Protest al sindicatelor din industria de aparare impotriva Min. Economiei

Protestele vor avea loc in data de 7 septembrie in Piata Victoriei din Bucuresti respectiv 8 septembrie la Palatul Cotroceni, pentru a denunta lipsa de reactie a ministrului economiei Claudiu Nasui vizand industria de aparare detinuta de stat.

Au existat incercari de dialog cu respectivul ministru, situatia fiindu-i prezentata recent printr-o scrisoare deschisa precum si un plan de reorganizare, insa acesta nu a luat nici o masura pentru revigoarea acestei industrii care numara 21 de fabricii si 10.700 de angajati. Ministrul in cauza nu respecta prevederile Legii 477/2003, Legea 232/2016 – art. 8, HG 979/2000, privind alocatiile de la bugetul de stat pentru cheltuielile de capital si alte cheltuieli in conditiile legii, firmele de stat fiind prinse intre neplata acestor cheltuieli si investitii pe de-o parte si datoriile pe care le au catre fisc si alte entitati ale finantelor statului, pe cealalta parte. Conform Legii 477/2003 privind pregatirea teritoriului national pentru aparare, fiecare uzina cu specific militar trebuie in caz de razboi sa poata demara in timp foarte scurt productia pe gama de produse planificate.

Iar pentru a le reface capacitatea de a produce respectivele produse in ritmul dorit, este nevoie de investitii si angajari de personal.

Insa, din cei 396 de milioane de lei prevazuti in 2021 pentru finantarea programului de investitii s-au alocat pana in august doar 6 milioane de lei. Potrivit declaratiilor, Guvernul trebuie sa ia masuri urgente si cu privire la salariile din domeniu, acestea fiind foarte mici si neatractive pentru tineri.

Prin Hotararea de Guvern nr. 979/ 2000 statul se obliga a sustine financiar conservarea capacitatilor neutilizate din industria de aparare, obligatie neonorata pana astazi, firmele respective fiind lasate sa se descurce singure (Automecanica Zarnesti avand spre exemplu 200 de hectare teren industrial impozitabile, din care doar 7 fiind efectiv utilizate).

„După discuţiile avute cu ministrul Năsui, în care punctele noastre de vedere diferă, noi susţinem că industria de apărare trebuie reorganizată. Am înaintat premierului Florin Cîţu, preşedintelui Klaus Iohannis, preşedinţilor Comisiilor de apărare din Senat şi Camera Deputaţilor şi partidelor politice parlamentare programul nostru de reorganizare, care menţionează reunirea întregului sector în cadrul unei structuri noi, Agenţia Naţională de Tehnică Militară şi Offset, care ar urma să îşi desfăşoare activitatea sub directa coordonare a premierului”, a declarat Constantin Bucuroiu, președintele ASIAA (Alianţa Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică).

„Inspecţia Muncii știe că nu avem echipamente, dar îşi aduce aminte de acest lucru doar atunci când face cercetări în urma unui accident de muncă. Inspecția Muncii ar trebui să se deplaseze periodic în unitățile care formează sectorul industriei de apărare şi va constata atunci că este o lipsă permanentă de echipamente de lucru şi de protecţie. Obiceiurile proaste, din păcate, au fost preluate şi de firmele străine care deschid afaceri în acest domeniu în România, ele adaptându-se condiţiilor de lucru de la noi, deşi acolo unde au sediul principal au alte standarde în privinţa protecţiei muncii”, mai spune Constantin Bucuroiu.

 

RumaniaMilitary

Statul roman ar dori sa produca partial in tara diverse produse ale unor firme straine, pe de-o parte impunand respectivelor firme asocierea cu firme de stat din Romania, fara a plati licente de productie sau atrage offset si in acelasi timp sabotand financiar firmele romanesti si impiedicandu-le sa investeasca sau sa angajeze si formeze personal pe masura necesitatilor.

Nu mai vorbim de MApN care doreau investind 2 milioane de euro (pretul unui Piranha IIIC) defalcate in peste 5 ani sa obtina un TBT 8×8 echivalent cu cele ale unor firme care investesc zeci de milioane de euro in cercetare si dezvoltare. Sau care cer firmelor de stat romanesti mentionate mai sus un nivel tehnologic similar chiar la un pret mai redus decat concurenta.

Si se pare ca tot statul roman nici nu doreste colaborari sau sa privatizeze macar partial aceste firme, mai ales cand exista un contract de achizitie de valoare mare si producatori de talie mondiala interesati sa investeasca. In plus, saboteaza orice incercare a firmelor romanesti de a vinde propriile produse in strainatate.

A ajuns si industria aceasta „o gramada de fier vechi”, numai buna de lichidat! Ca noi, ca pilon de stabilitate si furnizor de securitate nu avem nevoie sa producem fieratanii, doar le cumparam de pe raft!

La un moment dat trebuie trasa linie, luata o decizie si incheiat acest joc perfid, care doar atenteaza la securitatea Romaniei.

Sa te tot chinui de aproape 10 ani sa faci o investitie care sa repuna pe picioare o fabrica de pulberi sau sa nu reusesti sa angajezi cativa sudori, iese din limita penibilului si intra in zona paranormalului.

Sau a inaltei tradari a sigurantei nationale a Romaniei, atat din partea Min Economiei cat si din partea MApN. N-are rost sa ne ferim in a folosi termeni adecvati situatiei: aici discutam despre tradare, coruptie, incompetenta dusa la extrem si una peste alta avem a face cu destructurarea capacitatii de aparare a Tarii.

Cand il auziti pe actualul ministru al apararii ca problema fabricii de pulberi nu este a MApN ci a Min. Economiei sa-l scuipati direct intre ochi! In orice tara normala, problema asigurarii lantului logistic a Armatei in caz de conflict este una de esenta eminamente militara si nu economica.

Cu ce merge Romania la razboi daca nu are o industrie nationala de aparare?! Face licitatii? Am mai facut exact acelasi lucru (dar tousi nu la acest nivel incredibil de delasare) si 1916- 1939 si stim bine unde am ajuns. Oare in institutiile militare romanesti de invatamant superior nu se invata si istorie?!

 

Surse:

https://m.jurnalul.ro/bani-afaceri/economia/industria-de-aparare-suna-mobilizarea-generala-sub-geamurile-palatelor-victoria-si-cotroceni-880706.html

https://dambovitapesurse.ro/2021/08/19/apel-disperat-din-industria-de-aparare-nu-lasati-industria-de-aparare-sa-fie-ingropata-pentru-interese-care-nu-servesc-romaniei/

 

Citeste si:

. Saur-2-again-in-discussions

. Teste-mowag-piranha-v

. Intentie-rea-intentie

Saur2-hibrid-un-tbt-8×8-light

. Ucraina-oportunitate-militara-si-industriala-pentru-Romania

76 de comentarii:

  1. Continui sa sustin ca in problema ind de aparare romanesti, principala vina o poarta MApN si nu Min Economiei.
    MApNul isi trimite angajatii la razboi si tot MApN este principala structura nationala care se ocupa de siguranta Romaniei, ori fara ind militara nu putem discuta la modul serios de capacitate de lupta, nu dispunem de independenta in dotare, nici macar pe anumite paliere, stam cu mana intinsa sa ne dea altii…
    In plus, tot MApNul ar trebui sa aiba in vedere dezvoltarea capacitatii industriei nationale de a furniza armatei cele necesare prin programele de achizitie. Pot pune presiune pentru licente, dezvoltarea in tara cu partener strain etc…

    49
    • Total de acord. Impartirea asta artificiala intre Min Economiei si MApN este absolut aberanta. Toate fabricile ar trebui sa ajunga la MApN.
      Ce e absolut ciudat e ca, atunci cand au trecut Institutul Cantacuzino la Armata, nimeni nu a spus ca Armata nu poate face management
      Cand in schimb trebuie trecute fabricile de ARMAMENT la MApN, toti se fastacesc.

      16
      • mai oameni buni americanii au cerut oameni care sa inteleaga ce inseamna un program de achizitie si parteneri de dialog pe aceiasi lungime de unda ,ei inca bibilesc planse cu motorul de t34 si noi vrem mutarea unor ramuri economice in subordinea mapn-ului?!…
        iar povestea cantacuzinoului nu e ce prezinta trustul duminica dimineata.

        12
    • Intrebati chelnerul cand au in meniu si trecerea industriei de aparare la popota Mapn.Sau e preocupat cu cincinalul marinei?

    • @george GMT: de ce este vinovat clientul? Adica eu, client, sunt vinovat pt. ca aia de la fabrica de confectii folosesc bumbac ordinar, ars cu chimicale, pt „blugi” care tin 6 luni? Ma rog…pot sa spun ca sunt „vinovat moral” daca continui sa-i cumpar.
      Treaba MApN este sa se doteze cu ce crede ca-i este necesar ca sa-si indeplineasca misiunile. Daca gaseste ce-i trebuie in SUA sau Papua sau Insulele Faroe si considera ca sursa este de incredere si se incadreaza in buget, so be it. Daca si-a facut calculele gresit ei se intorc in sicriul oferit de patrie.

      Este treaba ministerelor Economiei, celui de Finante, a Primului Ministru. a comisiilor Parlamentare sa ii traga de maneca si sa le spuna: bai, voi dezechilibrati balanta comert in fiecare an prin banii care pleaca la export, uite, noi mergem sa negociem productia in tara pt. x, y, z pt. a reintoarce o parte din bani in tara.

      Logistic, productia in tara ca metoda sigura de-a nu ramane fara armament, munitie, samd e mai mult un chestie de secol XIX-XX: in ziua de azi cateva baraje de rachete de croaziera sau balistice iti tavalesc toata industria de profil de nu se vede. Tehnic vorbind, la nivel de secol XXI chiar ar fi prudent sa fie produse undeva la mama naibii, dincolo de raza de actiune confortabila de 1200-1500 de km a rachetelor de croaziera si balistice cu raza medie de actiune si aprovizionate periodic.

      11
  2. Acuma sa vezi aici postaci cu ” gramada de fier vechi „

    10
  3. Cred ca este locul potrivit pentru a pune link-ul catre acest articol vazut de vreo saptamana , ca sa vada toata lumea ca o tara fara o minima capacitate industriala e o frunza in vant
    https://www.nytimes.com/2021/08/25/opinion/afghanistan-taliban-army.html
    Pun si articolul tradus in romana
    https://www.aktual24.ro/comandantul-armatei-afgane-primele-explicatii-vreau-sa-apar-onoarea-armatei-afgane-am-fost-tradati-de-partenerii-americani-si-de-presedintele-nostru-sunt-epuizat-si-sunt-furios/

    8
  4. o vină comună ….industrie de profil lăsată in paragină,interese financiare politice si militare deopotrivă,lipsă de viziune si interes ,nepricepere si neintelgere a fucntionarii unei economii deschise si a pietei libere.
    de fapt industria de profil a devenit un sevice auto autorizat pentru ceva mentenanta avansata la echipamentele care necesitau mai mult decat o galeata cu vaselina in atelierele ministerului.
    cercetezi,inovezi,produci,modernizezi,intri in competitie cu alti producatori,te zbati sa-ti castigi felii din piata,iti diversifici portofoliul sa nu stai blocat in doar un produs de nișă,iti cauti parteneri cu potential tehnic si tehnologic la nivelul vremurilor pe care le parcurgem,iti finantezi profile educationale impreuna cu ministerul educatiei,reinvesteti in retehnologizare….chestiuni banale pe care nu le-am inventat noi si asteapta doar sa fie aplicate,nu e nevoie decat de ambitie si viziune ca bani de spart pe orice altceva observ ca se gasesc.
    sistemul militarizat opac in toate privintele nu iti va gandi niciodata in termenii astia,cineva trebuie sa-i scoata din tiparul RSR si sa-i aduca in secolul nostru.singurul program de modernizare dus la capat a fost cel al mig-ului 21 si poate socat in rest toate au fost oprite pe parcurs.
    iar ca principal beneficiar al acestei ramuri economice gradul de implicare ar trebui sa fie total altul fata de ce s-a vazut in anii astia.
    dar la noi politicul si armata si-au imparit zonele de interes ,au batut palma si niciuna nu o deranjeaza sau intra peste alta.
    inamicul din interior.

    15
    • Situatia cu industria de aparare a Romaniei este jalinca si tragica, asa cu este in toata tara. Cei care conduc destinele Romaniei dau dovada de boccimanism, nemernicie, induferenta, rea intentie si tradare de neam si tara ceea ce era de asteptat! Din pacate si actuala guvernare de dreapta a cam esuat asa cu au facut si cei de stanga. Ce s-a facut pana acum in Romania din 1990 incoace a fost obligat si din inertie pt ca asa au vrut marile puteri occidentale. Faza este ca nici tot ce au vrut occidentali bun pt Romania nu s-a facut din cauza coruptiei si relei intentii a clasei politice hulpave romane, asociata cu unele cercuri de interese malefice din strainatate atat din est cat si din west!!!
      Sa fim seriosi : in UE Romania a fost bagata ca au vrut cei din west nu pt ca merita!!! Integrarea in NATO a fost realizata prin alte metode (jertfa militarilor romani in Iraq si Afghanistan) si datorita pozitiei strategice a Romaniei. Cine va scoate Romania din aceasta fudatura imbacsita si nefasta chiar ca nu se stie!!!!….poate decat Dumnezeu stie ce va fi cu Romania…..sper sa nu se rupa ca inainte de 1918! Doamne fereste si pazeste!!!

  5. Doar prin asocierea cu producatori de talie mondiala , industria romaneasca de armament poate deveni una moderna, competitiva și atractiva cu produsele sale la export.Pentru a se ajunge la asa ceva, politicul trebuie sa se implice însă se pare ca acesta este dezinteresat de industria romaneasca de armament.

    3
    • Nu e neaparat nevoie de asociere, poti cumpara licente, daca vrei sa faci asociere o poti face si-n intern cu furnizori privati de componente si sunt slava Domnului destui dar aici ar mai trebui schimbata si legislatia, sunt multe firme in Ro care ar putea proiecta si realiza o arma de asalt spre exemplu dar n-ai legislatie.

      Are dreptate George cand spune ca MApN e principalul vinovat pt starea industriei, in primul rand ei fiind principala institutie cu rol in asigurarea securitatii trebuiaubsa atraga atentia in CSAT despre faptul ca suntem aproape in totalitatea dependenti de importurile de pulberi si ca nu avem capacitatea de a asigura stocurile de munitie.
      Probabil ar fi mai ok daca s-ar scinda acessta industrie ca macar partea de munitie pt toate calibrele existente in dotare sa revina in rrspinsabilitatea armatei ….dar totusi cel mai mari vinovati sunt guvernantii, Romarm e la min Economiei , eu gandesc ca daca s-ar vrea ar face cu usurinta niste schimbari radicale , o licenta pt un motor si o transmisie pe care guvernul sa o achizitioneze spre exemplu din Korea de Sud pt un tractor ( Irum Tagro are motor Fiat, Perkins, Belarus etc, transmisiile la fel) , un camion, motoare care sa le poti folosi la un excavator, buldozer si de ce nu TAB sau MLI ….repet avem companii care sa produca componentele pt motkr si transmisii, dar e nevoie de un integrator doar sa vrei.

      2
      • „avem companii care sa produca componentele pt motkr si transmisii” , care sunt aceste companii ?
        despre motoare pot spune ca ai putea adapta ceva dar si acolo cu o limita relativa fiind constrans de spatiu, curbele de cuplu si putere etc. dar la transmisii mecanice no way ca astea sunt adaptate pe produs si ai nevoie de o fabrica adevarata cu utilaje dedicate sa le produci, despre transmisii hidraulice nici nu intra in vorba ca acolo nu mai exista nimic.
        In business, cand dezvolti ceva pleci de fiecare data de la cerinta de piata ca si specificatie/volume. Avem noi asa ceva definit ? Ai vazut vreodata finantari pentru dezvoltare concept?

        2
        • Ai auzit de Star Transmission Cugir , societate mixta intre Daimler AG si Min Economiei prin UM Cugir?… da , acolo cu legislatia necesara si cu ceva bani ai putea fabrica transmisii pe care sa le utilizezi atat in proiecte civile cat si militare.

          3
          • @Serghey, fabrica asta in primul rand ca este a lui Daimler si in al doilea rand produce cutii de viteza pentru turisme adaptate cerintei lor.
            Ai spus vehicul militar, deci undeva la +10 t, stii cumva sa se produca la noi pentru acest sector ? Si Dacia face motoare si cutii, Ford face si el motare, dar cum.le folosesti pe astea in domeniu spus de tine ? Eu nu stiu sa se produca pe la noi ceva ce se poate reutiliza pe un vehicul militar. Poate doar la echipamente auxiliare ai putea gasi cate ceva.

            3
            • ADR STC (Star Transmision Cugir) este un joint venture, statul are peste 40% participatie acolo si nu ma refeream la portofoliul neaparat ci la utilizarea facilitatilor STC pt fabricarea unei transmisii sub licenta , dar am spus e nevoie de legislatie si de ceva investitii, folosesti cumva uzina in sistem lohn .

              1
              • Serghey, in industrie constructoare nu se prea folosesc echipamente universale. De regula astea se folosesc in zona de mentenata.
                Btw, dimensiunea pieselor produse este un factor hotarator in alegerea echipamentului corect. In mod cert nu poti produce un arbore pentru o cutie de camion pe aceeasi masina pe care rectifici un arbore pentru un turism. Acelasi lucru este valabil la la turnarea carterelor si alte echipamente. Echipamentele mari de forta sunt mai scumpe si de multe ori nu au precizia celor mai mici, nu le foloseste nimeni daca nu este necesar.
                Ai putea adapta asa ceva daca ai avea o uzina care produce componente de vehicule peste 7.5 to, cam acela este domeniu de similitudine de unde poti imprumuta organe mecanice.
                Numai ca noi nu avem absolut nimic in acest domeniu.

                2
          • Serghey ,
            La Star transmisiion le-au dat de inteles sa se gandesca la viitor ,ca automobilelele electrice nu au nevoie de cuite de viteze .
            ” cat iti vedea cu ochii „

            1
            • Pai tocmai aia e , esti actionar acolo si ai si o responsabilitate sociala nu numai de a colecta taxe…..probabil vor muri transmisiile hidrodinamice si manuale clasice dar ai tot felul de cutii de transfer, grupuri diferentiale , arbori de transmisie etc astea nu prea au cum sa moara asa deodata.

              1
      • Ca sa producem sub licență avem nevoie de specialiști și linie de producție.Asta înseamnă alte cheltuieli.Chiar foarte mari.Asocierea cu firme mari , cu multa tradiție în domeniu, ne-ar oferi atât specialiștii necesari activității de producție cât și linia de producție.Obligatoriu, forțele noastre armate ar trebui sa fie principalul client, constant în achiziții și întreținere a tehnicii militare.

      • Ca sa producem sub licență avem nevoie de specialiști și linie de producție.Asta înseamnă alte cheltuieli.Chiar foarte mari.Asocierea cu firme mari , cu multa tradiție în domeniu, ne-ar oferi , pe lângă licență, atât specialiștii necesari activității de producție cât și linia de producție.Obligatoriu, forțele noastre armate ar trebui sa fie principalul client, constant în achiziții și întreținere a tehnicii militare.

        1
        • CV 90 sub licență este primul pas de asemenea achiziționate licențele pentru motor și transmisie. Automat ai alte produse pe care le poți vinde imediat, Saur 2 și Dac 665 sunt deja 2 și poți recupera investiția, găsești piață de desfacere și poți amortiza producția de motoare și transmisii.
          Un motor de 1000 cp nu este de aruncat, se pretează la multe utilizări, inclusiv la barje motorizate sau impingatoare.
          Pentru că motorul este Scania, se poate negocia și o linie de asamblare de camioane civile Scania care să fie comercializate sub brandul Scania și cu o cabină produsă la noi sub marca Dac.

          2
    • Mai este necesar si ca producatorii de talie mondiala sa doresca asocierea si mai ales ca industria noastra de armament sa devina competitiva si atractiva cu produsele sale la intern si export ( situatie in care devine un concurent al acestora ).

      2
      • Totul se limitează la profit.Daca ar avea profit, marii producători de armament ar fi interesați de o colaborare cu firmele românești de armament.Datorita costului mai mic al forței de munca din România, marii producători de armament ar putea avea un profit mai mare iar produsele realizate la punctele de lucru din România ar fi mai atractive la export.

  6. In structura actuala nu se va putea face mai mult. Sunt prea multe capacitati, cu tehnologie veche, cu numar de oameni la limita de existenta si deprofesionalizate si pentru care clientul principal nu este interesat de produsele lor. Solutia o stiu toti dar este prea brutala, trebuie inchise capacitati si prioritizate resursele de dezvoltare pe proiecte cheie. De ex. sunt teoretic 2 fabrici care pot produce sau repara vehicule grele, UMB si Moreni, la care se mai adauga Mirsa (daca o mai fi ceva pe acolo). La ce necesitati avem nu are logica sa tii atata capacitate prin finantari de la bugetul de stat. UMB este o cauza pierduta datorita costului foarte mare din Bucuresti si a neatractivitatii salariilor oferite, deci logica era relocarea capacitatii la Moreni si crearea acolo a unei capacitati moderne, unde sa mai si investesti pentru retehnologizare ca sa incepi iar sa dai ceva la export. Produse resapate din tehnologii rusesti gen SAUR sau TR85M2 nu se vor vinde la export decat in tari dubioase si la pret foarte mic pe care nu ai cum sa il suporti la costurile actuale din Ro. Vorbim la termenul general de industrie, dar este gresit, fabricile astea sunt doar niste producatori de componente si cel mult integratori ale produselor altora, nu stie nimeni la ce cost fac asta. Ca sa numesti industrie, ai nevoie de un lant de productie E2E integrat cu industria civila orizontala. Nu stiu cum repara astia vehiculele blindate, dar motoarele si transmisiile care le au pe ele nu se mai produc de foarte multi ani si fabricile lor sunt demult demolate.
    Este nevoie de o cumulare a capacitatilor ramase, investitii noi in acestea, inchiderea celorlalte si focusarea pe proiecte noi. A baga bani la infinit sa tii in viata niste chestii nerentabile omoara orice perspectiva de viitor.

    19
    • exista deja un proiect de regrupare a UMB cu Moreni, pe terenul industrial al Moreniului, unde era loc destul de crestere.

      2
    • ADR , poti enumera partile rusesti din SAUR 2 ?

      1
      • Cel putin cutia blindata a SAUR 1 si 2 au la baza BTR 80 ( B33 Zimbru)
        La nu stiu care BSDA (2010 parca) discutasem cu un nene care spunea ca i majoritatea componentelor sunt noi dar ca carcasa (asa s-a exprimat omu”) au la baza Zimbru, deci nu e un produs 100% nou.

        • Serghey , intrebarea pentru ADR era retorica .
          Motorul este nou , cutia de viteze noua , cutia de transfer este noua , transmisia este total diferita fata de TAB-71 / TAB 77 unde un grup motor/cutie actiona cate doua punti , singurul punct comun fiind propulsorul cu jet .
          Carcasa blindata ( barca blindata cum ii ziceau in limbaj tehnologic ) este total noua , recalculata total din punct de vedere al rezistentei mecanice si echilibrarii .
          Absolut normal , motorul nu mai e in spate , e in lateral-fata .
          Are si dubla podea , pentru rezistenta la mine .
          Intreg transportorul este 100 % dupa conceptele NATO , cu usa mare de acces in spate pentru o debarcare usoara a militarilor echipati .

          Am discutat saptamanile trecute despre rezistenta TAB-C-79 la gloante ,plec la serviciu acum , ma limitez sa spun ca am vazut acum treizeci de ani un BRDM 2 ciuruit cu 5,45 de catre răzeși , pe cand incerca sa se infiltreze dinspre Transnistria inspre Moldova in spatele unui autobuz .
          Deci nici macar tabla + sudura nu e tehnologie sovietica .

          3
          • @nicusor, ai dreptate este sovietica otiginea. Am jignit inginerii ucrainieni care au avut un rol destul de mare in industria sovietica.
            Am spus „resapate” adica concept tehnic. semitrenul, sistemul de directie, diferentialele interaxiale, reductoare sunt toate fie la fel cu cele de la BTR 80 fie dezvoltari sau adaptari ale acestora.
            Pana si cutie blindata, chiar daca este reproiectata, foloseste acelasi design datorat in principal mostenirii semitrenului si transmisiei la roata, de aceea dimensiunile sunt aproape aceleasi. Este un upgrade BTR 80 nu un produs nou, nici nu aveau cum face ceva complet nou pentru ca ar fi trebuit sa schimbe mult din sectia de prelucrare, oricum mototul si cutia de viteze nu le produceau ei.

            • ” foloseste acelasi design datorat in principal mostenirii semitrenului ”
              WTF ?
              Suspensia este independenta .
              Semitren ?
              Asta de unde ai scos-o ?
              Ai vazut diferenta conceptuala intre cutiile de viteze la BTR-80 si B-33 ?
              Ai vazut diferenta intre dispunerea arborilor de transmisie la SAUR si B-33 ?
              Ai vazut dispunerea arborilor de transmisie la B-33 si la SAUR ?
              Dispunerea scaunelor desantului mutata de pe cutia de transfer la B-33 la o zona a SAUR unde s-au putut monta scaune protejate ai vazut-o ?

              ” sistemul de directie, diferentialele interaxiale, reductoare ”
              Turcia a platit programul RN-94 ca sa invete aceste lucruri . Si acum produce si vinde .
              In rest , un raspuns politic la o problema tehnica .

              3
              • @nicusor, daca nu ai cunostinte despre dinamica si mecanica vehiculelor, ia o carte si studiaza termenii tehnici. Altii au facut o scoala pentru asa ceva. Astea nu le inveti pe net sau la un service. Cand te referi la transmisie te limitezi la o cutie de viteze, dar in realitate este un lant cinematic de la agregatul energetic pana la roata. Semitren este un termen tehnic care este folosit in cazul suspensiilor independente. Cand ai pus agregatul energetic in alta pozitie, evident ca schimbi sensul de rotatie dar asta se rezolva doar prin adaptarea unei cutii de transfer. Daca stiai, exista un camion facut de cei de la Moreni cred ca ii spune AM 443T daca nu ma insel, care foloseste aceeasi mecanica ca si TABC-79 cu diferenta ca este inversat fluxul de putere motorul fiind amplasat in fata fata de spate la TAB, asta nu se face prin a intoarce puntile …. evident tehnic ci a schimba priza de putere in cutia de transfer.
                Ceva similar are si Saur despre care vorbesti, care este este o adaptare plecand de la acelasi principiu ca si acest camion.
                Pentru ca folosesti atatea semne de intrebare, uite aici un articol si cu ceva poze despre acest camion https://4x4adventure.ro/am-443t-camionul-romanesc-cu-mecanica-de-tab/
                Pe scurt, la Saur a fost pastrata partea mecanica a BTR 80 pe care s-a grefat un motor si o cutie de viteze noua (logic pentru ca cele vechi nici macar nu se mai produc) si au fost montate pe o cutie blindata noua si optimizata pana in un punct in care constrangerile legate de refolosirea componentelor vechi nu a mai permis.
                Ca si comparatie fortata, este un Roman cu alta caroserie, motor si cutie de viteze, dar cu acelasi sasiu si parte mecanica. Deci pastreaza o mare parte din hibele de fabricatie ale predecesorului (intretinere la intervale mici si fiabilitate redusa a angrenajelor mecanice). In spatele partii mecanice se ascunde tehnologia fabricii. O punte de camion Roman ceda la 200 k Km, o punte de Volvo tine pana la 1,5 mil km. ambele arata la fel vopsite, diferenta este data de tehnologia din spatele lor.
                De aia armata a cerut ceva nou facut de cineva cu tehnologie de fabricatie superioara. Din acelasi motiv a cumparat camioane Iveco si nu a luat camioane Roman resapate, lucru facut dealtfel de orice antreprenor roman din transporturi.
                Este fix aceeasi comparatie.

                8
                • ADR , am raspuns abia azi-dimineata pentru ca ieri am recitit din manual despre partea mecanica a TAB-ului .
                  Nu exista nici o referire la vreun semitren .
                  Ca sa stim despre ce vorbim .

                  In alta ordine de idei , acum multi ani am vazut unul din primele Roman cu motor Renault , pe vreme cand exista valuta doar pentru importul de motoare . In patru ani de exploatare , nici o defectiune .

                  1
                  • @nicusor, imi pare rau sa te corectez dar cred ca nu ai decat cunostinte tehnice basic legate de dinamica si organele mecanice ale vehiculelor. Trenui de rulare, adica ansamblul mecanic care iti distrubuie cuplul motor de la agregatul energetic la roata si iti da forta de propulsie sau de tractiune…ca sunt putin diferite. La o integrala ai nevoie si de un sistem complex care sa elimine vitezele unghiulare parazite … astea nu le gasesti in manualele de exploatare sau de reparatii sint chestii de design complex.
                    Semitren este un termen care se foloseste in cazul suspensiilor independente, ce delimiteaza ansamblul mecanic la nivelul unei roti…ca sa spun mai ne tehnic. Multi folosesc termenul de suspensie dar nu este corect tehnic pentru ca suspensia este doar o componenta.
                    De asta ti-am spus ca nu a schimbat nimeni mult la trenul de rulare, diagrama de viraj si calculul vitezelor unghiulare parazite la un vehicul lung cu 4 axe din care 2 directoare si tractiune integrala este o chesti foarte complexa. Sa pui o cutie de viteze si un motor nou este cel mai simplu, practic schimbi sursa de putere, din acel punct este mai complicat. Dar nici aici nu este chiar simplu, pentru ca trebuie sa armonizezi cutia la curba de cuplu motor livrata de motor si rezistenta la inaintare din diferite regimuri de exploatare (panta, viteza etc) astfel incat sa nu ajungi in zonele de lipsa de cuplu. In termeni tehnici asta este denumita HIT hiperbola ideala de tractiune.
                    Legat de Roman, sincer am fost in fabrica aia si iti spun ca era 90% meritul muncitorilor ca livrau ceva. Procedeele tehnice erau de anii ’60 masini de prelucrare cu abatere foarte mare, uzate etc. Ce sa iti spun.. sa pui rulmenti la baros si teava este o blasfemie tehnica. Sa inderepti o cabina sudata prost cu barosul si cu blana de lemn, sa lucrezi cu flacara si alama la suduri de table subtiri …
                    Daca vrei o comparatie intre industria socialista si cea capitalista, ia o Dacie Nova primul model si o Dacie Logan.
                    Ambele sunt facut in aceeasi hala cu aceeasi oameni, diferenta sunt sculele din spate si criteriile de calitate, ambele fiind lucrate preponderent manual.
                    Colegii pe aici au spus cam toti acelasi lucru. aport de tehnologie prin aducerea unor producatori ori licente. Sa carpim cu ce avem ca sa aratam ca facem ceva nu pacaleste pe nimeni.
                    PS. ca si comparatie cu Roman, la ceva timp am avut tangente cu fabrica Volvo din Goteburg…erau in alta galaxie.

                    4
                    • No ca m-ai pornit .
                      Am cautat in Automobile de teren si masini blindate pe roti , curs de la Academia Tehnica militara , si nu am gasit nici o referire la semitren , sau termenul de transmisie la roata Calculul transmisiei da, randament da etc .
                      Nici in partea de autovehicul nici in cea de transportoare .

                      In rest , cu colegii care cer aport de tehnologie , aceasta e ” forma usoara ” . Cei mai multi cer direct inchiderea , pe motiv ca sunt romanesti , sau sovietice , sau comuniste etc. si sa cumparam pe bani grei , daca se poate SH ( imi aduc aminte de hala pregatita de unul dintre prietenii Carmaciului pentru vopsirea unor transportoare SH ce voiau sa ni le puna dupa cap ).

                      A treia , afirmatia despre componentele care sunt adaptari ale celor de pe BTR , e exact de Radio Erevan : e cum spui dumneata , cu diferenta ca e invers . Adica componente locale au fost utilizate pentru TAB , nu celke de BTR . Cred ca am spus-o si de trei ori , o mai spun odata . Copy_paste :

                      ” Hai sa luam cazul TAB-71,original ., cu motoare cu aprindere prin scanteie .
                      Motoarele originale de 90 CP au fost inlocuite cu motoare SR-225 , ( o modificare a SR-211 ) .
                      Instalatiile de racire si ungere folosesc elemente SR-114 si SR-131 .,
                      Ambreiajele tip SR-114 .
                      Cutiile de viteze tip SR-132 modificate , cu cutiile prizelor de putere montate pe ele redimensionate.
                      Reductoarele- distribuitoare tip SR-132 .
                      Elementele de comanda a sistemului de franare tip SR-114 , partea de actionare asupra rotii tip SR-132 modificata ( tamburi etansi etc ) .
                      Transmisia a fost modificata pentru a rezista la noile solicitari .
                      Toate aceste elemente sunt mai grele de cat cele originale. Carcasa blindata nu este cea de BTR-60 PB , , pentru ca a trebuit modificata , recalculat centrajul, modificata suspensia etc.
                      Turela se vede de la inceput ca este alta .

                      Dar nu este vorba doar de adaptarile la componentele auto locale .
                      Din URSS s-a primit doar documetatia dimensionala , nu si tehnologia , plus ceva specialisti care au fostmai mult observatori decat de ajutor ..
                      Tehnologiile de sudare si detensionare dupa sudare au fost realizate local .Otelurile de blindaj la fel .
                      Chiar daca nu au fost puse la punct la Moreni, uzina are aceste tehnologii .
                      Chiar daca transportoarele au fost proiectate atunci la Bucuresti , multe modificari s-au facut pe plan local , la Moreni .Auu fost si esecuri, a fost un lot refuzat de RDG , dar din asta au invatat ceva,pe urma nu au mai avut probleme. Adica au acumulat experienta, know-how, cum vrei sa-i spui ., Astfel incat au reusit sa proiecteze singuri SAUR-ii .

                      Ti se spune ca nu conteaza Moreniul, ca e insignifiant ? Ca face doar asamblare ?
                      Dar un contract de dotare a armatei e important ,iar armata, guvernul trebuie sascoata in valoare valoarea uzinei .
                      In cooperarea cu ACTTM s-a vazut ca de mizeria de finantare pe care au primit-o , au reusit sa gasesca solutii care sa puna in valoare uzina . ”

                      Aici se termina partea academica .
                      De Gothenburg ce ziceai ?
                      Te cunoaste cineva acolo ?

                    • http://www.roundstech.com/product/saur-type-distribution-box/
                      Uitati-va la ea pana nu dispare si de aici .
                      Caci de pe site-urile noastre a disparut .

            • Si ca sa nu o mai lungim , SAUR 2 a aparut ca o cerinta pentru export , un blindat purtator de sisteme AA , s-a scris mult pe acesta tema pe RumaniaMilitary .
              Reciteste te rog site-ul , vezi pentru ce tara trebuia `produs, si cine urma sa furnizeze motorul si cine sistemul AA .
              Deci doua tari occidentale acceptau un produs romanesc denigrat aici .

      • Nicusor , te lauda lumea ca esti toba de cunostiinte si n-o sa fiu ala de pune la indoiala asta. Mai bine spune ce e de conceptie, inspiratie romaneasca in SAUR si nu e un copy – paste dupa altii. Si daca e conceptie romaneasca ar fi interesant de stiut ce stiau romanii in materie de necesitati de protectie, proiectie a fortei s.a.m.d. in momentul conceperii lui. Pentru ca, sa ma scuzi, am impresia ca iei apararea unei tigai made in Romania. Si chiar nu vreau sa pornesc o discutie pe marginea ingineriei romanesti… cea clasica

        1
  7. Unitatile de productie din industria de aparare au ramas in continuare proprietatea statului, cu personal autohton, inclusiv, bineinteles, conducerea. Din marile fabrici si uzine de pe vremuri, care a supravietuit fara sa fi fost preluata de un investitor strain competent si adaptat la economia moderna ? Cred ca nici una sau in orice caz foarte putine. In plus aici vorbim in continuare de industrie de stat, deci adaugam si tarele sistemului nostru administrativ si personalului aferent.
    Statului Roman in mod clar nu-i pasa de industria militara, iar populatiei cu atat mai putin. In conditiile in care noi, campioni la productia de grau, importam paine fiindca am fost incapabili sa mentinem sau sa dezvoltam o industrie de panificatie pe masura, sa visam la o industrie de aparare performanta e dincolo de utopic.
    Personal nu cred ca daca toate aceste fabrici ar trece in administrarea MApN am vedea cine stie ce schimbari in bine, doar s-a vazut clar pana acum ce profesionisti sunt aia care bantuie pe acolo. Numai o privatizare inteligenta cu un investitor serios (gen preluarea S.C. Automecanica Moreni de catre GDELS) ar putea, in contextul nostru particular, intineri si rentabiliza unele din institutiile astea. Nu cred ca in Romania zilei de azi exista capacitatea (autohtona) organizatorica, institutionala si morala necesara dezvoltarii si mentinerii unei filiere industriale militare competitive si performante.
    Ca tot vorbeam de pulberi, au si altii desteptii lor. Franta, la sfarsitul anilor ’90, la propunerea unui politician pus pe economii, a oprit productia de munitii de calibru mic si a inchis unitatile de productie aferente ale GIAT. A rezultat la epoca o economie de cateva zeci de milioane de euro. Nici in ziua de azi productia nu a fost reluata, cu consecinta ca Franta importa si in prezent totalitatea munitiilor pentru armamentul usor (pusti, mitraliere, pistoale diverse), ceea ce a cauzat in trecut probleme de fiabilitate serioase Famasului ; an de an revine in Parlament propunerea de relansare a flilierei locale, estimata la vreo 100 de milioane de Euro si an de an e refuzata pe motiv ca nu e rentabila, interesul strategic superior nefiind luat in considerare, in ciuda avertismentelor.

    8
  8. Dacă vrei sa ai o industrie de apărare cu capital de stat trebuie sa ai in primul rand un contract ferm între MApN si Romarm cu comenzi ferme pe 5 sau 10 ani, bineînțeles cu obligații din partea Romarm legate de calitatea produselor. Asa, ar putea si Min Economiei sa faca o proiecție a necesarului de investitii in cercetare si dezvoltare. Asta ar necesita de ambele părți buna-credinta si existenta in functiile de decizie a unor oameni de specialitate. A doua variantă, ar fi atragerea firmelor străine, prin acordarea de contracte pe perioada lunga, facilitati fiscale, pentru a produce in tara ce tu consideri ca este vital sa produci.
    Cum este acum, Romarm este o entitate muribunda de la care unii se îmbogățesc, vezi cei din consiliile de adm, unii supraviețuiesc de pe o zi pe alta, muncitorii, iar unii mimează interesul, sindicatele.
    Deci, intrebare pentru MApN- Ciuca, ce este obligatoriu sa producem in tara? Ca sa stie si conul Nasui! Dar stai, nu isi vorbesc ce sa mai faca strategii impreuna, sunt partide separate…. si chiar dacă erau din același partid, ar fi fost din tabere separate…. daamm

    6
    • @VS, nici pe departe.
      1. Ca sa ai industrie de aparare cu capital de stat (daca asta se doreste neaparat, desi nu vad ce problema ar fi sa avem si industrie de aparare cu capital privat, mai ales daca este romanesc) trebuie in primul rand obiective clare ca sa stii in ce bagi banii si cat de cat tangibile ca sa si iasa ceva din toata scremerea, masurabile ca sa ai control, ca sa nu o mai intind, toata poliloghia aia cu criterii SMART sau echivalent. Adica, chiar daca e finantata de stat, ea nu poate sa fie sustinuta la nesfarsit, nu complet, nu in orice conditii, trebuie sa fie o intreprindere macar viabila economic daca nu profitabila.
      2. La momentul asta nu ai ce porni de la „cercetare-dezvoltare”, in domeniul asta ciclul de cercetare/proiectare/productie/exploatare-evaluare e foarte lung, 2-3 decenii. Ar insemna ca 20-30 de ani bagi bani intr-o gaura si abia prin 2040-2050 vei iesi cu produse originale la rampa.
      Nicusor a dat niste exemple, nu le-am vazut cu ochii mei, nu le-am verificat, am sa iau de bun ce zice el acolo (desi fiind prezentari „de brosura” ar mai trebui „ponderate” ici-colo dar fie, le luam ca atare). Alea sunt ceea ce se cheama „demonstratoare tehnologice” sau „proof of concept”, echivalentul avioanelor cu X din statele unite. Mai departe trebuie sa le duci in prototip si preserie, sa faca teste potentiali clienti (adica avioanele cu Y din SUA) si sa pregatesti productia. Asta e momentul cand poti sa te duci timid la targuri cu un CV practic gol. Daca ai si comenzi poti pregati productia si sa te pregatesti sufleteste de problemele de productie unde nu mai conteaza atat performanta de baza in sine (care a fost demonstrata pe prototip, daca nu poti mentine asta esti banana) ci conteaza calitatea, fiabilitatea, mentinerea costurilor sub control, samd. Dupa aia trebuie sa depasesti reticentele clientilor, toti clientii mai ales statali sunt reticenti la produse noi, toata lumea vrea un produs cunoscut, verificat. Trebuie sa vii cu oferte prea bune ca sa atragi „launch clients”. MApN-ul n-are nici el vreo obligatie sa fie cobai. Ati vazut reactiile unora din armata aici pe forum si pe buna dreptate.
      Cel mai simplu si normal este sa pornesti cu licente la produse cunoscute pe piata, asocieri, produse after-market pt. produse existente, samd. Cu astea au inceput si aia de tot ii admira lumea pe aici, Israelul, Turcia, Taiwan, samd. Noah…ai nostri is smecheri, dau cu barda in Dzeu din clasa I. Nici mai mult nici mai putin decat trainer cu radar AESA si sarcina alara ca a lui Starfighter, tancuri cu blindaje inovative, samd.
      Intre timp, povestea tot Nicusor* aici cum se produc grenade de mana (care-s dpdv al productiei sunt cele mai simple chestii dupa cartusele de calibru mic) in trei uzine separate si-s plimbate de colo colo cu incurcaturile de rigoare de hartii, TVA, cu cheltuieli fixe (overhead) horror, samd. Pana nu se umbla la chestiile astea nu o sa avem nimic.
      (*Nicusor care indiferent de contrele mele cu el e o enciclopedie tehnico-militara romaneasca, sper sa gaseasca vreodata energia sa scrie carti pe tema asta)
      Nu comenzile lipsesc industriei romanesti ci, paradoxal, vointa. Apoi scopuri clare, management competent (sau macar sa nu fie inconstient), know-how industrial.
      Lipsa comenzilor poate fi fara probleme sustinuta de statul roman 3-5-7 ani prin subventii , comenzi militare sau asociate (de exp pt, aparatura optica sau chiar blindate usoare daca nu vrea MApN poate vrea MAI, poate ISU pt. alte tipuri de vehicule, nevoie exista), samd. La naiba, pt. 2 ani de zile poti sa-i platesti si degeaba, doar sa experimenteze si sa invetete, cu conditia sa vezi ca invata si se indreapta intr-o directie buna.
      Ce nu pot suplini banii este initiativa, scopurile clare, competenta manageriala, integritate, samd. E ca si la un elev…poti sa-i iei toate lucrurile din lume, manuale, stilou Mont Blanc, calculator Apple de-ala la care doar piciorul din aluminiu forjat al monitorului costa 1000 de $, nu ai cum sa inveti in locul lui! Sau la un angajat, il intelegi si-l invoiesti azi, il trimiti la training maine, dar firul se rupe cand iti dai seama ca nu poti tu munci in locul lui daca el chiar n-are chef sau nu se lipeste nimic de el.

      10
      • Acuma te-ai trezit Gogule ?
        Cand scroafa-i moarta in cotet ?
        Continuitate industriala , de aceasta avem nevoie .
        Si sincer , si eu te citesc, intreaba adminii , chiar daca nu imi place ce gandesti , apreciez ca gandesti .
        Si axul rotorului portant de la Apache se termina unde am zis eu , cu reductor cu tot , acolo unde sunt capacele de acces la generator si pompa hidraulica .
        Tune dracu-n satu vost ` CAD-isti , ca nu voi faceti mentenanta la doua noaptea .

        3
    • asta-i buna…ne intoarcem la comunism: contracte ferme intre armata si un producator dedicat …. economia de piata si legislatia UE nu cred ca sunt pe aceiasi lungime. Adica sa tinem mortul in viata cu bani din buzunarele noastre – cam cum era tinut mineritul cu 50.000 de ortaci – chipurile era o ramura strategica! Dar de fapt era furt in toata regula de la gura noastra. De ceva privat nu am citit ceva…. de ce nu ar invita statul roman un producator de pulberi si munitii sa-si construiasca o fabrica aici? Si daca are preturi competitive si calitatea ceruta atunci are si licitatii castigate cu armata.

      3
      • ” ne intoarcem la comunism: contracte ferme intre armata si un producator dedicat ”
        Vad ca nu ai vazut un contract economic in viata ta , cu termen de livrare , cu conditii de calitate , cu ” trebuie terminata comanda , asteapta camionul sa duca marfa in port la Barcelona ca dimineata pleaca cargoul ·”
        Sunt curios ce meserie ai .

        „Dar de fapt era furt in toata regula de la gura noastra ”
        Bine ca au putut fura miliarde cu ANRP si nu e o problema .
        Si acuma scot banii , si tot nu e o problema .
        Miliardele cheltuite pe terenuri de fotbal in panta , piscine in sate depopulate ?

        ” de ce nu ar invita statul roman un producator de pulberi si munitii sa-si construiasca o fabrica aici? ”
        Traim pe aceeasi planeta ?
        Cati au venit ?
        Asta in conditiile in care acum 30 de ani aveam deja tehnologia pulberilor compozite , uzina si colectivul de cercetare .

        Cum ziceam apari cand e vorba de denigrarea capacitatii industriale nationale , proprietatii sau in cazul Unirii .

        1
  9. Aceeasi discutie inutila despre industria militara din Romania. Care industrie producea, in licenta, la nivelul anilor 90 niste vechituri rusesti din anii 60-70.adica niste arme inutile intr un razboi modern. Naspa a fost ca fix in momentul in care urma sa se treaca la next level, cu personal calificat, uzine retehnologizate si licente moderne plus ceva conceput local a venit schimbarea din 89. Sa incerci sa mai produci ceva dupa 30 de ani e Misiune Imposibila enspe.

    6
  10. Am o întrebare și vă rog nu dați cu parul. În ce țări se află fabrici de echipamente militare, care să aparțină de Min Apărării acelei țări?
    Mulțumesc anticipat pentru un răspuns la obiect!

    6
    • Am cautat raspunsul si te-ar putea surprinde .VOP CZ

      https://www.czdefence.com/article/vop-cz-is-without-director-till-now-will-it-affect-the-future-acquisition-of-new-ifv

      Marek Špok, former director of VOP CZ, was dismissed by the Minister of Defence Lubomír Metnar from his office, and till now it had not been possible to occupy it.

      https://www.army.cz/en/ministry-of-defence/sid/state-enterprises-106202/
      Apare la Defence Property Management Division
      :VOP CZ,
      LOM, Prague, State Enterprise(Aircraft Repair Enterprise;
      Military Forests and Farms of the Czech Republic
      Military Technical Institute
      Military Research Institute

      https://www.army.cz/en/ministry-of-defence/newsroom/news/mod-state-enterprises-adversely-affected-by-ukraine-crisis-104740/
      Deputy Defence Minister, Tomas Kuchta, this week, informed the Committee on Defence of the Czech Parliament that the crisis in Ukraine is now directly affecting the economic activities of the two state enterprises of the Ministry of Defence.
      LOM Prague, VOP CZ

      Si sa vedem cu ce se ocupa VOP CZ http://www.vop.cz/

      https://www.czdjournal.com/defence/16-uncrossable-requirements-for-the-new-czech-tracked-infantry-fighting-vehicles-194.html

      On its website army.cz the Czech Army presents and explains sixteen uncrossable requirements for its new tracked Infantry Fighting Vehicles (IFV). The tender, worth CZK 53 billion (USD 2.37 billion), is the biggest acquistion project in modern history of the Czech Army.

      14. Why do we want to involve our industry with at least 40 % of the price?

      As far as Czech companies are concerned, our understandable requirement is their robust engagement in the contract with at least 40 % of the acquisition price. This is the minimum value. Every additional percentage will be taken into account when evaluating bids. We chose the 40 % limit with regard to the current real possibilities of the Czech defence industry.

      15. Why do we want to use an exclusively state-owned enterprise to provide the lifecycle maintenance?

      The VOP CZ, a state-owned company, will guarantee the involvement of Czech companies. Service will be provided as soon as needed. At the same time, the company can also adequately modernize the vehicles according to future requirements of the Army. It has the necessary personnel and technology for this task. It is a state enterprise of the Ministry of Defence. Its primary task is to protect our security interests.

      16. Why do we want a license?

      We have learned from the past. We are responding to the experience gained during other projects. Servicing or modernization will thus be fully under the control of the Ministry of Defence. The license is included in the price of the entire contract. It will therefore also be a very good tool for negotiating with the bidders on the final price in a fair competition.

      Eu spun ca punctul 15 e definitoriu pentru VOP CZ

      The VOP CZ, a state-owned company, will guarantee the involvement of Czech companies

      It is a state enterprise of the Ministry of Defence. Its primary task is to protect our security interests.

      Eu spun ca exemplul e suficient si nu trebuie sa inventam noi roata si apa calda.Nu ar fi nici-o problema ca MApN sa fie propietar de fabrici,nu acolo e problema.

      7
  11. Mda , e un fel de lasa-ma sa te las…Vina este impartita . Armata ca nu pune presiune pe decidenti sa revitalizeze aceasta industrie iar min. Economoei ca o doare undeva de unitatiile de productie militara . Problema ar trebui transata la varful politicii romanesti , adica CSAT , Presedinte . Daca vrei aceste capacitati in proprietatea statului ele trebuie sprijinite , retehnologizate . O solutie af fii privatizarea lor sau asocierea cu giganti industriali militari internationali care sa vina cu bani , tehnologie , cercetare….Armata pana in final este clientul si pe client nu-l poti obliga sa – ti cumpere produsele tale expirate si proaste . Pe de alta parte tu , Armata trebuie sa te gandesti ca nu poti depinde de contractori straini pana si pentru praful de pusca din cartuse . Ce faci in cazul unui conflict ? Astepti sa -ti dea vecinul ceva gloante sa te aperi ? Ar trebui luat exemplul Aerostar Bacau care este o entitate privata si a castigat contracte atat pe parte civila ci si pe parte militara . Dar trebuie sa vrei si sa te apuci de treaba, sa rezolvi cumva problema . Vina este a factorilor politici care au condus tara si nu au rezolvat cumva aceasta problema .

    5
  12. Ideal mi–as dori ca tot ce se produce de uz si pentru uz militar sa fie produs la noi, aici. Pe de alta parte ma uit la „afacerea” uniformelor militare combat. Bai frate, o panza proasta calitativ, taiata si cusuta in forma de om nu suntem in stare sa o producem in masa si loturile sa nu prezinte diferente. Nu suntem in stare sa producem cap-coada o haina nu echipamente de complexitate.
    Mai are rost sa dezvoltam?

    11
    • Se pot produce. Problema e ca la noi, toti vor sa se imbogateasca peste noapte si atunci iti vand rahaturi la preturi triple fata de un alt rahat chinezesc, for ex.

      5
    • lt(rez), culmea e ca se pot produce si inca la o calitate de top.
      Problema e ca la acel contract nu ajung decat unii smecheri care la randul lor subcontracteaza la niste amarati pana la mana a 3 a sau a 4 a. Asa ca de bani putini se face si munca pe masura.
      Asta e in orice domeniu al licitatiilor facute de institutii publice, daca se vrea stopata golaneala si spagaria, prima regula ar fi cine castiga nu subcontracteaza. Asa nu mai vezi toti smecherii cu firme de apartament ca in bancul ala cu romanul care stie un afgan care o face lucrarea cu 10% si restul il facem juma juma.
      Imi spunea cineva, un retailer mare care a facut multe magazine are conditie clara in contract ca nu accepta subcontractori, cine castiga isi asuma totul si garanteaza cu scrisoare bancara.

      4
  13. singurele ramuri economice care performeaza in tara asta sunt cele in care statul roman nu a avut acces sau contactul cu aceste institutii defazate si politrucii de rigoare a putut fi absorbit .

    8
  14. La noi parca era legea aia cretina ca o societate care are drept domeniu de activitate porductia militara nu poate sa aiba si productie civila, nu? Daca ma intrebati pe mine de aici trebuie reinceputa revitalizarea industriei de aparare. Nu avem razboi sau comenzi continue pentru produse militare, si cat timp acestea lipsesc, fabrica poate sa se sustina din produsele civile, ca sa nu mai zic de transfer de tehnologie si concepte in ambele sensuri.

    2
    • pai nu era bancul cu masinile de cusut ?!

    • Vlad MC , nu ai tangenta cu domeniul , nu-i asa ?
      Pentru ca uzinele din Romania axate pe productia militara erau de fapt sectii ale unor uzine civile , care au fost divizate , partea militara trecand la stat , restul privatizat catre fier vechi . Partea militara care a supravietuit era de fapt sectia de integrare a produsului militar , care depindea de fapt de partea furnizoare de componente , cea civila , privatizata si taiata .

      Exemplu : Automecanica Moreni , care este integratorul pentru TAB-uri .
      I-au luat sectia de presare , in cadrul parcului industrial , au vandut presele la pret de fier vechi , functioneaza si astazi dar nu in Romania . Ar costa 18 milioane de euro o noua capacitate de presare , care ar realiza un sasiu de transportor care nu se mai rupe la IED .
      Ma tot miram de ce nu mai fac turelele de TAB rotunde ci fatetate , pana m-a lamurit cineva .

      3
    • Vlad MC, daca te uiti pe websiteul fabricii tohan poti vedea ca sunt produse militare si produse civile de vanzare, deci nu cred ca legea aceea de care vorbesti e inca in viguare

      1
  15. Cu dedicatie speciala pentru Eroul Bula , pe care l-am vazut astazi pe aici dupa multa vreme .
    http://www.snia.ro/infoBulletin/Uzina%20Autmecanica%20Moreni-%20reclama.pdf
    Felicitari , ai inventat ceva ce fusese gandit deja de cei de la Moreni , si anume AM 180 8×8 .

    2
  16. Salut domnilor.

    M-am uitat in josul paginii de web a ziarului online Jurnalul.ro, iar acesta apartine de Intact Media Group. Pai cine e acesta?!
    Sa vedem de la doamna Wikipedia ce ne zice:

    Intact Media Group este un trust media din România, care face parte din Holdingul GRIVCO, deținut de familia fostului politician și omului de afaceri Dan Voiculescu. Intact este unul din cele mai puternice trusturi media din România și are un capital integral românesc. Trustul media Intact Media Group a luat ființă ca entitate juridică în anul 2009, înlocuind practic conceptul ce fusese până atunci trustul Intact.

    Pai Dan Voiculescu nu a fost un mare securist? Nu e cel care datoreaza 60 milioane de EUR statului roman?
    Antena 3 e cel mai mare manipulator tv, dupa cum sunt si altii.
    Nu stiu daca e sau nu 100 la 100 adevarat ce scrie pe site-ul respectiv, dar eu n-am incredere in securisti.

    Wikipedia – https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Intact_Media_Group

    4
  17. Am și io o intrebare…..sau două….

    A trimis oare MApN-eul uzinelor din ind. de aparare, Min. Economiei, caiete de sarcini serioase pt ce nevoi au la achiziții și modernizări?

    Dacă da, a căutat Min. Economiei in uzinele din ind de apărare sau economia națională
    daca există posibilități locale pt ce vrea armata ?

    Nu mai zic de licență sau măcar asamblare locală la achiziții de pe raft, acolo unde încă mai putem face ceva….

    Dar cred că unele pdf-uri ale MAPN au fost făcute la mișto,sau cu dedicație, pt a exclude din start „localii”….
    Parcă cereau la un moment dat Tab-uri cu caracteristici de mașină sport….

    Trageți voi concluzia vis a vis de cine e vinovat….

    Zic și io…

    2
  18. In timp ce noi ne scriem și vrb aici cu drag și speranță pt tara presa din România ia apărarea acelor din minister economic că dar ele nu sunt nedemocratice serios as încadra presa la risc de securitate națională astfel în cat când scrie ceva sa fie sigur că scrie corect și cu dovezi reale și fiecare parte își spune offul nu cum crede nenea jurnaliști !!! Sau mari bloguri etc !!! Și eu credeam și sperăm multe dar am văzut că nimic din ce oferi nu îți este răsplătit și mai fac totul pe dos deci facerea de bine futerea de mama . Așa îi și cu ăștia care vrem sa facem ceva pt tara asta etc !!!in totdeauna politica își va urma cursul ( furt , minciuna,etc ) vedeți ce a făcut Bidon !!! In Afganistan ??? Și marii lui experți ! ( Democrați ) in fine trist ? ce se întâmplă și la noi ce ne trebuie noua armata și bunăstarea ne trebuie ML și pomana, pensie și ciolan că restul om vedea !!!

    • Cu tot respectul, Nasui bate campii rau de tot. Toate datoriile alea pe care le da exemplu fac mai putin decat suma pe care a luat o Dragoș Savulescu de la Primăria Capitalei/Gabi Firea inainte de a fugi in Italia. 50 milioane de euro. Si ne rade in față. Becali a luat mult mai multi bani pe retrocedari dubioase decat datoriile lu pește prajit.Si cum Cugirul e pe pierdere cand are toată producția pe un an de zile contractata în SUA. Imi aminteste de Stolojan, care spunea ca pentru Romania 2% la aparare nu se justifică. Asta acum 20de ani. Si acum nu stim ce sa cumparam mai întâi, ca sunt prea multe lipsuri.

    • .Hai sa fim seriosi si sa pornim cu un moment T0 si sa lasam rahaturile la o parte….cat despre bani, mi-e rusine , sumele investite in Romarm in ultimii ani sunt cel putin derizorii, si danolanurulebde investitii pleaca de la comenzi, adica cele ale MApN

      1
  19. bun, care a fost rezultatul protestului ? S-a tinut ,nu s-a tinut? Sau Nasui a demisionat..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *