Trei oferte

ASCOD ceva mai mult decat un simplu MLI

In Cehia se apropie momentul in care se va hotari care va fi viitoarea masina de lupta a infanteriei, inlocuitoare a sovieticei BMP 2.

Armata ceha doreste sa achizitioneze 210 MLI-uri in sapte versiuni si este dispusa sa plateasca pentru acestea 2,2 miliarde de dolari dar este posibil ca suma necesara sa fie un pic mai mare.

Initial au fost patru oferte: General Dynamics cu “ASCOD”, BAE Systems cu CV 90, Rheinmetall cu “Lynx” si PSM Projekt System & Management GmbH (o asociere intre Rheinmetall si Krauss-Maffei Wegmann) cu “Puma.”

Doar ca ministrul ceh al apararii a anuntat ca a primit doar trei oferte, Puma fiind retrasa sub motivul ca modificarile vehiculului necesare pentru a intruni cerintele Cehiei sunt prea scumpe.

Dotarea standard a MLI-ului pe care cehii si-l doresc va cuprinde in mod obligatoriu o turela cu tun de calibrul 30mm, iar vehiculul trebuie sa poata ambarca 11 militari echipati de lupta (3 echipaj +8 infanteristi in vehicul de tip MLI cu turela calibrul 30mm). De retinut ca CV9030CZ poate ambarca grupa de 7 militari, 8 fiind posibil cu sacrificarea unei parti din rezerva de munitie.Puma putea transporta un desant de doar 6 iar Lynx-ul poate duce 6 in varianta scurta KF-31 respectiv 8 in cea alungita KF-41.

Cele sapte versiuni care sunt avute in vedere sunt: vehicul de lupta, vehicul tehnic dotat cu macara, de comanda si control, de observatie pentru artilerie, pentru recunoastere, transport raniti, de reparatii si intretinere.

De remarcat ca cehii doresc si ei o grupa de infanterie de 11 oameni, spre deosebire de noi care ne multumim pe Piranha cu 7+3 (grupa de 8 in versiunea APC). Americanii cer chiar 12-13 militari per vehicul (MLI sau ACV-ul celor de la USMC) de unde pricepem noi ca o grupa de infanterie mai solida, cu o mai mare putere de foc, este mai de dorit decat o grupa mai pipernicita.

CV 90 MLI

Plus ca poti transporta un numar semnificativ mai mare de militari in linia frontului cu acelasi numar de vehicule. 10 ACV-uri (Iveco SuperAV) pot duce la lupta pana la 130 de militari, 13 per masina de lupta, Pirahna 5 neaosa ar putea sa transporte doar 70 de militari, adica 7 soldati per masina, iar aceasta diferenta chiar conteaza…

PS Ciudat cum Puma MLI nu mai este promovata la export de catre Rheinmetall odata ce si-au dezvoltat propria lor MLI – Lynx, dar in acelasi timp stim ca Puma este si foarte scumpa, sare de 11 milioane de euro per masina.

Cu toate acestea, armata germana si-a modernizat Marder-ul si pare foarte multumita de Puma, iar armata germana este cine este, stie sa faca blindate si sa le exploateze.

In Statele Unite Puma n-a avut succes pe motiv ca poate sa transporta doar 11 militari, americanii doreau macar 12, in Australia Puma a fost retrasa de consortiul care o produce – PSM, pe motiv ca australienii doreau in mod expres o turela cu echipaj. De mirare cum PSM nu a putut sa ofere o alternativa. In Cehia am vazut deja motivul si una peste alta pare sa IFV Puma este trasa pe dreapta la export in favoarea Lynxului, dar o intrebare totusi rasare: sunt nemtii cei mai slabi de minte dintre cei care opereaza MLI-uri si s-au pacalit cu Puma, sau Puma pur si simplu nu mai este de vanzare la export? Poate ca Lynxul se dovedeste superior Pumei si cu asta basta?

De adus aminte ca Romania, in mod serios sau mai putin serios, a dorit sa cumpere 173 de MLI Puma, tranzactie care a cazut inainte ca achizitia sa fie luata in considerare la nivel oficial. In rest MLI Puma au doar germanii, 345 de bucati.

PS De observat ca Cehia, o tara mica dpdv al teritoriului si relativ muntoasa, doreste sa achizitioneze un numar similar de MLI-uri cu Ungaria, o tara ceva mai mare si eminamente de campie.

GeorgeGMT

 

 

Articole pe aceeasi tema:

Da grupa, cat e grupa?

Mli-ul israelian Carmel si competitie la cehi

 

24 de comentarii:

  1. Ascod sau Lynx, si mie numarul mi-a sarit in ochi… Au destui soldati pentru atatea masini? Lasand gluma, cum de reusim iarasi sa fim unici, fara IFV pe senile? Si in numar mic?

    4
  2. Interesant, Cehia chiar are industria care poate executa un MLI capabil. Ciudat ce socoteli si-au facut.
    Oare din grupa de 10, MStM din Ro la ce a renuntat: la pm, la AG, la lunetist ? Nu-mi inchipui ca au impartit grupa in doua MLI-uri ?!

    6
    • la noi, pe MLI-84M, grupa e de 8 militari + 3 membri ai echipajului.
      La BVP2 ceh e e dat doar 7 militari. Cehii nu doar au dorit sa isi conserve structura existenta a grupei ci sa o creasca putin.

      De retinut si asta:
      https://www.czdefence.com/article/what-is-the-future-of-bvp-2-fighting-vehicles-in-the-caf
      „Ability of BVP-2 to go through a hard terrain is highly evaluated. From the CAF´s point of view low weight and capability to swim are another advantages. These are the factors that are not deemed to be important these days. However, they should not be ignored as in the Czech Republic still hasn´t been built road infrastructure and most of the bridges do not allow deployment of modern IFVs.”

      5
  3. Comparam mere cu pere. ACV ul este un caz aparte conceput ptr o ramura aparte a us army. Adica marines. Aia au avut in dotare mereu vehicule de desant de mare capacitate. AAV ul avea initial capacitatea de a duce 26 de marines daca nu ma insel. In schimb bradley ul fortelor terestre duce doar 6(7 in cazul m2a3). In plus capacitatea difera si la celelalte in functie de versiune, MLI sau APC. Un MLI cu turela cu tun de 30/35 mitraliera coaxiala si ceva atgm uri normal ca o sa duca mai putini pifani ca un APC cu turela usoara cu o mitraliera de. 50.oricum MLI ul/ APC ul senilat e o tampenie monumentala. Scump, greu ca naiba(lynx ul cu blindaj aditional bate la 50t!!!), necesitand o logistica asemanatoare cu unitatile de mbt, ptr ce? Protectie nu cine stie ce(puma de 43t ofera all around la 30mm), mobilitate cica woow(dar in realitate un 8×8 modern se descurca decent in orice teren) dar cu dezavantajele unei logistici stufoase si a unor costuri de exploatare imense. In plus, unitatile de senilate sunt utile in numar mare, in ofensiva ptr spargerea frontului si avans rapid(cazul miilor de mbt/mli aflate in dotarea rusilor sau americanilor). Cu 56 de leo2 si 200 de lynx(cazul ungariei) faci circa si ceva nimic. De banii aia luau 4-500 de 8×8 (mli/apc si mgs) cu care acopereau rapid orice zona a tarii.

    20
    • cu cat creste rezerva de munitie, in afara de locul tragatorului, pierzi locuri in compartimentul trupei.
      In varianta APC ai de obicei doar soferul si comandantul cu rol si de tragator, munitia fiind pentru calibre mici (7,62mm, 12,7mm).
      In configuratia MLI, chiar si daca nu ai cosul turelei in compartiment, tot trebuie sa lasi spatiu pentru consola tragatorului (diferita de a comandantului), sa lasi loc pentru acces in turela, macar pentru realimentare, sa ai ai loc extra pentru munitia de calibru mai mare, iar daca ai si rachete, sa poti transporta rezerva in rastel. Deci cel putin inca un loc pentru desant dispare, de obicei 2, cu suficienta munitie.

      3
    • @Strumpf. Ar rezulta ca lumea e plina de tampiti monumentali, printre care statele cu cele mai bune armate ale momentului. Roata si senila au fiecare palierul ei, functie de conditiile de angajament.
      Ai dreptate pe chestiunea cu logistica si cheltuielile ridicate, dar nici un 8×8 modern nu se descurca decent in ORICE teren; de la o anumita profunzime de sol dificil (noroi, zapada, nisip) roata nu mai e capabila de evolutii de lupta, spre deosebire de senila. In plus, roata nu poate transporta aceeasi greutate ca senila, iar la un sasiu dat trenul de rulare pe roti e mai greu decat cel pe senile; rezulta vehicule insuficient blindate sau inarmate.
      La lupta frontala de inalta intensitate senila e indispensabila, VLIurile trebuie sa fie capabile sa tina pasul cu tancurile, deci le trebuie aceeasi mobilitate tactica (si operativa intr-un teatru cu drumuri impracticabile). Senilatele sunt extrem de utile si in defensiva unde pot valorifica un teren dificil (exemplu in ambuscada) si in general trebuie sa fie capabile sa se duca peste tot pe unde poate ajunge adversarul.
      VLI/APC pe senile sunt in continuare indispensabile in climat temperat daca vrei sa poti opera in orice teren/sezon/clima. Experienta franceza recenta din Lituania a demonstrat-o, Francezii spunand clar ca au fost nevoiti sa traga pe dreapta VBCI-urile iarna din cauza conditiilor de sol si sa le inlocuiasca cu BvS-10. Pentru comparatie, un 8×8 VBCI renovat la 32t se apropie de 3kg/cm2 presiune la sol, fata de un Leclerc de 57t la 850g/cm2 sau un CV90 pe la 700g/cm2. Chiar si cu pneurile dezumflate, un VLI pe roti are presiune la sol dubla fata de un MBT, plus ca nu-ti mai permiti manevre violente.
      Pronostic personal (si ma astept ca viitorul apropiat sa-mi dea dreptate): in urmatoarele angajamente de blindate grele de medie/inalta intensitate in Eurasia senila va avea rolul principal, atat in ofensiva cat si in defensiva si in plus vom asista la o inflatie de sisteme antiaeriene Shorad/VShorad/antidrona pe senile, multe improvizate rapid.
      P.S. Ungurii cu Leo2 si Lynx poate nu au doar veleitati defensive (prietenii stiu de ce!).

      9
      • Stai linistit ca si senila se impotmoleste. E plin you tube ul de filmari cu tancuri intepenite in noroaie pana la turela. Dar in timp ce mbt ul si mli ul senilat il duci pe front pe tractoare rutiere sau garnituri speciale cf in minim una-doua zile, 8X8 ul il duci in cateva ore pe propriile roti. Un senilat care iti ia un rpg sau proiectil chiar calibru mic in senila e out of business si fara noroc si un vehicul de recuperare e „fer vechi” in timp ce un 8×8 continua sa lupte sau se retrage chiar si cu jumate din pneuri ciuruite. Deci, parerea mea, sa bagi bani morman in senilate ptr cateva zile/saptamani, in cel mai bun caz, pe an e aiurea rau.

        9
        • De obicei nu comentez decât unde am competențe, astfel că evit chestiuni de infanterie.
          Punctez doar un aspect: există mobilitate tactică, unde consider că șenila e optimă în condiții grele (teren frământat, drum avariat, teren greu, iarna), însă există și mobilitate strategică. Pe scurt nu transporți sau deplasezi unități de șenilate grele ușor. Nicicum, niciodată. Camioanele și blindatele pe roți le duci în număr mai mare, mai ușor în majoritatea timpului, chiar și cu infrastructură deficitară. Nu ești obligat să apelezi la trailere speciale, vagoane de tren și rampe și gări, autostrăzi sau drumuri late etc etc. Experiența americanilor în România e grăitoare: luni de zile să deplasezi o brigadă blindată – și asta în condiții de pace și cu pregătire. Oare cât ar dura să aducă două brigăzi pe timp de război aici???

          Din acest motiv cred că desființarea marilor unități blindate ar fi fost o mare eroare, chiar așa dotate cu T-55AM2R și MLI, fără înlocuire. Din același motiv estimez că achiziția P.V are meritele ei, iar înlocuirea camioanelor este esențială. Ce regret e abandonarea liniei de TAB mai ușor și care are implicit mobilitate tactică și strategică, sacrificând protecția. Dar nu decidem noi…

          Vedem acum istorie live în ce a rămas din Ucraina și suntem mai degrabă nepregătiți decât pregătiți de oportunitate și amenințări. Atenție la neatenție!

          7
          • Un comentariu excelent! 🙂
            Nu cred ca transportorul amfibiu blindat a fost abandonat de ai nostri, cred ca a fost doar amanat.
            Vis-a-vis de mobilitate imi permit sa adaug ceva ce a zis Alex mai demult (sper sa reiau ideea asa cum trebuie, dar ma corecteaza el daca spun prostii): nu doar infrastructura in sine este o problema cat si imposibilitatea de a organiza astfel de transporturi ample pe timp de pace fara a perturba grav traficul civil. E vorba de triaj, de prioritizare si de altele. El dadea exemplul unui tren de cativa km, ceea ce nu se prea vedea in Europa. Pe de alta parte, in caz de ceva grav, traficul civil inceteaza si se da prioritate celui militar.
            Pentru mobilitatea strategica (cum i-ai zis tu), noi avem nevoie de o logistica impecabila avand in vedere relieful. In caz de ceva, infrastructura (drumuri, cai ferate, gari, poduri, portuar etc) va fi prima distrusa. Nici amfibiile nu pot traversa pe oriunde, au nevoie de pregatire a vadului etc Sunt multi factori care trebuie luati in considerare.

            4
      • cu 50 de L2 si 200 de ce mai au ei, pot avea ce veleitati le zgubileste creierasul iredentist, dar fara sanse. cu nr. ala de blindate nu poti duce o actiune ofensiva credibila si sa mai si stabilizezi portiunile cucerite. eu zic ca discutam de pericol din partea lor de la 300+1000 incolo, ceea ce nu se va intampla niciodata.

        4
  4. https://www.czdjournal.com/defence/16-uncrossable-requirements-for-the-new-czech-tracked-infantry-fighting-vehicles-194.html
    1.Why 210 vehicles?
    This number is based on the long-term conception of military development (the Conception of Buildup of the Army of the Czech Republic) and the commitments to the Alliance (NATO) to deploy a “heavy brigade”.
    Why crew of 3+8?
    We base this on our own combat experience from a number of deployments abroad. These specialists are indispensable for the guiding the aircraft or artillery, they will control drones or contribute to the situation awarness on the battlefield. The troop compartment in the vehicle can also be used for eight-strong squads, which is able to deploy two four-member teams after dismounting.
    14. Why do we want to involve our industry with at least 40 % of the price?
    As far as Czech companies are concerned, our understandable requirement is their robust engagement in the contract with at least 40 % of the acquisition price. This is the minimum value. Every additional percentage will be taken into account when evaluating bids
    15. Why do we want to use an exclusively state-owned enterprise to provide the lifecycle maintenance?
    The VOP CZ, a state-owned company, will guarantee the involvement of Czech companies.
    16. Why do we want a license?
    We have learned from the past….The license is included in the price of the entire contract. It will therefore also be a very good tool for negotiating with the bidders on the final price in a fair competition.

    Ce cerinte au cehii,licenta,companii de stat implicate,alta lume.

    12
  5. Uitandu-ma la nr de MLI-uri necesar e greu de crezut ca vom putea cumpara unele noi prea curand.

    Deci vom sta cu Jderii, ar fi bine daca s-a folosi si turelele care au ramas in conservare… cu Spike vor fi o platforma decent ceva vreme de acum incolo, bine ca e amfibie cat de cat.

    In rest, cum am tot spus Achzarit din tancuri si turele noi plus o serie de vehicule genistice pentru rauri

    Alta solutie nu vad acum, tancurile sunt o prioritate mai mare.

    5
  6. Hmm, interesant. Peste tot cred ca se discuta real de reducerea numarului de militari in grupa de infanterie. Mie mi s-a parut oricum ciudat deoarece reduci marile unitati, cu greu discutam de corpuri de armata peste tot in lumea civilizata si tehnologizezi subunitatile iar, pe final grupa de infanterie o lasi la fel ca in trecutul indepartat.

    1
  7. And here, a very good comment from Piotr Zbies, about the Czech tender. I am wondering the form in which the vehicle is involved, which is really only a functional model (we are talking about the Linx chassis) and the pre-prototype version appeared only in the Australian tender. The prospects for a positive end to the Czech tender are getting smaller. For a change, the Hungarian side just bought a vehicle, the final version of which we will not see in a year. One thing is for sure, whoever wins this tender will control these countries’ defense markets for the next 30-40 years
    https://www.konflikty.pl/technika-wojskowa/na-ladzie/czeski-przetarg-na-bwp-czeski-film/

    6
  8. Nu se reduc infanteriștii din grupa . Se împart în două.
    Experiența Irak și Afganistan. In caz de atac, doua blindate cu grupa împărțită în două, au șanse mai mari de supraviețuire decit un blindat cu toată grupa înăuntru.
    Și suplimentar, grupa crește în efectiv. 7+ 7 pe doua blindate ( sau 6+ 6) e mai bun decit 10 pe o singura ” scula”.
    Crește puterea de foc a grupei.
    Model marines USA. Unde la nevoie , grupa are ca componenta inclusiv un aruncător de grenade ( bombe cum scrie fiecare ) ușor dar care cere 3 oameni. Sau în alternativa , cu doi in plus care cara Javelin, Faustpatron sau sculele alea suedeze AT .
    Oricum , doua guri de foc de 30 mm + 4- 6 Spike permit foc concomitent în două direcții diverse.
    Ca punct negativ , crește efortul întreținerii , se dublează consumurile și costul financiar al cumpărării, întreținerii blindatelor.
    Alegerea trebuie bine cântărită în funcție de strategie + obiective. Și posibilități.

    9
  9. Olandezii fac actualmente MLU la CV9035NL. Rezulta o versiune foarte interesanta cu armament mai puternic (tun Bushmaster III 35/50mm cu mai multa munitie, 2xSpikeLR2), Iron Fist, senzori si SCF upgradati. (https://www.edrmagazine.eu/bae-systems-hagglunds-details-the-royal-netherlands-army-cv90-mlu). Varianta CV90CZ este derivata din MK4 propus de BAE din 2018, care mi se pare mai slaba.
    La desant, 9 e ideal, 8 e bine, 7 e acceptabil si 6 insuficient. Teste americane din anii ’50-’70 au aratat ca in conditii operationale 9 e maximul a ce poate coordona un sef de grupa, iar 7 era déjà prea putin (atritie rapida). Desantul de 8 e deci un bun compromis pentru un VLI.
    Ca sa mentii un VLI la gabarit si masa cat de cat acceptabile (important pentru transport aerian, de exemplu), 3+8 merge corect doar la turela de o persoana (VBCI) sau la turele fara echipaj. Altfel renunti la o parte din echipament si munitie (CV90 elvetian) sau faci un vehicul supradimensionat, cu toate neajunsurile care decurg de aici.

  10. Acu o ora am trecut pe langa un convoi de Bradley circa 10 – 15 buc se indreptau spre Mangalia sau le duc in Bg cine stie?? MAPN a dat ca falsa stirea ca se transporta armament in Ucraina din Ro da nu se stie asa ceva nu se spune niciodata?Creca NATO ar trebui sasi arate muschii ca altfel prind incredere prea mare rusii si maine poimane si transnistria explodeaza pe acelasi model si atunci probleme grave. Oare se fac scenarii de tot felu la Buc si calcule sau ai nostrii dorm linistiti ca in 1942????

    9
  11. Buna seara , daca tot vb de masini de lupta , mai are cineva date /info despre restul progamelor de achizitii cand vine vb de blindate ?Piranha 5 cand ar urma sa fie livrat urmatorul lot ? Duster Army , Oshkosh JLTV ? si daca am inteles Eu corect ar mai fi in derulare separat alta licitatie pt masini 4×4 .
    Un numar clar de cate camioane Iveco are MAPN in prezent stie cineva ?
    Multumesc , sper ca nu este off topic

    2
  12. Poate sa imi explice cineva ce cauta contractul de achizitie a corvetelor la CCR?

    Si mai mult poate sa imi explice cineva de ce sunt permise atatea comentarii din partea altora la inzestrarea militara nationala?

    Eu chiar nu pricep cum au posibilitatea legal sa faca asta!

    9
  13. Gavrilet Mihai Bogdan

    Piranha V sunt vehicule amfibii..

  14. Da fac clabuci in timp ce merg baldabac la fund ca sumbmarinul ala indian de i-au uitat chempengul deschis…este one way ticket!

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *