CV 90 generatia a V-a

BAE Systems a prezentat la Londra, cu ocazia International Armoured Vehicles (IAV), ultima  – a 5a – generatie a lui CV 90.

In principiu CV 90 Mk IV este vehicul modular pe senile care a adus la un loc lectiile invatate de-a lungul carierei sale, astfel ca noul CV 90 ofera acum multe.

In primul rand discutam de un nou motor de la Scania (1000CP) cuplat la o transmisie special gandita pentru vehicule grele si teren dificil. Astfel, desi masa maxima disponibila a ajuns la 37 tone, Mk IV este mai agil pe teren foarte greu decat variantele mai vechi. Tot cu mintea la evolutia pe teren greu, BAE a introdus si un sistem de asistare al suspensiei (active damping/suspensie activa), astfel ca amplitudinea miscarii este controlata automat pentru cresterea confortului echipajului si a trupelor transportate ca si pentru cresterea acuratetei sistemelor de arme de la bord. Si daca credeti ca-i un moft, ei bine, nu-i, este foarte important ca militarii transportati sa fie debarcati cat mai odihniti si fara stari de greata sau ameteala…sau cu scrambled eggs.

Datorita si noilor senile din cauciuc, CV 90Mk IV poate evolua pe teren greu cu o viteza de aproximativ 40% mai mare fata de variantele mai vechi (mobilitate superioara), ceea ce, pe langa avantajele descrise deja, aduce si costuri cu intretinerea mai mici.

Si noul Mk IV ramane aceeasi platforma universala, fiecare poate face ce crede de cuviinta, de la transportor de trupe cu grad ridicat de protectie pana la MLI, vehicul de intretinere si orice altceva ii mai poate trece cuiva prin minte.

CV 90 Mk IV beneficiaza de noua turela din seria „D”, foarte multifunctionala, care poate integra tunuri rapide calibrul 25, 30, 35, 40 si chiar 50mm, plus un tun de joasa presiune calibrul 120mm (asadar nu-i tun AT). Mai poate folosi si rachete AT, mitraliera jumelata cu tunul, sisteme optoelectronice si bineinteles si Iron Fist integrat deja de BAE pe transportoarele daneze.

Iar pe langa sistemul de armament senzorii electrooptici ofera in permanenta echipajului  posibilitatea de a supraveghea campul de lupta la 360*, folosind un sistem (dezvoltat de BAE – Battleview360) similar avioanelor de lupta si anume o casca cu monitor incorporat – Q-Sight.

Pana acum CV 90 a fost vandut intr-un numar de 1280 de vehicule, 15 variante constructive catre sapte tari.

Pentru noi deocamdata nu se pune problema unei noi Masini de Lupta a Infanteriei, noi inca mai modernizam la MLI 84, dar candva intr-un viitor destul de incert ar trebui sa privim spre un nou transportor blindat pe senile (probabil odata cu un nou tanc) si atunci CV 90 va fi printre favoriti.

GeorgeGMT

24 de comentarii:

  1. Buna dimineața și La multi ani Florinelor si Florinilor!
    Deci sa inteleg ca tunul de 120 mm nu poate trage apfsds? Și încă o chestie: dacă tot ai pui Iron Fist de ce ajunge sa cîntărească aproape cat un T 55? Eu credeam ca dacă trecem pe sisteme active de protecție asta se face în detrimentul blindajului, scazand deci substantial greutatea ceea ce ma duce automat cu gandul la posibilitatea de flotabilitate, esențială pentru relieful nostru.

    2
    • Pai greutatea mare are probabil mai multa legatura cu protectia impotriva tunurilor de pe transportoarele inamice. Oricum la 37 de tone nu rezista in fata rachetelor AT sau a proiectilelor de pe tancuri si aici intra in joc Iron Fist, ca si impotriva armelor de tip RPG 7/29.

      1
    • This 120 mm gun can still shoot APFSDS without any decrease in efectiveness, only the recoil force is lower than in classic tank gun.

      • You may not talk about shooting an APFSDS without decrease in effectiveness if the recoil force is lower unless you have something like a better improved muzzle brake coupled with an improved hydro-pneumatic recoil system or an active recoil reduction mechanism.

        APFSDS it is a pure kinetic weapon and for the gun the issues will be the same:
        – same pressure which is higher than for standard projectiles and this issue is already mentioned: it is a low pressure gun (aka slower projectiles).
        – same resulting recoil force that need to be managed (mentioned above).

        For AT role the gun may use HEAT and HESH shells (both not depended on the speed), but APFSDS projectiles must be lighter or slower or both and that means less efficiency (less kinetic energy) and in this case it just doesn’t worth it.

  2. Cred ca ar fi mai bine sa privim un pic si spre propria ogradă mai precis spre propria industrie. …..acu’ ceva vreme ne puneam cativa problema : mai putem noi oare fabrica/integra un tanc?….răspunsul general in proporție de peste 99% a fost NU cu desptul de multe argumente !

    Acu’ vin si eu cu intrbarea ….dar macar un MLI putem fabrica?…..răspunsul e destul de predictibil tinand cont de istoricul cu TBT-ul in care armata romana a spus un aspru NIET lu’ bietul SAUR, …..dar oare merita sa mai incercam?

      • Eu cred ca da! putem fabrica un MLI.

        cu conditia sa achizitionam elementele cheie din import.
        motor, transmisie, turela cu senzorii.

        noi sa construim carcasa, senilele, suspensiile puntile. si apoi sa ansamblam celelalte elemente importate.

        in ce priveste constructia 100% in Romania, este imposibil. Practic nimeni nu mai construieste integral un MLI.
        CHiar cei de la BAE System, au apelat la motoare Scania, si cine mai stie cate alte componente or fi pe CV 90Mk4 venite din „exterior”.

    • nu mai putem fabrica MLI-84… cu chiu cu vai reusesc sa modernizeze cateva zeci de bucati existente.

      2
      • @Marius Z,

        daca guvernul ar aloca banii necesari, nu ar fi nici o problema pentru modernizarea MLI-urilor existente.

        problema e lipsa banilor.

        adica, daca maine ar aloca buvernul 100-200 mil euro/an pentrru modernizarea parcului de MLI-uri si TAB-79, fabricile noastre nu ar fi capabile sa modernizeze aceste masini?

        binenteles, la nivelul proiectelor deja existente.

  3. Da …..iertare, La multi ani Florinilor si Florinelor ….daca- s pe aici si ele, sunt sigur ca unele neveste/prietene mai trag si ele cu ochiu sa vadă ce mai scriu/citesc bărbații lor?….asa ca la multi ani si lor!

  4. „Motorasul” ala de 1000CP ar fi interesant si pentur Bizon, nu doar ptr. CV-90… zic.

    2
  5. Salut. In primul rand LA MULTI ANI tuturor FLORINELOR si FLORINILOR. In al doilea rand eu nu cred ca ar fi rea ideea de a avea doua tipuri de MLI,unul greu si celalalt pana la 20 de tone care sa fie plutitor, asa cum sa facut cu transportoarele, ce ziceti e o buna idee sau un vis nerealizabil.

  6. La o privire superficiala, am ramas surprins: CV90Mk IV generatia V. Pauza de gandire…. Intru pe net si vad ca prima a fost Mk 0. Incepusem sa imi fac griji, ca nu mai are cafeaua acelasi efect de „boost”, dimineata, asupra mea.
    Tot acolo pomenesc si de MEXAS, ce ofera functie de configuratie, protectie pana la 30mm APFSDS pt CV90…….NICE.
    MEXAS apare pe ”n” tipuri de vehicule de lupta, inclusiv Leopardul Canadian, si este produs de ”IBD Deisenroth”, ce colaboreaza cu Rheinmetall(firma Rheinmetall Chempro GmbH).
    Sa inteleg ca o sa il vedem si pe PIRANHA si AGILIS?

  7. Tara lui Andrei

    Cu astea ar trebui inlocuite MLI Jder dar… asta dupa ce mai construim vreo 200km de autostrada si cand incepem sa taiem si noi tabla pentru diverse proiecte…

  8. până la urmă te-ai lămurit dacă e a V-a sau a IV-a?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *