Saab semnează un acord de parteneriat pentru RBS15 Mk3 cu MESKO

În relație directă cu articolul de astăzi, polonezii fac ce fac și aduc – de câte ori au posibilitatea –mentenanța sistemelor de armament importate în industria lor de armament. Leopard 2, cunoaștem cu toții scandalul făcut de polonezi pentru că germanii nu și-au respectat înțelegerea inițială pentru transferul de tehnologie către Polonia pentru întreținerea și modernizarea locală a tancurilor Leopard 2A4 și A5 importate de Varșovia.

Iar Polonia nu a cumpărat câteva sute de rachete RBS 25 ci doar 36 de bucăți.

Avem așadar exemplul polonez unde offsetul și întreținerea locală sunt mai importante decat arma în sine și România unde…offsetul și întreținerea locală nu numai că nu sunt puncte importante în negocierea unei achiziții dar sunt chiar sabotate de Ministerul Economiei și de către MApN…

rbs15-mk3-ship-blue-2340q6

Si mai jos comunicatul celor de la Saab

Firma de apărare şi securitate Saab a semnat un accord de parteneriat cu firma poloneză de apărare MESKO, o membră a Grupului de Armament Polonez (PGZ), pentru mentenanţa şi suportul pe termen lung al sistemului de rachete suprafaţă-la-suprafaţă RBS15 Mk3 al Marinei Militare poloneze.

Contractat în 2006, sistemul de rachete RBS15 Mk3 este în serviciu la bordul navelor rapide de atac din clasa Orkan ale Marinei Militare poloneze. Acordul de parteneriat, care a fost semnat în septembrie la Expoziţia Internaţională de Apărare de la Kielce, din Polonia, este un acord pe termen lung care are drept scop să consolideze cooperarea dintre Saab si MESKO. Prin acest acord se va crea un centru de mentenanţă şi suport la Skarżysko-Kamienna, în Polonia, pentru rachetele RBS15, ceea ce va spori eficienţa mentenanţei sistemului RBS15 Mk3 pentru Marina Militară poloneză.

„Ne bucurăm să anunţăm acest acord important de cooperare cu MESKO, care va oferi Marinei Militare poloneze o capacitate sporită de a-şi întreţine rachetele RBS15 Mk3 timp de mulţi ani de acum încolo. Cu acest acord, ne întărim prezenţa în Polonia şi vedem un viitor strălucit pentru sistemul de rachete RBS15 Mk3”, spune Jason Howard, şeful Saab Poland.

„Acest acord garantează că ambele companii sunt angajate să îşi pună laolaltă capabilităţile pentru a asigura o colaborare fructuoasă şi eficientă în cadrul Programelor Navale ale Poloniei, cum sunt programele Czapla, Miecznik, şi Ślązak alte asemenea programe. Această acţiune ne va ajuta să răspundem pe deplin nevoilor şi aşteptărilor guvernului polonez şi să contribuim, în esenţă, la securitatea ţării. Este de asemenea o oportunitate pentru firma noastră de a deveni parte din lanţul global de furnizori ai Saab”, spune Dariusz Szlafka, membru al Consiliului de Conducere şi Director de Producţie al MESKO SA.

Sistemul RBS15 Mk3 este cel mai modern sistem de rachete suprafaţă-la-suprafaţă care este disponibil pe piaţă. Ca sistem cu rază lungă de acţiune, el excelează ca principal armament anti-suprafaţă pentru orice tip de navă maritimă militară. El este proiectat pentru a opera într-o gamă largă de scenarii, de la angajarea luptei anti-navă în apele adânci sau litorale, precum şi în misiunile de atac la sol. Sistemul RBS15 Mk3 permite o operabilitate reală de tip fire-and-forget în orice condiţii meteo, graţie detectorului său radar activ pre-lansare avansat. Această rachetă este produsă şi livrată în comun de Saab din Suedia şi de Diehl BGT Defence, din Germania.

MESKO S.A. este una din cele peste 60 de companii din Grupul de Armament Polonez (PGZ SA), unul dintre cele mai mari holdinguri de apărare din Europa.

Sursa: comunicat Saab

19 comentarii:

  1. Tin sa reamintesc cititorilor acestui blog, ca Visby are in dotare RBS15 Mk2.
    Ar fi bine sa le avem in cadrul programului de inzestrare cu corvete moderne ?
    Eu zic ca da.
    Am face si noi ce fac polonezii, asa cum scrie in articol ?
    Ar fi ceva normal. Si benefic pentru industria de aparare.

    • vom si face asta? nu

    • Indiferent de ce constructor vor alege, corvetele alea ar trebui sa aiba cel putin point defense AA (Mica, Aster, Sea Ram etc), hangar si helipad.
      Poa’ sa puna orice pe ele, fie RBS, fie NSM, fie Exocet, fie Harpoon…
      Ca Polonia e un model de urmat nu mai incape indoiala. BTW, se pare ca vor lua A26. 🙂

      • Eu as zice ca sa fie specializate pe ASW in principal si nu AA.
        Fiind corvete, vor sta in zona de proximitate a litoralului de unde vor fi protejate de sisteme AA de pe tarm.
        Pentru AA as merge pe fregate.
        Din punctul meu de vedere, submarinele rusesti reprezinta cea mai mare amenintare.
        Si bine at fi sa luam si noi A26. Nici n-am mai numarat de cate ori am zis asta 🙂

        • Pai nu e vorba sa fie specializate AA, e vorba sa te poti apara impotriva rachetelor samd. Adica ceva cu raza de cca. 10 km, foarte rapid si extrem de manevrabil. Sea Ram sau VL Mica ca sa dau un exemplu. Un CIWS gen Phalanx ar fi si el bine venit daca mai ai unde sa-l pui plus contramasuri.
          Nici Patriot nu poate acoperi cele 200 de mile marine ale ZEE.
          ASW-ul il faci cu sonar/sonar tractat si cu elicopterul din dotare plus tuburi lans torpile la bord.
          ASuW il faci cu Harpoon, NSM, RBS sau Exocet.
          Ne-ar trebui ceva de genul: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sigma-class_corvette in versiunea de peste 2000 de tone sau asa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/MILGEM_project Cu Sea Ram.
          Le-am dat pe astea doua de exemplu ca mi se par mai accesibile plus ca Sigma e a lui Damen care are santier la Galati unde s-au facut doua din navele clasei Holland.
          Mie asta mi se pare corveta ideala pentru noi.
          Visby e mai aproape de NPR-uri decat de Tetaluri.

          • Pai ce spui tu nu mai este corveta, este o fregata usoara.
            Pe mine ma intereseaza o corveta specializata in ASW.
            De aceea Visby cred ca este o solutie pentru Kilo.
            In plus, este o nava extrem de silentioasa, caracteristica subliniata de francezi pentru FREMM-ER.
            Asa a fost gandita de suedezi. La Sigma, in afara de faptul ca are un sonar, n-am mai gasit nimic. Poate ai tu mai multe informatii si le poti scrie aici.
            Si pentru ca era vorba in articol de RBS15 Mk3, am spus ca este o veste buna.

            • Da, hai c-o luaram usor in offtopic. Scuze!
              Pe scurt, gandirea mea (nu ca ar conta 🙂 ) este urmatoarea:
              2 fregate, cu capabilitati pe toate palierele (AAW, ASW, ASuW, EW), insa in plus cu capabilitati de a acoperi AA o grupare de nave, cu facilitati de comanda si control la bord, pe scurt, nave lider. Adicatelea Type 22R
              4 corvete grele/fregate usoare (zi-le cum vrei) cu capabilitati pe toate palierele (AAW, ASW, ASuW, EW), insa AAW doar pentru aparare proprie si fara capacitati de comanda si control. Adicatelea Sigma in loc de Tetal 1 & 2.

              Ideea este ca principalele amenintari vin fie din aer (avioane & rachete), fie de sub apa (submarine) iar aceste corvete trebuie sa aiba autonomie sporita si capacitatea de a lupta fie singure, fie intr-un grup naval.

              In lupta ASW elicopterul este extrem de important si, dpmdv nu este suficient sa ai doar helipad, ai nevoie si de hangar.

              O nava este doar o platforma, dar trebuie sa fie o platforma suficient de mare si de modulabila ca sa fie multi-rol. Suntem prea saraci ca sa avem nave specializate pe fiecare palier in parte.

              SIGMA din link are propulsie CODOE (diesel or electric), este foarte silentioasa si poate desfasura si operatiuni de dragaj. Sonarul tractat poate fi adaugat la suita standard de senzori.

              http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-frigate-10514

              • Pai eu n-am luat-o pe off-topic. Era vorba de RBS15 Mk3, iar Visby are RBS Mk2.
                Dar nu e o problema sa divagam un pic de la subiect.
                In primul rand eu am vorbit de corvete, iar tu de Sigma 10514, care e o fregata usoara. Asa ca nu putem sa le comparam.
                De asemenea, nu pornesc de la ideea ca sunt prea sarac, pentru ca ar fi o pierdere de vreme. Nici nu ar mai avea sens sa discutam.
                Pornesc de la ce adversar am in fata si de ce am nevoie.
                Kilo: Visby si FREMM-ER (care are Thales Sea500 de mai multa vreme).
                Fregate rusesti: Ivar Huifeldt, pe care poti instala SM-6 in viitor.
                Bun ar fi si SAAB 340 MSA pentru supraveghere maritima.
                A26 ca forta de intimidare.
                Cate ? Nu stiu. Cate vom avea nevoie.
                Costuri ? Ar trebui sa face ceea ce au facut polonezii: un program pe termen lung, cu dezvoltarea in paralel a unei industrii proprii. Polonia e un exemplu tare bun.
                Nu sunt adeptul fregatelor usoare pentru ca ele sun potrivite pentru tari fara un adversar puternic, confruntate in general cu conflicte asimetrice.
                Nu sunt adeptul SH-urilor si nici al solutiilor de compromis. Decat asa, mai bine lipsa.
                Fac precizarea, pentru cei care citesc aceste randuri, ca nu sunt un specialist naval, scriu din pasiunea pentru nave militare, iar daca se considera ca am luat-o in balarii, nu trageti cu tunul 🙂

                • Damen produce si corvete de 73 m, 83 m sau 91 m lungime, plus fregate usoare de 105 m, plus LPD, plus alte tipuri de nave, doar sa vrei si sa ai bani…

                • Eu am luat-o off topic, nu tu… 🙂
                  Ce ti-am zis eu se muleaza pe actuala structura: 2 fregate/4 corvete/3 NPR/4 dragoare/1 submarin.
                  Ideea e ca si mie mi-ar placea o FREMM dar chiar nu cred ca avem nevoie de ea. O FREMM ar fi buna in varianta AAW care, ca si capabilitati merge mai mult spre distrugator decat spre fregata. Iar in rolul asta as prefera o Ivar Huitfeld, face cam acelasi lucru la jumatate de pret.
                  Ideea este ca ASW poti sa faci si cu fregate de 4000 de tone sau corvete de 2000 – 2500 de tone.
                  Gandul meu cu corveta grea/fregata usoara este tocmai in ideea ca avem un adversar puternic si atunci e bine sa trisezi putin si sa iei aceste corvete grele/fregate usoare in locul celor 4 Tetaluri. Aceste corvete grele/fregate usoare ar inlocui cele 4 Tetaluri, care la randul lor sunt corvete, nu cele doua fregate Type 22. Prin urmare ar fi o imbunatatire. 🙂
                  Clasificarile tind sa se schimbe si, in ultima vreme au aparut o gramada de hibrizi, gen FREMM, Absalon, Zumwalt, LCS sau noul program italian: http://www.naval-technology.com/news/newsitalian-navy-to-receive-seven-patrol-ships-from-fincantieri-consortium-4717394
                  Oricum, dupa cum am mai spus, prefer o nava care se poate apara singura impotriva rachetelor si are hangar si helipad.
                  Un alt exemplu de corveta de la Damen care pare sa indeplineasca dorintele mele 🙂 : http://products.damen.com/en/ranges/sigma-frigate-and-corvette/sigma-corvette-8313
                  Desi o prefer clar pe cea pe care am exemplificat-o in linkul din precedenta postare.
                  Specialist nu sunt nici eu, pasionat da. Prin urmare afirmatia cu balariile si cu tunul mi se aplica si mie 🙂

  2. Eu cand ziceam de Gripen, lumea zicea ca sunt diliu. dar, vedeti, Saab nu face doar avioane. Aceea era doar cireasa de pe tort….

  3. Oare cum am putea face o plangere colectiva la DNA (sau alte institutii competente ale justitiei) in care sa aducem acuzatii de inalta tradare unei mari parti din Statul Major General. La o adica am putea crea pe bune o miscare CADA a anilor 90.

  4. O plangere penala la DNA ar fi chiar cea mai buna idee, cat mai este d-na Laura Codruţa Kovesi la conducere. Dupa, nu se stie ce o mai fi.

  5. Eu stau si ma gandesc la 6 Sa’ar 72 inarmate fiecare cu cate 8 RBS 15 si un RAM .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *