Taiwan vrea sa modernizeze Mirage 2000, ucrainenii ar putea detine deja aparate de acest tip

Livrarea celor 66 de avioane de lupta F-16 noi comandate  de Taiwan va mai lua niste ani, nefiind disponibile in acest moment cand spectrul invaziei comuniste chineze planeaza asupra insulei chinezilor necomunisti.

In consecinta, Fortele Aeriene din Taiwan au decis sa studieze modernizarea  aeronavelor Mirage 2000.  Se are in vedere in prima faza un studiu de fezabilitate pentru prelungirea duratei de exploatare a unei parti a flotei de Mirage 2000-5, si anume a doar 9 din cele 54 aeronave de acest tip ale Taiwan. Se studiaza impreuna cu fabricantul Dassault daca este posibila prelungirea resursei aeronavelor pentru inca 20 de ani.

Cele 9 celule candidate sunt biloc, pentru a putea fi folosite atat pentru misiuni de aparare aeriana cat si de antrenament. In functie de fondurile disponibile ulterior, programul ar putea fi aplicat si celulelor monoloc.

Se pare ca studiul a fost deja finantat cu 4 milioane de euro iar termenul limita de finalizare este iulie 2026, ceea ce mie imi pare cam tarziu… Se pare ca intarzierea este data si de amplitudinea lucrarilor de extindere a resursei si modernizare la cele 9 structuri candidate. Aeronavele au fost livrate initial intre 1997 si 1998 si au fost folosite pana la mijlocul deceniului trecut cand au inceput sa fie tot mai putin disponibile din cauza dificultatilor de intretinere cu care s-au confruntat taiwanezii, fiind preferate F-16.

In serviciul taiwanez, Mirage 2000-5 au fost apreciate pentru viteza de urcare in plafon, de unde decizia de a fi folosite pentru interceptare si amplasate in Hsinchu, unul dintre punctele cele mai apropiate de continent.

Despre Mirage 2000 ale Taiwan am mai pomenit aici: Concepte – F-16V, un standard prea indepartat pentru Fortele Aeriene Romane .

Aranjament cabina Mirage 2000C RDI (stanga) versus Mirage 2000-5 (dreapta)

O alta veste interesanta legata de Mirage 2000, vehiculata mai mult ca zvon, este ca ucrainenii ar fi inceput sa primeasca de la inceput de august avioanele pentru care s-au antrenat incepand cu februarie-martie anul acesta…

Punctele de acrosaj armament ale Mirage 2000

Si reamintim conform articolului din ianuarie ca este mai probabil ca ucrainenii sa primeasca Mirage 2000C nemodernizate (RDI) si in curs de retragere din serviciul activ (13 disponibile si retrase recent, apartinand escadron de chasse 2/5 « Île-de-France »), varianta care nu integreaza nici racheta Mica, ci doar Matra R-530 D/F Super ( raza de actiune 25-40km) si R-550 Magic 2 (raza de actiune 20km, integrata si pe MIG21Lancer). Vom vedea daca respectivele aeronave au fost livrate si daca au primit pachete de modernizari pentru ucraineni sau daca li s-a dat din cele 37 de Mirage 2000C modernizate la standard 5F/RDY (din totalul de 124), care ar putea folosi Mica.

Sau poate totusi francezii si-au luat „de la gura” si au dat Mirage 2000D (55 active din totalul de 86 in inventar), desi foarte putin probabil, aceasta reducand si mai mult parcul de aeronave de lupta franceze aflat deja la un nivel critic in urma intarzierilor livrarilor de Rafale pentru a favoriza exportul.

Sursa zvonului pare sa fie o imagine publicata de ministerul apararii de la Kiev in contextul operationalizarii rachetelor Scalp-EG in serviciul de lupta ucrainean, in care se poate distinge desenul unei jumatati de Mirage2000 alaturi de o jumatate de Su-24M Fencer pe un fuselaj de Scalp, alaturi de semnatura presedintelui Zelensky:

Dar, dupa cum se vede in imaginea de mai jos, racheta SCALP-EG era acrosata unui Su-24M, model care poate lansa deja rachete de croaziera StormShadow, denumirea lui SCALP in afara Frantei:

 

Ori Mirage 2000C nu poate lansa astfel de rachete de croaziera… fiind interceptor, doar versiunea D integreaza aceasta optiune.

Mirage 2000 expus alaturi de SCALP

Despre ultimele modernizari ale Mirage 2000 in serviciul francez am scris aici: Franta modernizeaza Mirage 2000D .

 

 

Marius Zgureanu

Surse:

Taïwan modernise ses Mirage 2000 pour faire face à la Chine (msn.com)

Les F-16 promis à Kiev ne devraient pas être prêts d’ici l’été 2024; Une rumeur sur un don de Mirage 2000 enfle – Zone Militaire (opex360.com)

Des Dassault Aviation Mirage 2000 en Ukraine ? La rumeur revient et grandit. — avionslegendaires.net

​The French Gossiping that France Transfers Mirage 2000 Aircraft to Ukraine as a Carrier of the SCALP-EG Cruise Missile | Defense Express (defence-ua.com)

23 de comentarii:

  1. POLITICO reported that Ukraine has selected 32 pilots for F-16 training, but only eight are sufficiently proficient in English to begin training. The others are “getting language training in the U.K.,” Hecker said.

    “Then they’re going to get a little bit more training on propellers, and then go down to France and fly in the Alpha Jet for a little bit,“ the USAFE commander added. “That all is going to take time. And that’s probably not going to happen before the end of the year. So that takes a while to make that happen. So that’s why it’s going to be at least until next year until you see F-16s in Ukraine.”

    https://www.airandspaceforces.com/usafe-boss-ukraine-f-16-2024-proficiency/

    Îi supraevaluați prea mult pe piloții ucraineni, momentan au probleme cu engleza, până să ajungă să piloteze F16 .
    Dacă erau Mirage 2000 in Ucraina, rușii ar fi protestat deja

    10
  2. Noi nu avem piloți suficienți pentru aparatele cumpărate deja,în ogradă. Și am început programul cand?
    Ce nu pricepe lumea : aviația de vânătoare e o arma super specializata,costisitoare și migaloasa. Fiecare pilot,în versiunea occidentală a pregătirii de luptă, trebuie ținut în aer ălea 200 de ore ca să-ți confirme așteptările.
    Sant extrem de sceptic în privința ucrainenilor ,nu vor performa la cotele minime inainte de câțiva ani,nu luni .
    Bine, trebuie văzut cum stau muscalii cu pregătirea, dar ei nu intra in spațiul contestat,lansează de la distanță și repejor inapoi.
    Vise mari în chiloți mici,cum zice un clasic aci pe site.

    15
  3. unul dintre cele mai sexy avioane, insa are capacitate limitata de lupta aeriana. pilotii ucraineni se plangeau de faptul ca rusii ii iau in colimator de pe teritoriul lor cu rachete cu raza lunga de actiune (R-27, R-77), Mirage 2000 cu Mica (daca vor primi D) nu vor schimba mult lucrurile;

    chiar are nevoie de modernizare

    8
  4. Stau si ma inteeb daca nu era mai bine pentru toata zona NATO si nu numai sa existe inca o varianta a Mirage 2000 la zi, piata monomotoarelor in acest moment este foarte subtire ai practic de ales intre F 16V si Gripen E/F altele nu ai, nu poti sa alegi frantuzesti de exemplu. Novi Avion ala – Rafale-ul micsorat cu un singur motor tare cred ca se vindea mai bine ca si Gripen-ul si numai din cauza ca era made in France.
    In ceea ce priveste Taiwan-ul parca este tinut seminarmat de un timp, F16V intarziate, Mirage cu orizontul de timp 2026-2027, lipsa de alterntive acum.
    De notat ca de asta este bine sa ai lucrul tau, daca poti, bine -inteles.

    9
    • pai au lucrul lor, chiar modernizat recent:

      https://en.wikipedia.org/wiki/AIDC_F-CK-1_Ching-kuo

      au mai facut F-5 local si au un trainer supersonic care sa-l inlocuiasca

      insa nu pare suficient si au numai monomotoare si ei; cred ca le-ar prinde bine un F-15/Eurofighter, in special cu Meteor

      Buna observatia cu monomotoarele, dar mai e si F-35 dar alta categorie.

      2
      • rectificare, F-CK1 e bimotor dar are caracteristici mai slabe ca F-16 la payload/viteza maxima etc.

        2
      • stiu de modelul lor dezvoltat cand nu primeau F 16 insa este departe de MIrage 2000 sau F 16, apoi este vorba de cat de mult poti integra in tara mentenanta acestor avioane, ceva nu este ok, sau politicul nu s-a ingrijit cum trebuie de aceste aspete, Taiwan-ul este una dintre tarile cu tehnologie foarte avansata, practic aproape toate procesoarele de PC-uri se fabrica acolo, o mare parte din procesoarele de smartphone se fac acolo nu poti spune ca nu puteau asimila mentenanta la Mirage 2000 dar nu s-a intamplat.

        3
  5. Era pe site acum ceva timp un tip, @flogger parca, fost pilot pe mig23. Pacat ca nu mai posteaza, poate explica cat dureaza trecerea de pe un tip de avion pe altul(mai ales alta conceptie vestica vs sovietica). Cum spune mai sus @caudillo si am spus o si eu la articolul dedicat trecerii ukriilor pe F16, ptr cativa piloti urmeaza 4 luni de cursuri de engleza militara si abia din ianuarie incep pregatirea efectiva ptr trecerea pe americance. Danezii si olandezii pot duce maine pe aerodromurile ukriilor cele 61 de zburatoare. Nu are cine sa le piloteze. Inclusiv take off/take on este o problema ptr ei. Au zburat toata viata pe sovietice cu tren de aterizare larg, generos si se trezesc pe F16 cu trenul ala ridicol de ingust si scurt. Si la occidentali maj accidentelor cu F16 au fost la decolare/aterizare.

    8
  6. Coincidenta sau nu, un articol de azi:
    https://m.digi24.ro/stiri/externe/cum-poate-rusia-sa-piarda-zeci-de-avioane-de-lupta-fara-ca-vreun-f-16-ucrainean-sa-traga-un-singur-foc-2473523
    Valabil și pentru Mirage 2000, si pentru orice alt aparat echipat cu BWRAAM.

    1
    • „”Astfel, România are aproximativ zece instructori români calificați care au efectuat peste 2.000 de ore de zbor cu acest model de avion. Trei sau patru avioane din actuala escadrilă de F-16 a României ar putea fi folosite la un moment dat în misiunea de antrenament a ucrainenilor.”

      6
      • Nu la prostia aia ma refeream ci la ideea ca doar plimband o amenințare credibila (F16, Mirage, sau Grippen) pe la nasul rușilor le face acestora viata mult mai grea. Și la coincidenta între cele doua articole.

        4
      • Adica sa se duca dracului si putinele ore de zbor pe care le avem pe duble…

        8
        • Hai sa se duca dracului intai rusu si om mai vedea dupa ce ore de zbor mai avem.

          13
          • #Emil, pai nu-i asa, hai sa se faca lucrurile cum trebuie facute: mai intai sa trimita Olanda si Danemarca dublele aici si mai vedem, asa si cu cerealele, UE ajuta din gura, pt noi este aproape un dezastru…
            Si faza cu Centru Regional pt F 16 este o magarie pe fata, ce centru regional, ii aduc la noi pt ca noi suntem printre ultimii operatori europeni de F 16 A/B. De ce nu sunt antrenati in Olanda, care detine intreaga infrastructura pentru asta si avioanele sunt acolo, iar Danemarca la o aruncatura de bat?
            Olandezii se spala pe cap de ucraineni si-i trimit in schimb pe amaratele noastre de duble. Pai ce experienta au pilotii romani de F 16 A/B si ce experienta au olandezii care-l zboara de 30 de ani?!

            20
            • Asa este, raspunsul meu era unul emotional sa zic asa. Totusi am o banuiala ca nu dublele noastre vor fi calul de bataie in antrenamentele ucrainienilor, sper totusi in asta. In acelasi timp avem si noi nevoie de multi piloti antrenati in perioada imediat urmatoare. Probabil se va face un mix bun de avioane si instructori de prin toate tarile care au A,B-uri de dat

              2
        • De aia cer inca minim 6 duble si cateva simple , de inca o escadrila, dar ai nostri nu au facut inca un caiet de sarcini pentru pretentiile de centru regional de antrenament f16.
          Probabil la anul in August vor incepe sa il redacteze, ca pentru alea 2 H215 navale.

          7
  7. Din „Air & Cosmos”
    La 18 august, generalul James Hecker, responsabil al Forțelor Aeriene americane staționate în Europa și Africa, a oferit mai multe informații despre pregătirea piloților ucraineni. El a confirmat articolul publicat de Politico la 4 august, în care se afirma că, din cei 32 de piloți ucraineni selectați pentru a fi instruiți să piloteze F-16 Fighting Falcon, doar opt vor putea începe pregătirea. Ceilalți piloți trebuie să urmeze mai întâi un stagiu de pregătire în Marea Britanie pentru a-și perfecționa limba engleză. Trebuie remarcat faptul că ceilalți 20 piloți au deja cunoștințe/cuvinte în limba engleză, dar nivelul lor nu este suficient de ridicat. Prin urmare, această formare va fi rapidă, deoarece nu trebuie să înceapă de la zero.

    Generalul Hecker a continuat (Air&Spaces Forces Magazine):

    „După aceea, se vor antrena puțin pe avioane cu elice, apoi vor merge în Franța și vor zbura pe Alfa Jet”.

    Așadar, Forțele Aeriene franceze vor pune Alfa Jets și instructori în slujba Forțelor Aeriene ucrainene, antrenându-și piloții pentru a pilota avioane de antrenament avansat. După ce aceștia își vor termina pregătirea Alfa Jet, vor putea trece la mult așteptatele F-16. Pregătirea pe Fighting Falcon urmează să înceapă temporar în Danemarca, până la înființarea unui centru de pregătire permanent în România (Reuters).
    https://air-cosmos.com/article/les-pilotes-ukrainiens-s-entraineront-sur-les-alpha-jet-francais-65835

    E curios că niște piloți care au experiența MiG sau Suhoi să fie formați pe Alpha Jet și nu pe F-16 biloc sau chiar Pilatus-21.
    Poate e un indiciu că se pregătește ceva pentru Mirage 2000.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *