Ministerul Afacerilor Interne alege Airbus H135 pentru servicii medicale de urgență

București, 29 iulie 2019 – Airbus Helicopters și Ministerul Afacerilor Interne au semnat un acord cadru de patru ani pentru cumpărarea de elicoptere H135 și servicii de suport asociate, pentru operațiuni medicale de urgență și misiuni de căutare și salvare în țară.

elicoptere MAI

”Airbus este un jucător activ în România de aproape 50 de ani și suntem mândri că Ministerul Afacerilor Interne a ales H135 pentru astfel de misiuni critice. Ca lider de piață, cu peste 600 de elicoptere în serviciu pentru operațiuni medicale de urgență în întreaga lume, nu am nicio îndoială că va fi o achiție valoroasă pentru țară, menită să salveze vieți”, a declarat Georges Durdilly, șeful Airbus Helicopters Romania.

Airbus Helicopters a livrat peste 1.300 de elicoptere H135 clienților din întreaga lume, înregistrând mai mult de 400.000 de ore de zbor anual. Domeniul operațional al H135 include aplicarea legii, servicii medicale de urgență, transport aerian privat și de business, întreținere pentru parcurile eoliene industriale și instruire militară. Modelul H135 este principala referință în serviciile medicale de urgență, fiind disponibil într-o gamă largă de configurații de interior care maximizează posibilitățile de alegere ale operatorilor, oferind spații ample pentru transportul cu un singur pacient sau cu doi pacienți. Familia de elicoptere H135 are în palmares mai mult de 5 milioane de ore de zbor, fiind în serviciul a peste 300 de clienți din întreaga lume.

***

Despre Airbus

Airbus este lider mondial în domeniul aeronautic, al spațiului și al serviciilor conexe. În 2018 a generat venituri de 64 de miliarde de euro și a numărat aproximativ 134.000 de angajaţi la nivel mondial. Airbus oferă cea mai cuprinzătoare gamă de aeronave de pasageri. Airbus este, de asemenea, lider european în furnizarea de aeronave-cisternă, de luptă, de transport și pentru alte misiuni, precum și una dintre cele mai importante companii spațiale din lume. În domeniul elicopterelor, Airbus oferă cele mai eficiente soluții civile și militare în întreaga lume.

Airbus Helicopters

_____________________________

Comentariu RoMilitary

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a organizat două licitații pentru achiziția de elicoptere: una pentru 10 elicoptere ușoare multifuncționale în valoare de aproximativ 65 de milioane de euro, fără TVA, cea despre care se face vorbire mai sus și una pentru achiziția a 12 elicoptere de tip mediu/greu, capabile să funcționeze și în mediul marin/montan, în valoare de aproximativ 273 de milioane de euro. Finanțarea este asigurată printr-un program cu fonduri UE.

În timp ce licitația pentru elicoptere ușoare s-a desfășurat fără probleme, la cea pentru elicoptere grele nu s-a prezentat niciun ofertant deși IGSU a insistat prin organizarea a două proceduri de achiziție. În mod interesant și inedit pentru noi, criteriul de atribuire luat în considerare a fost cel mai bun raport calitate – preț.

În linii mari, caracteristicile generale ale viitoarelor elicoptere medii/grele sunt, în baza criteriilor de atribuire, următoarele:

  • Transportul încărcăturilor cu greutate mare și a încărcăturilor cu sarcini concentrate mari în interiorul cabinei cargo. Parametrii analizați: Încărcătura maximă utilă în cabina cargo pentru configurație standard (kg). Prin caietul de sarcini a fost impusă ca cerință minimă de calificare încărcătura maximă utilă pentru configuraţia standard, minim 3.000 kg. Punctaj maxim total 6. Algoritm de calcul: Se acordă 6 puncte pentru tipul de elicopter care transportă în cabina cargo încărcătura cu greutatea cea mai mare. Pentru alte performanțe, punctajul va fi acordat astfel: P (punctaj) = (greutate încărcătură ofertată / greutate încărcătură maximă ofertată) x 6,0 puncte;
  • Capacitatea de deplasare rapidă la locul de intervenție. Parametrii analizați: Viteza de croazieră maximă la ISA, MTOW și 2000 ft (unitate masură = kts). În caietul de sarcini a fost impusă ca cerință minimă de calificare viteza recomandată de croazieră de minim 130 kts. Punctaj maxim total 3. Algoritm de calcul: Se acordă 3 puncte pentru elicopterul care are cea mai mare viteză de croazieră maximă. Pentru alte performanțe, punctajul va fi acordat astfel: P (punctaj) = (viteză croazieră ofertată / viteză croazieră maximă ofertată) X 3,0 puncte;
  • Posibilitatea de a transporta încărcătura în interior și posibilitatea de a manevra, depozita și siguranța (fixa) încărcătura. Suprafața podelei plate din elicopter (m2). Prin caietul de sarcini a fost impusă ca cerință minimă de calificare respectarea standardelor EN 13718-1 şi 2 pentru elicopterele de intervenţie medicală şi salvarePunctaj maxim total 6. Algoritm de calcul: Se acordă 6 puncte pentru tipul de elicopter care are suprafața podelei plate cargo cea mai mare. Pentru alte performante, punctajul va fi acordat astfel: P (punctaj) = (suprafața podelei plate ofertată / suprafața podelei plate maximă ofertată) x 6,0 puncte;
  • Posibilitatea de a ridica sarcină acroșată. Greutatea sarcinii acroșate (unitate masură = KG) Prin caietul de sarcini a fost impusă ca cerință minimă de calificare capacitate sarcină exterioară acroșată de minim 2.700 kg. Punctaj maxim total 9. Algoritm de calcul: Se acordă 9 puncte pentru oferta cu cea mai mare sarcină acroșată. Pentru alte performante, punctajul va fi acordat astfel: P (punctaj) = (sarcina acroșată ofertată / sarcina acroșată maximă ofertată) X 9,0 puncte;
  • Capacitatea de a efectua misiuni la distante mari. Parametri analizați: Distanța maximă de zbor cu rezervoare suplimentare (unitate masură = NM). Prin caietul de sarcini a fost impusă ca cerință minimă de calificare distanța maximă de zbor de minim 300 NM la elicopterele pentru operare pe uscat și minim 400 NM la elicopterele pentru operare pe mare. Punctaj maxim total 9. Algoritm de calcul: Se acordă 9 puncte pentru elicopterul care are cea mai mare distanță maximă. Pentru alte performante, punctajul va fi acordat astfel: P (punctaj) = (distanța ofertată / distanța maximă ofertată) X 9,0 puncte;
  • Capacitate de transport încărcături voluminoase și personal îmbarcat. Parametri analizati: Numărul maxim de scaune utilitare (numărul locurilor). Prin caietul de sarcini au fost impuse ca cerințe minime de calificare capabilitatea pentru minim 4 tărgi pentru pacienți critici în configuraţia standard pentru managementul medical al dezastrelor și capabilitatea pentru scaune utilitare pentru cel puțin 16 persoane (cu excepția celor două scaune ale piloților) în configurația pentru misiuni de căutare şi salvare, care să permită salvatorului să circule și să verifice starea fiecărei persoane salvate. Punctaj maxim total 3. Algoritm de calcul: Se acordă 3 puncte pentru tipul de elicopter care are cel mai mare număr de scaune utilitare în cabină. Pentru alte performante, punctajul va fi acordat astfel: P(punctaj) = (nr. de locuri ofertat / nr. maxim de locuri ofertat ) x 3,0 puncte;
  • Transportul încărcăturilor cu greutate mare și a încărcăturilor cu sarcini concentrate mari în interiorul cabinei cargo. Parametri analizați: presiunea la încărcare a podelei cabinei cargo (N/m2). Sarcina de încărcare a podelei cabinei rezidă din obligativitatea de a executa misiuni de căutare-salvare / intervenție la calamități cu transportul unor sarcini cu greutate concentrată mare (oxigen, echipamente de intervenție-motopompe, motocompresoare etc.). Prin caietul de sarcini a fost impusă ca cerință minimă de calificare încărcătura maximă utilă pentru configuraţia standard, minim 3.000 kg. Punctaj maxim total 3. Algoritm de calcul: Se acordă 3 puncte pentru tipul de elicopter cu podeaua cabinei cargo ce suportă presiunea cea mai mare. Pentru alte performanțe punctele se acordă astfel: P (punctaj) = (presiune ofertată / presiune maximă ofertată) x 3,0 puncte;
  • Consum minim de combustibil pentru deplasare la locul intervenției. Consumul de combustibil la viteza de croazieră recomandată, MTOW, ISA și SL (unitate masură = kg/NM). Punctaj maxim total 9. Algoritm de calcul: Se acordă 9 puncte pentru oferta conținând tipul de elicopter care are cel mai mic consum de combustibil orar la viteza de croazieră recomandată, MTOW, ISA și SL. Pentru alte performanțe, punctajul va fi acordat astfel: P (punctaj) = (consumul minim ofertat/consumul ofertat) X 9,0 puncte

Mai sunt și alte caracteristici, le puteți citi integral accesând link-ul de mai sus.

Licitația îmi pare croită pentru Airbus, cu excepția numărului, compania avea nevoie de 15 unități ca să pornească producția la H215. Pe de altă parte mai aveau una sau două comenzi externe pentru acest aparat… Cu toate acestea, nu au depus ofertă. În timp ce mai toată lumea se orientează către H225, mă întreb dacă chiar mai există un viitor pentru H215. Eu cred că nu.

Alte companii care mai dețin elicoptere care par să aibă ochiometric capabilitățile cerute de IGSU sunt Leonardo cu al său AW149 sau AW189, Sikorsky S-92 sau Bell cu al său 525 Relentless, despre care însă nu mi-e clar dacă a primit sau nu certificarea FAA. Or mai fi și alții, dar cei enumerați au fost mai la îndemână.

Banii par să fie și ei suficienți, aproape 23 de milioane de euro per aparat.

Și totuși, pe o piață destul de austeră în privința vânzărilor, NIMENI nu a fost interesat. Ceva este greșit, mă întreb ce?

 

Nicolae Hariuc

 

44 de comentarii:

  1. L-as mai pune si pe H175:

    General characteristics:

    Crew: 2 pilots
    Capacity: 12-18 passengers (n.r. – 5 randuri de locuri, intre 3 si 4 pe rand)
    Length: 18.06 m
    Rotor diameter: 14.80 m
    Height: 5.34 m
    Disc area: 172 m²
    Empty weight: 4,603 kg
    Loaded weight: 7,500 kg
    Max. takeoff weight: 7,800 kg
    Powerplant: 2 × Pratt & Whitney Canada PT6C-67E turboshaft, 1,324 kW (1,776 shp) each
    Maximum speed: 315 km/h
    Cruise speed: 300 km/h
    Range: 1259.36 km (680 nmi)
    Service ceiling: 5,500 m

  2. H215 este mai proasta propunere de achizitie , dupa oferta celor de la DAMEN , parerea mea .

    • Damen nu face obiectul articolului de fata.
      Poti sa ne spui de ce H215 este o alegere proasta pentru IGSU? Pentru ca mie mi se pare in regula pentru astfel de misiuni de salvare. Aici nu vorbim de H215M, ci de versiunea civila.

    • de ce era oferta DAMEN proasta? din orice perspectiva ai privi lucrurile, ce ofereau olandezii avea CIWS si au totusi 2 santiere navale functionale.

      • Va rog sa nu deschideti o discutie ooftopic. Comentariile offtopic vor fi sterse.
        Habarnistul va mai putea comenta doar daca aduce si argumente in sustinerea afirmatiilor sale. Altfel, nu.

  3. În mod interesant și inedit pentru noi, criteriul de atribuire luat în considerare a fost cel mai bun raport calitate – preț.

    Este o ironie, nu?

    • Pai dupa atatea licitatii unde criteriul determinant este pretul cel mai scazut, sa alegi raportul calitate-pret mi se pare o raza de primavara…

      • AW/EH-101 Merlin nu se califica pt necesitatile IGSU? Daca Airbus Helicopters ar porni productia pt H-215 ar face-o la Ghimbav BV? Ca nu degeaba, sper, s-a plimbat Hollande cand era president francais cu MI-17…hihihi….de la Bucuresti pana la Ghimbav BV.
        Faza este ca la MAPN cu ce se vor inlocui sPUMele, nu cumva cu o combinatie intre H-215 M si H-225 M? Venom si Viper daca vor fi in dotarea FARo vor fi pt alt tip de misiuni, nu transport mediu, naval si SAR. Plus ca ar mai trebui pt toata ArmRo in dotare elicoptere de transport greu precum Chinook si/sau Staillon si elicoptere de antrenament precum H-125 si/sau OH-58 Kiowa.
        In concluzie cred ca ar fi piata pt Airbus H-215/-M incluzand si productia+mentenanta acestui elicopter in Romania.

        • Cred ca AW-101 este supra-calificat pentru licitatia IGSU. Este un elicopter greu si destul de scump de intretinut.
          Atitudinea celor de la Airbus Helicopters este cel putin ciudata, in conditiile in care licitatia pare croita pe capabilitatile H215, versiunea civila.
          MAPN si necesitatile sale nu au ce cauta in aceasta discutie. Aici vorbim de IGSU si necesitatile sale.

      • Momentul ala cand ceva de bun simt si absolut normal ne surprinde si chiar bulverseaza!

        H215 poate doar la Interne pentru misiuni de salvare si medicale ca in rest e cam mort saracul si pe jumate ingropat. Nici macar compania mama nu pare ca ar avea prea mare incredere in el.

        Acest H215 propus pentru noi este deja un produs depasit si destul de limitat pentru ce este propus. Un dead end cum ii zice.

        Incapatanarea celor de la Airbus de a nu oferi altceva/participa la licitatii chiar si cu H215 ca altceva oricum nu vor sa ofere este cel putin dubioasa.

        Ma gandesc mereu la acel memorandum sau contract semnat cu IAR cum ca H215 sa fie oferta IAR/Airbus unica pentru armata romana. Parca despre asta era vorba. Nu mai gasesc articolul.Dubios tare de tot.

        Poate cineva de aci sa faca un articol ceva in privinta asta in care sa punem cap la cap tot ce stim pana acum.

      • Voi ati vazut undeva scris, printre cerinte, zbor in orice conditii meteo?

        Sau auzim din nou ca elicopterul nu s-a putut ridica de la sol pentru ca ninge sau mai stiu eu ce altceva…

        • Nu am vazut, este o introducere care mentioneaza:

          „Cele 12 elicoptere medii/grele multirol ce urmează să fie achiziționate vor fi folosite în special în misiuni de același tip (misiuni de căutare-salvare, evacuare, aeromedicale, transport, stingere incendii, desant aerian, troliere, transport încărcătură acroșată etc.) singurele diferențe apar doar în varianta de echipare unde echipamentele de la bordul aeronavelor pot fi diferite în funcție de zona de intervenție (de exemplu elicopterele care operează deasupra mării trebuie să aibă montate flotoare, radare de căutare pe mare pentru misiunile de căutare-salvare, etc).”

          Nu am avut acces la caietul de sarcini, iar ce am prezentat in articol este cel mai probabil un extras cu principalele caracteristici.

  4. H 135 ?
    Curios. H 145 mai modern si mai fiabil.

    Despre elicopterele mediu grele nu gasesc niste cerinte specifice munte/ mare. Adica :
    – NU se cere autopilot stabilizat pe mai multe axe pentru ” zbor la punct fix”.
    – pentru varianta navala , e obligatoriu oriunde ca elicopterul sa fie navalizat. Adica rezistent la umiditate si sare.
    Optional , frana rotor dar si rotorul pliabil. Ca si coada. ( sa poata fi bagat in un hangar de pe o nava).

    Ce nu vad , o alta cerinta. Trapa de acces in coada. Care e extrem de importanta in SAR.

    Cit e cerinta minima de greutate ce se poate ridica prin bratul macara?
    Iar transportul greutati cu centraj baricentric sub elicopter , din cite stiu eu nu e la portata oricarui elicopter.

    • Pentru cerintele de calificare io zic sa mai citesti inca o data articolul si sa accesezi si link-ul indicat. Apare cu albastru in text, apasa-l.
      Astea sunt informatiile disponibile. Daca vrei mai mult, trebuie sa cumperi caietul de sarcini.
      Nu cred ca aceste elicoptere vor actiona de pe nave chiar daca se solicita sa poata actiona in mediu marin.

  5. De tot rahatul ar fi daca fabricatia se va face in Ungaria pe care cica ungurii o vor avea functionala incepand cu 2021…..exista ceva termene de livrare ?

  6. Bai nene.

    Ma umfla rasu. Pai ratatii astia de la mai ce dracu sa faca cu ele ma ? Uite la impaiata aia de premier ! Uitati cum functioneaza statu asta !

    Uite ce se intampla cu corvetele. Bateriile de coasta…. spitalele din tara asta….

  7. La ce brambureala este peste tot , am ajuns sa zic ,bine dracu ca iau ceva. Sa vedem cum fac rost de piloti .

  8. Cerința asta: încărcătura maximă utilă pentru configuraţia standard, minim 3.000 kg, cica ar fi fantezista ptr un elicopter mediu la banii pe care îi alocam.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *