Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA)

Incepem cu prezentul si aflam ca US Army si-a dat acordul pentru inceperea lucrului la viitorul sau elicopter usor de atac si cercetare (o varianta moderna a Bell OH-58 Kiowa). Cinci companii s-au aliniat la start, astfel: AVX Aircraft Co. in parteneriat cu L 3 Communications Integrated Systems L.P. , Bell Helicopter Textron Inc., Boeing, Karem Aircraft Inc. si Sikorski (Lockheed Martin).

AVX Aircraft Co. &L 3 Communications

Programul FARA face parte din mult mai amplul plan de dezvoltare si dotare a intregului sistem militar american cu o noua familie de elicoptere [Future Vertical Lift (FVL)]. Se au in vedere noi elicoptere de transport si de atac, aeronave multirol care sa dezvolte o viteza media superioara actualelor platforme.

AH 64 Apache si UH 60 Black Hawk se afla pe lista „inlocuitelor” desi deocamdata discutam doar de planuri de cercetare-dezvoltare, cum este cazul FARA sau de prototipruri aflate in diverse stadii de dezvoltare: Bell cu tiltrotorul V-280 Valor si Sikorsky-Boeing cu SB-1 Defiant. Programul se numeste Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).

Revenind la FARA, acesta ar trebui sa inlocuiasca aproximativ jumatate din flota actuala de Apache AH 64, si aici ne aducem aminte ca la retragerea OH 58 Kiowa o parte din misiunii au fost preluate de Apache-uri, altele de drone, dar ori ca costul este prea mare, cazul AH 64, ori ca dronele nu sunt inca capabile sa inlocuiasca total un elicopter dedicat s-a ajuns la un program pentru un nou elicopter de atac si recunoastere usor.

SB 1 Defiant

Dar caracteristicile generale ale programului-mama (FVL) se vad si aici, noua aeronava trebuie sa fie una de mare viteza, semnatura radar redusa, masa transportabila mare (fiecare aeronava in clasa ei), manevrabilitate ridicata, nivel superior de protectie, posibilitatea de a fi folosita in medii diverse.

FARA a plecat la drum in 2018 cu un buget initial de 1,9 miliarde dolari,fondurile urmand sa fie folosite pentru dezvoltarea si constructia a cinci prototipuri. Stim deja ca Sikorski va marsa pe al sau S-97 Raider (aparat dezvoltat pentru programul  „Armed Aerial Scout” – program anulat insa in 2008) sau ca macar va folosi tehnologia dezvoltata cu Raider..

In martie 2020 Pentagonul va alege doua oferte pe care le va finanta in continuare cu 735 milioane de dolari (in perioada 2020-2023), urmand ca invingatorul sa inceapa productia in 2024.

S-97 Raider

Inca nu stim ce solutie tehnica va fi aleasa dar sansa este ca viitorul elicopter usor de atac si cercetare sa fie unul „coaxial compus” – compound coaxial helicopter, adica un aparat care foloseste o elice clasica de elicopter (aripi rotative) si una/doua pentru propulsie, pe model S-97 Raider. Varianta tiltrotor nu pare sa mai aiba foarte multi adepti macar si datorita mentenantei foarte laborioase si scumpe.

GeorgeGMT

31 de comentarii:

  1. Interesant cum tot mai multe concepte moderne se orienteaza pe solutia Ka – 2rotoare coaxiale contrarotative

  2. Pe hartie este superb, dar luand exemplu F-35-le si V-22-le Osprey si ce proiecte noi scoase din sertarul cu idei fantastice pana il vor operationaliza trec nu numai anii ci si razboaiele si …se termina si Game of Thrones.

    La principii noi la o masina de lupta ( doua rotoare si elice de viteza) si bani noi si multi, ce experienta au amerikanky cu asa ceva ?

    Eu prevad ca Urania ca vor folosi muult timp Apache si restul ( conventionalele sburatoare cu elice rotativa ) impreuna cu aistea noi-noute care sigur nu se vor infinge in sol din prima, poate din a patra.

  3. Interesant concept daca am avea si noi o conducere cum trebuie sa ne ridicam din mizeria asta de coruptie…

  4. Iara degetu pe rana. Am inaugurat cu tam-tam „fabrica” cu francezii , acum 2 ani parca , elicoptere =ZERO. Promisiuni si praf in ochi pentru cele de atac iara = ZERO.Modernizare la vechituri banuiesc = ZERO.
    Asta dovedeste ca nu este vorba de interes sau spaga ( se puteau face si cu spaga) , aici avem sabotarea Armatei Romane si tradare de Tara. Cineva tot trebuie sa raspunda.

    • Extrem de ciudat ca Airbus n-a depus oferte nici la cea de-a doua licitatie pentru elicoptere medii a MAI…

      • Extrem de ciudat ca NIMENI n-a depus oferte…. Ma gandesc ca ceva e foarte gresit acolo din moment ce nici la a doua licitatie nu s-a prezentat nimeni. Ori cineva a gandit criteriile tehnice aiurea ori n-ajung banii.
        Cat despre Airbus si al sau H215, cred ca „afacerea” s-a cam incheiat…

        • Or fi cerut ai noștri ozn-uri, si nu se fabrică încă…

          Ori s-au prins că programele de înzestrare făcute prin RO sunt multă „plăcuță suedeză „, și nu merităm deranjul…

          Sau și Airbus, și Bell, așteaptă „cascavalul” ăla adevărat, comenzile MApN…..

          Posibil toate trei de mai sus….?

          1
      • Suspectez un boicot.

        1
        • @iulian…nu cred ca e cine stie ce boicot. Pur si simplu sistemul romanesc de achizitii publice e f…t total. Scuze pt. exprimarea triviala dar nu cred ca exista o expresie mai buna. Doar un naivii si escrocii mai fac afaceri cu statul roman. Personal nu prevad nici o imbunatatire in urmatorii ani. Singura sansa pt. achizitii consistente de tehnica militara e modelul Patriot de genu „bai, vedeti ca va trebuie aia si ailalta, semnati aici”

  5. Da, mai postacule, au inventat rusii roata patrata si dopul la sticla (pardon, dopul la sticla e interzis in Rusia).
    Ca fapt divers, ceea ce nu va invata pe voi la Moscova, eliciile coaxiale au fost folosite de Douglas la XB-42 Mixmaster in 1944, de Northrop la YB-35 inca din 1945 si asa mai departe. Pana si Spitfire-ul englezesc le-a testat alaturi de P-51 Mustang. Voi, RUSII exSOVIETICI, le-ati pus pe Tupolev Tu-95 in 1952 si prin urmare e o idee furata (demonstreaza contrariul.

    Primul elicopter adevarat construit cu elicii contrarotative (coaxiale) a fost facut de Corradino D’Ascanio in 1930 si cercetat temeinic de francezii de la Gyroplane Laboratoire inainte de ocuparea Frantei de nemti in WWII.

    Tot ca fapt divers, treuie sa aflii ca lumea stie principalele performante ale eliciilor contrarotative (coaxiale) fata de cele normale. Aici mentionez doar dinamica. In principal, o elice coaxiala permite o viteza mai mare si o capacitate sporita de ridicare in detrimentul razei de zbor, timpul de zbor.

    Vezi mai jos performantele a doua aparate de zbor, unul rusesc si altul american. Ca sa vezi surpriza, americanul e superior la toate 😀

    Kamov Ka50
    Maximum speed: 315 km/h
    Combat radius: 470 km
    Ferry range: 1100 km (fara intoarcere)

    Sikorsky S-97 Raider
    Maximum speed: 444 km/h
    Combat radius: 620 km
    Ferry range: +1400 km (fara intoarcere)

    Interesant de vazut ar fi de ce nu are Rusia un avion VTOVL ori macar un STOVL, sau un tilitrotor cu toate pacatele lui. Dar na… unde nu e cap nici Dumnezeu nu cere.

    1
    • yak 36 si yak 38 le-au incercat in razboiul din afganistan din 1979-1989 o perioada( de pe portavioane clasa minsk daca imi aduc bine aminte ) dar nu a meritat nu au fost avioane reusite la distanta incarcatura se limita la 2 bombe si alea usoare sau 2 rachete si nu a meritat a fost mai mare daraua dacat ocaua , apoi au scos prototipul yak 41 dar a cazut uniunea sovietica si asta din urma a ramas doar prototip .

    • scuze yak 141

  6. „Varianta tiltrotor nu pare sa mai aiba foarte multi adepti macar si datorita mentenantei foarte laborioase si scumpe.”

    Domnu’ George 🙂 , Bell pastreaza varianta tiltrotor pentru „celalant” program: Future Long-Range Assault Aircraft. Iar pentru moment, Bell 280 merge, zboara, a prins chiar si viteza din nume in timp ce „minunea” LM/Sikorsky inca n-a facut mare lucru. Ah, ba da, parca a avut o aterizare mai „dura”, asta fiind probabil echivalentul prabusirii pentru actionarii LM… 🙂

    Bell vine in programul FARA cu o versiune a unui elicopter civil, modelul 525. Acu’ ce-or folosi din ala si ce nu, habar n-am, dar ei zic ca si cu un proiect conventional pot indeplini cerintele armatei, dar la un cost mai scazut.

    Dar pentru FARA si eu as zice ca LM/Sikorsky sunt favoriti… Numa’ sa-l faca naibii sa si zboare, ca de caracteristici tehnice pe hartie or fi si astia din Air Force satui…

    Is curios numa’ cu ce-o veni Boeing… 🙂

    Niste info suplimentare: https://breakingdefense.com/2019/04/fara-army-awards-5-design-contracts-winner-enters-production-in-2028/

    • Tiltrotorul cred ca le-a ajuns, o fi V 22 jmecher si chiar foarte fiabil, dar cand te apuci sa surabaresti la el iti vin in minte multe lucruri interzise a fi publicate 🙂 …
      Pe de alta parte, un tiltrotor, eu cel putin, in rol de elicopter de atac pare cam ciudat. Mare rau…

      • La V22 citeam ca au diferente tehnice mari intre seriile aparatelor si prin urmare intretinerea e un cosmar. Altfel, dpdv capabilitati, n-are rival la ora actuala.
        Probabil la Valor nu vor mai face aceeasi greseala.

  7. Christoforos

    Vezi YAK 141 Freestyle


    • îs pline fișetele americanilor de dosare puse la dospit și scoase la lumină când e nevoie,probabil doar „rezistența materielelor” conditioneaza aparitia publică a unor proiecte contemporane cu zilele noastre.
      îs atât de „proști” incat ei fac acum bani și conduc in razboiul tehnologic cu inovații si cercetări puse pe hârtie in anii 60-70 sau mai devreme.

    • What about it? (deja ma pufneste rasul)
      Singurul lucru in pe care il au in comun F-35B si Yak 141 e ca evacuarea este – cat de cat – ovala in sectiune transversala la 90 de grade (perpendicular) si rotunda la 45 (adica „in diagonala”), pentru ca inelele de translatie/pivotare obligatoriu trebuie sa fie rotunde. Astfel se realizeaza directionarea jetului orizontal…la verticala. O solutie logica, indiferent de sursa.
      Traducere babeasca: ai un salam/parizer rotund in sectiune transversala. Daca insa il tai la 45 de grade…este oval. De aceea trebuie sa faci…”viceversa”: iei un salam oval in sectiune transversala la 90 care, atunci cand il tai la 45 de grade, sectiunea sa fie rotunda.
      QED.
      😀

  8. AH-1Z Viper, nu este pe ,,lista” elicopterelor care se intentioneaza a fi inlocuite?

    • Capătu satului

      Fara suparare, AH 1 Huey si derivatele sale pana la z sunt din alte timpuri trecute
      Integrarea inca unui motor pe un elicopter vechi si cresterea nr. de pale nu face ca un elicopter sa fie de viitor
      Modul de proiectare a ajutajului motoarelor la AH 1 z, respectiv înspre partea din spate a elicopterului presupune probabilitate ridicata de detecție si implicit eliminare de catre inamic
      Între AH 1z si AH 64, AH 66, Mi 28 si Ka 50-52 este o mare diferență
      Iar intre AH 1 z si S 97 si SB 1 Deviantu este o distanta de proiectare de vreo 50 de ani
      Asa ca, fara supărare, faptul ca noi avem o conducere care preferă doar vechiturile pt arma aviație nu inseamna ca asta ar trebui sa fie strategia normală
      Nu intamplator F 117A a fost retras din activitate, F 16 a fost inlocuit de F 35, iar B 2 va fi inlocuit de B 21, iar la elicoptere americanii au FVL si FARA
      Unele armate au inca oameni care concep strategii si se gandesc la razboiul de mâine, poimâine sau de peste 10-20 de ani
      Asa a apărut programul FARA la care face trimitere articolul

  9. Eu pe Sikorski ii cam vad favoriti in trebsoara asta fie ca vin cu noutati substantiale sau doar tuninguri pe Raider . Au deja un avans foarte mare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *