Iveco SuperAV aka Amphibious Combat Vehicle (ACV)

BAE Systems a primit 184 milioane de dolari pentru a demara productia de serie pentru noul transportor blindat amfibiu destinat infanteriei marine americane.

36 de vehicule vor fi fabricate in acest lot, iar demararea productiei de serie ne arata ca SuperAVul a fost pe deplin acceptat de USMC, vehiculul indeplinind toate cerintele operationale.

ACV va inlocui in dotarea USMC mai batranele si mult mai celebrele AAV-P7 si va putea “naviga” inclusiv pe ocean, transportand infanteristii de la bordul navelor mari de debarcare la tarm. ACV este proiectat sa strabata chiar si cinci km de mare (adevarat, nu foarte agitata) daca valurile nu depasesc jumatate de metru inaltime.

Demararea productiei de serie (full-rate production) a fost lansata foarte rapid dupa ce USMC a declarat pe 13 noiembrie Initial Operational Capability (IOC), adica s-a hotarat ca transportorul poate fi folosit in lupta.

As the ACV enters into service it will provide highly advanced solutions for conducting maritime-based warfare operations and will play a vital role in the Marine Corps’ complex and challenging missions,” a conchis John Swift, director al programelor pentru vehicule amfibii al BAE Systems.

ACV este un design modular, usor de adaptat pentru o gama larga de misiuni, dispune de un nivel ridicat de protectie si poate transporta pana la 13 militari echipati de lupta, la o viteza maxima care se apropie de 100km/h, cu un motor care dezvolta 690 cp.

Ce ne intereseaza pe noi de ACVul americanilor? Pai nu ne intereseaza dar nu pot sa uit cat de imbecili am fost atunci cand, la BSDA 2016, Iveco ne-a oferit pe tava proiectul SuperAV pentru a fi fabricat in Romania, intru nevoile Armatei Romane. Evident ca au fost refuzati si astazi nu avem inca un program de dotare cu nou transportor blindat amfibiu, desi am fi putut sa fi incheiat acest capitol deja cu Iveco SuperAV aflat in dotarea armatei noastre.

Si tot la capitolul retoric, oare chiar nimeni nu va infunda vreodata puscaria pentru toate aceste crunte imbecilisme din programele noastre de dotare?

Si apropos de ratari, Iveco ne ceruse pentru transferul de tehnologie doar 30 de milioane de euro (conform unor surse), Rheinmetallul ne-a cerut peste 200 de milioane de euro si poate germanii aveau dreptate, cam atat o costa, italienii erau insa la ananghie, nu castigasera inca contractul cu USMC si doreau sa aiba un client NATO in portofoliu.

Am ratat sansa si acum stam tot in nadejdea TAB 71/77.

Dar oare cei care au refuzat oferta Iveco au fost macar dati afara? Daca ar fi sa pariez as spune ca si astazi sunt tot acolo sau au fost chiar avansati, isi mananca linistiti pensia din banii nostri, sau primesc in continuare un salariu zdravan ca functionar de stat, ca la privat nimeni n-ar angaja astfel de imbecili….

GeorgeGMT

68 de comentarii:

  1. Repostez pentru ca…nah! MApN are curechi de zemuit si deochi de facut…yo, MApN…remember…Arma…Geniu?

    9
    • La genisti stam probabil la nivel de dezastru.

      7
      • „dar nu pot sa uit cat de imbecili am fost atunci cand, la BSDA 2016, Iveco ne-a oferit pe tava proiectul SuperAV pentru a fi fabricat in Romania, intru nevoile Armatei Romane”
        Coane, aici ai zis totul. Totul. Eu tot timpul am fosta deptul numitorului comul. Adica faci agilis si un tanc cu RM. Cu iveco cumperi camioane si faci TABuri, cu GM faci transportoare si inca ceva(ca au gama nu gluma). Noi, zici ca suntem batuti in cap.
        Cu geniul… este exact in standardul armatei romane. Eu il numesc standardul „T55”.

        15
  2. curat murdar coane GMT.
    dacă ar durea prostia ….

  3. Bine, bine. IVECO cerea atunci 30 milioane, dar erau ăștia de la Romarm interesați (politrucii) să cumpere? Că poate la meletari le făcuse cu ochiul, dar nu ei decid. Oricum, următorul amfibiu va fi al GDLS. Sau, nu?

    • Asa s-ar parea, o varianta a Pirahna 4.

      • deocamdata pe partea de P4 nu se mai aude nimic de mai bine de un an de la tatonarile initiale.
        Tocmai au anuntat ca nici lotul 2 de P5 nu prea vor fi produse la noi… va fi montarea trenului de rulare. Din faza 2 se trece la asamblare de carcase si abia in faza 3 va fi productia locala, pentru ultimele cateva zeci.

        4
        • Cand eu tot scriam ca ne lipsesc sudorii, lacatusii, electricienii, mecanicii si inginerii, unii radeau de mine, credeau ca am facut o fixatie cu sudorii…
          Cel de-al doilea lot ar fi trebuit sa ajunga in tara inca de la sfarsitul lui decembrie, dar cu sarbatorile au lasat-o pe ianuarie.

          19
          • S-ar mai gasi, Vard si Damen au gasit, au mai cautat si prin Asia, daca vrei poti. Dar UMB se asteapta sa vina oamenii la poarta si sa cerseasca angajarea. De ce m-as duce la UMB, care are un singur contract care mai dureaza 2-3 ani, dupa care sufletul, cand am o multime de variante la firme serioase pe salarii f bune in Romania, sa nu mai vorbesc afara?

            14
            • Pai tu ai vazut ce salarii ofera santierele navale? Se ajunge si la 1500 de euro pt un muncitor calificat, pe cand la UMB? Problema la Bucuresti este ca GDLS nu poate angaja direct oameni.

              Nu-i vorba de 2-3 ani pt ca TBT-urile alea trebuie si ele intretinute. In plus, – prin absurd – este foarte posibil ca cele 400 de TAB-uri amfibii sa aiba legatura si cu UMB-ul, plus necesarul de inca 400 de TAB 4×4 amfibiu, asadar de lucru ar fi pentru multi ani de acum incolo, conteaza doar seriozitatea noastra.

              Si numai discutam aici de achizitia, soptita deocamdata, de tancuri Abrams.

              15
              • Sa nu faca cum au facut pana acum, cand intretineat blindatele in garajele armatei si le trimiteau doar la RK, daca mai faceau treaba asta si nu le trimiteau in parcul rece.

                Puteau binemerci sa impinga colaborarea cu elvetienii la Moreni si il faceau baietii cap coada de la bun inceput aici. In primul rand UMB a produs tancuri, nu blindate pe roti, in al doilea rand la Bucuresti gaseste lumea de lucru usor, nu sta sa planga de mila la mana fabricii. La Moreni tii de munca, frata, ca e groasa cand mai ai putin pana la pensie, nu te mai angajaza nici dracu.

                Parerea mea este ca au gresit aici grav, trebuiau sa ii spiteze pe nemti de la inceput in caz de nu vroiau sa faca nimic cu ei, altfel si-au dat singuri la gioale cu UMB-ul.

                4
                • tu chiar crezi ca la nivel politic exista coerenta, ca le era clar ce si cu cine sa faca? Nu vezi ca de fiecare data cand se schimba guvernul sau toata garnitura au torpilat contracte puse pe sine si au luat-o de la zero cu altii?
                  Doar de astea mari, cu americanii, inca nu au indraznit sa se atinga…

                  4
                  • pentru asta trebuia sa ai niște militari care sa spună clar…asta vrem și asta luăm…dacă aveai niște ofițeri cu coloana vertebrală care sa fie respectati de popor, politicienii nu s-ar fi luat de ei pentru ca le sarea lumea in cap…dar când armata da rateu dupa rateu prin conducatorii ei…atunci asta ai…
                    problema e ca ajung niste nulitati în funcții de conducere în armata…iar asta pentru ca alte nulități îi lasă să treacă prin scoala și să meargă înainte…
                    pana nu pricepem că trebuie sa rezolvăm odată mizeria din invatamant o sa ne tot lovim de chestii din astea…

                    6
          • George aici te rog frumos nu mai insista cu ,,ne lipsesc” …..ne lipsesc oameni buni si ieftini cum vor ei, da aia într-adevăr sunt duși și nici nu mai au de ce sa se întorca in țara asta de nebuni unde la stat ești ,,omenit” iar la privat caută toți in majoritatea cazurilor sa te prosteasca …. și meseriasi și pe bani putini niet, s-au dus vremile alea!!

            3
        • Chiar si cu ultimele zeci produse la noi tot ar fi un castig cu o conditie. Dupa proiectul P5 sa continue productia de vehicule blindate. Nu doar mentenanta. Altfel s-ar pierde tot ce se acumuleaza acum. Si dupa cum se vede se acumuleaza cu chinuri.

          5
    • daaaa, cu siguranta. cand terminam alea 280 de P5… looooollll

  4. Salut. Adevar graiesti Nea George, ghiolbani am fost ghiolbani ramanem, probabil plutitoarea macaronara nu reuseste sa traverseze dunarea.

    1
  5. Cred ca abordarea noastra, de a tine in viata niste zombi ce apartin de Min Economiei, este foarte proasta. De exemplu, nu trebuie sa dai niciun ban lui Iveco pentru Super AV, ci ii dai un contract de x vehicule si ii obligi sa le faca in Romania, macar un procent. Asa cum a facut si cu camioanele, Iveco ori se asociaza cu o firma romaneasca (cu care vrea) ori face o investitie green field.
    Sunt cateva firme care au activitate la noi, vezi Elbit , vezi Thales si cu siguranta mai sunt cateva.
    Sa terminam cu mortii din Romarm, as pastra doar fabrica de pulberi si una doua fabrici de munitii in care as investii. In rest, pa!
    Ce ar fi fost daca GDLS ar fi putut sa se asocieze cu o firma aleasa de ei, probabil deja aveam productie. Statul este cel mai prost administrator.
    Vrei sa ai tehnologie? Ok, investeste in cercetare si apoi rezultatele le implementezi in economia ta, dar nu e neaparat sa le implementezi prin firme de stat.
    BIM nostru sau mai bine zis RIM ar avea mare nevoie de o scula ca asta

    17
    • Nu le-as inchide absolut deloc ci le-as privatiza fortat odata cu oferirea contractului catre compania straina castigatoare. Ok, ar fi niste bani in plus dar imi salvez si dezvolt industria de aparare pe baze sanatoase. Atunci compania mama va face presiuni asupra guvernului nostru intru achizitii din tara…
      Sau investitii de la firul ierbii, dar vedem cum se chinuie astazi General Dynamics cu UM Bucuresti din cauza de lipsa de personal.

      Cumpar 400 de TAB-uri de la GDLS, apai cumpara GDLSul si Moreniul, il retehnologizeaza, imi produce acolo TAB-urile,acolo mi le intretine si modernizeaza. Contracte de privatizare serioase.

      Cumpar arme de asalt, atunci Beretta cumpara si Cugirul si tot asa.
      Cand uzinele vor fi ale marilor producatori lucrurile vor merge altfel si abia atunci vom avea productie in tara. Uitati-va la Lockheed Martin si uzina lor din Polonia, cum inceraca acum sa ne bage pe gat elicopterele S 70 produse acolo. De ce? Pt ca este uzina lor, contractul de privatizare facut bine si americanii vor sa dea de lucru propriei lor uzine.
      Pe langa clasicul UH 60 produs de Sikorski in State ii fac loc si S 70I ca doar tot al lor este.

      11
      • Varianta cea mai buna ar fi privatizarea, dar acest lucru s-ar putea sa nu mai fie atractiv pentru firmele producatoare de armament. Dupa 30 de ani de jaf, pur si simplu nu mai au ce oferi. Personal calificat, nu, tehnologie, nu, cladiri si hale dotate, nu…. doar sindicate care sa le dea batai de cap. Eu, daca as fi GDLS nu m-as baga la Moreni ni sa ma impusti. E cam tarziu pentru privatizare.

        5
        • Fiecare uzina trebuie evaluata separat, in unele cazuri iti dau dreptate, Beretta, de exemplu, a fugit de Cugir si s-a dus la Plopeni, la UMB vedem ce tiganie a iesit, dar la Moreni este inca bine.
          Exista de lucru, au forta de munca calificata, au terenuri pt dezvoltare, s-a modernizat o hala imensa etc.

          6
          • Nu te contrazic, cu siguranta stii situatia Moreniului mai bine ca mine.

            1
          • da, si au avut cifra de afaceri in prima jumatate a lui 2019 de 47 mil ron dar au platit salarii de 68 mil.,au avut (in aceeasi perioada) pierderi de 1 mil $,au restante la asigurari de sanatate ,somaj,etc de 5 mil $, ce mai un exemplu de urmat.crezi ca aia sub 200 de muncitori de ii mai au(ca restul pana la 20 sunt sigur hartogari),mai stiu sa faca altceva decat mentenanta la tab71/77/79 si sa monteze motocultoare?

            1
        • Moreni a fost evaluata si de GDLS, nu doar de Rheinmetall.
          Crezi ca ar fi facut nemtii asocierea daca Moreni ar fi stat asa rau?
          UMB e alta poveste..

          1
          • Exact, asta e esenta, suntem condusi de imbecili. Pentru ca deși s-au făcut evaluari de către cei interesati, s-au identificat problemele, mai mult ca sigur ca s-au identificat și soluțiile de remediere, insa imbecilii care ne conduc nu au mai făcut nimic ca sa relanseze aceste sectoare. Si uite asa, am pierdut tren după tren. Si nu patesc nimic, nimeni nu e tras la raspundere si nici nu va fi, pt ca atunci s-ar ajunge si la cei care i-au pus acolo conform algoritmului clientelar. Asa ca nu se vaintampla nimic bun, se vor bălăci linistiti in continuare în aceasta mizerie care au creato. Exact ca porcii in coteț.

            5
          • au facut asocierea ptr ca era singurul producator de transportoare blindate si au vrut sa blocheze accesul GDELS la aceasta facilitate si implicit sa le scada sansele la castigarea contractului(care prevedea „productia” in tara).cam acelasi lucru a facut MBDA cu asocierea cu elmec.in caz de licitatie VSHORAD/SHORAD(cu aceeasi clauza la moda cu productie loco).credeti ca elmec ul este in stare in acest moment sa produca MICA sau mistral 3??faza nasoala e ca astia au inceput sa practice G2G si sar peste licitatii.

            4
    • Nu exista cercetare la noi. Institutele de cercetare sunt doar niste locuri caldute pentru niste mosi care imping hartii

      11
      • Robi, o sa razi de mine si probabil multi o vor face, dar nu e imposibil sa ai o DARPA, tine doar sa ai vointa, stiinta si finantare (pe proiecte). Bineinteles fara politic. Si as vrea sa imi zica si mie cineva din MApN primele 3 proiecte strategice de care o agentie ca asta ar trebui sa se ocupe. De asemenea, ar trebui sa aibe o capacitate de a produce prototipuri sau daca e cazul sa le dezvolte prin parteneri privati.
        Nu trebuie sa fim pionieri in vreun domeniu, ci sa putem sa facem niste produse functionale si utile pe care le consideram strategice. Da, vise 🙂

        3
        • Deja imi inchipui cum iau toate firmele de apartament grant-uri de cercetare.

          1
          • Cercetarea ar trebui facuta de DARPA noastra, nu de firme.

            • DARPA nu face cercetare, ea acorda fonduri de cercetare, face caiete de sarcini si colaboreaza / supravegheaza. Face contracte de cercetare. E o doica pentru industria privata. Eventual, asambleaza echipe pentru a testa un concept (ca un joint venture pe termen limitat).

              Nu zic ca nu ar merge efectiv (desi intr-o masura mult mai mica), zic ca intr-o tara corupta, ai sa te pomenesti cu niste contracte tare dubioase. Cine da banii? Cum te asiguri ca ii da bine (DARPA e f avangardista si nu stiu cum au reusit sa evite scandaluri pana acum, e un mic miracol).

            • @VS DARPA noastra exista si se numeste ACTTM: https://www.acttm.ro/

              1
              • M-a amuzat subpagina asta pompos intitulata ‘REALIZĂRI SEMNIFICATIVE DIN ACTIVITATEA DE CERCETARE – DEZVOLTARE’; cam toate realizarile institulelor de cercetare subordonate dateaza de prin 2016; or fi intrat in izolare de atunci cine stie …

              • As spune ca e mai degraba similar cu divizia de cercetare a NAVAIR.

      • Ba exista cercetare la noi dar nu este de stat – statul nu sprijina domeniul aproape deloc si da legi fara norme de aplicare sau cu aplicare doar pentru institutele lor. Exemplu – explozia de industrie Software in Romania pe cand celelalte industrii conexe CAD/ HW/CAM nu sunt incluse in niciun plan. Nu poti sa fii producator daca nu favorizezi si aceste firme sau ramuri si oamenii tot pleaca in strainatate de 20 de ani.
        Exista o lege cu scutirea de impozit pentru cercetare si dezvoltare – nimeni nu o aplica ca este formulata ambigu.
        Firmele private nu stiu cum sa o aplice cei de la stat oricum isi iau altfel banii – alta forma fara fond.
        Daca verifici avem departamente R&D la foarte multe firme in Romania dar ele sunt pepiniere pentru firmele mama de afara si nimic nu ramne in tara.

        8
        • Pot sa confirm ce zice Mecanicu. Firma pentru care lucrez de 3 ani are atat departamentele de R&D si Engineering in Romania. La implementare omul de baza este un roman. Chiar glumeam cu el ca daca dau astia Romania afara din UE ne cauta sotia lui case in Paris pentru toti (si suntem vreo 70 oameni).

          2
  6. In primul rand una din cerinte a fost ca ACV ul sa poata naviga 10 nm(18,5km) de la navele de debarcare la tarm. Oricum mai putin ca AAV7 care poate 20nm in sea state 5(valuri de 2m).cat priveste oferta ptr Romania, daca acceptam transferul de tehnologie, unde le faceam? Noi ne cacaim sa facem pirandeV in sistem lego cu subansamble furnizate de altii, eram capabili sa producem iveco super av? Nu prea cred. Ma minunez cand vad ca inca mai credeti ca cineva din mapn ia decizii in legatura cu achizitiile de armament!! E chiar atat de greu de inteles ca atunci cand a cazut comunismul s au facut si imparteala tortului rezultat. Noi si bulgarii am fost felia USA, ungaria este feliuta germaniei(de asta i a si trecut lui orban cu vederea toate derapajele anti democratice), polonia a fost o vreme in felia europei dar de la o vreme americanii au inceput sa se infrupte din ea, samd. Cand cu ciolos europa a vrut sa ia si feliuta Romania(boxer, mica, elicoptere puma, corvete damen) dar, surpriza, psd ul a castigat(nesperat) si au inceput achizitiile masive de la americani(patriot, himars, piranhaV, radare, NSM, corvetele bagate in stand by ca au inceput santierele americane sa aiba ceva de spus in domeniu/MMSC). Este chiar asa greu de inteles ca nu decidem noi?

    8
    • Nu MMSC poate (NCC?) Constellation.

      1
    • eu cred ca achizitiile alea masive de la americani chiar au fost incurcate de pesedistii, ca no corvetele se fac in fief psd cu armament frantuzesc ,si mbda se plange ca sa intors roata de cand psd a pierdut guvernarea si una lume a zburat de la DPA

  7. La proiectul Iveco cand s-a discutat oferta lor de TB acum cativa ani daca tin eu minte foarte multi comentatori au luat in zeflemea oferta italiana considerand slaba calitatea produselor italiene. La fel s-a intamplat cu o parte a comentatorilor cand s-a discutat despre contractul pentru camioane Iveco.Asta este, si la nivelul omului simplu si la o parte din cei cu functii exista inca niste clisee legate de probleme ca asta. Unii si din prostie si din alte motive nu pot iesi din paradigma calitatii atribuita exclusiv unei anumite natii. Si zic asta nu pentru ca am ceva cu natia in cauza ci cu cei care atribuie un aer de sfintenie produselor provenind de acolo (ceva de genul hranei sfinte din Fundatia lui Asimov).

    12
  8. Hop și așa…
    Cine să producă, și unde? Meapeneul poate sa vrea stardestroyere, daca nu ai unde să le produci, degeaba…
    Calitatea producției românești în domeniu s-a văzut clar la Saber Guardian 17, cînd un TAB-77 venit din reparație capitală, in garanție, s-a făcut sugimarin fluvial.
    Tot nu v-ați săturat să visați?
    Epopeea Pirandelor nu v-a învățat nimic?
    Părerea mea, hîc…

    10
    • Nu sunt nici pe departe fanul “industriei” noastre de aparare, dar unul din lucrurile care nu-mi place la MAPN este lipsa de comunicare cand vine vorba de prezentarea concluziilor unor anchete desfasurate in urma unor incidente precum cel mentionat de tine.
      Eu nu-mi aduc aminte sa fi venit MAPN-ul cu rezultatul anchetei pe cazul asta. Am urcat in TAB dar departe de mine pretentia ca as sti cum functioneaza. Dar nu e posibil sa fie si o greseala de utilizare? Gen ceva uitat deschis, se mai intampla în “focul” exercitiului.
      Evident, e la fel de posibil ca vreun Dorel sa nu fi etansat corect ceva si… iaca!
      Controlul calitatii nu a fost niciodata punctul forte al “industriei” noastre.

      4
      • @Nicolae
        TAB-urile erau pregătite pentru trecere, mai trecuseră în zilele trecute, la repetiții.
        Ceva a cedat, nu știu ce, dacă știam spuneam de atunci. Eram la 50 de metri de locul trecerii, și am văzut toată scena live.
        Cît despre Moreni, de fiecare dată cînd se duceau TAB-urile 77 si 79 la reparat la ei, se întorceau vopsite, și cam atît.
        Înjurau mecanicii-conductori că trebuiau să facă echipe de lucru, să le pună la punct!
        Singura dată cînd m-au impresionat a fost in 2006, cînd au venit în Shitbackistan și au reparat un TAB care călcase pe o mină AT. După 3 săptămâni de muncă, TAB-ul și-a reluat misiunile.
        Părerea mea, hîc…

        3
        • Pai nu se fac RK la ele….au deja o varsta?

          • @Ross
            WTF, man?
            Eu ce am spus in cele 2 comentarii?
            Am zis eu că scriu degeaba, majoritatea ori nu citiți, ori nu înțelegeți…
            Părerea mea, hîc…

            2
        • Am trimis si eu la reparatii capitale utilaje grele, macarale pe pneuri si incarcatoare frontale. Unele au venit ok, altele vopsite mai urat decat plecasera. Simplu: nu semnezi la acceptanta, faci pv si le trimititi inapoi, nu le dai banii…

          Tocmai de aceea zic, hai sa le privatizam cu un un contract serios la brat si atunci ce probleme sa mai ai?
          Nu sunt cum trebuie, nu le primesti, nu le dai banii. O data incearca sa te friga a doua oara numai indraznesc.Pui clauze in contract, nu sunt cum trebuie le executi garantia de buna executie/scrisoarea bancara de garantie.

          Cine a semnat de acceptanta sa fie dat afara din armata si urmatorul numai face prostia asta…

          4
        • Multumesc pentru raspuns sharky!
          Eu nu ma refeream la tine cand am zis sa fie prezentate cauzele scufundarii ci la MAPN ca institutie. In rest, relatiile dintre MAPN si Moreni sunt cele dintre un prestator de servicii si beneficiarul acestor servicii, entitati diferite, de sine statatoare. Banuiesc ca si la voi, in astfel de cazuri se fac procese verbale de receptie si de predare-primire. Daca aia de la comisia de receptie au dat cu batu’, tot ei ar trebui sa raspunda. Daca este un defect ascuns, atunci, in principiu, e o treaba de garantie. Aniuei, banuiesc ca stii si tu foarte bine la ce ma refer! 🙂
          Ca de obicei, si asta e cu adevarat trist, e ca „pulimea” trage ponoasele incompetentei si nepasarii altora… Bine ca n-a murit nimeni, cum citeam ca a fost un caz recent cu un AAV al USMC. Dar uite cum a fost tratat subiectul: https://www.military.com/daily-news/2020/08/03/marine-aav-hit-rough-seas-rapidly-took-water-sinking.html si aici: https://www.ocregister.com/2020/09/03/two-investigations-underway-to-find-cause-of-marine-corps-deadliest-aav-training-accident/
          Acu’ stiu ca poate publicul larg nu este neaparat interesat de astfel de povesti, dar un comunicat de presa asupra cauzelor generale ale accidentului nu poa’ sa strice si nici nu e nevoie sa dai pe goarna informatii clasificate (ma rog, fiind vorba de un TAB atat de vechi, sovietic, cred ca nici nu se pune problema).

  9. Desființați dreq Romarm. Ați văzut ce față de jmeker are dom’ director? Io îs mai de la țară, și maldavan pe deasupra. Dacă văd pe unul cu facies de borfaș, nume de borfaș, apoi sigur e borfaș. Țuțu ați ales, țuțu o să luați

    7
    • Ce vrei sa spui cu maldavan, omu-i din Galați , o fi cum o fi dar de când moldovenii nu mai au drepturi la funcții publice sau astea-a numa pt olteni sau ardeleni?

      1
    • Te punem direct pe tine director la Romarm , ca tot ești maldavan….,da după ce o desființează astia?

  10. Romania poate fi asemanata cu serialul HBO , West World. Nu ne trezim niciodata din visul nostru , ne rotim intr-un cerc vicios si suntem programati sa fim ” fara inteligenta”…..on and on…aceleasi greseli .

    1
  11. foarte slim-fit designul iveco,vor merge in paralel cu senilata sau este vazut ca un inlocuitor ?
    cat despre romanica noastra in industria de profil regasim aceleasi probleme si metehne ca in tot sectorul public si companiile administrate de stat.
    fara reforma si restructurare inceputa de sus in jos prin epurarea famigliei politruco-sidicala vom da din buze inca multi ani de zile.

    1
  12. Eu înțeleg asta: singura variantă din mai multe motive este Moreni, iar ca model putem să ne gândim la un derivat din P4. Intrebarea este când? Atunci cand cad roțile de la toate 71/77? Am spus că nu mă mai oftic…

    1
    • Florin A …macar de ar semna ceva,macar pt o transa initiala de 100 si ceva pt 3 ani cu extensie ulterioara….asa timpul trece si TAB urile vor bate spre 50 de ani in curand….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *