Co-Co-Co

proiectul fcas franco german

FCAS cum îl vad francezii…

Programul FCAS – franco-germano-spaniol – pare a fi intrat în moarte cerebrală. Francezii nu mai cred în el de ceva timp, iar germanii nu par dornici să facă prea multe concesii. Spania, în schimb, pare a menține dialogul dar în culise este de partea Berlinului.

În această ordine de idei, presa germană a scris că de fapt germanii și-au cam luat gândul de la FCAS cu francezii și se gândesc serios să și-l facă singuri sau împreună cu alți parteneri.

Siteul “Hartpunkt”  scria zilele trecute:”Germany, thanks to the rapid growth of its military spending, has the opportunity, for the first time în decades, to develop its own combat aircraft. It would also allow it to better meet the needs of its own armed forces.”

Și nu este deloc exclusă cooptarea unor parteneri, care pe lângă Spania ar putea fi Suedia – marea forță în domeniul avioanelor multirol rămasă pe dinafară. Suedia este un caz interesant pentru că ar putea lua locul Franței, în condițiile în care suedezii sunt singurii europeni care și-au produs propriul avion de lupta multirol, cu excepția francezilor, adevărat că nu la nivelul Rafale. Adică, Saab are ce pune pe masă și ar putea eventual înlocui Dassault, fără însă a avea pretențiile francezilor.

Aderarea Suediei la NATO pare să deshida ușa unor colaborări strânse pe mai multe domenii.

Iar o dată cu scoaterea Franței din program, partenerii rămași sau adăugați, ar scapa de necesitatea ca avionul să fie operat pe portavion sau să transporte arme nucleare.

Conform celor de la Politico și Bloomberg, guvernul german a informat deja Airbus Defence & Space despre o posibilă: “closer cooperation with Sweden or the United Kingdom, or even going it alone with Spain.”

Iar săptămâna trecută oficiali din cadrul Luftwaffe ar fi spus exact același lucru unor membri ai Bundestag.

Evident că Germania și Suedia sunt capabile să dezvolte un aparat de generația a VI-a dar pot face acest lucru până la motor, pentru că în acest caz în cele două țări nu există o companie de anvergura francezilor de la Safran Aircraft Engines, dar cu bani suficienți soluții s-ar găsi.

La final, directorul Daasault – Éric Trappier – care mie cel puțin îmi pare un Gică-contra în programul FCAS, explică care este de fapt situația și care sunt obiecțiunile domniei-sale: “The question arises for the effectiveness of the project, which is a three-country project […] where there is not one real leader but three ‘co-co-co’s. […] How can I have leadership when I have someone în front of me who weighs twice aș much? How can we ensure project management if  I am not allowed to choose subcontractors în France, Spain and Germany? […] I think it’s not the right method to fly an aircraft.”

În același timp, am înțeles de ceva timp că Germania nu este foarte favorabilă cooperării cu Franța și Berlinul a trântit în ultimii ani mai multe programe comune de dotare mai ales în favoarea unor importuri din Statele Unite, așa că nici nemții nu sunt neprihăniți. Ambele țări par de fapt dornice să scape una de alta dar încă nu au găsit momentul s-o facă public.

Despre tancul european nici nu cred că mai merită discutat în acest context.

GeorgeGMT

42 de comentarii:

  1. Cred ca francezii vor gasi banii necesari sa dezvolte singur aparatul de generatia VI, asta daca sunt in stare. Unde? pai hai sa ne uitam unde au vandut ei cel mai bine in ultimii ani. La arabi si la indieni, care vor dori sa aiba cele mai moderne avioane posibile si francezii le-ar vinde fara mari regrete.

    3
  2. Singurele contracte la care francezii au reusit sa coopereze au fost contracte mici care au mers pe sub radar. La orice program de anvergura companiile franceze au trantit programul.

    7
    • Păi și Rafale este desprins din Eurofighter Typhoon… La fel, și-au luat jucăriile și au plecat

      7
    • Concorde!

      6
    • @Robi

      Să nu exageram totuși:

      Cooperări cu Germania (în cauză!): Transall, AlphaJet, HOT, Milan, Roland, Eurocopter/Airbus H-135/H-145

      Cu UK: Sepecat Jaguar, CTA-40, Scalp/Storm Shadow, ANL/Sea Venom, Martel, RTM Adour, RTM-322

      Cu Italia: SAMP-T/Mamba, Aster, FREMM, Eurotorpila (MU-90 Impact), Otomat

      Cu UK & Italia: PAAMS/Sea Viper, Stratus/Perseus

      Cu Spania: Scorpene

      Toate culminând cu mega-proiectele (estimate dezvoltarea la 25-30 miliarde de Euro)!:

      A-400M Atlas (cu Germania, UK și Spania), Eurocopter Tiger (cu Germania și Spania) si NH-90 (cu Germania, Italia, Spania și Olanda)..si motoarele aferente: EuroProp TP-400 (cel mai mare turboprop din lume!) și „EuroShaft” MTR-390.

      Dezvoltarea ar fi depășit 30 de miliarde..astea sunt proiecte „sub radar”?

      OK..FCAS este estimat la 100 de miliarde..chiar și așa.

      De asemenea..aproape toate proiectele franceze au inclus in prealabil cooperare pan-europeana de unde și asemănarea cu omologii din celelalte țări vest-europene..

      Chiar daca s-a rupt..

      Rafale și Typhoon impart multe caracteristici constructive comune.. programul comun FEFAP (Future European Fighter Aircraft Program) din anii 70-80..

      Idem pe MBT..programul din anii 50 Europa Panzer dintre Franța, Germania și Italia..ce a dus în anii 60 la AMX-30 in Franța, Leopard-1 în Germania și (rămas în proiect) Leone dintre Germania si Italia..

      Iar apoi programul MBT-90 (urmaș al altuia – Future MBT dintre UK și Germania) din anii 70-80 dintre UK, Franța și Germania, cunoscut ca proiectul Napoleon-I în Franța și KampfPanzer III în Germania, ce a dus până la urmă la Leclerc S1, Leopard-2 A5 si Challenger 2 din anii 90.

      Programul EuroTrainer ce a dus la M-346 Master și Airbus/EADS MAKO (rămas în proiect)..

      Sunt incregaturi pan-europene numeroase..

      De fapt..aproape că nu există produs occidental care sa nu fi fost mai întâi propus în colaborare cu alt stat european..sau chiar rodul unor proiecte comune..de unde și asemănarea vizibilă..

      Ca sa nu mai vorbim pe civil..și nu doar Concorde.. chiar Airbus este o colaborare pan-europeana.. programul spațial european – platformele Arianne și Vega..sateliți comuni – rețeaua Galileo..

      Sunt sute de miliarde de euro investiți la comun de statele europene (inclusiv România cât ne poate buzunarul).

      Unele ies altele nu..

      Fie și eșecuri în colaborare, faptul că se lansează până la urmă și includ design comun..tot e ceva părerea mea..

      Dar nu se poate generaliza că Franța dinamitează proiecte europene..din contră.. Franța este cea care le inițiază..de cele mai multe ori.. chiar FCAS este la inițiativa Franței..idem MCGS..

      Din ce am citit..in majoritatea cazurilor politicienii își bagă coada și se rupe..se oprește finanțarea sau apar alte priorități bugetare..

      Sunt și filozofii diferite de dezvoltare e adevarat.. poate latinii ar trebui sa colaboreze că au aceeași mentalitate și temperament..

      Idem anglo-saxonii..

      Dacă mă întrebați pe mine..un bun compromis ar fi UK+Germania+Suedia și Franța+Italia+Spania dacă ideal (toate) nu se poate..

      Dar, ca în dragoste, contrariile se atrag..și tot ca in dragoste, mai târziu apar problemele..

      1
  3. La moment avem doar programul Tempest care dă semne de viață. La el participă Japonia, Italia și Marea Britanie. Parcă era vorba și Suedia să se alăture?
    Pentru Europa ar mai fi bun un proiect. Germania și Suedia🤔. S-ar putea discuta și cu Corea de Sud. Băieții din țară prospețimii de dimineață ar putea să aducă ceva bun în proiect. Acestea au mai colaborat cu nemții și în proiectul Taurus. Ar fi bine ca și noi sa ne implicăm, cît de cît. Și dacă nemții și suedezii vor reuși ceva viabil asta ar fi o adevărată renaștere a industriei europene.

    4
  4. Dacă nemtii nu se înțeleg cu francezii, bye bye UE din toate punctele de vedere! Mi se pare cel puțin ciudat ca nemții să aibă o problema cu faptul ca francezii vor ca avionul să poate să transporte arme nucleare. Ținând cont de felul cum “evoluează” americanii cu Trump și cine o mai veni după el, e bine să știi ca francezii te iau sub umbrela lor nucleară la nevoie. Decât să le pună bețe în roate, nemții ar trebui mai bine să îi ajute. Oricum, dacă ajungem să ne bazăm doar pe francezi, umbrela nucleară a UE e prea mica și ar trebui extinsă semnificativ din toate punctele de vedere și construită exclusiv cu ce putem să facem prin UE.

    17
  5. Am scris despre subiect inca de acum 6 ani, si incheiam cu “Nu-mi pot imagina sa se construiasca avionul de lupta francez-german”
    https://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/search?q=FCAS

    Europenii pur si simplu nu sunt in stare sa faca un avion, de fapt o escadrila avioane-drone asa cum viseaza, din motive tehnice:
    1. Nu au motoare adaptive asa cum vor fi cele de pe F 47.
    2. Nu au electronica de performanta, nici senzori, nici software. (aici poate ajuta romanii, ha, ha, ha ca ei…. chipurile…)
    3. Nici macar sistemul Galileo nu e certificat pt aviatie. Starlink e Musk
    4. Nu prea stiu cu ce se maninca stealth.

    Deci fara americani e imposibil, iar cu americani ar fi limitati in export, sau chiar in misiuni. Dupa 30 de ani de somnolenta nu e posibila trezirea, intre timp tehnologia s-a dezvoltat ca nu mai poate fi ajunsa din urma.
    Singura motivatie e bagatul banilor in buzunar, e vorba de vreo 100 de miliarde, tare le-ar place unor manageri de carton sa bage mina-n sac.

    13
    • Nu ajuta pentru ,,inspiratie”,,studierea” lui F-35 de catre tarile care il detin si folosesc?Chiar asa de ramasa in urma este tehnologia aerospatiala vest europeana unde Franta este varf?

      6
      • Marturia unui pilot F16 israelian:
        Intr un exercitiu de atac intre F16 si F35, F16 a fost doborat
        de 6 ori in acel exercitiu. Nu i gluma, euuropenii care si
        dau ifose, nu inteleg cu ce avion au afacere.
        Nu conteaza cat se joaca la simulatoare cei mai priceputi
        aviatori F16.🙂

        4
        • e vorba in primul rand de constienta situationala… nu prea poti evita sau lovi, daca nu vezi adversarul.
          Odata ce se ajunge la lupta de aproape (rar in situatii de lupta reala), situatia se schimba.

          6
          • Dezvoltarea sistemelor IRST avansate și mai ales a radarelor cuantice poate reduce sau chiar anula avantajele stealth-ului și crește șansele unei lupte apropiate (dogfight) între avioane multirol. Asta ar putea duce la o renaștere a tacticilor de luptă manevrieră, în paralel cu continuarea dezvoltării armelor BVR.

            4
            • „poate”, „ar putea”
              mai vedem mai incolo putin…

              3
            • Care luptă manevrieră??? Știm epoca în care trăim , sau să „citim” semnele???
              Lupta și modul cum se duce o dictează sistemele de armament. În trecut rachetele nu erau fiabile. Te bazai pe tun. Acum rachetele și-au luat un avânt și s-au diversificat enorm. Doar apariția armelor cu energie dirijată(laser) să readucă un sâmbure de luptă manevrieră , dar într-un mod diferit. Chiar și rachetele IR sunt folosite la limita razei vizuale. Și chiar și în rangul vizual , modul lor de folosire , numai luptă manevrieră nu se numește. E doar o poziționare super rapida bazată pe conștiința situațională ptr a efectua tragerea.
              Nu mai există tactici de luptă manevrieră decât în mințile nostalgicilor. Alt lucru e practica ptr piloți ptr că ajută să își perfecționeze anumite deprinderi.
              Ptr un aparat în luptă cu aparate similare contează ce duce , cât duce , cum le trimte la țintă cât mai rapid ca să poată pleca , sau să facă altceva.

              O spun și rezultatele cu F35 ..și cu aparatele chinezești , etc , etc.

              4
        • Pentru ca radarul lui F16 nu detecteaza avionul F35 insa peste cativa ani, sa zicem in jurul anului 2040, cand vor fi la maturitate radarele cuantice si IRST, actualul F35 va fi detectat.
          Nimeni nu contesta faptul ca F-35 este acum, deocamdata, un avion multirol de top, insa nu este avionul ideal pentru o monoflota, datorita costurilor orei de zbor si mai ales pentru o tara mica cu buget insuficient si deficit bugetar urias, care are sanse mari sa intre in incapacitate de plata, peste cativa ani, si aici ma refer la Romania.
          Nu de prosti si incompetenti cei din conducerea aviatiei militare americane si israeliene nu renunta la F15, F16, folosesc F35 punctual, doar pentru anumite misiuni asa cum au fost cele efectuate in prima parte a campaniei militare a Israelului in Iran si apoi greul misiunilor de lupta il poarta F15 si F16.
          Nu este o noutate ca conducerea US.Air Force si-a exprimat dorinta ca sa detina un avion multirol de generatia 4++, care sa fie folosit frecvent pentru misiunile pe timp de pace, politie aeriana si patrulare, datorita costului mai mic al orei de zbor.
          Ma gandesc cu totala detasare ca peste cativa ani, tarile europene care au adoptat F35 pentru monoflota lor, dupa ce isi vor zbura intens avioanele in misiuni de politie aeriana si interceptare, vazand costurile generate si rata de disponibilitate tehnica a avioanelor F35, vor ajunge la concluzia ca pentru asemenea activitati trebuie sa foloseasca un avion multirol, monomotor, avand cat mic costul orei de zbor.

          8
        • @Dov..

          Discuție veche..și cred că nu numai Rafale..parcă și Typhoon și Gripen..

          „French Rafale Jet virtually downs US F-35 Fighter in dogfight yet modern warfare is fought beyond visual range.”

          21 Aug, 2025

          In June 2025, Finland hosted for the first time the multinational exercise Atlantic Trident, bringing together the air forces of the United States, the United Kingdom, and France. Conducted under NATO’s framework, this training aimed to strengthen interoperability among allies in high-intensity scenarios. The edition was marked by a symbolic episode: during a simulated aerial engagement, a French Rafale succeeded in virtually “downing” an American F-35 in close combat. While this duel attracted attention, it mainly illustrates two different philosophies of contemporary air combat.

          The Rafale has the advantage in a close-range confrontation due to its agility and maneuvering ability, while the F-35 is designed to avoid such situations.

          The dogfight episode in Finland must be understood within this context: the Rafale has the advantage in a close-range confrontation due to agility and maneuvering ability, while the F-35 is designed to avoid such situations. Close-range combat remains striking in training, but in modern wars it has become rare.

          Thus, even though dogfight training is still taught and regularly simulated, it has become a marginal option. Current doctrines prioritize stealth, advanced detection, and allied interoperability. In a realistic scenario, an F-35 would fire before a Rafale could close within maneuvering range, making a duel highly unlikely. Yet the Finnish episode underlines that visual combat training retains value, as wars are never entirely predictable and pilots must remain prepared for all contingencies.

          Ultimately, Atlantic Trident 25 illustrates the complementarity of approaches: the Rafale maintains relevance through versatility and agility, while the F-35 establishes superiority through stealth and BVR combat. Current conflicts confirm that control of the skies is increasingly decided at long range, but they also remind that dogfights, though improbable, cannot be fully excluded from preparation scenarios.

          https://armyrecognition.com/news/aerospace-news/2025/french-rafale-jet-virtually-downs-us-f-35-fighter-in-dogfight-yet-modern-warfare-is-fought-beyond-visual-range

          4
        • Pai semnatura radar a
          lui F16 e de câteva zeci de ori mai mare decât a lui F35, deci nu poți învinge ceva ce nu vezi.

          1
      • Nu, vremea secretelor pe microfilme s-a dus. Reuseste cineva sa copieze un telefon mobil? Si asta e nimic pe linga ce-i pe F 35. Si amis s-ar prinde imediat. Ca sa nu mai spun ca pina reusesc copierea lui F 35 vine F 47.

        Desigur, daca specialistii romani, ii vedem si pe aici in nr mare, se implica, cu totul ar fi situatia!

        10
        • In 2028 isi va face debutul la zbor, F-47 care nu va fi prototip.Prototipe ale lui F-47 exista de cativa ani, parca 2 aparate care au fost folosite pentru testare reala de zbor si probabil au fost examinate in procesul de licitatie organizat pentru Aviatia Militara.Experienta acumulata in anii de testare reala a prototipelor, la care adaug eu, folosirea celor mai performante calculatoare, softuri si forme de A.I., vor face ca F-47 conceput exact doar pentru tipurile de misiune si modurile de exploatare ale Aviatiei Militare, va fi tehnologic, un avion multirol de succes care insa datorita costurilor de achizitie, se zice, de trei ori mai mari ca si la F35, ceea ce ma face sa cred ca si costul orei de zbor va fi mai mare ca si la F35, nu va fi cumparat si folosit decat de tarile bogate.

          3
        • Se numeste convergenta de design Neamtule Auslander! Crezi ca europenii nu au coating-uri pentru avioane stealth? Crezi ca nu exista software-uri de simulare electromagnetica? Pana la urma poti da unui software sa-ti faca un trilion de iteratii pana cand designul tau atinge parametri doriti. Si mica mi-ar fi mirarea daca ar ajunge prototipul sa arate aidoma F35. Concepte din F22 au fost luate si la F35. Pana una alta europenii trebuie sa se descurce impotriva rusilor si eventual a impotriva chinezilor care nu au nu stiu ce scule…bine chinezii incearca si ei sa copieze ce pot.

    • 5. Adaugam: Rafale e un cacat de avion ca si Typhoon. Chiar daca amandoua au un rcs neglijabil,(ca nu jtie europeanul cum e cu stealthul) mai bine importa de la rusi SU57. Si mai adevarat este ca SNECMA, SAFRAN si nici consortiul Rolls Royce nu or fi in stare sa faca ce nici GE nu are inca.”adaptiv”.

      De parca scopul e sa concureze europenii cu F-35/F 22 cand rusii nu au raspuns nici macar la F-16. Daca o sa dea cu vopsea de oua de Paste, stealth dumnezeiesc si Rafale/Typhoon o sa fie indeajuns de generatie 5 impotriva suhoaielor actuale.

      Cu americanii e in dubiu daca mergi pe integrare gen Gripen, ideea este ca francezii au dreptate, au mers pe multirol iar restul EU la Typhoon de la superioritate aeriana s-a trezit ca vrea multirol, asa ca alti bani, alte distractii, alte Tranche, deci dai mai mult pentru mai putin. Ca totul costa. Si e deja istorie cu lambada asta, asta daca nu credem ca covidul nu exista ca nu l-a vazut geto dacul cu ochiu propriu din dotare.
      De fapt, cred ca orice geto dac veritabil nu stie cum sa le impuna europenilor IAR 99 in varianta teleportata, desi trebuie sa facem distinctia ca este un produs f ok, in care statul lupilor liberi a pus numai bete-n roate oamenilor de la Craiova…

      Unde deocamdata din barfe, desi flight radar are cateva dovezi, Occidentul are de recuperat este in lupta antisubmarin, n-au gasit astia cu nu stiu cate P8 Orion, puse unele peste altele, un Yasen care s-a plimbat pe langa Gerald Ford cam cum a vrut el, zic astia ca mai avea putin si andoca pe pista portavionului.

      Nu prea inteleg aversiunea pe francezi daca vin cu 3 sferturi din avion, e cam normal sa aiba leadershipul.

      Iar ce se ignora este si dublul joc al „concurentei” iar aici nu ma refer la europenii ‘ailalti” din consortiu, cum ar fi ca FCAS sa taie din placinta aia generoasa a F35, unde nu ai loc pe lista de asteptare si daca ai loc, ai toate sansele sa mori pana iti vine randul la control? pe genul cas la stat, te programam la tomograf in 6 luni, cand deja o sa ai cancer cu metastaze multiple…Asa ca aia micii si nemultumitii e posibil sa aiba o palarie un pic mai mare si sa cante dupa licurici. Adica deodata i-a apucat corectitudinea politica si impart placinta cu alte Marii. A naibii treaba zau asa…

      Oricum daca europenii cei avansati si buni nu se trezesc nici acum in ultimul ceas sa se inteleaga rapid si fara alte influente externe, e clar ca n-au inteles nimic si sunt prea vanduti. Divide et Impera.

      10
    • Referitor la faptul că o un subiect politic rămas în urmă nu poate ajunge pe cel ce a înaintat mai mult. Prin anii 90 China dispunea de o tehnologie navală echivalentul cu ce aveau SUA prin anii 60. Ca acum US NAVY să recunoască că chinezii sunt la o distanță de ca 15 ani în urmă de US NAVY. Deci se poate de recuperat. Dorinta de o fi.

      2
  6. Rolul esențial al SAAB în conceperea și producerea industrială a avionului Gripen este cel de proiectant, dezvoltator și integrator de sistem, fiind responsabil pentru celula aeronavei, arhitectura avionică unică și software-ul de fuziune a datelor/luptă. SAAB adaptează și integrează în Gripen, o proporție semnificativă de componente străine, estimată la aproximativ 60% din totalul sistemelor, provenind de la furnizori precum General Electric (SUA) pentru motorul F414G, Leonardo (Europa) pentru radarul AESA Raven ES-05, Elbit Systems/Elisra (Israel) pentru sistemul de avertizare antirachetă PAWS-2 și companii din Africa de Sud pentru subsisteme electronice.
    India a respins varianta Gripen IN, invocând drept motiv principal tocmai această dependență majoră de o sursă de aprovizionare externă, care contravenea cerințelor de autonomie industrială națională.
    Capacitatea SAAB de a acționa ca integrator de sistem pentru Gripen, asamblând și optimizând software-ul de luptă pentru aproximativ 60% componente de origine străină (Motor GE/SUA, Radar Leonardo/Europa, PAWS-2/Israel), nu-i diminuează calitățile aeronautice, ci subliniază expertiza de vârf în fuziunea de senzori și arhitectură avionică; o cooperare cu SAAB ar fi fost utilă pentru România, în special datorită costurilor operaționale reduse ale Gripen și a ofertelor extinse de offset industrial și transfer de tehnologie (similar modelului aplicat în Brazilia) propuse de suedezi, care ar fi dezvoltat industria națională de apărare.
    In dezvoltarea avionului multirol de generația 6, tehnologic, SAAB va proceda, cred eu, ca și în cazul Gripen C/D și E/F.
    Pe termen scurt și mediu, daca germanii și spaniolii vor să își dezvolte industria aerospațială, vor comanda Eurofighter T5, iar pe termen lung, daca FCAS moare, aderand la GCAP, vor avea la timp, cu costuri mult mai mici, un avion de Generația a 6-a.Ar trebui să plătească un preț politic , acceptând mai puțin control dar ar salva anii de dezvoltare și ar evita riscul de a rămâne în urmă, cumpărând în cele din urmă avioane americane F-47 sau o altă generație de F-35.
    Cea mai avantajoasă opțiune pe termen lung pentru Germania și Spania ar fi o colaborare cu SAAB, cu condiția ca Germania să își asume rolul de lider financiar și tehnologic, deoarece, deși această cale ar fi mai scumpă la început, ea ar asigura independența tehnologică prin deținerea IP-ului, ar genera locuri de muncă de vârf prin alocarea dezvoltării motorului și avionicii companiilor naționale și ar oferi o flexibilitate strategică deplină la export.Decizia finala va aparține, ca de obicei politicienilor.
    Și saudiții vor să se alăture proiectului GCAP iar banii lor ar fi foarte bineveniți pentru susținerea financiară a proiectului.

    11
  7. Nu înțeleg problema capacității de a utiliza arme nucleare!
    Înțeleg că posibilitatea de a opera de pe un portavion necesită modificări serioase dar capacitatea de a transporta o arma nucleara nu mi se pare o mare filozofie

    2
    • @Sorin-Vasile

      Orice arma integrata inseamna certificari, software, compatibilitati hardware, verificari si teste ca structural si aerodinamic sunt ok cu platforma, pregatire si certificari pentru piloti suplimentara etc.

      Astea sunt doar cateva valabile pentru orice armament. Sunt sigur ca nuclearele au si chestii extra fata de armament conventional.

      Iar cand faci un avion cu capabilitati nucleare in minte inseamna costuri in plus. E vorba de bani.

      2
  8. Așa cum americanii au avioane de la Lockheed, Boeing, Northrop Grumman tot asa europenii pot avea de la 2-3 consorții, că franco-suedeze, germano-suedeze sau anglo-italiene și ce o mai fi…
    Și europenii înca au tehnologie. Nu o fi la nivelul americanilor dar la cel al chinezilor dau rusilor sigur e, dacă nu peste.
    Una peste alta, până la urmă palma dată de Trump prinde bine că încep să se trezească. Bani sunt. Mai trebuie voință și eu zic că vine și asta.

    6
  9. ce inginerie si traditie in aviatia militara au avut nemtii, si acum au ajuns sa stea laana unor mancatori de melci… trist. dar vor ridica ei capul si aici.

    1
    • ia cauta ce traditie aeronautica au „mancatorii de melci”.
      Diferenta este ca fata de nemti, ei au reusit sa si-o conserve, ca „savoir faire”.
      Nemtii au potential inca, sa isi revina. Doar ca va lua un pic de timp si multi bani.

      8
      • Călugărul Sofronie

        Degeaba ai potențial și bani, degeaba ai avea chiar și timp, când ai partide care votează blocarea reclamelor pentru armata propriei tale țări.

        Zwickau.

        3
  10. Belgia pare că are ambiții mari..nu trebuie exclusă din negocierile viitoare dacă se re-așează interesele..

    ..sa nu uitam că tot Dassault s-au opus și aici.. poate și pt ca Belgia are industrie puternică aerospațială..cu cele 3 „S”-uri: Sabca, Sabena și Sonaca..și care recent au și semnat acorduri de apropiere in interes național..

    Belgium to seek full partner status in FCAS/SCAF programme

    22 July 2025

    As noted in the Strategic Vision 2025 report published on 18 July, the Belgian government will ask the other partners of France, Germany, and Spain to admit the country as a full partner “as soon as possible”.

    Having announced its participation in the FCAS/SCAF project as an observer in April 2024, Belgium has budgeted EUR300 million (USD351 million) to allow the country’s full participation in the upcoming development phase planned for 2026–30.

    https://www.janes.com/osint-insights/defence-news/security/belgium-to-seek-full-partner-status-in-fcasscaf-programme

    The two CEOs also called on the Belgian Government to quickly make its decision about projects for its sixth generation fighter aircraft. Belgium has been slow off the mark to put its backing towards a project. These are built outside the country with reduced economic benefit.

    “When you don’t participate in the development of an aircraft, the tasks are already distributed among the first partners, you arrive too late, only the crumbs remain,” 

    https://www.brusselstimes.com/444140/two-belgian-aerospace-companies-join-forces-to-boost-defence-sector

    De asemenea..ca junior partners..ar mai fi Kongsberg Aerospace & Nammo- Norvegia & Finlanda (joint venture-ul Kongsberg cu Patria și care produc propulsie pentru rachete)..desi au cooperări prea strânse cu americanii..

    ..Fokker-Olanda (care sunt in programul NH-90),

    ..și nu este exclus nici Elveția care dacă va renunța la F-35 ar putea redirecționa fondurile in dezvoltare..au RUAG, Pilatus..au avut acel proiect de avion de lupta ușor ALR Piranha..au bani.. problema e statutul lor de neutralitate.. rămâne de văzut dacă se dau cu vreo parte..

    ..OGMA- Portugalia..la prima vedere nu pare cine știe ce..dar în spatele ei este Embraer care ar putea forța intrarea în combinație pentru a dobândi know-how pt Brazilia..

    Și nu în ultimul rând Polonia..e chiar ciudat că nu s-au implicat în proiecte..la cat alocă pentru apărare..au companii puternice și cu tradiție.. chiar daca actualmente sunt deținute de grupuri străine din Occident..

    Repet..ca junior partners..adica vad Belgia 10-20% iar restul 5-10%..

    La un asemenea program de costisitor, orice investiție este binevenita.. părerea mea.

    Și ar contribui la întărirea capacității pan-europene de apărare.. trebuie colaborare între cat mai multe companii/țări.

    Și ăștia micii ar putea paria pe cartea împăciuitorului..ar putea juca rolul de arbitru când nu se înțeleg sau se ceartă cei mari..pot profita de disensiunile dulăilor sa câștige pt ei căței..de exemplu cat mai multa cotă (de producție subansamble, etc).

    2
    • Francezii ,daca nemtii se baga cu UK, pot face avionul, ca e nevoie si de malai,chiar daca tehnologie au ei, cooptand Belgia si mai ales India, pe care ar trebui sa o scoata de pe orbita rusiei, sa nu mai cumpere SU 57 ca aia sunt sub sanctiuni si cand poti face un avion de gen 6 in colaborare cu niste industrii europene care au alta piata de desfacere si acces la tehnica de ultima ora ! Totule sa le vina mintea la cap indienilor, pentru ca ei si francezii sunt tari nucleare, cu portavioane si avionul le vine manusa la ambele cu doresc francezii cu capacitate nucleara si apuntare pe portavion ! Francezii le vand rafale, submarine si pot conlucra si la portavioane ! Ar fi si un castig politic si strategic imens, ar avea acces la tehnologii diferite de ale rusilor si chinezilor, care conlucreaza pe tehnologii ! Daca ai tehnologie de la rusi, fii sigur ca Nk sau China stie ce trebuie sa stie..

      2
      • @Gerula..

        Ar fi ceva..bine zici că ar atrage India spre blocul nostru..

        Nu este exclus mai ales că motorul AMCA de gen 5 va fi făcut în colaborare cu Safran – contract anunțat chiar acum 1 lună:

        Safran Wins Engine Role For Indian AMCA Fighter

        August 22, 2025

        India has chosen French engine manufacturer Safran to develop and build a new turbofan for the future Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), a senior government official said Aug. 22. The selection of Safran marks a defeat for UK-based Rolls-Royce and U.S.-based GE Aerospace, which competed to.

        https://aviationweek.com/defense/aircraft-propulsion/safran-wins-engine-role-indian-amca-fighter

        Integrarea AMCA cu un eventual proiect condus de Dassault.. eventual cu încă un partener european (Spania sau Belgia) ar asigura o majoritate decizională în program pe modelul UK+Italia vs Japonia în cazul GCAP.. Europe leads Asia.. pragmatic vorbind..

        Dar Dassault nu „lasă din casă”..greu totuși de imaginat..

        Idem Suedia/Saab cu Brazilia/Embraer.. aceeași discuție..

        ..totul tine de deschiderea de a împărtăși din inovație/capacitatea tehnologică..cu partenerul de program..

        ..iata și „elefantul din camera” GCAP”:

        Italy says Britain is not sharing technology on fighter project

        April 16, 2025

        Defence Minister Guido Crosetto has said Britain is not fully sharing technologies with Italy and Japan in a major project to develop a new fighter jet and urged London to bring down the „barriers of selfishness”.

        „There is no longer anyone who can be considered first and second class and who wants to defend old legacies,” he said.

        „You have to break down some barriers of selfishness. Italy has broken them down totally, Japan almost totally. It seems to me that the UK is much more reluctant to do this, and that’s a mistake because selfishness is the worst enemy of nations.”

        https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/italy-says-britain-is-not-sharing-technology-fighter-project-2025-04-15/

        1
  11. Haideți să ne punem in pielea suedezilor puțin..

    De ce ar vrea sa se bage pentru 33% (poate și mai puțin dacă va fi acceptata și Belgia)..

    ..cu unii care n-au făcut niciodată un avion de vânătoare cap-coada și care trebuie să facă motorul (aproape) de la 0?

    Când ar putea să aiba 50% din „ciolan” dacă s-ar alia cu Franța?

    ..și ar avea acces și la motor..și la multe chestii ITAR free (că se știu limitările Gripen-ului din cauza componentelor americane)..

    Cine zice că Saab sa se dea cu Airbus?..și nu cu Dassault & Safran & Thales?

    In ultima perioadă sunt legături tot mai strânse între Franța și Suedia pe defense..iata articol recent:

    https://www.rumaniamilitary.ro/franta-si-suedia-legaturi-stranse

    Dacă te uiți la piata de export a Rafale și Gripen.. lucrurile nu diferă foarte mult..și Dassault și Saab vând fara „discriminare” in tari exotice..

    ..spre deosebire de Germania care au principiile cu drepturile omului (brusc s-au trezit sa fie mai catolici decât Papa).

    Într-o alianță cu Germania ambele companii vor avea bețe în roate la export..a se vedea situația cu Typhoon pentru Turcia.

    O alianță între cele 2, in schimb, ar uni piețele tradiționale (Asia de Sud-Est-India mai ales- și Arabia pt Dassault cu America Latină pt Gripen) în beneficiul comun..

    Părerea mea.

    3
  12. Un articol foarte interesant care abordează și cum negociază fiecare în proiectele pan-europene..fie și cu doza de speculație ceva trebuie sa fie adevarat.. citez:

    „Cultural Values

    Among cooperative programs, France and Germany built the Transall C-160 transport aircraft, Alphajet fighter training aircraft, Roland surface-to-air missile, NH90 transport and Tiger attack helicopters, and A400M transport plane.

    So how does a French official or executive see the European partners?

    The German approach was “brutal and direct,” the analyst said. Reaching consensus with the German side was key. Once agreement was reached, it would be hard to get the German partner to move – but it was possible. There was a fair amount of politics behind that.

    In cooperative programs, the British are “highly flexible,” while defending their interests, the analyst said. The Italians also show flexibility and will find the funds to back a program.

    The German experience of working with the British on the Eurofighter Typhoon was “traumatic,” with BAE Systems “deciding everything,” the analyst said. The German partners earned the lesson on the Eurofighter to protect themselves.

    Working on the Alphajet led to a German view that Dassault “was the chief,” leaving a negative experience in working with the French, the analyst said.”

    https://defense.info/re-thinking-strategy/2021/03/franco-german-arms-cooperation-how-to-shape-a-way-ahead/

    Băgați la Translate..

    1
  13. extrem de multa caraiala ca francezii in sus si in jos.
    nimeni nu are pretentia ca lookheed sa colaboreze cu boeing la avionu trump 47, in schimb toti isis pun poalele in cap ca de ce dassault nu colaboreaza cu airbus

    pt ca sunt doua firme diferite, fiecare ar trebui sa-si faca prototipu lui si agentia europeana de inarmare sa vina cu observatii si sa desemneze un castigator

    cum se imparte productia dupa aia si cine face rotile , aripidele si motoru e alt subiect de disputa

    aaa, ca nu exista un pentagon european in 23 de colturi, si nici o autoritate care sa coordoneze productia?
    naspa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *