Întrevedere a miniștrilor român și portughez ai apărării, la sediul MApN

Întrevedere cu omologul portughez, la sediul MApN

Astazi am avut o întrevedere cu omologul din Republica Portugheză, João Titterington Gomes Cravinho, aflat în vizită oficială în România.

Am vizitat împreună Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă” de la Fetești și am urmărit evoluții în zbor ale aeronavelor F-16 Fighting Falcon.

Îi mulțumesc, și pe această cale, ministrului Cravinho, pentru că a acceptat invitația mea de a ne întâlni și la București, fiind un demers firesc de continuare a discuțiilor bilaterale în ceea ce privește programele noastre comune angajate și, iată, concretizate.

În această perioadă dificilă pe care cu toții o traversăm, din cauza pandemiei, dialogul politico-militar a continuat atât la nivel de experți, cât și la nivel ministerial, iar rezultatele sunt palpabile.

În cadrul discuției oficiale la sediul MApN, am abordat subiecte referitoare la stadiul cooperării bilaterale în domeniul apărării, cu accent pe aspectele referitoare la derularea contractului de achiziție al aeronavelor F-16 de la partea portugheză, cooperarea în format NATO și UE, în contextul actual de securitate, cu accent pe postura aliată de descurajare și apărare, cât și pe cooperarea în cadrul proiectelor inițiativei privind Cooperarea Structurată Permanentă (PESCO) a Uniunii Europene.

Când am vorbit despre F16, am adus în discuție și implicarea industriei naționale de apărare în desfășurarea acestui program. Adoptarea Legii care reglementează achiziția și semnarea contractului cu Republica Portugheză asigură premisele pentru ca industria naţională de apărare să execute lucrările de mentenanţă, reparaţiile capitale la motoare şi modernizarea întregii escadrile de F-16 – adică cele 12 achiziționate initial și cele cinci care fac parte din etapa a doua – la standardul M6XR.

Primele patru avioane F-16 din etapa a doua de achiziție sunt deja pe teritoriul național, urmând ca a cincea aeronavă F-16 în configurare M5.2 să fie livrată în primul semestru al anului viitor. Ulterior, toate cele 17 aparate de zbor vor trece, așa cum spuneam, printr-un program de modernizare la standardul M6XR și salut, cu această ocazie, anunțul făcut recent de autoritățile SUA, care au inițiat demersurile prin care țara noastră achiziționează echipamentele noi ce vor fi instalate de specialiștii români pe aeronavele F16.

Mulțumesc pentru contribuțiile portugheze prin afilierea unui batalion de infanterie la Brigada Multinațională Sud – Est din Craiova și prin contribuția cu personal la Unitatea NATO de integrare a Forțelor (NFIU) din București.

Reafirm angajamentul României față de abordarea NATO-360 și rămânem angajați în dialogul cu aliații noștri și în măsurile pe care Alianța Nord – Atlantică le-a adoptat în actualul context de securitate din regiunea Mării Negre. Țara noastră rămâne ferm angajată în implementarea tuturor acestor măsuri și va continua să mențină ritmul de acțiune pe direcția responsabilităților naționale asumate în acest angrenaj de securitate, inclusiv continuarea investițiilor în modernizarea echipamentelor.

Nicolae Ionel Ciucă – FB

Întrevedere a miniștrilor român și portughez ai apărării, la sediul MApN

110 comentarii:

  1. Deci a doua escadrila de f16 tot din Portugalia?

    1
    • Asa zic si eu, ei o sa aiba contract cat de curand pentru F-35, noi le luam Viperele lor.
      17 la noi, ei mai au 27…

      Probabil a 3-a escadrila va fi la noi…F-35?

      9
      • Oricum aș însuma, nu îmi dau 48…?
        Și tot îs puține.

        13
        • Si eu vroiam tot 48…in 2 escadrile de 24, sa-l vad pe Marius cum zambeste.

          4
          • Numarul si anul:
            1601, 1602, 1603, 1604 = 1983
            1605, 1606, 1607, 1608, 1609 = 1984
            1610 = 1983
            1611, 1612 = 1984
            ___________________
            1613 = 1982
            1614, 1615, 1616, 1617 = 1984
            ___________________

            Ce mai au portughezii – tot pe baza informatiilor F-16.net :
            – 3 fuselaje din 1983 (nu’s trecute nici la escadrila 201 nici la escadrila 301);
            – 8 fuselaje din 1984 (din care doar 3 sunt trecute la o escadrila);
            – 1 fuselaj din 1985 (la nici o escadrila);
            – 20 de fuselaje din 1994 (toate la ambele escadrile)

            Desi in total sunt 23 de aparate la escadrile, probabil informatiile sunt incomplete, pentru alte 4 ar trebui sa se afle printre ele, insa mi-e lene sa le caut bucata cu bucata.
            Ce e important de retinut ca sunt cu siguranta 20 de aparate din 1994.
            Ei ni le-au dat pe cele mai vechi ale lor.

            2
            • The Portuguese Air Force currently has a total of 28 F-16s, a source from the Ministry of Defense told Lusa.

              Dintr-un articol postat recent de cineva la PSR.

              • Cred alea 28 sunt doar cele active, dar in stoc au mai multe.
                Inainte sa ne dea noua cele 17 aparate aveau loturile:
                1.) Peace Atlantis I – 20 de aparate – din 1994
                2.) Peace Atlantis II – 28 de aparate – din 1999
                3.) Au mai luat 3 in 2016, ca sa inlocuiasca unele date noua.
                Deci ar trebui sa fie vreo 34 ramase(nu stiu de eventuale pierderi de celule la portughezi).
                Oricum, o a doua escadrila se va baza probabil pe cumparat celule din mai multe surse…

          • Acum poti sa adaugi si a treia escadrila 🙂

      • Si escadrila va avea 12 sau 16/17 aparate? O idee in ce perioada primele avioane vor ajunge in tara, ?

      • Cred ca exista o logica in toata povestea asta care daca e sa fim cinstiti a fost clocita de catre portughezi si tamaiata de catre americani … Este clar ca banii obtinuti din vanzarea celor 17/ F16 catre Romania vor fi varati in achizitionarea escadrilei de F-35. E poveste lunga care isi are inceputurile in vremea lui Barroso. Aici vorbim de o conditionare din partea americanilor care au vrut sa dea o mana de ajutor parlitilor portughezi pentru a achizitiona avioane de generatia a -5ea. Bineinteles, … docili cum ii stim romanasii au executat ordinul fara sa carteasca … Fara sa fie cea mai fericita afacere pentru noi putem la randul nostru trage ceva foloase din toata povestea ba chiar s-ar putea intari acest parteneriat inceput cu pistolul la tampla iar intr-un viitor nu foarte indepartat cu siguranta ca ne vom implinii si noi dezideratul … prima escadrila ( de ce nu escadrile) F 35 in RoAF.

        5
  2. Alte 17 F -16 noi nouțe , nici o șansă ? Nu că ar trebui plătite imediat. Un avans gros și după aia rate anuale. Că la HIMARS. Sau suntem la fundul sacului ?

    3
    • Pai parca dupa vizita oficiala la Pentagon, Romania a fost inclusa in programul RAPS – citez:
      „Conform unui comunicat MApN citat de Agerpres, oficialul român a evidenţiat includerea României în Risk Assessed Payment Schedule, respectiv în mecanismul financiar „dependable undertaking single case”, care va facilita lansarea contractelor multianuale multiple”
      Explicat aici – „https://www.samm.dsca.mil/policy-memoranda/dsca-09-07”
      Din cate inteleg eu SUA vor pune banii jos pentru anumite plati (evident daca agreeaza achizitia/iile de tehnica si servicii si, probabil cu conditia ca tehnica/serviciile sa fie americane sau vanzarea sa fie controlata de companiile americane – vezi cazul NSM), programe multianuale multiple.
      Si, daca vor fi, probabil ca dobanzile vor fi mai mici in cazul asta…
      Daca e asa, asta ar explica anumite intarzieri in achizitii (bateriile de coasta, F16, elicoptere de atac si suport, blindate 4×4, P4, drone, sateliti, poate F35, radare, Shorad/Vshorad, munitii, poate chiar cercetare/dezvoltare si infrastructura etc). E suficient sa vezi cu cine s-a intalnit N Ciuca & Co in SUA – Lockheed Martin, Rytheon, Bell Helicoptersl si parca Boeing.
      Probabil sub presiunea creearii noilor comandamente/divzii multinationale si a cresterii prezentei ameriane in teritoriu, Romania s-a angajat la modernizarea bazelor/poligoanelor/infrastructuii militare (o gramade de bani – pe langa 2 mlrd in Kogalniceanu sunt multe altele pe rol, il citez pe Ministrul Apararii Nationale la prezentarea bilantului ultimului an:
      „”Investiţiile în economia naţională se ridică la 3,9 miliarde lei, bani întrebuinţaţi atât în investiţiile directe şi indirecte – offset – cât şi în cheltuielile cu bunuri şi servicii. Menţionez că toate aceste investiţii se fac pentru securitatea României şi a cetăţenilor săi. […].
      Ministrul de resort a mai spus că în acest an au fost asumate 213 obiective de infrastructură care se găsesc în curs de construcţie sau de modernizare şi au fost semnate contracte în valoare totală de peste 1,5 miliarde lei, iar peste 480 milioane euro reprezinta sume plătite companiilor de construcţii”).
      Mai punem achizitiile navale, modernizarile IAR99, intretinerea tehnicii existente, operationalizarea noii tehnici, serviciile, cheltuieli administrative, costurile cu personalul activ/in rezerva sau retras si costurile cu prezenta pe teatrele internationale si avem un tablou destul de complet in ce priveste costurile MAPN.
      SUA au inteles si ne ajuta financiar la procurarea de tehnica si servicii, practic intarindu-ne capabilitatile ca sa le putem apara trupele si sa nu fie nevoie sa mute prea multe/multi in Romania.
      Iar prin pozitia asumata Romania chiar devine apreciata:
      „https://nationalinterest.org/blog/buzz/romania-leading-nato-build-black-sea-170999”
      Daca e asa, eu unul vad o accelerare a achizitiilor (in afara de elicoptere, sateliti, P4 si F35, concretizarea celor mentionate mai sus au fost anuntate de MAPN chiar inainte sau dupa semnarea acordului pe 10 ani si includerea Romaniei in RAPS) si chiar unele de care nici macar nu se vorbeste inca … prin presa.
      Iar asta e de bine, insa aparatul administrativ al MAPN v-a creste in dimensiune si pe orizontala si pe vericala, insa aici apare aceeasi problema ca la pilotii disponibili pt F16… Ne trebuie mai multi oameni tineri in MAPN, ofiteri scoliti si antrenati in America, oameni tineri scoliti si instruiti pentru achizitii iar ulterior pentru mentinerea operationala a tehnicii disponibile.
      Iar daca vor scoate offset la greu (P4, elicoptere, radare, viitoarele turele AT, 4×4, rachete de tot felul, munitii etc) atunci chiar ne vom dezvolta o baza industriala pe masura!
      Evident e o parere personala…
      Doamne ajuta! ?

      13
  3. Era să uit .
    Poza nu e nici în ruptul capului ” la sediul MApN”.
    Că sigur sediul nu e o hala industriala și nici F 16 din poza nu e in biroul domnului Ciuca. ?

    3
    • Era subtitlul pus central, sub poza, il mutai…(desi e direct din postarea de pe FB a ministrului Apararii)
      Vezi linkul de la sfarsitul articolului…
      „Ministrul apărării naționale, Nicolae–Ionel Ciucă, se va întâlni sâmbătă, 7 noiembrie, cu omologul din Republica Portugheză, João Titterington Gomes Cravinho, aflat în vizită oficială în România.
      În cadrul vizitei, cei doi oficiali se vor deplasa în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniţă” de la Fetești, unde vor asista la evoluții în zbor ale aeronavelor F-16 Fighting Falcon.
      Programul vizitei delegației portugheze include și discuții oficiale la sediul MApN, în cadrul cărora cei doi miniștrii ai apărării vor aborda subiecte referitoare la stadiul cooperării bilaterale în domeniul apărării…”

      • Domnilor eu nu mă pricep la achiziții militare dar în urma acestei afaceri cu avioane care se pregătesc de 40 de ani nu am ajuns de râsul tuturor? Nici pe vremea suzeranității otomane, nici pe vremea fanarioților, nici Stalin și nici Hrușciov nu și-au bătut joc de noi în acest fel… păi atunci nu era mai normal să modernizăm flota MiG-29 la standardul SNIPER? Măcar alea erau mai noi. Aștept părerile dvs!

        5
        • @Iorgu Ioan,

          Tovărășei, vă reactivarăți?

          Daca tu însuți recunoști că „nu te pricepi”, întrebi sau taci. Nu te apuci să arunci cu prostii (asta dacă nu ești troll).

          Măcar să rămâi și tu cu ceva din „trecerea de pe aici”, să-ți explic, pe scurt Avioanele nu sunt „autoturisme”. La avioane „anul de fabricație” nu are nici cea mai mică importanță. Contează „standardul” (ce știe/poate el să facă în funcție de modernizări) și resursa (câte ore „de zbor” îl mai poți folosi). Iar ale noastre sunt foarte bune, dpdv al standardului și resursei.

          Așa că ia-ți migurile „mai noi” și te du…cap-compas est!

          12
          • Da, îmi cer scuze, dar cred că am dreptul să vorbesc. Dacă spun ceva împotriva USA, nu înseamnă că sunt pro Rusia sau am un cont fals. Când stăm în genunchi în fața estului sau vestului tot slugi suntem… Dacă vrem să fim respectați trebuie să ne impunem respectul. Ungurii au cumpărat Gripen noi, puteam și noi să cumpărăm niște avioane noi… nu să râdă toți de noi că am ajuns ladă de gunoi. La cum lucrează americanii, banii nu au ajuns la portughezi ci trebuie să fie un acont pentru F-35. Vă recomand pe viitor să fiți mai primitor cu cei nou veniți. Rafale, Gripen, Eurofighter Typhoon erau variante mai decente.

            3
            • Nu se ia nimeni de tine că „ai o părere” ci că vorbești prostii și le prezinți ca fiind „certitudini” și pentru că ai in repertoriu teme clasice ale unui postac „estic” („Înalta poartă”, „slugi”, „stat în genunchi” etc).
              Pe aici sunt cititori vechi care mai cunosc tipul de „postac estic” care apare încercând să pară initial benign-naiv de genul „Mă scuzați, am apărut și eu pe aici, nu mă pricep, dar ce părere aveți despre asta …..” [*asta fiind de obicei vreun slogan antioccidental/antiamerican împachetat într-o retorică aparent naivă și neștiutoare].

              Cât despre „vechi” sau „nou”, cred că s-ar putea scrie romane la câte discuții au fost pe acest subiect în ultimii 6-7 ani pe aici. Iar concluziile au fost următoarele: nu are nici o importanță dacă o platformă e „veche” atât timp cât poate fi/și este upgradată să facă ce face o platformă „nouă”. Deci, dacă un F16A din 1986, să zicem, este dus la un standard apropiat de un F16V, nu merită să dai de 3 ori mai mulți bani pentru un aparat nou. În esență, fac același lucru cu aproape aceleași performanțe.

              Singura diferență majoră este resursa (câți ani îl poți folosi). Și nu cred că merită să îți iei in avion de generația 4 „nou” în 2020 (pe care ar trebui să îl folosești minim 40 de ani să se merite financiar) pentru a te prinde 2060 (când lumea bună va fi trecut deja la generația 6) cu aparate de gen 4. Să îți iei „avion nou” pentru a-l folosi doar 20 de ani iar nu se merita.

              Așa că compromisul acceptabil e să îți iei „vechi”, să îl modernizezi la standard cat mai actual și să îl folosești 20-20+ ani și sa treci treptat la generația 5.

              Acum înțelegi cat de cretina e discutia asta „nou” vs „vechi” când vorbim de avioane de generația 4 in 2020.

              Văd că spui că „nu te pricepi” însă ești ferm convins că nu îți plac avioanele americane 🙂 Deci….

              4
              • Se vede că sunteți un cititor vechi pentru că aveți o mentalitate depășită și limitată, practic nu vă puteți exprima fără să jigniți. Achiziționarea acestor F-16 este dovada faptului că toată clasa politică, în frunte cu domnul președinte, sunt obedienți față de stăpânul american. Bine că nu sunt nemții stăpânii noștrii, poate ne vindeau Me-109 și Me-262!

                4
                • Dar bine că ne deschizi tu orizonturile, „‘telijentule” molfăind propaganda de proasta factură.
                  Ești „cititor nou” cum sunt eu Sinan Pașa 🙂

                  Îmi și pare rau că, naiv și de bună credință fiind, am irosit atâtea cuvinte sa îți explic evidentul 🙂

                  • Dacă cineva gândește diferit de dvs. înseamnă că e un „tovarăș „cu cont fals care face propagandă cu cap compas URSS… hai să fim serioși, când e un lucru bun trebuie să zicem că e bun, când e un lucru rău trebuie să zicem că e rău, indiferent de cine vorbim. Am descoperit de curând acest site împreună cu defenseromania și intru zilnic să citesc noutățile! Felicitări acestor echipe. Orice țară trebuie să își vadă propriile interese, atât și nimic mai mult!

                    3
                  • https://telegraph.md/video-un-pui-de-urs-si-mama-sa-au-fost-impuscati-de-soldati-rusi-dupa-ce-s-au-urcat-pe-un-submarin-nuclear/
                    Domnule uitați de ce nu îi am la inimă nici pe acești ruși barbari. După ce omoară o ursoaică cu puiul ei pentru că s-au suit pe un submarin, replica oficială este că oricum ursoaica era pe moarte. Sufletește, parte dintre ei sunt niște primitivi ai stepelor din Asia care așa vor rămâne multă vreme. Când li s-a stricat T-14 la defilarea din Piața Roșie, ei au dat vina pe emoțiile șoferului deși filmările au arătat clar că s-a încercat tractarea tancului defect fără succes => problemă la motor, transmisie etc. Ca să nu mai amintesc de furturile și violurile sovieticilor din ’44!

                    3
            • @Iorgu Ioan
              Ungurii nu au cumparat Gripen, doar l-au inchiriat.
              Sunt tare curios cat de certificati sunt pilotii maghiari pe acest aparat, pentru ca mai mult de politie aeriana nu cred ca fac cu el!

              PS Imi cade parul, daca mai aud de Gripen pentru FAR! 🙂

              5
            • Ungurii nu au cumparat nimic doar au inchiriat avioanele, sunt foarte scumpe noi si pentru inceput a fost mai buna varianta asta.

              1
        • @Iorgu Ioan
          Așa de mult s-a discutat despre MiG 29 contra Grippen contra F-16 contra MiG 21, că și dacă eram idiot hipofizar (e un diagnostic, există în realitate) tot îmi creștea IQ-ul până înțelegeam.

          3
        • mda, f16 astea sunt mai mult pentru politie aeriana si pregatirea personalului in operare tehnica vest. au ora de zbor mai ieftina decat variantele moderne si, aparent, armata romana nu isi permite mai mult.
          sniper-ul e un proiect defunct, pe langa faptul ca proiectul era de actualitate acum 20 de ani, nu acum, mig-urile 29 din dotarea Romaniei nu mai sunt salvabile. nu mai exista motoare pentru ele si nu aveam, oricum, posibilitatea sa le servisam fara ajutor extern (poate mergea pe Polonia ,dar era greu). mig-ul 29 eun bimotor, teoretic mai scump si mai complex de intretinut si operat, avea resursa de zbor din start mult mai mica decat la f16 astea antice si era, exceptand rachetele de raza scurta in ifrarosu, inferior ca performante unui f16.

          1
  4. M6XR imi suna a standard facut special pentru noi, posibil cu unele chestii care sunt si in alte standarde superioare dar fara alte chestii pe care nu au vrut ai nostri sa mai dea bani.

    Foarte dezamagitor daca urmatoarea escadrila va fi tot de F-16 A/B. De asemenea dezamagitor ca la marele si mult iubitul „partener strategic” nu se gasesc niste F-16 50/52 mai de Doamne-ajuta.

    Macar daca ar lua tot A/B atunci luau direct inca 32 ca sa fie 2 escadrile pe langa prima…

    Portughezii anul trecut au primit vreo 3 avioane de la americani… Ei cum de pot primi ?

    6
    • pai unul din ele e ca nu ai Lantirn ai Sniper atp pod

    • Dupa declaratia de mai jos, parca nu ar mai lua A/B – citez N Ciuca:
      „Cu certitudine, analizăm posibilitatea achiziţiei în perioada imediat următoare a încă unei escadrile şi, în funcţie de posibilitatea pe care o putem identifica la cei care doresc să vândă aceste aeronave, vom demara cât se poate de repede acest proces de achiziţie. Un lucru este cât se poate de cert, indiferent de unde vom achiziţiona aceste aeronave, ele trebuie să fie interoperabile cu cele pe care noi le avem deja”, a precizat Ciucă, într-o declaraţie de presă, susţinută împreună cu omologul său portughez, Joăo Titterington Gomes Cravinho, aflat în vizită oficială în România.”
      Poate gresesc?

  5. Of Doamne, intotdeauna patim asa… la anu’ ne paste un posibil nou razboi mondial, daca nu la anu’, prin 2022 sau 2023 sigur, sau ceva miscari geopolitice „mai bruste” si tot felul de alte nebuneli(declaratii politice agresive sau dictate) si omuleti verzi… si noi ca dintotdeauna, cu nadragii-n vine!

    O escadrila amarita de F-16 de prin anii `70, care si asta va fi upgradata la pastele cailor, cateva Pirande de tot felul, flota maritima 0, elicoptere de transport putrezite, ca de atac nici n-are rost sa pomenim, artilerie autopropulsata 0… cateva baterii de Patriot si Himars, ca in rest… in slapi si izmene vom lupta in caz de ceva… 🙁

    14
    • Yosemite Sam
      Tu iti dai seama ce bazaconii scrii ?
      Inzestrarea a inceput cu adevarat de vreo 3 ani jumate si in 3 ani avem deja prima baterie Patriot,celelalte fiind in graficul de productie,HIMARS ul la fel ;Piranha sunt si ele din nou la zi cu livrarea,F-16 sunt la un nivel acceptabil,upgradarea nu face decat sa le creasca valoarea (asta cu anii 70 tine o pt betivii din carciumile tundrei natale)
      Nu vorbesc de bateriile de coasta pt ca o sa zici ca nu le avem inca
      Inzestrarea nu s-a terminat astazi,ai putina rabdare tovarase !

      25
      • @dacadami, tu de unde de ești fratele meu? Ca după cum scri, precis ești de la Cantare Romaniei. Răbdare avem, dar dati dovada de inteligenta, grabiti-va cu achizițiile, nu cu prostiile, sa le vedem și noi în viata asta, ca altfel e vai de noi, tot cu AKMu’ in mana

        6
        • „ca altfel e vai de noi, tot cu AKMu’ in mana”

          Exact ca talibanii-n izmene si cu turbanul pe cap… INSIALLAH!(urmat de sunet de AKM tragand)!???

          8
      • Bai dacadami ce dracu faci, i-ti speli sefimea meapenista iubitoare doar de pensii speciale pe siteruri sau e ordin de serviciu ca la jegdarmerie ?…..noi asteptam de ani si ani pe aici sa se niste ceva ceva cu doatarea si ne-au tragi cum ca e in traffic, ce draq s-a facut bun pana acum in afara de HIMARS si Patriot?…daca maine incepe nasoleala iar aliante peste aliante si prostimea carne tun ca voi nu v-ati facut datoria onanistilor?

        5
      • Deci eu provin din tundra dupa tine? De la ce serviciu esti smechere? S.I.E. S.R.I. D.G.P.I.?

        „Inzestrarea a inceput cu adevarat de vreo 3 ani jumate si in 3 ani avem deja prima baterie Patriot,celelalte fiind in graficul de productie”

        Si daca pocneala mare incepe la anu’ pe 15 Ianuarie… stau si ma intreb ce le vom spune potentialilor agresori(Unguri, Sarbi, Rusi, Turci)… hai ma omule… asteapta si tu pana-mi vin bateriile de coasta si restul de HIMARS si Patrioate si F-16, ce pana mea esti asa grabit?!

        10
      • dragnea, tu esti? sau rogozin?! stam bine rau! intr-adevar. si toti cei ce sustin ca nu stam bine la inzestrare sunt troli rusi…

        1
    • Asta „am” votat ! E chestie de educatie……de aceea este unde este.

      1
    • sa fim seriosi, sunt slabe sanse sa se ajunga la un raboi mondial (conceptul MAD inca sta in picioare), dar e bine sa avem ceva acolo, de descurajare.

  6. eu cred ca s-a incheiat festiv o colaborare pe un segment al achizitiilor

    2
  7. Următoarea escadrila de F16 eu as achiziționa-o din SUA. La fel și următoarea pentru ca ultimele doua escadrila sa fie identice din punct de vedere al logisticii. Și obligatoriu, le-aș aduce la standardul Viper.

    6
    • In vreo 15 ani si dupa ce trec cel putin inca vreo doua razboaie mondiale peste noi, ‘om face-o si pe asta…

      4
      • Ce propui ? Sa cumparam in regim ” fast food” de la chinezi sau rusi ? Asa e cand timp de 30 de ani iti tot ingropi industria de armament fara sa investesti un sfantz in cercetare- dezvoltare.

        1
        • Ce propun? Pai eu propun, taman ceea ce ai scris tu, in propriul comentariu… te citez:

          „Asa e cand timp de 30 de ani iti tot ingropi industria de armament fara sa investesti un sfantz in cercetare- dezvoltare.”

          Sa-i dam bici! Fix asta propun!

          4
  8. Nu trebuie sa fim dezamagiti ca va fi inca o escadrila sh, e normal. Pur si simplu, cum ai invarti bugetul asta de 2% nu ai putea sa platesti in anii care vin Shorad, Vshorad, corvete, rest P5, rest Patriot, rest Himars, drone si 32-36 de F16 block 70/72. Plus ca mai sunt si alte necesitati. Probabil dupa incheierea programelor mentionate o sa vina si contractul de F35. Acum cand taras grabis lucrurile se misca, incepem sa fim nerabdatori. E normal

    16
    • Claudiu - Madrid

      depinde daca mai ramane 2 % ,dupa venirea progresist-democratilor la putere….in YU-S -EY. Va faceti iluzii, dragi tovarasi si preteni. 🙂

      3
      • Nu stiu de ce, dar cred ca tu nu prea contribui la acesti 2%. Poate gresesc draga tovarase si prieten

        4
        • Claudiu - Madrid

          Te inseli 🙂 Toti banii , inafara de impozitele si taxele cuvenite statului in care lucrez , sunt investiti acasa in Romania. Apropo si mie mi-ar placea ca bugetul destinat apararii sa fie cel putin dublu pentru a ne pregati pentru vremurile tulburi care se intrezaresc. Ia gandeste prietene VS ( de la Vaslui? 🙂 la urmatorul scenariu , cand Unchiul Sam va fi ocupat cu *the big ceaina* in Oceanul Indian si Pacific…12 Falconi ,militie aeriana … vai de cu..ul nostru daca nu ne pregatim…ia fa un exercitiu de imaginatie. Suntem inconjurati doar de neprieteni si la Est si la Nord si la Vest si la Sud. Si DA ,ii dau dreptate lui Yosemite Sam .Toti nemernicii , indiferent de culoarea politica , care s-au perindat la guvernare inainte de 89 si dupa, ar trebui pusi la zid pentru inalta tradare.

          9
          • In primul si in primul rand, sper ca ei si toti urmasii lor sa parjoleasca etern in flacarile infernului lui Lucifer, pentru faptul ca i-au dat in gat la rusi(KGB), pe cei din Unitatea 110!

            You never so that shit, ever! You never sell out your own!

            Cei din ultra-secreta si misterioasa Unitate 110, ai Securitatii lui Ceasca, au dus practic greul razboiului anti-sovietic(anti-rusesc mai degraba?) in Romania(frontul estic?)! Si tu ii dai in gat, ca pe niste viermi lipsiti de valoare?? Mi se zgribuleste parul pe cap si mi se umplu matele de voma, numai de fiecare data cand i-mi aduc aminte!?

            „Toti nemernicii , indiferent de culoarea politica , care s-au perindat la guvernare inainte de 89 si dupa, ar trebui pusi la zid pentru inalta tradare.”

            In spatele tuturor astora, au stat multe alte personaje mult mai libidinoase si spinoase! Aceia au fost cei ce au luat deciziile cu adevarat! „Politicienii” din front row, doar le-au prezentat populimii!

            4
  9. Eu nu m-as grabi prea tare cu F35 -ul, din ce se prevesteste la orizont daca madam Merkel ( sau alt herzzel care-i va urma) nu va face pace cu americanii pe partea de comert cu siguranta si relariile politico-militare for fi altele.

    Pare-se ca MUE vrea un nou inceput (stiau ei ce stiau ca nu va iesi Trump……ala era cu America first si bine a facut dar la Evropa si restul partenerilor comerciali a cam durut asta!) dar daca pactul nu va fi multumitor mi-e teama ca europenii for trebui sa reporneasca industria de aparare , nu-i problem europenii fac armament bun si de calitate iar in unele cazuri chiar superior americanilor dar nu mai au capacitatea industriala sa fabrica si bine si mult iar asta va necesit timp.

    Cel mai bine s-a vazut in cazul italienilor cand au renuntat la F35……..probabil nemtii si francezii vor fi cei mai castigati de facto daca vor impune un ,,embargo” pt tarile membre care vor sa achizitioneze echipamente militare din afara UE, far oare au si capacitate comparabila cu complexul militaro-industrial USA?…vom vedea cum va merge cu Leo-AMX-ul si cu SCAF-ul.

    • ce sa faca nemtii ?sa capoteze la visele umede ale francezilor eu zic ca te cam inseli ,cele mai mari fonduri pt cercetare militara sunt unde se fac noile tehnologii militare adica US si Israel nu franta si germania de ce ar dori nemtii sa se impuste in picior oare ? si sa depinda de un singur furnizor ,eu stiu ca sunt pragmatici nu prosti

      • Adevărat ce spui dar Deutschland nu mai vrea sa depindă și sa asculte comenzile USA, ei se văd deja urmașul imperiului roman de apus, dacă-i mai pui și pe ruși adică aia care zic ca capitala ortodoxiei nu mai poate fi Cinstantinopol ci Moscova reiese ca Germania și Rusia refac cumva fostul imperiu….,,am auzit ceva voalat chiar intr-un interviu de la un parlamentar UE spaniol parca.

        Par bazaconii dar gura păcătosului adevăr grăiește……una peste alta europenii nu prea mai vor sa fie contrati in niciun domeniu de USA, francezii sunt docili stai liniștit dacă au de castigat

        • pai daca nu doreste si nu vrea sa depinda de ce inca coopereaza in 2020 la Rolling Airframe Missile mk 31 ,asa ca intrebare de om care nu intelege subtilitatile si nu intelege de ce Bundeswehr nu foloseste Iris-t decat pe avioane

  10. Vă salut ! Nu sunt un specialist în domeniu și nici măcar un ofițer de profesie, dar am lucrat 5 ani ca salariat civil într-o UM, iar armata română este și rămâne în sufletul meu. De asemenea, îndeplinesc de cca 11 ani, funcții de conducere în instituția de stat în care lucrez, având o oarecare experiență analitică și managerială.
    Legat de achiziția de aeronave militare de luptă, aș avea, cu tot respectul și cu permisiunea dumneavoastră, câteva observații, văzând multitudinea de opinii, exprimate deja în acest sens și stadiul actual al achizițiilor în domeniu :
    1. După atâția ani, structurile care se ocupă de aceste achiziții, inclusiv factorii de decizie, sigur au acumulat o experiență importantă, ceea ce nu face decât să ușureze o abordare și o decizie oficială. Așa că, din acest pdv, ar trebui să fim ceva mai
    optimiști.
    2. Și o simplă opinie, legată de o posibilă schemă de achiziție/dotare :
    I. 2016 – 2024 (2026) :
    -. o escadrilă -17 aparate F 16 MLU – M6 XR,
    – o escadrilă – 17 aparate F16 V și
    – o escadrilă -17 aparate F 16 MLU – M6XR (sau V.
    Ordinea cronologică este importantă, pentru că în funcție de aceasta se pot ulterior înlocui aparatele( pe lângă aspectele ce țin de buget) astfel :

    II. 2025 – 2030 (2032) :
    – o escadrilă F 35,
    – o escadrilă F 16 V (cu aparatele achiziționate inițial) și
    – o escadrilă F 16 V sau F 35 .
    Această abordare, cred că ar putea aduce un oarecare echilibru între cerințele tehnico-operative și cele financiare.
    Vă mulțumesc.

    11
    • 2 escadrile de F-16 V noi (32 aparate – peste 4 mld.$) ar manca din banii pentru alte achizitii, in plus resursa la cele noi ar insemna sa le folosim inca 40-50 de ani, ceea ce nu prea mai are sens pentru un aparat din generatia 4.
      https://www.rumaniamilitary.ro/f-16-noi-vs-modernizate-cazul-marocan
      https://www.rumaniamilitary.ro/departamentul-de-stat-de-la-washington-a-aprobat-potentiala-vanzare-de-nr-8-avioane-multirol-f-16-catre-bulgaria
      https://www.rumaniamilitary.ro/costuri-f-16-vs-inaintasii-si-concurenta

      Resursa F-16A/B este de minim 20 de ani, arhisuficient pentru noi, putand la nevoie fi extinsa cu inca vreo 10 (pana la 12-14000 ore total/celula).
      In plus, F-16A/B pot fi aduse la un standard apropiat de al F-16V. Cu tot cu achizitia si modernizarea a 3 escadrile F-16 A/B la standard V (50 celule, pana in 2 mld.$ cu pachetul maxim – motoare, radare, avionica, haveglass, piese; probabil putin peste 1mld daca nu schimbam motoarele), ar costa spre 1/3 din achizitia a doua escadrile de F-16 V noi.
      https://www.rumaniamilitary.ro/aparate-f-16d-ale-sua-oprite-la-sol-cauza-fisuri-in-structura
      https://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane
      https://www.rumaniamilitary.ro/concepte-f-16v-un-standard-prea-indepartat-pentru-fortele-aeriene-romane

      Diferenta de peste 2mld.$ ar putea fi folosita pentru completarea cu cel putin o escadrila de F-35A (1,7 mld.$) inlocuind retragerea ultimelor MIG-21 Lancer, cu 2 sisteme MQ-9 Reaper (300 mil.$) si poate si cu o escadrila de superioritate aeriana (tot SH, din stocuri, cu modernizari punctuale pentru utilizare urmatorii 15-20 de ani: 16 F-15 + revitalizare si modernizare limitata = 30 mil. bucata => 700 mil.- 1 mld.$).
      https://www.rumaniamilitary.ro/este-oficial-belgia-a-ales-f-35a
      https://www.rumaniamilitary.ro/f-15x-super-eagle
      https://www.rumaniamilitary.ro/f-15-un-obiectiv-nerealist-pentru-fortele-aeriene-romane

      17
      • Da, de acord cu ce s-a postat mai sus cu privire la flota de F-16. Tipul asta a fost ales, cu asta vom defila desi ar fi existat si alte solutii . F-18 ar fi fost alegerea mea personala dat fiind concluziile dupa razboiul din Golf unde a fost avionul cu rata de disponibilitatea cea mai mare. Dar s-a ales F-16 si fata de ce stiam noi cu MIG-21 evident ca va fi o incercare pentru echipele de la sol sa se adapteze exigentelor si logistic sa le putem pastra in conditii cat mai bune. personal cred ca aditional la cele doua baze de pe care probabil vor opera cele doua escadrile de F-16 (Borcea si Bacau) va mai fi nevoie de una in adancime, probabil Timisoara (daca americanii vor veni la Luna).

        F-16 A/B la standardul la care tindem noi e decent si chiar daca va avea limitari cred ca ai nostri au mers pe concluzia corecta ca e putin probabil sa fie vreodata un avion de dogfight si va fi folosit in principal in misiuni AA cu AMRAAM. Da, nu s-a modernizat radarul, dar avem in AWACS de la NATO si ar fi intelept sa ne luam si noi mijloacele noastre pentru ca pe o flota cu 2 escadrile de F-16 A/B M6 XR poti sa incepi sa construiesti si alte capabilitati. Mecanicu bine mentiona Erieye pe aici … pana luam mini AWACS-ul F-35.

        Cred ca nu e de trecut cu vederea principiul „strength in numbers”. 50 de F-16 A/B (numar realist cu arata si MZ) cu avioane AEW in spate sunt o forta de luat in seama. nu vor face SEAD sau atac la sol prea mult, nu vom ataca ca in Golf de pilda dar vor putea sa completeze Patriot-urile si trimite cateva salve de NSM/JSM .O lectie uitata constant in planificarea achiziiilor actuale ale multor state, cu numere mici este cea data de conflictele arabo-israeliene sau chiar de WW2 unde armament vechi si considerat depasit si-a facut treaba cu modernizari limiatate (Centurion, Sherman cu Israel de pilda, reutilizarile Achzarit etc.)

        Faptul ca facem intretinerea aici e un lucru important mai ales daca aceasta capabilitate va fi dezvoltata si nu va ramane la nivelul acesta.

        Cum arata lucrurile, a treia escadrila va fi de F-35 dar eu n-as exclude si alte posibilitati daca fondurile o vor permite. F-15 cum sugereaza MZ dar nici Rafale (cu SCALP-ER) sau Eurofighter de superioritate aeriana cu Iris-T/Meteor n-ar fi solutii rele. Stiu ca se merge pe ideea unui singur tip multirol insa cred ca multirolul carew poate face tot bine e doar un deziderat si nevoia unor avioane ceva mai specializate va fi sesizata de toti intr-un final…

        2
        • La lupta la vedere , cu tunul in special , multi sustin ca f 16 e probabil cel mai bun aparat , ptr ca isi mentine energia si are rata aceea de viraj sustinuta , care ii permite sa se pozitioneze ptr tragere.
          Cele cu rata de viraj instant si unghi alfa mare ..pot spera la o tragere norocoasa si au avantaj cu pozitionarea nasului ptr tragerile cu rachete , de aproape.
          Dar la rachetele noi cu raza scurta ir ..high offboresight si vizor pe casca ..nu mai e esential aspectul asta.
          Tragerile cu tunul sunt la distante mici , daca la tragerile cu piranha 5 se observa ca nu e sarcina usoara sa tragi salve la 2 km , la un avion dispersia e si mai mare , esti ajutat doar de rata mare de foc si sistemele de „predictie” a tragerii ..si oarecum de experienta si intuitia pilotului.
          Tragerile cu rachete sunt mult mai previzibile , de asta tunul ramane un sistem de back-up.
          Nici o aviatie nu prioritizeaza tragerile cu tunul peste antrenamentul cu rachete.
          Tragerile cu rachete bvr de la altitudine mare au o rata de doborare a tintelor mult mai mare , de aici si importanta supervanatorilor in luptele aeriene , ptr ca pot urca rapid , foarte sus si lansa rachetele bvr , unde sunt efective ..si pot duce aceste rachete in numar mare.
          Nu e neaparat ca sunt „mai bune” , aparatele de tipul asta , in lupta apropiata.F16 are viteza de urcare, acceleratie si rata de viraj sustinuta foarte bune ..ce il face foarte potrivit ptr lupta la vedere..de aici si faima lui.

          4
    • In principiu daca decidentii nostri nu doresc cumva o flota F35 only, un mix de F16 si F35 ar fi modelul flotei aeriene a Romaniei in viitor. Deci cred ca ai prezentat un model realizabil.

      4
  11. F16 -5.2 poate ” cara” si rachete de croaziera.
    Modernizarse la noul standar 6x le va face mult mai letale!

    2
  12. Bineînțeles, ulterior, în funcție de condițiile concrete, s-ar putea forma și escadrile de 24 aparate.

    3
  13. Acum nici nu am auzit vorbindu-se despre detaliile politice aferente gen clauza prin care avem nevoie de acordul americanilor dacă vrem să le folosim pe cont propriu. Dacă există această clauză și pt noi ca pt alții, atunci nu se justifică achiziții decât strict pt poliție aeriană și eventual pt participare la misiuni nato dacă ne permite bugetul, deci nici prea multe și nici prea scumpe.

    2
    • Si pe cine ai vrea sa ataci? Doar de curiozitate?

      6
    • „atunci nu se justifică achiziții decât strict pt poliție aeriană și eventual pt participare la misiuni nato dacă ne permite bugetul, deci nici prea multe și nici prea scumpe.”

      __________________________________

      Nu serios, tovărășel?
      Dar cum ai ajuns dumneata la această concluzie? Ai dat „în bobi” sau „în cafea”?

      După asta nu mai urmează narativul gen „să le casăm și pe astea, că nu se merita”!?

      Dar, de curiozitate, cam unde-ai dori să le „folosești in regie proprie” conform dorinței „mușchiului tău”? Să mergi la răzbel … cu cine? Tu fiind stat NATO „de primă linie”, integrat în arhitectura NATO, la o adică….

      4
      • Păi exact asta e buba. Că nici nu am putea. Pt asta ne trebuie avioane produse de noi și nu putem. Pt că Gripen ar putea fi produs aici, dar standardul necesar pt o flotă competitivă este avion de generația 5 sau 6 (depinde când vom cumpăra). Exact de asta f16 vechi și modernizat in Romania este cea mai înțeleaptă strategie. Dar doar atât cât să facem politia aeriană la granita nato. Block 70 mie mi se pare moft iar f35 e chiar tichie de mărgăritar. Nici nu-mi imaginez că f35 ar putea fi recondiționat in Romania după o aterizare forțată cum puteam cu migurile.

      • Unde aș dori eu să le folosesc in regie proprie, nicăieri. Dar au mai fost situații gen al 2lea război balcanic sau intenția recentă de ocupare a insulei șerpilor eșuată din cauza trădării interne conform lui Băsescu, pardon, din cauza circuitului necontrolat al informației… Către Moscova.

        2
        • @Răzvi,

          La câte prostii debitezi pe milimetrul patrat în astea două comentarii, eu cred că tu ori joci cam multe jocuri PC (astfel încât cam „încurci realitățile”) ori ai chef să bagi bățul printre gard.

          1
  14. Merita citit . Baietii vorbesc si de Romania. Conform Lockheed , ei isi maresc productia de F -16. Dupa cum am inteles, noi ne cacaiem ptr SH.
    – De ce nu sa incercat sa discutam cu americani/ Congress, sa achitam in rate vreo 24 bucati noi ??
    https://www.flightglobal.com/fixed-wing/how-lockheed-martin-plans-to-speed-up-sales-with-commoditised-f-16/140055.article

    2
    • @Adrian Tm
      Intri iar în cercul ăla de învârtit în jurul cozii. Atâtea articole pe RoMil, atâtea explicații date de admini sau contributori, și tot îi dați cu „să fie noi”. Nu avem nevoie de F-16 noi, că astea vechi fac ce face unul nou. Marele câștig al acestei afaceri este că Aerostar crește, oamenii de acolo învață pe astea „vechi”, mai apar greșeli, câ există și acest risc. Nu a spus niciunul dintre înverșunați care este marele câștig. Să ai tehnicieni pregătiți și o fabrică dotată la standard SF (fața de MiG), valorează cât două escadrile de F-35. Oamenii, nu fierul, sunt bogăția României. Înțeleg și reflexul ăsta de a calcula, ca Geniul Carpaților, producția de oțel pe cap de bizon mioritic. Era mai bine atunci, mă? Dacă răspunsul e da, păi vedeți că la Chișinău sau Tiraspol, apartamentele sunt mai ieftine.

      16
    • Adică dacă nu ie noi, nu ie bune?!
      https://youtu.be/XpMR-j0XerM
      Caveat..
      Că tehnologia e tot cam pe acolo, dar mai bune nu este..

  15. https://www.defenseromania.ro/nicolae-ciuca-avioane-f-16_606226.html

    Ma Ciucă mă cică ne ,,amenință’’ cu o noua espadrila , ce-o fi vrând sa zică cu fraza asta numai el și șefii lui știu ,, Cu certitudine, analizăm posibilitatea achiziţiei în perioada imediat următoare a încă unei escadrile şi, în funcţie de posibilitatea pe care o putem identifica la cei care doresc să vândă aceste aeronave, vom demara cât se poate de repede acest proces de achiziţie. Un lucru este cât se poate de cert, indiferent de unde vom achiziţiona aceste aeronave, ele trebuie să fie interoperabile cu cele pe care noi le avem deja”,

    Cu certitune analizează posibilitatea de a achiziționa dar nu prea știu de unde …… cât privește compatibilitatea un lucru-i cert , tre sa fie interoperabile.?

    Da da-o in Doamne iartă-ma , pai pt ce ai făcut MLU , nu sa fie compatibile cu C/D și V?…..sau de fapt vrea sa zică ca-i musai an model fabricație 83-84 adică știți voi BoniM, Modern Talking, VW Golf Mk1 început Mk2…..ce știți voi bre, sa se aprindă stroboscoapele ca începe discoteca.

    Da F35-u’ când ne anunța de F35-u’ , când vor zbura americanii cu generația aX-a?!

    2
    • Cioaca, nu Ciuca! ?

      4
    • F35 vine cu telefon de la tza White House….ca si Patriot si Himars…cand se hotareste Pentagonul,astia vor doar vechituri de la Remat,mai bune decat Lancer sigur,dar vs Su 30 /35 nu as crede,mama ei fara Himars puteam dar fara F16 noi cu o escadrila doar e jale ?

  16. Logica e simpla, dar nu este garantat ca se va intampla exact asa:

    -Prima transa de 17 bucati F 16 A/B MLU functionala.
    -A doua tot F 16 A/B MLU vedem de unde si modernizata la Aerostar.
    -Inca doua de MIG 21 LanceR tinute la zbor pana in 2030.
    -Achizitie de F 35 si retragerea MIG-urilor stramosesti dupa 2030.
    -modernizarea la standard V a F 16(17 bucati) restul raman pentru piese.

  17. Vad ca e o problema, pe care nu am vazut (daca a fost imi fac „mea culpa”), sa fie abordata in discutiile ref la subiectul F16, anume certificarea pilotilor pe un asemenea aparat.
    Hai sa presupunem ca avem intr-un an inca 2 (34 aparate) escadrile de F16 nou noute in curte. Cine la zboara?
    Apoi nu e mai economic sa pregatesti pilotii pe SH-uri decat pe avioane noi?
    Si o ultima intrebare: cat timp dureaza aducerea la „combat ready” a unui pilot pe F16?
    PS Acum ceva vreme a aparut un interviu al unui general polonez ref la F16 noi cumparate de ei, spunea ca au serioase probleme ref la costurile cu operarea lor, ceea ce le cam tine la sol. Daca nu ma insel a factut si niste remarci pozitive la strategia FAR de introducere F16.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *