Operatiuni uitate – H 3

Razboiul dintre Irak si Iran incepuse de aproximativ 6 luni cand la sediull Fortelor Aeriene Iraniene au fost primite vesti ingrijoratoare. Din surse de incredere ale spionajului Iranian, s-a aflat ca Irakul primea intariri in munitie si piese de schimb pentru avioane din partea Egiptului, avioane Mirage F1 din partea Frantei si bombardiere Tu-22 din partea sovieticilor. Livrarea acestora se facea la baza aeriana Al-Walid din complexul H3.

Colonelul Javad Fakouri- comandantul Fortelor Aeriene Iraniene decide sa actioneze dorind sa atace si sa distruga complexul H3 si toate aeronavele aflate in perimetrul complexului. Intentia sa se lovea de totusi cateva greutati:

– Complexul H3 era situat langa granita cu Iordania, la circa 1.000 km de grantia cu Iranul si la 1.500 km de baza aeriana iraniana Shahrokhi de unde s-ar fi putut lansa un atac de catre avioanele iraniene;
– Pentru o actiune pe ruta directa de 1.500 km avioanele iraniene ar fi trebui sa realimenteze in zbor de doua ori si asta in spatial aerian irakian. Pe langa acestea ar fi trebuit sa treaca prin apropierea Bagdadului unde era masata apararea antiaeriana irakiana.

Colonelului Javad Fakouri le cere coloneilor Bahram Hooshyar si Fereidoon Izadseta, doi dintre cei mai importanti strategi ai razboiului dintre Irak si Iran, sa creeze un plan de atac asupra complexului militar H3 si pe care sa-l duca de urgenta la indeplinire.
Hooshyar si Izadseta compun un plan indraznet, complicat si in acelasi timp surprinzator. Acestia au hotarat ca un atac pe o ruta directa iese din discutie, deoarece realimentarea in zbor deasupra Irakului era foarte periculoasa si pe langa posibile pierderi, misiunea avea sanse minime sa reuseasca.


Planul conceput de cei doi continea urmatorii pasi:

1. De la baza aeriana Shahrokhi grupul de lupta va zbura spre nord catre lacul Urmia;
2. Deasupra lacului Urmia se va face prima realimentare in zbor;
3. Se va zbura peste lantul muntos de la granita de nord a Irakului cu Turcia;
4. Se continua traseul de-a lungul granitelor turco-irakiene , irako-siriene si irako-iordaniene la altitudinea maxima de 100 m pentru a evita radarele irakiene, cu realimentari aeriene care sa permita atingerea obiectivului si intoarcerea la baza;
5. Bombardarea complexului;
6. Intoarcerea pe acelasi drum catre baza;
7. In caz de avarie, avioanele aveau posibilitate de a ateriza de urgenta pe aeroportul sirian Palmira, iranienii beneficiind de complicitatea Siriei.

In data de 04.04.1981, ora 10:30 a inceput atacul. Pentru acesta a fost conceputa o formatie de opt F-4 Phantoms (6 model E si 2 model D)+ doua alte F-4 de rezerva, patru F-14A Tomcats, un Boeing 747 specializat pe comanda si control al spatiului aerian, patru avioane de realimentare in aer (doua Boeing 707 si doua Boeing 747), trei F-5E.

Cele opt Phantoms + doua rezerve au plecat de la baza aeriana Shahrokhi si ajunse in dreptul lacului Urmia, au realimentat in aer in spatiul aerian iranian cu ajutorul celor doua Boeing 707 ce decolasera de pe aeroportul din Tabriz. Dupa realimentare, Phantom-urile au intrat in spatiul aerian al Irakului langa granita cu Turcia zburand la o altitudine de pana in 100 m conform planului. Dupa patrunderea in spatial aerian al Irakului cele doua rezerve s-au intors din drum retragandu-se spre baza.
De asemea, granita dintre Iran si Irak a fost survolata inainte si dupa atac de cele patru F-14A Tomcats care patrulau pentru a preintampina orice atac de razbunare a aviatiei irakiane.

 

Cele doua Boeing 747 fusesera trimise cu cateva zile inainte in Turcia. In ziua atacului, acestea au decolat de pe aeroportul international din Istambul, au deviat de la traseul obisnuit comercial intrerupand orice legatura radio cu turnul de control si zburand la o inaltime maxima de 100m au reusit intalnirea cu cele opt Phantoms in spatial aerian irakian.

Pe drumul spre complexul H3, fiecare F-4 a realimentat de 4 ori, reusita extraordinara daca tinem cont de faptul ca aceste realimentari au fost efectuate la o altitudine de maxim 100 m (fata de standardul minim de aproximativ 7.000 m altitudine la care se fac de obicei realimentarile in aer). Toata operatiunea a fost supervizata de catre colonelul Izadseta dintr-un Boeing 747 specializat in comanda si control aerian din spatiul aerian al Siriei. Acesta a permis comandamentului iranian sa fie informat pas cu pas in timp real de actiunea Phantom-urilor. Cu toate ca au zburat foarte jos, avioanele iraniene au aparut de cateva ori pe radarele irakiene, dar operatorii radar irakieni le-au crezut a fi avioane turcesti de patrulare.


In acelasi timp, comandamentul aerian iranian a pus la cale o diversiune, astfel trei F-5E zburand de la baza aeriana Tabriz au atacat baza irakiana de la Hurriya si campurile petroliere de langa Kirkuk. Raidul nu s-a vrut a avea efecte materiale majore, ci doar deturnarea atentiei irakienilor.
Ajunse aproape de tinta, Phantom-urile s-au despartit atacand complexul H3 in doua valuri. Primul s-a concentrant pe bombardarea pistelor pentru a impiedica decolarea avioanelor irakiene si a mai bombardat si unele adaposturi de la marginea pistelor. Al doilea val a bombardat hangarele principale, avioanele stationate, precum si doua statii radar. Beneficiind de elementul surpriza si a faptului ca niciunul dintre aparatele de vanatoare irakiene nu patrula deasupra bazei, atacul a fost nimicitor, iranienii sustinand ca au reusit sa distruga:
– Trei avioane de transport An-12;
– Un bombardier Tu-16;
– Patru Mig-21;
– Cinci Su-22;
– Opt Mig-23;
– Doua Mirage F1 abia intrate in dotarea fortelor irakiene (aici este o informatie cel putin discutabila, multe surse indicand ca la aceea data Irakul inca nu primise din partea Frantei acest tip de avion);
– Patru elicoptere;
Alte unsprezece avioane au fost avariate.

Au existat si victime umane:
16 irakieni;
3 egipteni;
1 est german.
Cu toate ca autoritatile irakiene au minimizat efectul bombardamentului iranian, atacul a diminuat simtitor capacitatea operationala a aviatiei irakiene avand un impact important in desfasurarea ulterioara a razboiului dintre cele doua tari.
Ceea ce a facut remarcabila aceasta operatiune a fost distanta extrem de mare dintre baza si tinta atacata (aproximatix 3.000 km), realimentarile in aer succesive efectuate la altitudini extrem de mici (100 m), faptul ca au reusit sa nu fie detectate de catre radarele inamice si astfel mentinerea elementului surpriza si nu in ultimul rand reusita misiunii (chiar daca dupa unele surse este discutabila) prin distrugerea unui numar insemnat de aeronave inamice si revenirea la baza fara pierderi.

VS

Surse:
HYPERLINK „http://military.wikia.com/wiki/H3_airstrike” http://military.wikia.com/wiki/H3_airstrike
HYPERLINK „https://en.wikipedia.org/wiki/H-3_airstrike” https://en.wikipedia.org/wiki/H-3_airstrike
HYPERLINK „http://www.warfaresims.com/?p=2254” http://www.warfaresims.com/?p=2254
HYPERLINK „http://forum.keypublishing.com/showthread.php?119713-MiG-25-vs-F-4-in-Iran-Iraq-war/page2” http://forum.keypublishing.com/showthread.php?119713-MiG-25-vs-F-4-in-Iran-Iraq-war/page2
HYPERLINK „http://www.freerepublic.com/focus/f-chat/1198057/posts” http://www.freerepublic.com/focus/f-chat/1198057/posts
HYPERLINK „https://ospreypublishing.com/forum/iranian-attack-on-h3-complex-in-1981/?p=1” https://ospreypublishing.com/forum/iranian-attack-on-h3-complex-in-1981/?p=1

 

35 Comments:

  1. chiar m-au impresionat persanii,nu-i banuiam de gradul asta ridicat de pricepere?mai nou revendica si moartea liderului isis.

    • Republica islamică Iran a folosit tehnologia și tacticile „marelui satan”…..moștenite de la șah….
      Profetul o fi fost de acord ?

      • Corect! Doar o remarca aici….oare mai sunt capabili de asa ceva, odata cu pensionarea generatiei Sahului, adica aia instruiti de Uncle Sam si de evrei? Nici echipamentele americane pe care le mai au nu mai sunt varf de tehnologie in zona, nici ostasii nu mai sunt tot aia! 🙂

    • Nu stiu cat de adevarata este stirea cu moartea liderului ISIS dar un comentariu/intrebare rautacios: daca nici Iranul nu poate confirma atunci cine.

      @Cezar
      Iranul are o industrie militara care ii asigura echiparea armatei si a fortelor de securitate si este capabila sa lanseze si mai ales sa sustina campanii multiple (Irak, Siria, Yemen (desi mai putin acolo)).
      Arabia Saudita nu are asemena capabilitati iar eficienta armatei saudite si aliantelor diplomatice s-a vazut in Yemen (sauditi au probleme in a-si apara si granitele, una din consecinte a fost schimbarea strategiei adica a printului mostenitor s-a impus cel care sustine industrializarea Arabiei Saudite in defavoare celui care sustinea, ca pana acum, solutia diplomatica care nu a functionat).

      • Iranienii au multi soldati echipati la nivel 80,90 Sauditii sunt al 2 importator armament bug aparare 50 mld dulai!Deja sunt mai puternici decat Iranul!

        • Si @Cezar
          Irak, Siria, Yemen si Liban sunt toate, intr-un fel sau altul, victorii impotriva Arabia Saudite, ce ar fi fost Iran fara ISIS…

          @gogu
          Cuvantul cheie este importator, tot ce cumperi are nevoie de piese de schimb si muntii pe care nu le produci deci ai acele echipamente pe o durata limitata data de fiabilitatea lor si avariile suferite in lupta (ca problema sa fie si mai grava au importat tehnica europeana care, in general, are o fiabilitate scazuta de unde si hotararea ulterioara de a cumpara, preponderent, tehnica americana).

          Este foarte simplu, poti sa ai cel mai performant camion/APC/MRAP/IFV/tanc daca este lovit de un RPG 7, mina, IED (in cazul primelor chiar si mitraliere grele) acestea vor suferi avarii care trebuie sa fie reparate (daca le mai poti). Cum tu nu produci ce importi si avand in vedere ca armele care le pot avaria sunt foarte raspandite:
          -nu vei putea sa le repari pe cele mai grav avariate care trebuie trimise la producator, iar cand importi dureaza enorm, in tot acest timp nu ai ce sa folosesti;
          -fiabilitatea + avariile vor duce rapid la epuizarea stocurilor de piese => nu poti sustine o campanie prea mult timp caci nu are cine sa iti repare si/sau produca alte echipamente ori piese de schimb.
          Seamana mai degraba cu un atac fulger, nu reusesti sa iti distrugi adversarul rapid vei pierde caci nu ai de unde sa iti suplinesti pierderile. Si chiar daca reusesti nu sti daca vei putea sa aperi acel teritoriu sau chiar poriile granite (mai ai suficiente echipamente disponibile caci altele noi nu poti produce).

          Eficienta acestor importuri s-a vazut in timpul conflictului din Yemen. “Yemenitii” nu doar au fost capabili sa reziste, relativ bine, atacului saudit dar au intrat/infiltrat in Arabia Saudiata si au au atacat si ocupat pozitii in acea tara (in jurul orasului Najran si in provincia Asir).
          Este o mica exagerare, au capturat baza militara din Al-Raboah (in Arabia Saudita) dar cred ca este cam mult spus ca si orasul:
          https://www.youtube.com/watch?v=zrfgbx9C-Fg
          Dotarea Houthi este mult inferioara cea a Iranului care nu este la nivelul anilor 80 (mai aproape de anii 2000), dar o produc + cateva complectari de la Iran. Iar daca erau mai numerosi nu vedem prea bine Arabia Saudita.

          Ce propunea nou print mostenitor, creare unei industri proprii de armament considerand ca nu se poate apara tara fara asa ceva si mare dreptate a avut:
          „Saudi Arabian Military Industries (SAMI) will manufacture products and provide services across four business units: Air Systems, which includes maintenance and repair of fixed-wing aircraft as well as manufacturing and repair of unmanned air vehicles; Land Systems, which includes manufacturing and repair of military vehicles; Weapons and Missiles, including ammunition; and Defense Electronics, which includes radars and sensors as well as communication systems and electronic warfare.”

          De ce crezi ca au incercat atat de mult sa distruga industria nationala de aparare si sa impinga spre importuri?.
          Cand importi, ai doar o utopie de securitate.

    • Iranienii nu sunt arabi …. si la acel moment inca aveau personal si aparate instruit/fabricat in US.

      Reusita ramane absolut remarcabila. Habar n-am avut despre aceasta operatiune desi mai citisem una alta despre razboil cu Iraqul.

      Felicitari pentru articol!

  2. Și am mai văzut unii pacifiști comentând la o eventuala achiziție de aeronave pt realimentare în zbor pt FARo.
    Iaca pt ce e bine să ai asemenea capabilități….

    • Nu-i vorba ca n-ar fi bune aeronavele pt alimentare in zbor, e vorba ca deocamdata n-avem avioane. Cisternele aeriene nu cred sa fie chiar prima, a doua sau a treia urgenta…

      • @George GMT

        Cum zic yankeii, „if you dream, dream big !”

        Problema e că militarii nostri, nu știu să ceară, ori nu vor.
        Teamă îmi e că e vorba de amândouă…..
        Mă gândesc că nu le-a tradus nimeni cuvântul englezesc, „lobby”…..
        Sau poate îl folosesc, dar pentru grade și funcții ?!

        Dacă spui că ai nevoie de minim 100 aparate de luptă, si apoi o dai că „hai minim 48”, ce te miră că se cumpără 12 ,și mai vedem noi….

        • Noi avem tendinta de a nu duce lucrurile pana la capat. Asa cum nu s-au gandit atunci cand au achizitionat F16 sh sa faca un contract de macar 48 de buc (bineinteles pe mai multi ani) , pun pariu ca nimeni (din MAPN) nu a luat in considerare AEW&C sau tanker.
          Pentru RoAF, cel mi se pare si mai greu de rezolvat ar fi resursa umana. Ca sa ajungi la o performanta ca a iranienilor iti trebuie ani de antrenamente,ore de zbor si multi piloti.

  3. Si la fel de bine ar fi fost sa avem aeronave care sa aiba capacitatea de a utiliza piste neconventionale ….

    In caz de conflict parerea mea aeroporturile sunt primele vizate mai ales ca nu dispunem deloc de aparare antiaeriana!

    • Grippenul poate ateriza pe piste improvizate, chiar si pe autostrazi, insa romanii au vrut F-16 SH cu orice pret.

  4. Misiunea asta suna fix a modul de operate israelian. Asa au facut si evreii in Irak si Siria, atunci cand au distrus reactoarele alea nucleare din cele doua tari, la distanta de 20 de ani. Si fix asa se zvonea ca israelul avea de gand sa bombardeze complexul nuclear iranian, fara ajutorul american. Se dorea efectuarea bombardamenteler via Azerbaijan, realimentari in aer si zbor sub 100 metri. Acolo fiind angrenata ‘inima’ aviatiei israeliene, atat cantitativ cat si calitativ. Prin presa au aparut date conform carora Obama l-a amenintat pe Netaniahu ca-i doboara avioanele daca face lucrula sta, el in timpul ala purtand negocieri secrete cu persanii pentru deja celebrul acord nuclear. Evreii au dat inapoi si acum se pare ca nu regreta, caci persanii s-au oprit momentan, iar ei il au pe Trump care ii are pe lista pe viitor!

    PS Cum ar zice americanul, aceasta misiune este ‘a piece of art!’ 🙂

    • Operatiunea opera(bombardarea reactoarelor irakiene) a avut loc pe 7 iunie 81.evreii posibil s au inspirat din actiunea iraniana actionand pe granita iordaniano – saudita.oricum au profitat de actiunea iraniana , irakienii devenind mult mai atenti spre nord in detrimentul granitei cu sauditii.

      • Nu s-au inspirat… Au colaborat.. Un fapt putin cunoscut.. Au avut chiar fotografiile de recunoastere ale IRIIAF.

  5. Iranienii au demonstrat cel mai bine anduranta si calitatea avioanelor americane si asta fiind sub embargo-ul fabricantului.
    Cand ii mai aud pe unii ce prostie ca s-au luat F-uri….

    • Sunt doua observatii de facut:
      1. La vremea respectiva, avioanele americane erau noi noute, proaspat achizitionate pe vremne sahului, in 1976. 2. Exista surse care spun ca Israelul ar fi asigurat piese de schimb pentru aviatia iraniana si instructaj pentru piloti.
      Embargoul american oricum a fost incalcat, deoarece au fost exportate arme catre Iran (vezi afacerea Iran-contra).

      • berceamondialu

        …..sau IRANGATE …… SUA au livrat piese de schimb pt F14 contra eliberarii ostaticilor din ambasada SAU la inceputul manadatului pres. reagan …..

  6. Folosim autostrăzile. Doar de aia le construim peste tot.

  7. Off topic :http://m.hotnews.ro/stire/21851611 SUA nu sunt de acord cu transferul de tehnologie la Patriot .

    • si probabil asta ar fi si explicatia de ce sunt doar bucatele.
      Noi facem autostrazi pentru decolarea avioanelor si nu pentru deplasarea cu masina 🙂

  8. Revolutia islamica care a rasturnat regimul sahului a avut efecte si in aviatie deoarece majoritatea personalului a fost pregatit in USA. Care tara era acum devenita ” diavolul”.
    Multi ofiteri executati , altii bagati la zdup.
    Izbugnirea rasboiului cu Irak a aratat sefilor religiosi ca tehnica militara nu functioneaza doar cu rugaciuni si atunci au scos din puscarii masa de cadre ca altfel erau infranti.
    Oricum epurarea initiala a dus la forme sinucigase de razboi.Voluntari care intrau in campurile de mine sarind in aer pentru a deschide strada trupelor. Adica primii eroi a viitorei unitati numita Pazdaran. Peste 1 milion de morti in un razboi durat 10 ani.
    PS. Iranul a luptat aerian impotriva Irakului cu armele „diavolului” atit de hulit. 🙂

  9. Cam asta se cheama a avea comandanti inteligenti , devotati si ambitiosi si piloti bine pregatiti

  10. VS Felicitari pt primul tau articol si la cat mai multe, asta este genul de articol care imi place si din care ai ce invata

  11. Genul meu de articol! Bravo! 🙂
    Cred ca zborul ala la 100 de metri altitudine, nu mai zic de realimentare, a beneficiat si de relieful monoton si destul de plat… Plus ca nu cred ca erau prea multe asezari urbane/rurale pe traseu. Probabil a fost unul din factorii in functie de care a fost ales traseul. Evident, pe langa alti factori.

  12. Alecu Machedon

    Ca Phantom-urile au zburat la rasul solului mi se pare, din cate stiu, fezabil. Dar niste tankere Boeing? Asta chiar ca este impressive…

  13. O realizare impresionanta. Poate sunt eu mai necredincios, dar ma indoiesc ca actuala generatie de militari iranieni poate gandi la fel de invoativ. Nici tehnica nu-i mai ajuta

  14. Este cunoscut faptul ca Romania a intentionat sa vanda IAR -93 in Iran , aparatul fiind evaluat de o delegatie a aviatiei iraniene ( piloti, tehnici ) .

    O informatie din cartea scrisa de c-dor av . Vaida , Avionul IAR-93, oameni si fapte :
    https://www.youtube.com/watch?v=qC1r3kMSc6E
    In anul 1988 s-au executat zboruri cu IAR-93 DC cu postcombustie , incarcat cu bombe si PRND , pilotat de pilot iranian din cabina a 2-a , pe traiectul aeroport Craiova – poligon Recea , la joasa inaltime , si anume 20 de metri maxim , avionul corespunzand misiunii .
    Chiar merita sa cititi cartea .

  15. Acuma garantat daca vrea „muschii” SUA pot fii prieteni pe vecie cu iranienii.
    Si partea cealalta asiderea, o prietenie cu amerikansky ar fi extrem de benefica. Alah-ul persilor habar n-am daca sunt suniti sau siiti „le-ar da voie” !. Au aia o „foame” mare sa vanda si sa importe, dar in America cu „politically correct” nu merge si nu da bine la mase, nu mai zic ca iti „sinucizi” cariera politica.
    Bineinteles Israelul s-ar oripila …iar Putin si-ar vedea cam singurul aliat ( Siria nu se pune ) trecand podul de partea ailalta…..se stie ca cei mai mari vrajmasi au ajuns sa se doreasca, de fapt au mai fost cazuri in istorie.

  16. Chapeau base,maestre Stimă şi respect !

  17. Alimentare in aer , control aerian ,avansati iranienii pentru 81…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *