct de disconuitate care sa te puna intr-un alt spatiu de alegeri unde poti aplica teoria maximelor locale…. avand disponibile noi maxime locale satisfacatoare.

                O schimbare radicala poate inseamna o revolutie care sa te puna pe alta directie si cu alti oameni la timona. Riscurile sunt mari dar

                Stiu ca teoretic imi dai dreptate… sa vedem daca practica ma omoara :))

                Intuitia mea e ca spre asta mergem, iar istoria romanilor nu e deloc una liniara si are destule momente de discontinuitate chiar daca astea nu au fost neaparat revolutii.

                • Apropos de ceea ce s-ar fi putu intampla si daca nu am fi distrus sistematic industria de armament… Ai nostri nu ar fi avut ce sa faca cu ecipamentele moderne si nu le-ar fi integrat intr-un sistem destept de lupta:

                  http://incomemagazine.ro/articole/se-intampla-in-romania-cel-mai-rapid-tren-electric-fabricat-in-tara-noastra-a-ajuns-la-destinatie-cu-doua-ore-intarziere
                  adica ce folos ca ai trenul, daca nu-l exploatezi la capacitatea sa? Tare mi-e teama ca si cu F-16 tot asa ceva se va intampla, vis-a-vis de exploatare, mentenanta vs capabilitati si modernizari disponibile.
                  Avem şi noi un tren electric de mare viteză construit în România. Trenul poate atinge 160 de km pe oră şi a costat 5 milioane de euro dar … a ajuns cu două ore întârziere în gară. Pe unele tronsoane, mecanicul a fost nevoit să încetinească până la 20 de km pe oră, dar autorităţile spun că acest prototip a meritat toţi banii. Infrastructura este proastă.
                  Trenul electric va merge pe ruta Craiova – Motru iar pe viitor va avea şi curse directe spre Bucureşti. Vestea că un tren modern va opri din nou in gara din Motru i-a bucurat pe oameni
                  Trenul de producţie autohtonă poate ajunge la 160 de km/h, dar din cauza infrastructurii încă nemodernizate, viteză maximă va fi de 120 km/h.
                  Primele curse vor fi făcute incepând cu data de 1 februarie.

              • @George GMT

                Terenurile pot fi „privatizate” prin concesionare pe 99 de ani de exemplu. Altfel „palestinieni” scrie pe noi. Vezi de exemplu cum acum vin tot felul de persoane si revendica si haznaua contelui Martafoi de acum 500 de ani…. In momentul in care strainii vor cumpara si intra in posesie se creeaza un drept istoric. E pamantul lor si il vor putea lasa mostenire urmasilor.

                • @Vector

                  Bre nu vezi ca coabitacii nu au nici o dilema pe subiectul asta?! Ei care isi infig „cutite” unul in altul in public nu se musca pe subiect.

                  E clar ca e subiect tabu! Un alt subiect cu care se pot umple de sange ar fi datoria publica si indatorarea accelerata da si ala e tot subiect tabu.

  11. Cum adica ii dai dreptate lui Codreanu?
    Huooo! Lijionaaaarule! :)))
    Suedia a avut beneficiat de o cooperare exceptionala cu US and A. SAAB & Volvo au fabricat tot felul de componente si motoare pentru America, daca nu ma insel au produs pana si motoare pentru celebrele expeditii spatiale. Oricum si in prezent Saab se tzuca tare bine cu industria americana.
    Noi nu am avut nici o sansa si nici nu o sa avem de acuma inainte daca nu schimbam ceva radical in viata politica. Avem specialisti, avem resurse, pacat de sefi.

    • lijionar 🙂 mi-a placut asta…sincer, daca IAR nu isi oprea activitatea pentru 20 de ani acum eram in consortiumul de la Eurofighter

  12. @Adrian. Ne dai exemple din afara despre ce face statul sa-si ajute producatorii agricoli, dar da-ne rogute exemple autohtone, ce face statul roman sa-si ajute putinii producatori agricoli pe care-i mai are? Iti vorbesc in cunostinta de cauza, am teren agricol si stiu ce vorbesc. Nu traiesc din asta, insa imi asigur necesarul. Prea putini proprietari de astfel de terenuri le si lucreaza, marea majoritate sunt doar…proprietari. Generalizez!? In toata tara padurile au fost devalizate, zona ta ar putea fi considerata o exceptie fericita. Se fura cu sau fara acte, atat de catre particulari cat si de catre angajatii Romsilva, chiar si proprietarii de gatere o fac -autoritatile stiu dar sunt complice. Mi-ar place sa nu pot generaliza, realitatea insa nu-mi da voie. Am destula instruire ca sa delimitez adevarul de minciuna si realitatea cotidiana de tromboane si aiureli. Realitatea este chiar foarte bine descrisa in comentariile de mai sus ale lui Marius Zgureanu si GeorgeGMT – mai clar si mai direct nici ca se poate.

    • @WW

      Pai vad ca aveti voi solutia. Nu reformati nimic. Vindeti ca e mai usor. Si e dreptul vostru ca proprietari sa faceti ce vreti cu proprietatea voastra. Dar nu sustineti asta ca fiind solutie.

      Pe de-o parte zici ca statul nu ajuta producatorii.
      Pe de alte parte ii acuzi pe proprietari ca-si fura padurile.

      Pai nu ti se pare a doua ca fiind consecinta primeia?

      Ca statul fura stim cu totii. Ca statul descurajeaza munca, stim si asta, asa ca se fura.

      Am mai scris, nu reformam ca nu ne simtit in stare. Vindem. Dar atunci hai sa nu ne mai vaicarim inclusiv pe blogul asta. Inchidem pravalia numita Romania si gata.

      PS. Nu stiu in ce gaura de tara aveti terenuri. Mai vezi si pe la mine parcele izolate nelucrate, dar de principiu si cei mai saraci le lucreaza. Iar cei care nu pot le dau „in dijma” celor care pot sa lucreze.

      Se planteaza livezi cat vezi cu ochii, se refac exploatatii viticole, etc. Toate livezile inbatranite de pe vremea comunistilor au fost replantate in livezi private, mai ales in ultimii 4-5 ani. Ce dracu pana si o ruda de-a mea de 63 de ani a plantat 1500 de pomi…..Da o s-o rupa cu taxele ca la peste 1,5 hectare, i-a verifica tu cat e impozitul.

      Pana la urma fiecare cu parerea lui atata timp cat o face in dreptul lui.

    • Oricum nu e cazul sa va faceti probleme.

      Pamantul s-a vandut si se va mai vinde, iar aia care au cumparat si vor cumpara, vor aduce imigranti sa-l lucreze mai ieftin.

      Deci le veti avea pe amandoua.

      Iar romanii vor pleca in continuare spre vest ca aici n-au ce sa mai faca. Aia batranii sau betivii vor muri in cele din urma, copii tot mai putini…si cam asta a fost.

      Si cand te gandesti ca uneori urasc cinismul lui gsg…

  13. LOL eu nu va inteleg de ce mai vreti aviatie…

    ma uit la accidentul aviatic din Cluj…adica aia civilii cu Iovan au putut sa zboare in conditii grele sa salveze vieti pentru prelevare de organe
    dar glorioasa armie romana nu putea ridica elicoptere de la Campia Turzii sa ii salveze pe medici….terminau programul la 4 PM sau care era treaba?

    • pai au ridicat elicoptere de la MAI, de ce sa mai ridice si de la armata? eu nu am inteles de ce nu au ridicat niste drone…

      • asa e a ridicat MAI nu si glorioasa armie romana care nici macar nu a incercat…

        celebra flotila 71 Campia Turzii e doar la 100 km de locul accidentului si sunt chiar specializati in Search and Rescue spun ei…
        le-a fost teama micutilor…adica lui Iovan, un civil nu i-a fost teama sau padurarilor si satenilor…
        avioane noi trebuie date echipelor de medici si SMURD ei merita…
        parca de la Flotila 71 era celebrul locotenent ala cu politica…se pare ca au alte preocupari acum…

        • Daca se adevereste faza cu jivrajul, Pumele noastre nu au degivrare in pale, asa ca nici o sansa sa zboare pe acolo in respectivele conditii meteo… Idem pt. EC-135 ale MAI si SMURD.

          Doar MI-8 are asa ceva, dar n-are echipament search&rescue la noi, asa se pare. Asa ca e vorba de modernizare si utilare facute cu cap, de la MAI si SMURD, pana la MAPN … 🙁

          • La Puma faza este si mai naspa dupa ce ca nu are degivrare pe pale, degivroarele motoarelor nu pot funcționa concomitent. Trebuie pornite alternativ, daca pornesc amandoua in acelasi timp scade puterea disponibila atat de mult ca elicopterul pierde altitudine, iar in conditii de noapte poate sa se loveasca de sol. Daca va amintiti voi prin 2006-2007 a picat un puma de la Baza de la Otopeni. Asta era motivul, pilotul elev a fost el mai zelos si pornit degivrarea la ambele motoare concomitent, si pilotul instructor care era dupa vreo 10 ore de zbor (se apropia Craciunul) n-a observat decat tarziu, si n-au avut timp sa se ridice.

        • @adyr eu as da catre smurd/mai Antonov AN 2…parca avem 14…cu ala transporti in caz de dezastru ce vrei tu, oriunde in tara…

          acum sincer…asta nu prea era treaba MApN…MAI are destule elicoptere si are si bugetul de doua ori mai mare decat armata…nu zic, eu daca as fi fost ministru trimiteam niste MLVM-uri acolo si ridicam niste drone, in maxim o ora ii gaseam…dar nu ai cu cine

      • Ministrul Duşa, după accidentul aviatic de la Cluj: „Nu am ce le reproşa angajaţilor din MApN. Trei elicoptere erau pregătite, dar era ceaţă”

        http://www.gandul.info/stiri/ministrul-dusa-dupa-accidentul-aviatic-de-la-cluj-nu-am-ce-le-reprosa-angajatilor-din-mapn-trei-elicoptere-erau-pregatite-dar-era-ceata-11938859

        Bre, sa aveti grija, sa nu cumva sa inceapa razboiul pe ceatza 🙂

        „eu nu pot risca să ridic un elicopter pe ceaţă şi în condiţii meteo nefavorabile, cum au fost cele de ieri. Asta ar însemna să pun într-un grav pericol şi echipajul, şi aeronava”, a ţinut să precizeze Duşa.”

        Pfui, bine ca acuma stiu si rusii 🙂

        • Ioi, da’ F-16 le-or putea ridica pe ceata ? 🙂

          • Cand te gandesti ca marele Stefan le-o dat o batuta la purtatorii de flamura verde tocmai pe ceata… Ce vremuri fusera odata 🙂

            • @marius z. stai linistit, F-16 o sa se „ridice” doar cand e ceata…ca sa nu le vedem noi 🙂 o sa faca dansuri cu F-18 si dupa cand se ridica ceata se intorc acasa…nu prea cred ca IAR-330 nu se poate ridica de la sol in caz de ceata daca are toate reparatile la zi…tin minte ca am vazut un reportaj la pro patria despre un exercitiu…exercitiu desfasurat pe ceata, in care surpriza…Puma zbura fara probleme…

              deci din nou se adevereste ce zic eu: Romania are nevoie de tehnica de lupta care sa mearga indiferent ca e uragan afara sau ca sunt 50 de grade celsius…asta e cel mai important la tehnica…sa mearga indiferent de situatie, la prima cheie, si sa poti sa il repari cu ce ai la indemana…auzisem o poveste ca in ww2 niste rusi au reparat senila de la un T-34 cu sarma…nu stiu daca e adevarat, dar cam de asta avem si noi nevoie 🙂

          • „Ioi, da’ F-16 le-or putea ridica pe ceata?”

            Bre, io crezca F16 garantat se pot ridica de la sol pe ceatza…acu depinde cat de inalte sunt proptelele 🙂

        • Partea buna e ca a pus problema in discutie….
          Partea proasta e ca oricum nu conteaza.

  14. ROAF 71 Campia Turzii se lauda ca
    http://www.roaf.ro/ro/unitati/bz71.php
    Elicopterele IAR-330 în varianta MEDEVAC au executat, de asemenea:
    • misiuni de căutare-salvare a unor persoane, împreună cu Salvamont Sibiu;
    • misiuni de transport de echipe medicale şi răniţi în colaborare cu S.M.U.R.D. Târgu Mureş;
    trebuie sa adauge..dar nu pe ceatza.

    Ce faceau daca un pilot de MIG cadea la 100 KM de baza lor? il trimiteau tot pe ciobanu ghita sa il salveze? Pai atunci sa ii angajeze si pe astia cu jumate de norma…
    poate ca totusi le-a fost frica de lupi.

  15. DA CE PACAT …..INCREDIBIL ….CHIAR CHINEZII CARE ERAU PRIMITIVI INDIENII AU VENIT DIN URMA SI AU FACUT AVIOANE ..EU ZIC CA NU E TIRZIU …A FACE CITEVA PROTOTIPURI DE AVIOANE CHIAR CU MOTOARE UZATE …DE PROBA …CUMPERI MOTOR UZAT DE LA SAAB DE LA AVRO VULCAN…DE LA CHINEZI INDIENI ….FUZELAJUL TREBUIE SA REZISTE LA 1500 KM PE ORA 1,5 MACH…PUTETI CHIAR DE MIG DE SUKOI…DAR 2 SA FIE PUTERNICE SA MAREASCA VITEZA SA TREACA BARIERA SUNETULUI …DUPA FACETI CITEVA MODELE NOI CU MOTOARE NOI SI CAUTATI CLIENTI IN BRAZILIA ARGENTINA AFRICA ASIA SI CHIAR EUROPA GRECI SIRBI BULGARI ..LETONIA UCRAINA …IMPORTANT …SA AVETI CEL PUTIN 10 RACHETE DE DOBORIT AVIOANE …FOARTE MODERNE ..DECI DACA DAU CU 5 RACHETE ODATA DISTRUG ORICE CHIAR F22 RAPTOR ,,SUKOI ULTIMUL TIP …TREBUIE INCERCAT SI NEUTRALIZATI HOTII DE LA BUCURESTI SI ALTE ORASE DIN GUVERN ..INCOMPETENTI ..PUSI PE POST DE SPERIETOARE FARA NICI UN FEL DE PRECATIRE AERONAUTICA CHIMICA FIZICA MECANICA SINT ZERO .BLESTEMATII AIA …A PUS TARA PE BUTUCI …SE PRICEP NUMAI LA FURAT …PREGATITILE RANGA IN CAP PE ASCUNS ….JOS CU TILHARII BLESTEMATI CADAVRE OBOSITE ..ALTII DEJA FAC DRONE SI ROMINIA SE INTOARCE INAPOI CA IN 1944

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *