Stiri militare de pe la noi…

Facem o scurta trecere in revista a unor programe de achizitii/modernizari despre care s-a discutat mai putin sau chiar deloc in ultima vreme, astfel:

1 – Programul de modernizare a ultimului batalion (al treilea) de MLI 84. Aici se are in vedere dotarea Masinii de Lupta a Infanteriei cu racheta AT Spike LR. Fonduri ar fi, asteptam sa inceapa lucrarile care sunt anuntate pentru 2018. Uzina care se va ocupa de MLI-uri va fi Mizilul, problema este ca acolo au mai ramas destul de putini oameni, sub un pluton 🙂 . Se va avea in vedere si recompartimentarea vechiculelor;

2 – MLVM. Masina de Lupa a Vanatorilor de Munte este si a programata pentru reparatii capitale, undeva la + 60 de vehicule. Din pacate nu pentru 2018, fondurile ajung anul acesta doar pentru modernizarea MLI 84;

3 – Pirahna IIIC. Aici guvernul Ciolos, daca nu ma insel, a semnat un contract pentru achizitionarea a inca 12 bucati (derivatele), constand in ambulante, centre de comanda, mortiere etc. Din ce stim noi pana cum au sosit in tara cel putin sapte vehicule;

4 – Pirahna 5 (turela). Stim deja ca P5ul va dispune de un tun calibrul 30mm si mitraliera jumelata calibrul 7,62 dar nu si de rachete AT (deocamdata cel putin) in timp ce derivatele vor avea o turela telecomandata dotata cu mitraliera calibrul 12,7mm. Tot deocamdata, dupa stiinta noastra, MApNul inca n-a hotarat ce turela va avea pe transportor;

6 – Pirahna 5 (prezent si viitor). Pana in acest moment lucrurile nu se misca cu foarte mult talent la UM Bucuresti, in sensul ca nu s-a inceput pregatirea uzinei pentru asamblarea/fabricara  Pirhana 5 si ramane de vazut daca se va putea mentine cifra oficiala de 6 de vehicule asamblate in Romania pana la sfarsitul lui 2018;

7 – AGILIS (…doar trecut). Din pacate ceea ce noi am scris anul trecut se pare ca se va si intampla, germanii de la Rheinmetall par din ce in ce mai aproape de plecarea din Romania decat de semnarea unui contract ferm. Inca n-au plecat dar nici mult n-ar mai fi. In cazul in care programul „Agilis” va avea avea un sfarsit tragic castigatorii ar putea fi americanii cu Pirahna 5, dar aici apare dilema flotabilitatii, criteriu pe care pana de curand MApNul l-a sustinut foarte ferm, desi a mai dat inapoi in cazul celor 227 de Pirahna 5, transportoare scazute din numarul initial de Agilis, nemtii ramanand cu doar 400 de bucati.

Am putea asista la o schimbare radicala de logica a dotarii si chiar a doctrinei (de fapt viceversa).

8 – Si pentru cei care stiu despre ce-i vorba, preluarea Romarm de catre MApN (in acest moment Romarmul se afla in curtea Ministerului Economiei), pe modelul Institutului Cantacuzino, a fost macar lasata balta, daca nu anulata de tot, desi acum o luna lucrurile pareau ca avanseaza in directia preluarii. O fi bine o fi rau nu stim;

9 – Despre Bell, cu ale sale Viper&Venom, eu imi pastrez optimismul, lucrurile merg inainte. Nu trebuie sa-l ascultati pe Tariceanu, el a fost mereu impotriva oricaror achizitii militare, impotriva Patriot etc. Si mereu a dat senzatia ca penduleaza intre doua oferte (mai demult F 16 vs Gripen) pentru ca in realitate sa nu faca absolut nimic. Omul chiar este un tradator de tara, sa nu uitam ca dupa patru ani de mandat ca premier, patru ani de crestere economica extrem de mare, a lasat Romania fara investitii facute si cu un deficit record de 5,2%. El si Vosganian.

10 – Damen va prelua, intr-un mod original am spune, santierul Daewoo Mangalia. De ce nu a fost lasata compania olandeza sa-l preia de la inceput?! Buna intrebare. Cateva precizari se impun totusi: prima ar fi ca statul – devenit actionar majoritar – ne-a „impropietarit” pe noi romanii cu datorii de 1,2 miliarde de dolari, a doua precizare ar fi ca Statul Roman are/avea deja un santier naval maritim in propietate – santierul militar Mangalia, care santier este astazi o ruina si mai are 10-11 angajati, asadar de ce a dorit guvernul inca un santier?! A treia precizare s-ar face sa fie ca acum Damen si a sa SIGMA 10514 pare favorita.

Intrebarea retorica ramane insa; de ce statul a facut ce-a facut si a reusit performanta sa dea, pana la urma, santierul tot lui Damen, dar sa pastreze datoriile? De ce nu a lasat Damen sa preia santierul cu tot cu datorii, asa cum de altfel olandezii batusera palma cu sud-coreenii?!

Morala acestei „afaceri” ar fi ca in viitor sa preferam investitori din America sau Europa si sa-i lasam pe asiatici in treaba lor si ei pe noi in treaba noastra. Si – bineinteles – statul sa-si vada de treburile lui de stat si sa lase santierele navale in mana companiilor private, eventul cu tot cu tot datorii…

GeorgeGMT

94 de comentarii:

  1. Încet încet ceva ceva tot se misca. Macar direcțiile pe care se va merge în continuare sunt trasate deja în câteva domenii. Sunt curios cand se vor scoate pe tapet achizițiile la artileria grea și tancuri. Si dronele… oare pe cand si cu dronele??? Singura chestie care mi-a dat fiori din articol e implicarea Ministerului Economiei, condus de politrucul lingău tinator de umbrelă numit Andrusca.

    • Stateam si ma intrebam zilele astea, ca tot ne-am trezit intr-un bun final sa ne unim(in sfarsit), dupa ce se va face unirea, avand in vedere teritoriul national marit si populatia mai mare, ar putea oare Romania sa intretina si sa echipeze o armata numeric mai mare, sa zicem macar 100.000 de oameni? Nu stiu ce numar are armata noastra la ora actuala… ma scuzati ca am postat aici, este usor off-topic.

      Si ma mai intrebam… ce se va intampla cu armata ce o are Rep. Moldova acum? Din cate am inteles Rep. Moldova are la ora actuala in jur de 20.000 de oameni sub arme(numai fortele militare, fara politie si jandarmerie incluse), cum ii „purici”, ca sa scapi de spioni-infiltratori-tradatori??? Sau armata lor va fi complet dizolvata si cine va dori sa se reinroleze, o va face din nou pe baza de contract si va fi puricat atunci?

  2. Ma ,,speriasem” ca-l fotografiase careva pe Agilică al meu si cand colo?…….de la prea putina cafea mi se trage, dar bolnavilor ăstora care conduc min economiei, min apărării , guvernul in general de ce suferă săracii de reusesc atât de,, bine” sa administreze avutul tarii ?….de progres nu are rost sa mai vorbim ca ma îmbolnăvesc!

    Si totusi, sunt tari in care multe companii au ca principal acționar statul insusi, nu poti spune ca Renault, GDF-Suez (Engie) sau CEZ sunt afaceri neprofitabile in condițiile in care sunt si vectori de expansiune economica externa ceea ce anuta foarte mult tarile respective.
    Noi in schimb , murim incet si nici nu poate fi vorba vreodată sa ne extindem macar regional.
    Stau si ma întreb, oare cum ar fi fost spre exemplu sa fi avut o companie mare de gaze care sa se ocupe de extractia si distribuția de gaze chiar si-n parteneriat ?…..atunci da, probabil ca alta era viata noastra si probabil am fi contat foarte mult pt tarile din jur, asa suntem vai de capul nostru!

  3. M-am prins ca-i P5…..dar stii tu dupa zicală ,, vrabia mălai visează…” asa am visat si eu Agilis …..stiu sunt incurabil, probabil modificat genetic fac parte din generatia ’70 spre sfârșit (daca-mi pun astia la microscop sângele cred ca sunt molecule pe care scrie PCR si eu nu stiu de ele?) si-mi doresc ca cât mai multe produse industriale sa fie facute-n tara …..pt ca ele sunt cele mai scumpe si dezechilibreaza cel mai mult balanța comercială, d-aia nu se simte foarte mult cresterea de venituri in Ro pt ca consumăm tot mai mult din import.

    Ma gândesc ca decidentii ar trebui sa promoveze tot mai mult productia de bunuri la care avem deficit si mai putin alte matrapazlacuri putin importante pt noi ca nație…….dar fă infrastructură si educatie n-o sa dezvoltăm tara asta niciodată.

  4. Romania are novoie de un transportor amfibiu asa ca ori se merge mai departe cu Agilis ori se dezvolta un transportor amfibiu cu GDLS . Geografia tarii impune asta. . Nu prea este loc de intors .

    • Din pacate la ora actuala avem 3 doctrine care inca nu se incheaga si ne vor duce (in cazul fericit al continuarii inzestrarii) spre „bazarul” tehnicii militare la Fortele Terestre:
      – desertul (Irak, Afganistan, experienta si influenta ofiterilor din TO incepe sa domine copios la nivel de Stat Major);
      – teritoriul national (vorba ta, raurile…deci amfibiile pe roti si senilatele ajutate de geniu);
      – granita NATO (brigazi mecanizate in est; experimente multinationale si de cercetare in vest: Craiova, Timisoara, Bistrita)

      Eu raman consecvent cu privire la ceea ce spun de mult pe aici, ca sa ne permita „inchegarea”:

      – „doctrina Q pe timp de pace”, fiecare regiune istorica sa aiba cate o brigada de infanterie mecanizata (10 regiuni + 1 Bucurestiul + 1 Multinationala = 12); in caz de reUnire cu Republica Moldova aplicam aceeasi doctrina si pentru cele 3 brigazi actuale ale lor (de la N la S: Balti, Chisinau, Cahul);

      – marirea numarului brigazilor VM de la 2 la 4sau5 (3 la est de Olt: Fagaras/Bucegi, Orientali/Curbura, Maramures/Bucovina; 1sau2 la vest de Olt: Apuseni, Parang/Retezat-Godeanu/Banatului);

      – modificarea structurii brigazilor de infanterie/mecanizata:
      de la actualul 3+3 batalioane de lupta+sprijin (formula care sa ramana doar asa la VM):
      2 infanterie + 1 tancuri (sau 2 cercetare infanterie + 1 cercetare montana; sau 2 infanterie + 1 instructie; sau 3 VM);
      1 artilerie + 1 antiaeriana + 1 logistica.

      …la 4+4 batalioane de lupta + sprijin:
      3 infanterie/mecanizata + 1 tancuri;
      1 artilerie/mixta + 1 antiaeriana + 1 geniu + 1 logistica.
      __________________

      Caz concret, Piranha 5, de ce l-am luat?
      – pt. ca Agilisul amfibiu nu era gata si amenintarile recente ale Rusiei ne-au fortat;
      – pr. ca infanteristii sunt obisnuiti cu Strykerele americanilor din TO, rude ale lui Piranha 3, deci continuitate;
      – ambele variante de mai sus.

      • Daca brigazile mecanizate „regionale” sunt prea mult, exista varianta a doua cu cele de „cercetare” pe vest.
        In acest moment brigazile lipsa sunt in 4 regiuni:
        – Crisana (o brigada de cercetare e posibila ca in cazul Banatului)
        – Baragan/Buzau (obligatoriu ne trebuie o brigada mecanizata, asta e cel mai mare lapsus in opinia mea);
        – Valahia-Bucuresti (Bg.Mc. 1Argedava trebuie dublata de o alta, tot mecanizata, deoarece capitala e o regiune in sine; sau macar crescuta importanta Brigazii 30 de Garda – pentru ca nu mai e regiment; Argedava sa fie a „Valahiei” si cea de Garda a Bucurestiului);
        – Ardeal – pare ciudat, dar aici problema e ca Bg.Mc din Bistrita e prea la nord favorizand Clujul si Maramuresul, Bg6 FOS de la Tg. Mures e dedicata „rangers”-anti-iredentism maghiar, ramanand Sibiu-Sebes cam dezgolit; desi la Sibiu se afla unitatile militare de invatamant si deci „trupe”, Muresul si Oltul sunt punct nevralgic asa cum sunt Somesul/Crisurile si Poarta Focsanilor/Galati-Braila, insa astea din urma au regimentele de artilerie-aparare antiaeriana. O Brigada de Cercetare ar fi suficienta pe linia Sebes-Sibiu si infiintate 2 regimente: artilerie si antiaeriana.

        Ar mai fi – cu indulgenta – si o a 5-a regiune, e vorba chiar de Oltenia, o brigada pe langa cea multinationala.

        E de urmarit cum se vor repartiza in final bateriile de Patriot (la terestre si aeriene) si cele de HIMARS (si daca – un mare „daca” – se vor redistribui cele de LAROM).

        • O brigada pe regiune istorica lasa descoperita Moldova .. cestie care a fost observata imediat in august 68!

          Scuzele mele insa Sibiu si Oltenia ba chiar si Banatul sunt relativ la „adapost” . In eventualitatea teoretica ca .. ar trebui aparate … deja Dracu ne-a luat !

          Si ca zici desertul (Irak, Afganistan, experienta si influenta ofiterilor din TO incepe sa domine copios la nivel de Stat Major); … scuze dar ceva ani in urma am scris ca apreciind valoarea individuala a celor care se duc in teatrelele de operatii ale OM am unele dubii privind dotarea si doctrinele de lupta practicate in acele regiuni. Adica nu prea sunt potrivite cu teatrul local ca sa nu mai zic ca ai nostri risca sa joace „Acolo” rolul unei jandarmerii coloniale … (unde „atitudinea” individuala poate prima fata de capacitatea de a duce un razboi modern. Aceasta capacitate fiind furnizata de trupele US)

          Ma rog eventual am putea avea o divizie „de cooperaerare internationala” … care chiar pot avea si o dotare adaptata zonelor aride (tancuri pe roti tip Centauro samd) si care in caz de conflict local pot fi folosite ca .. trupe de jandarmerie „grele” si lupta in mediul urban …

          (ma rog peste 70 de ani poate teatrul .local va semana mai mult cu OM insa inca nu !)

          • Moldova are doua regiuni, fiecare deja cu brigada sa mecanizata:
            -Iasi, nordul Moldovei
            -Focsani, sudul Moldovei.

            Am spus clar, de multe ori, ca e vorba de o duzina / 12 „Regiuni”:
            1 centrala – Ardeal
            8 in „roza vanturilor- punctele cardinale” – Maramures, Moldova de nord, Moldova de sud, Baragan, Valahia, Oltenia, Banat, Crisana;
            1 Dobrogea
            1 Bucuresti
            1 Multinationala.

            Ne lipsesc vreo 4.

          • Scuzele mele insa Sibiu si Oltenia ba chiar si Banatul sunt relativ la „adapost” .

            Eu aici la Târgu-Jiu mă simt „la adăpost” invers proporțional cu unitățile militare din zonă pe care le-au ras complet „reformatorii” armatei.

            Stau şi mă întreb, dacă la sârbi de ex.( că sunt cei mai aproape) le-ar veni vreo idee, cu ce am face față?

      • Doua tipuri de TBT -uri nu cred ca ar fi un cosmar logistic , mai ales daca le fabrici ( ansamblezi ) la tine in ograda . Primordiala ar trebui sa fie doctrina privind apararea teritoriului national . Ca mai dam o tura prin Afghanistan sau mai stiu eu pe unde , ca participam la brigazi multinationale in cadrul Nato asta cred ca vine cumva pe locul doi . Pana in final trebuie sa-ti intocmesti o doctrina militara si sa ti-o adaptezi cumva in functie de situatia internationala , sa fii pregatit tehnic , logistic , sa fii flexibil cumva in functie de situatia data . Asta vorbind de Fortele Terestre . Cred ca acelasi lucru trebuie aplicat si la FA si Marina Militara . Este mult de lucru . Suntem in urma rau de tot .

      • Dacă cei din Statul Major au dileme doctrinare, genul amfibiu vs neamfibiu, ar trebui să revadă aplicatia de anul trecut de pe bratul Borcea, parcă…..
        și, dilemă rezolvată…..

        Cert este că avem nevoie de amândoua feluri…. P5 în rol de MLI mai nemâncat, TAB pe steroizi sau stop-gap, până se hotărăsc ce pun în locul jderilor…. sau dacă mai pun ceva pe șenile in locul jderilor…

        Părerea mea de neavizat ,mobilitatea este o necesitate. Eu visez TAB amfibiu și MLI pe șenile, nu ceva între….Cum naiba mai realizezi surprinderea inamicului, dacă se uită la dotarea pe care o am și știe că depind de drumuri , poduri, lucrări genistice ?

        Cred că tot de la aplicații de genul ăla le veni ideea de Vipere și Venoame la tereștri….

        • Tara lui Andrei

          Cel mai bine era sa avem UN tip de 8×8 care sa poate fi fabricat si amfibiu si neamfibiu.

          Jderii eu le-as inlocui cu CV90. Vreo 250 de bucati fabricate aici ne-ar costa pana intr-un miliard de euro. Scandinavii sunt seriosi si pragmatici si la final probabil am capata si ceva experienta si tehnologii importante utile pe viitor. Sa nu mai vorbim de niste retehnologizari ale unor mijloace de productie.

  5. Salut.Ce ma lovit in freza e ca nea George are dreptate cand sustine aici ca in acest moment fabricile noastre sau cea mai ramas di ele nu pot din lipsa de personal nici macar sa asambleze dar sa mai produca componente, pentru cea ce vrem sa avem in dotare..Nu e popsibil ca statul sa-si distruga singur industria,asta se chiama subminarea economiei si nea Nicu a primit cadou niste hartuse.Dupa stiinta mea vor trebui sa treaca 20 ani,si multi bani investiti ca fabricile noastre sa poata iesi pe piata cu produse proprii si de calitate

    • Da, nu mai avem oameni, cei ramasi inca in industrie sunt deja batrani si foarte putini.

      • In maxim 5 ani rezolvi situația, scoala tehnică buna inca mai avem, ceva scoli de meserii/profesionale se mai pot încropi pe langa ceva multinaționale cu capacități de productie in Ro……dar fara salarii motivante nu faci nimic, aici e problemul!

        • @serghey, asta e una din cele mai mari pacaleli cu „scoala tehnica buna inca mai avem”. E ca bautura sau tigara aluia care spune „de maine ma las”. Scoala din Ro are un nivel slab, daca nu chiar foarte slab. Nici in celebrii ani ceausisti n-a fost mare branza dar acum e si mai rau. Da, se duceau inginerii romani si se angajau in Occident, pe salarii la jumatate din cat luau aia de acolo. Pt. un manager sau unul de la HR un tip care face 60-70% din treaba pe 50% din salariu (si infinit mai putine mofturi ca un localnic) e o resursa absolut OK. Dar asta nu inseamna ca eram sau suntem performanti. Ce ne trebuie noua e o injectie intelectuala tehnologica si stiintifica gen generatia „pasoptista” sau cea de dupa Carol I. Din pacate avem si dinozauri si alte structuri care se opun din rasputeri. O spun pt. a mia oara, desi nu e in lumina reflectoarelor, camarila universitara si alte structuri cu pretentii academice sunt printre cele mai responsabile de actuala situatie din Ro.

          • Total de acord….mai ales specializările ,, cu dedicatie”” pt profesori, chiar nu inteleg de ce le da voie sa aiba ora la 10facultăți din care 9 private (fabrici de diplome) cu specializări total rupte de realitate, nu mai punem la socoteală situatia din anii ’90 cand tot nea mititica si nea primaru’ ori nea parlamentaru’ avea nevoie de studii……au înființat privatele.!

            Da de acord, mafie la toate nivelurile inclusiv in mediul universitar si academic!

      • Si tineriii … tinerii scuza-ma!

        Daca ai ocazia sa prinzi niste pustani intreaba-i ce stiu ei despre .. motarel;e de pa autioturisme . In cati timp sunt? Sa enumere timpii… Ce e aiai biela-manivela. De e ala un motor cu aprindere prin compresie .ll fleacuri din astea pe care orice pustan din marfine d eoras mai mare le stia in 67 .. cand era o masina la 3 strazi!

        Azi? Azi se doreste sa se aduca mecanici auto din China!!!! Pustii nostri sunt numai cu placi video si mobile si gata sa caute pe net „Kohlender produs Germania” .
        Radeam noi de aia gata sa cuate linia de mira pe mozaic … dar azi 90 la suta sunt in strea sa o caute .. mai ales daca au citit ei pe faceboock!!! Azxi lipsa unei minime informari tehnice a ajuns ceva de speriat … si este refuzata cu obstniantie ca ar fi un semn al prostiei

        • Da Ghiță, dar din câte mi-aduc eu aminte despre diferențele dintre MAC si MAS , ciclul motor si principiile de functionare ale motoarelor termice se studiază din generală la fizica, deci n-ai nevoie de vreun curs de motoare termice la liceu sau facultate ca sa afli noțiunile teoretice de baza……problema ar fi si cat de atractive sunt orele de studiu pt tinerii de azi!…

          • Ca absolvent relativ recent de mecanica, iti pot spune ca invatamantul e praf. Imi amintesc ca in liceu, la fizica, profesorul la fizica ne trimitea sa ii punem bilete la pariuri, fostul (nu stiu daca mai exista) pariloto. In facultate „se trecea” pentru a atinge numarul de studenti. Metode invechite de lucru, tehnologii din anii ’50. Aveam un obiect in care faceam despre masini unelte si prelucrari, ne invatau sa lucram pe un strung vechi, iar la cnc-urile noi isi faceau ei piese sau onorau diferite comenzi. Sa nu mai spun ca, calculatorul era dusmanul lor, foaia si pixul erau baza. Am zis ok, trebuie sa inveti si bazele, dar de ce sa ma chinui cand totul se poate rezolva prin introducerea unei comenzi. Sunt si profesori pregatitit, conectati la tehnologiile actuale, dar foarte putini. Cei mai vocali raman tot aia cu metode invechite…

          • Nu stiu ce mai e in manulaul e fizica acum insa am dubii ca pustii invata prea mult. Ca nici tabla inmultirii ….

            Si crede-ma am cunoscut baieti (intre 15 si 22 de ani) care se uitau mirati la mine … oar eu am fots si mai mirat ca niste baieti sa nu stie nimic despre motoare auto …

  6. robu
    Pai si care ar fi motivul real pt care nu am începe chiar de acum sa facem asta?…..treaba cu personalul se poate rezolva si prin cresterea gradului de automatizare dar si prin cresterea salariilor.

    In realitate lipsa forței de munca de munca din Ro are ca si cauza principala veniturile foarte reduse obtinute si lipsei de strategie si implicare a statului roman…….deci firmele si statul împreună au cauzat situația dezastruoasa de pe piata muncii din Ro.

  7. Serghey,problema care se pune e ca nu reusesti sa specializezi oameni intru-n timp scurt,chiar daca fabrica e automatizata.Pacat ca nu am timp ca sunt la dat cu sapa,ca sa-ti spun in cate fabrici automatizate am intrat iar baza este aceiasi nu masina,cat persoana care lucreaza pe acea masina trebuie sa parcurga ani si ani de pregatire si specializare ex strung automatizat.

    • @robu, depinde ce intelegi prin „timp scurt”. Daca vorbesti de muncitorii propriu-zisi, in 1-2-3 ani se rezolva. Depinde de specialitate. Cu inginerii e ceva mai greu iar cel mai greu e bineinteles cu partea de management. Dar acolo poti aduce pentru o perioada oameni din „import”. Asta e, daca vrei cu adevarat, trebuie sa faci niste eforturi. In general cred ca 2 pana la 4 ani e o perioada rezonabila de „ramp-up” pana la capacitatea nominala.

  8. Pai daca nici macar nu încerci cum naiba sa mai si poți! ….ai idee unde erau turcii dpdv industrial in anii 80?…erau 0barat!…ai idee unde sunt acum in comparatie cu restul regiunii?….i-i includ aici si pe greci, bulgari , români, sarbi.

    Automatizarea inca nu se face in Ro pt ca omu-i muuuult mai eftin ca masina!…nu acelasi lucru se aplica si-n tarile cu nivel de trei ridicat, ca vorba aia nivelul de trai nu se face cu 250euro in mana ca la noi in condițiile in care preturile la bunurile de larg consum sunt aproximative ca-n vest.

    Si ca spuneai ca baza in Ro sta tot in procese de fabricatie execuate manual aici ai dreptate dar te-ai intrebat de ce?…ex.: uzina Dacia Pitesti unde automatizarea are un grad de aprox 8% cu target de 20% in 2020 vs uzina din Tanger Maroc unde gradul de automatizare a atins din start mai mult de 40% in condițiile in care salariile sunt mult mai mici…..explicația ar fi ca asa au cerut marocanii, nu iau interesat nr de locuri de muncă platite cu salariul minim ci mai degrabă o investitie cu tehnologie inalta iar francezii au fost si ei de acord tinând cont de facilitatile primite dar si de realitatea marocana (oameni putin pregatiti in industrie) pe cand la noi guvernul se laudă cu nr de locuri nou create pe salarii derizorii .

    Ideea era urmatoarea, daca marocanii au reusit noi de nu?

    • Statul român ,mai devreme sau mai târziu va trebui să încurajeze automatizarea, dacă va dori să mai avem industrie.
      Îmbătrânirea populației și plecările din țară duc direct spre automatizare.

      Culmea e, după mintea mea, ar crea numai avantaje….locuri de muncă mai puține, dar mai bine platite, productivitate și competitivitate crescută.

      • Automatizarea nu rezolva in totalitate ecuatia … Lucrez intr-un loc automatizat in proportie de 95% in care cele mai mari problem le pun robotii … Daca nu ai operatori si tehnicieni capabili esti scos din circuit sapatamani ba chiar mai mult, pana cand cei de la reprezentanta iti trimit pe cineva care sa puna la punct lucrurile. Nu automatizarea in sine rezolva problema ci echipa care trebuie sa integreze si sa eficientizeze aceste echipamente. Pana la urma tot de problema resursei umane ne izbim.

        • Ceea ce spui e logic …..
          Scolarizarea trebuie sa fie sincronizata la nevoile economiei…
          Viziune/planificare, scolarizare, incurajarea prin taxare diferentiata….de preferat toate o data, nu pe sistem romanesc, cu decalaj de ani intre masuri….
          Dar la noi ministerel cred ca functioneaza pt altceva ,
          De exemplu angajarea „merituosilor” din partide…

        • Nu stiu cu ce firma lucrati, da’ e e de rasul curcilor. Intr-o fabrica de la noi, pe langa faptul ca cei care detineau robotelul, aveau un focal point aici care intervenea in 24h oriunde in tara. Dar ce m-a mirat a fost ca pot aduce in 48h un specialist cu tot cu piese, avioanele sunt dese si ieftine acu. Cateva saptamani, inseamna faliment pentru ambele parti. In ziua de azi, daca nu mentii ritmul esti mort. Cel mai important e sa ai oameni capabili sa absoarba noile tehnologii. Cand aud ca vine mercedes, airbus sau mai stiu eu care, nu ma bucura ca produc aia aici, ci ca usor usor invatam sa lucram eficient, ordonat si cu ultimele tehnologii.

  9. O precizare legata de santierul Mangalia: statul avea si inainte 49% din santier, deci avea si 49% din datoria mentionata. Acum doar a crescut la 51%. Cat despre cum va fi gestionata datoria si activitatile santierului, vom vedea, dar nu prea sunt optimist.

  10. ZSSW 30, I am speaking quite seriously. If you think about cooperation in the region it is a great opportunity, turret is already after field testing and preparation of documentation. I think that it would be possible to assembly a turret in Romania and produce selected elements, a matter of negotiation. It is worth sending delegations for a trip to Poland and see them on site in HSW, the Czechs were already;)

  11. Caut si nu gasesc deloc emisiunea de pe Realitatea TV de vineri 23 martie, de la 18:30 la 20:00, a fost despre industria de aparare, un reportaj, invitati V. Ionescu, Constantin Bucuroiu – sef sindcat UM Moreni…

    • Mai bine nu te uita..jale..

      • Am vazut emisiunea in direct, pur si simplu vroiam sa dau legatura si aici, dar nu e nicaieri.

        • @Razvan
          Poti sa rezumi ce s-a discutat? Ce a zis Constantin Bucuroiu?

          • Parca ar fi fost o emisiune facuta de RuMil….concentrat.

            Un documentar-reportaj (imi cer scuze ca nu-mi amintesc numele realizatoarei) in prima parte/jumatate a emisiuni, apoi cam o ora de discutii, realizatoarea, Valentin Ionescu, Constantin Bucuroiu si „tartorul”.

            Situatia firmelor de armament UMB, Moreni, Fagaras, Mija, Aerostar, Resita(cu probleme), a specialistilor, factorul politic care e principalul responsabil – indiferent de partid – amintind aici de ministerul economiei (V.I l-a facut analfabet pe ministrul care e acum) dar si multe indecizii ale MApN-ului, multe din rea vointa, spaga, firmele capusa, intermediarii, munitiile pe care le putem face fara probleme, termobarica, oportunitatea imensa care o avem acum cu 2%, chinurile lui Saur 2, TBT-ul la care nu s-au dat suficienti bani, discutie cu privire la avantajele si dezavantajele trecerii unor companii la MApN de la Min. Economiei, lipsa de viziune cu privire la minimul necesar de tehnica de lupta (tancuri, transportoare, senilate, etc) pe care sa le avem incat nu doar sa mentinem fabricile ci si sa fim capabili sa cercetam si sa dezvoltam tehnologii noi, situatia de dinainte de ’89 cu ce era bun si ce era rau in industria de aparare…

            Chiar ma oftic ca nu gasesc nicaieri, poate dau astia in reluare candva…a fost o emisiune pe felie si putin ceva mai optimista ca altele pe domeniu.

  12. Stiu ce spui Stelian, am inceput si eu o facultate din cadrul unei univ. tehnice la sf.anilor ’90 de care m-am lasat pt ca nu mi-a placut ce se studiam, mi-am dat seama ca voi iesi ,,toba de matematică” intr-o specializare aproape inexistentă in Ro la acea vreme, cât despre ce inginer ieseam ?……dar asta nu inseamna ca viitor nu exista, pot fi încurajate parteneriatele dintre universități si platformele industriale astfel încât sa ai absolvenți pregatiti inca din timpul studiilor iar viitorul sa fie predictibil atât pt angajat cat si pt angajator, asa încât sa nu mai trăim situația inginerilor angajați ca vânzători sau distribuitori ai anilor ’90-00 .

  13. Scuze , voiam sa dau la replay…

  14. Incet-incet nimic nu va mai misca:
    -Adio corvete, sau poate credeti ca o sa mai apucati voi ziua cand o sa se indoaie tabla provei de la sampanie..
    -Adio arme, cum zicea un nene demuuult, pe vremea cand pana si haordele lui Pazvatoglu chioru erau mai bine inarmate cacavaleria romana actuala, dotate regulamentar cu ruginiturile ramase de la Ceausescu :)). In cazul unei babardeli pana si descultii aia din Yemen ar rade cu curul de vajnicii generali romani care comanda batalioane incomplete de T55, si de cum raman conservele in pana pe rand.
    -Adio, adica mai e vreunul pe aici care mai viseaza HAHAHAHAgilis?? Stiti voi, masinutza aceea sport pentru transportat uniforme dotate original cu AK74 care atat de imprastiat ca te caci de ras daca observi cam cate vrabiute omori in loc de inamici
    -Adio Piranha 5.. Bai nene, ce 29 de carute asamblate in Romania anu asta?? Pai eu daca imi propun sa asamblez 29 de sifoniere la mine in hambar si tot nu am timp anu asta, e deja Aprilie. Sau poate anu asta are 38 de luni, piranha mea..Ce asamblari ca aia nici macar nu au sters cimentu-n hale la UMB pentru noile linii de asamblare? Ce Piranha ca nici macar nu au personalul necesar care sa inteleaga macar engleza, daramite sa mai stie ce aia asamblare, testare, validare si alte operatiuni absolut mistice!
    -Calicioptere Zndranbell si Vimper, mama ce de bani o sa mai dea Tariceanu pentru ele, o sa fie alea dreaq asa de multe ca vor sta parcate-n locul Pumelor alora pentru care nu e bani sa le faca revizia si se le zboare la simpla-n juru pajistei
    Io va zisei mereu ca nu se va face nada pentru ca pe astia nu-i intereseaza inarmarea ci jefuirea iar la MAPN cunt niste glugi de coceni care tintesc zilinic in poligonul pensiilor babane anticipate. Un conflict chiar ar fi o binefacere, s-ar vedea ce rahaturi de arme este p-aici si cat de mult isi merita soldele si pensiile turma de granguri burtosi instelati. E greu sa ai oaie sa iesi si sa zici ca nu se mai poate cu dotarea de rahat de acum, mai bine tii ciocu mic-miculet-micut si o sugi dulce de la tzatza bugetului Tarii pana nimeresti tinta vaca a anticipatei, sa aibe tot neamul tau de ofter superor ce glojbari.

    • Tara lui Andrei

      Potrivnik tu de fel asa nu prea esti optimist sa inteleg… 🙂

      Zic sa nu mai iesi din casa ca poate, Doamne fereste, iti cade un meteorit in cap… Nici peste sa nu mai mananci ca sigur are mercur…

      • „Ma numesc Andrei” era un spot pe vremuri 😉
        Nu Tara lui Andrei, eu mi-s foarte 8imist dar am bunul obicei sa ma uit la ce a fost, la ce este si zic simplu ce-o sa fie. Ce-o sa fie ce-o sa fie, o sa fie o nebunie?

        • Hai că un timp ai cam tăcut. Acum să avem cu ce plăti ce am contractat. restul de patrioate mă refer. Eu sper să contractăm atât de mult, încât să ne dea bani americanii (sub formă de credit) pentru ce luăm. Ne calificăm dacă trecem de 1.5 miliarde USD. Împrumuturile, până acum, ne-am priceput să le plătim. începând cu ceașcă….tot plătim împrumuturi.

          • bai nene, sa dea dracu sa ma insel eu si sa inotam cu submarine si corvete, sa aburam cu F-35 si rachete si sa alergam cu Abramsuri si tanchete, Transportoare si motoare blindate!

        • Ai da-o dracu, era Nostradamus chiar sub nasu’ nostru.
          Noi oi nebune crezusem ca ai dat ortu popii acu ceva timp maestre.

    • Cele 6 Piranha 5 care se vor monta în România pâna la finalul anului se pot monta și într-o zi.

      https://superspeed.tv/video-cum-arata-prima-linie-de-asamblare-ford-de-acum-100-de-ani/

      • Tara lui Andrei

        Vehiculele militare, mai ales de genul asta nu se asambleaza pe banda rulanta si dureaza mai mult de atat plus ca trebuie testate si verificate sa nu cumva sa-ti cada rotile cand alearga unu cu AGul dupa tine. 🙂

        • Si oricum nu facusi Eu multe TAB uri dar nu cumva implica o tona de suduri speciale sa nu se desfaca la momentul impactului unui AG ca in desene animate ca o cutie de conserve si ramane soferul cu volanul in mana ?

  15. Bã scursurã ieftina ce esti, si azi lucrezi ? Crãpati-as capul ala mare si gol ! Pleaca in mm la munca cinstita

  16. Tovarasi.De 3 ani incoace unde locuesc eu in Italia si cu ajutorul regiuni Lombardia au schimbat total programa pentru scolile de meseri, fii mei studiaza desenul tehnic intr-o scoala de meserii pe o perioada de 4 ani pe cel mare l-am angajat prin scoala contract de ucenicie pe 3 ani,el merge o zi pe saptamana la scoala unde are la dispozitie un arhitect cu care studiaza desenul tehnic celelalte zile lucreaza cu mine, la fiecare sfarsit de an scolastic sustine examenul, nu ca la noi cu pachetul de cafea ci un examen serios unde pe langa desenul tehnic obligatoriu foarte detaliat trebuie sa explice si anumite lucrari in rigips care le a facut cu mine,toate foarte detaliate +sisteme anti seismice sau ignifuge.
    La fiecare sfarsit de an scolar primeste o cifra importanta de la regiune pentru fiecare elev angajat plus ca eu ca societate am o scutire importanta de taxe din partea statului, fiul meu cand lam angajat la 17 ani primea un salariu pe care in Romania multi specialisti doar il viseaza.De ce vam scris tuate acestea ,ca fara investiti in scoli si in elevi di partea statului si a judetelor o a regiunilor marile companii vor avea probleme in a recluta personal specializat,fara o reforma profunda a legii educatiei dar nu facuta de specialisti gen pamblica sau genunche Romania va avea probleme serioase in viitor.Intodeauna investitiile facute in educatie nu au fost inutile

    • Tara lui Andrei

      robu ce spui tu nici macar nu ar necesita neaparat investitii uriase, oricum bani exista.

      Problema e incompetenta si nepasarea politicienilor care la urma urmei decid si cum e educatia in tara. Iar cand cei care organizeaza sistemul de invatamant sunt semi-analfabeti e clara treaba… 🙂

  17. Tara lui Andrei

    Cu alte cuvinte, din pacate, e greu sa-i starnim din loc pe lenesi/incompetenti chiar si cand avem banii necesari.

    Pana la urma parca e mai bine sa iei „off the shelf”. Poate platesti mai mult dar macar ca o sa primesti ce comanzi si nu merge cu jumatati de masura, mai ales daca vorbim de americani.

    Bine ca macar programele Patriot si HiMARS o sa iasa cum trebuie.Deja Piranha n-au AT, Agilis si nemtii nu misca nimic, corvetele naiba mai stie ce o sa iasa, garantat ca si acolo o sa avem surprisze mai neplacute…

  18. Nea Andrei,pai cum sa nu o iei razna cand dobitocul de Dragnea in trei ani a schimbat trei guverne,unul mai incompetent ca celalalt,cum sa nu te intrebi daca acest imbecil are toate rotitele la creier,cum sa nu urli de ciuda ca tu ca cetatean vezi ca tara in care te-ai nascut,in care ai crescut, si pe care o iubesti ,se duce pe apa sambetei,cum sa nu pui mana pe levier si sa le rupi dintii,cum sa nu crapi de nervi cand si cei de la aparare o lalaie,eu am tot spus ca daca vom avea noroc ca tara trebuie sa le multumim americanilor,dar un mare dar trebuie sa scapam de toti acesti penali

    • Tara lui Andrei

      Problema au fost si sunt cei care voteaza aceste gunoaie si paraziti. De ei trebuie sa scapam. Cum ? Mergand la vot ca sa contrabalansam voturile date aiurea pe galeti si pixuri. 🙂

  19. Legat de Agilis, eu cred ca nemtii fac presiuni pentru ca Romania sa acorde finantarea cat mai repede pentru program si pe partea cealalta, ai nostri probabil au de gand sa amane finantarea pentru ca sunt incurcati cu alte programe. E vorba de prioritizarea banilor. Sunt atatea programe lansate sau pe cale de a fi lansate incat e dificil sa joglezi cu banii si comenzile. Probabil si francezii fac presiuni cu elicopterele alea de care nu s-a mai auzit nimic.

    • Tara lui Andrei

      Si eu ma gandesc la fel dar lucrurile astea se presupune ca au fost gandite si parafate…

      Banii teoretic nu trebuiau sa-i cam aiba deja pentru programele astea ? Ce facem asteptam 6 luni sa se mai stranga ceva la pusculita ca sa batem palma ?

      Daca ar fi investit in echipament militar si in industria de aparare de acum 10-20 de ani si nu miliarde ca acum, macar an de an cateva sute de milioane de euro, am fi avut deja o parte din necesar (vehicule blindate, arma de asalt, chestiile mai putin complicate sau scumpe) si mai mult de atat am fi avut exporturi de armament mai mari care nu numai ca ar fi amortizat din cheltuieli dar am fi avut si oameni pregatiti in domeniu si uzine/fabrici mai bine echipate si, deci, pregatite pentru noi programe mai complexe.

    • In cazul Agilis nu-i vorba de bani ci de MApN. Min Economiei ar semna si pune banii, dar MApNul se pare ca are unele probleme … juridice.

      • Mai exact George , ce pb juridice ar avea,?…..te rog daca vrei sa explicitezi.
        Multumesc!

        • AGILISul nu exista iar MApNul refuza sa semneze un contract de achizitie pentru ceva ce nu exista inca, Min Economiei nu semneaza fara MApN si uite-asa, lalaind in chip avan, cu baba-n mijloc capitan…

          Cel mai probabil sunt si alte complicatii mai putin cunoscute.

          • Mulțam, eu credeam ca-i vorba de achizițiile fara licitație…..da cred si eu ca-i un pretext, daca era vointa politica (sa nu zic altfel) treburile mergeau mai departe.
            Re sperăm ca apele se vor limpezi si-l vom avea in sfarsit pe Agilica.
            Doamne ajută!. ..altceva n-am ce spune.

  20. Referitor la Agilis ar fi un mare pacat ca nemti sa plece,inseamna ca sa pierdut din nou timp pretios.Problema e ca avem nevoie ca de aer de blindate cu care sa fim capabil de a forta cursuri de apa fara a astepta lucrari de geniu,sau poate la aparare au schimbat strategia

  21. Imi cer scuze dar cam cat ar trebui sa fie prim rata ca sa inceapa producerea acestui blindat, eu nu cred ca ar fi o suma imposibil de platit

    • Tara lui Andrei

      Initial ai nostri trebuiau sa plateasca vreo 50 de mil de euro si ai lor tot atat parca. Asta e pentru cercetare, proiectare si producerea unui prototip, sau unui numar de prototipuri. Nu stiu daca in asta intra si retehnologizare ceva, teoretic ar fi nevoie si de asa ceva.

  22. „Aici se are in vedere dotarea Masinii de Lupta a Infanteriei cu racheta AT Spike ER”
    Sigur Spike ER, nu LR sau LR2?

  23. Legat de Piranha 5, parca zicea Fifor ca doar 5 vor fi asamblate in Ro anul acesta, adica anul acesta cele facute in Elvetia + 5buc la UMB si nu 29.

  24. George , te-am rugat si mai sus sa explicitezi ce-i cu Agilis, ce pb juridice ar avea MApN mai exact? …

    • Daca nu va este cu suparare am si eu o…intrebare : cate vehicule blindate modulare de lupta 8×8 (Piranha III/V, TAB-RN 94/-Zimbru si in viitor poate Agilis) si cate MLI-84 Jder si/sau MLVM sunt intr-un batalion mecanizat din Armata romana ?
      Este de salutat stirea ca vor fi modernizate si 60+ de MLVM. Sper ca Armata romana sa aiba in dotare macar 200 vehicule blindate modulare de lupta senilate (in afara de tancuri) pana in 2023.
      Ca ar fi bine sa fie mai multe vehicule blindate modulare de lupta senilate printre care M-2 Bradley, AAV-7A1, M-113 A3, CVR-T, sau similare mai noi si mai moderne, asta este alta discutie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *