La barza chioară îi face Dumnezeu cuib!

F16 RoAF

O zicală cum nu se poate mai adevărată în cazul României, o țară magnifică, bogată dar căzută sub greul blestem al corupției și incompetenței.

Cu toate acestea, Petre Carp spunea, la sfârșitul primului război mondial, că România are atât de mult noroc că nu-i mai trebuie politicieni (competenți n.a.). Lucru nu foarte adevărat, Carp se afla sub imperiul emoției re-întregirii României la finele primului război mondial, iar pe de alta parte Carp nu este chiar un foarte bun exemplu.

Dacă ne aducem aminte, România Mică a început într-un mod dezastruos, în august 1916, a continuat tragic, dar a terminat glorios și mult mai bine decât își putea închipui cel mai optimist român.

Revenind la zilele noastre, Janes ne informează că Lockheed Martin  primește comenzi cu nemiluita pentru F 16 (de unde până acum vreo trei ani se pregătea să închidă definitiv linia de fabricație). Discutăm aici atât despre avioane F 16 Block 60/70 Viper nou-nouțe cât și de modernizări ale variantelor F 16 A/B (Taiwan) și F 16 C/D diferite variante la standardul „Viper”.

Și vorbim despre sute de avioane de modernizat, zeci de comenzi noi, iar potrivit  lui Victor Torla, director în cadrul Lockheed, comenzile cresc și se tot adună. Bafta lor, să fie sănătoși, pe noi ne interesează mai ales faptul că domnul Torla a pomenit și numele României (și Iordaniei) ca fiind printre țările ce doresc aparate F 16 modernizate. Nu rezultă din declarație dacă Bucureștiul are de gând să cumpere aparate noi sau să achiziționeze avioane la mâna a doua și apoi să le modernizeze la un standard superior.

Știm deja că după grele și lungi încercări abia am reușit să cumpărăm 12 F 16A/B MLU din Portugalia, ca mai apoi să ne interesam de încă cinci bucăți pe aceeași filieră și că guvernul și-a anunțat dorința (caută) să cumpere încă 36 de aparate, fără a se preciza în mod clar ce versiune se are în vedere.

Deocamdată liniște totală atât în privința celor cinci F 16 MLU adiționale din Portugalia cât și în privința celor 36 de aparate (două escadrile).

Acum, Janes este un organism de presă extrem de serios iar Lockheed nu cred că-și permite să arunce cuvinte goale, să implice numele unei țări fără ca aceasta chiar să fie implicată în discuții.

Rămâne de văzut dacă lucrurile se vor concretiza și, dacă da, ce variantă va alege România.

 

Speculând un pic, nu cred că noi ne-am permite astăzi achiziția a 36 de F 16V noi, suma ar fi pur și simplu mult prea mare, mai ales dacă o raportăm la nevoile stringente de înzestrare ale Armatei Române. Cât ar costa 36 de F 16V noi?! Slovacia ar putea fi un indicator (deși am văzut că prețurile variază foarte mult de la țară la țară, exemplul Patriot-România vs Polonia-fiind aici foarte edificator) și astfel am putea avansa o sumă de peste 2,5 miliarde de euro, sumă care include sau nu: pregătirea piloților, armament, servicii de mentenanță, piese de schimb etc.

Deocamdată știrea din Janes este primul și singurul indiciu despre ce ar putea fi vorba cu restul de 36 F 16 necesare Forțelor Aeriene Române. Așteptăm și o poziție oficială.

Dar până la poziția oficială suntem îndreptățiți să ne punem câteva întrebări. De unde până unde F 16 modernizate  pentru România, când clasa noastră politică (execrabilă ca de obicei) a fost în stare în 28 de ani să cumpere doar 12 aparate vechi? Ei bine, aici ar putea să între în scenă partea cu barza chioară. Ne-am trezit târziu (ca și în cazul tancurilor) și n-am mai găsit suficiențe F 16 MLU?! Așa se pare, F 16 MLU nu sunt chiar pe toate drumurile. Varianta israeliană, favorită la un moment dat, a căzut cu zgomot (vezi cazul Croației) când americanii și-au pierdut răbdarea față de obrăznicia israelienilor, care le luau contractele de sub nas cu avioane americane primite gratis pe bani americani și care nici măcar nu erau prea compatibile NATO.

Și uite-așa evreii și-au văzut lungul nasului, sau mai exact, americanii le-au mai tăiat din el până a încăput în cutia menită lui.

Grecia, o altă pistă pentru noi, oferea F 16C/D, dar odată ce palicarii s-au apucat să-și modernizeze aparatele (85 bucăți din 154) la standardul Viper a căzut și această variantă, iar României nu i-a mai rămas decât să cumpere A/B-uri sau C/D-uri din Statele Unite și apoi să le modernizeze cu Lockheed Martin.

Așa că vrem nu vrem am putea avea avioane moderne.

Dacă achiziția de F 16 Block 70  pare ușor hazardată (datorită costurilor), cumpărarea de avioane vechi și modernizarea lor ulterioară pare mai pe bugetul nostru, mai ales dacă primim avioanele gratis, așa cum americanii s-au mai oferit să ni le dea prin 2007-2008.

Costurile pentru modernizarea a 36 de aparate variază de la 40 milioane de dolari per apărat (Singapore cu F 16 C/D Block 50/52), la 37 milioane dolari (Taiwan cu F 16 A/B MLU). Grecii plătesc 28 de milioane de dolari per avion.

Dacă facem un calcul simplu și alegem varianta taiwaneză (în cazul în care am face rost de A/B-uri), atunci 36 de bucăți (presupunem că le-am primi gratis) modernizate ne-ar costa cam 1,33 miliarde de dolari, dacă am primii C/D-uri atunci am putea să plătim (în varianta grecească) cam un miliard de dolari. De singaporezi nu cred că trebuie să discutăm prea mult, ei au tehnică israeliană pe aparate de unde și necesitatea unor adaptări mai speciale, așadar și a unor prețuri pe măsură.

Vorbim bineînțeles doar de prețul aparatelor modernizate la poarta uzinei, mai trebuie să cumpărăm și pregătirea piloților, tehnicienilor, arme, muniții, piese de schimb etc. Așadar în cea mai optimistă variantă nu cred să „scăpam” sub două miliarde de dolari, cel mai probabil 2,5 miliarde de dolari.

Dacă am cumpăra F 16 Block 70 noi, am plăti 2,5-3 miliarde de dolari doar pe avioane plus încă 1-1,5 miliarde pentru cele enumerate mai sus.

Probabil că în situația noastră varianta decentă ar fi F 16 C/D la mâna a doua (eventual gratis de la americani) modernizate de Lockheed. Să nu uităm că deși celula F 16 are cam 8 mii de ore de zbor garantate de producător, cele mai recente studii arată că dacă aparatul trece printr-o reparație capitală resursa poate fi crescută la 10 mii sau 12 mii de ore de zbor, așadar loc ar fi.

Sau poate, americanii nu mai vor efectiv sa vândă F 16 vechi fără ca măcar sa fie modernizate pe ici, pe colo, prin punctele esențiale. Adică tot sindromul berzei.

Share
1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 4,43 din 5)
Încarc...

GeorgeGMT,

Multumim Tzupy pentru semnalare

130 de comentarii:

  1. Iar second fara radar AESA….sau vom avea doua modele de MLU?

    Prefer 16 bucăți de F35!

    • Second dar modernizate la standardul Viper.

      1
      • Io cred ca nu vor fi second. Probabil va fi o esc de 14 Bl.70 pe Campia si una de 17 MLU pe Borcea, sau invers, desi rationala ar fi prima varianta, apoi, intr-un orizont de timp, ori se va aduce MLU la standardul V, asta daca va fi rentabil, ori se va mai cumpara o escadrila de 14 Bl70.
        Nu cred ca ne vom permite trei escadrile. Probabil doua, care ar putea fi extinse in functie de resursele disponibile cu cateva aparate in plus.
        Io asa as face. Costurile pt a operationaliza o baza militara, cu toata logistica, sunt totusi f mari. Mai bine de banii aia suplimentezi cele doua escadrile de pe Borcea di CT.

      • asa mai merge, dar 17 F16 MLU asa cum sunt si 17 F35A ar face echipa buna intre ele zic eu mai ales in escadrile mixte mai ales daca pot comunica asa cum trebuie intre ele…..eu ma refer aici mai mult la partea nestiuta de care dispune F35…….atunci sa vad Su-30-rile lui Ross ce mai fac!:))

      • Eu zic ca ar fi mai bine sa completam cu SH doua escadrile si sa cumparam printr un credit doua escadrile noi.dupa care SH,urile modernizate la standardul Viper .Pana atunci se termina si orele de zbor la ele.E mai usor asa.Pe urma ne putem gandi in urmatorii 10 ani la doua escadrile F35.E o parere strict personala.Poate gresesc,dar asa vad eu lucrurile.Oricum nu vad ca Romania sa poata cumpara in viitori 10 ani 24 aparate F35.Cred ca nici 12..dar fi minunat sa avem 12 F35 si 48 F16 la standartd Viper..Chiar sublim!Stiu,ni le dorim cu ardoare,dar la cum merg lucrurile,sperantele sunt spre zero infinit.Eu cred ca si asa am gresit cumparand SH.Trebuia din prima cu un efort sa cumparam doua escadrile noi la standard Viper.Era cea mai buna solutie ,dupa care alte doua escadrile.Dar na,astia sunt conducatorii,interesele,sau cine stie ce si cum.Noi suntem prea mici sa stim.Ne dam doar cu parerea.

    • @Serghey
      Cu ce sa platim aceste avioane?

      Si eu as dori F35.
      PIB-ul Romaniei nu permite achizitia de F35.

      Toate tarile care comanda F35 au PIB-ul Nominal mult mai mare decat Romania.
      Deci au cu ce sa-l plateasca.

      Hai sa-i luam pe rand:
      Australia – 1300 mil $ (2017)
      Israel – 340 mil $ (2017)
      Italia – 1900 mil $ (2017)
      Norvegia – 440 mil $ (estimat 2018)
      Olanda – 760 mil $ (2016)
      Regatul Unit – 2500 mil $
      Turcia – 750 mil $ (2015 – se pare ca nu vor primi, F35 din cauza lui Erdogan)
      Polonia – 580 mil $ (estimat 2019 – si ei sunt un candidat ptr F35)

      Romania – 186 mil $ (2016)

      Dupa cum vedeti, cea mai saraca este Norvegia (Israelul nu-l punem ca aia primesc gratis avioane. Sunt al 51-lea Stat American).
      – Norvegia are un PIB de aproape 2,5 ori mai bogata decat Romania.
      – Olanda are un PIB de aproape 4 ori mai bogata decat Romania.
      – Polonia are un PIB de aproape 3,2 ori mai mare decat Romania.

      Unii spun sa facem credite.
      Nu putem pentru ca am facut deja fff multe credite, ca sa platim alte lucruri… cum ar fi Salariile si Pensiile Speciale. Cum ar fi banii pentru Partidele politice parlamentare (100 milioane Euro – cu banii astia cumparati 3 avioane F16 Block 50/52)

      Suntem aproape de plafonul maxim de indatorare al tarii, dupa guvernarea PS Dragnea.

      Deci nu mai visati. Stiti vorba aia: Vrabia malai viseaza?

      • PiB ca PIB, dar taxam doar 26 la suta din el, versus ceilalti care bat intre 35 si 50 la suta.
        Fara un pic mai mult etatism fiscal (reforma ANAF la greu) bagam visuri. Neoliberalism si dotare merge la americani dar nu la restul.

      • Pai tu compari PIB-ul Romaniei pe 2016 cu cel estimat al Poloniei pe 2019?!?! Daca vrei sa fii credibil, ia date pe aceiasi ani ( fie 2016 realizat, fie 2019 estimat).

      • #Chipp, iarasi nu sti despre ce vorbesti, PIBul se compara la capitolul PIB/per capita, unde nu cred ca Polonia sta de 2,5 ori mai bine ca noi, pe de alta parte, in acest moment, Romania nu este deloc supraindatorata…
        Cum sa compari nominal PIBul dintre Polonia si Romania, cand Polonia are o populatie dubla fata de noi?!

        • In fact, using numbers and simple comparisons can not explain much. The real net resources of the state are more interesting and where they are invested … in development or in consumption or together. An interesting example is the Czech job market, which is one of the best in the world, but it turns out that they have 250,000 vacancies! And in Poland, almost 1.5 million people are missing for further development! and we have to invest in innovation because we will stay in the same place for several years … Currently, we are being downloaded from Poland by workers from India, Bangladesh and the Philippines, our eastern neighbors are not enough anymore, in Warsaw it’s hard to hear Polish. To compare the scale, it is worth looking at the German power, currently they have a budget surplus of 56 billion euros! Do you think that they will not take , young and talented people from the Central European market? They have a lot of money and have never been as good as they are now

      • @chipp

        Iertare ca n-am apucat sa-ti raspund, ideea era ca toate aceste dotari de care Armia romana are nevoie v-or fi livrate in vreo 4-5 ani cel mai devreme, deci vorbim de alocari bugetare pe parcursul a mai multor ani, vorba lu” Tedy, e nevoie de un pic de prioritizare chiar daca avem nevoie di tati maine!

      • Chipp in 2019 ama vut 204 mld euro PIB.Cu mai multa seriozitate,investiti,taxe si impozite ,taiat de pensii speciale ,infrastructura,plus economia subterana adusa la suprafta prin impzitare decenta,clar putem atinge 300 mld PIB.Dar cine sa faca asta?Coruptii din PSD si PNL?Pentru mine politicul e caz patologic.Diastrusii astia nu vor face nimic bun.Au grija doar la buzunarele lor.Numai din pensiile speciale in valoare de 3.7 mld (anual)pe doi ani putem achizitiona 48 aparate F35.Si hai s o spunem pe aia dreapta.Chiar daca am avea acesti bani nuvom avea acces la ele.De ce sa nu o spunem si pe asta?Eu zic ca si 4 escadrile F16 Viper ar fi excelent pentru inceput.Stii vorba aia:Nemultumitului i se ia darul.Pana mai ieri eram rupti in cur de tot si acum vrem F35.Lista e lunga la aparatele astea pana la noi si nu cred sa avem parte de ele in urmatorii 10 ani.Cred ca sunt chiar optimist.

    • Pai inclusiv MAN in : https://www.mapn.ro/rapoarte/rapoarte_activitate/raport_activitate_in_2017.pdf spune clar ca programul de achizitii avioane v-a continua ,iar ce spune reprezentantul Locheed Martin in interviul de la Jane’s poate pe asta se bazeaza

  2. Care cum sunt sa le ia dracului modernizate si sa nu bage faza ca nu sunt bani ca putem sa dam si alt ceva in schimb de bani de exemplu cereale de ce nu…

    • Pai si cerealele nu sunt tot bani? Statul ar trebui sa le cumpere, ar fi o afacere daca Romania nu si-ar putea vinde productia, dar nu este cazul…

      • In plus, daca totusi chiar tinem mortis sa discutam despre o astfel de varianta, SUA sunt al doilea cel mai mare producator de cereale din lume, ceea ce ar inseamna sa vindem castraveti gradinarului.

        • ????‍♂️?‍♂️?‍♂️?

          • Da da castraveti lor nus crescuti in pamant bio plus nau dat cu papa prin ei… Glumesc cu castraveti

            • Sefu…organic ii zice in Occident…bio e treaba romaneasca..?

            • 🙂

              Dincolo de faptul ca trocul cu cereale nu este poate cea mai fezabila varianta eu am inteles punctul tau de vedere ca trebuie cautate solutii pentru asigurarea dotarii necesare armatei noastre.

              Eu cred ca daca suntem corecti (in primul rand cu noi insine) si alocam faimosii 2% este suficient si nu vom avea nevoie sa gasim solutii extreme pentru finantare.

    • Troc d asta nu merge pentru ca tu cumperi tehnologie de la privat,nu de la stat.Nu se incurca Washngtonul cu romanisme d astea.Nu e Rusia cu foamea n gat.Guvernul american doar da unda verde ca privatul sa vanda tehnolgie altor state.

  3. aia cu nasul poate fi interpretată si altfel?
    patriot ,himars si cele 12 f-16 mlu au avut o nastere usoara trecerea de la intentie la achizitie fiind aproape imediată .din nefericire tot ce a urmat după(corvete,modernizare fregate,baterii de coastă,tbt,mbt,pusca de asalt ,camioane) a urmat binecunoscuta cale românească de amânări,contraziceri,dezbateri,conferinte adică mai pe scurt vorba lungă sărăcia omului.
    suntem în an electoral,mai vine unu’ la anul….vom fi bombardați de informații bine ticluite in laboratoarele partidelor.am mari dubii ca mai interesează pe cineva din politicieni aceat subiect al inzestrării.
    pe de altă parte eu nu cred ca actuala guvernare mai este dispusă să arunce cu euroi in altceva decât in fidelizarea bazinului electoral.

  4. Tineti minte ca in unul din primele interviuri ale ministrului Les, aproape imediat dupa ce a fost numit, in contextul discutiei despre corvete, a spus ca se are in vedere cea mai moderna varianta de F-16?
    Am comentat subiectul, la acel moment. Articolul din jane’s nu este singurul semnal.

  5. Nu mai cred in dotarea Armatei. Noi ar trebui sa fim dotati cel putin la nivelul Poloniei, nu mai zic Greciei dar cred ca exista un puternic lobby maghiar in US care blocheaza intentiile Romaniei.
    Rusii ca ursii dar nici Ungaria nu ne vrea binele. Parerea mea…

    • mai…eu sint satul de varianta in care ne tot dam de virgine si ne tot plangem ca altii ne-o trag…ba rusii ba ungurii ba soarta nefericita ba mai stiu eu cine…ce te astepti de la competitori, sa nu zic altfel?…cred ca in contextul actual de la marea neagra romania e foarte ‘in carti’, doar sa stie sa si le joace …dar daca te duci la negocieri cu niste puscariasi care au ca singur scop scaparea propriul cojoc atunci te joaca ceilalti…ca sa nu mai spun ca ai de-a face cu niste prostalai care nici macar nu sint in stare sa se vanda/iti vanda gazul de la marea neagra pe 20 de arginti ca iuda…astia il dau la disount pe 5
      pusese cineva pe fb o chestie care e foarte adevarata….problema romanilor nu sint politicienii hoti…asti ii poti matrasiti la 4 ani…problema romaniei sint votantii romani….

    • Cred ca mergi prea departe cu presupunerile, in mod sigur exista lobby maghiar in SUA care actioneaza impotriva noastra in anumite cazuri dar sa crezi ca astia ne blocheaza sau ne amana achizitiile militare cred ca este exagerat.

  6. Licitatia pt fregate este amanata. Acordul cu Lockheed pt o escadrila de 14 aparate se poate semna, teoretic oricand. F-16 este declarat deja un program esential si o prioritate, de catre CSAT. 1 escadrila de 14=1,6 md eur. Ce coincidenta, exact cat fregatele. Vezi Slovacia. Et voila.. 🙂
    Zic si io, nu tr sa ma luati in serios.

    • Programul corvetelor va merge inainte, la fel si cel pt rachete de coasta. Problema nu survine neaaparat de la costuri ci de unde facem rost de bani. O achizitie de F 16 Block 70 ar necesita un buget al MApN mai mare de 2%, daca restul de programe sunt mentinute si trebuie sa fie mentinute.
      Inca 14 aparate ar fi prea putin, nou ne mai trebuie doua escadrile a cate 18 aparate. A vazut si aviatia ca are nevoie de un numar mai mare de aparate per escadrila, lucru stiut de toata lumea si un stoc semnificativ de piese.

      • Gmt, io nu am zis ca nu vor merge. Probabil ca da, insa ideea era de a prioritiza. Daca amani corvetele, vei avea bani pt F-16. Eu cred ca asta s-ar putea intampla.
        Vom vedea.

        • programele de inzestrare sunt oprite ca nu sunt bani.
          cel putin asa am inteles io ca a declarat tutuianu (fost ministres de aparare) pe la tembeliziuni,
          daca am inteles bine, din interviu lui tutuianu (la digi parca era acum vreo o saptamana – doua) acesta spunea cu predicat ca nu sunt bani la bujet,

          ar fi bune niste F16 noi bl 70
          si niste corvete noi,
          fregate de alea daneze cu deplasament de distrugator si ceva submarine de viitor,

          dar fara bani ce faci cu ele,
          te uiti cu ciuda la ele ca la delfin si la cuplu regal,
          desi tehnica de lupta n-are nici o vina,

          ce va fi vom vedea,
          bulgarii au ales se pare ca si slovacii F 16 noi viper,
          sarbii au luat ceva Mig 29 reparate
          ungurii au Grippen
          rusii stau bine in Crimea au inclusiv Su 35, plus bombardiere si MIG 31 prin apropiere,
          noi MLU,

          o fi bine, o fi rau ?

      • In primul rand stirea daca se materializeaza este super pt ArmRo. Eu personal nu pot inelege ideea cu 12 F-16 AB MLU + inca 5 si dc nu 6 F-16 AB MLU ca sa fie o escadrila de tip NATO completa de18 avioane de lupta supersonice multirol pe BA-FARo Borcea CL.
        Frumos si bine ar fi ca Faro sa aiba 18 F-16 AB MLU Falcon, 18 F-18 CD modernizate macar la un stadiu de Block 52 si 18 F-15 CD Eagle, in total 54 de avslmr, plasate pe cele 3 baze aeriene pt avslmr Luna CJ, Borcea CL, Bacau BC. In caz de necesitate escadroane de cate 9 avslmr sa fie deplasate pe bazele aeriene de rezerva ale FARo la : Giarmata TM, Kogalniceanu CT si Craiova DJ.
        Nu cred ca ar fi ceva imposibil ca Faro sa aiba in dotare 36 IAR-99 B SoiM (remotorizat cu RR-Turbomeca Adour Mk 951 + avionica moderna) si 18 YAK-52 M (remotorizat cu un turbopropulsor mai puternic si avionica moderna) pt CAS si antrenament + 18 drone (RQ-4, MQ-9) pt cercetare si CAS.

  7. Parca A/B mai au si belgienii, olandezii si danezii, cum trec la F 35 poate le primim gratuit si le modernizam.

  8. Slabe sanse, sa luam dl belgieni, olandezi sau danezi… Aparatele lor sunt obosite, forjate la maxim, +ca pana primes F35ul mai dureaza. In opinia Mea, SUA au in inventar un surplus de parate, ce pot fi revitalizate si o sa fim si noi printre cei ce primesc „deabogea ” cateva aparate. Aparate noi nu prea vad sa luam… Timpul este in defavoarea noastra; pretul este iaras un impediment… Nu-i vad pe, parliamentarii nostri sa arunce o suma asa mare pe cateva avioane, … Vedeti si voi ce s-a intampla cu, corvetele si alte achizitii ce trebuiau facute… Pur si simplu banii nu sunt…. Degeaba sunt pe hartie daca visteria e goala… Parerea Mea!!!

  9. Am inteles ca inginerii romani cand au nevoie de piese de schimb, au demontat (canibalizat) niste aparate.

    Se pare ca actuala escadrila are doar 10 avioane functionale. 2 sunt canibalizate.
    Stiti ceva de informatiile astea?

    https://magnanews.ro/2019/02/avioanele-f-16-sunt-dezmembrate-pentru-piesele-de-schimb/

    Acum inteleg de ce armata romana vrea aa achizitioneze urgent inca 5 aparate F16.
    Dar nu inteleg de ce trebuie sa fie MLU.
    Daca sunt pentru canibalizare, trebuie sa cumpatam avioane F16 A/B. Doar reparate. Nemodernizate.
    Asta e prima prioritate

    • Am mai explicat intr-un comentariu ca nu este vorba de „canibalizare” si de o procedura destul de banala. „Canibalizarea” apare atunci cand respectivul aparat este folosit doar pt piese de schimb, ceea ce nu-i cazul nostru.

      • @George,

        Ai dreptate, Momentan nu este canibalizare.
        Dar daca ai 2 avioane incomplete, si nu ai buget, si continui sa mai demontezi si alte piese de pe ele, ca sa l3 tii pe celwlalte 10 in functiune, deja avioanele se indreapta spre „piese de schimb”.

        Imi sustin comentariul de sus:
        Mi se pare o decizie total inoportuna sa tii 2 avioane scumpe la standardul de MLU, pe post de Stoc Tampon, pana iti vin piesele de schimb.
        Pentru asa ceva trebuiesc achizitionate avioane F16 A/B functionale (tot cu resursa) dar nemodernizate.

        Noi vorbim de achizitia a inca 24-36 avioane dar nu avem escadrila functionala.
        Ideea e sa avem in permanenta(acum) minim 12 avioane MLU apte de zbor/lupta.

        Daca Romania cumpara inca 12 avioane F15 Block 52 sa zicem… trebuie sa ia in calcul inca 2-4 !avioane din aceeasi categorie, pentru piese (Stoc tampon) Dar in asa fel incat sa-si pastreze escadrila completa.
        Aici nu vorrdesc de Disponibilitatea aparatrlor. Ca unele pot fi indisponibile, fiind la reparat. Sau la verificat.

        E o diferenta intre aparate momentan indisponibile si aparate incomplete.
        Aparatul indisponibil, necesita un schimb de anvelope cauciucuri, ulei, etc piese pe care, se intelege ca le ai pe stoc si vor fi schimbate si aparatjl pus pe pista.

  10. Dacă F16 Viper are multe in comun cu F35 atunci logic ar fi să luam acum urgent
    36 – F16Viperr și sa ne punem direct la rand pentru F35, vreo 72 de buc program pe 10 ani.
    .
    Ce ține de buget, ar putea crește in fiecare an bugetul cu 0,1% , 2.1 /2,2/2,3/2,4/2,5 si tot așa poate până la 3 % , măcar până se calmează treaba la noi in zonă.
    Dar după cum ii stim noi pe prietenii noștri ruși, nu cred că va fi liniște vreodată.

  11. Dragii mei prieteni,
    Zemnele unui razboi sau conflict major se arata de la intrarea Rusiei in Georgia si Ucraina. Economia mondiala e slabita….datoriile tarilor sunt rostogolite ptr urmatorii 1000 ani….
    Ca nu rusii , ca chinezii, ca iranienii…nu mai conteaza…. ideea e, ca la un moment dat…ptr a avea o alta constiinta va trebui sa trecem printr-un conflict….
    Problema ca la politicieni nu mai putem avea nici o asteptare…..

  12. Este cumva neeconomic sa iei niste avioane sh cu resursa aproape terminata sa le faci un SLEP si o modernizare la nivel bl 70. Pe termen lung ne va costa mai mult. Ar fi un vis frumos 36 F16 noi bl 70 si cel putin 20 de ani nu va mai fi nevoie de upgrate-uri majore si in acelasi timp vom avea si cu ce sa facem face Suhoaielor de gen 4++. Acum nu avem pregatirea , banii si mentalitatea operarii unui F35. O escadrila de 18 la Campia Turzii si una la Borcea, iar escadrila de MLU as folosi-o pentru pregatirea pilotilor tineri +misiuni de tip agresor care sa-i tina in priza pe cei de la cele doua baze principale. Asta bineinteles fara a le dezarma si sa fie in stare sa duca misiuni de lupta. Poate as operationaliza o baza noua pentru MLU (dar probabil s-ar putea sa coste foarte mult).

    • Si as marja un pic, daca tot suntem fani LM, as face un contract pe 20 mai avantajos, care sa contina asamblare locala (nu productie)- probabil Aerostar ar fi singura firma capabila de asa ceva, + 20 de trainere T-50- cu asamblare la Craiova+ dupa 2030-35 inca 36 de F-35. Asa am avea si o certificare mai usoara pentru mentenanta F16 si F35.
      Ati vazut ca nu am indraznit sa mentionez o asamblare locala la F35 🙂

      Nu e rau sa visezi 🙂

    • MLU poate fi adus partial la standard Viper.

      • Ai dreptate, dar actualele MLU nu cred ca va mai renta sa le aducem la standard V. Sa presupunem ca vom cumpara bl 70 noi si semnam contractul anul asta. Primul avion nu o sa-l primim mai devreme de 2023 si probabil ultimul 2025. Operationalizarea celor doua escadrile se va intinde cel putin pana prin 2026-27- zic eu un scenariu destul de optimist. Asa ca pana atunci nu cred ca se pune problema de scoatere din serviciu pentru modernizare a actualelor MLU. Iar dupa 2027 incolo s-ar putea sa ne indreptam (sper din mou optimist) spre F35.

        • de ce sa nu renteze, daca au pana in 3500 de ore consumate din celula si in mod normal pot urca pana la 8000 de ore fara alte lucrari, sau chiar 9-10.000 de ore daca nu sunt operate agresiv?! Daca ai nostri zboara printr-un miracol 200 de ore/ an / aparat (eu nu vad sa treaca de 150) => inca 30 de ani de exploatare, fara sa extinzi resursa la 14.000 de ore (inca 15-20 de ani)!!!

          F-16 A/B se pot moderniza la standard V (avionica, motoare, arme, senzori) mai putin cateva chestii gen rezervoare CFT, etc. Posibil nu e neaparat nevoie sa schimbe nici motoarele daca nu vor… Pot sa faca exclusiv un upgrade de avionica + radar dupa care mai tarziu, sa schimbe si motoarele daca vor.

          • Just, dar sa nu depasim performanta lui B52. In 2027 vor împlini aprox 45 de ani. Dacă le facem SLEP si prelungim resursa la 14000 de ore , le mai avem vreo 40 de ani în serviciu. Apar navetele intergalactice pana atunci. 🙂

          • Efectiv, sa incepi sa operezi in 2025 avioane F-16 cu resursa pentru inca 50-60 de ani nu are sens, daca acestea nu sunt o evolutie mai radicala decat baseline-ul F-16 (prize DSI, alte elemente „stealth”, aripa gen F-16 XL) dar inca semnificativ mai ieftina decat F-35.
            Avand in vedere ca am inceput cu structuri de F-16 A/B, as continua achizitia celor 5 bucati in completare, apoi as cauta 36-40 de structuri cu resursa consumata de doar 4000 de ore pe care le-as da la modernizat la standard V + MLU cu vreo 30-35 mil.$/ bucata, cheltuind echivalentul sumei date de slovaci. Probabil le-am avea si mai repede decat slovacii (pana in 2022), fiind vorba de aplicari de kit-uri. As negocia sa agat apoi la pachetul asta si cele 17 F-16 portugheze, incercand sa aduc macar o parte din instalarea de kit-uri si mentenanta la noi.
            Si ca sa fie si mai interesant, as plasa o optiune de 14-18 F-35A dupa 2025, cu o eventuala suplimentare dupa 2030.

            • Problema cea mai mare ar fi sa gasim structurile cu ceva resursa. Acum nu stiu cat de mult au cautat ai nostri, dar se pare ca pana acum nu au gasit sau nu au vrut. Mi se pare ca suntem defazati, nu cred ca suntem in urmatorii 10 ani in stare sa operam F35, dar, ai dreptate, parca nici sa investesti o suma mare in aparate noi F16 nu ar fi o afacere. Dar, intre-timp lucrurile se cam incalzesc usor usor spre punctul de fierbere. Asa ca ce facem? Inca nimic si timpul trece……. cred ca cea mai buna alegere, ar fi alegerea… cat mai rapida

            • Te referi sper la F16C/D pt upgrade?

              • nu stiu, sa se hotarasca ce dracu’ vor, ca deunazi se plangeau ca nu pot opera in paralel si F-16 A/B si C/D…
                Eu as incerca o completare pentru 3 escadrile cu ce gasesc si as moderniza tot la un singur standard (doar sa soseasca cat mai rapid in tara), dupa care as plasa optiunea de un prim lot de F-35.

                • Ai dreptate cu nehotararea, pe site-ul roaf.ro se precizeaza ca varianta noastra, M5.2R, are capabilitati, motorizare si altele similare variantei block 50/52, deci ar putea sa foloseasca avioane din aceasta varianta
                  http://www.roaf.ro/?page_id=4757

                  • „M5.2R, are capabilitati, motorizare si altele similare variantei block 50/52”
                    da’ de unde! Cel mult afisajele din cabina sunt aranjate ca la Bl.50/52… in rest e diferenta cam de 2 generatii evolutive intre ele, respectiv 3 generatii fata de V.

                    Instalația de forță: 1 motor Pratt & Whitney F100-PW-220E/107kN fata de 29,588 lbf (131.6 kN) F110-GE-129 / Block 50 si 29,160 lbf (129.4 kN) F100-PW-229 /Block 52
                    „he OCU introduced the 23,770 lbf (105.7 kN) F100-PW-220, later installed on Block 32 and 42 aircraft: the main advance being a Digital Electronic Engine Control (DEEC) unit, which improved reliability and reduced stall occurrence”
                    BL30: F110-GE-100 – the Modular Common Inlet Duct allowed the F110 to achieve its maximum thrust of 28,984 lbf (128.9 kN)

                    radar AN/APG-66(V)2A la A/B MLU fata de AN/APG-68 (V)10 la BL 50/52:
                    „The Mid-Life Update (MLU) program introduced a new model, APG-66(V)2A, which features higher speed and more memory”
                    „Block 50/52 F-16s initially used the more reliable APG-68(V)5 which has a programmable signal processor employing Very-High-Speed Integrated Circuit (VHSIC) technology. The Advanced Block 50/52 (or 50+/52+) are equipped with the APG-68(V)9 radar, with a 30% greater air-to-air detection range and a synthetic aperture radar (SAR) mode for high-resolution mapping and target detection-recognition. In August 2004, Northrop Grumman were contracted to upgrade the APG-68 radars of Block 40/42/50/52 aircraft to the (V)10 standard, providing all-weather autonomous detection and targeting for Global Positioning System (GPS)-aided precision weapons, SAR mapping and terrain-following radar (TF) modes, as well as interleaving of all modes”

                • @MZ: oricine poate opera in paralel A/B si C/D, dar s-ar complica mentenanta, in sensul ca ar trebui stocate piese pentru ambele.
                  Si asa suntem la limita canibalizarii cu cele 12 MLU la mana a treia, ca nu au invatat nimic din greselile polonezilor.
                  O posibilitate de armonizare a dotarii ar putea fi achizitia a 36 de block70 (upgradate de la block25) plus aducerea MLU cat mai aproape posibil de block70 (exceptand structura si motoarele) asa cum fac taiwanezii.
                  Cu F-35A e mai complicat, inca sunt multe probleme tehnice de rezolvat, parerea mea e ca nu merita luat decat dupa 2023 (Lot 15).
                  Am postat duminica in PSR rezumatul meu dupa raportul DOT&E despre F-35 pe 2018.
                  Chiar daca am avea F-35A, nu cred ca ar fi indicat sa facem politie aeriana cu ele, pentru ca are costul de operare mult peste F-16.

  13. Semnele…scuze…

  14. Problema nu este de unde luam banii George, ci distributia lor, trebuie sa ia de la pomenile electorale, vedeti ce au cescut salariile la paratul bugetar si nu numai, ( nu ca profesorii sau medicii nu ar merita, din contra ).

    Cum re-distribuim sa avem o armata moderna cat de cat ca sa nu aruncam mai intai in caz de boon, pe soldati in linia tunului.

    Banii sunt si se colecteaza ( cum se colecteaza e cu totul alta discutie si tema ).

    Si intr-adevar ” la barza chioara nici D-zeu cel milostiv nu are vreun interes sa bage un cuib” ca nu face nimic bun.

    sau

    A Romanian didn’t just “do so much with so little”…he “made a whip out of shit” ( face bici din…)

  15. Vechea vorba romaneasca zice dumnezeu iti da dar nu-ti baga in traista… Daca a ajuns sa ne bage in traista, ii mare bai.

    • Americanii se retrag din Siria si preconizat din Afganistan,nu toate efectivele…… Au spus ca analizeaza costul transportului tehnicii.. Asa ca eu cred ca vom primi ceva tehnica militara moca, inclusiv avioane,am inteles ca ei fac rotatia prin Romania….

    • Pai la noi binele mai mult cu forta, adica ne-a bagat si-n traista…

      • ”Binele”, sa ma scuzi, este doar al unora sau a unor grupuri sus-puse in Romania, sParlament si muulti altii, bine ascunsi, Desteptii Anonimi as zice eu, ca nici astia la guvernare nu-i stiu, asa de deep underground sunt si ca, virgula, acest bine, ma refer la ala strategic sau macro, e presat de varu’ Sam, pentru ca altfel se duce dracului ” tot interesul strategic” in zona noastra de conflict si actiune, aia e deja alta poveste.

      • Cam asa, ca la noi barza nu e numai chioara ci e si tuta.

  16. Dupa cum spuneam… Amerloci au surplus de aparate si se vad obligati sa ne dea cateva aparate ;iar noi sa le facem mentenanta si revitalizarea… Bani pt asta ar fi suficent… Aparate noi sunt prea scumpe in clipa asta (pozitia noastra geo-strategica e ft complexa si nu ne permit sa asteptam, sa cumparam aparate noi… Nu acum cel putin. Noua ne trebuiesc si alte jucarii, pe langa avioane, suntem rupti in cur si golasi la multe capitole …. Sa fim multumiti daca americanii isi fac pomana si ne dau vreo 36 – 40 de bucati sa ne facem treaba cu ele… Cat mai urgent posibil!!!

  17. „The decline of Rome was the natural and inevitable effect of immoderate greatness. Prosperity ripened the
    principle of decay; the cause of the destruction multiplied with the extent of conquest; and, as soon as time or
    accident had removed the artificial supports, the stupendous fabric yielded to the pressure of its own weight.
    The story of the ruin is simple and obvious; and instead of inquiring why the Roman Empire was destroyed, we
    should rather be surprised that it has subsisted for so long.”

    Retragerea trupelor americane o vad ca pe o repozitionare strategica….sa nu fie incercuiti…asa imi miroase mie…
    Va spun …istoriile se repeta daca nu le cunoastem….
    Scuze ca e off topic…

    • Declinul Romei a fost provocat de doua epidemii catastrofale care au tocat populatia si armata imperiului in asemenea hal incat au ramas fara oameni suficienti pentru a produce hrana si pentru a-i inrola in armata.
      Prima, intre 165-180, Antonine Plague, iar a doua, 251-270(249-262), Plague of Cyprian, au fost doua epidemii de variola sau pojar / sau amandoua, nu se stie in ce ordine.
      Dupa cea de-a doua, armata romana era atat de subtire in efective incat nu a mai reusit sa tina afara triburile germanice.

  18. Daca cumparam nou ar fi minune din cer… EU ma indoiesc totus… Timpul ne preseaza, f16 a-b difera de ultima generative de f16v… Ar inseamna ca am luat escadrila asta „actuala” degeaba… Bani aruncati, pe fereastra… Pilotii ar trebuii rescoliti, alti bani…. Poate ma lamuriti ce costuri implica toata aceasta tarasenie… Pe mine ma ia capu!!!

  19. Legat de avioanele militare,
    Generalu Degeratu a declarat aseara la Jocuri de Putere, ca pentru Romania e prea tarziu sa cumpere avioane, pe acelasi sistem pe care a facut-o cu escadrila de F16.

    Solutia pentru romania este sa cumpere Securitate. nu avioane.
    Asta inseamna ca SUA sa transfere anul acesta (cat mai urgent) 2 excadrile de avioane F16 (operate de pilotii SUA), care le tine degeaba in Europa (Italia si Germania), in Romania.
    Iar in timp, Romania sa le plateasca si sa se faca transferul catre Romania.

    Tot generalul Degeratu sustinut de Generalul Costin Georgescu (fostul director SRI) au declarat aseara la Emisiune Jocuri de putere ca Rusia, va muta anul acesta in Marea Neagra sau in Marea Baltica.
    Pentru ca a cheltuit foarte multi bani.

    Am citat ce au spus cei 2 experti pe securitate aseara. Chiar pe tema avioanelor. F16.

    • Or fi ei generali dar treaba asta cu transferul F16 de la Aviano la MK, nu mi se pare o idee bună. Degeratu susține ideea asta de vreo 2 ani, dar România nu trebuie sa-si cumpere securitatea, ci trebuie sa si-o asigure, cu aliații bineinteles

      • Pentru mine, un general care a fost si Seful Statului Major so un fost dorector SRI au credibilotate, atata timp cat nu sunt contrazisi (combatiti) de alti experti militari romani (generali de unitati militare)

    • Va muta in Belarus.

  20. „Victor Torla, Lockheed Martin rotary and mission systems business development director, told Jane’s in a February interview that the company found new customers for the F-16 platform with the block 60 and 70 upgrades as well as the F-16V configuration. He said these new customers come from countries that previously flew older variants of the aircraft such as Romania and Jordan as well as new customers looking at the Block 70 upgrades”.
    https://www.janes.com/article/86399/lockheed-martin-reports-growing-demand-for-f-16-thanks-to-new-upgrades-and-variant

  21. Daca luam V, vom sta 40 de ani cu el.

  22. Parca tot pe aici citisem undeva de Norvegia ca vrea sa faca fiare vechi din F16-uri pt ca ar fi prea complicat sa le revanda: https://www.defensenews.com/air/2017/01/27/as-f-35-comes-online-norway-to-scrap-f-16-fleet/ asta apare la un prim google. Pe ei i-a intrebat cineva, sau sunt prea vechi? Daca s-a mai discutat, nu dati in mine va rog 🙂

  23. Scuze. Uitasem ca off topic trebuie la Permiteti sa raportez.

  24. Precum spuneam mai sus eu cred ca daca vorbim despre dotarea armatei, inainte de alegerea paltformelor si a prioritatilor este important ca decidentii sa aloce acei 2%.

    Daca se va face acest efort sper ca si economia sa castige din asta pentru ca asta va aduce automat mai multi bani si armatei pe viitor (daca se pastreaza acel 2%) prin cresterea produsului intern, in mod repetat, de la un an la altul.

    Deci pentru mine cea mai buna cale sa ne inarmam (in acest moment) este sa cumparam din Romania. Asta este mai important decat alegerea celei mai bune platforme. Daca totusi nu putem asigura productia unor platforme macar decente peste tot unde e nevoie, as incepe dotarea cu tehnica unde industria noastra poate face fata (poate nave? poate transportoare?) si as forta fie transferul de licente fie offsetul (chit ca inseamna fabrica de electrocasnice a vecinilor). Altfel, chiar daca cumparam acum cea mai performanta tehnica, riscam sa ramanem repede fara suflu sau sa nu avem bani pentru instruire si exploatare pe viitor.

    Orice cumparare directa din exterior va anula sansa unei dotari suplimentare din cadrul altei arme sau din alt domeniu. Nu contest calitatile atrileriei moderne sau a noilor sisteme aa , dar cred ca trebuie sa fim chibzuiti si sa alegem asa ceva intelegand ca asta inseamna ca renuntam la altceva pe viitor, pentru ca nu vom creste economia proprie cu acei bani, iar anul viitor am fi putut sa ne uitam si la tancuri (sa spunem, ca tot e un sibiect popular ) daca luam ceva construit la noi, cu taxe locale, cu salarii platite aici , cu implicarea pe orizontala fie si macar a comerciantilor etc.

    Asadar, cred ca varianta modernizarii despre care vorbea Marius Zgureanu este binevenita si nu ar fi intelept sa alegem platforme noi sau de alta generatie.

  25. O vorba americana – „There is no such thing as a free lunch”

  26. Daca Rusia „muta” anul asta la noi am B P. Dar nu cred ca va face asta, atata timp cat are big problem cu Ukraina.
    Eu militez pentru avioane noi. Conditia e sa vina si cu munitie adecvata in cantitiati decente nu 2,5 rachete per avion (30 de AMRAAM la 12 F-16).
    Nu as lua mi mut de inca doua escadrile similare achizitiei semnate recent de Slovacia: 28 de aparate din care 4 duble, pretul fiind de 3.2 mld USD.
    daca vorbim de o achizitie pe 4-8 ani pretul este chiar suportabil, premite si alde programe in paralel.
    Dce deoar doua escadrile? Daca am luat 7 sisteme Patriot, presiunea pe aviatie scade, apararea antiaeriana preia in mare parte misiunea defensiva.
    Asta e alta discutie, avioane elicoptere, tancuri, corvete dar macar sa ne tinem de programele contractate, adica sa le platim: Patriot, Himars, Pirania.
    Ca daca iar vom vorbi de lucrurui de basm ca sa indepartam atentia de la mizeria cotidiana… Aici ma refer la declaratiile factorilor politici.

  27. Eu zic sa devenim al 51 – lea Stat american. ? Atunci peste noapte avem tot ce ne imaginam. F-35, F-22, submarine , nukes, ,etc… APOI : Politicienii corupti in frunte cu. PSD vor fi arestati de FBI, ungurii pechinezii europei nu o sa mai tipe dupa Ardeal si daca dau foc steagului romanesc sau american vor fi trimisi la Guantanamo ( catalogati ca teroristi si pericol ptr national security), Dobrogea va fi transformata in Space center program, cu engleza nu stam rau ( si asa 50% din publicitate folosesc cuv. englezesti, ) . Basarabia se va alatura, Transnistria va deveni poligon de exercitii, Vor aparea in SUA, restaurante Mc Sarmale, etc. Ce avem de pierdut ? ???

  28. Japonezii vor vinde c.a 200 Mitsubishi F -15…. poate sa vorbim cu unchiul Sam ?? Se merita sa le avem in Dotare ??https://defence-blog.com/news/japan-considering-selling-old-f-15-jets-to-the-u-s.html

  29. Cea mai buna solutie ar fi sa cumparam F16, C/D, din SUA si sa le modernizam doar la standardul block 52+ din motive financiare si dorinta ca in jurul anului 2035 sa trecem la F35, nou.Daca acum ne dotam cu V-uri, din motive financiare nu cred ca vom opta pentru F35 in jurul anului 2035.
    Urmatorii 15 ani mai merge F16 insa dupa anul 2035, chiar si un F16 Viper va fi depasit, din punct de vedere tehnologic fata de un F35 sau ce vor scoate vest europenii si rusii la inaintare.De asemenea, Romania trebuie sa participe si la proiectul german-francez de realizare a unui tanc de ultima generatie care sa inlocuiasca actualele tancuri din dotarea celor doua tari.Polonezii deja si-au exprimat interesul pentru a participa la acest proiect.
    Poate ca pe termen lung ar trebui ca si Romania sa adere la proiectul franco-germano-spaniol de a participa la realizarea unui avion multirol de ultima generatie care sa inlocuiasca actualele avioane multirol din dotarea acestor tari decat sa opteze pentru F35.Stiu ca achizitionand F35, cumperi protectia SUA.
    Daca ne cumparam acum F16, nou, tragem pe ele inca 40 de ani de acum incolo, chiar daca din punct de vedere tehnologic acesta va fi inferior avioanelor din generatia 5 si poate chiar 6.

    • Trebuie sa vedem si ce amenintarea vrem sa combatem cu avioanele noastre. Ceea ce vad acum este ca amenintarea vine tot de la aparate gen 4++. Se pare, acum doar din ce se mai publica, ca Su-57 nu este cu adevarat gen 5 si chiar daca va fi operational, F-16V ar putea fi o nuca tare in urmatorii 20-25 de ani (cu un update de avionica dupa 15 ani de utilizare). Intre-timp poti sa incepi achizitia de F35, iar F16 sa fie linia a doua/suport.
      Sper/probabil ca aceste analize le fac niste oameni bine pregatiti din MApN/SMG si cu mai multe informatii decat noi.

      • EXACT…
        gandind nivelul de amenintare, observi ca familia actuala derivata din SU-27 are RCS-ul cat casa si un radar puternic, dar ceva mai slab decat omologul occidental, in special ca si rezolutie… cel putin asta se povesteste.
        In cazul asta, in loc sa plusezi cu o magaoaie super-puternica gen F-15 (daca ai banii, o faci), care se poate lua la harta si cu MG-31, mai bine folosesti ceva mai mic, chiar decat F-16 ca si semnatura, dar cu un radar care sa vada inamicul inainte sa te vada el. Si cu arme pe masura, ca si distanta si nu numai.
        AN/APG-66 de pe F-16 A/B MLU bate pana in 150km in conditii ideale (degradat in „clutter/jamming environment” la 83 km),
        pe cand AN/APG-68 bate pana la 296 km in conditii ideale (apropae dublu): Range for 5m2 aerial target is 105km
        iar AESA e alta mancare de peste, cu rezolutie si mai buna, raza marita si mult mai rezistent la jamming, poate actiona ca antena wireless, jammer,etc…
        APG-77 d epe F22 Raptor: „APG-77 has an operating range of 100 mi (160 km) while unconfirmed sources suggest an operating range of 125–150 mi (201–241 km),[3] against a 1 m2 (11 sq ft) target. A range of 400 km or more, against a 1 m2 (11 sq ft) target, with the APG-77v1 with newer GaAs modules, is believed to be possible while using more narrow beams”

        Si acum amenintarea: SU-35
        „Su-35 employs the powerful N035 Irbis-E („Snow Leopard”) passive electronically scanned array (PESA) radar, which is a further development of the N011M radar that had been evaluated on Su-27M test-beds and constitutes the core of the Su-35’s weapons-control system. It is capable of detecting an aerial target up to 400 km (250 mi; 220 nmi) away, and can track thirty airborne targets and engage eight of them simultaneously.
        Probabil ca la o tinta de 5m2, distanta de detectie scade sub 1/3, cum am vazut si la AN/APG-68… iar la 1m2 la sub 100km.
        aici zic putin altceva,dar na, de luat cu sare:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Irbis-E
        „It can detect a target with radar cross-section (RCS) 3m2 at up to 400 km, (towards each other, in an area of 100 square degrees)[3][4] while a target with RCS 0.01m2 at up to 90 km”

        RCS: – la MIG-21 stiam ca e intre 1-3m2
        http://mil-embedded.com/guest-blogs/radar-cross-section-the-measure-of-stealth/
        „3m2 for the MIG-21. The SU-34s RCS is 1m2. SU-35s are 1m2 to 3m2, according to web sources. The PAK-FA (T-50) has an RCS of 0.5m2”
        „U.S. fighter planes, the 4G F-15 has an RCS of 25m2, not very impressive and bigger than the older Russian MIG fighters. The 4G F16 has an RCS of 5m2, better but still not great. The 4.5G F/A-18 Hornet Navy fighter jet has an RCS of 1m2, about the same as the Russian SU-34/35 and the Chinese J-20. The 5G F-35 has an RCS of 0.005m2, about the size of a golf ball.”

        Despre coating:
        http://www.scielo.br/pdf/jatm/v6n2/2175-9146-jatm-06-02-0177.pdf
        https://basicsaboutaerodynamicsandavionics.files.wordpress.com/2016/04/radar_rcs_diffract_behaviors_zpsf7f96e0f.jpg
        https://basicsaboutaerodynamicsandavionics.wordpress.com/2016/04/12/radar-electronic-countermeasure/
        http://www.harpoonhq.com/waypoint/articles/Article_021.pdf

        • „In cazul asta, in loc sa plusezi cu o magaoaie super-puternica gen F-15 (daca ai banii, o faci), care se poate lua la harta si cu MG-31, mai bine folosesti ceva mai mic, chiar decat F-16 ca si semnatura, dar cu un radar care sa vada inamicul inainte sa te vada el. Si cu arme pe masura, ca si distanta si nu numai.”

          Marius, nu ma provoca :)….. visam odata la un FA-50 KAI putenic modificat, cu radar AESA, integrare AIM-120 D, JASSM, LRASM, motor F414 G pentru supercruise, vopsea radar absorbanta. Bineinteles produs/asamblat la Craiova si remodelat de incredibilul INCAS…. gataaaaaa, ma opresc!

  30. „F-21”! 🙂
    Scuze daca mai e pe undeva postat si n-am observat.

  31. „Dacă ne aducem aminte, România Mică a început într-un mod dezastruos, în august 1916, a continuat tragic, dar a terminat glorios și mult mai bine decât își putea închipui cel mai optimist român.”

    Chiar nu se vede cu ochiul liber ca nu oamenii hotarasc istoria, ci Dumnezeu ?

  32. Herr Von Renn Weg

    Grecia 154 f-16????? What? Why? Pai… ei au un pib nominal cat al nostru la o populatie si suprafata aproape jumatate! Si nu am auzit sa aibe conflicte ca Israel… Chiar au nevoie de atatea?

    • Cipru, Turcia?! Doua motive

      • Herr Von Renn Weg

        Ok… dar 154 de bucati! Asta e exemplul perfect in care mi-as dori sa aibe si cifrele variante majuscule 😀

        • Asa e… mai adauga si vreo 40 de Mirage 2000 si vreo 30 de F4.
          Dar noi nu ne lasam mai prejos: 12 F16 MLU, vreo 20 de LanceR+ 20 de Soimi (cam jumatate fara pene) 🙂

          • Herr Von Renn Weg

            :)))))) „fara pene”! tare! Dar ce stim noi… poate a facut Dady vre-o intelegere cu necromancer-ul inghetat din Game of thrones si vine ala si invie porcii morti de pesta de la firma fiului, si prin convingerea Vioricai, porcii aia o sa si zboare… and before you know it, hey presto aviatie invincibila! (doar porcii is deja morti)

        • Turcia 250+ de F16 pe care le asamblează la ei in tara…deci în caz de pac pac pot suplimenta…în schimb grecii sufla și în tzatxiki nebazandu-se pe vreun ipotetic ajutor extern …gîndire complet opusă celei a României…”Lasă, boss…suntem în NATO, îi prostim pe astia sa vina sa ne apere…până atunci ia mai furați mai flăcăi, hai,hai”

    • Cand te pisi in mare la ei…sare de fund celalalt ca de ce ii otravesti pestii.

  33. sper sa nu mai cumpere ca retardatii iar avioane din anii ’80 de la REMAT-ul portughezilor.

    sa ia naibii niste avioane noi si sa termine cu prostiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *