Mini-NATO Nordic

CV9030FIN

Nici n-au intrat bine în NATO, că Finlanda și Suedia se mișcă cu grație nu numai dpdv al dotării și achizițiilor militare dar și al integrării cu țările vecine. Pe lângă alte subiecte, CV 90 este vedeta zilei, cele patru națiuni nordice: Suedia, Norvegia, Finlanda și Lituania sunt gata să bată palma pentru o achiziție comună a platformei CV 90.

Discutăm, despre vehicule noi sau modernizări aduse flotei deja aflate în dotare.

Pe 22 aprilie, premierul suedez, Ulf Kristersson, aflat în vizită în Lituania a anunțat un plan de achiziție comun pentru cele patru națiuni, care vizează câteva sute de CV 90, în diferite variante.

O declarație comună a celor patru este așteptată până la sfârșitul primăverii. Conform premierului suedez, achiziția în comun a MLI-urilor ar aduce avantaje tuturor, însemnând: livrări mai rapide, costuri ceva mai mici, plus beneficii pentru baza industrială.

Dacă luăm în considerare luna aprilie a acestui an, ca punct de referință, cele patru țări au experiențe diferite cu CV 90, astfel:

–          Suedia – țară producătoare, a cumpărat de-a lungul timpului aproximativ 545 de vehicule, inclusiv CV9040 cu tun de 40mm. Între timp 51 de MLI-uri au luat drumul Ucrainei, altele au fost retrase din serviciu, în acest moment flota de CV 90 suedeză este estimată la 254 de unități cu încă 50 de CV 9035 Mk IIIC comandate;

–          Finlanda operează 102 MLI  CV9030 FIN, cumpărate între 2000 și 2004, pregătindu-se acum pentru modernizarea lor. Dar se așteaptă că Țara celor 1000 de Lacuri să semneze un contract pentru achiziționare a încă aproximativ 100 de CV 90 pentru înlocuirea BMP-2MD aflate încă în dotare;

–          Norvegia a cumpărat în anii “90 104 CV9030 Mk I, între timp a modernizat 103 vehicule la standardul Mk III și a mai comandat încă 41 Mk III, dar a vândut 31 de vehicule către Estonia. Per total flota norvegiană însumează 129 de CV 90;

–          Lituania nu dispune în prezent de CV 90, dar se află în discuții avansate cu celelalte trei țări nordice pentru a achiziționa MLI-ul.

Până acum, cu excepția celor patru țări deja menționate, CV 90 a fost deja cumpărată de Cehia, Slovacia, Estonia, Elveția, Danemarca și Olanda, iar Ucraina îl folosește cu mult succes pe frontul de est.

Astfel încât, CV 90 – MLI-ul meu preferat – are o viață frumoasă înainte, are clienți și este apreciată. Cu toate acestea trebuie menționat faptul că după declarația premierului suedez, ministrul apărării finlandez a negat faptul că țara sa s-ar pregăti pentru semnarea unei achiziții de CV 90. Nu a negat interesul Finlandei pentru MLI dar deocamdată nu se pune problema unei comenzi ferme.

GeorgeGMT

24 de comentarii:

  1. Polonezii, lituanieni si finlandezii sunt singuri constienti de ce inseamna noua rusie. Restul ori au uitat ori nu s au lovit asa tare incat sa inteleaga

    8
  2. Salut, la noi se pare ca au ales KF41 Lynx, achiziție g2g. In condițiile in care Sud Coreenii ne-au propus sa construim de la 0 la noi in tară Redback .
    Redback a fost ales si de Australia, ei avand cvi90, despre care echipajul s-a plans ca zgomotul interior fiind unul foarte mare.

    https://m.defenseromania.ro/kf41-lynx-contract-blindate_633707.html?fbclid=IwY2xjawKRO35leHRuA2FlbQIxMQABHn8EwKVPSaK15BBmDvI2GPAkriB-rhr1LaV45ogT_hn4twt6pykuoy5m5VHN_aem_t9l9QQjlfHrMoulMqLDYyA?fbclid=IwY2xjawKRO35leHRuA2FlbQIxMQABHn8EwKVPSaK15BBmDvI2GPAkriB-rhr1LaV45ogT_hn4twt6pykuoy5m5VHN_aem_t9l9QQjlfHrMoulMqLDYyA

    3
    • daca intr-adevar s-a ales KF41, avand in vedere comonalitatea Redback cu obuzierele, chiar mi se pare ciudat

      4
      • Nu cred,ca s a ales, tinand cont cum spui de partea de transmisie comuna la Redback cu K 9, plus ca turela o sa fie Elbit facuta la noi gen Piranha V, carcasa se v a face la noi, practic nu mai sunt asa multe lucruri de integrat ! De ce sa vii cu KF 41? Unde sa faci turela cu tunul ala de 35? Cand pe Piranha avem de 30 ? Ce sa faca nemtii si in cati ani ,ca ei au investit si la Unguri si parca la Ucrainieni. Plus ca KF41si CV90 au pierdut in fata Hanwa in Australia… Acum este important daca ai nostrii au avut banii pregatiti pusi deoparte pentru aceasta achizitie si pentru Shorad-Vshorad. Sper ca banii sa fie pusi deoparte macar pentru una din licitatii, adica sa luam MLI, iar sistemele de rachete, daca nu avem banii,luam cu bani de la Europa sisteme europene…

        11
        • capatu satului

          La mintea mea,
          35 este insuficient la ziua de azi,
          Tb să concurezi cu ceea ce e pe kurganetts și se va pune în viitor pe kurganetts,
          Și se vorbește de tun de 57 mm

          Sigur când ai generali avansați toți la excepțional și ieșiți în rezervă tot excepțional, e greu
          Pt jeneralii nostrii și tun de 20 ar fi bun și fără tun tot atât de bine., bine pt ei
          Ca atât au auzit ei de la unii care au participat la începutul ww2,

          Unii mai nepricepuți, care fac strategii la înzestrare ar trebui să vadă spre ce se îndreaptă razboiu de mâine nu gogoșile din trecut

          Tot așa soluția 5,45 este o prostie în comparație cu 7,62

          Dar nu-i prost vânzătoru ci doar cumpărătoru
          Ca ala care e cumpărător trebuia să măsoare și să analizeze de 10 ori și după aia să cumpere o singură data
          Ca nu degeaba am avut licitația cu succesuri, în care aceiași firmă ca a livrat autobuzele alea cu probleme la capitala patrie, și minune, va livra cu succes și blindate 4×4, probabil la o calitate comparabilă autobuzelor

          Și eventual o corvetă ușoară, neînarmată dar să fie cât mai scumpă
          Peste visby class

          Să fie înzestrare, dar să fie tradițională
          Tr 85 in loc de Tr 125
          Iar 93 și ROT retrase și tăiate
          Mig 21 în loc de Mig 29
          Fregate reșapate plătite cu bani adevărați de cel mai capabil prim minister din lume, etc

          9
      • Coscogeamitea

        Gheparzii sunt putini si prea vechi sa se mai dea cu ei cat or tine Lynx-urile, iar in actiune, fara acoperire antidrona nu cred ca se mai baga nimeni cu masini asa mari si scumpe. Lynx-urile pot primi Skyranger anti-drona.
        In cazul asta, in prima linie ar fi doar Lynx, ceea ce nu mi se pare foarte rau. Artileria se poate integra in alta bucla logistica.

        Mai e problema cu UA care opereaza Lynx. O fi avand Rheinmetall fabrica la ei, dar riscul sa fie pocnita ii obliga sa se gandeasca la alternative. Sprijin logistic din partea ungurilor n-au avut niciodata, Germania-i cam departe .. asa ca le-ar ramane sa plateasca salarii in Romania. Romania la randul ei are mare prietenie cu Italia, care va primi si ea tehnologia si agregatele, posibil si Grecia si Polonia. Daca le aleg si americanii nici nu mai conteaza restul.. o sa le cumparam facute in Wyoming, sa nu le lasam cumva maimutoiul fara votanti.

        Daca Boxerul de la Rheinmetall poate sa traga cu turela de PHZ din mers la 60-70 kmh nu cred ca un Lynx nu s-ar descurca, chiar si la o viteza mai mica. Si asa mai trebuie o gramada de tunuri, iar astea coreene deja imi par cam low-tech fata de nevoia de mobilitate pentru raza la care bat. In UA alea franzuzesti au rezistat cel mai bine.

        1
        • „Boxerul de la Rheinmetall poate sa traga cu turela de PHZ din mers la 60-70 kmh” 🙂

          4
          • Coscogeamitea

            Touche … merci monsieur. M-am luat dupa surse proaste: 20-30 kmh sa mai si nimereasca ceva la 7-8 km distanta – oricum focul din mers e prevazut doar pentru self-defence. Perspective de imbunatatire ar avea cu proiectilele Namo cu submunitii autoghidate, cand or intra pe piata.

            Totusi ideea de baza ramane – Lynx-ul e foarte nou, se tot dezvolta sub presiunea comenzilor – din Nato nu din Oceania – sa ramana competitiv, e bine integrat intr-un ecosistem de productie european care creste si el odata cu Rheinmetall, are sustinere din vest din urmatoarea linie de aparare si piata de desfacere a cote, in linia I.

            Probleme ar fi cu pretul energiei in Romania, ca tot „feru'” ala trebuie topit cumva, cu scaderea influentei politice in managementul productiei, ca Rheinmetall nu e Romtehnica, probabil si cu mana de lucru locala.. care are destule argumente sa stranga suruburi mai degraba in tarile calde. .. plus ca achizitia G2G e putreda rau. Dupa ce 4 producatori au bagat o gramada de bani in promovare si participare la inca o licitatie belita de specialistii lu peste in cripta cu tablouri si ceasuri cu nestemate de importanta strategica a MAPN-ului. Ar fi similar cu blocajul de dupa licitatia corvetelor.

            1
    • @Dan
      Doar citind titlul îți dai seama că articolul ăla e o bălărie însăilată din mai multe articole ce umblă prin „presa” autohtonă.
      Cum împart ei 246 de mașini la 10-15 batalioane, când un batalion are minim 33 de mașini de luptă la companii, fără să mai pui la socoteală și derivatele, gen Medevac, Tehevac, PCMb, mașinile cu aruncătoare?
      Părerea mea, hâc…

      9
      • Le impart cu tancurile si le fac mixte.Pam-pam 🙂

        Ce ma amuza la programele de achizitii e altceva.Avem niste decalaje de timp cat China intre ele.
        Adica noi tre sa avem btn-ul care lupta impreuna cu toate armele.MLI,Tc,artilerie,aruncatoare,AA,EW si ce mai e pe acolo.
        O sa avem,sa zicem,MLI tip top,dar tancurile mai incolo.T55 nu pot fi numite tancuri dupa ce iesi din poligon.
        Alta frumusete.Avem BG de 4 btn de manevra.Un lucru bun.Dar artileria va avea un btn de 3 baterii.
        Ceea ce inseamna ca vom face ad hoc ,task force,battlegroup cum voiau sa faca rusii,un btg de 4 cp si una baterie,ceea ce va duce inevitabil ca niste resurse nu vor fi optim utilizate.

        Cel putin sefimea unui btn va scuipa seminte,chit ca trepadusii vor fi cumva rasfirati.

        Si ce mai observ e ca nu se grabesc sa apere fortele de drone.Se laudau ei cumva,momentan ceata.
        Momentan ne ataca din gura,iar CLS-istii si medevac au pretext sa exerseze.

        E bine asta, anticipam ca nu ne batem cu nimeni macar un deceniu.

        Mai mult pana departe,dar macar nu-i vreo graba 🙂

        9
        • @Mihais
          „Le impart cu tancurile si le fac mixte.Pam-pam”
          Și o să facă rahatul bici, maître!
          Pifanterii care vor fi la comandă vor trimite la instrucție, cu arma în spate, la câmpie, toată poulimea proletară, să facă salturi și să sape locașuri, iar tanchiștii și ceilalți le vor umple frigiderele!
          Been there, done that!
          Părerea mea, hâc…

          7
          • ,,După ce au pierdut mai mult de 1 000 de tancuri, multe dintre ele din cauza dronelor rusești, liderii ucraineni au acceptat că vehiculele de luptă grele și puternic înarmate trebuie să funcționeze diferit dacă vor să supraviețuiască pe un câmp de luptă în care dronele mici sunt peste tot, tot timpul.

            Această recalibrare strategică a fost definită în septembrie de analistul David Kirichenko de la Centrul pentru Analiza Politicii Europene (CEPA) drept o nouă „eră a tancului precăut”. Reforma ucraineană în acest domeniu implică mai multe puncte cheie:
            Reducerea numărului de mari unităţi de tancuri (unele aveau până la 100 de tancuri fiecare).
            Împărțirea tancurilor în unităţi mai mici, de aproximativ 30 de tancuri, care operează alături de trupe de infanterie.
            Trecerea tancurilor de la rolul de forță principală de asalt la instrumente de sprijin specializate.
            Crearea unui corp de tancuri mai suplu și mai agil, menit să facă față amenințărilor reprezentate de dronele rusești.”
            https://m.defenseromania.ro/ucraina-lanseaza-strategia-hide-strike-dupa-ce-a-pierdut-1-000-de-tancuri-in-fata-dronelor-rusesti_633756.html
            ,,Această mutare tactică transformă tancurile din vârfuri de lance ale asaltului în arme de sprijin de precizie. Ucraina creează practic un corp de tancuri mai eficient și mai rapid, proiectat special pentru a supraviețui în zonele de luptă saturate de drone. Această reorganizare înseamnă că tancurile vor avea un rol mai degrabă de sprijin decât de lideri în asalturi, rezultând un corp de tancuri mai mic, mai bine adaptat războiului cu drone.”

            2
      • Care 15 că în realitate sunt 3 batalioane mecanizate și probabil vor fi 7 cu totul. Restul cu P5.

        1
        • De unde 7 ,dgarm zice ca vor fi cate sunt acu adica 5

        • Sunt 3 brigazi blindate ,5 bat de tancuri,existente ,dgarm spune ca tehnica se inlocuieste la bat de tancuri,deci socoteala cam merge,2 bat tancuri ,2 bat mli senile 1-2 bat apc piranha,1 bat cu cercetare,1 geniu cu irb ,m3 si altele ,un divizion sph,1 bat mrls plus altele deci maxim vor fi 6 bat de tancuri si 6 mli ,la achizitii parca au scris ca la mli vor fi 2 bat pt rezerva deci 8 cumparate pt ca e minimum necesar

          • La ora la care vorbim e o singură brigadă blindată care are 1 batalion de tancuri și 3 de infanterie mecanizată, alte două brigăzi mecanizate au ambele câte două batalioane de tancuri și două de infanterie cu TAB-uri, logic ar fi ca mli să intre în dotarea ălora 3 mecanizate și ăstora 4 din urmă care tot tancuri vor sprijini, P5 e la brigăzile de infanterie care nu mai au tancuri. Eu sper că n-am înțeles greșit și tehnica de la tancuri se înlocuiește cu mli…

            1
    • „Salut, la noi se pare ca au ales KF41 Lynx, achiziție g2g.”
      Cum asa, cand?
      Si G2G cu care guvern, al Ungariei?

      3
    • Sunt doar zvonuri nimic mai mult…. nu mai vomitati prostii.

      1
  3. Nu s-a ales nimic . Nu s-a anuntat nimic.

    3
  4. Nuca in perete

    Foarte bune achizițiile la comun!

    Asta trebuie sa fie modelul! Se reduc costurile.. interoperabilitate.. numai castiguri..

    Așa trebuia și noi să ne lipim de alții..mai sunt cu program pentru MLI uri.. Portugalia..nu e încă nimic sigur cu Italia.. Bulgaria și eu au un fel de Jder..și ei trebuie să înlocuiască.. Grecia poate totuși nu sta doar in modernizarea M-113 lor.. poate vor și ceva nou pe lângă..chiar și Irlanda avea program sa înlocuiască vechile Timoney..se găsesc tari dacă se vrea..

    Doar Italia are plan pentru 1000..cu cele 300 ale noastre și doar cu ei dacă ne unim forțele și tot „blocăm” comenzile unui furnizor pe 3 ani+..

    2
    • Italia are combinatia legata si de tancuri, cu Rheinmetall, fac societate 50/50 nu cum vrem noi doar MLI. Zici „Foarte bune achizițiile la comun !” Am luat Mistral afara de o reducere la pret nu am facut mai nimic ! Noi suntem interesati sa producem cat mai mult din ce cumparam sa creem o industrie militara, gen Polonia…

      5
      • Nuca in perete

        @Gerula

        Asta era și ideea..sa facem și noi niste piulițe.. șuruburi ceva..

        Cu Italia era ok..aveam fabrica Iveco aici..

        Am citit o analiză foarte interesanta..un parlamentar din comisia lor de apărare..

        Și zicea că s-a luat în calcul dezvoltarea unui înlocuitor al lui Dardo.. autohton.

        Cu comenzi doar de la Forțele italiene au estimat ei că ar fi durat cam 10 ani..cu comenzi și din afară cat pe intern ar fi fost la jumătate (5 ani). Nu renta și e stringenta asta cu războiul la poarta Europei..

        Nu s-au întrevăzut comenzi din păcate și Leonardo a trebuit sa și caute partener..restul se știe deși nu e nimic încă sigur cu acel consorțiu Rheinmettal.

        Intr-adevăr pe land..Leonardo-Iveco nu e pe roz: comenzi pe ACV (SUA și ceva local..)..cam atât.

        Italia doar modernizări (Ariete EVO/AMV, Freccia Evo)..

        Brazilia merge greu cu Centauro II..au fost blocaje care evident au impactat fluxul de producție:

        https://dsm.forecastinternational.com/2022/12/07/brazilian-court-suspends-centauro-procurement

        Spania erau speranțe că si vor înlocui Centauro 1 cu Centauro 2 dar nu e nimic concret..au făcut lobby și în Grecia (iarasi se stie..au ales doar sa modernizeze vechile M-113)..

        Și să nu uităm..Rusia zică-se că și doreau Centauro..dacă nu venea războiul nu se știe..

        https://www.army-technology.com/news/newsrussia-army-testing-italian-centauro-tank/?cf-view

        Multe proiecte de cercetare comenzi doar local: obuzierul autopropulsat Porcupino-155, C-Ram, antiaerian Draco-76..nici Iveco SuperAV comandat de SUA (8×8 ACV) si Brazilia (6×6 Guarani) logic era să rupă..comenzi putine inclusiv din Italia..

        Nu e surpriza că subsidiara Iveco Defense se pregătește să fie pusă la vânzare de grupul Exor..

        ..evident că se concentrează pe ce merge (naval..aerian.. electronică/avionică). Era greu să bage in cercetare sa dezvolte un nou MLI..

        Era o ocazie.. părerea mea.. pentru Romania să profitam că aveau mare nevoie-negociam de pe picior mai de egalitate..chiar daca era eșec ne alegeam macar cu niste licențe pentru viitor..ne modernizam liniile de producție..banii rămâneau aici în UE (tot la noi se întorcea investiția)

        Boxer a fost parteneriat Germania- Olanda – UK. Toți beneficiarii produc local..a fost win win win..

        Puteam și noi să abordăm Italia..Franța nu are MLI senilat (știu prostia cu doctrina pe wheeled..nu cred..pur și simplu nici ei nu au comenzi pe land- a se vedea cat se chinuie sa vanda Philoctetes și se mulțumesc doar local..ar costa mult sa dezvolte..au avut AMX-10P..nu e că nu-și doresc)..

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/AMX-10P

        Portugalia are in proiect înlocuirea Pandur..vor IFV..ar fi vreo 150-200 bucăți..

        Dacă aduni se strâng.. Italia estima că baga 5 miliarde de euro în cele 1000. Dacă mai găseau alții..merita sa dezvolți local și să externalizezi producția și în țările membre din consorțiu..

        Dar cu cine? Alde unii ca Zisu?

        Dacă și cu parcă..

        PS: Vezi că Rheinmettal are consorțiu IDENTIC cu BAE Systems in UK pe productia/upgrade de Boxer, Challenger 3 etc..și sunt întârzieri monstru..

        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rheinmetall_BAE_Systems_Land

        Așa că mai vorbim de consorțiul similar din Italia.. Rheinmettal sunt campioni la planuri..Vom face vom drege..dar la fapte mai subțire..

        Papperger ăla ar trebui sa candideze la președinție in Romania..numai promisiuni..creca are rădăcini de pe aici că numai papagal de el..

        Johanis le lipsește..ar fi bun in consiliul Rheinmettal..sa i spună cineva să-și trimită CV-ul sa se angajeze la Rheinmettal..

        1
  5. @ Nuca in Perete. Nu stiu ce sa spun de Iveco de la noi,din informatiile ajunse la ureche dealungul timpului, se pare ca integrarea nu e in procent asa de mare la cum se anunta la Cobre…..Adica la cobre se vor fabrica si achizitiona mai multe piese de la furnizori locali…..

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *