Suedezii au prins curaj

Saab 37 Viggen, unul dintre cele mai frumoase avioane de lupta din toate timpurile

Si probabil ca au dreptate, daca ne uitam ca cele doua programe europene sunt macar intarziate daca nu in impas (FCASul franco-germano-spaniol). Desi initial suedezii pareau ca vor merge alaturi de britanici in programul “Tempest” – redenumit intre timp de parca ar fi detergent ; “Global Combat Air Programme” – in noiembrie anul trecut Stockholmul a confirmat ca nu mai este interesat.

Neimplicarea Suediei are la baza partea prea mica care i-ar fi revenit din dezvoltarea si mai apoi fabricarea viitorului Tempest/GCAP, directorul general SAAB, Micael Johansson, explicand – inca din august 2022, foarte transant cum ca: “Our involvement has not been as intense as we thought at first.”

De fapt Suedia nu doreste sa mai treaca prin experinta aproape nefasta prilejuita de privatizarea companiei Kockums – producatoare de submarine – cu germanii de la TKMS. Iar acestia au vrut sa-i traga in piept pe scadinavi si sa-i lase fara companie si fara posibilitatea ca Suedia – in mod suveran si autonom – sa-si dezvolte si sa-si construiasca propriile submarine. Atunci guvernul de la Stockholm a trimis politia sa-i dea afara pe nemti din companie.

Cu alte cuvinte, Suedia nu accepta un rol de partener-junior care ar costa-o pierderea capacitatii proprii de a dezvolta si construi avioane de lupta moderne. Si stim cu totii ca in cazul suedezilor miza este foarte mare, tara nordica fiind una dintre foarte putinele natiuni capabile sa dezvolte si sa construiasca avioane militare de lupta foarte performante.

Dar lucrurile evolueaza si FMV – o entitate guvernamentala care se ocupa de dezvoltarea sistemelor de armament suedeze – a contractat compania SAAB si pe cea britanica GKN Aerospace pentru a efectua studii conceptuale pentru dezvoltarea unui nou avion de lupta, putem noi concluziona ca ar fi vorba despre un aparat de generatia a VI-a, urmas a liniei Gripen.

Intr-un comunicat de presa, FMV explica:”The aim is to provide a basis for a decision on the future of combat aviation after 2040.” SAAB se va ocupa de: „conceptual studies of piloted and non-piloted solutions from a system-of-systems perspective.”

Iar suedezii sunt oameni seriosi si ar fi pacat, cred ei, ca o intrega linie de aeronave exceptionala sa dispara in neant: Sabb 29 Tunnan – 661 construite, Saab 32 Lansen – 450 fabricate, Saab 35 Draken – 644 unitati, Saab 37 Viggen – 329 fabricate si Saab 39 Gripen – 306 fabricate pana in 2020 si numaratoarea continua.

Intr-o alta declaratie, un director executiv al Saab spune cu nedisimlat naduf: „Saab is in a strong position and, having recently developed the Gripen E and GlobalEye, we have the cutting-edge technology and engineering know-how to advance the concept of the future fighter jet.”

Adica pot, nu trebuie sa depinda de altii, nu trebuie ca Suedia sa treaca printr-o etapa de dezindustrializare si nici sa arunce pe apa sambetei ce au reusit sa realizeze din 1945 pana acum. Cel mai probabil ca Suedia spera ca si Brazilia sa puna umarul, tara sud-americana fiind pana la urma direct interesata nu numai de dezvoltare tehnologica dar si de a-si asigura un urmas pentru Gripen E/F care abia acum intra in dotare.

Este insa foarte greu de crezut ca Suedia va reusi sa dezvolte, chiar si cu ajutorul Braziliei, un avion de generatia a VI-a, dar daca ne uitam la Gripen putem observa ca suedezii si-au dezvoltat avionul intr-o configuratie extrem de deschisa: motor american fabricat sub licenta, radar de unde o fi mai bun, sisteme de armament de la oricine etc. Iar acesta filozofie ar putea sa-i ajute in continuare, necazul insa ar putea veni de la motorul necesar viitoarei generatii de avioane de lupta pentru ca vedem ca rusii inca nu au un motor pentru Generatia a V-a (Suhoi 57), europenii inca bajbaie si doar americanii dezvolta deja motorul generatiei a VI si cel mai probabil ca nu vor fi prea dornici sa-l exporte, daramite sa-l ofere sub licenta.

Dar suedezii au aratat ca sunt oameni pusi pe treaba (tot repet acest lucru) si au reusit cu bani foarte putini (fata de alte programe similare Gripen) sa dezvolte un avion foarte bun.

GeorgeGMT

50 de comentarii:

  1. soldatul Sveik

    Pai daca turcii pot sa faca avioane VI generation, suedezii de ce nu ar putea ?!

    17
  2. Acum ca au intrat in NATO s-ar putea ca sa li se deschida usile spre tehnologii care pana mai ieri nu erau de vanzare la tarile neutre asa cum era Suedia cand a dezvoltat Gripen-ul. Deci eu zic ca daca exista fondurle alocate o sa existe si tehnologia si knowhow-ul aferent.
    Sa nu uitam ca ei sa gandesc la un monomotor – daca este posibil si aici piata este destul de rarefiata toti dezvolta generatia 5-a sau 5++ sau generatia a-6-a cu cu solutii bimotor.
    F 35-ul este monomotor de generatia a 5- a si in res sunt geneariile 4.5 F16V si Gripen E/F altii nu sunt fiindca francezii au renuntat la seria cea mai de succes la export Mirage in speta Mirage 2000 pe care l-ar fi putut duce lejer la paritate cu F 16 V daca ar fi ales acea cale.
    Mie imi pare de neconceput in comparatia cu ideile romanesti ca astia se apuca acum pentru orizontul de dupa 2040 sa inceapa studiile avansate. Bravo lor!

    23
    • Suedia nu produce nici Gripen pe cont propriu 100%. Motorul Volvo Aero RM12 care este un GE F404 ușor modificat, produs sub licență, de Volvo, afe 65% din componente produse in SUA de GE și asamblate de Volvo in Suedia. Chiar daca s-au făcut niște îmbunătățiri la Volvo Aero RM12 care îl fac mai fiabil, cu mentenanță mai ușoară și mai ieftina decât originalul GE F404, tot depinde de acele componente produse in SUA. Nu zic că cei de la SAAB sunt o companie slabă, dar în Suedia nu există nici o companie capabilă să producă motoare, nici pentru generația a IV-a, ce sa mai vorbim de a VI-a. Singura țară din UE care produce motoare de generația a IV-a, independent de alte țări, este Franța prin Safran. Iar cel mai avansat producător de motoare turbofan din Europa este Rolls Royce din UK (aia care au ieșit din UE și de care ziceam noi că vor plânge după UE). Rolls Royce este și singurul producător de astfel de motoare, la nivel mondial, care se bate de la egal la egal cu P&W și GE din SUA și chiar reușește să-i depășească din când în când.
      Singura țară europeană care poate să aspire la producerea unui avion de generația a VI-a, independent de alte țări, rămâne Marea Britanie. Restul sunt departe. Cam la 20, poate chiar 30 de ani in spate.

      13
      • Saab colaboreaza cu boeing la un avion de antrenament
        In schimb suedia a retras avionul de scoala saab si trimite pilotii in italia pe leonardo

      • Poate vreti sa spuneti Franta nu Marea Britanie . Marea Britanie nu a mai produs avioane singura cam de la Lighting 2 iar ce au produs in cooperare ( Eurofighter ) a fost prea scump si nu cu performantele asteptate ! Franta produce si exporta Rafale cum nici nu au visat iar singurele probleme pentru a produce un inlocuitor sunt vointa politica, banii si necesitatea ( avioanele peste generatia 4.5 nu se prea justifica la tarile UE daca vezi slaba comportare a aviatiei ruse, iar China nu cred ca are inca avioane de gen 5 la nivelul SUA nici numeric nici calitativ ). De altfel si SUA tot avioane 4.5 se bazeaza.

        7
      • @Reader

        Io nu i-aș da la o parte pe francezi așa ușor..

        4
    • S-ar putea ca Suedezii sa aiba surprize cu tehnologiile deschise ca au intrat in NATO ! Pana acum statele NATO ofereau tehnologie Suediei pentru a tine acesta tara neutra in stera lor de influenta, si au acceptat sa produca avioane suedezii. Acum ca sunt in NATO tarile producatoare de avioane ( tancuri etc ) or sa doreasca sa ia tot armanentul de la ei. Romania cata tehnologie a primit de cand a intrat in NATO sa produca aici tancuri, avioane, rachete , ( macar sa modernizeze ce produceam candva ) sau macar un amarat de glont pentru tunul de F 16 ? Asa ca mai usor cu primitul tehnologiei si cu licentele din pacate.

      2
      • ce ai fumat? ce tehnologie vrei sa produci si cu ce bani,ai toate tehnologiile foarte inalte la dispozitie dar fiecare costa in achizitie licente si investitii in productie,de unde bani sa faci asa ceva cand cel mai finantat minister este cel al ajutoarelor sociale iar fara comenzi nici o companie privata din Romania nu isi permite sa investeasca in asa ceva deci,ce ai fumat

        11
  3. Asta a fost tare!! Viggen unul dintre cele mai frumoase avioane 😂😂. Daca „buturuga” aia e avion frumos, de Raptor, Rafale, SuperViespea sau Felon(nu am putut sa ma abtin) ce sa mai zicem?? Cel putin rusoaica(parerea mea) este belea. Ca design, performantele le asteptam. Da, Viggen a fost un avion inovator, cu aripa dublu delta si ampenajele canard si sistemul de inversare a tractiunii la aterizare, bun la toate, dar frumos nu prea. Gripen e Miss Universe pe langa el.

    20
    • Frumusetea sta in ochii privitorului…

      32
    • Mesie gargamel, îți apreciez umorul și faptul ca vii cu info detaliate, în special de pe wiki😊
      Dar pe bune, ești un grinch al site-ului.😕 Nimic nu te bucură dacă nu vine din uzinele mikoian sau sukhoi.
      Saab Viggen chiar a fost superb și performant pe deasupra. Peste Mirage 2000.
      Revenind pe Terra, am avut un Saab 93 turbo. Nimic din problemele fratelui Opel legate de electronica, rugina sau turbolag. Suedezii sunt ingineri serioși, nu uita cine a creat otelurile de calitate sau finanțează și acum premiile Nobel.
      Te salut cu amiciție!🙂

      28
      • Nu am spus ca „buturuga” nu a fost performanta. Chiar a fost mult peste avioane ale unor constructori de top. Dar ca aspect a lasat de dorit. Oricum, sa incerc sa ii explic unuia care a dat banii pe un Saab 9-3 ce este frumos mi se pare timp pierdut🤣🤣. O masina de calitate nu este intotdeauna si una frumoasă. De ex G Class.

        8
      • Asta cu peste Mirage 2000 sunt tare curios de unde ai scos-o…

        4
      • Compari prune cu banane prietene. Nu are nici o relevanță. Și Ferrari este o mașină superbă și foarte performantă, dar Ferrari nu va produce avioane de ultimă generație nici peste 100 de ani.
        Iar Miraj 2000… îți dau dreptate. Este o praștie de avion. In războiul Iran-Irak, irakienii au pierdut in jur de 80 de miraj-uri pentru fiecare F14 Iranian doborât. Cam atât de performante sunt. Dar nici Gripen nu este departe. Ambele sunt avioane multirol, că și F16 și nu prea au șanse în fața unor modele de superioritate aeriană (Eurofighter, Su35, F15 ca să nu mai vorbim de F22 care este „atât de prost” că americanii nu l-au dat nici măcar Israelului de teama că cineva le va fura tehnologia, in schimb au fost foarte dornici să împărtășească „extraordinarul” F35 cu orice membru NATO, dacă înțelegi sarcasmul)

        9
        • Irakul nu a operat niciodată Mirage 2000. Poate F1…

          8
        • Gripen e facut sa friga sukhoaie
          Cu aesa si meteor si networking, pot colabora la dirijarea rachetelor
          Basca ca decoleaza si de pe soseaua din strehaia

          14
          • Majoritatea avioanelor decoleaza/aterizeaza pe autostrazi, mai putin F16 probabil care are un tren de aterizare imposibil. Avantajul Gripen(si chiar inculpatul Viggen) este posibilitatea pregatirii misiunilor si a lucrarilor de mentenanta basic, la locul „crimei” in cele 4 bunkere pitite prin padure si legate de autostrada cu „bretele”. O echipa relativ redusa de militari in termen si subofiteri rezolva aproape tot.

            5
        • Irakienii n-au avut in viata lor Mirage 2000 ci Mirage F1 Si n-au avut atat de multe ca sa piarda cate 80 pt fiecare F14 iranian doborat.Cat despre sansele unui F16 in fata unui Su vezi meciurile Pakistan-India, unde erau F16 -urile Paki si unde erau Su30 indiene.Asta vine dupa ce prin 2004 sau 2005 la Coppa India se umflau indienii in pene cu nu stiu ce scoruri ale Su30 in fata unor F16 americane de la baza Kadena.

          14
  4. Oare nu ar putea să se asocieze cu noi? Le facem huse pentru scaunul pilotului din blană de miel, covorașe țesute manual, chiar și ștergătoare de parbriz cu cristale swarowski și pâlnii de alimentare din aluminiu…

    31
  5. În context:

    ,,SUA testează avioane pilotate de inteligeța artificială, iar secretarul forțelor aeriene va fi pasager,,
    Viorica Marin
    1
    live
    Publicat:
    11.04.2024 16:15 – ziarul Adevarul.

    Pe principul ăsta, poate pot fi reamenajate MiG -urile noastre, care și așastau degeaba. Poate ar deveni astfel un fel de drone specializate pe diverse domenii. Ce ziceți ?

    5
  6. Sunt de laudat din multe puncte de vedere Suedezii dar avion gen VI nu o sa poata face.

    E discutabil cel putin daca Gripen e comparabil cu Eurofigher sau Rafale, vorbim de gen 4,5. Daca vor sa aiba cel mai cel, ori se asociaza, ori o sa cumpere gata facut. Industria lor nu mai poate concura cu ce se intampla in materie de avioane de cel putin 20 de ani.

    Acum ca sunt in NATO conteaza mai putin oricum. O sa aiba F35 aliate pe teritoriu daca e nevoie cum o sa aiba si gen VI.

    2
  7. Iuliu Winkler – europarlamentar UDMR a declarat intr-o postare cu 539 aprecieri ca ‘ MEPs voted on amended EC proposal on trade measures for Ukraine with 347+/117-/99 abs, referred it back to @EP_Trade for negotiations with the Council.

    MEPs backed the proposal on measures for Moldova with 459+/65-/57 abs.

    Press release ‘. Intra pe noul meu blog de analiza a alegerilor europarlamentare https://europarlamentare2024.wordpress.com/ pentru a urmari analiza completa a alegerilor europarlamentare de anul acesta

    1
  8. Contează că fac. Noi ce facem?

    3
  9. Vasile Băcăuanul

    La noi, la butoane stau mereu urmașii colaboraționiștilor veniți în 1944 cu diviziile Horia,Closca și Crișan și Tudor Vladimirescu care au preluat frâiele și le-au lăsat moștenire. Ei se aleg intre ei, se protejează și ajută. De ce sunt numai periculos de nepricepuți, asta e condiția Moscovei, pe care ei o ascultă orbește. De aia nu industrie, nu suburi, nu corvete, nu pulberi,….

    4
  10. Dacă koenigsegg ….. face cele mai tari hipercaruri….. din lume….. peste bugatti veyron…… ar putea face…. și avioane …. multirol….. performante…. ca au tradiție….. și s8nt serioși…. și ambițioși…..

  11. Cu prea cred ca suedezii au ales bine pe englezi, acestia deja surubaresc la Tempest-ul ala cam de mult, nu cred ca se vor mai baga la alt avion…
    Partea de motoare e delicata, daca nu il ai, macar ca proiect, nu te apuci de proiectat un avion si apoi sa vezi ce motor s-o potrivi.
    Trebuie investiti multi bani in R&D… deci de unde vor gasi suedezii bani, nu stiu.
    Deocamdata e doar la stadiu de intentie ..
    SI arhitectura „open-source”, pe bani, pare sa se potriveasca bine la ce produc suedezii.
    Au loc de dezvoltare, dar nu cred ca de gen6 direct, ci mai degraba de 5 – 5+ – asta daca gasesc banii necesari pentru research.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *