Romania Military

T-64 T-REX noul « tanc de hartie » al Azov

Conceptul T-64 T-REX

Conceptul T-64 T-REX

Tot T-64, si tot de la ucraineni! De ceva timp cei de la KMDB s-au mai linistit cu evolutiile T-64, pastrand T-64 BM Bulat in ritm scazut de modernizare pentru a se concentra mai mult pe T-84M Oplot, unde Thailanda, nemultumita de ritmul livrarilor, s-a orientat catre VT4/MBT-3000 chinezesc pentru dotarea restului batalioanelor proprii de tancuri (o prima comanda de 28 de bucati a fost data celor de la Norinco pentru 150 mil.$, cu perspectiva de a extinde lotul pana la 150 de tancuri). Se pare ca in cursul lui 2015 a fost mai urgenta si mai ieftina repunerea pe picioare a unor T-80/84 cu minim de modernizari si nu trecerea lor la ultimul standard T-84 BM Oplot.

Stafeta modificarilor pentru T-64 a fost preluata de cei de la Azov Enginering Group, un atelier de reparatii denumit si « uzina Mad-Max », unde un grup de ingineri si mecanici plini de entuziasm incearca pe banda rulanta tot felul de concepte si modificari gen MLI greu destinat luptei urbane, denumit “Azovette(Azovets), la evolutii catre un tanc cu conceptie similara, pana la un punct, cu rusescul Armata T-14.

Azovette/Azovets

Si astfel ajungem la subiectul de astazi, T-64 T-REX, un concept care propune gruparea tuturor celor 3 membri ai echipajului intr-un compartiment frontal, alaturi de pozitia soferului, in timp ce turela este operata distant. Pentru a putea gazdui confortabil echipajul in sasiu, acesta a fost inaltat.

Turela (posibil la origine tot cea de T-64, dar modificata) este echipata cu acelasi tun cal.125mm cu teava lisa, in versiunea imbunatatita KBA3 sau KBM1M, si acelasi autoloader (capabil sa foloseasca si rachetele ghidate Kombat trase pe teava), insa este separata de compartimentul echipajului printr-un perete blindat rezistent la explozii. Pe turela se afla o mini-turela telecomandata cal. 12,7mm coordonata de periscopul comandantului cu care este sincronizata, ca si la T-90MS.  Turela principala este dotata cu 4 unitati lansatoare de grenade fumigene de mascare, unitati care contin la randul lor 4 grenade. 4 tuburi suplimentare de grenade pot fi instalate pe turela mitralierei comandantului.

Pe langa blocurile optice dispuse in turela, comandantul si tragatorul mai dispun de 2 seturi de cate 3 blocuri optice redundante. Pe partea de imagistica si detectie, se pare ca pentru moment turela este prevazuta a prelua proiectorul infrarosu actual existent pe T-64, nicidecum senzori de noua generatie.

Afis T-REX

Tancul este protejat de blindaj compozit si de blindaj greu aditional ERA de tip DUPLET si NOZH (apartinand BCKT = Base Center of Critical Technologies „Mikrotek” din Kiev), care protejeaza si o parte din turela, lucru ne-existent deocamdata la T-14 rusesc care insa beneficiaza de protectie activa (absenta in proiectul initial pentru T-REX).

T-REX va avea o masa totala estimata la 39 de tone metrice, ceea ce inseamna un tanc relativ usor si compact pentru standardele actuale, mai apropiat d’un MLI echipat cu tun de cal. 120mm, cum este CV-90 120T. Diferenta insa o face in cazul T-REX un tun capabil sa distruga tancuri, cel de pe CV-90/120T fiind cu recul redus, penalizant pentru loviturile de tip sageata.

Inca o veste interesanta dinspre ucraineni este aparitia unui nou motor de 1500CP, o versiune a motorului 6-TD, motor multi-combustibil cu 6 cilindri si 12 pistoane, capabil sa opereze pana la temperaturi ambiante de 55°C, fara pierderi de putere atunci cand foloseste motorina, datorita filtrului de aer de eficienta sporita (99,8%).

Motorul 6-TD

Motorul 6TD este o dezvoltare datand din 1979 a 5TD, motor cu 5 cilindri care echipa modelul de baza al T-64. Daca 5TD avea 700 CP, prima versiune 6TD-1 atingea 1000 CP, versiunea 6TD-2, instalat pe T-84 Oplot, atingand 1200 CP. 6TD se mai afla instalat pe tancul pakistanez Al-Khalid.

Tot… afis

Cei care au propus conceptul sustin ca noul derivat va fi superior modernizarii actuale T-64 BM Bulat, desi rolul sau va fi mai degraba acela de vehicul greu de lupta a infanteriei. T-64 T-REX este propus ca un tanc de tranzitie, care sa umple golurile din dotarea armatei ucrainene intr-un timp cat mai scurt si la un cat mai bun raport calitate/prêt. Astfel brigazile mecanizate ucrainene ar dispune intr-un timp relativ scurt de un tanc relativ modern dar si ieftin, si totusi mai performant la aspectele mobilitate, putere de foc si lupta pe timp de noapte comparativ cu BM-64 Bulat.

Ideea in sine, avand in vedere ca este vorba de o solutie interimara (stop-gap) nu este una rea, mai ales in contextul crizei de echipamente grele moderne in armata ucraineana, productia modernizarii T-84 Oplot avansand intr-un ritm mult prea lent.

Solutia aminteste oarecum si de ceea ce am propus relativ la o noua modernizare a TR-85, posibil singura viabila dar deloc ieftina: echiparea cu turela automatizata cu profil redus de tip Falcon, cu mutarea echipajului in sasiu.

Tot T-64 au fost si astea…, dar versiunea BV cel mai probabil

Si astea…

Ucrainenii spera ca noua evolutie a T-64 se va descurca mai bine decat predecesorul sau T-64BV, mai ales la protectie si la capacitatea de a lupta si noaptea…

Fimare din atelierul Azov din Kiev cu vehiculul Azovets :

si aici un video de anul trecut din uzina Kharkov/ KMDB (se sustine ca 60 T-64 si 10 T-80 modernizate au fost livrate catre fortele ucrainene):

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:
http://below-the-turret-ring.blogspot.fr/2016/04/according-to-ukrainian-newspaper.html

http://azov.press/en/inzhenerna-grupa-azov-rozrobila-noviy-tank-tireks

http://snafu-solomon.blogspot.fr/2016/04/heavily-upgraded-t-64-from-ukraine.html
http://www.air-defense.net/forum/profile/10334-sovngard/?do=content&type=forums_topic_post&page=4

https://tankandafvnews.com/2016/05/24/ukraine-announces-1500hp-version-of-6td-engine/ 
http://www.tank-net.com/forums/index.php?showtopic=16675&page=77#entry1236384
http://www.meganewsweb.com/en/news/breaking-news-vremja-tireksa-v-ukraine-pokazali-novyj-tank
https://www.reddit.com/r/TankPorn/comments/4ejkrp/armatafied_t64_from_the_azov_battalion_of_ukraine/

Exit mobile version