Franta modernizeaza Mirage 2000D

Guvernul de la Paris, prin Comitetul Interministerial de Investitii (CMI) din cadrul ministerului apararii a decis modernizarea flotei de Mirage 2000D, adica versiunea de atac tactic, comanda acoperind 45 din cele 71 de aparate detinute de Armée de l’Air, cu o posibila transa suplimentara de alte 10 aparate.

1

 Mirage 2000D

Ministerul apararii francez a cumparat in trecut un total de 86 de aparate Mirage 2000D, un derivat al versiunii Mirage 2000N (atac nuclear), primul prototip decoland pentru prima data in februarie 1991, iar intrarea in serviciu datand din aprilie 1995.

Costul total al modernizarii incepute in acest an si planificate a fi livrate incepand cu 2019 este estimat la 160 milioane de euro si va oferi flotei de Mirage 2000D capacitatea de a opera pana in 2030. Aproape 19 mil. euro au fost déjà alocati in 2015 pentru acest program, urmand ca in 2016 sa fie alocati 32 mil. euro, iar restul de 89 mil. euro incepand cu 2017, diferenta ramasa fiind destinata lotului suplimentar de 10 aparate, daca intensitatea si durata operatiunilor peste hotare vor creste in urmatorii ani.

2

 Dassault Mirage 2000D @ Armée de l’Air

In acest moment sub o treime din totalul flotei de Mirage2000D este capabila sa opereze in conditii de lupta contemporane, fiind echipate cu terminale de comanda si control moderne, data-link, si capacitatea de a lansa bombe ghidate de tip  GBU-49 Enhanced Paveway II.

Modernizarea mai include capacitatea de a lansa rachete aer-aer cu raza scurta de tip  MBDA MICA IR (posibil si viitoarea MICA NG) in locul vechii Magic II, de a lansa noul model de bomba ghidata Sagem (Safran) AASM SBU-64 Hammer cu capacitate de lovire la 50km si integrarea unui container extern pentru tun cal. 30mm Thales/Talios cu centrala de tragere asociata. Containerul tunului va fi montat pe pilonul stanga fata, simetric fata de containerul de iluminare laser, versiunea in uz a Mirage 2000D neavand tun integrat. Simulatoarele vor fi si ele modernizate pentru aceste noi cerinte.

Sistemul de Navigatie si atac (SNA) va fi si el modernizat cu unul numeric si afisaje color, actualmente bazandu-se pe o harta scanata si imprimata pe carton si care este proiectata prin marire ofiterului navigator si al sistemelor de arme (NOSA), sistem dublat de unul complementar (systeme D) dar care necesita mult spatiu in cabina.

Un alt aspect al modernizarii ofera posibilitatea acrosarii asimetrice de munitie pe piloni, cum ar fi spre exemplu un mix de bombe GBU-12 si GBU-49, lucru imposibil pe versiunea actuala.

Intentia initiala de modernizare a parcului Mirage 2000D, datand din 2009, era mai consistenta, totalizand 740 mil. euro si incluzand in plus: un nou radar, cu mod aer-aer, un identificator IFF si imbogatirea si modernizarea sistemelor de armament. Actuala modernizare ar trebui sa permita Mirage 2000D sa execute misiuni in zone fara aparari antiaeriene semnficative, specific anumitor zone de interes franceze pe continentul african sau in Orientul apropiat.

3

 Calendarul evolutiei flotei franceze de aeronave de lupta

Fara pastrarea in uz a Mirage 2000D, parcul francez de aeronave de lupta ar putea cobora pe termen scurt la aproape 150 de aparate, incluzand Mirage 2000D déjà modernizate, Mirage 2000-5F precum si Rafale apartinand Armée de l’Air (cele ale Aéronavale fiind in curs de operationalizare). Adaugand cele 45 de aparate care vor fi modernizate, efectivul ar urca spre 185, dand timp pentru cresterea treptata a efectivelor de Rafale (catre 152 Rafale B/C si 40 Rafale M ale Aéronavale), al caror ritm de livrare catre fortele franceze a fost revizuit in scadere (livrarile interne fiind reluate dupa 2021) datorita comenzilor externe, prioritare pentru Dassault Aviation. In plus, Mirage 2000D este un produs inca tanar, aflat la jumatatea vietii operationale, déjà bine asimilat in operare si pe cale de a deveni polivalent, totul la un cost decent.

Programul de modernizare al avioanelor Mirage va permite continuarea activitatii liniei de productie specifice, implicand Thales dar si multe societati de mici dimensiuni dar cu contributie tehnologica importanta, unele contribuind si la programul Rafale, cum e cazul Realmeca. Astfel Thales va putea pastra pentru aceasta activitate 150 de posturi pe urmatorii 4 ani in regiunea Aquitania pe cand Realmeca va putea angaja inca 30 de specialisti alaturi de cei 100 déjà existenti iar SIAe (Services Industriels de l’Aéronautique) din Clermont Ferrant va avea un numar de locuri de munca asociate acestui program.

Mai trebuie mentionat ca cele 124 de aparate Mirage 2000 C de aparare aeriana, dintre care doar 37 au fost modernizate la standard 5F in anii ’90, vor fi retrase treptat din serviciu pana in 2020, mai devreme decat se anticipase initial. Si asta desi in urma cu cativa ani se intentiona prelungirea resursei de la 7000 de ore la 9000 si modernizari necostisitoare pentru aparatele Mirage 2000-5F apartinand Escadron de chasse 1/2 Cigognes, bazate la Luxeuil, ceea ce ar fi permis Frantei sa detina 225 avioane de lupta la orizontul lui 2019, conform cu cele specificate in propria carta alba a apararii din 2013.

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://psk.blog.24heures.ch/archive/2015/10/03/modernisation-des-mirage-2000d-859867.html

http://www.defens-aero.com/2015/10/precisions-modernisation-mirage-2000d.html

http://www.opex360.com/2013/06/25/les-mirage-2000-5-seront-renoves/

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=18156

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/le-mirage-2000d-volera-dans-l-armee-de-l-air-au-dela-de-2020-531976.html

 

43 de comentarii:

  1. De altfel si 2000-C care e (era) exclusiv are-aer, va putea sà lanseze 4 GBU-12, cu conditia cà va fi însotit de un 2000-D sau N cu iluminator laser. În schimb cum are deja tunul de 30 mm, poate sà facà bine un CAS, si în plus sà asigure apàrarea aer-aer.

    http://www.defens-aero.com/2015/11/armee-de-l-air-integrer-configuration-quatre-gbu-12-mirage-2000c.html

  2. O pozà simpaticà cu 2000N pe post de bombardier clasic, plus auto-apàrare amenintare aer.
    http://www.avionslegendaires.net/wp-content/uploads/2015/11/Mirage-2000N-Chammal_AdlA.jpg

    Armée de l’Air face o miscare bunà cu adaptàrile acestea rapide, usureazà si economiseste din munca Rafale-lor. Doar cà raza de actiune este mai micà, cu bidoane cu tot.

  3. Mai tin mirage deci mai putina incredere in rafale

    • Super concluzie, si portàreasa mea e de aceeasi pàrere, cred cà aveti dreptate.

      • Se accepta atacuri la persoana?

        • Dacà e vorba de persoana mea, e vânàtoare liberà de càtre mai multi amatori de pe site care nu se jeneazà.

          Dacà te simti lezat, îti prezint scuze. Dar o concluzie pe care ai avut-o e, scuzà-mà de nivelul care l-am spus.

          • pot sa am ce concluzii vreau eu, nu ti-am raspuns tie ci am comentat pe articol. nu vad de unde pana unde ai dume d’astea cu mine. una e sa te contrazici cu mine pe ceva alta e sa te iei de persoana mea.
            sa nu crezi ca esti singurul care stie vorbe de zeflemea pe lumea asta…

        • La ce concluzie ai tras; aceasta poate fi catalogata ca un atac la persoana ….

    • Unii mai trebuie sa si plateasca, nu doar sa zboare. Ce fac francezii mi se pare cat se poate de logic. Optimizeaza costuri si dau ocazia unor specialisti sa si mentina/continue activitatea.

      N-are sens sa zbori prin Africa sau alte zone practic fara aparare antiaeriana cu Rafale cand poti sa o faci mai ieftin si suficient de bine. Si hai sa fim seriosi, inca MIrage 2000D se tine bine. Daca l si modernizeaza ai ceva la categorie super MILF, scuzati expresia.

      In articol se spune clar ca francezii o lasa mai moale cu dotarea cu Rafale pentru ei din cauza ca au comenzi la export. Probleme din astea sa tot fie 🙂

    • Tu nu fusesi atent la articol? 🙂

      • Articolul e vreun adevar absolut? Pot interpreta cu usurinta asta ca fiind o neincredere in rafale. O tara are la dispozitie un avion modern,nou, produs autohton si totusi decide sa pastreze o flota considerabila dintr-un model vechi pot sa trag concluzia de mai sus foarte usor.

        Nemtii de ce pastreaza tornado ? pentru ca nu prea mai vor EF. Ei de la inceput au vrut sa paraseasca programul si s-au tot cacait pe ei la fiecare colt,
        asa si franta.

        Marile „puteri” europene…

        • Spui niste aiureli si te certi ca un copil.

          La ce dracu sa renunte francezii la Mirage, tu chiar esti cu capsa pusa sau ce?

          Germania s-a obisnuit sa-si cam bage picioarele in Armata in ultimii ani, iar EF inca e de abia la inceputul modernizarii pentru capacitatile aer-sol, asa ca daca nu se asteapta la conflicte in viitorul apropiat, de ce nu si-ar pastra Tornado pentru asa ceva?

          Nici tu nu stii de ce te certi…da’ te dai bosumflat…

        • Robi,
          Scrie negru/alb ca din cauza exportului de Rafale, loturile destinate fortelor franceze vor fi intarziate cu cativa ani. Asta inseamna, pentru a mentine acel efectiv de 225 aparate operationale ca trebuiesc modernizate Mirage 2000 si eventual prelungita resursa la ele dincolo de ceea ce se estima initial.
          Majoritatea aparatelor Mirage 2000 prevazute pentru prelungirea vietii operationale sunt livrate in anii’90, adica mai noi decat F-16 A/B pe care le vom opera noi, romanii.

          • Si ce inseamna asta ? Rafale la export ? Inseamna ca franta nu mai comanda rafale. Cand o sa iasa m2000d la pensie e inchisa si decedata linia de productie rafale.
            concluzia ca nici francezii nu mai vor rafale ? pai cam asta inseamna

        • Da’ matale ai auzit de costuri?

          Ca nu e tot una sa zbori un Tornado sau Mirage 2000 sau un Rafale sau EF?

          Ca Mirage 2000D asta de-l modernizeaza vor sa-l zboare in incaerarile neocoloniale din Africa si alte zone fara aparare AA semnificativa. Unde pur si simplu Rafale e overqualified si nu se justifica sa-i consumi resursa de zbor si sa-l expui la riscuri inutile. (pt ca da, erori pot sa apara oricand, cu cat se zboara mai mult cu atat sansele cresc).

          Mirage 2000D cred ca sunt mai noi ca F urile noastre si inca si pot face treaba aia foarte bine.

          • Vezi ca atuul principal al rafale era costul in fata altor platforme din generatia 4…costul si multirol…pai daca costul e prea mare pentru franta….inseamna ca rafale nu e asa ieftin.

        • @robi

          Lasa man ca F35 le lesina pe toate in caz de cafteala. Niste amarati europenii astia … 🙂

    • Nu este vorba de faptul ca Rafale ar fi privit cu neincredere ci de faptul ca flota de Mirage mai are inca multe ore de zbor, avioanele fiind inca „in resursa”.
      Mirage 2000 D sunt chiar avioane destul de noi.

  4. cea mai frumoasa delta frantuzoaica,teava rusilor e hidoasa prin comparatie?

    • Ai dreptate….in 2000 (parca) au facut ai nosti un exercitiu cu aviatia franchistaneza,Mig-urile 21 pareau urate prin comparatie.Nici acum nu pot sa uit,plotul unui Mirage a coborat la aprox.70/80 m si atrecut pe deasupra noastra….ce i-am mai umplut frigiderul!!!!
      Eram in poligonul de langa Ienisala,jud.Tulcea…..executam stagiul.

  5. Mai intind si astia de fieratanii ca sa le iasa la numere 🙂

    Deznodamantul fiind aceleasi, respectiv or sa ramana cu cate 100 or mai produce in final din Rafalele alea care numai ele zboara si fac viraje si au spectra si au nu stiu cati cm in plus la canarduri si in rest nimeni nu mai are centimetrii aia in plus

    Mai trag de niste joburi din industrie, desi deznodamantul va fi acelasi, nu’i mai vad fabricand un alt avion de capu lor

    Mai trag de niste piloti mai multzi desi or sa ramana cu ei la statu major ca si ai nostri

    Mai fac economii si la orele de zbor, ca am impresia ca Rafalele alea de fac viraje totusi fac virajele alea cam scumpe 🙂

    Deci practic mai amana deznodamantul, peste niste ani cand vor fi si mai lesinatzi economic si cu si mai multzi „hala’pula’kbar” cu iataganu pe strazi dupa ei sigur or sa mai scoata o generatzie 9 de avioane

    Posibil sa fa’caca la tancuri, vreun merger cu nazistii, insa pe nazisti deocamdata ai cam doare in prastie de armata si de avioane

    Toata lumea isi reduce flotele, asa ca dpmdv toaca banii degeaba, daca in final peste 10 ani ramai tot cu vreo 100 de avioane la ce sa mai tragi de inca 100 in the mean time daca nu ai perspective sa le inlocuiesti cu altele noi

    Pt aia din Emirate principala amenintzare fiind aurolacii de’i impusca pe strazi si in timp amenintzarea aia va creste

    • Eh, GSG, fusesi cam rauvoitor de asta data 🙂

      Modernizarea Mirage 2000 este data de necesitatea de a oferi Rafale la export cu prioritate, pentru a nu pierde anumiti clienti, mai disperati de felul lor si mai isterici… Nu stiu daca ai apucat vreodata sa lucrezi pe produse destinate tarilor arabe, eu da 🙂

      Apoi si pe linia respectva de productie probabil nu e interesant din punct de vedere al costurilor sa treci de un anumit ritm de productie, asa ca rezultatul e amanarea loturilor „frantuzesti”.
      Poti sa faci misto de inzestrarea fortelor aeriene NATO, cu exceptia SUA, dar cred ca Franta ramane cea mai capabila forta si cu cea mai numeroasa inzestrare din partea europeana a NATO.

      • N’ai intzeles ce vreau sa spun, am zis ca degeaba mai intind de M2000urile alea ca sa le iasa la numere pt inca niste 10-15 ani daca in final or sa ramana probabil tot cu vreo 150 de aparate Rafale

        In principiu tragi de niste numere daca ai ca target sa inlocuiesti avioane vechi cu avioane noi la paritate, ceea ce nu este cazul aici si in general nu prea mai face nimeni asta, toata lumea reduce efectivele

        Amenintzare grozava la adresa Emiratului Franc cacasa pastreze numerele astea nu prea vaz, am zis ca amenintzarile de securitate pt ei sunt altele acuma, mult mai banale de altfel 🙂

        Si atunci care este rostul ca sa mai intinda de M2000

        Mai periaza din orele de zbor la Rafalele alea pt ca fac virajele cam prea ieftin ?
        Ca am o vaga impresie ca e mult mai ieftin sa operezi M2000 decat Rafale

        Au prognozat vreun razboi in perioada asta?

        Se bazeaza NATO cumva pe francezi?

        NU 🙂 🙂 , ca astia’s niste viteji congenitali, cei mai mari eroi ai lor au fost o femeie tanara nefoutout@ si un corsican

        Astia nu’l rezolvau nici pe aurolacul ala cu camile si bodyguarde virgine daca nu erau americanii in spate

        Mai au inca ceva aere de mare putere 🙂 🙂 si da bine daca numeri avioane mai multe?

        Si ce mari comenzi or fi prognozand saracii…

        Ej/Iiptenii si quatarezii iau numa cate 24

        Tziganeii originali se c@c@ pe dumnealor de atatia ani si de la parca 136 se discuta numa 36

        „Modernizarea Mirage 2000 este data de necesitatea de a oferi Rafale la export cu prioritate”

        Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm…nu…

        Din aproximativ 150 confirmate sa primeasca pana in 2019 cica ar fi primit deja 135

        Pt 15 avioane intarziate pe motiv ca lucreaza acuma pt export nu vad mare urgentza sa suplimenteze cu M2000uri revitalizate/upgradate

        Comanda pt beduinii din emirate e oricum spre sfarsit, pana la cele 180 visate dintre care vom vedea cate se vor concretiza

        Probabil mai intind de M2000 pt ca e mai ieftin de operat si or sa mai limiteze din orele Rafale, p’alea le pastreaza de bune ca oricum pe viitor numai cu alea mai raman

        Si ca se obisnuiesc si astia mai greu cu ideea ca se duc dracului fortele aeriene si raman in final cu o mana de avioane 🙂 🙂

        Dar se obisnuiesc ei, trebuie luatzi cu incetisorul, ca la noi 🙂

        • n’am inchis corect un tag de italice, but u get za picciar 🙂

        • cred ca ai ajuns sa-i confunzi pe francezi cu romanii 🙂

          • Tot ca romanii, dar la alta scara 🙂

            Peste 15 ani renuntza si la ultimele Mirageuri si raman cum am zis eu, cu cele 150 Rafale, reducerea tot se va face numai ca va fi treptata, sa se obisnuiasca guzganii cu ideea, intre timp mai trag de alea ca’s si mai ieftine si banul e o problema, ca nu’si mai tiparesc ei nici moneda

            Si dupa aia noi stam chiar mai bine decat ei, pe noi nu ne alearga inca nimeni cu AKMurile pe strada, la noi au incercat unii cu artificiile, ca nu le’a dat SRI-ul explozivi pe mana 🙂

            • „peste 15 ani renuntza si la ultimele Mirageuri si raman cum am zis eu, cu cele 150 Rafale” baba Vanga 🙂

              • Pai deci au confirmat 150 pana in 2019, daca le amana si mai trag de Mirage ca sa fabrice sa dea Rafale si altora e de presupus ca nu mai stau sa le fabrice si pe alea 15 pt bedunii din Emirat ci vor face prioritar pt export

                Dupa ce termina exporturile le vor face cu surle si trambitze si pe cele 15

                Si probabil gata 🙂

                Ca si acolo tot politicienii de rahat sunt la putere, nu militarii sau pilotzii

                In cazul 8timist se vor tzine de promisiune si se vor duce pana spre 180, ca la atatea au ramas din cele 286 preconizate initial

                Sau ma rog, la un numar intre 150 si 180

                La Mirajurile alea tot vor renunta dupa 2025-2030

                Ideea e ca tot scad si ca vor ramane cu acele Rafale mult-virajatoare si multi-spectra-le

                Asa ca spune’mi matale care este perspectiva lor, ce alt avion le mai vine in dotare dupa 2025-2030

                Sau poate or mai completa cu niste F35 🙂 🙂

  6. Mirage 2000 este o aeronava superba, mie-mi place mult, mai mult decat Rafale! Mirage III/IV/2000, super „scoala” lui Marcel Dassault. Puteam sa-l avem si noi, sh, dar nu si nu si nuuu…

  7. uite aici mare prioritate pt Romania daca am avea un govern responsabil shi patriot. ca francezii sa produca in Romania Dassault Rafale la Craiova, Bacau sau Bucureshti pt a mari ritmul de productize al acestui avion. normal cu o comanda din partea FARo a cel putin 48 (ar fi ok 120 + 120 de F-16 Falcon tot asa modernizate/asamblate/fabricate in Romania sub licentza cu off-set) de avioane achizitzionate cu off-set!!!

    • Horia,
      In competitia poloneza din 2001 pentru 48 de aparate, Dassault, cu Mirage 2000-5 Mk 2, a pierdut in fata finalistilor Saab + LM, deoarece oferta nu era stralucita, in principal ca si pret si ca si procentaj de offset. Creditul furnizor insa parea sa fie cel mai bun, ca si procent al ratei:
      „Termenii finaciari ai echipei Saab Gripen au inclus sprijin guvernamental substantial si garantarea creditului de export, un consortiu de banci europene propunand o oferta conjugata de 100%, pe durata de 15 ani la o rata de 4,5%.
      Partea franceza a oferit pentru Dassault Mirage 2000 un credit in proportie de 85% din valoarea contractului, iar mai tarziu de 100%, la o rata de 3,4% si o durata de 15 ani.
      Oferta de offset a Dassault era estimata la 82%, 3,8 mld. dolari, in timp ce estimarea poloneza era de 2,1 mld. dolari, din care 65% era destinat domeniilor military si aero-spatial: asamblarea avioanelor Mirage urma sa se faca in uzina PZL de la Mielec; uzinele Mielec si Swidnik urmau sa fie furnizori exclusivi de piese pentru Mirage2000; Swidnik urma sa mareasca numarul de piese produse pentru jet-ul de afaceri Falcon si pentru prizele de aer de la Rafale; Dassault se oferea sa ia parte la programele PZL I-22 Iryda / Iskra 2 si sa asigure comenzi uzinelor de motoare si hidraulica Kalisz si Rzeszow.”

      „F16 s-a pozitionat fruntas la majoritatea categoriilor evaluate, de la capacitate aer-aer si aer-sol, la avionica si armament. Mirage a castigat la contramasuri electronice si performante in timp ce Gripen a avut cele mai reduse costuri de intretinere, toate aparatele avand scoruri apropiate in majoritatea criteriilor de evaluare si fiind superioare net MiG–29, SU-22 si MIG-21.”

      Detalii aici:
      http://www.rumaniamilitary.ro/polonia-exemplu-pentru-competitia-avionului-multirol-si-offset-ului-militar

  8. Ce pacat ca s-au racit relatiile cu Franta. Poate ne faceau vreo super oferta si nu mai cumparam fierotanii portugheze

  9. Astia care sunt cu SUA în frunte pe de o parte, si cu critica la „monkey surrenders” de francezi pe de altà parte, de ce nu criticati programele de prelungire ale resurselor si modernizare ale F-15 si F-16, cà doar vin F-35 cu miile si rad tot. Sau poate nu au încredere americanii în F-35, dacà trebuie sà mà iau dupà logica unora…

    Miscarea la francezi este foarte desteaptà. Cu putini bani, transformà bombardierele si vânàtorii în multiroluri vânàtoare-bombardament. A, dar sunt francezi, deci prosti !

    • Discutzia era despre ce fac cu ele in perspectiva a 10-15 ani, si nu e atat de desteapta cat mai intind de ele de foame si au timp sa se obisnuiasca cu mai putzine

      Si calmeaza’te, ca aici discutam despre francezi, nu despre americani, nu le mai purta matale de grija americanilor, ca aia’s din alta poveste fatza de francezi, in a Galaxy far far away

      E vuz’ave eun 8sesion cu F35ul ala 🙂 🙂

      Nu’i mai purta de grija F35ului, ca este bine, se va vinde in numar mare la englezi, japonezi, australieni, turci, evrei, italieni etc, se va produce la un ordin superior de marime fatza de Rafale si voua nu va ramane decat sa salivatzi in pauzele de injuraturi

      „Astia care sunt cu SUA în frunte pe de o parte”

      Pai doar nu vrei sa fim cu rusii in frunte, precum Clara Secretara de la firma de partid, rusofila sufletista, simpatizant de extrema dreapta cu membri din fronteurile natzionale in familie, daca nu am intzeles eu gresit

      Si nici cu frantzujii aia starflocitzi, cu pudelul lui Merkel in frunte 🙂 🙂

      Noi avem nevoie de cineva care sa ne asigure securitate in zona in fatza rusilor

      Si asta numai americanii o pot face, chizdele alea starflocite de’i impusca arabetzii pe strada nu mai sunt in stare sa’si asigure securitate nici macar pe strazile proprii, daramite altora impotriva rusilor…

      Americanii au pus un scut ABM aici, au mai trimis avioane, au mai trimis un Abrams, un Stryker, un AEGIS la CTA

      Francezii ce au trimis?

      Canci…

      EDITAT!!! Atentie foarte mare la limbaj!!!!!!!!!!!!!
      Frantzujii nu’s in stare sa apere pe nimeni de nimica

      Si impreuna cu germanii ne vor vinde rusilor fara regrete doar doar or mai scapa o saptamana de foame

      Mai nou Putin e idolul vostru, ca va apara de ISIS

      Chematzi’l bre sa bombardeze si prin Paris, mai rasuflatzi si voi usuratzi, dar da’i mai intai adresa de la firma matale 🙂 🙂

      Noi sper sa nu cumparam armament frantzuzesc vreodata, asa ca faci munca patriotica p’aici, poate doar niste Dustere asa de incurajare

      Pt noi doar armament american si colaborari doar cu evreii, in caz ca din greseala mai vor astia sa mai fabrice ceva, restul francezi, germani, italieni nu exista…

      „A, dar sunt francezi, deci prosti !”

      Uite ca aici suntem de acord 🙂

      Pacat de ei, ca pe vremea corsicanului erau mai breji, sau pe vremea aleia tinere nefoutoute, asta batrana marinuca les-pene-smulse e deja foutouta asa ca nu are rost sa va punetzi mari sperantze in ea 🙂

  10. ce-i de comentat aici ca e anormal sa le modernizeze ?
    Daca sunt celule din 1995
    Daca rafalele nou e nu-sh cat la poarta fabricii pentru aviatia franceza , si daca isi fac treaba foarte bine cu ele dupa modernizare
    Unde au dat cu bombardeaua ultimele dati – Libia, Siria, tarile unde au ei treburi prin Africa, o sa isi faca treaba foarte bine si cu bani mai putini

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *