BLINDATE JAPONEZE (7)

Partea VII

 

 

Type 93, era un camion usor realizat de catre firma Nihon Naineki, in anul 1933, foarte probabil o copie a celui american,Chevrolet 1939. A fost folosit pe toata perioada razboiului de catre Armata si Marina Imperiala, avand urmatoarele caracteristici: greutate o tona; lungime 3,6 m; latime 1,5 m; inaltime 1,7 m; motor pe benzina de 32 CP; incarcatura maxima transportata 0,5 tone. A fost utilizat si de catre americani, dovedindu-se robust si rezistent;

Type 94, aparut in 1934, fiind realizat de catre firma Isuzu. Avea doua modele, A-pe benzina/B-Diesel, ambele 4×6. Acest camion a fost folosit pe toata durata razboiului, cu mici modificari, unele dintre acestea avand un troliu de tractare in partea frontala, fiind practic utilizat la orice: transport marfa si trupe, tractare piese de artilerie, lucrari genistice si de fortificatii, etc), si a fost utilizat pe toata durata razboiului. Initial, camioanele aveau probleme cu transmisia, acestea fiind remediate inainte de anul 1941.

MODEL 94 4X6

Type 94

Camioanele aveau urmatoarele performante: greutate 5,3 tone; lungime 5,4 m; latime 1,9 m; inaltime 2,2 m; viteza maxima de aproximativ 60 km/h; motor: pe benzina, Model Ko, 70 CP/Diesel, Model Otsu, 70 CP; capacitate maxima de transport 1,5 tone. A fost utilizat intens de catre japonezi, inclusiv ca vehicul de depanare, masina de pompieri si ambulanta (aparuta in 1935, putand transporta 15 pacienti, dintre care 4 pe targi. Si americanii le-au folosit, de captura). O varianta interesanta a fost cea echipata pe platforma doua tunuri AA de calibrul 20 mm, Type 98 (calibrul 20 mm; elevatie -5º/+85º; rata de foc 300 proiectile/minut, dar practic se ajungea doar la 120 proiectile/minut, datorita incarcatorului cu 20 de proiectile; raza maxima de actiune: orizontal 5500 m/ vertical, 3500 m. Arma era dezvoltata din cea franceza, calibrul 13,2 mm din anul 1930, Hotchkiss) fiind destinat apararii unitatilor de tancuri. Arma putea fi descarcata de pe camion si utilizata la sol;

Type 95, a aparut in dotarea AIJ in anul 1935-1937, fiind un camion 4×4, realizat de catre firma Isuzu,. Acest vehicul deriva din Type 94. Era, la origine, un camion comercial –multe fiind rechizitionate de catre Armata de la utilizatori civili inainte si in timpul WW II, avand urmatoarele performante: greutate 3 tone; lungime 5,86 m; latime 2,17 m; inaltime 2,25 m; tractiune 4×4; viteza maxima pe sosea 75 km/h; motor pe benzina de 52 CP; capacitate maxima de incarcare 1,5 tone;

Type 97, era o dezvoltare a Type 94, fiind construit tot de catre firma Isuzu, 4×6, aparut in 1937. A reprezentat principalul camion utilizat de catre AIJ pe toata perioada razboiului, el fiind un camion civil. Avea urmatoarele performante: greutate 4,3 tone; lungime 6,84 m; latime 2,2 m; inaltime 2,2 m; motor Diesel, 85 CP; capacitate maxima de incarcare 3 tone. Si acesta era folosit practic la orice, foarte probabil fiind o copie dupa camioane americane Chevrolet si Ford, pe care Japonia le importase in anii *30 –mai mult decat atat, inainte de razboi, Chevrolet si Ford, aveau linii de montaj in insula. Mai sunt cunoscute si sub numele de Toyoda, Type 1.

TYPE 97 4X4

 

O varianta probabila a acestui camion, a fost Type 96, ce se vroia a fi lansator de rachete, semanand izbitor cu celebra Katiusa sovietica. Nu se stie daca a fost realizat vreun prototip, dar se avea in vedere lansarea de rachete montate pe stativ, de calibrul 203 mm –proiect agreat de catre Marina Imperiala, dar practic, proiectilul era unul de artilerie, nefiind nicicum o racheta in adevaratul sens al cuvantului. “Racheta” era deja folosita de catre AIJ, fiind montata pe un stativ portabil, extrem de simplu –practic, acesta consta intr-o sina din lemn, asezata pe sol cu ajutorul unor cracane, si acestea din lemn. Racheta, era practic un proiectil de artilerie la care se atasase un motor-racheta simplu, incarcatura exploziva cantarind 17,52 kg (Trinitroanisol). Americanii au gasit asemenea lansatoare primitive,unele in combinatii de cate 2-3, proiectilul avand urmatoarele caracteristici: lungime 1,04 m; calibru 203 mm; greutate 90,12 kg; greutate incarcatura exploziva 17,52 kg; raza maxima de actiune 1800 m. A existat si o varianta de lansator realizata din otel, ce semana cu un burlan, intalnit de catre americani la Peleliu, in 1944, o raritate insa in cadrul AIJ, fiind montat pe un carucior cu doua roti ce nu dispunea de frane, nefiind insa fiabil –dupa ce trageau de maxim 3 ori, tevile trebuiau lasate sa se raceasca timp de 50-55 minute. Lansatoarele rudimentare din lemn erau dispuse in principal pe plaje, avand lungimea cuprinsa intre 2,13-2,42 m, rachetele fiind lansate cu ajutorul unui snur, prin percutie, elevatia fiind probabil intre -5˚/+75˚, iar bataia maxima 1800 m, fara a fi insa precise;

Nissan 80, copie indigena a camionului american Chevrolet, aparut in 1937. Initial, acest vehicul avea probleme in ceea ce priveste fiabilitatea si rezistenta (cu deosebire la trenul de rulare si suspensii), nefiind indicat pentru uz militar –probleme depasite la inceputul lui 1940. Camionul avea urmatoarele caracteristici: greutate 2,88 tone; lungime 5,39 m; latime 2,9 m; inaltime 2,5 m; motor pe benzina de 85 CP/3400 rpm, sase cilindri; viteza maxima pe sosea 65 km/h; capacitate maxima de incarcare 2000 kg. A avut diferite intrebuintari in armata japoneza, productia sa incetand in 1941;

NISSAN 80 2,5 TONE

Nissan 80

 

Nissan 180, urmas direct al Nissan 80, a fost proiectat de catre Graham Paige, si construit de catre Nissan, inclusiv pentru uz militar, a aparut in 1941. Acest camion era mai mare si mai rezistent, fiind realizat si de catre firma Toyota (sub numele de Toyota GB); diferenta intre modelul construit de firma Nissan si cel realizat de catre Toyota, consta in mecanica (Toyota folosea motor si cutie de viteze proprii –copii ale Chevrolet si Crysler; pe cand Nissan utiliza vechiul motor de pe varianta 80, creat de catre Graham Paige). Interesant este faptul ca initial, Nissan 180, avea caroseria realizata in mare parte din otel, dar, din 1942, cand otelul a inceput sa devina o problema pentru industria japoneza, acesta a fost inlocuit cu lemn (cabina si sectiuni ale caroseriei), calitatea si rezistenta vehiculelor scazand drastic. Camionul avea urmatoarele caracteristici: greutate 2,90 tone; lungime 5,89 m; latime 2 m; inaltime 2,14 m; motor pe benzina de 80 CP; viteza maxima pe sosea 75 km/h; capacitate maxima de incarcare 1500 kg;

 

NISSAN 180

Nissan 180

 

Toyota KB/KC, au fost camioane utilizate masiv de catre fortele japoneze, aparute in 1941. Toyota KB, era de fapt un camion comercial, rechizitionat de catre militari. Toyota KC, era denumirea sub care aparea in evidentele militare, inclusiv cele construite la comanda armatei (ulterior, cabina a fost modificata fiind realizata din lemn, din cauza lipsei din ce in ce mai acute de otel), singura diferenta intre camionul civil si cel militar, consta in…vopsea (cele militare erau vopsite, in general, in culoarea kaki). Camioanele aveau urmatoarele performante: greutate: 2,72 tone KB/2,68 tone KC (din cauza cabinei de lemn); lungime 6,45 m; latime 2,19 m; inaltime 2,23 m; motor pe benzina de 63 CP; viteza maxima pe sosea 70 km/h; capacitate maxima de incarcare 1500 kg. Datorita motorizarii slabe, aceste camioane nu erau ideale pentru uz militar, dar, cu toate acestea, au fost produse in numar mare;

-interesante sunt si vehiculele destinate transportului VIP, utilizate si de catre AIJ, pentru personalul de rang superior. Cele mai cunoscute sunt Type 93 si Type 98, copii autohtone ale celebrelor Hudson si Studebaker, americane. Acestea au fost realizate de catre firma Sumida, probabil cu putin peste 300 de exemplare, dar nu se stie cu certitudine numarul lor. Erau insa rare.

Type 93, avea doua versiuni, cu 6 si 4 roti. Ele au aparut in 1934, avand urmatoarele caracteristici: greutate: 2,2 tone, cu patru roti/2,6 tone, cu sase roti; lungime 5,10 m; latime 1,9 m; inaltime 2 m; motor pe benzina de 70 CP; capacitate maxima de transport 7 oameni.

 

MODEL 93

Type 98, a aparut in 1937, cu patru roti si putand transporta 7 oameni, avand urmatoarele caracteristici: greutate: 2,2 tone; lungime 4,95 m; latime 1,82 m; inaltime 1,90 m; motor pe benzina de 43 CP; capacitate maxima de transport 7 oameni; viteza maxima pe sosea 80 km/h.

-o varianta interesanta de camion realizata de catre japonezi, a fost cel amfibiu, numit SU-KI. Realizat in 198 de exemplare, a intrat in dotarea Marinei Imperiale in noiembrie 1943, avand la baza camionul Toyota/Nissan 4×4. Era destinat desantului amfibiu, fiind intalnit de americani in Pacific. Avea urmatoarele caracteristici: greutate: 6,4 tone; lungime 7,60 m; latime 2,2 m; inaltime 2,4 m; motor pe benzina de 65 CP; capacitate maxima de transport, probabil 15-20 oameni; viteza maxima pe sosea 70-80 km/h;

Type 95 Kurogane, a aparut in 1935, fiind cunoscut drept “Jeep-ul japonez”, vehiculul fiind 4×4, construit de catre Nihon Naineki. Avea urmatoarele caracteristici: greutate 2,4 tone; lungime 3,6 m; latime 1,5 m; inaltime 1,7 m; motor pe benzina de 32 CP, 2 cilindri, racit cu aer, 1399 cc; cutie de viteze in patru trepte -3 inaine/una inapoi; capacitate maxima de transport, 4 oameni; viteza maxima pe sosea 70 km/h. Era destinat transportului si recunoasterii, nefiind inarmat. Soldatii japonezi il porecleau “Medalia neagra”, fiind un vehicul robust si indragit de catre acestia, avand anvelope din cauciuc masiv. Americanii l-au adoptat rapid, desi nu se ridica la valoarea Jeep-ului!

TYPE 95 KUROGANE 4X4

Blindate japoneze VI                                                                                                                                

WW

 

53.3 cm (21″) Torped3.3 cm (21″) Torpedoes

SURSE DATE SI POZE: INTERNET, ENCICLOPEDIA LIBERA.

mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/…/japan-tank.ht… –

google.com/site/…/generali…iii…/generali-importanti-japonezi

www.tanks-encycl… – Statele Unite ale Americii –

weaponsofwwii.com.

armchairgeneral.com

forums.revora.net

javehicles.weebly.com/armoredcars.html –

forum.paradoxplaza.com/…/showthread.ph…

forum.axishistory.com/viewtopic.php?f..

 

 

 

 

2 comentarii:

  1. Ma bucur sa citesc si despre camioane militare.Un link despre un vehicul japonez modern ptr. epoca WW2:http://c5557.kiteki.jp/html/100siki-keninsya.htm

    • Au fost mai multe asemenea camioane, unele chiar blindate, ce puteau rula inclusiv pe calea ferata. Vor apare intr-un articol viitor, n-au fost uitate, ele fiind ingenioase!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *