Buletin naval: licitație de modernizare a dragoarelor maritime

La 14 mai 2020, s-a publicat în SEAP un anunț de participare având ca obiect „R.K. / Revizie majoră cu modernizări sistem energetic la nava tip dragor maritim”. Valoarea totală estimată a potențialului contract este de 15.478.717,84 lei, fără TVA. În vederea atribuirii contractului, autoritatea contractantă are în vedere ca de obicei criteriul prețului cel mai scăzut urmărind să achiziționeze unu până la patru servicii de R.K. și revizie majoră cu modernizări sistem energetic la nava tip dragor maritim. Adică, vor repara minim o navă, maxim pe toate patru, într-un termen de 48 de luni.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 18 iunie 2020, ora 10:00 iar data estimată a expedierii invitațiilor de prezentare a ofertelor sau de participare către candidații selectați (ei estimează un număr de trei candidați) va fi 17 iulie 2020.

licitatie dragor maritim

Dragorul maritim 25 cu instalaţia artileristică AK230 în prim plan. Cele cinci tuburi dispuse în tribord şi babord sunt lansatoare de bombe antisubmarin, RBU-1200 aş zice eu.

Licitația în sine nu este ceva nou. Noi am prezentat aici pe site caietul de sarcini al licitației inițiale din 2017. La acel moment erau avute în vedere trei categorii de lucrări:

  1. Înlocuire echipamente / servicii de furnizare și instalare echipamente noi;
  2. Amenajări interioare; și
  3. Reparații capitale.

La punctul 1 de mai sus, la acel moment erau avute în vedere:

  1. sistemul energetic al navei;
  2. instalarea unui sistem integrat de monitorizare și control motoare principale și auxiliare;
  3. instalarea unui sistem integrat de navigație și comunicații; și
  4. echipamentele de dragaj/alte echipamente și instalații de bord.

Licitația respectivă a trecut prin mai multe momente: singurul șantier care și-a depus candidatura în termen a fost Șantierul Naval Midia S.A., secondat de patru subcontractanți: Service Faur S.R.L., Operativ Service Co-Prest S.R.L., Metacom Weld S.R.L. și Geomarco Construct S.R.L., valoare estimată a contractului fiind atunci de 30.252.100,85 lei, fără TVA, pentru una până la trei nave care să fie reparate/modernizate.

licitatie dragor maritim

Omniprezenta instalaţie MR4N de 14,5 mm

Până la urmă, prima licitație a fost anulată, întrucât “Nu a fost depusă nicio ofertă sau au fost depuse oferte care, deși pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/sau financiare.” Se pare că S.N. Midia S.A. şi-ar fi retras într-un final candidatura.

Licitaţia de modernizare a dragoarelor a fost reluată ulterior, cu un termen foarte strâns de depunere a ofertelor dar cu un buget mai mare, acesta crescând de la un maxim de 30.252.100,85 lei, fără TVA, la un maxim de 40.336.134,15 lei, fără TVA.

Conform informațiilor mele, câștigător a fost tot Șantierul Naval Midia S.A. În noiembrie 2018, cu ocazia organizării unei noi licitații, bugetul maxim ajunsese deja la 47.058.000,00 lei.

Noi detalii aflăm de-abia doi ani mai târziu, când apare anunțul de atribuire “Reparaţii şi Andocare la nava tip Dragor Maritim, Proiect 1073/3 şi Proiect 1370”. Contractul a fost atribuit în 8 aprilie 2019, prețul pentru patru servicii fiind de 8.142.195,00 lei, fără TVA, câștigătorul fiind… Șantierul Naval Midia S.A.

Prima navă la care au început lucrările este DM 30 – Slt. Alexandru Axente ocazie cu care a apărut și primul act adițional la contractul inițial.

Cel mai probabil, cei din FNR au fost nevoiți să eșaloneze execuția lucrărilor prevăzute mai sus, a căror valoare totală ajunsese la 47.058.000,00 lei, fără TVA, fie din rațiuni financiare, fie din rațiuni pur tehnice sau operaționale.

Toate aceste operațiuni sunt necesare, ultima dată când am urcat pe DM 25 la Ziua Porţilor Deschise în 2019 nu arăta prea grozav. Mai jos aveţi câteva poze ale comenzii DM25. Mai jos comanda vedetei blindate fluviale. Cred că e destul de clar cine a trecut prin modernizare.

Să sperăm că se vor achiziționa patru servicii de „R.K. / Revizie majoră cu modernizări sistem energetic la nava tip dragor maritim”.

Dacă sunteţi interesaţi, puteţi citi o retrospectivă a licitaţiilor ţinute în ultimii ani pentru Forţele Navale Române aici şi aici.

Nicolae

29 de comentarii:

  1. valoarea contractelor e aiuristica rau. adica primul(in 2017) a fost de 30 mil. lei,apoi au marit suma la 40 mil , in 2018 l-au marit iar la 47 mil ptr ca in 2019 sa il atribuie ptr 8 mil(!!!).iar cand s-au apucat de prima a costat 1/4 de milion.anul asta suma cica e de 15,5 mil. nu stiu dar probabil caietul de sarcini a fost la fiecare licitatie altul . ce stiu sigur este ca acum 5 ani,marina portugheza a cumparat de la danezi cu 30 mil $ 4 nave(+1 spare parts) din clasa flyvefisken. nave de 450 tone si vit. max. 30kn cu propulsie CODAG (MTU 16V +LM 500) din 1993-1995 special concepute ptr misiuni MCM dar care cu modulele stanflex aferente pot fi transformate in 48 h in puitoare de mine(60 buc/nava), nave de lupta ASW sau corvete usoare ASuW(cu tun de 76mm+ 8 harpoon+ 12 sea sparrow/essm) .si nemernicele,la cat de mici sunt, au si CMS saab 9LV. si asta cu max. 29 oameni in echipaj nu 79.iar culmea ironiei este ca aia mai au de vanzare fix alte 4 nave ,3 MCM -uri si una diving suport . doar ca noi bagam banii in modernizarea epavelor lui ceasca ,aproape la fel de vechi fizic,dar moral la zeci de ani in urma danezelor.

    12
    • Au vrut sa faca tot dintr-o data si probabil nu li s-a alocat buget. Asa ca au spart licitatia din 2017 in parti componente. Asta cred eu.
      Avem nevoie de dragoare noi, nu de alte SH-uri. Dragajul se schimba, noi tehnologii, alte cerinte de nave.
      Nu putem sta fara dragoare si altele nu avem. Asa ca suntem „condamnati” sa le reparam pana vor avea banii pentru unele noi.

      3
      • intrebare intrebatoare: de ce avem musai nevoie de dragoare daca inamicul(sa zicem rusia) nu are minelayer-e in dotare? mineaza cu varshaviancele ?? trebuie sa fie tampiti sa riste in EEZ romaneasca submarine de 1/2 miliard $ ptr 24 de mine amarate. cu aviatia,de cand cu patriot nu se vor putea apropia la mai putin de 100km de tarm.din ce am citit mai sunt cativa ametiti care mai au minelayere in dotare(polonii,sud coreenii,niste scandinavi si noi bineinteles,motul gramezii). deci ptr ce mama masii se omoara toti cu contracte de dragoare novex nu stiu.

  2. Da’ SNC ce facea? Intreb si eu, pentru un prieten…nu de alta, da’ vor sa faca curvete..

    2
  3. Smaranda Florin

    Serios? Ce modernizare sa le faca? Nu sunt expert, doar un simplu om caruia i-a placut site-ul vostru, dar pare ca incercam sa folosim pietre impotriva unei arme automate. Cat vor sa le mai tina in exploatare? Se merita o asemenea modernizare? Si ce poti sa faci de aproximativ 3.8 mil euro pentru 4 bucati de fier ruginit? In 2026 se va implini 40 ani de cand prima nava a fost data in exploatare. Daca ma uit bine la armamentul lor cred ca nu exagerez prea mult daca spun ca niste pirati somalezi bine inarmati le pot captura. O intrebare de la un umil platitor de taxe si impozite. Cei care sunt pe funtii de decizie sunt prosti sau se prefac? Ma uit la achizitiile MAPN-ului si eu un afon in ale militariei care a scapat de armata la mustata cred ca as putea face fata cu brio pe partea de achizitii numai folosindu-mi bunul simt!!! Este asa de greu sa recunoastem ca suntem si prosti si fuduli?

    6
    • Nu au de ales. Si daca ar primi azi fonduri pentru nave noi, tot ar dura 5 ani pana le poti inlocui. Dar nu e cazul, corvetele au prioritate. Asa ca le rapara pe astea pentru ca nici o marina de pe lumea asta nu-si permite sa ramana fara dragoare.
      P.S. Necesitatea unor dragoare noi figura prin ceva pdf de prin 2006 – 2008. Ei le-au cerut, fonduri niet.
      P.P.S. De ceva timp au inceput sa mai iasa in fata si sa maraie, asa cum a facut-o Mirsu la darea de seama de anul asta.

      2
      • Maraie ei, dar a pagubă…..
        Târziu, foarte târziu….
        Toate categoriile ar trebui să urle acum, nu să maraie…

        3
      • Off topic. Zic gurile rele ca in 2022, Zirkonul va intra in dotarea flotei ruse de la Marea Neagra. Va putea fi lansata de pe aceleasi platforme care utilizeaza Onix si Kalibr, adica un total de 28 (nave de suprafata si submarine). Lansatoarele sunt aceleasi pt cele 3 tipuri de rachete.In 2026 li se vor adauga inca doua noi fregate. O singura salva inseamna cica 252 de rachete. Avand in vedere ca vorbim de o salva de hipersonice, daca aceasta ar fi indreptata de exemplu, spre Deveselu sau doar spre Bucuresti, nu am avea cu ce sa le dam jos. Nici americanii nu au cu ce. Suntem victime sigure, cu sau fara Deveselu, cu sau fara corvete, cu sau fara toata flota US din Mediterana. Asta lasa sa se inteleaga unii analisti militari de prin NATO. E adevarat?

        2
        • Dacă ai avea aviație care sa care si jucarii capabile, ar fi ca-n box…..dai, dar mai și primești….și îl faci pe celalalt să se întrebe dacă merită nasul spart și mâna ruptă…..

          Și cred că varu’ a demonstrat că nu are nevoie de mare lucru să ajungă în Marea Neagră …..
          Dacă se enervează cu nervii, vine când are chef, fără marină….pot marai ce vor ele statele suvolate, cu atât rămân….tare îmi e că le „stinge si lumina” la radare….

          https://www.rumaniamilitary.ro/f-16-cu-jassm-scenarii-de-lupta-in-marea-neagra

          3
        • Faptul ca ai scris offtopic la inceputul frazei nu schimba ceea ce e: offtopic. 🙂
          Pe scurt. Din ce am mai citit, Zirkon e in teste si cam atat. Nu m-as lega de anii aia pe care-i vantura rusii cu strictete. Rusii au deja rachete hipersonice pe care ni le pot arunca in cap. Pe langa Iskander, exista si Kinzal, una fiind lansata recent la un exercitiu din Marea Neagra. Rusii zic ca a lovit o tinta terestra, dar nu exista niciun fel de filmare. Amandoua sunt balistice. Nemtii sustin ca un sistem Patriot bazat pe racheta PAC3 poate da jos Iskander atunci cand sunt intrunite anumite conditii pe care evident ca nu le detaliaza. La Kinzal e mai simplu 🙂 : dobori avionul inainte sa lanseze.
          Despre Zircon se zice ca va veni jos, asa cum vine un Tomahawk, dar probabil ca nu la fel de jos. Tu crezi ca astia stau, se uita si asteapta sa le arunce rusii racheta in cap?
          Si cu asta am incheiat offtopicul.

          2
          • Editat: Not another discussion about Russian missiles in a Romanian minesweeper article. Offtopicul s-a inchis mai sus. Daca vrei, poti reposta la PMR si va mutati discutia acolo.

    • Au ‘Onoare si Patrie’ pe comanda ii batem pe toti cu lozinca asta nu mai conteaza vechimea copailor

      3
  4. Mai dau cu ceva vopsea metalizata crom si le dau colectionarilor
    Mi se par niste nave care cu minime investitii pot fi stop gap

    4
  5. Cel mai rapid mod de a ajuta marina militară este, culmea, aviația militară…..

    Drone pt supraveghere, escadilele de F16 lipsă , dar purtătoare de rachete AN, bateriile de rachete AN, și elicopterele alea care ar trebui să care rachete AN, torpile, sonar, finețuri care produc destabilizare la Marea Neagră…..

    In rest, pt marina, refaci ce ai, cum poți, și dai drumul la corvete si fregate, și faci un program coerent pt inlocuire pe viitor a navelor, cu finanțare multianuala și încredințare directă, cu negociere in paralel cu șantierele din RO…..

    Zic și io….

    6
  6. Una este sa modernizezi/restaurezi un Mercedes si alta este sa carpesti un Oltcit.

    Una dintre masini e facuta cu materiale de calitate, e gandita, are o traditie in spate, cealalta… nici nu mai are rost sa zic.

    Bani pentru nave din astea mici (dar care pot influenta foarte mult cursul unui conflict militar) exista de ani de zile doar ca nu vor boschetarii nostri de politicieni si/sau generali sa ii cheltuiasca pe asa ceva,

    Mai dam 2-3 miliarde de dolari pe an pe niste echipament luat la cheie, fara offset, fara investitii in cercetare si dezvoltare, cu mentenanta si (mai ales) munitie scumpa, iar restul banilor ii palmeaza toti cocalarii din administratie.

    5
    • 2 miliarde costa programul olandezo-belgian pentru 12 vanatoare de mine si pachetul de drone aferent. Mult, putin? 670 milioane ne-ar fi costat 4 vanatoare de mine noi daca ne insinuam in acest proiect, condus si organizat de belgieni.
      https://www.navalnews.com/naval-news/2019/05/belgium-officially-signs-with-bnr-for-12-mcm-vessels-and-equipment/

      2
      • Nu trebuie neapărat să facem ca belgienii și olandezii mai ales că ei acum încearcă niște chestii noi care, poate, nu vor avea succes într-un conflict real cu un adversar pe măsură.

        Să zicem că luam ceva deja existent/proiectat, poate și battle proven. cei de la damen au diverse design-uri. Poate ieșeam la 400-500 de mil pt 4 bucăți.

        Proiectul ar fi durat 4-5 ani deci nu plăteam toți banii odată. Mie mi s-ar fi părut ceva posibil de pus în practică, dar nu se vrea de la vârf, că sunt ocupați cu chermeze și alte prostii pe acolo.

        Nu mai zic că poate făceam noi ceva propriu și integram cât mai mult din ce a mai rămas din industria și cercetarea militară…cu mențiunea că echipamentul sofisticat îl luam de la țări NATO că doar ăsta e unul din avantajele de a fi membru.

        • Din fericire, e bine ca putem face navele in tara.
          Ca sa fie clar, lipsa inzestrarii armatei e vina politicienilor. In primul rand. In al doilea e vina conducerii armatei, adeseori numita politic si preocupata de capatuiala. Opinie personala, evident. Cum a incercat vreun general sa maraie i s-a aranjat ceva. Ceea ce i-a linistit pe toti ceilalti daca mai avea vreunul vreo intentie. Acum au inceput sa maraie din nou, ceea ce e de apreciat, iar situatia e alta. Pacat ca vine o noua criza.
          Prefer intotdeauna riscurile inerente inovatiei decat conservatorismul exagerat. Ce fac belgienii si olandezii este sa regandeasca vanatoarea de mine si dragajul prin luarea in considerare a oportunitatilor oferite de avansul dronelor. Ideea este buna dar poate fi implementata prost. Erau unele voci care spuneau ca au facut rabat la rezistenta si redundanta pentru ca, zic ei, navele astea nu vor mai intra vreodata intr-un camp de mine. Asta mi se pare gresit, pot fi momente cand tre’ sa mergi old fashion way, cu draga la apa pentru “n” lucruri care pot sa mearga prost la un moment dat.
          Dar pe directia asta merg si americanii si rusii, cred ca si britanicii.

          5
  7. Costa si alea de rup si nici nu sunt gata chiar atat de repede. La aviatie am rata deja momentul: nici F-16, nici elicopterele Puma Naval nu pot face asta. In plus, la elicopterele navale am deja un sentiment de ratare, ar cam trebui sa se apuce si de alea, ca 3 Pume la 6 nave, cam greu, desi nu ma mai mira nimic.
    MH-60R, un elicopter scump de mori, va face inclusiv vanatoare de mine. La banii aia, probabil si cartofi prajiti.
    Avem nevoie de toate cele enumerate de tine.

    5
    • Toate cer timp….

      Aviația e scumpă și rupe punga, dar e acolo unde ai nevoie….ar da „alonja” necesară peste MN, și ar putea fi folosită și în alte misiuni, nu doar în Marea Neagră…
      cel puțin drone și avioane….bagi bani intr-o arma care poate face diferența în mai multe misiuni….

      Trimiti pilotii la instrucție in state partenere de pe acum, sau aduci instructori aici, daca ai avioanele…pe bani, logic….numai să știi ce vrei…
      Rachete AN, baterii de coasta, elicoptere, de care vrea marina militara, dar nu 3 buc, ar fi strict pt marină ….

      Nave dacă vor, au unde să facă…..am senzația că nu vor nimic, din păcate….

      • La integrarea unei rachete AN pe F-16 trebuiau sa se gandeasca de cand le-au luat pe primele 12. Chiar daca nu luau si rachetele. Dar noi ne-am gandit doar la pulitie aeriana. Gandesti limitat, esti limitat. Armata a vrut avioane noi si era cat pe ce sa primeasca si avioane noi. Dar mai apoi si-a bagat coada politicul si s-a ales praful.
        Uita-te cat dureaza sa operationalizezi o escadrila la un minim necesar. Aviatia da senzatia, dar nu peste noapte, pocnind din degete.
        Nici nu mai conteaza cine e de vina.

        2
  8. Armamentul AA si AS e peste ce au majoritatea mcm din vest. Si urci pe ele si ca-94
    La senzori cred ca e ceva de lucru
    Nu e din fibra de sticla cum sunt altele
    Drone pt deminare ar trebui
    Au si avut drone daca nu ma insel, in anii 80
    Barci telecomandate

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *