Duster – CBRNE

După 40 de ani de serviciu neîntrerupt, autospeciala de transport muniţii experimentale şi materiale exploziv-incendiare a Centrului de Cercetare Ştiinţifică pentru Apărare CBRN şi Ecologie (CBRNE) a trecut „în rezervă”. Dar nevoia operaţională pentru un astfel de vehicul a rămas, aşa că specialiştii Centrului au reuşit să obţină finanţare şi să transforme un „Duster” 1.5 dCi în ceea ce aveau nevoie: o maşină capabilă să transporte în condiţii de siguranţă muniţia experimentală în poligon.

„Noi am realizat specificaţia, caracteristicile tehnice şi de performanţă ale maşinii şi am lucrat cu un carosier agreat de Dacia, Romturingia SRL, care a făcut schiţele de execuţie şi implementarea”, explică locotenentul Ovidiu Iorga, asistent de cercetare ştiinţifică în Laboratorul de analiză, sinteză şi încercări explozivi şi mijloace exploziv-incendiare din Centrul CBRNE.

În realizarea proiectului s-a pornit, cum e şi normal, de la stabilirea specificaţiilor. Pentru a transporta în siguranţă pe drumurile publice, dar şi în poligon, muniţia experimentală şi materialele exploziv-incendiare, autospeciala de care aveau nevoie trebuia să răspundă mai multor cerinţe: să aibă capacitate de transport de minim 4 m³ şi sarcină utilă de minim 400 kg; să asigure protecţia la şocuri, vibraţii, temperaturi ridicate, radiaţie solară, umiditate; să poată pătrunde în teren accidentat, pe pante abrupte şi pe suprafeţe alunecoase.
Autospeciala rezultată are doar două locuri în loc de cinci, în spaţiul obţinut prin eliminarea acestora introducându-se o celulă de transport materiale periculoase, din compozit de protecţie, ignifug, cu sarcină utilă de peste 400 kg şi volum de 5,5 m³.

În plus, garda la sol a fost ridicată cu 4 cm, prin utilizarea suspensiilor rigide. Motorul, cutia de viteze, diferenţialul şi rezervorul sunt protejate cu scuturi, iar integritatea maşinii, a personalului şi a încărcăturii este asigurată suplimentar prin cadrul de protecţie exterior. Autospeciala este dotată cu troliu, cu sarcina utilă de 3.600 kg, şi cu toate mijloacele şi dispozitivele prevăzute de legislaţia europeană pentru transportul pe drumurile publice a materialelor explozive.

Autospeciala a intrat în dotarea Centrului CBRNE de la jumătatea lunii septembrie şi a îndeplinit deja două misiuni de transport materiale periculoase.

Facebook via Observatorul Militar

 

22 Comments:

  1. In aprilie am vazut una a Petromului cam la fel (bleumarin si fara tubulatura din jurul fibrei, doar cea din fata) in Craiova.

  2. Romturingia SRL se afla in Campulung-Muscel/Arges. Ei au carosat si Ambulante pentru MApN si MAI, acum lucreaza la masini blindate pt.transport valori. Lucreaza cu kevlar si alte materiale,sunt buni si seriosi -nu e gluma! Lucreaza si cu Petrom, Enel,Banca Nationala,etc.

  3. Da,ei au creat Ambulanta Duster pe senile,au facut modificarile necesare. Au mai mereu parcul plin cu vehicule ce asteapta carosarea. Si nu sunt numai Duster, sunt si furgonete Ford, Iveco, Opel.

  4. la baza e dusterul pentru petrom asa cum se spune si mai sus.
    cu o motorizare superioara se poate croseta pe platforma asta inclusiv șasiuri marite pentru diferite servicii speciale…mapn,mai,sri,sanatatea,educatia pot fi clienti pentru asemenea autospeciale.
    este curios cat de greu inlocuieste mapn-ul aro-urile din dotare mai ales ca multe sunt simple mijloace de transport iar dusterul este la indemana.

    • aro-urile vechi au un 4×4 si un motor superior duster chiar daca puterea litrica e mai mica, au cuplu,
      la brazilieni sunt versiuni de renault duster cu motor de 2.000
      trebuia facut ceva,
      la rusi se vinde duster cu motor de 2.000 dar pe benzina,
      http://www.zf.ro/auto/renault-a-lansat-duster-in-rusia-cat-costa-cel-mai-luxos-suv-romanesc-la-moscova-9056609

      la mintea mea, produsu din imagine trebuia refuzat de armata,
      atata se putea face de producator, macar un motor mai mare, pentru un plus de putere + diferential blocabil,

      altfel, dusteru asta este inferior la toate capitolele, mai putin inaltime fata de vechile ARO-uri,
      integrala praf, lipsa diferential blocabil,

      la prima zapada sau teren mai mocirlos, pui cruce protectiei crbn
      plus tubulatura apasa in plus pe caroserie, creste probabil rigiditatea dar odata cu ea si greutatea pt. un motor de 1,5 conteaza

      si probabil pretu este adevarat…..
      nu au trecut decat vreo 5 ani de cand dacia propunea politiei loganuri de 60.000 ieuro,

      iubesc tradarea, dar urasc pe tradatori,

      • capatu satului –> ai scris atat de mult si prost (in materie de informatie) ca ma minunez de unde le-ai scos. Ar trebui sa nu ma complic cu un raspuns mai ales daca ma uit si la „nick”-ul tau.
        Cum poti compara un ARO cu Duster fiind categori diferite (oi fi tu nostalgic dupa ARO) si tin sa mentionez ca la ora actuala aceasta Dacie este superioara vechiului ARO la multe capitole (motorizare, siguranta, transmisie …)
        Vechiul ARO avea sasiu si intra intr-o alta gama de vehicule, ceea ce Dacia nu are. Dar daca acest Duster satisfice caracteristicile de incarcare maxima specificate de caietul de sarcini este perfect ( el fiind gandit initial ca o masina de transpot persoane).
        De ce te arunci la acel motor de 2000 din Brazilia –> habar nu ai ce vorbesti. Acela este un motor pe benzina ce are cuplul motor mai mic fata de un Diesel.
        La mintea ta nu as fi scris nimic. Dieselul de pe acel motor mic de 1.5 DCI este de 240Nm cat avea ARO cu cel mai mare motor Toyota de 2.5l care era un mototr turbo deasemenea (sa nu mai compar cu vechiul motor de Brasov)
        Transmisia este extraordinara 4×4, cea de pe Duster, fiind folosita si pe vehicule NISAN (nu am sa-ti enumar modelele caci tie iti plac vehicule gen VOLGA).
        Nu doresc sa te mai contrazic si la alte afirmatii (gen 60000 euro) caci vorbesti in lipsa de informatii.
        Asa ca sa te mai incant putin, si sa iti reinviu nostalgia vechiului ARO, acest Duster este realizat chiar in vechea uzina ARO (un lucru imbucurator din acest punct de vedere). Romturingia functionand acolo, asa cum au spus si alti cititori ai forumului, fiind o firma foarte serioasa.
        Eu nu pot decat sa ma bucur de alegerea facuta, fiind realizata la noi in tara. Nu comentez daca ar exista variante mai bune de la alti producatori din afara (pentru ca nu stiu).
        P.S. Schimba-ti numele ala, sau ti-e rusine cu ce porti? ca ramai naiba de caruta … la capatul satului.

  5. I-ar putea dota si pe cei din politia militara cu niste duster-uri. Inca au in dotare Cielo si Dacii zambetul lui iliescu.

  6. De patriot si toate promisiunele celalalte ce se mai aude?

  7. Hmm. Pare un Duster standard, cu caroserie din fibra de sticla. Probabil ca nu e chiar ada, dar…
    S-a vrut acces pe teren accidentat, abrupt, etc. De ce nu s-a ales o varianta 6×6? N-o are Dacia in productie, dar aici nu e vorba de o masina de mers la pescuit. Se putea face.
    Apoi, masina cara materiale radioactive sau munitie. Celula de transport ar trebui foarte bine protejata, atat la radiatii, cat si la explozii. Un soi de cazan, sa-i zic asa, cu capacul subtire, care sa permita dirijarea suflului unei eventuale explozii in sus. Compozit de protectie, ignifug? Masina cara bombe, nu vin, ca sa fie tinut doar la umbra!
    Un Duster are in jur de 1700kg. Cu blindajul de care ziceam mai sus, cred ca depaseste lejer 3600kg. Atunci ce face cu troliul ala? Trage copacii din drum, probabil…

    Insa, ca sa nu fiu chiar contra de tot, probabil ca de atat le-or fi ajuns banii. Dar asta nu pare masina de transport explozivi.
    Parerea mea.

  8. Oare cand or remotoriza si francezii Dusterul asta??? Motor de 1.5 diesel pe asa caroserie. ..de tot râsul! Daca vrei sa depășești un tir, trebuie sa scoti si un picior afară ca Fred Flinston , sa te mai ajuti putin. E puturos maxim Dusterul, credeti-ma!

    • Ai si echiparea de 125 CP. E un light crossover SUV. E usor dar nu e menit sa goneasca pe autostrazi. Nici Toyota Landcruiser nu face asta.

      • Dupa parerea mea tubulatura aia ( ca roll cage nu-i pot zice), are un rol limitat, cel putin puteau sa-i puna un fel de bara de torsiune transversala, la limita dintre parbriz si capota. In cazul unei rasturnari, forma actuala a tubulaturii nu protejaza cine stie ce..

  9. Zici ca_s de guardia civil din spania

  10. Dusterul este un SUV compact, cu caroserie auto-portanta, fara mari pretentii de off-road-er, adica ii lipseste diferentialul blocant. Acest fapt este compensat prin niste trepte 1, 2 si 3 foarte scurte.
    Ca orice caroserie autoportanta, cand te apuci sa tai/bricolezi, trebuie sa inlocuiesti ce-ai taiat. Dusterele pick-up, au acea tubulatura in special pentru rigidizarea caroseriei. Si la o masina de raliuri, roll-cage-ul are dublu rol: sa protejeze ocupantii in conditiile unui accident si sa rigidizeze caroseria pentru imbunatatirea performantelor dinamice.
    Nu poti bricola foarte mult o caroserie autoportanta, sau cel putin nu la fel de mult ca una cu sasiu separat.
    Dpmvd, cei de la Romturingia sunt foarte seriosi si fac produse bune, in special pentru piata transporturilor de valori, una foarte lucrativa. Pick-up-ul facut de ei a beneficiat si de aportul uzinei, nu este produsul vreunei asa zise „firme” de tuning de cartier…
    Motorul de 1.5 dci se descurca onorabil cu masa masinii atat pe astfalt cat si in teren accidentat insa etajarea cutiei cu 6 trepte penalizeaza mersul pe autostrada prin cresterea consumului. Chiar si in aceste conditii, se pot imbunatati atat puterea nominala cat si cuplul printr-o simpla resoftare a ECU, obtinandu-se o crestere de cca. 20% a caracteristicilor mentionate pastrand fiabilitatea in limite decente.
    Am mai spus-o Dacia Duster nu este buna pentru linia 1, in rest este o masina foarte ok, mai ales avand in vedere pretul la care este vanduta.

Germanos.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *