Un elicopter PUMA al Armatei Romane a aterizat marti de urgenta. Toate aparatele de acelasi tip sunt oprite de la zbor

iar_330_puma

Marti, in timpul unui zbor de antrenament, echipajul unui elicopter IAR-330 PUMA al Bazei 90 Transport Aerian a sesizat vibratii peste limita normala si a actionat conform procedurilor in vigoare, informeaza un comunicat al Ministerului Apararii Nationale.

In acest moment, elicopterele IAR-330 sunt oprite de la zbor pana cand vor fi stabilite cauzele incidentului.

„Dupa aterizare, in urma verificarilor, s-a constatat fisurarea unei pale a elicei anticuplu. Niciun membru al echipajului nu a fost ranit”, precizeaza Armata.

O comisie a Statului Major al Fortelor Aeriene ancheteaza circumstantele producerii evenimentului, mai informeaza MApN.

Sursa: MApN via Hotnews

21 de comentarii:

  1. Atata nelamurire am si eu: „Toate aparatele de acelasi tip sunt oprite de la zbor”. Avem si altele, acum cu ce o sa se mai zboare :)? Covorul lui Aladin? Multa prostie in partea asta e Europei. Ma intreb ce scuze o sa bage la inundatii, cand nu o sa mai aiba cu ce sa dea bine la televizor.

    • Nu sunt oprite ptr titdeauna..
      Se veriiica daca nu sunt si altele cu hibe aseamnatoare, se repara ce este de raprat si abozra din nou

  2. Poate se urmareste cumpararea unor elicoptere, si se aplica ‘reteta’ mig 21 pe post de pluguri de arat… noroc ca n-a fost pala fisurata indeajuns incat sa pice..

    • De ce spui asta ?
      Da un search sa vezi accidente la alte forte aeriene si o sa vezi ca RoAF nu sta deloc rau. Accidente se intampla peste tot.
      dar la noi e sport national sa ne batem joc de ce avem. Doar ca daca ne uitam in jur o sa vedem ca suntem asa … nici prea prea nici foarte foarte.

  3. lasa ca o sa avem SUPER-PUMA, uououououou, un pas mic pentru taranime, un pas mare pentru galaxie

    AH1Z o sa vedem din parti, ar fi un pas mare pentru univers da’ pana una alta, wax on, wax off

  4. AMR 19, nu?! Daca pica asta, mai erau 18…
    Sa ai fabrica in tara, sa ai in derulare contracte cu producatorul de motoare si sa nu poti macar upgrada motoarele. Ca ce au vindut ai nostri la export aveau motoare Makila…
    Iar Supepumele, cu motoare Makila, le gasesti peste tot, inclusiv la americani…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_AS332_Super_Puma

  5. Intrebare-ntrebatoare! Stiu de la Dezastre in Aer (nu radeti va rog 🙂 ) ca exista un aparat (cu ultrasunete cred, sper sa nu gresesc) facut special pentru detectarea fisurilor, micro-fisurilor etc. Oare baietii astia nu au vazut cand au facut mentenanta ca pala elicei anticuplu prezinta fisuri? Nu ma pricep, dar din ce am mai vazut, fisurile astea apar in timp, nu deodata, asta daca nu a lovit ceva.
    Pentru ca daca era o problema de proiectare sau de uzura in timp ar fi aparut si la altii si producatorul ar fi emis o avertizare catre toti utilizatorii.

    • e acel scaner facut de un roman, care e ascuns si ignorat foarte bine de „factorii decizionali” de la noi….in timp ce restu’ il cauta sa arunce cu bani in el…

    • Exista mai multe metode nedistructive prin care se pot detecta fisuri. Sunt ultrasunetele, radiatiile, substantele de contrast samd (din cate stiu palele sunt din materiale compozite, nu stiu daca si cea a rotorului anticuplu ). Chestia este ca nu se pot face in fiecare zi astfel ce inspectii si la un interval regulat, recomandat de inginerii care au proiectat structura respectiva. Uneori nu trebuie sa existe dinainte o fisura ci poate exista un altfel de defect de fabricatie inclus in structura respectiva. S-a intamplat si la case mai mari, acolo unde astfel de componente suporta forte imense si cel mai mic defect este fatal piesei respective. Exista si posibilitatea lovirii unui obiect aflat in aer si nesesizat de catre piloti Eu nu vad o tragedie in acest incident iar masura consemnarii la sol este exagerata. Consemnarea la sol se face atunci cand exista suspiciunea unui defect de fabricatie dar la un elicopter care a fost produs intr-o serie atat de mare si are atat de multe ore de zbor este aproape de zero probabilitatea sa se mai intample ceva asemanator la al 2-lea elicopter.

      • „Eu nu vad o tragedie in acest incident iar masura consemnarii la sol este exagerata. Consemnarea la sol se face atunci cand exista suspiciunea unui defect de fabricatie dar la un elicopter care a fost produs intr-o serie atat de mare si are atat de multe ore de zbor este aproape de zero probabilitatea sa se mai intample ceva asemanator la al 2-lea elicopter.”
        Daca le-au consemnat la sol inseamna ca, fie n-au mai facut de multa vreme astfel de verificari, fie ca exista suspiciunea ca aceste fisuri s-ar putea sa fi aparut si la alte elicopetere de acest tip. Oricum, cred ca pe moment se fac verificari in draci ca sa-i dea drumu’ la zbor cat mai repede.
        Sa nu uitam de mentenanta precara din anii de criza. Anul trecut toata suplimentarea bugetului apararii a mers in mentenanta & reactivare, ceea ce spune multe despre starea mijloacelor tehnice ale armatei romane.
        Pe de alta parte nu o sa inteleg niciodata lipsa de comunicare a autoritatilor noastre. Nu stim care sunt concluziile anchetei in accidentul din Apuseni, nu stim care sunt concluziile anchetei in cazul elicopterului prabusit in lac in Constanta. Iar astea sunt civile. Si astea ale SMURD-ului au fost oprite atunci de la zbor.
        Nu cred ca e un mare secret militar ceea ce s-a intamplat. Iar d.p.m.d.v. oprirea la sol nu este pana se elucideaza ancheta (care poate dura luni de zile) ci este pana se verifica toate palele tuturor elicopterelor.
        Parerea mea.

        • nici concluziile prabusirii ultimului IAR-99 si cele ale IAR-330 Puma nu le cunoastem inca…

          • Si nici nu cred ca le vom cunoaste vreodata (pe cele adevarate, cel putin…). Dupa ce se asterne linistea baietii or sa-si vada de treaba, or sa termine ancheta, or sa dea un comunicat de presa sec si vom mai avea un rand de eroi… Ce ne mai pricepem sa ascundem gunoiul sub pres. Transparenta lu’ peste prajit.

  6. Prea greu pentru motorul acela si este un buton care ii da turatie si se face usor si pirede stabilitate. POWER OFF

  7. O practica perfect normala in orice aviatie. Ramane totusi problema numarului de aparate si al orelr de zbor pe care le au acestea.

  8. Au cheltuit o groaza de bani pe modernizarea aeronavei Puma 330 nu necesita in opinia mea vreo modificare..trebuia sa ramana forever pentru transport trupe si tehnica militara,evacuare rapida,versiune navala de chasse submarine.
    A fost creat un multi-rol fara performante notabile….Suspect de coruptie guvernele care au semnat acordul de modernizare.
    Ma intreb unde sunt patriotii din MAPN dept achizitii militare…ori sunt niste cacaciosi cu basca in mana ca slugile…
    Aveam nevoie de elicopter usor de chasse cu performante ridicate gen Cobra de la Textron

  9. Apropo! Scientia est potentia,tantum possumus quantum scimus…daca ma raportez la ceea ce se intampla in tara acum si din punct de vedere istoric cred ca ar trebui sa filozofati in limba neamului nostru geto dacilor si nu in idiom latin…

    Din totdeauna am fost o catastrofa in materie de tehnologie militara dar ne-am mandrit ca stiam sa murim pe campul de lupta cu arma in mana pentru apararea patriei….totul o facatura la nivel planetar….Cum poti sa te imbogatesti din armament daca nu vinzi si nu creezi zone de conflict.? sclavi planetari…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *