O stire aparent banala…

Germania ia in calcul, printre altele (sunt curios care ar fi alternativele) achizitia in viitor a avioanelor F 35A pentru a inlocui flota de Panavia Tornado.

In primul rand Tornado este un avion supersonic de vanatoare-bombardament dar care tactic vorbind ”stie” mai mult cu bombardamentul decat cu vanatoarea, fiind proiectat special pentru misiuni de atac la sol, sclipind mai ales in misiuniile de tip SEAD, adica atunci cand este trimis singur, in mare viteza si in la joasa altitudine sa distruga un anumit obiectiv foarte important pentru inamic; centre de comanda, sisteme antiaeriene sau alte tinte punctuale cu mare valoare in angrenajul militar…

Din punctul meu de vedere un avion pur si simplu superb!

Dar de ce ar vrea Germania F 35A in locul Tornado?! Pentru ca, se pare, Eurofighterul nu poate executa misuni de atac la sol la un nivel suficient de ridicat, pentru ca Typoonul nu este asa de multirol, nici chiar avioanele Tranche 3, cum este de exemplu Rafale si de aici problema.

Prin 2016 Berlinul anunta ca se va consulta cu partenerii sai europeni pentru demararea unui eventual program de cercetare-dezvoltare al carui scop final ar fi un urmas al Panavia Tornado.

Un inlocuitor pentru Panavia Tornado?

Dar propunerea germanilor aducea a schizofrenie, acestia propunand nici mai mult nici mai putin decat dezvoltarea unui nou avion de atac la sol in doua variante: una pilotata, una sub forma de drona! Nici nu mai discutam aici de costuri, doar ca intentia n-a fost probabil luata in seama de nimeni, cu atat mai mult cu cat dintre cei trei membri ai consortiului care au dezvoltat in anii ’80 Panavia Tornado – Marea Britanie, Italia si Germania – doar nemtii aveau nelamuriri cu privire la viitorul lor, ceilalti doi alegand deja binomul Eurofighter Typoon-F35A/B.

Astfel ca alinierea Germaniei in randul viitorilor operatori de F 35 nu mira pe nimeni, pur si simplu n-au de ales, asta in conditiile in care Typhoonul nu prea da semne serioase ca ar putea deveni candva multirol adevarat, iar pe de alta parte tehnologia F 35 pare sa devina din ce in ce mai credibila. Si cu asta Germania a revenit la avioane americane, macar partial, dupa ce a incercat sa-si produca propriul multirol. Tornado, Typhoon si acum din nou Lockheed Martin…

O fi bun F 35, o fi rau, tehnologia pe care se bazeaza intregul program va fi ceea ce americani spun ca va fi?! Vom vedea peste cativa ani, deocamdata cam toata lumea buna merge pe F 35.

Deocamdata nemtii cica…cumpanesc adanc situatia, cugeta profund la ce variante au, inca ar oscila intre F 35A si un numar mai mare de Typhoonuri, desi ei nici pe cele pe care le au deja nu le opereaza in totalitate din motive financiare…

Tot din lipsa banilor din sase submarine sunt operatioanle 2-3 (lipsa banilor pentru intretinere), tancuri nu prea mai au de mult (200 si ceva de Leo2 – cate or mai fi operationale – dupa ce in ’90 aveau +2000 de bucati), nave de lupta pe spongi, elicoptere de atac/transport, colo cateva (operationale) etc.

Si atunci armata aia europeana cum va arata dansa in realitate (nu pe hartie)?! Pentru ca pe hartie si noi am avea 5 batalioane de tancuri…

GeorgeGMT

36 de comentarii:

  1. Nu era o stire mai ieri cu Typhoon „achievement milestone”, ca au terminat testele de atac la sol, integrare bla-bla-bla?

    • ba da. are acum capabilitati aer sol, nu s ce bombe americanesti pe care le au compatibilizat, fro patru bucati a cite 500 de kg, si faceau mishteaux ca spaniolii si inca unii ar avea EF cu capabilitati extinse aer sol de multa vreme.
      Mai scria prin presa ca sefu´luftwaffei vrea f35 dar sefu´bundeswehrului per total merge spre dezvoltarea EF. n´am pre aindraznit cu stirile din spatiu lingvistic german, mai ales ca bagam off topic la greu.

    • ba da dar aia era varianta englezilor. nemtii nu au bagat bani in asa ceva. nemtii au alta versiune de typhoon. mai precis fiecare are propria versiune de aia e si asa scump….

    • Milestone, ca milestone da tot nu stie chiar tot.

  2. De cand au incercat sa implementeze ideea cu armata europeana am zis ca nu-i decat o gluma proasta.
    In primul rand pentru ca avem Nato
    In al doilea rand pentru ca s-a vazut in WW1, WW2 si nu numai fara americani , europenii sunt varza.
    Si in al treilea rand europenii nu sunt uniti, fiecare cauta sa traga pe partea lui de masa bucata cea mai mare de prajitura, interesul personal primeaza si de aici rezulta ca sunt extrem de neseriosi.
    In concluzie parerea mea umila este ca in afara de noi insine, in ziua de azi pri tre putinii care ne-ar da o mana de ajutor in caz de CEVA sunt americanii. Sper sa nu dam cu batul in balta cu ce se intampla acum prin tara si sa-si ia mana de pe noi ca at7nci ce se intampla azi o sa fie nimica toata fata de ce va fi…

    • Nu isi i-au americanii mana de pe noi. Nu uita ca pe vremea PSD-ului ne-am integrat in NATO. Probleme in momentul de fata este ca administratia actuala americana nu a reusit inca sa schimbe peste tot ambasadorii.

    • Adică cum au fost varză europenii în WWI si WW2 ?

      Germanii nu sunt europeni ?

      Dacă nu se băgau americanii, oricum un european câștiga. Asa au pierdut toți europenii.

  3. armata comuna europeana este o utopie ca si socialismul din sanul UE care reinventeaza prin asemenea propuneri dubioase.

  4. Sa ia Rafale din cate stiu se apropie binisor de F35 si ajuta si industria evropeana.
    Daca e tot scump sa fie macar evropean.

    • Bingo #Petre de acord cu tine : sa cumpere germanii Rafale daca francezul e total multi rol si sa tine EF Typhoon pt superioritate aeriana si bombardament, ca tot le plac lor mult avioanele supersonice de lupta cu 2 motoare.
      In ceea ce priveshte FARo si prin extindere Armata romana, varianta cea mai ieftina, daca tot s-a pornit cu F-16 ABM Falcon ar fi un tandem cu F-15 AB Eagle modernizat, dupa model american, israelian si singaporez, pt ca cele 2 tipuri de avioane pot folosi acelas tip de motor F-100-PW-220, aceeas avionica si aceleas sisteme de armament. Numarul minim de avslmr de dorit ar fi : 36 F-16 ABM Falcon si 24 F-15 AB Eagle-modernizate.
      In viitor sa speram ca F-16 ABM Falcon vor fi inlocuite cu F-35 Lightining.
      Cele 2 tipuri de avioane vor fi acompaniate, pe model italian (Leonardo M-346 si M-345), de IAR-99 B SoiM si un urmas bi-turbofan redesenat si reproiectat, a lui IAR-93 AB Vultur, care la fel sa aiba in comun cu IAR-99 B SoiM motorul turbofan low-bypass (Honeywell HTF-7250G), avionica si sitemele de armament.

      • Romania nu va avea niciodata F15, din ratiuni extrem de simple, banii necesari pentru operare. Uita-te cat de scurta este lista celor ce il folosesc si ce economii au statele alea.
        Legat de modernizarea IAR 99 – poti sa uiti, de cate aparate au nevoie FAR? 12, 24, 36? Costurile de proiectare, cercetare, productie ar fi imense/unitate construita.
        Am luat F 16, singura perspectiva rezonabila ar fi sa creasca numarul de avioane spre 48 si cu astea ramanem.

  5. Si acest dezinteres al Germaniei fata de dezvoltarea armatei arata blatul facut cu rusii.

    • Hard times create strong men.
      Strong men create good times.
      Good times create weak men.
      Weak men create hard times.

      Germania e obsedata de dezvoltarea economica pe timp de pace, uitand ca daca vrei pace atunci te pregatesti de razboi…exact.
      Mai e un nenorocit de presedinte prin Republica Moldova care vrea ”neutralitate” prin desfiintarea Armatei, se pare ca lectia Elvetiei n-a prins la unii. Ma rog, eu personal cred ca vrea desfiintarea Armatei ca sa intre mai usor (in?) Rusia…dar ideea stupida e aceeasi…

      Vrei sa creezi, sa construiesti ceva in Europa, trebuie sa te bazezi mereu pe Germania.
      Vrei sa distrugi ce s-a creat de Germania, trebuie sa te bazezi…tot pe Germania!

  6. Daca Leopard-urile 2 le-au tras pe dreapta de ce nu luam si noi vreo 200 second hand. Nu ar fi rau deloc.
    EF 2000 al englezilor e mult mai multirol, deci se poate.
    Variantele nemtilor dupa mine ar fi ori F 35 ori un avion invizibil european.

  7. Pai se pare ca Germania (cel putin din spusele fostului cancelar Schroeder) nu vede o Europa puternica care sa fie competitiva si puternica la nivel mondial fara resursele naturale ale Rusiei, dar Rusia cu siguranta vrea ceva la schimb….nu stiu cum va iesi povestea asta de dragoste dar nemtii n-au prea iesit bine in trecut din relatia cu rusii, de restul tarilor europene chiar nu stiu ce sa mai spun.

    Ce se vede insa cu ochiul liber e ca majoritatea cauta s-o dea la ,,pace” cu rusii dupa modelul german…numai noi si polonii mai suntem Gica Contra, cine stie pana cand si in interesul cui!

    • Cred ca este falsa aparenta unei apropieri Rusia-Germania cum a fost defapt si in WW2. Si asta din exact aceleasi motive:

      1) Germania are tehnologie, Rusia resurse si vor trebui sa schimbe cele 2. Problema este ca schimbul resurse-tehnologii este ne-echitabil. Mai exact dupa o perioada Rusia va avea resurse+tehnologii iar germania doar tehnologii si nimic vital de obtinut. Ca si in WW2 o asemenea alianta are sens pentru Germania doar pe termen scurt pentru ca apoi sa urmeze un atac (poate nu neaparat militar de aceasta data, dar trebuie sa urmeze ceva pentru ca o astfel de relatia nu este pe termen lung).

      2) Presupunad ca Rusia intra in UE, s-a terminat cu dominatia Fra-Ger in Europa. Rusia + 3-4 sateliti (Serbia, Bulgaria, Ungaria) vor fi noua majoritate. Oare isi vor taia Germanii craca de sub picioare pentru resurse ? Sunt resursele care vin din Rusia vitale si nu pot fi obtinute din alta parte ?

      Relatia buna pentru Germania e cea de acum: PRODUSEcontra resurse. Nu intrarea Rusiei in UE.

  8. Eu cred ca nemtii doar mimeaza achizitiile militare, nu cred ca vor mai lua armament american la nivelul in care sa fie dependenti de ei!

  9. „…alinierea Germaniei in randul viitorilor operatori de F 35 nu mira pe nimeni, pur si simplu n-au de ales”

    Au de ales. Rafale F4. Dar din motive politico-industriale nici nu pun posibilitatea.

    Cât despre înlocuirea lui Tornado (care ar trebui începutà din 20125) Luftwaffe ia în consideratie si F-15 Strike Eagle si F-18 Super Hornet.

      • MirceaS, ce se aude cu plafonarea bugetului apararii la francezi? Asta ar pune in pericol inclusiv programul Rafale F4…
        Nu mi-ar strica niste informatii de la fata locului… Macar la nivel de zvonistica! 🙂

        • Bugetul este mâncat de operatiile exterioare, de unde o reducere a programului de investitii.

          Rafale nu are de pàtimit. Comenzile la export permit statului francez sà nu finanteze cele minimum 11 aparate pe care se angajase sà le receptioneze (si sà plàteascà) pe an. Programele de dezvoltare spre standardul F4 sunt finantate si nu au întârziere.

  10. Typhoon apare in urma unei intelegeri politice. Intre nemti ,englezi, francezi,spanioli si italieni.
    Ca oricare intelegere, tratativa a fost dura pentru a stabilii cine si ce produce la avionul asta.
    Francezii abandoneaza proiectul fiind nemultumiti de ce le vine acordat ca proiectare , realizare.
    Vor face Rafale.
    Restul scot repede prima trance ( nr 1) a vinatorului proiectat sa se lupte cu Mig 29 si Su 27.
    Doar ca tehnica are nevoie de timp . Si prima serie e doar avion de antrenament
    Capacitati lupta 0 barat.
    Seria urmatoare ( trance 2) are capacitati limitate de lupta AA , radarul e functionant dar e mecanic . Cind altii din est si de peste ocean , incep sa introduca radarele AESA. Electronice , fixe.
    Trance 3 apare si cu sistemul IRST functional dar nu inca la 100%.
    Exact cind tot aia din est si de peste balta au implementat filozofia multirol.
    Dai cu modificari , update pe seria 2 ( ca la prima trance , modificarile sint prea scumpe si incearca sa vinda pe unde pot din avioane)
    Pina la urma. modernizind trance 2 + numarul mai redus de trance 3 , se gasesc toti cu un Typhoon matur , bun pentru lupta aeriana dar in fata unui Mig sau Su cu control vectorial , au probleme in clasicul dogfight.
    Si dai cu omologat rachete cu bataie medie si mare , radar AESA si prototip de motor cu control vectorial.
    Practic un avion care necesita update constant fiind mereu ” un pas inapoi” fata de ipoteticul inamic principal.
    Iar in un scenariu in care inamicul e plin de arme AA ca rusii , ce merge impotriva talebanilor , libicilor , e infrant din start.
    Nemtii au constatat ( ca si restul colegilor cu mult timp inainte ) ca F 35 e ideal pentru misiuni SEAD , CAS si deci , binomul F 35 – Typhoon e o solutie optima.
    Au ramas francezii cu Rafale sa descopere doctrina USA.
    Multirol stealth pentru lovit adinc in teritoriu inamic si umbrela protectoare cu vinatorul F 22 . Intimplator si mai „invizibil” decit multirolul in productie actuala.

    • Nu am insistat pe Tornado deoarece e multirol doar pe hartie.
      E un bombardier care NU mai ataca la joasa inaltime dupa experienta primul razboi Irak unde erau puzderie de rachete AA si mii de tunuri AA.
      Englezii au dus inainte modificarile pentru bombardament de precizie de la medie inaltime. E folosit principal ca avion de recunoastere-lupta electronica si bombardament nuclear.
      La joasa inaltime a atacat doar in Afganistan si Libia. Unde inamicul era cu dotare 0 de rachete si artilerie AA.
      Oricum ajunge la limita fizica a uzurii celulei si investitile necesare sint prea ridicate tinind cont si de cit costa ora de zbor cu fazele de pregatire ante si post zbor.
      + motoarele alea fac o galagie colosala. Nu se intelege om cu persoana cind zboara la foarte joasa inaltime. Nu ma auzeam cu sotia la doar 3 metri distanta unu de altu.

    • Francezii nu au abandonat proiectul fiindcà nu erau multumiti de cine face ce. Nu corespondea cerintelor lor (multi-rol navalizabil). Si erau doar la discutii preliminare, nu începuserà programul.

      Cât despre „descoperirea doctrinei US” de francezi, mai degrabà este invers. Adicà americanii au descoperit cà se poate si altfel. Et o anecdotà (fapte reale) în sânul aviatorilor francezi.
      La un exercitiu comun, niste Mirage 2000 (nici màcar Rafale) aveau misiunea sà „bombardeze” un obiectiv si niste F-15 americane sà-l apere. La aterizare pe acelasi aerodrom, pilotii americani fàceau misto de francezi cà nici nu s-au aràtat de fricà. La briefing, li s-au lungit fetele când au aflat cà Mirage-le au „bombardat” obiectivul fara ca sà fie descoperite.

  11. Legat de submarinele germane, la ora asta Deutsche Marine nu are niciun submarin operational toate sunt trase la cheu sau in doc la reparatii.
    Situatia este cam asa:
    U-31 -> sta pe tusa din 2014, a suferit o revizie generala, trebuie sa treaca testele pe mare si candva in 2018 sa devina operational;
    U-32 -> tras la cheu asteapta sa existe piese si spatiu in doc pt a intra in reparatie, nu se cunoaste intervalul de timp;
    U-33 -> tras la cheu, intra in reparatie in Ianuarie 2018;
    U-34 -> tras la cheu, intra in revizie in Ianuarie 2018;
    U-35 -> tras la cheu, nu se stie cand intra in reparatii;
    U-36 -> reparat, trebuie sa treaca testele, se estimeaza sa intre in servicu in Mai 2018

    https://www.shz.de/incoming/marine-misere-deutschlands-u-boote-sind-alle-kaputt-id18120746.html

    A 2-a problema este lipsa echipajelor, momentan marina germana are echipaje pentru 3 din cele 6 submarine si nu se stie cand vor avea si celelalte 3 echipaje.

    https://www.stern.de/digital/technik/alle-u-boote-kaputt–deutschlands-flotte-macht-zwangsurlaub–7791852.html?utm_campaign=social-flow&utm_source=facebook-fanpage&utm_medium=link

    In lagarura cu inlocuirea avioanelor Tornado, minstru german al apararii a mentiona mai multi candidati: Eurofighter, candidat principal, urmat de F-35, F-15 si F-18.

    https://www.reuters.com/article/us-germany-defence/germany-favors-eurofighter-as-it-seeks-to-replace-tornado-idUSKBN1E52EK

  12. In Germania e o situatie interesanta. Seful fortelor aeriene a declarat ca ar vrea o competitie si ca benchmark ar fi F-35, deci ar avea o preferinta pentru JSF. Dar Ministerul Apararii a declarat apoi ca avioanele Tornado care se pensioneaza vor fi inlocuite de … Eurofighter.

    Pana la urma ministerul probabil ca va prevala desi nu se stie cum e politica interna dintre militarii germani si conducerea politica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *