FCAS cum îl vad francezii…
Programul FCAS – franco-germano-spaniol – pare a fi intrat în moarte cerebrală. Francezii nu mai cred în el de ceva timp, iar germanii nu par dornici să facă prea multe concesii. Spania, în schimb, pare a menține dialogul dar în culise este de partea Berlinului.
În această ordine de idei, presa germană a scris că de fapt germanii și-au cam luat gândul de la FCAS cu francezii și se gândesc serios să și-l facă singuri sau împreună cu alți parteneri.
Siteul “Hartpunkt” scria zilele trecute:”Germany, thanks to the rapid growth of its military spending, has the opportunity, for the first time în decades, to develop its own combat aircraft. It would also allow it to better meet the needs of its own armed forces.”
Și nu este deloc exclusă cooptarea unor parteneri, care pe lângă Spania ar putea fi Suedia – marea forță în domeniul avioanelor multirol rămasă pe dinafară. Suedia este un caz interesant pentru că ar putea lua locul Franței, în condițiile în care suedezii sunt singurii europeni care și-au produs propriul avion de lupta multirol, cu excepția francezilor, adevărat că nu la nivelul Rafale. Adică, Saab are ce pune pe masă și ar putea eventual înlocui Dassault, fără însă a avea pretențiile francezilor.
Aderarea Suediei la NATO pare să deshida ușa unor colaborări strânse pe mai multe domenii.
Iar o dată cu scoaterea Franței din program, partenerii rămași sau adăugați, ar scapa de necesitatea ca avionul să fie operat pe portavion sau să transporte arme nucleare.
Conform celor de la Politico și Bloomberg, guvernul german a informat deja Airbus Defence & Space despre o posibilă: “closer cooperation with Sweden or the United Kingdom, or even going it alone with Spain.”
Iar săptămâna trecută oficiali din cadrul Luftwaffe ar fi spus exact același lucru unor membri ai Bundestag.
Evident că Germania și Suedia sunt capabile să dezvolte un aparat de generația a VI-a dar pot face acest lucru până la motor, pentru că în acest caz în cele două țări nu există o companie de anvergura francezilor de la Safran Aircraft Engines, dar cu bani suficienți soluții s-ar găsi.
La final, directorul Daasault – Éric Trappier – care mie cel puțin îmi pare un Gică-contra în programul FCAS, explică care este de fapt situația și care sunt obiecțiunile domniei-sale: “The question arises for the effectiveness of the project, which is a three-country project […] where there is not one real leader but three ‘co-co-co’s. […] How can I have leadership when I have someone în front of me who weighs twice aș much? How can we ensure project management if I am not allowed to choose subcontractors în France, Spain and Germany? […] I think it’s not the right method to fly an aircraft.”
În același timp, am înțeles de ceva timp că Germania nu este foarte favorabilă cooperării cu Franța și Berlinul a trântit în ultimii ani mai multe programe comune de dotare mai ales în favoarea unor importuri din Statele Unite, așa că nici nemții nu sunt neprihăniți. Ambele țări par de fapt dornice să scape una de alta dar încă nu au găsit momentul s-o facă public.
Despre tancul european nici nu cred că mai merită discutat în acest context.
GeorgeGMT
Cred ca francezii vor gasi banii necesari sa dezvolte singur aparatul de generatia VI, asta daca sunt in stare. Unde? pai hai sa ne uitam unde au vandut ei cel mai bine in ultimii ani. La arabi si la indieni, care vor dori sa aiba cele mai moderne avioane posibile si francezii le-ar vinde fara mari regrete.