MLI pentru România anul acesta?!

Conform celor de la Defence Industry Europe, MApN – printr-un e-mail – a confirmat că anul acesta are de gând să semneze contractul pentru livrarea a 246 de MLIuri, dintr-un total necesar de 298.

Știm deja că achiziția de Mașini de Luptă pentru Infanterie a fost anunțată de MApN la 298 de unități, din care 246 într-o prima faza, restul în Faza a II-a.

Conform informațiilor de pe Defence Industry Europe, România ar fi gata să semneze contractul pentru pentru primele 246 de unități în 2025, la pachet cu simulatoarele necesare și pentru pachetul de suport inițial. Livrările ar trebuie efectuate în opt ani de la semnare.

Ce știm deja este că patru ar fi companiile interesate de acest contract, le-am văzut și la BSDA 2024, și anume: Redback (Hanwha Aerospace), KF41 Lynx (Rheinmetall), CV90 (BAE Systems) și ASCOD 2 (General Dynamics European Land Systems).

Este de așteptat că Bucureștiul să solicite asamblarea la nivel local a MLIurilor ca și integrarea anumitor sisteme fabricate în România. Programul MLI ar fi trebuit de mult lansat și semnat dar până acum lucrurile nu s-au mișcat, cel mai probabil din lipsa banilor și ar fi de mirare ca tocmai acum contractul să fie semnat.

Oricum și indiferent de voința MApN, rămâne ca viitorul guvern, care va fi și când va fi, să vadă cum reușește să asigure MApN bugetul promis inițial, în condițiile în care deficitul bugetar este enorm, iar climatul politic foarte bulversat.

Inițial, programul ar fi trebuit lansat încă din 2023 iar suma implicată era de 2,99 de miliarde de euro în total, 2,545 de miliarde de euro pentru Faza I adică pentru 246 de bucăți, în diverse variante constructive.

Dar trecând peste problemele politice și bugetare, tare aș dori să văd semnat contractul pentru sisteme de apărare anti-aeriană cu rază scurtă și medie, pentru că acolo lucrurile stau destul de rău, România dispunând astăzi doar de câteva baterii de HAWK.

Iar din ce se scrie prin presă, pe zona sistemelor anti-aeriene cu rază scurtă și media ar mai fi rămas în cursă o singură companie: Rafael cu sistemul Spyder dar și acea ofertă este neconformă dpdv al prețului. MBDA și Diehl au fost excluse din competiție pe motiv de oferte care depășesc bugetul.

 GeorgeGMT

119 comentarii:

  1. Teoretic banii nu ar trebui sa fie o problema pt ca armata are buget aprobat și MLI-urile sunt bugetate. Asta dacă continuam pe drumul european, membri NATO.
    Dar e posibil ca dacă iese un anume candidat sa se taie cheltuielile militare pt ca nu ne ataca nimeni și Rusia nu e o amenințare. Cam asa a zis atletul dezbaterilor

    21
  2. Oricare numai corean nu.

    South Korean Companies Move to Restart Operations in Russia – Korea Times
    https://www.themoscowtimes.com/2025/03/28/south-korean-companies-move-to-restart-operations-in-russia-korea-times-a88518

    South Korea calls on Russia to ‘dissuade’ N.Korea from ‘escalating tensions’ in region
    https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/south-korea-calls-on-russia-to-dissuade-nkorea-from-escalating-tensions-in-region/3503100

    5
  3. Suntem fraieri daca luam de la Rheinmetall. Ungurii au si ei
    Lynx si cunosc blindatul. Cred ca cel mai bine mergem pe mana sud-coreenilor de la Hanwha daca tot fac fabrica aia in Dambovita. Poate pe langa obuziere si MLI ne mai pricopsim si cu alte scule de la ei. Bine ar fi si vreo 50 de KF 21 Boramae de la KAI ca avion complementar F35. Nu vad cum dracu’ ne descurcam doar cu 32 de F35.

    19
  4. Ce MLI-uri? Statul Roman cheltuie cu aproape 40% peste cat incaseaza. In 2024 au imprumutat 2 mld eur /luna. Acum 2 sapt nu a mai ofertat nimeni pentru 0.5 mld, nu trebuie sa fim olimpici la matematica sa intelegem ca deja sunt pe drojdie conturile.
    Baieti, mai avem fix 4 zile din bunastarea care a aruncat o natie in conspiratii si revolutii patriotarde, din ziua a 5 vom cobora cu totii la nivelul de baza al piramidei lui Maslow si vom redescoperi grija nevoilor de baza.
    Ce spun este indiferent de cine ne va conduce, singura diferenta va fi intre o planare controlata sau un picaj in spirala, dar ambele vor ajunge tot acolo.
    Bugetul este o proiectie facuta pe baza unor prognoze, banii din cont sunt singura realitate. Eu zic ca dotarea militara a ratat momentul si mai sta o tura pana ne mai revenim… daca ne mai revenim.

    24
    • Da ma ADR si fix de cine iese presedinte depinde asta nu-i asa? Suntem republica semi parlamentara ce naiba! Nu o sa schimbe nimeni mindset-ul spre vest al romanilor care in anii ’50 ai secolului XX ii asteptau pe americani sa fie eliberati de sovietici.
      Indiferent de candidat ND sau GS treaba e cotoibila rau fiindca PSD si PNL au ales sa creasca aconomic prin consum, si asa suntem impozitati pe munca la greu, nimeni nu a optimizat Statul asta idiot cu multi, multi functionari inutili in sistem incepand cu primarii si terminand cu cei de la CNAS toti rontaie banii nostri, organizatia „Noi facem un spital” a dovedit ca daca vrei poti acest lucru sa il obtii la 1/3 din buget, deci despre ce vorbim?!
      Dotarea militara in sine nu are nicio valoare in conditiile in care statul intra in incapacitate de plata in schimb poti sa faci achizitii SMART si sa incepi asa usurel niste programe poate nu cu numerele stabilite si nu de anvergura aia intiala dar care s aaiba impact.
      MLI-urile nu au niciun rost daca nu esti in stare sa te aperi de elicoptere de atac si drone si avioanele de asalt. Avem aici clar mare parte facut cu Patriot-ul trebuie sa urmeze SHRAD si VSHORAD – intre timp poate se mai desteapa si mirifica Armata Romana ca daca tot cumpara din import si nu sprijina prin achizitii productia in Romania pe termen mediu termina banii.

      14
    • Exista rearm europe 10 ani gratie la linie de credit de 40 de ani de la Ue, a spus-o bolojan,iar mlis programul prevede in planurile ministerul economiei fabricare

      5
      • UE ne va da bani si grant-uri cat timp respectam regulile, facem pe nebunii, bafta! Nimeni nu înțelege ca UE nu este o organizarie care are obligații fata de noi ci invers, noi avem fata de ei. Cine nu crede sa ia tratatul si spor la citit.
        Cand Merloni sau Salvini începuseră pe alături, le-au amintit rapid ca sunt cu datorii pana peste cap si e bine sa fie domoli.
        In 2010 Grecia a avut alegeri si a câștigat fix candidatul care critica dur UE (nu mai tin minte numele). Ce sa vezi, peste 1 luna era la usa ălora sa ceara si el niste grant-uri cu dobânda mica ca altfel il înglodau in datorii creditorii cu riscul de a pierde insule.
        Tu crezi ca Germania, Suedia, Olanda, Finlanda nu se pot imprumuta la dobânda UE? Ba da, dacă mâine se oftica si zice unu stop, nu are ce pierde, dar noi foamea satului va trebui sa luam credite cu 8-10% în Euro fata de 1,5% cu garanție UE.

        10
        • Pai Adr eu explic de cand a aparut posibilitatea ca astia pe langa ca asteapta de la noi sa vada cine semneaza, ca banii europeni sunt pt europeni nu poti sa ceri Germaniei sa iti garanteze credite pt fabrici cu coreeni ,vrem cu coreeni pe banii nostrii sa credite de la ei ,si eu nu stiu daca coreenii sunt capabili sa le dea creditele competitiv fata de Ue

          3
          • evident.
            – Romania e la BBB-, la buza de junk (BB) cand nu te mai împrumută nimeni in afara de FMI. BB are definitia de investiție speculativa cu risc mare.
            – Coreea e la AA-, fata de noi e pe alta galaxie
            – UE este AAA, adică cu 4 clase peste Coreea.
            Deci orice credit garantat de UE e pomana fata de cel luat direct de noi si afacere fata de cel garantat de Coreeni.
            Un calcul pentru cei care se visează buricu universului si viseaza ca ne vom ratoi noi la masa UE:
            – credit de 100.000 euro pe 30 de ani cu dobanda UE de 2.1% = 139.000 euro
            – credit de 100.000 euro pe 30 ani cu dobânda Romania de 9% (e mica pentru BB care ne paste) = 290.000 euro. DUBLU!!!
            Asta e povestea caprei raioase.
            Îți spun de pe acum, ori luam de la Rheinmetal ori o luam in mana original (chiar cu ambele maini).

            26
            • Luam daca fac productie , nu ansamblare.

              2
              • Nu face nimeni asa ceva

                1
              • mai citim si noi si intelegem ,valoarea proiectului 3 miliarde ,bani de la ue tre sa dai 4 miliarde inapoi ,bani tai luati de pe piete ca sa faci ce vrea muschii tai 9 miliarde dati inapoi de unde scoti alea 5 miliarde diferenta de la pensii militare ? si faci ce negociezi in contract cum faci si cu coreeni adica iei niste gioarse de tunuri pe senile in 5 ani facute la ei, de ce pt atat ai fost in stare sa negociezi creditu

                1
    • Pe bune?? Dispare „bunăstarea” pe motiv de GS?? Nu pe motiv de alianța vieții care a cheltuit bani fără număr ptr alegerile de anul trecut? Tu ai toate țiglele pe casă?Suntem în rahat până la urechi și pe aici se vorbește de „conserve” de 3 miliarde? Adică mărim TVA ul,impozitele,dam oameni afară,scumpim totul dar luăm fieratanii inutile! Noaptea minții!!

      5
      • Coscogeamitea

        Tu chiar faci propaganda rusilor…

        14
      • auzi boss, nu crezi ca trebuie sa o luam pe același drum.dar in sensul invers?
        De ce sa platesc eu banii nemunciți luați de bugetari sau bordurile si stâlpișori montați in cătune?
        Sa bage drujba la maxim în toate cheltuielile inutile si sa se aloce fonduri pe contribuția localității. Nu au bani, aia e ghinionul, merg pe uliță ca in 1900.
        S-a ajuns aici numai din cauza banilor nemunciți, o pătură de populatie s-a obișnuit sa ceara știind ca vor primi.
        In București nu a fost 1 leu pe Anghlel Saligni, bine ca ia bani Oltenița sau Caracal sa facă sensuri giratorii cu stâlpișori sau pista de bicicleta intre sate dar toti merg acum cu mașinile.
        Deci, pana la taxe si foame, sa aducem lumea cu picioarele pe pamant si inapoi la munca.
        Mi se rupe ca e GS sau ND, numai ca asa cum vad suporterii fiecăruia, iar se vor duce toti banii la Caracal sau alte cătune singura diferenta fiind steagul galben.

        6
        • Bucurestiul are caldura si metroul subventionate de restul tarii. Cat se fura din sistemele respective… ca bucurestean sti mai bine.

          2
          • Bucuresti reprezinta cam un sfert din PIB-ul Romaniei.Ceea cr afirmi tu se intampla cel mai probabil cam pe dos.

            7
          • „restul tarii”, adică bugetul central, care este in parte finanțatori de Bucuresti-Ilfov in procent de 40%.
            Căldură este subvenționată de Primăria Capitalei care are cea mai mica alocare națională rapirtata la populația din oraa.
            Stai relax tinere, in Romania 95% dintre localității nu se pot autofinanțare, București este intre cele 5% care pot.
            La metrou nu prea are ce sa se fure, doar ca se dau niste salarii prea mari. La termoficare iar … ce drac sa furi? Țevi putrede?
            Nu mai vorbiți daca nu stiti.

            8
        • Fățioare să știi că dacă vrei să ții țăranii pe ogoarele patriei trebui să creezi condiții și perspective de viitor și la țară. Că dacă țăranii toți se cară la oraș este mai mare aglomerația în el și pe străzi cu alte costuri la imobile și chirii etc.. Cine mana dracului o să producă păpica apoi! Și ne mai plângem că legumele și carnea este prea multă din import și nici măcar nu are gustul de altădată! Conectează creierul cu degetele ce tastează. Și apoi ne mai plângem că la țară se votează cu suveranișii când nioi n dăm nici o șansă noilor generații ce copii din mediu rural. păi dacă îi ții în praf și noroi fără caces la educație servicii medicale și pără pespective reale de progres. Te las pe tine să alegi ce vei face în viață dacă te naști la țară?

          1
      • Spune-i asta lui Putin ! Cu rusii si bugetul lor pentru armata de peste 7% din PIB,tu,tradatorule,ne zici ca nu avem voie sa cheltuim 2. 5-3 % pt Aparare!
        Admini,pana cand trebuie sa toleram aceste cartite tradatoare printre noi? Libera exprimare nu e invitare la tradare!

        5
  5. Datorita geniului de la covrigarie, de data asta vom avea Pres la pachet cu PM si implicit o noua coalitie. Daca Presul spune ceva si ceilati nu aproba, urmeaza anticipatele, deci mai mare haosul. Asa ca, de data asta Presul are in mana 4 asi.
    Legat de „Nu o sa schimbe nimeni mindset-ul spre vest al romanilor” auzeam si ieri la un post de radio cum visatorii suverani spuneau „noi suntem in UE nu se poate schimba”. Am cateva comentarii pentru asta:
    1. noi am fost PRIMITI in UE dupa stat la coada cu punga in mana si dupa ce guvernul a semnat niste hartii numit tratat prin care se obliga sa respecte n regulamente. Nu poporul a votat din bunavointa si aia ne-au primit instant, ci noi ne-am rugat de ei.
    2. sa nu uitam trocul pe spinarea sarbilor fara de care intram in UE odata cu Bosnia, Albania, Turcia, Macedonia si Muntenegru.
    3. Putem fi acolo, dar daca nu respectam regulile incep ban-urile, primul e ca ni se vor taia fondurile (ca la unguri) iar daca facem gura ni se poate lua si dreptul de vot si ramanem doar cu steagul. Motivul… hartiile semnate la adreare, restul sunt basme.
    4. In ciuda pufului unflat pe noi, suntem niste guralivi ce traiesc pe credite (din bancile lor) si care consumam fonduri de coeziune sau credite cu dobanzi de 6 ori mai mici ca cea luata de Statul Roman pe piata libera, din simplul motiv ca cei din vest garateaza ca si Uniune pentru fomistii de noi. Daca incepem sa facem pe „desteptii”, spuneti un singur motiv ca Germania, Franta, Olanda, Austria, Suedia sa mai faca asta.
    5. Creditele alea luate de stat denumite „finantare deficit” au in spate niste garantii fizice, sper din toata inima sa nu ajunga sa le execute cineva ca vom face implozie ca natie.
    De asta am spus ca putem ajunge jos la locul nostru planand sau in picaj. Dar clar petrecerea s-a terminat si trebuie sa ne asezam la locul nostru.

    23
  6. Sa fie montata in tara și cât mai repede după 5/7 ani

    • Să demareze odată procedura. Orice castigator va fi, va oferi o masina mult peste ce avem acum. Ca sunt avantaje și dezavantaje ok sunt de acord dar important e să înceapa naiba ceva, să aibă și baietii un MLI potent în dotare, să scape de piesele alea de muzeu pe care le au acum. Personal, așa cum scrie și în articol, consider ca ar fi trebuit ca programul de dotare cu sisteme AA shorad vshorad sa fie prioritar pentru ca Patrioatele sunt tare expuse dar la câte gauri sunt în dotare, nu știi ce să carpesti mai întâi.

      4
  7. daca iese Simion, adios MLI si in general armament nou; pana luni toate articolele despre achizitia de armament sunt speculatie

    16
  8. Nuca in perete

    BAE participa și cu CV90 dar și cu AMPV:

    BSDA 2024: BAE Systems to pitch AMPV, CV90, and Archer to Romania

    The AMPV made its international debut at DSEI in September 2023. Following this, it is planned to be offered to the Romanian army as a potential candidate for an upcoming IFV procurement programme. (Janes/Sonny Butterworth)

    https://www.janes.com/osint-insights/defence-news/land/bsda-2024-bae-systems-to-pitch-ampv-cv90-and-archer-to-romania

    1
  9. Gigi Mecanicu

    Dacă MApN mai face vreo licitație cum a făcut la Shorad/VSHORAD, îmi iau câmpii. Dialog competitiv sau cerere de oferta urmată de încredințare directă. Așa trebuie făcut. Și tun de 35 mm la MLI.

    12
  10. Salut, KF41 Lynx (Rheinmetall) nu ar putea fi cumparat din banii RearmEurope??
    IRIS-T, nu putea fi cumpărat tot asa??

    5
  11. Stând strâmb și judecând drept, dacă CHIAR mai vor să cumpere MLI-uri și V/SHORAD, la ce sărăcie vine, singurele opțiuni uunt cele europene, cu banii de la ReArm Europe, sau cum mama soarelui se numește programul ăla, cu 10 ani garanție, dobânzi mici și 45 de ani perioadă de rambursare.
    Așa că la MLI-uri rămân KF-41 vs CV-90, iar la V/SHORAD, Diehl vs MBDA.
    Părerea mea, hâc…
    P.S. Sau, mai există varianta cu Ascod-2 și NASAMS, din banii puși la dispoziție de guvernul american, depinde de cine ajunge la decizie.

    20
  12. De ce nu se incearca proiectarea ( tactica si tehnica), a unor sisteme de arme intrunite, integrate. Aici ar intra mli impreuna cu vehicule suport, dronele necesare, arme de lupta radioelectronica, aparare mobila aa. De e emplu, sa se inceapa cu un proiect si o achizitie-pilot, pt nivel batalion mecanizat. Sigur se poate face. Dar e nevoie de motivare, viziune, competenta. Si daca treaba merge, aceasta poate fi extinsa.

    3
  13. Daca iasa gigel simion presidente de la Romania adio si bye bye toate programele de inzestrare pt ArmRo! Nu sunt fanul nici al lui nicushor dan dar este raul cel mai mic pt Romania in general si ArmRo in special!

    4
  14. Cand generalii armatei romane nu o sa mai cumpere hoteluri, ceasuri si tablouri cu miile din banii de inzestrare , atunci vor fi bani pentru toate nevoile.De aceea vor unii pastrarea actualei clase politice la putere , pentru ca sunt si ei la rand sa se imbogateasca.

    17
  15. Hm …discutam dupa alegerile de duminica …daca nu iasa cine trebuie o sa avem din nou la BMP …LOL !

    Daca iasa cine trebe’ eu cred ca alegerea v-a fi undeva intre Lynx si Redback .
    RM deja a cumparat o fabrica la Medias unde doresc sa croseteze cate ceva …parca legat de acest transportor ,
    Europenilor [ Adica Nemtilor …poate francejilor , cei care pun grosul banilor ] nu cred ca le-ar conveni sa li se duca banii pe armament in alte tari , deci probabil vom vedea un posibil tandem Lynx – Leopard in tara

    Redbackul ofera multe avantaje ca productie locala , dezvoltare comuna a unor proiecte , posibil si aviatice ar fi si asta de luat iun considerare mai ales daca masina lor de lupta ar fi mai usoara ca Lynxul si ar putea opera in zonele mai muntoase [ vreo 140 de bucati de inceput , jumatate fabricate in tara pe bani romanesti n-ar strica in cazul in care s-ar lua vreo si 200 de lynxuri cu bani europeni ]

    Eu cred ca aici v-a fi pana la urma alegerea si mie mi-ar place alegerea a celor 2 programe in acelas timp Ar fi ,poate ,mai favorabila economiei de timp pt asteptarea produselor si versatilitatii ,daca turela si Redback -ul ar putea fi produse in tara

    3
    • Sa treaca alegerile sa puna premier si atunci se v a semna contractul !

      2
    • capatu satului

      La mintea mea,
      Motoarele coreene mari nu sunt bune
      Coreeni știu k9, borame, t 50, etc
      Dar pt echipamente și utilaje grele motoarele coreene nu au un standard ridicat de fiabilitate
      Motoarele mari coreene pt echipamente și utilaje nu se compară cu motoarele coreene pt autoturisme,
      Sau credeți ca turcii au fost prosti ca au refuzat din start motoru corean pt versiunea lor de k2
      Informați-vă despre motoarele coreene de pe autobuze, camioane, excavatoare și o să aflați

      Un mli prea ușor înseamnă ca are o capacitate redusă de luptă
      Capacitate redusă de luptă = incapacitate de luptă
      Este preferabil să cumperi echipamente în stare să facă față, în fața tehnicii de luptă a inamicului, ca să nu ajungi să o iei la goană când vine inamicu
      Nu cred ca e de dorit un mli usor
      A fost destul în ww2 cu tancurile alea ușoare ce le-am avut, bune de aruncat în fața t34
      Oricum noi am avut și la începutul ww2 dotare ochiometrica la arma tancuri, efectele se cunosc
      Ca și efectele înzestrării cu întârziere cu IAR 80

      1
      • Nuca in perete

        @Capatu Satului

        Motoarele coreene sunt de fapt germane!

        Produse local sub licența..

        K-21 are motor MAN iar AS-21 Redback are motor MTU.

        Apropo K-21 nu e același lucru cu AS-21..cam ca diferența între Ascod Pizzarro și Ascod Ajax de exemplu..AS-21 este sa zicem varianta de export și este și mai „internaționalizată” decât K-21..

        Motor german..transmisie SUA..turelă Israel..tun american..te întrebi ce este coreean?

        Ce licente sa ne dea că și ei plătesc la rândul lor la greu..

        Hanwha Defense Australia (HDA), a subsidiary of Hanwha Defense, proposed a derivative of the K21 known as the AS21 Redback for the Australian Army’s Land 400 Phase 3 IFV project.The Redback weighs 42 tons and is powered by a MTU America MT881 Ka-500 diesel with an Allison transmission

        Recent sud-coreenii au anunțat programe de dezvoltare pentru motoare autohtone..dar momentan și K-9 și K-2 au tot motoare germane (MTU).

        Dar da ai dreptate.. împărtășesc părerea că sunt extrem de grele..42 de tone e deja tanc.

        Bibliografie:

        https://www.australiandefence.com.au/defence/land/hanwha-wins-lucrative-army-ifv-contract

        Motorul originalului..K-21:

        https://www.army-guide.com/eng/product1344.html

        Și care este MAN:

        https://mymotorlist.com/engines/man/d2840/

        „The MAN D2840 engine is a V-shaped 10-cylinder diesel engine. ”

        „In terms of mobility, the AS21 Redback is powered by an 8-cylinder 1000 hp MTU diesel engine”

        https://armyrecognition.com/news/army-news/army-news-2024/hanwha-aerospace-presents-its-k21-redback-ifv-at-bsda-2024

        „Penske Australia will be responsible for the local assembly of the 1000hp-class Rolls-Royce Power Systems mtu MT881-Ka500 engine, under a technology transfer agreement with South Korea’s STX Engine. ”

        https://www.asianmilitaryreview.com/2025/03/hda-and-penske-australia-sign-redback-engine-deal/

        „MB871 Ka-501 engine, with 1200ps at 2600rpm 8-cylinder version, and MT881 Ka-500 engine, 8-cylinder version, has been locally produced by STX Korea since the year of 1986 under the manufacturing license from MTU, Germany”

        https://www.army-guide.com/eng/product2320.html

        7
        • Si te intrebi de ce nemtii la lynx 1000hp motor numai folosesc Mtu ci Liebherr,ce asigura motoru ala

          1
        • „.42 de tone e deja tanc.”
          Nu prea, e „tanc” doar prin prisma tonajului. Una e sa asiguri protectia la echipaj de 3-4, alta e pentru 8-10, la ultimii volumul fiind mult mai mare. Daca ar fi sa faci un MLI cu protectie echivalenta cu a unui tanc de 50 de tone, probabil ar trece de 75 de tone

          7
          • Toate dacă vrei siguranță STANAG…… Indiferent ca e CV90, Ascod, kF41, toate se duc la 38-42 T

            3
            • IFV Puma level C protectie are 43 T, Marder 1A5 care e mai vechi, 37,4T, daca vrei un nivel ridicat STANAG asta e tonajul la care se ajunge.In general pana in 28T sunt cele flotabile cu blindaj mai slab, gen Borsuk 27-28T.

              4
          • Nuca in perete

            @Marius Z & @Gerula

            E discutabil..

            Eu mă uit la Type 10 Japonia MBT..citez:

            The Type 10 weighs 40 tonnes (44 short tons) in its base configuration, 44 tonnes (49 short tons) in standard configuration, and 48 tonnes (53 short tons) fully loaded. The prototype featured in 2008 at TRDI weighed 44 tonnes.[7]

            The Type 10 weighs less than its predecessor, the Type 90. The composite armor weight was increased, however, from 1,380 to 1,940 kg (3,040 to 4,280 lb) for the turret, and from 1,249 to 2,680 kg (2,754 to 5,908 lb) for the hull.

            The vehicle’s armor consists of removable sections, allowing operators to balance weight and protection depending on the mission profile. 

            In a penetration resistance test, APFSDS rounds were fired at the hull from a distance of 250 m (270 yd).[8][9] Each armor module and mantlet achieved the required performance specified in „Type 10 tank GV-Y120001E”.

            Protection against 120mm kinetic energy penetrators is limited to the front of the hull, turret, and gun mantlet, with the exception of the lower glacis.

            The top armor can effectively counter explosively formed penetrators and related threats.

            https://en.m.wikipedia.org/wiki/Type_10

            Au reușit cumva să mențina un raport optim intre greutate și protecție..fara să facă rabat pare-se..

            Eu făceam afirmația și în contextul că variantele „domestice” sunt întotdeauna mai ușoare decât cele oferite la export..chiar nu înțeleg..

            De exemplu..K-21 al coreenilor are 25,6 tone și tun Bofors de 40mm iar AS-21 cu tun Bushmaster de 30mm (deci mai ușor și implicit turela) are 42 tone! In rest echipare la fel..Spike..fara Trophy..

            Un paradox..de unde atâta greutate in plus? Hai protecție superioară dar 15-16 tone e încă un TBT in plus! Tot nu se explică..

            Dar și TBT-urile sunt din ce in ce mai grele așa că.. Piranha 5 are 30 tone iar Eitan 35 t..

            Dar eu știam că noile „armuri” moderne sunt din ce in ce mai ușoare dar oferă grad de protecție la fel..

            O sa revin cu o analiză a tuturor sistemelor din programul MLI cum vad eu avantaje și dezavantaje..

            Or face furnizorii ca la piața..sa te fure la cantar..sau cum se zvonește că injecteaza apa in mezeluri/pui etc că sa umfle prețul.. hahaha

            4
            • da, si, eu iti vorbesc de aceesai tehnologie de blindaj la tancuri/MLI, raportul se cam pastreaza pentru ca ai volume diferite de protejat cu blindaj.

              1
              • Nuca in perete

                @MZ..

                Aha..am înțeles acum.

                Am văzut că furnizori de blindaje au diverse pachete.

                https://plasan.com/afv/#sect_7

                Atât timp cât raportul putere/greutate e ok atunci..

                Oricum noi românii nu intenționăm să le parașutăm ca americanii (haha) așa că greutatea nu cred sa constituie un criteriu (cel puțin nu foarte important) de departajare..

                Și deci posibil versiunile de export sa fie mai bine dotate decât cele din țara furnizorului..la blindaj..

                Interesant!

                2
            • K21 si AS21, doua franzele diferite, generatii diferite.
              Primul e amfibiu.

              1
              • Aceiasi chestie e si CV90 sunt 4 generatii fabricate din 1994 , adica pe conceptele de atunci acum se trece la MK 5, cre vine cu niste doatri pe care altii le au implementate S a pleacat de la un motor de 550 CP SCANIA, nu MTU sau cum ar spune Nicu_4 Liebrh. Asa mult laudatele „mari vanzari de CV 90 ” sunt multe modele din primele generatii cu CP mai putini, blindaj mai slab, echipamente depasite Tarile care au luat primele modele, le modernizaeza acum. Alea vechi nu arata si nu au fost la nivelul de cerinte ale razboiului din ziua de azi. De la MK4, au inceput sa arate si sa fie echipate ca ASCOD,REDBACK,KF41. Norvegia a luat in 1994 Mk1, Elvetia intre 2001-2005, Estonia 2014, alte tari au luat mai de curand si le au mai moderne. Celalti le au modernizat sau le modernizeaza cat pot. Pentru ca e ca la Leo 2A4 sa il modernizezi dai o groaza de bani si nu o sa fie niciodata Leo 2A8….

                1
                • Practic e un sasiu/proiect din 1994, oricat ai vrea sa il aduci la zi, are niste limitari. Mai degraba prefer un produs nou, conceptie de ultima ora gen KF41,Redback,Ascod….care pe viitor mai poate integra ceva ! Ce e de apreciat la CV 90 e ca au pus pe el toate tipurile de turele si calibre ! Fata ce alte firme concurente,,,

                  1
    • @g.cristian crezi ca Redback-ul sud-coreenilor ar putea inlocui MLVM-ul? S-ar putea ce zici tu dar asa cum ai spus chiar tu sa fie mai usor si da ar fi mirific 140 AS-21 Redback produse in Romania sub licenta in locul a 76 MLVM. Personal as vedea in locul MLVM-ului as vedea ultima varianta modernizata a M-113/AIFV/FNSS ACV-15/-300/-350, normal produse sub licenta in Romania.

  16. CV90, un model folosit deja de multe țări, multe exemplare produse. Mergi la sigur.

    1
  17. Cat costa fiecare, varianta standard?
    Asta daca a urmarit si a compilat cineva in timp un scor real, nu wiki.
    Doi, care e de specialitate „grease monkey”: care dintre motoare e mai eficient? (raport: calitate/pret, fiabilitate, nu putere, cuplu samd).

    • Redback a fost intre 12 si 13 milioane dolari bucata pentru australia in 2023
      Lynx pentru unguri a fost vreo 10-11 milioane bucata in 2020.
      Ascod 2 a fost cam 10 milioane bucata pentru letoni anul asta.
      CV 90 a fost cam 12 pentru danezi in 2024

      Acum trebuie vazut si ce versiune a cumparat fiecare si ce are pe ea.

      6
      • Pretul nu spune mare lucru,ca el depinde de mai multi factori : de cate bucati au comandat, si ce benefici au avut tarile care au cumparat , Investitii in industria lor militara ,ansamblare, (ofsset) etc.. Una e sa iei 40 buc, alta e sa ei 250,alta e sa vrei transfer de tehnologie etc….

        1
        • Dar iti da grosso modo o idee.

          4
          • Deja la un interval de 5 ani …..in 2020 cand au luat unguri, a fost covidul,criza energetica razboiul din Ucraina . Da mi un pret acum in 2025 la Linx si pe urma poti sa iti faci „grosso modo o idee, in functie de ce optiuni a vrut clientul, ce transfer etc”, pentru ca si acum intre unul care isi monteaza turela lui fabricata in tara cum vrem noi,polonezii,cehii, diferite sisteme si vrem si fabricare/ansamblare alta e sa le iei ” la cheie” sa le faci doar intretinere/mentenanta la tine

            3
            • Din lista aia cel mai ieftin e Ascod cumparat de letoni anul asta ! Daca e sa mergem pe trendul tranzactiilor romanesti de pana acum in care in mare parte s a luat cel mai mic pret, as pune ca primul pe lista e ASCOD, fara sa mai spun de fabrica lui GDLS de la noi, de turela ce se monteaza acolo fabricata de Elmet…

              4
                • Interesant e ca pretul este de 8,8 mil buc si implica 30 % , zic ei letonii fabricare/ansamblare , asta la 42 de buc ?https://www.youtube.com/watch?v=BFpYcv_ZhuM. Tot interesant de citit comentariile la clipul video de pe youtube Pai noi cati bani dam pe 247 buc , ca turela se face aici si eventual ansamblare/fabricare pentru restul…

                  1
                  • Nu stiu cum tie, dar mie imi place mai mult ascod, plus turela facuta aici, plus linia de asablare pentru p5, or fi prosti daca o sa incerce altceva
                    letonii au ochit bine, mai ales ca in 2 ani le vor avea
                    si mai e si universala platforma – numai avantaje, sper sa nu se lege cu nemtii, sa nu patim la fel ca si cu corvetele franceze, productie locala ioc, desi ccontractull stipula asta
                    sa le dea nemtilor contractul v/shorad, mai laes ca sunt laudate in ukraina

                    • Ascod e o platforma testata,sunt multe chestii montate pe o astfel de platforma si din moment ce e cea mai ieftina si se pot lua bani prin programul european, ar trebui sa fie prima optiune a Romaniei, nu vad cu ce sa puncteze KF 41, ar spune probabil, ca au si ei investitie facuta unde sa fabrice, coreenii vor merge pe comonalitate cu k9 si fabrica in care se face k9, dar pentru ei nu se pot lua bani europeni. Plus ca Ascod si Reedback, folosesc aceiasi turela cu Piranha V. Ramane de vazut ce o sa ia in calcul statul ca fiind cel mai important : pretul, procentul de ansamblare/fabricare, transfer de tehnologie, timpul de livrare….

    • Se „vede ca e scula buna „. Stau si ma intreb daca am semna cu ei , ramane turela lor, sau punem ca pe Pirnha V ? Ca ai nostrii pot sa spuna ca e mai ieftin,e produsa la noi pregatirea e aceiasi si s ar implementa mai repede..chestii de comonalitate…

      1
      • pai parca se plangea lumea ca turela elbit nu are integrat mells asta are

        • Pai ea putea,dar nu se cerea.

          Pana la rachete ii trebe LWR si fum multispectral care sa faca ceata automat.Nu pune nimeni laser pe tine de drag.

          Si ar mai trebui sa vezi cat mai in detaliu tot ce e pe o semisfera,cu un AI care sa iti zica ce-i pare lui suspect.Esti doar un om,esti concentrat pe ceva.

          Daca e sa ocupi spatiu pe masina sau in ea,ai cu ce mai util azi decat rachete AT.

          In UA au cazut zeci de mii de vehicule de orice fel,dar distruse de rachete de pe MLI,cred ca numeri pe degete,daca or fi atatea.Nu merita deranjul.

          4
          • pai piranha 5 are si lwr si multispectral ,tr 85 m1 are grenadele nu stiu lwr ,mli 84m nu stiu nu am studiat ,grenadele parca sunt facute sub licenta Diehl la Tohan
            http://www.tohan.ro/DIVERSE.html

          • Mihais- din pacate, ai trecut si tu cu arme si bagaje in tabara trendy a descoperitului apei calde – tehnologii prezente inca din 1991, Golf, apoi mult mai consistent ep 2, 2003.
            Poate chiar erai dintotdeauna acolo.
            Gata, rachetele AT de pe MLI nu mai au valoare, ce ne facem fetelor?
            Pai vezi ca ai un Bradley care a distrus chiar doo tancuri, intr-un singur contact, dar ala nu se pune, ca acum tot narativul proslaveste dronele, descoperite de 90% din public ieri.
            Pana una-alta vezi la ce distanta dai cu o racheta si la cat si cat perforeaza un tun pe arcul frontal. Ai experiebta de ex in cafteala Angola/Cuba-Africa de Sud, dar de aia 99% nu au auzit.
            Are razboiul asta un talent sa spele creierele, ceva cu totul deosebit…

            • Ai un Bradley care a ciuruit un tanc la cate alte mii de alte cauze?

              Ai 2/3 din vehiculele pierdute lovite deasupra.Lucru care nu s-a intamplat in nici un razboi de cand au aparut blindatele.Si-s pierdute deja cu zecile de mii.Mai multe decat in orice razboi din 1945 incoace. Am buchisit ce a scris Roland de Vries si altii mai mici legat de operatia Moduler si multe altele.Dar nu se mai aplica foarte multe.30 de ani a fost pace sau vrajeala de COIN.Nu a fost evolutie.Vacanta c’est fini.

              Uite aici ce zic trupetii rusi. 2 volume. https://conjuncture.ru/wp-content/uploads/2024/07/book-markin-combat-experience-special-military-operation-2023-2024.txt

              https://conjuncture.ru/wp-content/uploads/2024/12/book-markin-combat-experience-special-military-operation-2024-second-notebook-2025.txt

              Hai cu o solutie la problemele tactice de azi si de maine.Ca de aia studiezi ce a fost.

              Deci,cum restabilesti manevra in campul tactic la nivel Cp/ Btn?

              1
              • Mihais, no offence, ma faci sa rad.
                Cu totul alta era discutia, bagi fum.
                Nu ai un singur Bradley care a facut asta, ala doar a distrus 2 tancuri rapid.
                Baga un search despre rachetele at ale sud-africanilor si despre ispravile lor logistice, ca aia iar stiu f putini.
                Fara linkuri, linkurile ascund nestiinta.

                • Discutia era despre ce arme distrug blindate si cum.

                  Tu ai o problema .Ori nu te uiti la ce se intampla,ori nu vrei sa crezi ce vezi sau ce spun altii .

                  Altfel pur si simplu nu ai trata problema astfel.

                  5
                  • Mai citeste odata titlul topicului.
                    Tocmai, ma uit ce se intampla de multa vreme si inca ma mir de nelinistile metafizice ale celor care descopera apa calda acum.
                    Ma rog, si pe semper erai mirat de noutati dupa ce le discutasem altii pe-acolo de nspe ani.
                    Campul de lupta cibernetizat exista de multa vreme, evolutia a luat viteza, atat.

                    Cand o sa ai ceva de spus concret tehnic despre putere de foc, mobilitate, protectie pe tema blindatelor, o sa citesc cu placere.
                    De sloganuri si platitudini (ale tale sau ale altcuiva) sunt satul.

                    Am zis de Africa de Sud pt ca au avut niste task forceuri misto si eficiente, dar s-a cam rupt filmul cand au dat de cubanezi, nici aia nu erau prea conventionali.

                    Au fost si acolo drone si operatiuni ls distante f mari, dar nu si un front.
                    Sud-africanii aveau o organizare logistica f eficienta pt incursiuni in adancimea teritoriului.
                    In fine, e doar un razboi interesant, inedit, cu destule elemente de noutate.
                    Spor la beancounting.

            • Xv,dupa logica ta sa incarcam masina cu ceva ce a distrus cateva blindate.
              Deci sa alocam resurse,sa instruim oamenii,sa intretinem rachete ce nu vor fi utilizate decat intr-un caz din 2000.In loc sa dam astea unora care chiar ar avea ocazia sa traga dupa ceva tinte.

              Asta in loc sa faci pe dracu ghem sa protejezi masinile de amenintarea relevanta.
              Ca ziceai de arcul frontal.Ghici cum au ajuns la aceasta? S-au apucat sa numere blindate distruse si au tras concluzia ca acolo se gasesc lovituri la greu.Mai mult in zona turelei,nu atat a corpului.

              Ca distractie,pe simulatoare nu iesea aceasi concluzie,intarirea turelei cu preponderenta.Pana cand au inceput sa modeleze terenul dupa masurarea cu laser.Acum terenul era reprezentat fidel si surprize,rezultatele au inceput sa coincida cu realitatea observata pe campurile de lupta.De ce oare?

              Acum se observa ca blindatele sunt lovite unde sunt mai vulnerabile.Nu de catre alte blindate,nici macar de catre rachete ce costa cat un Ferrari,ci de stravechile focoase PG7.

              Uite,avem ceva vechi de 60 de ani care rupe tot.

              „Legea determinării formelor de ducere a luptei armate de către nivelul de dezvoltare tehnico-materială a armatei și a mijloacelor de luptă.”

              Iti suna cunoscut?

              Spune ca trebuie sa te mai schimbi o data cu timpul.
              Altfel nu e bai am vazut si cum se injunghiau unii prin transee,dar de vreo 300 de ani nu mai predomina modul asta de ucis.

              5
              • Mihais, nu e logica mea, e logica razboiului de intensitate inalta, care a verificat in practica regula, ca pana sa fii si tu spalat pe creier cu „noile” tehnologii (vechi de 30-40 de ani), MLI-urile aveau instalate si rachete AT.
                Aia nu-nsemna ca iepurasii ambarcati nu aveau SI EI RAD, la subunitatea AT, atentie, ca aici confunzi tu lucrurile.
                Si s-a dovedit in nspe cazuri utilitate in lupte vs tancuri, una nu o exclude pe ailalta, dar presupuneam ca stii ca NU TOATE GRUPELE DE INF AU RAD. E f scump, nu toti isi permit. La grupa ai AG. Ca unii au folosit si RAD pe post de AG, la grupa, tine de buget, isi permit sa foloseasca si una si alta, in functie de sit tactica.
                La noi multa vreme iepurasii au depins de TFR AG-9 si AG-7, erau doar 48 Fagot (pe la parasutisti o parte), niste Konkurs pe TAB, la niv regiment si in rest Malyutka, inclusiv pe BRDM-1 (multe si proaste, sute de instalatii).
                Aveam impresia ca stii despre ce vb.

                1
          • pai nici rusii nici ucrainenii nu prea au rachete pe MLI…
            ucrainenii au ceva TOW pe Bradley, dar asta ar insemna ca Bradley sa intalneasca alte blindate.Se pare ca astfel de intalniri sunt destul de rare, blindatele avand de infruntat in marea majoritate infanterie.

            1
            • @M.Z.
              BMP-1 are Malyutka;
              BMP-2 are Konkurs;
              BMP-3 lansează pe țeavă Bastion;
              BTR-4 cară și ăla 2 sau 4 rachete AT, în funcție de turela instalată.
              Câte filmulețe cu rachete lansate de mașinile astea ai văzut, care să distrugă blindate?
              Părerea mea, hâc…

              2
              • teoretic da sunt echipate, practic , in teren, nu prea am vazut rachete pe ele.
                Cate ai vazut dintre alea chiar echipate cu rachete? Si cate filmulete ai vazut sa traga cu rachete in orice, nu doar in blindate?

                3
                • @M.Z.
                  Exact!
                  Dacă ele sunt folosite mai mult ca taxi-uri, și sunt distruse, în general, undeva la 5 km de linia frontului, să mai pui rachete AT pe ele e cam aruncare de bani în vânt.
                  Părerea mea, hâc…

                  4
                • Marius, aveam impresia ca te bazezi si pe altceva decat tube.

                  Doo:

                  Sure enough, between missions supporting the infantry, the 47th Mechanized Brigade deployed M-2s on tank-hunting missions. In a single furious skirmish in southern Ukraine last summer, one Bradley crew reportedly knocked out two Russian T-72 tanks.

                  Altu:
                  The Russian T-90 should have been more than a match for the Bradley, yet the American IFV came out on top. That battlefield win speaks to the strengths of the crew and the boldness to use the Bradley in tough battles without the critical support of more powerful main battle tanks.

                  Altu:
                  In the scene from the video, it is specified by the Ukrainian armed forces that the Russian T-80 had rolled over a mine and lost its tracks, which completely immobilized the tank and made it totally vulnerable. The Bradley’s shot thus hit a weaker spot on the T80, causing its destruction

                  Astea doar la un google search minim de 5 min, fara pdf-uri pt destinatari, ca alea sa zicem ca nu sunt la botu calului.

                  Da, racheta AT pe mli e inutila, right.

  18. Nuca in perete

    Armamentul este un criteriu de departajare important părerea mea. Și logic ne gândim la Piranha (voi aborda și chestiunea cu calibrul 35 de pe Gepard pentru care avem producție de muniție in țară) pt interoperabilitate.. aceeași muniție..piese de schimb..etc.

    Ideal ar fi bine sa avem:

    1. Aceeași turelă (adică Elbit UT-30)
    2. Dacă nu e aceeași turelă, macar același tun (adică Bushmaster Mk 44)
    3. Dacă nici aceeași turelă și nici același tun, macar același calibru (adică 30x173mm)

    Fanii tunului de pe Gepard..(și în general 35mm) părerea mea slabe șanse.

    Tunul Oerlikon de 35 n-a prea avut succes pe aplicații terestre..in Europa doar prototipuri a long time ago (Mowag Shark)..ca și cum n-ar fi fost..doar pe antiaerian-stim avem și noi Gepard.. Viforul.. Skyranger-35, Loara, Marksman etc și naval (CIWS) Millenium Gun..

    Exista 2 excepții (care cam confirma regula până la urmă)

    1) Mitsubishi Type 89:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Type_89_IFV

    https://www.army-guide.com/eng/product1411.html

    Dacă a existat acord de parteneriat strategic cu Coreea..de ce nu și cu Japonia? Sunt mai multe precedente..

    Romania a avut acorduri de cooperare cu japonezii (vezi Magistrala M6 spre Otopeni)..iar niponii încearcă deschidere pe piata de defense..

    Ce îmi sunt sud-coreenii ce sunt japonezii? Macar Japonia are tradiție..au macar motoare concepție proprie..explicam că multe subsisteme ale Redback sunt licențe occidentale..ce transfer tehnologic că și ei sunt abonați la rândul lor la alții..

    Aștept feedback de la fanii K-Defense ce are K-21 si nu are T-89..Japonezii nu au participat la tendere internaționale deci nu avem de unde știi dacă ar fi câștigat vreun contract..mă refer la specs și dotări..

    2) Turela Korhan de la Aselsan

    Este o adaptare a tunului Oerlikon de la turci..au și o muniție mai șmecheră airburst în genul AHEAD..numita ATOM.. și care e ce trebuie cica anti drone..

    Asta e turela..

    https://www.aselsan.com/en/defence/product/2293/korhan

    https://youtu.be/oqYWxMcAC5U?si=YC9fwuihp_HcfmTj

    https://militaryleak.com/2022/10/05/aselsan-unveils-korhan-remote-weapon-station-for-armoured-fighting-vehicle/?amp=1

    Și ghiciti pe ce a fost urcata? Pe Tulpar de la prietenii Otokar..

    https://youtu.be/PoJdyc3rh9I?si=tw6zNQChpKlnkxr5

    Este interesant de văzut, in caz că participă la tender, cu ce turelă va veni Otokar..cu Korhan-35 cu tunul Oerlikon sau turela Mizrak-30 cu tunul Bushmaster de pe Piranha..

    Astea sunt singurele opțiuni pe tunul Oerlikon. Subțire!

    Dacă se dorește acelasi calibru 35x228mm dar nu tunul Geparzilor & Viforului mai există pe piață 2 tunuri:

    – Bushmaster III

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bushmaster_III

    https://www.army-guide.com/eng/product2361.html

    Acesta este oferit pe CV-90..a fost ales de-a lungul timpului de Olanda, Danemarca și Estonia și recent de Slovacia.

    Mare greșeală părerea mea că slovacii au ales Bushmaster-3 de 35 in locul Bushmaster-2 de 30mm..pe care l-au ales cehii.

    In caz că au nevoie urgenta de muniție era bine să aibă la vecinii cehi cu același calibru..asa cele 2 tari au sisteme diferite și trebuie să caute departe daca au nevoie..așa aveau interoperabilitate în „bătătură”..

    Pe Bushmaster-35 mai exista turela Teber-35 de la FNSS (grupul Nurol)

    https://www.fnss.com.tr/en/products/teber-3035-remote-controlled-turret

    ..și care poate fi urcata pe Kaplan – concurentul Tulpar

    https://www.armyrecognition.com/news/army-news/army-news-2017/kaplan-30-fnss-next-generation-armored-fighting-vehicle-11405173

    Aceeași dilema ca la Otokar pentru Nurol..dacă să participe..și dacă participa cu Kaplan cu ce turelă..cu tun de 35 sau cu tun de Piranha..pt că există și Teber-30 cu Bushmaster-30.

    Să reținem că turcii – atât Otokar cat și Nurol – au și turelă pe tun de 35 (atât Oerlikon cât și Bushmaster) cat si pe 30 cu Bushmaster-ul nostru. Posibil sa vina și cu preț mai redus (mai taie in spate hahaha)..

    Nu înțeleg de ce nu sunt nici macar menționați ca potențiali pretendenți..și pe LTV-uri nu dădea nimeni șanse și au câștigat cu Cobra..

    Pe Ascod și Redback nu am găsit sa fie oferite cu Bushmaster-ul de 35 dar nu cred sa fie așa mare filozofie dacă există cerere de la vreun client..chiar daca sunt totusi diferite sistemele B-30/40 de cel B-35/50.

    Dacă Bushmaster-3 e fratele mijlociu din familie și se știe că e ca in basme..cel mic (B-30) e cel mai tare..și Mauser-30 (MK-30) are un frate..cam vitreg:

    – Mauser Rh 503 disponibil cu angrenaj pe gaz (MK-35) și pe electric (Wotan-35)

    https://www.army-guide.com/eng/product3600.html

    https://www.rheinmetall.com/en/products/weapons-and-munition/weapons-and-ammunition/medium-calibre-canonns#anchor-35-mm-x-228-mk35f

    Acesta e oferit pe turela Lance urcata pe Puma și Lynx..ca Lance-35.

    Dar nu a fost adoptat de nimeni în serviciu până acum..nici macar de armata germană..așa că e cam inutil să vorbim de aceste tunuri.

    Lynx va fi 101% oferit României cu tunul de 30 (adică turela Lance-30) cu tun pe gaz (MK-30) sau cu motoraș electric (Wotan-30) la cererea clientului.

    Am văzut aici că mulți au impresia că Lynx are tun de 35..ok dar doar in poze hahaha..

    Rheinmettal folosește pe antiaerian (multele Sky- Skyshield..Skyranger 30/35 etc) și naval (SeaSnake etc) pe 30 și 35 exclusiv tunuri Oerlikon..și nu Mauser.

    Nu știu ce a fost că nemții au investit mult timp (cel puțin.. probabil și bani) în dezvoltarea acestui tun – care se dorea rival la Bushmaster) dar nu au vândut nimic și tunurile sunt doar de portofoliu.. poate poate se găsește un client.

    Deci Lynx e cu 30 nu 35mm…nu pare sa vedem Lance-35 prea curând nicăieri..

    Dar as vrea sa fac o observație..deși nu mă pricep eu foarte mult..tendința e sa ai cea mai mare putere de foc la calibru cat mai mic!

    Nu va mai uitați la calibre ca și cum ar fi dovadă de superioritate..un tun de 30 poate fi superior celui de 35 sau chiar 40 ori 50..

    Sau diferente și mai mari..de pilda tunul CTA-40 cu muniție telescopica, de pe Jaguar, zică-se că e superior tunului GIAT de 90mm de pe ERC-90 Sagaie pe care Jaguar îl si înlocuiește in serviciu francez..

    Credeți că nu stiau ce fac francezii când au decis să înlocuiască tun de 90mm cu unul de „doar” 40mm?

    Și multe exemple sunt așa..tunul de 76 Oto Melara se apropie de puterea unui tun de 105..și să nu uităm că francezii l-au ales pe FREMM in dauna tunului lor naval de 100mm..

    Bigger is no longer better today..

    Nu mai e de mult ca in WW1 WW2..un calibru mare nu e dovadă și de forță de foc sau penetrare..

    E ideal sa ai calibre cat mai mici dar forță cat mai mare..ai loc de mai multa muniție de stocat..e mai ușor ca greutate tunul (și implicit turela) deci raport putere motor/greutate mai buna..multe multe avantaje.

    Tunul de 30 este arhisuficient! Cum zicea un militar român că neutralizează (rupe in doua parcă exact cuvintele lui) și un MBT..s a văzut în Ukraina cum Bradley-uri cu tun Bushmaster de 25mm au scos din lupta T-90!

    Și dacă vreodată se consideră că e nevoie de putere de foc mai mare se poate upgrada ușor tunul Piranha la 40mm doar schimbată țeava. Deși nu cred sa fie cazul..poți compensa și din muniție..din ce in ce mai inteligentă..

    In concluzie..am enumerat opțiunile pe 35..mai mult și să înțelegem că nu prea se impun.. trebuie sa rămânem la 30.

    Tunurile de 35 de pe piata sunt pe panta descendenta..in schimb cam toate țările NATO merg pe 30.. Bushmaster-ul rupe la vânzări și sunt invidios că în Europa nu avem rival..

    Sa speram cu Leonardo X-Gun!

    Susțineam că și sistemele pe 35 din armata română ar trebui schimbate pe 30..sunt din ce in ce mai multe produse alternative la Gepard și Viforul care utilizează Bushmaster-ul de 30 de pe Piranha. Putem înlocui – dacă se vrea- și pe naval și pe Shorad..

    Feedback?

    Mai vreți 35? Îmi plac japonezii (comparativ cu sud-coreenii) dar nu vad sa se implice..invers poate- adica daca se întrevede un interes partea română să abordeze (cum s-a întâmplat și cu Coreea)..dar nu prea cred..

    Sunt mentalități diferite intre cum privesc coreenii și japonezii comisionul..

    In schimb Bushmaster-ul si Mauser-ul de 35 dpdv comercial ridica semne de întrebare..succes limitat sau eșec total..

    Eu merg si mai departe și consider că NATO ar trebui sa adopte un calibru unic pe tunuri automate de calibru mic-mediu ca sa înlesnească interoperabilitatea..

    Mare greșeală că avem mai multe calibre concurente in NATO (chiar pe 30mm exista mai multe tipuri de tunuri/muniție: 30×113, 30×150, 30×170, 30×173) în condițiile în care în blocul rival (Rusia/CSTO și China) au in prezent doar autotunul „hibrid”? (cică alimentare pe gaz-acționare electrică sau ce o însemna asta) 2A42 Shipunov pe 30x165mm..

    In caz de nasoale..aia își vor pasa țevi.. muniție.. piese..foarte facil..în schimb noi în NATO va fi un efort logistic foarte delicat părerea mea..cu atâtea tunuri..calibre.. angrenaje (revolver..chain..Gatling..etc)..telescopic..lanseaza Leonardo X-Gun/Blaze-30 pe „tobă”? (drum cam)..pe gaz.. electric..solar haha..

    Ar putea aliații noștri din NATO să renunțe la orgolii și să ne armonizam sistemele cat mai mult..

    Posibil totusi sa cer prea mult..nici pe ce parte sa avem volanul nu ne-am pus de acord la urma urmei..

    Revin cu comentariu nou și despre opțiunile pe 30mm și cum ar putea influența sorții programului..

    9
    • Nuca in perete

      Iată de ce norvegienii au ales 30 în locul 40..citez:

      The Norwegian military was not interested in the 40 mm L/70 Bofors due to the lackluster ammo capacity and put operational value into greater consideration. Where a 40 mm projectile would do a good deal of damage, a 3 0mm could fulfill the same role against lighter vehicles and infantry, but with almost doubled ammo capacity. Thus, the L/70 Bofors 40 mm autocannon was dropped in favour of the 30 mm Mk.44 Bushmaster II. 

      https://tanks-encyclopedia.com/modern/norway/stormpanservogn-cv9030n-cv90-in-norwegian-service

      1
    • @Nuca
      Foarte bine documentat commentariul, felicitari!
      Nota1 Turela Elbit e ok, dar numai cu Spike !
      Nora 2 A vent PM Japoniei acum cativa ani sa incerce un parteneriat, da’ l-a umilit Tudose, astia nu prea uita …

  19. Cam asa fac aia care se respecta achizitiile.
    La noi, parandaratul palmat in offset, ce zice sefu de alianta si ce caraie mejterii.

    Rheinmetall Defence Australia’s KF-41 Lynx and Hanwha Defense Australia’s AS-21 Redback have been facing off in extensive user-evaluation field trials.
    Both companies have delivered three prototype vehicles, which are being tested over the course of this year as part of a two-year risk mitigation activity. A decision on the preferred tenderer will be presented to the government for consideration in 2022. Land 400 Trials Platoon Commander Major Joel Sloane said the vehicles were being tested and evaluated in all weather and in varying terrain to ensure they were fit-for-purpose.

  20. Si cu toate astea au ales lantul logistic mai scurt

  21. https://www.youtube.com/watch?v=WIIQuTU3RmE

    Ca tot era discutia cu rachetele AT.Chestia asta e mai utila.Si am impresia ca nici nu ar costa cat tot ce trebuie pt ca rachetele sa fie montate pe MLI.
    Rachetele AT sunt musai,dar trebuie sa fie carate de MLI pt uzul grupei transportate.

    E genul de inventie care,combinate cu alte arme C-UAS,ar putea sa permita din nou manevra.

    O problema pe care o vom tot avea de acum incolo e ca toate masinile vor trebui periodic adaptate cu acest de maruntisuri,pt a raspunde noilor schimbari.Altfel vom pierde aiurea intr-o situatie reala.

    Doar ca politica de achizitii trebuie clar sa devina mai flexibila si intr-un fel adaptabilitatea sa devina in sine o politica a armatei.Nu merge cu Jderul si Bizonul de acum 30 de ani carora li se mai repara motorul cand si cand.

    La fel de important e ca istetii ce lucreaza direct cu utilajele astea sa devina ei insisi mai flexibili si adaptabili.Pt ca aia de la achizitii sau industria nu stiu musai ce sa faca daca tactica ramane cea de pe vremea cand era Andreea Esca tanara si frumoasa.

    3
    • Mihais, Bizonu NU e de acum 30 de ani, nici Jderul, atata lucru stii, fara indoiala, dar echivalezi subtil teoria ca ce e de acum 30 de ani e foarte vechi.
      F 16 de cand e, btw?
      Sau M1.
      TR 85 a suferit de la lansare de hibe mari, tun depasit, in primul rand. Ailalti toti erau cu 120 sau 125 mm.
      Jderul, per total, a fost un proiect reusit.
      Pe vremea aia, anii 90, nu erau bani si nu ne dadea nimeni armament ieftin, s-a peticit ce era, cu rezultate bune.
      Abia in 2001 am scapat de diversele belele, ca 10 ani am fost pe muchia prapastiei ca tara, ca tot au inceput toti flausatii hipsterizati sa se isterizeze de politica damboviteana recenta.

      La achizitii (armamente) sunt hoti la butoane, aia asa sunt prin traditie, doar Ceasca a reusit sa-i faca sa se dea pe brazda, atat. Au inceput cativa sa se pensioneze, mai e insa un mare si vechi tartor, o sa dispara, in curand.
      Asta e „specificul locului”.

      Dar btw cu „Nu merge cu Jderul si Bizonul de acum 30 de ani carora li se mai repara motorul cand si cand.”
      Marele avantaj e ca putea fi reparat aici. Ca incepand cu Gepardul s-a rupt filmul meseriasilor, acum ai Dorei care-si fac manichiura, se sparg in fite cu chiptuning si nu mai stiu sa schimbe un filtru de ulei.
      Si asta e o problema serioasa de logistica, tehnologia vine cu obligatii, deh, timpurile s-au schimbat, pt orice kkt de verificare de rutina isi trage partea producatorul si ajutorul producatorului, ajutorul ajutorului etc.
      Asta e logistica internationala, bancu ala cu schimbatul becului.
      Dar macar nu ai surprize, in genersl.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *