Lilium – continuarea…

Iata ca s-a ajuns si la Lilium Jet cu 7 locuri.
https://www.youtube.com/watch?v=rkEBcfuxMKY


Startup-ul Lilium din München a prezentat o versiune cu 7 locuri a aeronavei Lilium Jet electrice, cu decolare si aterizare verticale. Acesta este derivat dintr-un demonstrator tehnologic cu 5 locuri, prezentat incepand cu 2015 si testat incepand cu 2019.



Solutia de propulsie este aceeasi cu cele anterioare: un ansamblu de 36 de ventilatoare electrice intubate (eVTOL). Se preconizeaza ca Lilium Jet va fi capabil de un regim de croaziera de 280 km/h la o altitudine de 3 km, iar distanta maxima de zbor de 250 km, in functie de solutia de stocaj de energie electrica.

Design interior

Proiectul  de stocaj energetic se bazeaza pe baterii cu o densitate energetică de 320 Wh/kg, comparativ cu cele 250 Wh/kg disponibile in prezent pe piata.

Pentru a creste densitatea de putere si a permite încarcarea rapida, bateriile litiu-ion includ un anod bogat in siliciu, avand o durata de viata de 800 de cicluri.

 

Amplasarea celor 7 locuri in noua versiune Lilium Jet

Masa maxima la decolare a Lilium Jet, in limita maxima permisa de certificarile SC-VTOL ale Agentiei de Siguranta a Aviatiei Uniunii Europene (AESA) pentru eVTOLeste de 3175 kg, cu o sarcina utila de 700 kg și 953 kg de baterii pentru cei 305 kWh de energie.

Lilium 5 locuri

Creat în 2015 in versiunea cu 5 locuri, Lilium a decis in 2017 sa creasca dimensiunea vehiculului la 7 locuri, ambele versiuni fiind destinate serviciilor de transfer interurban. Certificarile EASA si FAA au fost cerute simultan în 2018, baza de certificare CRI-A01 fiind primita de la AESA în 2020. Productia de serie a Lilium Jet cu 7 locuri este asteptata pentru 2024.


Se vorbeste si de o versiune cu cabina extinsa la 16 locuri:

Lilium, estimata la 3,3 mld.$, se inscrie pe bursa Nasdaq in cursul lui 2021, in urma unei fuziuni cu Qell Acquisition Corp, companie condusa de Barry Engle, fost CEO al General Motors North America. 830 milioane dolari sunt necesari pentru a finaliza certificarea si demararea productiei de Lilium Jet.

 

 



Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=33187

https://www.aviationtoday.com/2021/03/30/lilium-reveals-new-7-seater-evtol-merger-qell/

 

15 comentarii:

  1. Punem niște rachetute pe ele și avem aviație.

    1
  2. Daca Lilium asta va putea stinge si inccendii ar fi mirific…Lasand gluma de-o parte si vazand ce se intampla in Europa de sud cei de la MAI ar trebui sa grabeasca licitatia si achizitia celor parca 12 elicopterie mediu-grele care vor inlocui MI-8/-17 Hip si dc nu achizitionate macar 6 daca nu chiar 12 Bombardier CL-415 sau Shin Maywa US-1, ca de Beriev-12/-200 nu se apropie decidentii Romaniei ca e de la rusi, cah, bleah, nahoi!!!
    Pe de alta parte dar in aceeas ordine de idei aia de la MAPN ar trebui sa aiba macar 6 C-130 T Hercules modernizate si 12 C-27 Spartan + 12 CH-47 F Chinook sau CH-53 K Staillon cu care la nevoie sa poate sa ajute la stingerea inccendiilor.

  3. Mai mult despre fuziuni si parale decat despre aviatie. Mie-mi cam put a „scam” startupurile astea, se plimba bani multi de colo colo si se zboara cam putin.

    13
    • Sa continui gluma, ca nu mi a pica fisa de la început (deh, ardelean, csf?!). Punem steagul lgbt, curcubeul pe ele, eco este (electric) niște rachete și o sa avem cea mai progresista aviație. Sa curgă baniiiiiiii….

  4. Am urmarit si eu dezvoltarea acestui aparat. Imi pot imagina ca o asa dracovenie, tehnic vorbind, ar putea functiona. E un fel de drona, de fapt. Economic ar fi rentabila daca s-ar ajunge sa mearga fara pilot, ceea ce, iar tehnic vorbind, ar fi posibil, dar nu cred ca legislatia germana ar permite zborul unui asemenea aparat peste zone locuite.

    Probabil va fi folosita in zboruri de agrement/turistice, peste lacuri sau mari, la preturi considerabile.

    2
    • De zburat zboara cam ca magaoaiele alea de platforme VTOL din anii ’60-’70 care aveau separat j’de motoare de sustentatie, doua motoare de propulsie si nush cate duze de control de care nu s-a mai ales nimic pana la urma. Genul de chestii despre care citeam in cartile col. Zarioiu cand eram prin clasa a VI-a si de care mai scrie acum doar pe WIKI si pe combat reform.
      E interesant de urmarit efectul de scara in aeronautica. Exista aeromodele acrobatice la clasa 3D large scale care-s cam 1/4-1/3 dintr-un Extra 300 sau Su-26 si care parca n-au auzit de gravitatie si inertie. Le maresti de 3-4 ori si brusc ai de-a face cu limita de viteza, angajari, vrii necomandate, oase rupte, samd.
      Vazusem la un documentar ca la primele zboruri ale elicopterelor lui Sikorsky aparatul mai mult se batzaia in toate partile decat zbura controlat iar Sikorsky trebuia sa arate armatei filmuletul de prezentare. Omul stia ca era pe directia buna dar nu era chiar gata asa ca a filmat la viteza mare si dupa aia le-a aratat ofiterilor filmul la viteza normala. Urmarea a fost ca incercarile disperate ale pilotului de-a face punct fix cu elicopterul aratau ca o manevrabilitate gratioasa, aia au fost incantati si au mai dat drumul la niste bani.

      7
  5. O jucarie inutila dar in ton cu moda „verde” care profita de trend-ul ascendent al burselor internationale ca sa faca un ban „cinstit”.
    E asa mare avant muncitoresc cu masinile/avioanele/navele electrice ca vad ca se uita ca si energia aia de la priza trebuie produsa cumva, ca nu exista infrastructura aferenta si ca nimeni nu s-a gandit cine va construi infrastructura aia, ca fabricile de baterii probabil polueaza de rup si tot asa.
    Alt pdf de luat banii fraierilor…

    20
  6. Proiect de facut in garaj.

    Asta te apuci tu sa faci ca pasionat asa si daca chiar iese ceva dupa aia vezi ce si cum e cu productia,investitii etc.

    Nu e urat dar….

    1
  7. De acord cu tine…. I see no future. DHL a renutat de curand in a baga bani in Drone catre sa duca pachete singure la clienti… Deci, e ok, lasati… 🙂

    3
  8. Și la ce ar fi utila chestia aia? In general sau in armata in mod special. Sa care infanteria? Ma cam îndoiesc. Mai curând ma gândeam ca pentru infanterie ar fi utile niște bayraktar ca soluții ieftine pana la sosirea Roaf. Adicătelea dronele respective sa aparțină și sa fie operate de către unitățile terestre. Nu mai vorbesc de drone mici de observatie. Suntem in secolul 21, nu trebuie sa ne luam după cei care in secolul 20 erau rămași in 19 și atacau tancurile cu cavaleria.

  9. Exista o nisa de piata pt cei care utilizeaza elicoptere pt distante scurte (naveta din suburbii, sau exurbii, intre sedii ale aceasi companii din locatii relativ apropriate, etc)
    Deja au comenzi de peste 200 de bucati din Brazilia, cu prima livrare in 2025
    Strutctura compozita va fi fabricata de Accituri (furnzor pt Airbus, Airbus Defence & Space, Boeing, Embraer, Safran Landing Systems, Safran Aircraft Engines, ITP Aero, Rolls Royce), si avionica va fi furnizata de Honeywell
    Ce mai, bricolaj in garaj!
    BTW: sunt destul de multi romani angajati pe diverse specializari

    1
  10. Eu zic ca toate dracoveniile astea sunt binevenite la nivel de concept si serie limitata daca produc un zbor controlat in siguranta

    E loc si de o schimbare spre ceva zburatoare care sa duca mai mult spre inovatie cu randament mai bun decat elicea conventionala si eventual sa fie si la un pret accesibil .
    Din atfel de inventii pana la urma va castiga cel mai evoluat si care ofera cat mai mult la un pret acceptabil .

    Ca si la inceputurile aviatiei sau a anilor 50 cand existatau multe proiecte , unele foarte indraznete , altele mai comune din care s-au desprins idei care au devenit practica azi dupa ce materialele au evoluat la fel epoca de azi are un mare plus de materiale noi , din ce in ce mai accesibile si permisibile noilor incercari si ar fi pacat sa nu se incerce idei noi .

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *