MAESTRUL 6

Continuam…Dupa Germania Federala, Belgia a fost al doilea mare operator extern de Magister.  Povestea Maestrilor belgieni e interesanta si…lunga. In 1955-1956, Belgische Luchtmacht/Fortele Aeriene Belgiene cautau un trainer cu reactie cu care sa inlocuiasca vechiul Harvard, vizate fiind britanicul Jet Provost si francezul Potez Air-Fouga CM -170 Fouga Magister (ca fapt divers, Belgische Luchtmacht sunt una dintre cele mai vechi forte aeriene din lume fiind infiintate in 1909 ca parte a Landmacht/Armata belgiana. Pe 15 octombrie 1946 devine forta autonoma independenta de armata belgiana. Din ianuarie 2002, Belgische Luchtmacht devine Luchtcomponent/Componenta Aeriana Belgiana). Ambele aeronave au fost evaluate, belgienii optand pentru trainerul francez. Pe 28 septembrie 1958 guvernul condus de prim-ministrul Gaston Francois Marie, viconte Eyskens decide cumpararea a 45 de aeronave pentru Gevorderde Vliegschool/GVS/Scoala Avansata de Zbor de la Base Aerienne de Kamina/BAKA/Baza Aeriana Kamina –astazi in Republica Democrata Congo.

Belgische Luchtmacht/Fortele Aeriene Belgiene au avut in perioada septembrie 1953-1960 la Kamina/Congo Belgian, un important centru de instruire si formare personal navigant si tehnici de aviatie, Ecole de Pilotage Avance/EPA/Scoala de Pilotaj Avansat, dotata cu 60 de trainere cu piston T-6 Harvard (dintre acestea 8 erau aeronave inarmate), din iulie 1960 si cu 20 de exemplare Fouga Magister (ca fapt divers, la BAKA in mai 1960, belgienii aveau si o scoala de formare a mecanicilor de aviatie avand inclusiv elevi congolezi, un centru de antrenament parasutisti-comando/Beretele Rosii, un centru de instructie pentru politisti si jandarmi belgieni detasati dar si localnici. Baza avea 50.000 de hectare si doua piste asfaltate fiecare avand 2700 m lungime si 45 m latime, piste care exista si astazi. In 1972, BAKA era casa Mirage 5M si Aermacchi MB-326 ale Forces Armees Zairoises/FAZ/Fortele Armate Zaireze, in speta Forces Aeriennes du Zaire/FAZA/Fortele Aeriene din Zair. Din 1997, Zair devine Republica Democrata Congo. Zairul a cumparat 17 Mirage 5M din Franta, 14 monolocuri+3 bilocuri, insa datorita problemelor financiare aduse de scaderea pretului cuprului n-au avut bani decat pentru 8 Mirage 5M/monoloc si 3 Mirage 5DM/biloc. Pana in 1978 au pierdut 3 in accidente, unul in Ciad, ultimele 3 exemplare fiind revandute Frantei in 1996. FAZ a trimis 20 de elevi-pilot pentru Mirage 5, acestia fiind antrenati in Franta\Dijon si Zair/BAKA de instructori francezi si belgieni. Doar cativa au reusit sa finalizeze cursul, foarte probabil au fost maxim 8, cel mai cunoscut fiind colonelul Leon Mbo Izampango, supranumit de congolezi “cel mai bun pilot congolez de supersonic Mirage”. FAZA, datorita numarului mic de piloti brevetati a avut probleme in a exploata supersonicele Mirage…Drept urmare a apelat la francezi, belgieni si uneori egipteni pentru a zbura putinele Mirage 5M pe care le aveau, basca intretinerea lor care a fost tot timpul o problema. Colonelul Leon Mbo Izampango a fost unul dintre putinii congolezi care a zburat…A absolvit cu rezultate “bune” Accademia Aeronautica din Pozzuoli de langa Napoli, Italia, in 1968 –brevetat pe Aermacchi MB-326. FAZA a avut in dotare 25 MB-326GB si 6 MB-326  KZ, inclusiv la Kamina –Aripa 21 de Vanatoare si Asalt, Escadrila 212. In 1976 face trecerea pe Mirage III in Franta la Dijon-Longvic devenind totodata primul pilot congolez care a depasit viteza sunetului. In 1986 devine comandant de C-130H, aeronava cu care se prabuseste din motive tehnice in timpul unui zbor demonstrativ pe 20 aprilie 1990). In mai 1960, la Kamina belgienii mai aveau in inventar si 7 Douglas DC-3, 6 Fairchild C-119 Flying Boxcar si elicoptere Bristol 171 Sycamore/varianta H.R.14 SAR (Sycamore a fost primul elicopter britanic intrat in productie de serie, si primul 100% britanic in dotarea RAF/85 de exemplare. Belgienii au operat 3 H.R.14 SAR, inclusiv la Kamina. Printre cei mai mari operatori straini a fost Germania Federala cu 50 de exemplare).

Trainerul francez a fost preferat celui britanic, guvernul belgian plasand o comanda pentru 45 de exemplare companiei Potez-Air Fouga pe 28 septembrie 1958. Magisterii belgieni au fost construiti la Toulouse. O parte dintre Magisteri au fost trimisi la Kamina….Pe 18 ianuarie 1960 isi ia zborul din Baza Aeriana Melsbroek/12 km sud-est de Bruxelles, capitala Belgiei, spre Toulouse, un transportor Fairchild C-119 G Flying Boxcar inmatriculat CP-32/OT-CBL din cadrul 15 Wing Luchttransport/15 WL (Baza Aeriana Melsbroek a fost construita de Luftwaffe in WW II. Dupa eliberarea Belgiei a fost casa RAF si RCAF –B58 Melsbroek. Din 1948 e casa 15 Wing Luchttransport/Aripa 15 Transport Aerian care astazi zboara 7 Airbus A-400M Atlas. Ca fapt divers, belgienii au operat 22 Flying Boxcar F, in 1960, cel putin 6 exemplare au fost aduse la standard “G” cu ajutor American. Au fost pensionate in 1975. Ei bine, in cadrul 15 WL zboara si unicul A-400 M din dotarea Letzebuerger Armei/Fortele Armate din Luxemburg. Frumos da’ la ce le trebuie astora?).

Ajuns la Toulouse ia in “burtica” primul Fouga Magister destinat Kamina, aeronava ambalata in cutie inmatriculata MT-1, continuandu-si calatoria spre Congo Belgian cu escala in Aoulef/Algeria, Niamey/Nigeria, Doual/Camerun si Leopoldville/capitala Congo Belgian, azi Kinshasa/capitala R.P.Congo. Primul Fouga Magister ajunge la BAKA in dimineata zilei de 22 ianuarie 1960, tehnicienii belgieni cu concursul specialistilor Potez-Fouga incepand imediat asamblarea sa. La miezul noptii testau deja motoarele ceea ce ia speriat grozav pe localnici…A doua zi, MT-1 efectueaza primul zbor la mansa aflandu-se Locotenent-colonel Herman Kreps (pe 15 septembrie 1960, MT-1 revine in Belgia la Baza Aeriana Koksijde/1,9 km nord-vest de Veurne. Pe 4 ianuarie 1961, Magister MT-1 apare la Vliegbasis Brustem/Baza Aeriana Brustem/2,8 km sud-est de Sint-Truiden. Din 1971, la Brustem au activat mai multe escadrile de antrenament ale Fortelor Aeriene belgiene, precum Escadrila 7 si Escadrila 9, ambele operand Fouga Magister. Escadrila 11 opera Lockheed T-33. Din 1980 au inceput sa zboare cu Alpha Jet. Baza a fost inchisa pe 4 martie 1996, toate escadrilele mutandu-se la Baza Aeriana Beauvechain/5,6 km sud de Beauvechain si 32 km est-sudest de Bruxelles, casa 1stWing Air Force Training Squadrons. Fouga Magister au zburat aici pana in septembrie 2007 cand au fost retrase din serviciu. Ca fapt divers, la Beauvechain a zburat si primul F-16 din dotare belgiana in ianuarie 1979. Pe 26 februarie 1985 ora 14.54, Magister MT-1, numar de bord “258” e pierdut intr-un accident la Grandcourt, echipajul pierzandu-si viata, Pilot Luc Emile Margueritte Theophile Cravillon/36 ani/membru al formatiei de acrobatie aeriana De Rode Duivels/Diavolii Rosii in 1974, copilot Jean-Claude Daelmans –eroare de pilotaj, zbor de antrenament la joasa altitudine, simulare lupta aeriana. Si Locotenent-colonel Herman Kreps si-a pierdut viata pe 26 iunie 1963 la doar 40 de ani, la mansa C-119 –ducea parasutisti care urmau sa sara langa Geseke/RFG in timpul aplicatiei NATO “Lance One”. Datorita vremii nefavorabile au fost redirectionati in vederea aterizarii catre baza RAF de la Gutersloh aflata la 20 km de poligonul militar Sennelager, poligon unde artileristi vest-germani&britanici executau trageri cu mortiere. Incepand etapa de aterizare, la ora 12.05 aripa dreapta a C-119 e lovita de un proiectil tras de artileristii vest-germani&britanici care habar n-aveau de prezenta aeronavei belgiene. Aripa a luat foc aeronava prabusindu-se, 33 de parasutisti+5 membrii ai echipajului pierzandu-si viata. A fost una dintre cele mai mari tragedii suferite de Fortele Aeriene belgiene in istoria lor).

Foarte probabil 4 Magisteri au ajuns pe calea aerului in Congo Belgian, restul de 16 venind pe mare prin Africa de Sud. Cert e faptul ca toate Magisterele au fost incluse in asa-zisa Aviation de la Force Publique/AFP, forta militara de mentinere a ordinii, un fel de jandarmerie coloniala in care erau inrolati si localnici –aveau cateva aeronave la Ndolo, Leopoldville, majoritar de transport usor. In sfarsit, la BAKA au ajuns 20 de exemplare Potez-Fouga Magister 170 motorizate cu Marbore II avand numerele de serie cuprinse intre MT-1 si MT-18+MT-23/24. In septembrie 1960 era programata prima serie de elevi-pilot insa Congo isi declara independenta pe 30 iulie 1960, asta ducand la retragerea Maestrilor in metropola. Ei bine, pilotii belgieni n-au fost multumiti de Magister considerandu-l lent, chiar i-au dat o porecla deloc onoranta –“La tortue siffleuse/Broasca testoasa fasaita”. La fel i-au spus si pilotii olandezi care au fost scolarizati pe Magister de catre belgieni pana in 1971/1974…

Totusi, Maestrii belgieni se pot mandri cu o premiera…Au fost primii care au “luptat”! Concret, pe 30 iunie 1960  pentru a asigura plecarea cetatenilor belgieni din Congo, 6 Fouga Magister -MT-4/6/10/14/17/19- inarmate cu doua mitraliere calibrul 7,50 mm si doua rachete nedirijate calibrul 127 mm sunt trimise pe aeroportul din N’djili din Leopoldville/azi Kinshasa (surse independente mentioneaza doar 4 Magisteri detasati din cei 6 inarmati aflati la BAKA). La 11 iulie 1960, conform surselor belgiene, a avut loc prima misiune de lupta din istoria C.M.170 Magister…Maior Georges Mathieu Odilon Nossin, la acea vreme comandantul EPA Kamina, deschide focul asupra unei locomotive de la joasa altitudine insa e lovit prin ricoseu de propriile proiectile calibrul 7,50 mm…Plafonul locomotivei fiind din otel proiectilele au ricosat insa Nossin reuseste sa ajunga la N’Djili. In fine, cele 4/6 Magister de la N’djili au zburat zilnic, cu precadere in misiuni de supraveghere si recunoastere. In timpul unui astfel de zbor, aeronava pilotata de Locotenent Jan Vercammen e lovita cu foc de arma automata AK-47 in zona ampenajului in V de unul dintre rebelii congolezi –a reusit sa aterizeze pe N’djili. Dupa o saptamana de la acest incident toate Magisterele au fost retrase la BAKA fiind ulterior retrase in metropola – 5 au venit in cala C-119, restul de 15 pe mare via Africa de Sud (“croaziera” a durat doua luni). Toate au ajuns la Baza Aeriana Koksijde.

Ei bine, cele 45 de trainere Magister au fost livrate belgienilor in perioada 1960-10 ianuarie 1962/sosit ultimul exemplar comandat. Belgische Luchtmacht/Fortele Aeriene Belgiene au pierdut 21 de aeronave Magister, 14 piloti pierzandu-si viata, inclusiv piloti olandezi. Din 1978 Magisterele au inceput sa fie inlocuite de Alpha Jet, 8 dintre ele fiind vandute Israelului. Ultimul zbor al Magisterului belgian, exemplarul MT-35, a avut loc pe 27 septembrie 2007 marcand incheierea a 47 de ani in serviciul Belgische Luchtmacht.

Cu toate astea Belgische Luchtmacht n-a plecat definitiv din Congo in 1960, ba chiar s-a implicat, neoficial bineinteles, in razboiul civil care a urmat obtinerii independentei. Sa vedem ce si cum…

La doar 11 zile de la obtinerea independentei fata de Belgia/30 iunie 1960 –Republica Congo (republica asta era…dubla. Fosta colonie franceza cunoscuta drept Moyen Congo/Congo Mijlociu adopta si ea numele de Republica Congo. Practic, in 1960 Republica Congo era dubla  avand doua capitale, Congo-Leopoldville si Congo-Brazzaville), Moise Kapenda Tshombe, guvernatorul bogatei regiuni Katanga si lider al Confederation des Associations Tribales du Katanga/KONAKAT, proclama pe 11 iulie 1960 independenta regiunii bogate in cupru, aur,cobalt, zinc, germaniu si uraniu, independenta durand pana in 1963 (eeee,una dintre cele mai puternice companii din zona la acea vreme era…belgiana, Union Miniere du Haut- Katanga/UMHT a exploata bogatiile zonei in perioada 1906-1966 –in 1965 a avut profit de peste 430 milioane de dolari). Declaratia de “independenta” a Katangai a fost facuta la sugestia si cu sprijinul tacit al belgienilor…Se stie ca Tshombe&KONAKAT n-au actionat din proprie vointa…”Vointa” a fost belgiana, Tshombe, cunoscut “apropiat” al UMHT fiind doar marioneta, omul care le reprezenta interesele si de care aveau nevoie! Ca doar nu renuntau belgienii de buna voie la asa “vaca de mult” bogata, drept urmare in Katanga cea “independenta” incepand din 10 iulie, apar trupe  belgiene la Elisabetville, capitala Katangai, cu misiunea de a “protectie a celor 100.000 de belgieni rezidenti in Congo”, acest fapt nemultumind ONU care considera ca “noul stat congolez nu a cerut oficial prezenta trupelor belgiene in tara”.

In fine, ONU prin Rezolutia 143/17 iulie 1960, si la cererea statului Congo abia infiintat, incearca rezolvarea asa-zisei “Crize congoleze” organizand United Nations Operation in the Congo/ONUC –peste 20 de state au raspuns rezolutiei ONU, 20.000 de militari ajungand intr-un final in Congo, majoritar din Suedia, Irlanda si India (primele trupe ONUC au venit pe 20 iulie 1960 -3500 de militari, 460 etiopieni, 770 ghanezi, 1250 marocani si 1020 tunisieni. Pe 31 iulie 1960 numarul trupelor ONUC se ridicase la 11.000. Aceste forte s-au angajat in conflicte armate cu rebelii katanghezi/”armata” katangheza formata exclusiv din “mercenari” belgieni, francezi, germani –multi erau fosti soldati din Wehrmacht, in perioada septembrie 1961-decembrie 1962. ONUC a luptat alaturi de nou-infiintata Forces Armees de la Republique Democratique du Congo/FARDC -30 iunie 1960. Pe 15 iulie 1963, Katanga a capitulat, fortele ONUC fiind retrase pana in 1964 –la acea data armata katangheza numara 17.000 de oameni). Nu vom detalia conflictul ci ne vom opri la…aviatia katangheza&Fouga Magister.

SIGLA AVIKAT

In august 1960, Tshombe infiinteaza formatiuni militare si paramilitare numite initial Gendarmerie Katangaise/GK, ulterior Forces Armees Katangaises/FAK, incluzand ofiteri, subofiteri si soldati din Force Publiques/FP/Forta Publica –jandarmeria coloniala belgiana activa in perioada 1908-1960/23.500 personal in 1960, dar si mercenari recrutati (ca fapt divers, FB avea in 1960 in Provincia Katanga, un batalion de infanterie, un batalion de jandarmi, o companie politie militara, o unitate logistica, un centru de instructie, un batalion artilerie antiaeriana la Kolwezi si o escadrila de recunoastere la Jadotville –componenta a Aviation Militaire de la Force Publique/AVIMIL. Principala baza AVIMIL era la N’Dolo, Leopoldville, dotarea constand in 12 DeHavilland D.H.104 Dove/bimotor transport britanic, 1 DeHavilland D.H.114 Heron/bimotor transport britanic, 4 elicoptere Sikorsky H-19D/S-55, 3 elicoptere Sud-Aviation Alouette II, 3 Piper L-18C Super Cub/monomotor recunoastere si transport usor, 6 North American AT-6G Texan, 2 Douglas C-47 Skytrain/bimotor transport. Aceste aeronave impreuna cu personalul congolez au fost predate de catre belgieni katanghezilor, fiind aduse in zbor de la Baza Aeriana Kamina la Elizabethville pe 23 august 1960. FP se afla atunci sub comanda General-maior Emile Robert Alphonse Hippolyte Janssens, poreclit de catre subordonati datorita obsesiei pentru disciplina “Petit Maniaque/Micul Maniac”, fervent oponent al independentei Congo). Ei bine, in cadrul GK ia nastere pe 26 august 1960 si o mica forta aeriana numita Force Aerienne Katangaise/FAK, in engleza Katangese Air Force/KAT – aeronavele Magister operate de katanghezi/AVIKAT aveau inscriptia KAT urmata de numarul de bord, si au fost trei exemplare aduse prin contrabanda via-CIA, acestea fiind inmatriculate KAT-91/92/93.

Desi AVIMIL a primit oficial ordin sa revina in Belgia cu “arme si bagaje” nu s-a conformat in totalitate…Eee, desi toate aeronavele Fouga Magister au plecat spre Belgia pe mare, unii piloti au “uitat” sa faca asta, foarte probabil la sugestia Veiligheid van de Staat/Serviciul Securitatii de Stat, serviciul secret belgian care pe atunci era o “anexa’ a CIA, serviciul secret condus pe atunci de catre avocatul/juristul Ludovic Leon Marie Joseph Benoit Caeymaex. Mai mult decat atat, belgienii “au uitat” sa distruga pistele de la Kisengi, Kabongo, Jadotville si Kolwezi transferandu-le intacte AVIKAT. Ba chiar au “uitat” sa duca in Belgia sase aeronave inarmate North American AT-6G Texan…

Primii piloti AVIKAT au fost belgieni care au “uitat” sa plece, acestora alaturandu-li-se si piloti mercenari, multi dintre ei fosti piloti RAF in WW II (interesant e faptul ca Ministerul Apararii de la Bruxelles nu a fost ferm cu ordinul de retragere/chemare a personalului navigant AVIMIL…De ce? Motivul e evident, Belgia nu vroia sa renunte la bogatiile Congo Belgian!).

FOUGA-MAGISTER AVIKAT KAT-92

  Primul comandant al AVIKAT a fost Victor Volant, acesta parasind Katanga in septembrie 1961 dupa Operatiunea Rum Punch.  A urmat la comanda pilotul katanghez Capitan Jean-Marie Ngosa avandu-l “consilier” pe belgianul Joseph Delin (in AVIKAT au zburat belgieni, polonezi, sud-africani, americani si australieni. Printre acestia se numara Joseph Magain/Belgia –pilot Fouga Magister KAT-92, Witold Lanowski/Polonia, Jan Zumbach/Polonia, Jan van Risseghem “Captain Jan”, banuit de francezi ca fiind ofiter acoperit al securitatii de stat belgiene –pilot Fouga Magister KAT-93, Jean Marie Dagonnier/Belgia –pilot Fouga Magister, Dubois/Belgia –pilot Fouga Magister, Roger Bracco/Belgia&Franta? –posibil pilot Fouga Magister, Sandor Gyurkitz –maghiar, posibil mecanic de aviatie a carui existenta e incerta, Wickhstead/Marea Britanie, Charles Kearey, sud-african, posibil pilot aeronave DC-3…Se stie ca in Katanga au luptat si mercenari greci, austrieci si unguri, multi fiind veterani WW II –piloti AVIKAT, din cate se cunoaste, au fost doar belgieni, americani, sud-africani, francezi, congolezi si germani. Foarte probabil, Fouga Magistere AVIKAT au fost zburate doar de piloti belgieni. Interesant e faptul ca Jan van Rissenghem apare intr-un comunicat al ambasadei americane din Bruxelles catre Washington din 22 septembrie 1961 prin care confirma “contactul”…CIA&Veiligheid van de Staat? Posibil!). Dupa Operatiunea Unokat din decembrie 1961 la comanda AVIKAT a fost numit mercenarul sud-african Jeremiah Cornelius “Jerry” Purren (ca fapt divers, Operatiunea UNOKAT a fost o ofensiva a trupelor ONUC impotriva jandarmeriei katangheze/rebelilor katanghezi desfasurata in perioada 5-21 decembrie 1961. Forta aeriana ONUC avea la acea data 5 Saab J-29 Tunnan/Suedia, 4 F-86F Sabre/Etiopia, 4  English Electric B-58 Canberra indiene si 10 aeronave de transport italiene Fairchild C-119 Flying Boxcar).

JAN ZUMBACH

Ei bine, ultimul comandant AVIKAT a fost nimeni altul decat comandorul ex-RAF de origine poloneza Jan Eugeniusz Ludwig Zumbach (absolva Academia Fortelor Aeriene poloneze din Deblin in 1938 fiind repartizat la 111. Eskadra Mysliwska/Escadrila 111 Vanatoare din Zielonka, 13 km nord-vest de Varsovia/PZL.11C –am zburat si noi cu astea…In timpul invaziei germane Zumbach n-a putut zbura deoarece avea un picior rupt in urma unui accident de zbor in vara lui 1939. A fost evacuat impreuna cu unitatea sa in Franta via Romania. Pe plaiurile galice a facut trecerea pe M.S.406 si Curtiss Hawk H-75A fiind integrat in Grouppe de Chasse GC II/55. Pe 10 iunie 1940 a fost doborat de ME-109 Luftwaffe scapand fara rani…Pe 18 iunie 1940 traverseaza cu o barca Canalul Manecii in Marea Britanie, iar pe 2 august 1940 devine membru fondator al primei escadrile poloneze din RAF din cele 16 infiintate -303 Squadron “Kosciusko”/poloneza 303 “Tadeuz Kosciuszko Warsaw”. In timpul Bataliei Angliei a zburat Hawker Hurricane si Supermarine Spitfire –prima victorie a escadrilei poloneze a venit pe 30 august 1940, un ME-110. Per total, in Batalia Angliei 303 Squadron “Kosciusko” a dat jos 40 de aeronave Luftwaffe, 9 dintre acestea de catre Zumbach. Palmaresul lui Zumbach in WW II se ridica la 12 aeronave doborate, 5 probabile si una avariata. In ianuarie 1962, Zumbach a fost contractat, cel mai probabil de catre Veiligheid van de Staat&CIA in numele Etat de Katanga/Statul Katanga, sa comande AVIKAT, ceea ce a si facut pana in decembrie 1962. In 1967 devine din nou mercenar comandand fortele aeriene din Biafra/1967-1970, stat secesionist care isi declarase independenta fata de Nigeria, zburand un B-26 Invader sub numele de John Brown –aeronava a fost cumparata de catre el cu 25.000$ si vanduta Biafra prin intermediar cu 80.000$. Cativa ani mai tarziu a aflat ca intermediarul “l-a facut” vanzand B-26 statului secesionist Biafra cu…320.000$. Locotenent-colonel Jan Zumbach avea sa moara in conditii suspecte in Paris/Franta, 3 ianuarie 1986/70 de ani. Ancheta politiei parisiene a fost oprita la ordinul guvernului fara explicatii…In slujba lui Tshombe&AVIKAT a executat 60 de misiuni insa conform surselor independente, datorita faptului ca katanghezii uitau sa-l plateasca a luat hotararea sa se intoarca in Franta, ceea ce a si facut. Pilot aventurier sau mercenar ahtiat dupa bani? E greu de spus, polonezii si britanicii ii sunt recunoscatori, francezii se abtin iar africanii il considera mercenar. Depinde pe cine intrebi, zic! Cert e faptul ca Tshombe il platea pe Zumbach caruia ii spunea”domnul John Brown”cu un salariu lunar de 3000$, o suma frumusica pe atunci! In octombrie 1961, AVIKAT avea 10 piloti mercenari, piloti care in doar 4 luni au executat 120 de raiduri asupra fortelor ONUC, multe dintre acestea cu aeronave de stransura transformate in “aeronave de atac”…).

KAT-93 LA LUANO

    Pana in 1963, AVIKAT a primit mai multe avioane si elicoptere, aeronave primite cu sprijin belgian din Africa de Sud, Germania Federala, Franta, SUA si bineinteles, Belgia –5 Piper PA-22 Pacer/monomotor, recunoastere, transport usor, trainer, 2 DeHavilland Vampire T.11 ex-portugheze, vanatoare-bombardament, un Dornier Do-28A Skyservant/bimotor transport, un Dornier Do-27/monomotor. Exista informatii neconfirmate oficial care stipuleaza ca de livrarea aeronavelor Dornier din Munchen/RFG in Katanga, in zbor, s-a ocupat un personaj misterios care s-a prezentat drept “Colonel John Cassart”, belgian –posibil agent CIA sau Veiligheid van de Staat. Prin intermediul “colonelului Cassart”, 3 Fouga Magister au ajuns in dotarea AVIKAT…Se stie ca Tshombe a comandat in Franta via Belgia, 9 aeronave Potez Fouga-Magister C.M.170 cu motoare Marbore II. Din cauza embargoului doar 3 exemplare au ajuns la AVIKAT  via Elizabetville, astazi Luano, Lubumbashi/Zair, la bordul unui avion cargo Boeing YC-97 Stratofreighter al companiei Seven Seas Airways pe 15 februarie 1961 (alte surse Seven Seas Airliners Inc. Compania charter a fost infiintata in 1959 operand initial de pe Luchthaven Schiphol/Aeroportul Amsterdam Schiphol, Olanda, ulterior mutandu-si operatiunile pe Aeroportul Luxemburg-Findel, Luxemburg.Compania, conform surselor independente, apartinea CIA. Nu mult dupa sosirea celor trei Fouga Magister in Katanga, cotidianul britanic Daily Mail a publicat un articol legat de prezenta acestor aeronave si a mercenarilor ce le zburau in Katanga, interesant, compania Seven Seas Airways se declara brusc in faliment. Cele doua Boeing YC-97 pe care le avea inmatriculate N9538C si N9540C ajungand la compania Contract Air, si aceasta “cu cantec”. YC-97 care a dus Magisterele in Katanga a fost inregistrat de catre Contract Air in Panama ca HP-376. Aeronava avea sa fie confiscata la Bruxelles, Belgia, in iulie 1965, foarte probabil in urma scandalului international pricinuit de Katanga&mercenarii sai, fiind distrusa in ianuarie 1967. Ca fapt divers, foarte probabila compania aeriana a CIA, Seven Seas Airways, a avut o Flota consistenta -2 YC-97, 2 Curtiss C-46 Commando, 6 Douglas DC-4). Interesant e faptul ca 6 din cele 9 Fouga Magister comandate de katanghezi apar in evidente desecretizate ale Serviciului Secret belgian ca fiind “blocate” in Portul Anvers/Belgia intr-o Nota informativa din 18 martie 1964…Cele 6 Magistere au fost vazute in februarie 1961 in Point Noire, Congo Brazzaville, unde au fost blocate de trupele ONU desi acestea apartineau oficial Belgiei. Aceste aeronave au ajuns/au fost revandute, intr-un final, in Irlanda, Camerun si Ruanda. E timpul pentru “cariera razboinica mercenara” a Magisterului…Incepem cu Joseph Magain!

Joseph Magain/Belgia –pilot Fouga Magister KAT-92 este considerat de catre istorici ca fiind “unul dintre cei mai buni mercenari-piloti din AVIKAT”…Datorita faptului ca prefera sa zboare single in misiuni a fost poreclit de pilotii ONUC “The Lonely Prowler” (Borfasul/Banditul singuratic!!?? Ehhh, cert e ca Magain avea tupeu sau era super-glumet avand “bunul obicei” ca dupa fiecare misiune executata sa transmita prin radio fortelor ONUC urmatorul mesaj:”A bientot Messieurs. Je me ferai un plaisir de venir vous revoir!/Ne vedem curand Domnilor. Voi fi bucuros sa revin si sa ne revedem!”).

Fouga Magister KAT-92 cu care a zburat in slujba AVIKAT e si el “vedeta”! De fapt, KAT-92 e “vedeta” Fouga Magisterelor katangheze, perioada sa de glorie fiind 13 septembrie 1961-19 septembrie 1961, perioada in care a executat 50 de misiuni de lupta impotriva ONUC avandu-l pe  Joseph Magain la mansa (uneori, in misiuni, a fost insotit de maiorul Joseph Delin, in rol de copilot). Joseph Magain&KAT-92 au in palmares 3 aeronave distruse la sol, un C-47 ONUC/inmatriculat UN-209, 13 septembrie 1961, Elisabethville+un DC-4-1009 inmatriculat OO-AND, fost Air Katanga, 14 septembrie 1961, Elisabethville+un C-54D Skymaster inmatriculat G-APIN, aeronava inchiriata de catre ONU de la compania aeriana privata britanica Starways Ltd.,distrusa la Kamina pe 16 septembrie 1961. De asemenea, Magain&KAT-92 au luat parte la batalia de la Jadotville/13-17 septembrie 1961 acordand sprijin trupelor katangheze, ridicandu-le totodata moralul care era cam praf –in timpul bataliei sunt creditati cu distrugerea unui post radio ONUC si a cel putin 50 de camioane utilizand mitralierele de bord si bombe de 50 kg, inclusiv artizanale (se stie ca Fouga Magisterele katangheze/ AVIKAT trageau doar proiectile calibrul 7,62 mm de fabricatie britanica, tevile fiind alezate manual de catre belgieni/katanghezi in acest sens. Asta fiindca nu mai dispuneau de munitie calibrul 7,50 mm. Ca fapt divers, asa-numita Batalie de la Jadotville, astazi Likasi, oras aflat in sud-vestul R.D.Congo, a constat in asediul trupelor ONUC  irlandeze  aflate in Jadotville de catre Jandarmeria katangheza. Soldatii irlandezi/Compania “A”, Batalion 35/155-158 militari modest echipati si inarmati au reusit sa reziste timp de 6 zile asediului a 500/4000/5000 de rebeli katanghezi sprijiniti de Fouga Magister KAT-92…Eeee, desi irlandezii au fost nevoiti sa capituleze au produs mari pierderi katanghezilor, 300 de morti si peste 1000 de raniti! Irlandezii au avut doar 5 raniti…Moralul irlandezilor era la cote maxime, asediatii transmitand comandamentului ONUC “vom rezista pana la ultimul glont. Ne-ar prinde bine ceva munitie dar si ceva whiskey”. Multi combatanti irlandezi erau veterani WW II, deci…Interesant e faptul ca Joseph Magain a raportat ca a ucis mai multi soldati irlandezi, insa ulterior s-a dovedit ca a confundat asternuturi rulate cu saci de cadavre).

Cariera razboinica a KAT-92 s-a incheiat nu mult dupa Jadotville pe 5 decembrie 1961, aeronava fiind avariata de bombele Canberra B Mk.58 indiene din Escadrila 5 “Tuskers” (No.5 Squadron “Tuskers” a fost infiintata la Pune pe 2 noiembrie 1948, si zbura Consolidated B-24 Liberator –l-au zburat pana in februarie 1957. Pe 1 septembrie 1958, la Acra, devine prima escadrila din Indian Air Force/IAF dotata cu English Electric Canberra Mk.58-l-au zburat pana in martie 1981. Din august 1981 pana astazi, la Ambala, zboara Sepecat Jaguar S/Sepecat Jaguar GR.1 -varianta locala realizata sub licenta botezata Shamshir/Sabia Dreptatii). Dupa ce a fost avariat in urma atacului IAF, AVIKAT a transportat Fouga Magister KAT-92 la Kisenge pentru a-l repara, insa asta nu s-a facut din lipsa de piese de schimb.

Ei bine, Magain&KAT-92 sunt banuiti de doborarea aeronavei DC-6 “Albertina”/SE-BDY cu care zbura secretarul general ONU Dag Hammarskjold pe 17 septembrie 1961, langa Ndola/Rhodesia, azi Zambia, sud-estul Africii, tragedie neelucidata nici in ziua de astazi –cel mai probabil a fost vorba de o eroare de navigatie a pilotilor ONU fiindca nu s-au gasit urme de proiectile in resturile “Albertinei”. Cert e faptul ca Magain a revenit in Belgia pe 28 august 1962.

Dar celelalte doua Fouga Magister AVIKAT ce-au facut, ne-am putea intreba? Ei bine, corect ar fi nu ce-au facut ci ce au patit! Ca bine nu le-a fost nicicum! Haideti sa vedem povestea lor “subtirica” precum este…

KAT-91 s-a prabusit pe vechea pista de la Eville la doar 4 luni dupa “inrolarea” in AVIKAT in urma unui accident de zbor pe 23 iunie 1961 –echipajul ramas necunoscut si-n ziua de astazi si-a pierdut viata. Aeronava a lovit fire de inalta tensiune venind la aterizare, prabusindu-se si luand foc.

KAT-93, pilot Jan van Risseghem “Captain Jan”, banuit de francezi ca fiind ofiter acoperit al securitatii de stat belgiene, a zburat foarte putin in slujba AVIKAT. Cand ONUC a lansat operatiunea Rhum Punch/Rumpunch pe 28 august 1961 de capturare in vederea expulzarii a mercenarilor aflati in slujba lui Tshombe, inclusiv piloti AVIKAT, KAT-93 era inapt de zbor pe Aeroportul Luano de langa Elisabethville avand motorul in reparatie. A fost capturat/confiscat de fortele ONUC (ca fapt divers, la operatiune au luat parte 5720 de trupe ONUC -1600 de indieni, 500 de irlandezi, 400 de suedezi. Operatiunea a fost un semi-esec, totusi, la sfarsitul zilei ONUC a arestat 81 de mercenari aflati in slujba lui Tshombe, capturand 5 elicoptere si 6 aeronave de transport/legatura. Mercenarii capturati au fost dusi la Kamina in vederea expulzarii). Pe 27 ianuarie 1963, KAT-93 a fost distrus la sol de un Saab J-29 Tunnan/”Butoiul Zburator” al ONUC (ca fapt divers, primul atac al J-29B Tunnan asupra aviatiei katangheze bazata la Luano a avut loc pe 6 decembrie 1962, cele doua aeronave suedeze participante la misiune au facut ravagii lovind pista si infrastructura aerodromului. Cand au revenit la baza tehnicii au observat ca cele doua “Butoaie” primisera lovituri din partea AA katangheze, din fericire fara urmari grave. Dupa aceasta prima misiune de atac a J-29 suedeze in slujba ONUC, in vederea scurtarii timpului de zbor, maririi autonomiei si tinerii sub control a spatiului aerian katanghez, implicit a bazei aeriene de la Luano/Kolwezi, F22/Flotila suedeza J-29 Tunnan s-a mutat cu arme si bagaje la Baza Aeriana Kamina, baza unde a ramas pana in 1964. De la Kamina, F22/J-29 Tunnan impreuna cu bombardierele Canberra indiene din cadrul Escadrilei 5 au executat mai multe raiduri aeriene asupra Luano facand praf mica forta aeriana katangheza). Distrugerea KAT-93 a insemnat sfarsitul Magisterelor katangheze si implicit, sfarsitul AVIKAT…

Va urma.

 

WW

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

H I Sutton – Covert Shores

https://www.seaforces.org › S…

https://www.agefotostock.com › .

https://warisboring.com › sw…

https://www.history.navy.mil › …

axisafvs.blogspot.com

https://historycollection.com › …

https://www.history.navy.mil › histories › pdfs

marinelink.com

https://warbirdswalkaround.wixsite.com

weaponsandwarfare.com

https://webharvest.gov › research_pubs › cmc

https://www.dassault-aviation.com › …

https://minijets.org › ms-755-…

http://www.frrom.com › …

http://aviadejavu.ru › Crafts

http://air.fouga.free.fr › unite

http://www.aerostories.org › …

https://www.cairn.info › revu…

11 comentarii:

  1. Viața bate filmul … mii de multumiți pentru munca depusă , mii de mulțumiri pentru articol

    7
  2. Mulțumim pentru articol, WW!

    2
  3. Mulțumim pentru articol

    1
  4. Mulțumesc 👍

    1
  5. Prima cestiune:
    Citez „multi combatanti irlandezi erau veterani WW II”. Adică?
    Vezi că cei de la Jadotville erau soldati ai republicii si nu din Irlanda de Nord.
    A doua cestiune:
    Se pare că mai degrabă Jan van Risseghem a pilotat un Magister pe 17 septembrie 1961 si nu Magain. Dar oricum e speculativă afirmația.
    Și a treia:
    Doi cetațeni din DC-6-le cu care zbura și Dag Hammarskjold au fost găsiți cu gloanțe în corp. Ancheta oficială a zis că avionul transporta și ceva lăzi cu muniție și că de acolo li s-a „tras”.
    Curat murdar!

    1
  6. Am reușit sa ajung și eu la zi cu maeștri, foarte mulțumesc WW pt materialele foarte interesante. A lipsit cafeaua pt ca eram pe drum, dar lectura a fost deosebita.
    Abia aștept episodul cu IAF 🙂

    1
  7. Vasile Băcăuanul

    Doamne, un studiu în adevăratul sens al cuvântului! Mii de mulțumiri!

    1
  8. ionica fonosch

    Multumim 🙂

    1
  9. Adevarat contribuabil pe acest forum !
    Bravo WW, chapeau !!
    Multumiri !
    Buna ciocolata belgiana ! 😀
    Cred ca e de notorietate ca belgienilor nu le convine sa fie confundati cu francezii, nu le convine de loc – ce inseamna mindria nationala !
    In al doilea razboi mondial, chiar au incercat sa reziste in fata nazistilor .. fata de francezi.
    Dar blitzkrieg-ul german si superioritatea tehnica si in oameni a distrus orice rezistenta.
    Oricum, acum in Africa fac legea chinezii si rusii, europenii mai putin spre deloc …
    Pentru ca resurse, mai bine sa iti fie dator un stat si sa poti sa pretinzi orice vrei, cind-vrei, prietenii stiu de ce.
    Inca odata, multumiri !

    1
    • Spre surprinderea strategilor de tastatură si francezii au rezistat în 1940. Că după ce Parisul a căzut, au semnat armistițiul nu e așa rușinos dar că au trecut la colaboraționism cu un zel demn de o cauză mai bună este de-a dreptul revoltător. Mai degrabă pentru asta ar merita tachinați francezii. Dar pentru asta chiar trebuie să știi ceva istorie și să scoți capul din bulă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *