Veste mare pentru vecinii noștri de la vest odată cu livrarea de către compania cehă Aero Vodochody a primului L-39NG, din cele 12 comandate de maghiari. Opt aparate vor fi optimizate pentru antrenamentul avansat, în timp ce restul de patru vor fi destinate și dotate pentru recunoaștere. De ce avioane de recunoaștere să mai aibă nevoie cineva în epoca dronelor?! O întrebare care nu însă nu ne interesează pe noi.
Pe lângă cele 12 L-39 Skyfox, maghiarii vor primi și un simulator, întreținere și pregătire pentru piloți și tehnicieni.
Și de fapt nu discutăm doar despre primul aparat ci despre primele trei, pentru că cehii au livrat trei avioane în același timp pe baza aeriană de la Kecskemét.
În respectiva baza aeriană va fi dezvoltat și un centru de pregătire pe simulator, descris de Dr Zsolt Kutnyánszky, secretarul de stat pentru apărare că fiind “unic în Ungaria și chiar în regiune.”
Evident că va fi unic în Ungaria că la 12 aparate nu-ți trebuie 2-3 centre de instruire, iar în privința regiunii, păi L-39NG Skyfox este doar în dotare Ungariei și a Cehiei.
La rândul sau, domnul Viktor Sotona, din partea conducerii Aero, ne spune că: “Hungary is a respected member of NATO and places high demands on the capabilities of its armed forces, and in particular on the training of its fighter pilots.”
Ceea ce nu-i chiar adevărat nici în privința respectului pe care NATO l-ar acorda Ungariei și nici în privința pregătirii piloților maghiari, care nu sunt chiar un standard în Alianța. Nu știu câte ore mai zboară un pilot de supersonic maghiar dar demn de remarcat este că în acest moment nu există nici măcar unul care să fie acreditat pentru realimentare în zbor, ceea ce spune destule despre pregătirea acestora.
Revenind la L-39NG, conform oficiailor maghiari, până acum există deja trei piloți instructori certificați pe aparat și 16 tehnicieni, iar per total au fost efectuate aproape 100 de zboruri la bordul noului avion.
Poate că opt aparate pentru antrenamentul avansat al piloților poate părea mult dacă ținem cont de faptul că Forțelor Aeriene Ungare dețin astăzi 12 SAAB JAS 39 Gripen C și două D-uri, urmând să mai primească încă patru C-uri din Suedia, dar este logică achiziția măcar prin prisma faptului că ora de zbor pe un avion sub-sonic este evident mai ieftină decât cea pe un supersonic.
Achiziția a patru noi Gripen C nu a încântat prea mult pe nimeni, cu atât mai mult cu cât se discuta de ceva timp despre o eventuală dublare a numărului de aparate la 24 de “C”-uri, adică două escadrile “mici”, dar într-un final s-a mers doar pe achiziția a încă patru avioane și a 12 L-39NG.
Cele patru Gripen C sunt noi, în sensul că nu sunt nici zburate și nici măcar fabricate, dar ele vor fi asamblate din piese și fuselaje deja fabricate dar puse la pastrare de SAAB.
De asemenea, odată cu contractul pentru patru noi “C”-uri, s-a agreat ca Ungaria să devină proprietara celor 14 aparate avute în leasing până acum.
Într-un final, o afacere bună și cea cu Saab și cea cu cehii de la Aero Vodochody, doar că viitorul nu arată prea bine din perspectiva maghiară, în sensul în care Slovacia va deține la orizontul anilor 2030 o flota de 14 F 16 Block 70, Bulgaria, cândva, va avea 16 F-16 Block 70, Croația deține 12 Rafale F-3R, Serbia – în viitor – 12 Rafale F-3R/F4, iar România, Nemesisul dintotdeauna din punctul lor de vedere, are 49 de F 16 MLU+încă 18 F 16MLU olandeze la Borcea și dincolo de 2030 va deține 32 de F-35A, astfel încât forțele aeriene maghiare vor fi în inferioritate atât numerică cât mai ales calitativă față de cam toți vecinii lor.
Nu că ar avea motive să se teamă de vreunul dintre ei, în general Budapesta are pretenții către cam toți vecinii săi, nu aceștia față de Ungaria.
GeorgeGMT