BSDA 22-24 mai 2024 – cu ce ne laudam?

BSDA 2024 Catalogue

118 comentarii:

  1. Cea mai bogata editie…S Coreea si USA vad ca sunt cap de afis…Sunt curios daca se va semna ceva..

    13
  2. Ne laudam cum ne laudam de obicei:” Ina mandatul meu”, „sub conducerea minunata a mea”, „stati linistiti, specialli vegheaza” „Generalii romani in frunte cu nastase, nea Puiu si Oprea izmana vor fi primii in transee pe PRUT”

    Cand vezi politicienii romani, care mai de care inghesuindu-se in declaratii cat mai linistitoare si pompoase atunci e clar – iar ne iau de prosti si la o adica vor fi primii care o tulesc, in avionul mic, mic dar cu king size bed

    36
  3. Din pacate mult marketing si mai nimic la concret…
    Parca vad ca ramanem iar la nivelul strangerilor cordiale de maini, poate si ceva memo-uri semnate, ca la final aceleasi: te pup pa pa! ne-a parut bine! sau ramane cum am stabilit, te sun eu!
    La noi vorbaria e la mare arta, incercam mereu sa dam impresia ca ne implicam dar de fapt e vrajeala care ne caracterizeaza, ca pacalim mereu pe fraieri.
    Doar ca asta nu tine la infinit, vine si scadenta, numai ca o platim cu totii.
    PS: abia astept sa fiu contrazis de fapte.

    14
  4. Cam putine poze deh ! …Texte cu nemiluita de parca io stau sa citesc cum se lauda aia . Asta-i ca si cum te duci la piata si in loc de legume pe tarabe vezi scris volume intregi despre legumele pe care vrei sa le cumperi …asteptam pozele videurile de la shtou

    1
  5. Vizitele grotacilor politici la astfel de expozitii imi provoaca o infinita sila. Nu trebuie decat sa va uitati in ochii acestor taratoare sa va dati seama ca folosesc si astfel de prilej sa-si faca o indracita campanie electorala. Rea idee sa fie tinut BSDA in an electoral. Va fi si mai mare frustrarea, deznadejdea si furia, dupa acest eveniment.

    26
    • Nu mă mai surprinde nimic!
      Ăștia-a „gtotacii” pe care i-am ales și din nefericire ne și reprezintă, din păcate, nu doar local! Mă uitam la Ciolacu în Israel, mă uitam la vizita din Korea, mă uitam la vizita/vizitele din Qatar și Emirate, la vizita din Turcia (a ieșit stăpânul Turciei, la conferința de presă cu niște declarații (vezi doamne „comune”, în care își vărsa veninul impotriva Israelului numindu-i teroriști și asta în condițiile în care membri hamas, sunt în spitale turcești, iar pe teritoriul Turciei, lideri lor sunt liberi! Oare care ar fi fost reacția stăpânului turc, dacă Israelul făcea același lucru cu lideri Kurzi, care ar fost reacția lui erdo?!) , el nu-i capabil să se exprime în română, în engleză, nici atât!
      Ce o fi căutând omul ăla vizite și ce dracului o spune el acolo? Dar mai grav este, cât o înțelege din ce spun partenerii de discutii?

      Grotacii ăștia, ne reprezintă în Comisia Europeană, negociază pentru noi (teoretic, o fac! Întrebarea este, cum?!) și noi încă mai sperăm să se miște ceva în sens pozitiv, la noi?

      Ies în toată Europa, șefi de state majore cu declarații, în care semnalează situația gravă în care se află Europa din punct de vedere militar, doar la noi ies Ciucă (fost șef de stat major și general cu două stele) și pretenul lui Ciolacu, să ne anunțe că defapt, sunt ăia paranoici și proști, că realitatea este că trăim într-o pace veșnică și beatitudine totală!

      Ne mai așteptăm la ceva bun din partea lor?!

      5
  6. Daca ii strang cu usha USAmericanii pe politrucii din Romania acestia vor cumpara tehnica militara pt ArmRo. Daca nu, nu se va achizitiona nimik, numai daca la fiecare achizitie ei i-shi vor trage shpaga si comisionul. Pana si la achizitia de Patriot sunt zvonuri ca s-au tras shpagi si comisioane. Pe jegurile de politruci romani nu ii intereseaza decat de buzunarele lor indiferent din ce partide fac parte. Chiar daca Romania va fi distrusa, indiferent de cauze ei au deja planuri si aranjamente sa plece in occident. Copii lor deja studiaza si traiesc acolo si ei au acolo cumparate propietati si afaceri, achizitionate din furturile facute in Romania!

    24
  7. Dar cine se enerveaza?Ai văzut vreun protest pe subiect?Nu e tema electorala,publicul nu e interesat, e ceva bifat sa fie,trecem mai departe,pa-pa.

    Din multele optiuni disponibile ,statul roman va alege mereu optiunea care sa lase impresia ca se face,fără a se întâmplă nimic.
    In vorbele clasicilor strategia celor 4 pasi:1.Nimic nu se va intampla. 2.Ceva se poate intampla, dar nu e nevoie sa facem
    nimic. 3.Poate ar trebui sa facem ceva,dar nu avem cum. 4.Poate am fi putut face ceva,dar e prea târziu acum.

    38
  8. Asta nu e BSDA unde era vorba sa semneze contractul pt K9 ?
    Sau arunca in fata cu intelegeri si memorandumuri ca doar doar ne fug ochii si uitam ?

    11
    • e vineri poate lucreza astia la stat ore suplimentare pana la ora 24:00 si maine anunta contractul

      3
      • Nu s-au inteles la schema de camuflaj. Nu se asorta cu cravata lui Ciolacu.
        Tragand linie peste toate declaratiile bombastice, ramane destul de slabut, un singur contract semnat, cel intre MBDA si IAR, in rest memorandumuri, acorduri si alte sinonime pt maculatura.

        6
  9. Ceva, ceva s-a semnat: MBDA a semnat cu IAR Brasov pentru integrarea rachetei Marte ER pe cele doua elicoptere ale marinei.

    18
    • https://www.defenseromania.ro/rachete-marte-er-pentru-romania-confirmate-elicopterele-romanesti-h215m-vor-fi-integrate-la-iar-brasov-cu-rachete-de-ultima-generatie-marte-er_628408.html

      Poate mai afla colegii care ajung pe acolo de alte contraxcte semnate,chiar si „pe surse” ca de la minister nici o sansa sa aflam. Astia doar intorc maculatura cu furca.
      Si de contractul asta aflam din un comunicat de la MBDA, ca ministerul doarme sau ne baga pe cat poze cu Ciolacu pozand cu arma dar visand la covrigi.

      7
    • 2 (doua) elicoptere….!?! Stiu, navale, dar rusii au pierdut 137 de elicoptere si 24 de nave, iari ucrainienii 46 de elicoptere si 41 de nave in razboi.

      24
      • La elicoptere ArmRo e aproape dezastru.Acum ArmRo se bazeaza decat pe 60 IAR-330 L Puma/SOCAT/Naval si 8 IAR-316 B Alouette 3 folosite pt antrenament/shcoala. Este inadmisibil pt o armanta a unei tari cu razboi la granite si cu mari pretentii. In afara de cele 2 H-215 M pt FNRo nu exista nici un plan de achizitii de elicoptere pt ArmRo in planul MAPN.Ro. Cel putin inventarul de elicoptere al ArmRo ar trebui completat cu macar 24 AH-1 Z Viper, 24 UH-1 Y Venom (parca era un RFI pt aceste tipuri de elicoptere), 12 H-135 M, 24 UH-60 P Black Hawk, 12 H-215 M, 12 H-225 M si12 elicoptere grele CH-47 F Chinook si/sau CH-56 K King Staillon. Asta depinde daca va fi vointa politica si decizionala pt ca bani ar fi….se pot lua si sh-uri modernizabile dar sa se faca mentenanta si modernizarile in Romania si poate in viitor unele fabricate in Romania!

        4
        • Coscogeamitea

          7-8 tipuri de elicoptere cred ca nici rusii nu opereaza simultan

          Nu zic ca in Ro n-ar fi posibil, dar service-ul elicopterelor ar trebui sa se dea la Bac 🧑‍🎓

          13
          • Deci dupa opinia ta ArmRo sa se bazeze pt toate tipurile de misiuni pe IAR-330 Puma si derivatele sale. Fara elicopter dedicat pt atac, fara elicopter dedicat pt scoala si antrenament, fara elicopter de transport greu si elicopter de transport usor si cercetare. Ok cum zici tu. Faza e ca IAR-330 Puma nu se mai produc nici in Romania si intrebarea se pune cu ce vor fi inlocuite? Plus ca numarul trebuie marit la cam dublu fata de cate sunt azi elicoptere in ArmRo la cerintele si necesitatile existente pt apararea Romaniei.

            2
        • @nl81
          Când termini cu delirul ăsta orgasmic provocat de înșiruirea de elicoptere fără număr, dacă tot ești cu ochii pe Ucraina, când ai văzut ultimul filmuleț cu elicoptere de atac, dedicate, distrugând tancuri și alte blindate? Care e metoda preferată de piloți pentru utilizarea elicopterelor? Câte elicoptere operează ucrainenii, pe câți kilometri de front? De pierderi nu mai zic, că au fost menționate.
          Aștept un răspuns argumentat și inteligibil, nu ca cel de mai sus.
          Părerea mea, hâc…

          15
          • Sa nu uitam diferenta de relief, totusi!

            3
          • @sharky

            Cu o flota de vreo 60 de blackhawk/h225 sa care trupe si materiale in spatele frontului am face ceva treaba.

            4
            • @robi
              Nu cred că avem distanțe așa mari, ca să ai nevoie de elicoptere pentru logistică. Le-aș vedea utile, mai degrabă, pentru sof, cercetași, parașutiști. Sa-i arunce cu aripa, de undeva din spatele frontului, și să planeze ei, cât mai departe, că de infiltrări cu elicopterele nu cred că sunt șanse.
              Părerea mea, hâc…

              4
              • Eu zic ca ai nevoie poti sa aduci de la bulgari mai repede decat vine cu trenul. Sau poti sa raspunzi sa muti trupe mult mai repede daca e necesar. Daca ai o urgenta de orice fel cu flota de elicoptere te scoti. Trebuie sa ne uitam la frontul NATO nu doar in frontul Moldova. Nu se stie pe unde o sa trebuiasca sa luptam.
                Oricum faci multe cu elicopterele. Chiar sunt foarte versatile si utile. Elicoptere de atac as mai astepta, momentan par sa fie in limbo. Dronele le-au luat multe din atributii.

                p.s.
                Mai ales ca ai niste vecini dubiosi la vest si munti de trecut.

                11
                • @robi
                  Scuze de întârzierea răspunsului, am fost prins cu treburi, și pe drumuri. Acum sunt la 1q felix, la băi, să-mi tratez oasele, și printre proceduri, am timp de comentat.
                  După cum vedem la vecini, războiul e în primul rând economic și politic, chiar dacă se poartă lupte. Ai bani, lupți, n-ai bani, vrei pace.
                  Să zicem că-și permite România să dea banii pe 60 de Blackhawk-uri. Lăsăm la o parte cheltuielile de operare și întreținere. Cu alea poți muta un batalion odată, dacă arde, și nu ești sigur că se intorc toate pentru încă un drum. În caz de arde, un batalion e fix o bordură în calea inundației. Pur și simplu, nu văd clasa politică din România capabilă de cheltuieli de genul acesta. Asta s-a văzut, deja, din modul cum se repară/modernizează flota de Pume, și din alocările bugetare.
                  Părerea mea, hâc…

                  2
              • 500 m ii faci mai usor poate cu elicopterul decat cu alt mijloc de deplasare peste o apa,oameni si materiale si destul de jos ,unele modele chiar pot sa stea pe suprafata apei la nevoie chestia e ca la 4,5 tone extern nu prea poti agata mare lucru de ele, ca autobuze sa se duca unii mai in adancime la alea 10 tone de la Abtu te gandesti la Chinook

                2
                • @Nicu_4

                  Boss cred ca te-ai uitat prea mult la delta force cand i-au salvat pe italienii aia in irak.

                  Nu chiar ca nu vi cu elicopterul pana langa transeu sa arunci lada cu munitie.
                  Elicopterul vi pana la locatiile unde ai depozitul si de acolo cu camionul sau alte mijloace pe roti/senile spre linia 1.
                  Asa ca desant peste ape cu elicoptere poate doar sa nu fie nimeni acolo ca sunt tare expuse.

                  3
                  • desigur daca n-ai poti intari un cap de pod peste dunare doar cu portita si ceam si parasutat din avion pana faci podu ,cand ai ai daca poti faci daca nu nu , cand nu ai te vaiti ca era bune si de alea dar mai bine e sa nu ai ca dupa aia te doare capu ce sa faci cu ele

                    2
              • De ce totul se reduce numai la elicoptere pentru deplasari de trupe/materiale? De ex. pentru servicii medicale nu avem nevoie? Urgente, evacuari raniti? Si pentru transporturi grele ar fi nevoie pentru zonele de munte.
                Si,aici recunosc ca s-ar putea sa spun o prostie, ca membri NATO ne bazam doar pe aliati cand jucam „in deplasare” ? De ex. in Afganistan nu ati simtit lipsa a unu/doua elicoptere romanesti in plus la dispozitia voastra?

                2
          • Ok boss sa ramana ArmRo decat cu 60 IAR-330 Puma in cele 3 variante + cele 2 H-215 M pt FNRo. Faza este in timp, cum am mai intrebat, cu ce vor fi inlocuite cele 60 IAR-330 Puma pt ca nu sunt nemuritoare. USArmed Forces dc au multe elicoptere in dotare si de diferite tipuri? Lui ArmRo i-ar strica mai multe elicoptere in dotare si de tipuri mai diferite, cum am mai zis, avand in vedere situatia actuala de la toate frontierele Romaniei? Intreb si eu, nu dau cu parul. USArmy au adus deja in Romania Chinook, Black Hawk, Apache, oare de ce? Nu ar putea si ArmRo sa le aiba in dotare? Bineinteles nu in cantitatile care sunt in USArmy sau elicoptere similare (de aceea am enumarat mai multe modele de elipcotere pt acelas tip de misiune, capisci?). Apropos…azi generalul american (R) Ben Hodges a afirmat ca Romania ar trebui sa reziste 2 sapatamani in cazul unui atac al russiei pana sa vina fortele NATO in ajutor.
            https://radu-tudor.ro/generalul-hodges-romania-trebuie-sa-reziste-2-saptamani-daca-e-atacata-de-rusia/
            Ar putea Romania rezista atat cu actuala dotare tehnica a ArmRo?

            1
            • Vasile Băcăuanul

              Nu, nu cred ca am putea desfasura deloc operatiuni militare decat foarte limitat.Pregatirea celor ce mai sunt in armata este limitata la cateva trageri si simulari. Singurii care pot purta lupte azi sunt ucrainienii, care sigur vor manca o paine buna ca si consilieri prin armiile europene, dupa razboi.Este greu sa pui pe picior de razboi o armata care a avut pace perpetua aproape 85 de ani. Dar asta e parerea mea. Primii- ministri fost si actual ne asigura ca e totul bine si perfect. Cine sunt eu sa contrazic?

        • Ai nevoie de 3-4 modele:
          De atac. 24-48 (Apache ?)
          De transport min 32 & navale 8 (UH-60, SH-60) la navale au ales prost
          De transport greu 16 (AW 101) asta e nice to have nu obligatoriu
          De scoala 8-16 H 135

          3
    • Cam asta e tot ce a aparut in presa ! În contextul BSDA, chiar după deschidere a avut loc semnarea a două memorandumuri de înţelegere. Este vorba despre Memorandumul de înţelegere între Societatea Uzina Mecanică Cugir, sucursala CN Romarm SA şi Hekler & Koch GmbH Germania, care are ca scop negocierea unui joint venture organizat ca parteneriat strategic în industria naţională de apărare pentru realizarea în comun pe platforma Uzinei Mecanice Cugir de arme calibru mic şi armament uşor (Small Arms and Light Weapons) cu tehnologie NATO şi despre Memorandumul de înţelegere între Societatea Romaero SA şi Aeroplex of Central Europe Aircraft Technology Center Ungaria, care va permite companiei româneşti să furnizeze servicii de întreţinere şi reparaţii pentru aeronavele din familia Boeing 737 classic & NG şi Airbus A320 pentru satisfacerea nevoilor în evoluţie ale clienţilor şi partenerilor, la cele mai înalte standarde de excelenţă şi eficienţă. Totodată, ministrul Ştefan Radu-Oprea a declarat că vineri, 24 mai, CN Romarm SA va semna un Memorandum de înţelegere cu General Dynamics Ordnance and Tactical Systems Statele Unite ale Americii, care va crea premisele necesare modernizării producţiei de muniţii de calibru mare şi dezvoltării de capacităţi de producţie pentru muniţie standard NATO în facilităţile CN Romarm. Tot vineri se va realiza în premieră un pas important în perspectiva producţiei primei drone româneşti. Astfel, prin intermediul Societăţii Carfil SA, subsidiară a companiei naţionale Romarm SA, se va semna un acord strategic de cooperare industrială cu producătorul american de drone militare şi civile – Periscope Aviation, în cadrul Bucharest International Defence Show and Exhibition (BSDA) 2024.

      7
      • Ar mai fi si un memorandum de intelegere semnat intre Blue Space Technology (Ro) si Marshall (GB) ref. solutie militara containetizata de ecranare electromagnetica/TEMPEST

        4
  10. https://m.defenseromania.ro/rachete-marte-er-pentru-romania-confirmate-elicopterele-romanesti-h215m-vor-fi-integrate-la-iar-brasov-cu-rachete-de-ultima-generatie-marte-er_628408.html

    Marte ER pentru elicoptere h215m puma

    De vazut cresterea economica pe trimestrul 2. Trimestrul 1 am avut crestere economica de 0.1% iar bugetul e bazat pe o crestere economica de 3%.

    Iarasi stam la cutie cu achizitiile de tehnica militara pana prin trim 3-4 cand e clar cat de nasol/f nasol merge economia / cat deficit avem.

    5
    • Pariu ca la finalul anului o sa avem iar executie bugetara sub 2%? Suntem la final de mai si astia nu au semnat mai nimic pana acum! II doare in fund de aparare si dotare! Niste zero-uri barate care o dau din esec in esec da’ nu-i schimba nimeni. E INADMISIBIL cand ai razboiul la granita, cand iti zboara dronele rusesti prin spatiul aerian tu sa o lalai aiurea cu tot felul de rahaturi de PR in loc sa cumperi si, eventual, sa produci cat de multe posibil! La cat de idioti si prosti cu spume sunt prin guvern si Cotroceni, inca nu s-au prins ca investitiile in aparare sunt cel putin la fel de avantajoase precum cele in infrastructura.

      14
  11. Ce whisky-uri s-au băut la BSDA?

    11
  12. atentie la declaratii.
    – seful MStM a spus ca trebuie accelerata inzestrarea
    – politrucii au spus ca „trebuie revigorata industria de aparare”
    Cele 2 linii se vor intersecta in timp ffff mare, din simplul motiv ca actualmente industria la care face referire este doar o relicva comunista cu tehnologie de acum 50 de ani cand functiona cu sute de mii de angajati, ceea ce azi nu mai exista ca numar si nici ca meserii.
    Ca sa refaci fabricile alea, ori bagi miliarde in retehnologizare si personal nou, ori aduci know-how dar pentru care sa oferi business case (contracte). De aia au venit toti azi, dupa contracte. Ca si idee, in anii ’70 Ceasca s-a imprumutat miliarde pentru aceste fabrici, calculati cat ar insemna azi acest efort.
    Deci, daca nu vedeti aceste contracte, adio si pe data viitoare, ca bani de retehnologizare nu sunt si nu vine nimeni de afara cu bani doar pentru intelegeri fara valoare sau pe promisiuni ca productia va fi cumparata de UE/USA pentru razboiul dn UA, pentru asa ceva pot investi si fabrica la ei in tara.
    Dupa mine vor fi doar 2 contracte, coreeni cu obuzierele si trucii pentru 4X4 Otokar. Ambele sunt ok, mai ales ultimul care va revigora fabrica din Moreni.

    23
  13. Rică Ventuariano

    “Oameni buni. Haideţi să liniştim populaţia, că o luăm razna cu toţii. Nu ne-a atacat nimeni şi nu ne atacă nimeni” 👉👈

    11
  14. https://www.defenseromania.ro/prezentare-k2-black-panther-bsda_628410.html

    Vad ca a ajuns si K2, acelasi tanc de la teste.
    Mai mult pt curiozitatea mea, daca ajunge cineva pe acoplo si poate sa intrebe ce protectie activa are pe el. Daca doar soft, MSSG, sau are si hard KAPS/Trophy.
    Desi vazand mai bine schema de camuflaj, cred ca e in drum spre Polonia. Si e varianta normala de batch 4, fara hard-kill.
    Dar o intrebare nu strica.

    2
  15. Am vazut din clipuri ca or adus si un Apache …ceva intentii , vreun memorandum in sensul respectiv ?

    1
  16. Din ce am vazut pana acum in poze mi-a placut sistemul Trophy pus pe MLI-ul ASCOD propus RO, pana acum veneau cu Iron Fist dar dupa testele facute de americani se vede clar ca Trophy e singurul matur dintre APS-urile hard kill.

    3
  17. Am fost ieri la BSDA, parca mai ok organizarea ca-n anii trecuti, multa lume, iata impresiile mele subiective pentru cei care nu pot ajunge din varii motive

    Ca prima observatie, n-am vazut decat Damen pe naval, cu doua machete exponate, un OPV (2 VLS, 1 millenium CIWS, 1 tun naval) si o fregata antisubmarin de 6500 tone (2 x VLS, C-RAM, Millenium CIWS, tun naval, rachete antinava). In rest, spre diferenta de anii trecuti, nimic nimic.

    A fost interesant sa vad expuse toate 3 ifv-urile ofertate (pe surse); cel mai mult mi-a placut ASCOD, mi s-a parut cel mai echilibrat si lucrat vehicul, cu silueta o idee mai joasa, unghiuri parca gandite mai bine (nu ca ar ajuta mult contra unui ATGM); Lynx mi s-a parut excesiv de inalta, Redback-ul parca o idee mai putin sofisticat, rough on the edges cum zic englezii. nu e rea dar as prefera Ascod

    K2-ul e spectaculos, impecabil lucrat, pacat ca nu a fost si K9 Tunetul 🙂

    Cobra II Otokar – nu prea atragea priviri, de fapt nici nu prea ai de ce, da senzatia de ieftin. era cocotat pe un suport, in varianta pick up, uratica, cu toate ca avea o turela asamblata aici. Altfel Oshkosh-ul e o bijuterie pe langa, nu se compara. Nu stiu daca are sens sa ne complicam cu asa ceva de la turci, pp ca ceva facut aici gen Vlah ar fi cam acelasi lucru. Prin Ucraina nu prea le-am vazut prin filmulete, ar fi interesant sa stim si o parere a celor care il folosesc.

    In afara de 4×4 american aflat acolo cu domnii la la SOF, tot armata romana a mai expus Piranha III cu derivatul mortier 120 mm si Piranha 5 cu 2 derivate (mortier si CRBN parca), LAROM, Himars, Patriot..

    Armata americana venit cu Abrams, Apache, Black Hawk si aviatia cu 1 F-35 (speculoasa aeronava si de aproape).

    Multe firme de armament individual, semn probabil ca se va decide curand castigatoarea; pe langa Heckler Koch de care s-a vorbit si pare sa fie alesul au fost si cehii cu CZ Bren, Beretta, FN Herstal, Sig Sauer. Preferinta personala ar fi ultima sau nemtii. Si cele cehesti mi-au placut. Nu toate (e.g. Beretta) ofera destule customizari/variante etc. personal nu inteleg de ce nu ne mobilizam si facem local ceva pe baza de AK sa poata primi tot felul de optice si sa ai toate variatiile posibile, inclusiv toate calibrele est vest disponibile si sa investeti in echipament si productie de aliaje necesare. optica se face ok si-n tara la IOR si altii, ce nu poti face cumperi; la fel si la arme individuale, daca-si trebuie chestii speciale pentru anumite unitati le cumperi si gata

    mi-a placut ca am vazut multe drone facute aici, macar de test, industria privata da clasa unei intreprinderi ca Avioane Craiova; nu or fi toate bune, extraordinare, vandabile, dar macar fac ceva, incearca.

    standul Airbus Helicopters slabut, cu doua machete H225M si H175M;

    producatori de rachete si alte dirijate au fost destui, coreenii cu un Chiron si altele, Rafael, Elbit, MBDA, RTX, LM, Kongsberg, toate machete, cred ca doar Chiron-ul avea un lansator pe bune

    Turcii au mai expus si Ottolkar Arma 8×8 care pare un Saur 2 adus la zi de o companie mai receptiva la nou; a fost si Saur 2, nu e mare lucru de zis, se stie exponatul, personal cred ca un vehicul blindat usor, amfibiu, 6×6 sau 8×8 este foarte necesare (gen Patria 6×6, Sisu Pasi, Fuchs); a mai fost si SPAAG-ul turcesc Korkut (Aselsan) ca tot se vorbeste mult de drone

    locatia nu se preteaza unui astfel de eveniment, e pur si simplu jerpelita, ar fi trebuit Romexpo, doar ca unde aterizeaza unele exponate ar fi o problema, trebuie aduse cu trailer-ul. Aeroshow merge sa faci afara, ai platoul ala, o cladire pentru expozitie, dar nu arata a targ international.

    29
    • Din pacate doar turcii au mai ramas in competitie pentru vehicule 4×4 si din ce zicea Ciulacu cand a fost prin Turcia s-ar putea sa ne procopsim cu ele…Aia de la NUROL parca aveau scule mai acatari…ungurii merg cu NUROL..In sfarsit vom vedea ce va iesi , vom merge cu turcii sau se anuleaza si licitatia asta..

      1
      • Cerința obligatorie din licitatie e ca vehiculul să aibă sub 10 tone.

        • Cerinta fara nici o baza logica. Inca nu s a
          gasit blindaj usor asa ca cerinta e o prostie.

          5
        • Ii fac ai nostrii un „polish” – a se intelege ca „o iau la ciocan” – si fac si Lastun din ea…
          Cred ca stim cu totii licitatia MAI cu dedicatie BMW… acolo era cu exclusivitate, acuma o sa o faca cu inclusivitate 😉 doar se pricep!

          Lasand gluma la o parte, daca asta e tot ce ni se ofera, macar sa nu o ratam. Nu o fi COBRA II cea mai buna (bine ca s-a putut JLTV unde trebuie – FOS), dar e un pas inainte fata de ce avem, plus ca nu e chair cea mai slaba (de data asta la figurat).
          Vad ca ce deranjeaza cel mai tare pe la unii e faprul ca e de le Otokar, nu masa peste 10 T. Autobuzul e una , masina de lupta e alceva, sa nu cadem in capcana cu „Dna Firea la butoane” ca noi romanii gasim mereu nod in papura la orice fara sa mai vedem si avantajele..

          4
          • fata de HMMWV si Urovamtac ?

            1
            • Poate reusesti sa vezi anul fabricatiei la ele…

              • Ce treaba are anu de fabricatiei cu calitatea sculei ,un mertan de acu 20 de ani autobuz stb nu vibreaza ca un otokar de 4 ani, tot stb intretine si mertanu si otokaru de ce la unii se poate la altii nu

                1
          • ce masina folosesti cand te duci la munca in fiecare zi ca eu zic ca nu autobuzele primariei bucuresti, ca daca le-ai folosi ai sti ,ca motoru se aude inauntru la relanti zici ca-i taf de pe timpu lui ceausescu ,toata structura masinii vibreaza in ritmul motorului ala si simti gropile in gat ca suspensiile is varza si asta doar dupa 3-4 ani de folosinta ,numai punem la socoteala ca vreo 3-4 au luat deja foc ,iar mertanurile lu oprescu si azi sunt autobuze dupa 20 de ani ,deci stai dracu in bmw tau de la primarie dat si lasa armata sa aleaga cei mai bun pt soldati nu toate gioarsele ca daca ala e standardul ala la autobuze la alea militare nu e nici atat ,ca eu traiesc cu impresia ca singura conditie pt otokar a fost sa vireze spaga in aceleasi conturi ca si la licitatia primariei

            erau unii pe aici care erau deranjati de vibratii la ascod pt britanici dar la autobuzele primariei nu ca e de la cine trebuie ,si la autobuzele pt armata nici atat sa zica mersi militarii ca le luam

            6
        • 10,5 t
          Din cate mai tin minte nu e vina nimanui ca au ramas turcii.
          Astea au fost conditiile pe care le-am pus. Astia au fost dispusi sa le accepte. Restul au zis pas.
          https://www.rumaniamilitary.ro/otokar-singura-ofertanta

          Si inclusiv la cobra 2 da cu virgula din cauza greutatii, nici alceva de la ei, gen prototip nu se poate, pt ca se bate cap in cap cu cerinta cu numarul de bucati livrate.
          Cerintele
          https://www.romtehnica.com.ro/site/wp-content/uploads/2023/05/AP-R-2835-30.05.2023.pdf

          Si ceva discutii de cand a aparut stirea
          https://www.rumaniamilitary.ro/otokar-singura-ofertanta

          Singura varianta plauzibila ar fi ceva care pe hartie sa dea a Cobra 2, dar usurata bine sa iasa pe cantar. Si 10.5 t nu e pt varianta cheala, platforma de baza, avem cerinta cu 10.5 t pt cea mai grea dintre variante.

          2
    • Arma de asalt pe baza de AK este in faza finala de omologare. La Cugir se dezvolta și se v-a produce daca o vrea statul român.

  18. Or fi ramas turcii singurii in competitie, dar poate neffind alti ofertanti, se anuleaza – doamne ajuta.
    Am inteles ca si CV90 va intra in competitie pentru MLI, cel putin asa am auzit un zvon, pe surse – parca pe Defence-RO. Ar fi de dorit, parerea mea. Macar sa ai „the Best” la start, vedem ce se alege dupa. Doar sa nu vina iar cu pretentii absurde, pentru a cistiga cine trebuie…
    Parca as prefera sa ne bage un pic Unchiu’ in sedinta si sa luam niste Apache / Cobre si BH sau varianta poloneza. Plus pentru marina, ce mai scot ei din folosinta, sau eventual de la britzi… Ca unele noi nu am fost in stare – si nici n-o sa fim prea curind, daca marea coalitie de cioflingari pnl-psd ies la alegeri iar … doamne feri !
    La tancuri ar trebui sa ne hotarim si pentru varinata 2, ori cu noul tank de la MARTE – macar sa se apuce odata de el, or cu K2.
    Am vazut pe cer F35 si F16… arata bine, ce sa zic. Tot biziiau pein nordul capitalei.

    Avind gauri peste tot in inzestrare, nici nu stii ce sa iei mai intii … ca nu e nici un capabil la MAPN sa faca planuri de inzestrare, pe fiecare arma in parte …. numai shit-brains pe acolo ..ti se face scirba. Si cica nu mai vor oamenii sa faca armata .. si pleaca in privat … oare de ce.
    Pina nu primim un sut in c…e nu ne miscam ..

    Off-topic: Firea s-a pus pe 2 liste, la Euro-parlamentare si la Capitala… poate-poate …
    Bine ca au inceput astia urmarirea penala, s-a dat drumul la dosare … sa speram la mai bine.

    Vot bun si Sanatate cititorilor RM ! Da Doamne sa scapam de astia … in anul de gratie 2024… dupa 34 de ani de la Revolutie …long-way – vorba lui Brucan.

    8
    • n-as diversifica foarte mult furnizorii; GD mai surubareste aici pe Piranha, vine si-un batalion de Abrams, mai poate surubari si pe Ascod, primeste turela noastra, nu-i nevoie de integrare Spike si mai facem si vom face si munitie tot cu GD. ca strategie industriala cu un furnizor iesi probabil mai bine la cheltuieli si logistic e mai simplu…

      de aia nu m-as baga la CV90, ce sa aduca aici, se monteze aici? de bine de rau cu GD sau coreenii mai ai si alte potentiale programe, cu suedezii nimic. la fel nu m-as incurca cu Rheinmetall, chiar daca au luat Automecanica, sa mai facem ceva cu ei (pulberi, camioane) si vedem cum dezvoltam altceva, daca e cazul. Lynx, Redback desi mai noi ca Ascod n-au nimic revolutionar iar produsul GD are deja o gramada de derivate. Asa ca au localizare, produs matur, variante…ce-as vrea ar fi tunul de 40 mm…dar asta ar insemna asimilarea lui si la Piranha altfel n-are sens cu 2 calibre

      Am uitat sa zic de BAE, a venit cu un transportor pe senile macheta si probabil vor oferi CV90 dar localizare nimic.

      Coreenii sa fie multumiti daca luam K9 si K2 pentru ca in mod real tancurile sunt problema ca obuziere mai bune pe senile s-ar mai gasi insa Leo2 se fabrica greu si nu gasesti piese, Abrams e extrem de scump si pentru ambele logistica noastra e o problema. Nu stiu daca avem nevoie de MLRS coreean, mai degraba as baga bani in asimilarea de munitii HIMARS aici.

      Cam asta ar fi lista mea:
      Ascod pentru MLI si derivate
      K9 si K2 tanc + obuzier
      petermen mai lung Piranha 155 mm cu turela RCH (similar cu Boxer) pentru brigazile pe roti

      SHORAD as lua ambele, NASAMS si Diehl daca ultimii pot fi atrasi sa localize ceva aici; NASAMS pentru ca pot refolosi rachete AA, maxim 2 baterii, n-o sa primim nimic localizare cooperare industriala de la producator, cel mult intretinere adaptare rachete pe la Aerostar

      10
      • de Rheinmetall ai nevoie pentru Gepard SPAAG si sistemele AA Oerlikon

        7
      • Ai necesar de 6 sisteme integrate shorad-vshorad, alte 6 sisteme shorad si alte 6 sisteme vshorad din cererea aprobata de Parlamentul Romaniei.

        Cu un estimat de 2.7 mld Euro. La banii astia ar cam trebui sa primesti mai mult decat intretinere rachete la Aerostar.

        6
        • m-am referit ca nu as lua un singur tip; mie-mi place ce face Diehl dar parca e bine sa ai aici diversitate si atunci si NASAMS. n-as merge pe un singur furnizor, aia e ideea

          1
          • Da asa e. Un program f f f important pe care il taraganam ca niste idioti. Ai Patriot si nu ai sisteme moderne shorad si vshorad langa ele.

            Nici anul asta nu semnam nimic pe shorad/vshorad ii prea mare/scump programul si noi ne cacam pe noi cu economia/deficit, poate la anul.

            La fel mli, 4×4 si alte fantezii de miliarde de euro, poate la anul dupa alegeri

            4
      • Ascod-ul a depasit limita de dezvoltare, uitati-va cum se chinuie Ajax-ul.
        Obuziere moderne (155/52) cu exceptia de K-9 practic nu exista, doar poate Pz2000, dar cred cu se fabrica si mai greu ca Leo-2.
        Boxer cu RCH prea tare danseaza daca trage. Concepturile pe camioane par mai fiabile.

        1
  19. Pentru cârcotașii care afirmau că ,,tancurili” Abrams sunt vechi și antice și că yankeii nu mai pot construi tancuri noi, iată surpriza:
    Pentru prima dată după anii ’90, Statele Unite vor începe producția de tancuri Abrams de la zero, iar procesul de asamblare va fi automatizat
    https://www.defenseromania.ro/pentru-prima-data-dupa-anii-90-statele-unite-vor-incepe-productia-de-tancuri-abrams-de-la-zero-iar-procesul-de-asamblare-va-fi-automatizat_628425.html

    11
    • 3-4 posibile cauze:
      1. presiune pentru a reduce costurile productiei/resaparii de carcase vechi
      2. noua varianta de Abrams ar putea necesita constructia de la zero a unor elemente si ar putea fi oferit doar un upgrade limitat pentru carcasele existente
      3. inventarul de Abrams in conservare ar putea fi din ce in ce mai dificil si scump de modernizat
      4. in urma deceniilor de export de carcase refurbished, stocul de Abrams in conservare s-ar putea a se fi redus sub necesarul specificat pentru U.S. Army si ar trebui recompletat

      7
      • Mai degraba punctul 4

        3
      • Stau si ma intreb, tancurle Abrams care le luam, o sa fie o carcasa veche,sablata,zincata,vosita, practic noua. Dar teava, senilele, motoarele,cutiile de viteze etc ? Cum or fi ?

        3
      • o combinatie de factori: 1+3+4. noile subsisteme introduse prin diferitele SEP, necesita modificari ale aranjamentului / compartimentarii interioare, sistemele electrice, hidraulice s-au modifcat mult , necesita re-rutari prin spatiul interior, toate conducand la costuri ridicate. spall liner-ul initial (M1A1) era din plumb si era mai usor de adaptat la modificari, cel nou din DU, nu e chiar asa de usor si simplu de modificat. toate adaugirile care presupn modifcarea carcasei, si implica suduri, duce la costuri suplimentare (sudurile se verifica nedistructiv)

        5
        • „spall liner-ul initial (M1A1)”

          Imi pare rau sa-ti sparg cireasa dar conservele astea nu au fost niciodata beneficiarele unui astfel de giulgiu. Armura in sine este in mare parte fabricata din uraniu saracit. Inca un lucru. „Giulgiurile” astea sunt fabricate din Kevlar si eventual niste Nomex; materiale destul de maleabile. Spall/Spalling =aschii/tandari generate in interiorul turelei in urma unui conflagratii. Cred ca ai o misconceptie despre ce este un „spall liner”. Ma indoiesc ca te apuci sa captusesti peretii interiori a turelei cu materiale atat de toxice precum plumbul sau uraniul saracit. Uraniul saracit este orice dar nu maleabil si este in general o protectie exagerata. Este printre cele ma dure materiale. Iar asta cu plumbul ma idoiesc. Sunt mai bine de 5 decenii de cand DoD se fereste de plumb. Poti sa te iuti la orice perete de turela Abrams si o sa vezi niste otel dat cu farba alba. S-ar putea sa vezi un astfel de giulgiu instalat in interiorul turelelelor unor anumite modele de Merkava.

          14
          • Poti sa gasesti detalii referitor la Abrams in cartea “ABRAMS a history of the American main battle tank” R.P.Hunnicutt.

            Daca iti e lene sa citesti te poti uita aici si iti explica ce e cu spall liner la Abrams (si mentiunea referitoare la A1M1)

            Scurt referitor la armura pe baza de DU (unde se regaseste pe tanc) gasesti informatii aici : https://www.nrc.gov/docs/ML0605/ML060590665.pdf

            Aici evolutia modelelor ABRAMS:
            XM1: Experimental model. Nine test-beds were produced in 1978.
            M1: First production variant. Production began (at Chrysler) in 1979 and continued to 1985 (at General Dynamics) (3,273 built for the US).
            M1IP (Improved Performance): Produced briefly in 1984 before the M1A1, contained upgrades and reconfigurations like new turret with thicker frontal armor, new turret is referred as “long” turret instead of older “short” turret, armor upgraded from ~650mm line of sight thickness to ~880mm (894 build for US).
            M1A1: Production started in 1985 and continued to 1992, pressurized NBC system, rear bustle rack for improved stowage of supplies and crew belongings, redesigned blow-off panels and M256 120 mm smoothbore cannon (4,976 built for the US Army, 221 for USMC, 755 for Egypt, 59 M1A1 AIM SA sold to Australia).
            M1A1HA (Heavy Armor): Added 1st generation depleted uranium armor mesh, some tanks were later upgraded with 2nd generation depleted uranium armor mesh, and are unofficially designated M1A1HA+.
            M1A1HC (Heavy Common): Added new 2nd generation depleted uranium armor mesh, digital engine control and other small upgrades common between Army and Marine Corps tanks.
            M1A1D (Digital): A digital upgrade for the M1A1HC, to keep up with M1A2SEP, manufactured in quantity for only 2 battalions.
            M1A1AIM v.1 (Abrams Integrated Management): A program whereby older units are reconditioned to zero hour conditions; and the tank is improved by adding Forward-Looking Infra-Red (FLIR) and Far Target Locate sensors, a tank-infantry phone, communications gear, including FBCB2 and Blue Force Tracking, to aid in crew situational awareness, and a thermal sight for the .50 caliber machine gun. General Dynamics has been awarded contracts by the US Army to supply this variant.
            M1A1AIM v.2/M1A1SA (Situational Awareness): Upgrades similar to AIM v.1 tanks + new 3rd generation depleted uranium armor mesh.
            M1A1FEP (Firepower Enhancement Package): Similar upgrade to AIM v.2 for U.S.M.C. tanks.
            M1A1KVT (Krasnovian Variant Tank): M1A1s that have been visually modified to resemble Soviet-made tanks for use at the National Training Center, fitted with MILES gear and a Hoffman device.
            M1A1M: An export variant ordered by the Iraqi Army.
            M1A2 (Baseline): Production began in 1992 (77 built for the US and more than 600 M1s upgraded to M1A2, 315 for Saudi Arabia, 218 for Kuwait). The M1A2 offers the tank commander an independent thermal sight and ability to, in rapid sequence, shoot at two targets without the need to acquire each one sequentially, also 2nd generation depleted uranium armor mesh.
            M1A2SEP (System Enhancement Package): Has upgraded 3rd generation depleted uranium armor mesh with graphite coating (240 new built, 300 M1A2s upgraded to M1A2SEP for the USA, also unknown numbers of upgraded basic M1’s and M1IP’s, also 400 oldest M1A1’s upgraded to M1A2SEP).

            9
            • @iat

              Echipajele de tancuri poarta veste si casti de protectie impotriva srapnelului. Din cate imi amintesc pe transportoare exista, in anumite locuri, integrat in armura materiale anti fragmentare. Unele transportoare mai vechi gen m113 se pun blocuri de protectie pe exterior.

              1
            • link: https://www.youtube.com/watch?v=NR5pWBy-6Fk

              a nu se face confuzie intre spall liner integrat in armura, si spall armour (kevlar, kevlat & metal, etc care este un add on in interiorul vehiculelor sau pe puntile superioare ale vaselor https://www.dupont.com/personal-protection/vehicle-armor.html , https://www.permali.co.uk/products/land-defence-composites/spall-liner/ , https://www.secantglobal.com/spall-liner , https://www.integriscomposites.com/vehicles/military-vehicles/kinetic-solutions , file:///C:/Users/Admin/Downloads/camac_brochure.pdf )

              3
              • Documentul respectiv il stiu foarte bine. Yo sunt cel care am atentionat despre el de cel putin doua ori pentru ca se debitau tot felul de prostii despre armura conservelor respective.

                Acum ai scris o tampenie mai sus si o intoarcem ca la Ploiesti. M-am tot uitat in interiorul conservelor astea de mai bine de 30 de ani nu exista animalul pe care incerci sa-l descrii.

                8
              • Chiar si in link-urile puse de tine sunt imagini cu transportoare.

                3
              • @iat
                Din ce știu,și ce am văzut cu ochii mei, în Humvee-uri și MRAP-uri, spall liner-ul e aplicat pe interior, nu în blindaj. La Humvee-uri era un soi de cauciuc armat, relativ moale, puteai sa-l apeși, dar nu se rupea, la MRAP-uri era un compozit de kevlar cu cauciucul acela.
                După cum spune și @Alex, mă îndoiesc că ar băga cineva plumb sau uraniu săracit în interiorul carcasei, pe post de spall liner. Uraniul sărăcit este in pachetul de blindaj, aia da.
                Părerea mea, hâc…

                11
              • Totul e legat de ceea ce provoaca aceste fracturi pe peretele interior. E vorba de energia unei lovituri, care desi nu penetreaza blindajul, transfera suficienta energie incat sa rupa bucati din peretele interior si sa se le proiecteze in interior facand prapad.
                Blindajul de pe Abrams insa sa disipeaza aceasta energie, fara sa o lase sa se transfere in interior. Daca sar bucati, de obicei sunt fragmente mici si cu viteza mult redusa fata de ce e capabila o asemenea fractura pe un blindaj mai putin performant.
                Pe vremuri erau asa numitele proiectile hesh, facute special sa creeze astfel de spalluri.
                Dar blindajele compozite au devenit mult mai avansate, nici nu stiu daca cineva mai foloseste hesh. Tendinta acum e sa disipezi energia eliminand astfel problema. Si nevoia de spall-liner.

                6
  20. nu cred o iota din desantul mediatic militaro-electoral prilejuit de acest BDSM,pardon BSDA….definitia nebuniei ramane in picioare.

    15
  21. S-au închis BSDA și nu s-a semnat nimic pentru obuziere. Pentru vine mai credea în Moș Crăciun!!!

    9
  22. Singurii care au „rupt gura targului” prin raport cu prezentele anterioare au fost turcii și coreenii sudici. În rest prezente modeste, majoritatea cu machete. Nu va uitați la prezenta americana aia a fost mai mult la nivel de „government”, cu multe echipamente trase de pe la bazele din Europa.
    În ceea ce privește contractele însă cei ce se plâng nu au dreptate. Contractele de armament nu se negociază la târguri. La astfel de manifestări se fac contacte lobby si PR de specialitate. Adică adresat mediilor de potențiali utilizatori. Pentru ca în tarile cu apa calda mai sunt întrebat și cei de la „talpa” când se selectează o varianta de dotare.

    4
  23. Incicaş la inzestrare.

    Hai sa o dăm dracului…

    11
  24. S-a dus BSDA….Un mare NIMIC din ce vad! K9? Zero! Niciun contract baban, doar „vom face/se va face/ intentionam/urmarim” si multe alte gargarisme ieftine. Tipic noua! Acum relax ca nu ne ataca nimeni….Mai vorbim peste 2 ani, e timp pentru contracte din destul!

    2
  25. Gigi Mecanicu

    Prea multă Turcie la BSDA. Realmente, parcă eram la talcioc, în anii 90. Arătăm o mare deferență față de oamenii lui Erdogan, când ăștia blochează chestii prin Marea Neagră. Majoritatea produselor sunt sisteme disponibile și în Israel sau în alte părți, sunt practic copii sau licențe. Incicaș și subordonații lui au scris iarăși cu picioarele proiecte de achiziții și de aia Ottokar s-a dat în stambă. La nivelul de angajament oficial, e dificil de crezut că domn general va da cu oferta turcă de pământ. Nevoia de a avea un vehicul care să intre în C27 J sau în 2 bucăți în C130 forțează foarte mult limitele posibilului, plus familia mare de variante, pentru o cantitate mică (1000 de bucăți garantate la primul contract).

    Foarte bună prezența coreeană, dar când se va semna contractul pentru obuziere? Să nu pice…

    2
  26. Am cititi ceva de TR81-MR in adevarul …cica o resapare a lui TR81M ..Voi aveti mai multe detalii?
    Multumesc

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *