Polonezii cauta un inlocuitor pentru MiG 29 si Su 22

Programul „Harpia” are in vedere inlocuirea batranelor Suhoi Su 22 – avioane destinate sustinerii trupelor la sol si a MiG 29 – un avion de vanatoare pur. Polonezii au de inlocuit in jur de 30 MiG 29 si 18 Su 22, cu 32 de aparate multirol noi (doua escadrile a cate 16 aparate). Planul este ca primul nou aparat sa intre in dotare in 2024.

Iar polonezii asteapta un raspuns preliminar (oferte adica) pana pe 18 decembrie, adica foarte, foarte repede, de unde putem noi deduce ca Varsovia a pus deja ochii pe „ceva”, cu atat mai mult cu cat ideea inlocuirii celor doua tipuri de aeronave nu este deloc noua, cochetandu-se la un momendat cu achizitia a unui nou lot de F 16 C/D Block 50/52, chiar si cu F 16 la mana a doua, dar decizia a fost amanata.

Desigur presa incepe sa insire, ca potentiale aparate, cam tot ce exista disponibil in NATO, dar nu trebuie uitat ca polonezii detin deja 48 de F 16 C/D, ca Eurofighter si Rafale sunt exceptional de scumpe (austriecii anuntand cu un gust amar in gura ca ora de zbor pe ET ii costa cam 80 de mii de euro), ca Gripen E/F este un avion mai mult decat decent si de viitor, dar greu de presupus ca Polonia se va incurca cu doua modele diferite de aparate multirol, doua lanturi logistice, ca vor dori s-o ia de la inceput cu pregatirea tehnicienilor a pilotilor, alt stoc de piese de schimb etc etc, sau daca se incurca acest nou aparat nu va fi Gripen.

In acelasi timp ministrul adjunct al apararii de la Varsovia, Tomasz Szatkowski, a declarat ca tara sa are in vedere achizitia F 35A. Polonia va demara achizitia celor 32 de aparate multirol, posibil F 35A,  anul acesta si tot din 2018 bugetul apararii va creste la 2,5% din PIB.

Vom vedea ce alegere vor face polonezii insa indiferent ce vor cumpara achizitia se va concentra pe o capacitate crescuta de razboi electronic al noilor aparate.

PS Cum articolul a fost scris pe la inceputul lunii decembrie si l-am publicat abia acum suntem in masura sa anuntam ca deja Varsovia a primit raspunsuri de participare de la mai multi concurenti: Lockheed Martin (cu F 35A sau F 16V?), un consortiu european cu Eurofighter Typhoon, Boeing cu al sau F/A 18 Super Hornet si Saab cu Gripen E/F. Dassault cu Rafale nu si-a anuntat participarea, francezii fiind acum concentrati pe competitia belgiana si pe Canada.

 

GeorgeGMT

105 comentarii:

  1. Se pare ca nici la ei nu mai merg lucrurile asa cum mergeau inainte . Citesc destul de des defence 24 pl si se plang si ei ca si noi de discutii prea lungi taraganarea lansarii ofertelor samd …Sa fi vazut comenturile la articolul cand ai nostrii au platit prima transa la Patrioate . Oamenii comentau ca poate ar fi bine sa-l imprumute pe ministrul nostru al Apararii ????!!!! In orice caz sunt curios ce vor alege desi cred ca vor merge tot pe F 16 . Vom vedea…

  2. logica ar fi dubla f16-f35 din toate punctele de vedere dar poate le face cu ochiul vreun bimotor.

  3. „Dassault cu Rafale nu si-a anuntat participarea, francezii fiind acum concentrati pe competitia belgiana si pe Canada.”

    Dassault nu participà fiindcà alegerea va fi în primul rând politicà, adicà un aparat american, oricare ar fi, nu fiindcà ar neglija un eventual client.

    A propos de alegeri politice, Airbus a dat în judecatà Polonia în fata unui tribunal arbitrar pentru ruperea contractului de elicoptere.

    Cât despre visele de echipare cu F-35A, s-ar putea ca Polonia sà nu prea aibà bani.
    Au de cheltuit cu apàrarea sol-aer (Patriot), submarine, echiparea fortelor terestre.

    De aceea, mai este un al cincilea ofertant, ”Fights-On Logistic” care propune F-16 de ocazie apropiate de standardul F-16C/D Block 52 poloneze. Este bazatà la Varsovia si a fost creatà de colonelul Krystian Zięć primul polonez “mission commander” de F-16 antrenat în SUA.

  4. Sa presupunem ca in 2030 Rusia&aliatii ataca Europa. Voi daca ati fi rusi pe unde ati incerca strapungerea? Prin nord pe la polonezii cu F 35 si alte jucarii sau prin sud prin Romania?

    Poate ar fi util ca guvernele Romaniei si Poloniei sa faca o sedinta comuna de guvern de doua ori pe an (una in Ro si una in Pl) si sa puna la cale niste strategii comune economice, militare, etc.

    Exagerand putin in teorie am putea cumpara acelasi tip de avioane, corvete, submarine, echipamente, training, piese de schimb, s.a. in acelasi timp. O singura oferta pentru 2 tari, sa intre in sevraj producatorii de armament 🙂

    • „pe unde ati incerca strapungerea?

      Pe la polonezi desigur. Tinta este Rinul nu Adriatica. Atacul principal va fi spre Atlantic nu spre Mediterana. De ce sa piarda timp pretios atacand prin Romania? „Blietzkrieg” rusesc spre Rin, inainte ca nemtii si francezii sa se mobilizeze total.

      • Capătu satului

        Fara suparate, vremurile ww2 au trecut de mult, la fel si strategia veche cu strapungeri cu trupe terestre

        Totu incepe si se termina cu controlu spatiului aerian
        Prin Evropa au dispărut natiunile războinice care ar fi in stare sa faca ceea ce fac afganii in alte conditii meteo decat cele de la noi

        Apoi polonejii care s-au fript in ww2 cu tratate de aparare care au fost pana la urma hârtie igienică
        Ucrainienii de langa noi au avut si ei acorduri clare care le garantau apărarea, toate astea au avut valoarea care o stim
        Pana la urma ucrainienii au făcut cea mai mare greseala cand au renuntat la atât la arsenalu nuclear cat si la vectori inclusiv bombardiere, etc
        Dar cum sa spui ca au avut tradatori
        Nici noi nu am avut tradatori
        Pai daca avem bulevarde si străzi cu numele lor

        Noi nu avem nici un stres
        Articolele din tratatu nato sunt după moaștele de la patriarhie cele mai sigure lucruri
        Asta pana vom fi atacați
        Iar atunci, ca in 77-78, 1916-1917, 1940-1945 vom spune din nou ca n-am avut norok

        Poate sunt obositor, dar la mintea mea, ca ora de zbor pe EF este 80- 100 sau un milion nu are relevanță
        Pt ca daca strategia ta, presupunând că ai o strategie, nu minciunile noastre din cărțile de istorie , atunci scoti banu
        Altfel ajungi sluga tuturor
        Poate i se face mila la unu de tine si isi plimba el avioanioanele pe la noi
        Nimeni nu stie pana cand

        Capu ce se pleaca sabia nu-l taie
        Dar robia lantul incovoie

        • „Totu incepe si se termina cu controlu spatiului aerian”

          In consecinta Rusia va trebui sa obtina controlul asupra spatiului aerian polonez si german pentru a-si usura inaintarea cu trupe terstre catre Rin si Atlantic. Ca degeaba ajunge la Adriatica si Mediterana daca neglijeaza flancul de nord.

          • Rusia nu are capacitatea sa atace Europa, insa poate cauza probleme unor state mai slabe si unde are interese clare – probabilistic vorbind in randul I ca potentiale tinte de expansiune pentru rusi ar fi Belarus, Kazakstan, tarile baltice (prin omuleti verzi sau alta strategie de genul asta), Ucraina (unirea cu Crimeea) Moldova. In randul 2, la categoria greu de mestecat si inghitit, cu riscuri mari de a porni un razboi mondial – dar totusi posibil, ar putea fi Romania, Finlanda, Polonia.

            Insa rusii in momentul de fata ataca Europa altfel – informational si politic –
            trimitand din cand in cand valuri de migranti, sponsorizand partide care vor iesirea din UE, Brexit, Czechzit, etc.

            NATO ramane o nuca tare pentru rusi si pana acum nici aliatii rusilor din interiorul aliantei nu s-au dat chiar pe fata – ungurii, slovacii, bulgarii, turcii – insa cine stie ce s-ar intampla daca ar veni ziua cu articolul 5 – pentru a declansa raspunsul aliantei e nevoie de unanimitate, care foarte probabil va lipsi pentru ca rusii au prea multi prieteni – acum chiar si in Casa Alba.

            Lectia istorica e ca tratatele multilaterale si bilaterale sunt aplicabile in functie de context – si noi si polonezii aveam tratate cu marile puteri si nu ne-au folosit la nimic la momentul cand a trebuit sa cedam Basarabia in 1940.

            Ramane daca chiar vrei sa te aperi sa iti organizezi apararea astfel incat sa fii o nuca tare si sa descurajezi invaziile. Mai usor de facut pentru noi decat pentru polonezi, din cauza reliefului, dar aia actioneaza parca mai determinati.

            • „sa iti organizezi apararea astfel incat sa fii o nuca tare”

              Usor de zis, dar cu un buget militar mic va fi greu de facut. Macar daca s-ar aloca 4 sau 5 % din PIB pentru armata, ar fi mult mai usor.

    • Evident că prin Polonia. Cu F35 și alte jucării oricum vei avea de-a face și dacă ataci prin România – nu e un argument, doar ca drumul până la Berlin va fi mult mult mai lung și mai greu (ca relief) iar aliații (SUA) vor avea timp să se organizeze și să mobilizeze trupe.

  5. The problem is that after the occupation of Crimea, Russia has gained a strategic soil that is not in the Baltic region. I think that it is not about acquiring Berlin, but setting new conditions that are beneficial for Russia

  6. Eu personal cred că vor merge pe F35A, cred că s-au saturat de problemele avute cu F16 iar F35 e altceva , oricum cam asta e viitorul iar din cate se pare polacii gândesc strategic.

    • Ca sà „mergi” pe F-35, trebuie sà ai si banii (achizitie si operare).
      Cât despre problemele cu F-16, cred cà este nimic fatà de ce i-ar astepta cu F-35.

      Amintesc cà, desi este declarat „partial operational”, F-35 nu a participat la nici o operatie militarà, când fiecare armatà abia asteaptà sà-si testeze jucàriile.

      • Din moment ce SUA si Israelul se doteaza cu F35A, sa nu crezi ca de tampiti o fac.Daca avionul nu ar fi ajuns sa fie cu adevarat operational, cel putin evreii nu l-ar mai cumpara.
        Daca Polonia nu are acum toti banii necesari achizitionarii lui F35A, SUA poate oferi Poloniei un imprumut pe termen lung, in conditii foarte avantajoase.Pana la urma este si in interesul SUA ca Polonia care este avapostul sau in partea nord estica a Europei sa aiba in dotare F35 si sa fie capabila sa exploateze acest aparat pentru ca la nevoie, pe aerodromurile poloneze vor sosi US AIR FORCE inclusiv cu F35A.

        • Cred ca va fi operational, pentru ca F-35 va fi backbone-ul aviatiei la americani iar aia vor deschide larg portofelul si vor rezolva orice problema, ar face si un autobuz sa zboare daca e musai.

          Israelul nu cumpara F-35 ci il primeste – e parte din ajutorul militar american anual (post-pace cu Egipt) din care isi alege cu ce se doteaza, insa nu e chiar dupa cum vor ei, optiunile pot fi limitate de cel care plateste.

          Au fost dezbateri in Israel daca sa ceara americanilor F-18 Superhornet in loc de F-35 (JSF) dar administratia Obama i-a convins sa ramana pe varianta JSF si a promis ca avionul va functiona, no matter what.

          • Nu cred ca s-ar raci atat de mult relatiile cu Israelul chiar daca nu le-ar mai da egiptenilor ajutorul respectiv din varii motive.
            Pakistanul a fost avertizat la sfarsitul anului trecut sa inceapa lupta reala cu militantii Al Quaeda pe teritoriul sau iar de curand le-a fost taiata macaroana.
            Poate fi o problema reala intre pakistan si USA, sau poate a fost doar un motiv de a nu mai da bani asa cum au facut-o in ultimele luni retragand fondurile pentru mai multe organizatii internationale din care fac parte americanii.

            • Pakistanul e in alta situatie decat Israelul si Egiptul. La pakistanezi le dau americanii ajutor de securitate, pe care il pot conditiona ca e o donatie dupa cum vor ei.

              In cazul Israelului si Egiptului exista un tratat de pace garantat de americani care dau si ajutor militar ambelor parti – si ajutorul e stipulat in tratat, ar fi o chestiune majora ca americanii sa se dezica de un tratat semnat – au continuat ei sa dea bani si pe vremea lui Mubarak si a lui Morsi. Ar trebui ca Egiptul sa atace Israelul ca sa piarda banii.

              A propos, Egiptul s-ar putea alege cu Gaza daca Trump se apuca sa aplice ce scrie in cartea lui Wolf – ideea lui Bannon era la un moment dat sa dea Gaza Egiptului si West Bank-ul Iordaniei.

    • Subscriu.Polonezii vor un avion care sa nu fie inferior la ce au mai bun acum rusii.Polonezii gandesc pe termen lung si nu scurt.O solutie decenta ar putea fi si F16Viper.

      • Polonia nu va mai lua F-16 pentru ca „mama” lui l-a lasat orfan si nu mai are cine sa-l mentina modern inca 40 de ani de acum incolo, cine mai investeste in el?

        Probabil va alege intre F-35, Eurofighter sau Gripen E. Cred ca EF poate fi o optiune interesanta pentru ca polonezii au deja F-16 si logic ar fi sa il complementeze cu un avion de superioritate aeriana, iar acolo alegerea e intre EF si F-22, care insa nu e dat la export.

        Intr-adevar EF costa enorm de operat, insa asta e mai mult valabil pe timp de pace – cand iti sufla Ivan in ceafa nu te mai uiti la bani.

        • Daca nu sunt banii o problema cand iti sufla ivan in ceafa, lasi EF si alegi F-15

          • Corect, daca vor suprematie aeriana ar intra si F-15 in calcul.

            Typhoon e probabil mai bun dupa parerea mea, mai adus la zi cu tehnologia decat F-15, iar polonezii pot sa negocieze un offset masiv cu europenii.

            Depinde acum cat de motivati sunt polonezii sa dea banii gramada si cat poate sa duca economia lor.

            Pana la urma, daca dai faliment iti pierzi automat si suveranitatea nationala, deci e un echilibru de urmat in achizitii ca sa nu pateasca ca grecii sau alti faliti.

        • In F 16 investeste tocmai mama lui US Air Forces care tocmai ce s-a hotarat sa-si modernizeze peste 300 de aparte la standardul „V”, basca alte comenzi de modernizare si aparate noi, cu totul peste 900 de bucati…
          Americanii tocmai ce au anuntat ca celula F 16 rezista la 12 mii de ore de zbor dupa teste…
          Polonezii sunt oameni destepti si nu se vor lega la cap cu un alt tip de avion decat daca acesta este de generatie a 5a, adica F 35, altfel vor merge pe F 16V.

          • Standardul V e disponibil si e actualizat la momentul asta, iar prelungirea vietii s-a facut din cauza intarzierilor cu F-35, dar va fi ultima modernizare – pana la urma americanii chiar trec la F-35.

            Altfel, durata de viata se poate prelungi oricat daca sunt bani. Cele 8000 ore initiale sunt cele garantate de producator. Producatorul le mai examineaza, mai repara crapaturile si le mai da 1000, 2000, 4000 ore, e o problema tehnica de cum rezista celula si in general cele occidentale rezista (dar sunt costuri mari pentru prelungire, nu e data din pix, se fac lucrari asupra fuselajului).

            Cele rusesti tind sa nu reziste la fel de mult, calitatea metalului si a lucraturii e mai proasta.

            Dar indiferent ca le mai prelungesc cativa ani, americanii nu mai au avionul in dotare 40 de ani, s-a terminat.

        • O sa vezi ca va fi F35 sau F16.

  7. Pentru F35 vor fi disponibile multe upgrade-uri, pentru F16 nu cred că va mai exista așa ceva….apropos la ale noastre se poate adapta radar AESA?

  8. Eu zic ca vor merge, asa cum este si firesc, pe mana producatorului american Lockheed Martin.Cu putin efort, polonezii ar putea cumpara chiar F35A.De unde bani si pentru aceasta achizitie?Daca Polonia nu are acum toti banii pentru asa ceva, SUA poate oferi un imprumut in conditii foarte avantajoase Poloniei ca sa isi cumpere F35A sau cel putin F16.Pentru ca sunt oameni rationali si nu vor sa se doteze cu arhaisme, daca isi cumpara F16, polacii vor opta , foarte probabil zic eu, pentru versiunea Viper.

  9. Nu cred ca vor lua nimic momentan.

    • Anul asta polonezii vor stabili ce anume isi vor cumpara iar avioanele le vor primi peste 6 ani de acum, incolo.

      • That’s right, it’s the prospect of the next few years. Currently, there is no chance, too much spending, but we have to buy something, because the resourses comin’ to the end

  10. Offtopic: Apropos, noi mai luam ceva sau rămânem la 12 F-16 fabricate in anii’80 ?

  11. On January 11, the Spokesperson of the Armament Inspectorate informed the Editorial Office that on January 10 Leonardo was given an invitation to participate in negotiations regarding the use of the contract option for the next four jet M346 Master advanced training aircraft.

    The above decision means that there is a high probability of increasing the number of aircraft from eight to twelve pieces – all of them are to be stationed at the 41st Air Force Base in Dęblin. Currently, all aircraft from the basic order are in Poland, have been picked up by the ordering party and are currently awaiting the completion of the ground equipment takeovers – perhaps the entire package will be officially handed over to the Air Force in the coming weeks.

    Leonardo is very interested in the implementation of options, as there are currently no new orders for the M346 Master. The assembly line is currently assembling the second tranche of aircraft intended for the Italian Air Force, which will have eighteen pieces. In the absence of negotiation problems, it is possible to sign a contract for four additional Polish Mastery in the first half of this year.

    Increasing the number of M346 aircraft in Dęblin will allow to improve the training base, and will increase the attractiveness of the center for foreign clients. Recall, in December last year, the Ministry of National Defense has contracted the modernization of the additional twelve PZL-130 Orlik to the TC-II version, which together with the Masters are to constitute an element of pilot training in Poland.

    • This means that in the near future you hope to train Romanian jet pilots for qualifications needed to fly F16? Seems the right way since Romania doesn’t have a capable trainer for F16 qualification

      • I would like it to be so, it has a financial sense. I wonder if the next ones will already have a manual option to use weapons or continue to be virtual like the previous one

      • IAR 99 Soim este foarte bun pt pregatirea trecerii pe F 16, la nivel de avionica este chiar mai bun decat ne trebuie, nu avem ce face cu M 346.

        • … but I know that the offer was …We will see

          • Polonia incearca sa creeze un centru pentru intretinere aviaone si antrenamentul pilotilor de F 16, doar ca si pilotii vostri merg in SUA pentru pregatirea avansata, iar cu intretinerea avioanelor aveti probleme destul de mari.
            Pe de alta parte si Bucurestiul incearca sa faca fix acelasi lucru, sa fie adica autonom in privinta avioanelor si pilotilor, in acest moment pregatirea de baza pentru F 16 este facuta de piloti romani, mai apoi vom merge si noi in SUA.

            Adica nu prea ai de ce sa mergi in Polonia cand te poti duce in SUA si oricum pilotii vostri tot in SUA merg. Nu inteleg ce centru vrea Varsovia sa faca si pentru cine.
            Scuze ca nu scriu in engleza dar sunt pe drum…

            • It is difficult for me to say what Romania will do, certainly the expansion of the school will be continued. So far, a lot of money has been spent on new student buildings. Modernization of hangars and runways and purchase of initial training aircraft. from what you see it is more than we need. everything indicates that it is an offer for foreigners, there are currently students from Saudi Arabia and Kuwait

  12. As a curiosity, Polish M 346 have the opportunity to upgrade for the F35 training program;)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *