T72 si P-125 in sfarsit pentru public! (partea a II-a)

Primele fotografii cu interiorul tancului romanesc P-125!

mem4y2s

 

In sfarsit putem prezenta secretul cel mai secret
IN PREMIERA ABSOLUTA: sistemul de conducere a focului si al tancului, sistemul de ochire,de incarcare al tunului, etc si amd!!!

Piesele sunt PERFECT functionale, personalul de la UMB unde au fost stocate muncind voluntar pentru a le aduce in aceasta stare.
Multe felicitari domnilor!

Astazi restauratorii au analizat interiorul celor doua piese pentru a trece la lucru si in aceasta parte.
Cu aceasta ocazie avem acces la -poate-cele mai interesante si asteptate fotografii cu P-125: acelea de interior.
Ei bine, cu aceasta ocazie mi s-a confirmat si ceea ce era o enigma maxima, controversa totala, informatie devenita mit:MOTORUL !!!!
Nu am cum sa vi-l arat acuma, dar va povestesc mai jos, printre fotografiile cu interiorul.

La capitolul motor povestile au fost foarte exotice de-a lungul timpului, culminand si statutand cu ideea ca planurile sale au fost „furate” cu valiza diplomatica din Vest, fiind de fapt inspirat de motorul de „Leopard !”…
Ei bine, nu doar ca cei care nu au habar pot fabula asa ceva, dar efectiv acesta nu are nici o legatura cu „Leo”!

Si dupa cum va spuneam, eu fiind foarte interesat de conceptia acestuia si avand informatii de la oameni abilitati care chiar s-au ocupat de proiect si cunoscand si activitatea fabricii „Malaxa/UMB/23August/Faur” de-a lungul istoriei, stiind despre licentele motoarelor „Maybach” (ulterior preluata aceasta firma de catre”MTU”) cumparate in anii 60-70 legal…cunoscand si motoarele in sine, folosite la locomotivele fabricate la „23 August” ori pe navele romanesti sau…statice pentru diverse aplicatii industriale, am inceput sa fac legatura…

Si da, a fost dezvoltat dintr-un astfel de motor , dar modificat radical, de catre INMT (Institutul National pentru Motoare Termice).
Detalii constructive o sa va dau altadata, este important pentru cei care duc mai departe povesti aiuristice sa inteleaga faptul ca intradevar Romania a avut si are oameni de mare valoare, care cu resurse putine si multa inteligenta a realizat ceea ce multora li se pare imposibil atunci ca si acum.

Si o dovada extraordinara este intregul tanc P-125 care vazandu-l dovedeste cat se poate de clar ca si mitul ca ar fi fost copiat dupa T72 Ural este o poveste de adormit copii!
Nu oameni buni…ESTE DIFERIT! Altfel gandit si realizat…Ca este inspirat la turela-repet:inspirat!- si…sistemul de incarcare automata copiat…restul este alta mancare de peste.

Vom discuta mai mult despre aceste aspecte in partea a treia ,acum va rog sa vedeti fotografiile si sa le dati click pentru marire.
Specific: interiorul se va restaura curand, asa ca nu luati in tragic fotografiile.Arata mai bine decat la T72 care are un istoric al indelungatei folosiri in spate.

Sursa (si restul de fotografii) : Suntem Romania

 

60 de comentarii:

  1. Interiorul, nu arată atât de oribil… mai oribil mi se pare la T-72…

  2. „Romania a avut si are oameni de mare valoare, care cu resurse putine si multa inteligenta a realizat ceea ce multora li se pare imposibil atunci ca si acum”

    Poate cel mai important mesaj din articol!

  3. Nu e o clona dar in mod clar e inspirat din modelul rusesc.

  4. Oare mai are rost sa dezvolti P125 in conditiile in care exista T-90 sau Armata ?

    • Vezi ca Armata ta pana una alta este la acelasi nivel cu p125 adica in stadiul de prototip si dupa cum vorbesc tovarasii tai din partidul comunist Armata poate peste 15-20 ani sa iasa pe cimpul de lupta , asa ca abtinete sa lauzi ceva care nu exista

      • T-14 nu e in stadiu de prototip, ci de LRIP. Din cauza sanctiunilor nu poate intra in productia de serie, pana rusii obtin ce le lipseste.

    • Normal ca arerost.
      Pentru ca proiectul P-125bis nu va fi dezvoltat la nivelul anilor 1989

      Proiectul poate beneficia de inovatii si schimbari de exemplu:
      – poate avea motor de 1200-1300hp
      – tun automat de 120mm
      – calculator balistic modern si sisteme de ochire pe timp de noapte.

      Chiar si la blindaj putem folosi blindaj imbunatatit
      Dar ramane desig-nul adica carcasa, puntile suspensia

      • De design îți faci tu grijă tocmai??? Păi n-ai văzut ce a făcut puștiul ăla din Brașov din Dacia 1300?? Sau era un altul cu Dacia Duster Concept…

  5. Daca am fost in stare sa facem singuri un motor de 900cp pt tanc pe tehnologie vest jos palaria, nu cred ca era imposibil sa-l urcam peste 1000-1200cp.

  6. Exista proiectul pentru motorul de peste 1000CP, atata doar ca pe motiv de ’89 nu s-a mai realizat. Proiect finalizat, sa fim intelesi.
    Tankul asta este o scula exceptionala, unica in tot blocul comunist, inca o dovada a politicii diferite, independente duse de Romania in acele vremuri, cred ca ar fi fost capabil sa lupte fara probleme cu tankurile rusesti, chiar daca era inspirat din ele.
    Revitalizarea acestui proiect este putin probabila, asta nu inseamna ca nu se poate invata din ceea ce s-a facut. Conceptul a fost bun, oamenii aia erau creme de la creme.
    Acum nu mai avem embargouri, totul ar putea fi achizitionat fara nici o problema de la partenerii vestici, bani ar fi daca s-ar dori. Singura problema sunt generalii de carton si politicienii de kkt.

    • scuze la design este mult in rma P-125. da o fi fost ok la nivelul anilor 80. dar designul lui per total este demodat. poate ce are in interior este ok dar ma indoiesc ca ar fi ok pt ce este acum pe piatza. P/TR-125 este un punct de plecare si pe care s-a experimentat shi prins experientza, pt un nou tanc romanesc modern shi competitiv.

    • PRIETENE, nu poti sa crezi cat de bine ai spus! O sa aduc in celelalte articole dovezi

      • scuze daca te-am deranjat, sper sa nu, dar eu am intrebat la prima parte a articolului daca se poate incepe productzia de serie a lui P/TR-125 dar George GMT mi-a explicat ca asa ceva nu se mai poate. deci ce ar fi de facut? clar P/TR-125 ii este superior din multe puncte de vedere lui T-72 shi poate shi lui T-80 dar depinde de mai multzi factori pt a avea un tanc in Armata romana ca P/TR-125 sau mai modern shi mai bun produs in Romania.

  7. Nu are rost sa reluom proiectul lui P 125/TR 125, insa are rost sa fabricam un tanc nou romanesc, plecans fie si de la sasiul lui TR 125, asa cum s-a spus de catre directorul UMB. Operam T 55 si TR 85 Clasic in imensa majoritate a RoArmy. Cu siguranta iese ceva bun, echivalentul LEO2A7…peste SH-urile de import planse si visate de unii pe aici. In modul asta relansezi industria si cercetarea de profil, desvolti economia si renunti la exportat profit si importat saracie si somaj, dar cel mai important, iti asiguri spatele pe timp de razboi. Doamne fereste de asa ceva, insa mai bine sa te prinda pregatit decat cu izmenele in vine, asa cum ne-a prins mai mereu pe noi, romanii! Nu cine a dorit industrie de aparare in Romania a gresit, ci aceia care o vor distrusa! 🙂 In acest moment suntem fix in situatia de dinaintea WW2. Numai contextul pare putin mai favorabil noua, insa paradigma se poate schimba in 5 minute, nu mai mult! 🙂

  8. Off topic. A aparut o noua revista de profil, Razboi ( primul nr ,nov-dec, e deja la chioscuri) iar pe 13 nov acelasi editor va scoate si primul numar al revistei Al doilea razboi mondial.

  9. Absolut superb.Multumesc pt poze si articol.

  10. ENZO ,unde ai citit de proiectul motorului de tanc romanesc,de peste 1000cp.CE surse ai.

  11. Dacia vrea sa dezvolte programul Duster Army,incat sa realizeze un model adecvat cerintelor operationale,ale potentialilor beneficiari din Sistemul National de Securitate si industria de aparare,potrivit ministerului economiei.Presedintele automobile Dacia Nicolas Maure s-a intalnit cu ministrul economiei,caruia i-a prezentat programul de dezvoltare a Duster Army.

  12. Un articol foarte interesant, multumim!

  13. din poze si mai ales din alea aalturi de t72 …pare a aduce maiii mult cu chinezescul decat cu t 72
    as spune ca totusi spusele celor de la umb cum ca ar putea dezvolta ceva pe baza lui nu sunt chiar spusele unor amatori
    comparativ cu tr 85 asta e chiar un mbt adevarat
    elimina multe puncte vulnerabile comparativ cu tr-ul in protectia partii frontale …turela pare destul de bine conceputa
    nu ar fi ceva exagerat in a crede ca daca exista inca baza industriala ptr multe subansamble poti scoate o versiune „actualizata” la nivelul electronicii si echipamentelor compatibile nato ,inclusiv tunul si ar fi o baza mult mai buna decat upgradarea tr-ului 85
    si nu cred ca ar iesi ceva exagerat ca si pret si comparabil cu ce exista in momentul de fata

  14. Un amic francez, specialist în blindate càruia i-am aràtat pozele articolului lui Nemo, îmi spune cà:

    Prima lui impresie ar fi un T-72M cu un galet si un metru în plus pentru a adàposti un motor mai puternic.

    Ar fi identificat filtrul de aer perfect identic cu cel al motorului Leopard-ului.

    Multimesc Nemo pentru acest articol.

    • BRE!
      Am ramas shocat cat de TOTAL diferit este fatza de 72!
      ESTE ultra destept!
      maine voi continua povestea!

      • Nemo, eu nu mà pricep la tancuri. Respectivul este o somitate.
        Mi-a dat amànunte, deci numai dupà poze si din ceea ce mai stie, mi-a spus cà pentru el este o retro-inginerie, în afarà de motor:

        Tunul A555 este o versiune sub licentà a tunului sovietic 2A46M. Caruselul de încàrcare este din seria AZ sovieticà al lui T-72.
        Cât despre echipamente, mi-a sous cà sunt cele de pe T-72M (vizor operator turelà TPD-K1 si vizorul de noapte TPN-1-49-23 cu farul infrarosul L2AG „Luna”).

        Mi-a mai sous cà dupà informatiile pe care le avea, românii prevàzuserà o centralà de tir proprie, un détecter de alertà laser cuplat la lansatoarele de fumigène, si un blindaj modular.
        Însà toate acestea nu sunt prezente în fotografii si persistà sà affirme cà în afarà de lungime si galetul suplimentar (plus motorul) pentru el este o retro-inginerie al lui T-72M (insistând pe M).

        Acuma nu da cu parul, nu fac decât sà transmit ceea ce am aflat de la un om a càrui meserie este tancul, eu sunt departe de a fi competent în domeniu.

        1
        • 1-este mai lat
          2-este mai inalt
          3-este mai lung
          4-are detectorii de iluminare laser montati
          5-sistemul de ochire difera total-
          6-da,refl infra si luminile sunt licenta sovietica, le fabricam noi
          7-senilele sunt ultraperformante si moderne si pentru azi
          9-transmisia este total diferita
          10-turela este mai inalta si cu unghiuri diferite in zona superioara
          11-etc,am zis prea multe, le veti gasi in celelalte articole.
          O fi o somitate, dar trebuia sa aiba rabdare sa mai vada si alte foto.

          • Pài dacà mà uit pe datele lui Marius, în privinta dimensiunilor, numai lungimea diferà, celelalte dimensiuni sunt între 1 si 3 cm diferentà. Astept cu neràbdare celelalte amànunte pe care o sà le comunici.

        • din pozele unde apare alaturi de t 72 exceptand unghiul din care sunt „luate” pozele se vede ca dimensional e total diferit
          a doua e ca blindajul cutiei blindate ,cel frontal e la unghiuri diferite
          cel al turelei aparte de ca dimensional difera ,difera si unghiurile si modul de amplasare pe sectorul frontal
          daca tr-ul 85 au reusit sa-l transforme la standardul m1 de la tr 125 cred ca s-ar ajunge la ceva mult superior

          • Da aceleasi impresii le am si eu. Avand ca pornire proiectul 125 ar putea realiza un tanc mai mult decat decent pentru nevoile actuale. Conteaza si vointa guvernantilor de a sustine un proiect de anvergura asta

          • Da, cam asa e.
            Gabaritul, sau sa-i zicem proiectia pe sol a platformei se apropie de Abrams, blindajul fiind ceva mai subtire, sasiul putin mai scund (dar mai inalt decat la T-72) si turela mai mica, de unde diferenta semnificativa de masa (48t vs 62-65t) si de profil.
            Reiau aici comparatia de dimensiuni/sasiuri:

            TR-125
            Greutate 48 tone
            Lungime 7,9 m
            Lățime 3,6 m
            Înălțime 2,2 m

            T-72:
            Greutate 41,5 tone
            Lungime 9,53 m (inclusiv țeava)
            6.95 m (șasiu)
            Lățime 3,59 m
            Înălțime 2,23 m

            si… Abrams:
            Lungime 9,77 m (incl. țeava)
            7,93 m (șasiu)
            Lățime 3,66 m
            Înălțime 2,44 m

            • Marius, sunt aiurea cotele tale!!!
              ESTE MAI INALT!
              SI MAI LAT!

            • blindajul in partea frontala pare mult mai bine „alcatuit” comparativ cu tr 85
              aparatura de ochire nu „strapunge” blindajul ,singurul pct neprotejat pare in zona incastrarii tunului
              daca ar fi sa luam comparativ tr 85 si modificarile necesare ptr a-l aduce la standardul m1 ,tr-ul 125 adus la un standard actual cred ca ar necesita mult mai putine modificari,in special pe partea aparaturii
              daca ar avea un tun de 120 mm si un powerpack comun cu leopardul ar fi si mai usor pe partea cu logistica

              • Pt. ce îți trebuie 1500 CP la o greutate de @50 t??? Tu vrei tanc care poate prinde 100km/h??? 😀 Plus volumul motorului ar ocupa mult din spațiul disponibil din tanc… ar rămâne puțin loc pt. provizii/combustibil/muniție… 1100-1200CP e mai muuuult decît de-ajuns pt. 50t…

                • una e ca nu puterea motorului determina viteza maxima ci e putin mai mult
                  o putere mai mare e oricand binevenita si daca e si dublata de o masa finala mai mica ..cu atat mai bine
                  cine ti-a spus ca exista vreo corelatie directa intre puterea maxima obtinuta si volumul ocupat de agregat???
                  cum o sa obtii un tanc cu aceeasi greutate montand alte agregate????
                  platforma de tr 125 pare mai mare ,mai echilibrata decat cea de la tr 85 si din acest motiv ar avea „rezerve” mai mari in privinta dispunerii greutatii , a masei utile , chestii din astea ce ar permite o dispunere mai flexibila la urma urmei a blindajului ,etc ,fara sa afecteze de vreo forma determiinanta manevrabilitatea …si ce deriva de aici stabilitatea pe timpul tragerii etc
                  in plus e conceput din start ptr a „accepta” un tun mai mare deci ar accepta fara modificari majore unul de 120 ..cel putin cu modificari ,banuiesc mai mici decat ar necesita tr-ul 85
                  turela pare pe general mai simplu alcatuita cu dispunerea elementelor de ochire etc ,mai simplu dispuse
                  la fel dispunerea de blindaj add-on banuiesc ca ar fi mai bine „inghitita”
                  una e ca avand deja ceva functional construit eviti o gramada de etape in a fece ceva de la zero…deci economisesti bani ,daca inca exista posibilitatile pe orizontala de a face multe subansamble
                  tunul oricum si parte din echipamentul electronic ..plus un agregat energetic ar determina parte principala din pretul unui tanc ..dar la posibilitatile de inzestrare de ordinul a 200 tancuri ar fi o solutie destul de logica fara a gandi la posibilitati de exporturi care ar fi determinate de implicarea vreunuia mai mare care are posibilitatile si interesul sa te impinga in fata pe anumite piete …piete pe care politica noastra externa nu le poate influenta
                  dar la un pret comparativ poti lega un constructor de altul mai mare in acelasi timp ce introduci in dotare un produs comparativ ,un real mbt si cu subansambluri comune cu altii mai liniari si predictibili
                  ar fi interesant de stiut sau vazut detalii cu zona autoloaderului si dispunerea munitiei ..si daca oameni implicati pot sa-si dea cu parerea daca ar fi posibila introducerea inca a unui membru in echipaj in acelasi timp cu dispunerea munitiei pe modelul tancurilor vestice
                  spatiu mai mult decat in t 72 pare sa fie
                  la fel blindajul pare sa fie superior

                  • N-are rost să instalezi un agregat de 1500CP pe un tanc de 50t doar, consumul e prea mare, iar îmbunătățirea performanțelor pe care le-ai enumerat tu, sunt marginale(d.p.d.v. economic nu se justifică), adică fără impact substanțial, în comparație cu un motor de doar 1100 CP… iar un agregat de 1500 CP, e automat mai voluminos decât unul de 1100-1200… gândește-te numai la transmisie, cutie de viteze, mărimea filtrelor, cada de ulei de motor, lichizi de răcire, pompe, alte sub-ansamble, etc, etc… în al doilea rând, ai nevoie și de un rezervor intern mai mare, căci doar motorul consumă mai mult… gândește-te cât spațiu ocupă toate acestea… dacă vorbeai de un tanc de 60t, era altă treabă…

  15. La nivelul actual P 125 este depășit, dar dovedește că Ceaușescu deși numai cu 4 clase ale lui a înțeles ceea ce liderii de azi tobă de carte nu pricep și anume că nu poți avea o armată decentă fără o economie, o industrie. România trebuie să se reindustrializeze cât de cât cu orice preț. În 1989 România a primit un cap în gură și picioare în față, fiind împinsă înapoi cu 50 de ani. Dacă mergem tot așa în curând nu o să mai avem voie să producem nici măcar hârtie igienică. Trădătorii de țară cățărați sus au grijă să nu mai producem nimic. Pe ei nu îi interesează țara, ei sunt interesați doar să facă bani oricum. Care Românie ? Țara lor este țara unde pot face bani, România sau alta, nu contează. Ei au locuri de refugiu pregătite în străinătate, dar nu putem fugi toți. Vitejia Armatei Române este legendară, dar ea nu poate compensa inferioritatea tehnică. Ne bazăm exclusiv pe americani, dar dacă interesul lor la un moment dat va fi să ne vândă, o vor face-o fără nici un fel de probleme. Orice tanc am avea nu putem rezista Rusiei, nu avem cum, dar ar trebui să facem ceva măcar să putem face față ungurilor, sârbilor, bulgarilor care tot cântă Transilvania, Banatul, Dobrogea. Dacă am putea produce măcar TR 85 ar fi ceva, dar probabil capacitățile industriale au fost distruse iar tehnicienii izgoniți. Să te duci la război înarmat doar cu AKM din anii 1960 toamna nu prea sună bine, un tanc e totuși un tanc oricum.

    • acelasi geniu din carpati care a tait electronicile de pe tancuri ca e nefolositoare si complica viata tanchistului.probabil si lumina din apartamente il deranja…

      • si apa calda sau alimetele de baza,sau produsele de igiena intima sau de uz general.noi ca sobolanii si ei ca boerii pe care ii injurau in mod public si festiv in plenarele partidului pe care unii de pe aici inca il plang.

  16. Avem la muzeu un tanc mult mai performant ca tr85m1 :)) , tr125 este si acum luat de la muzeu mult mai bun si mai capabil fata de ce avem acum in dotare , se poate produce si acum acest tanc numai ca nu se vrea , cu mici modificari avem un produs care poate tine pasul fara probleme cu actualele tancuri , inca mai sunt la putere coruptia spaga si mita , sa speram ca vor muri si Romania va redeveni o tara normala care functioneaza normal cu o industrie care sa poata face fata viitorului , in rest cred ca suntem singura tara din lume care are la muzeu un tanc mult mai bun fata de dotarea armatei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *