Francezii nu au elicoptere grele de transport…

…dar se gandesc cu jumatate de gura sa-si cumpere. Practic, se accepta – atat la nivel militar cat si la cel politic – ca exista o mare nevoie de elicoptere grele de transport, dar se mai stie si ca astfel de aeronave sunt extrem de scumpe, atat la achizitie cat si la operare.

Dar sunt necesare. Francezii au avut de-a face de-a lungul timpului cu forte armate aliate care detin astfel de elicoptere (mai ales cu britanicii si germanii) si au inteles ca le-ar fi extrem de utile, mai ales pe zona trupelor speciale, in contextul in care avioanele de transport mediu-curier Transall C-160 vor fi retrase.

Airbus A 400M Atlas este un avion de transport greu, nu poate opera chiar oriunde, de pe piste scurte, si aici francezii au o bresa in sistemul lor de transport aerian.

 

MH-47G „Beast”

Asa ca se uita la britanici cu CH 47 si EH 101 Merlin, la germani cu CH 53G, precum si la alti aliati din NATO care folosesc CH 47 Chinook (relativ raspandit in NATO)  si la CH 53 folosit de Statele Unite si de Germania (Berlinul are chiar o flota foarte serioasa de CH 53G Sea Stalion, 70 de aparate achizitionate de-a lungul timpului, 40-60 de aeronave in intentie de a fi cumpara acum: CH 53K King Stallion sau CH-47F Chinook).

Franta este singura mare putere europeana care nu detine elicoptere grele de transport. Spania foloseste CH 47, Italia la fel.

Francezii chiar au pus ochii pe o varianta de Chinook  dedicata trupelor speciale si anume MH 47G dar desi exista cerere nu exista fonduri si deocamdata discutia se poarta la nivel academic.

In acest moment, cel mai modern elicopter de transport al francezilor este Caimanul – NH 90, care este o aeronava foarte utila, capacitate mare de transport, raza mare, doar ca nu este un elicopter greu ci doar unul mediu.

O alta problema este ca deocamdata Airbus nu produce elicoptere grele de transport, din Europa doar italienii si englezii au gata de vanzare AW 101 (care ne-a fost si noua propus)/ EH 101 Merlin, ambele aparate produse de Agusta-Westland.

Dar trebuie subliniat ca AW 101 este mai mult un elicopter mediu spre greu, CH 47F fiind superior din punctul de vedere al masei maxime la decolare cu peste 7 tone. Despre CH 53K nici n-are rost sa discutam acest aparat are propria sa categorie, doar in Rusia gasim un elicopter mai puternic MiL Mi 26.

Doar ca CH 53K King Stallion este al drcaului de scump, israelienii tocmai ce au semnat un contract cu Sikorski pentru 12 aparate, contra sumei de 2,4 miliarde de dolari. Insa pretul se vede mai bine in documentele americane, astfel americanii au aprobat vanzarea a 18 CH 53K + 60 de motoare General Electric T408-GE-400 engines si alte cele necesare pentru 3,4 miliarde de dolari. Ori daca impartim (la modul grosier) banii ceruti la numarul de aparate rezulta un pret mediu (cu toate cele necesare incluse) de aproximativ 190 milioane de euro per aparat. Pretul, in cazul comenzilor USMC, este de un pic sub 100 de milioane de dolari, dar in cazul Infanteriei Marine discutam doar de costul aparatului in sine.

Asadar, foarte multi bani si mai apoi costuri de operare uriase. Posibil ca CH 47 Chinook sa fie ceva mai ieftin. Posibil…

GeorgeGMT

36 de comentarii:

  1. „Francezii chiar au pus ochii pe o varianta de Chinook dedicata trupelor speciale si anume MH 47G”

    Serios acum? Ciurucul asta nu este un articol pentru export.

  2. Si cand te gandesti ca acum 50 de ani stiau sa faca si sa exporte Super Frelon care, btw, e inca fabricat intr-o forma modernizata de catre chinezi.

    4
  3. Întrebare: „Domnul Bernard Bouley atrage atenția ministrului forțelor armate asupra faptului că armata franceză nu dispune de un adevărat elicopter de transport greu, deși majoritatea aliaților dispun de elicoptere și participă la operațiuni aeropurtate cu Franța. Cu toate acestea, în februarie 2020, se anunțase că Franța va comanda elicoptere grele….s-a dorit să afle dacă guvernul intenționează să procedeze la achiziția unor elicoptere de transport greu (fie din fabrică cu CH-53K King Stallion, CH-47F Chinook, Mi 26, fie prin relansarea producției unui SA321 Super Frelon modernizat, așa cum au făcut chinezii cu Harbin Z-8), așa cum fusese planificat, sau dacă acest proiect a fost amânat din nou.

    Răspuns: „Deși contribuția operațională a acestei capacități este de netăgăduit, prioritizarea efectuată pentru actuala LPM (lege de programare militară) nu a permis păstrarea acestei opțiuni. Cu toate acestea, nevoia de HTL (elicopter de transport greu) este în prezent satisfăcută în mod ad-hoc prin cooperare. Astfel, în sprijinul operațiunii Barkhane, britanicii cu CH-47 și danezii cu EH101 MERLIN au sprijinit manevra forțelor noastre. În plus, NH90 Caiman oferă acum o capacitate de transport semnificativă datorită capacităților sale superioare elicopterelor Puma, Cougar și Caracal. Statul major al forțelor armate studiază opțiuni pentru a-și completa capacitățile de transport aerian, în special pentru forțele speciale. Cu toate acestea, achiziția HTL în sine nu este favorizată pentru moment, având în vedere costul său și necesitatea altor capacități de mobilitate tactică considerate prioritare.

    https://questions.assemblee-nationale.fr/q15/15-41935QE.htm

    1
  4. Pe de alta parte, completare la comentariul inca neaparut, francezii nu prea le au cu aparatele cu doua elici. Poate nu le plac, naiba stie. Bine, si amprenta la sol e imensa fata de una cu o singura elice. Plus manevrabilitate, bla bla. E alta categorie. Am vazut live una bucata 47 asta vara la Capel, am trimis si voua poze si filmari, mare ca naiba, desi era una din variantele mici, si se vede ca are un altfel de control la aterizare/decolare, logic, portanta din coada e mai coborata, vine la aterizare dificil, trebuie sa stea orizontal rau de tot, ca loveste orice din zona…Decolarea e super, practic o ia vertical fara probleme….chestiuta e ca are incarcatura mare, la aterizare vine prost, pleaca repede. Manevrabil ca o drona, il faci sa se invarta dupa copac. Stalion? Fuge de il ia pamantul, manevrabil in zbor – 47 nu prea e – aterizeaza si fuge instant, incarcare mai mica….depinde ce vrei…

    1
  5. Salut. Nu are legatura cu articolul dar am vazut a stire ca Slovacia ar dorii sa cumpere 10 avioane de antrenament supersonice T-50 sud coreene, è cineva care ne poate ilumina multumesc.

  6. Ar fi super tare daca vor achizitiona Mi 26 :))))))))

    8
  7. Este ceva diferenta intre ele…
    CH-53K max takeoff 33t
    CH-47F max takeoff 22t
    SA321 SFrelon – 13t

    6
  8. Buna informatia . Deci Franta nu detine elicoptere grele, chiar nu imi imaginam.

    1
  9. Mi26 e pe placul francezilor.
    Nu pe baza unor criterii tehnice, ci … politice.
    https://www.escadrilles.org/2020/04/helicopteres-lourds-la-france-choisit-le-mi-26/
    La schimb cu ceva Mistral? 🙂
    Bisous

    8
  10. Problema vesnica a francezilor e ca ei cauta aliante care sa contrabalanseze puterea in europa cum au facut in trecut cu otomanii sau rusii.

    Ce nu inteleg francezii e ca rusii nu vor ca ei sa fie contragreutatea americanilor in europa ei for sa fie sefii europei inclusiv sefii francezilor.

    Asa cum nemtii cred ca rusii pot fi parteneri de afaceri din nefericire pentru ei rusii inteleg prin afaceri influenta si putere asupra ta nu profit pentru toate partile implicate.

    15
  11. Mistral la schimb cu Mi26 personalizate pe cerintele/electronica francezilor.

    1
  12. Daca as spune a nu ar strica macar 6 CH-53 E Super Stallion sh si/sau 6 CH-47 D Chinook sh pt FARo si ArmRo ar sari contabilishtii pe mine cu ocaruri, ca ar costa scump helicopterili astea la exploatare + modernizare si poate chiar si la achizitie cu toate ca nu sunt ultimile variante si ar mai fi si sh.

    • Si ce sa cari cu ele?? Si unde?

      1
      • Sunt atatea de carat cu elicoptere grele si peste tot pe unde este nevoie, logic!!! Cum am spus macar 6 CH-53 E Super Stallion sh sau 6 CH-47 D Chinook sh nu ar fi o mega mare cheltuiala atat la achizitie cat si la exploatare pt ArmRo. Iar in timp cand vor fi mai multi bani sa speram pt MAPN sa li se faca si o modernizare.

  13. Serios vorbind, nu cred ca francezii vor cumpăra echipamente de la rusi. Or fi ei c***e in politica dar nu sunt prosti sa se bage în dependenta logistica.
    Opinia mea personala e ca oricum SuperFrelon nu se încadrează în categoria transport greu, iar elicopterele medicii pot efectua 90-95% din misiuni. Pentru restul, francezii vor strânge din dinți și NU vor cumpăra de la americani, ca sunt mândri.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *