CALEA SUCCESULUI 5

Suna clopotelul…inceput de an scolar…Urez tuturor cursantilor, inclusiv mie, succes la cursuri si ore de zbor Top Gun. Sa inceapa SCOALA!

Prima clasa TOP GUN a inceput cursurile pe 3 martie 1969. Timp de patru saptamani au invatat tactica si strategie, au “cunoscut” arme de top si au invatat sa “scoata totul din ele”, timp in care au aflat “totul’ despre armele inamicului estic si cum le pot combate, invatand “totul” despre lupta aeriana avansata. Insa marele castig a fost invatarea luptei aeriene simple, manevriera, dusa doar cu tunul si mitraliera, lupta aparuta in WW I si “uitata” dupa WW II, lupta in care castiga cel care manevreaza mai bine si mai repede, lupta in care castiga cel cu vederea si mintea agera constientizand rapid situatia, stiind mereu cum ii e orientat avionul sau fata de inamic si fata de sol, lupta castigata de cel care rezista suprasarcinilor mari, epuizante, de multe ori peste 9G…Intr-un cuvant, DOGHFIGHTS!

Asa cum mentionam in capitolul anterior, inceputul n-a fost nicicum “roz”! Prima clasa TOP GUN lua lectii de tactica si strategie, tipuri de avioane americane si sovietice, tipuri de Arme acrosate SUA si URSS intr-o rulota Airstream tractata de 15,24 m lungime pe care au modificat-o impartind-o in doar doua incaperi la NAS Miramar, California, rulota despre care Dan Pedersen, primul comandant al scolii Top Gun, ne spune ca “era furata” (incert totusi! Surse independente sustin ca rulota fusese imprumutata de la unul dintre membrii personalului NAS Miramar. Cert e faptul ca i-au anulat baia si bucataria amenajand-o doar ca sala de clasa). Dar sa-i dam cuvantul lui Dan Pedersen pentru a afla lucruri interesante si…unice pe atunci!

Dan Pedersen: “Am inceput cursul de patru saptamani intr-o remorca Airstream furata cu o echipa de instructori care acopereau toate tipurile de avioane americane si sovietice, toate sistemele de arme americane si sovietice, toate tacticile de antrenament de lupta. Am lucrat sapte zile pe saptamana incepand, uneori, chiar de la ora 4.30 dimineata. Vinerea le dadeam voie celor mai tineri care locuiau in La Jolla sa plece mai devreme pentru a se distra si petrece asa cum fac baietii tineri, insa cei mai multi dintre noi nu ajungeau acasa in timpul saptamanii. Am dormit multe nopti in masina mea…La cursuri le spuneam fara ocolisuri ca Mig-urile sovietice aveau rata de viraj mai buna asa ca puteau lesne sa-i doboare intorcandu-se si pozitionandu-se in coada lor. Le spuneam sa aiba mereu grija la viteza mare a Phantom-ului pentru a nu depasi Mig-urile…Pana la urma am decis ca ideal e sa urcam deasupra inamicilor, sa coboram in picaj si sa ne pozitionam in coada lor lovindu-i perfect. Tactica asta avea sa-i coste in Vietnam pe inamici 24 de aeronave pentru una de-a nostra.”

(La Jolla/Giuvaier in spaniola, California, este o zona eleganta, rezidentiala, pe litoralul Pacificului, aflata la 22 km nord de San Diego. Pe promenada se gasesc baruri si restaurante selecte. Ca fapt divers, trei dintre celebrele scene din Top Gun s-au filmat intr-un restaurant din golful San Diego, restaurant numit Kansas City Barbeque, supranumit din 1986 “Top Gun Bar”. E vorba despre scenele in care Maverick/Tom Cruise si Goose/Anthony Edwards canta la pian “Great Balls of Fire”, cea in care Carol/Meg Ryan spune “Goose, du-ma acum in pat sau pierde-ma pentru totdeauna” si cea in care  Charlie/Kelly McGillis il surprinde pe Maverick cu o vizita la finalul filmului, redand melodia lor preferata “You’ve Lost That Loving Feeling” pe tonomat.Daca tot am adus vorba despre cel dintai film Top Gun iata cateva date interesante…Producatorii filmului au platit US Navy suma de 1,80 milioane de dolari pentru utilizarea NAS Miramar, a portavioanelor USS Enterprises*CVN-65/scenele de la inceputul si finalul filmului, USS Carl Vinson*CVN-70/scena ridicarii cu liftul pe punte a celebrului F-14 Tomcat si USS Ranger*CVA-61/toate scenele interioare si exterioare filmate la bordul portavionului, inchirierea aeronavelor si filmarea scenelor in aer/zbor. Fiecare ora de zbor, per aeronava, a costat producatorul 7600$.

Ei bine, putina lume a sesizat atunci dar filmul a fost o reclama binevenita si neasteptata pentru Marina si implicit, Aviatia Navala! In anii ce-au urmat lansarii filmului Top Gun, conform analistilor militari de la Pentagon, mii de americani “au simtit nevoia de viteza si adrenalina”, recrutorii militari confruntandu-se cu cereri cu mult peste asteptari de  inrolare in US Navy si aplicarii pentru Aviatia ambarcata. Numarul personalului militar a crescut cu 20.000 in intreaga Armata SUA in 1987, la doar un an de la lansarea filmului, aproximativ 16.000 dintre acestia optand pentru US Navy. Interesul pentru Aviatie si Marina a crescut in randul adolescentilor si tinerilor dupa lansarea Top Gun conform unor analisti civili –“pustii visau sa fie Maverick si sa lupte cu Mig-urile”. Multi piloti navali SUA de astazi si-au ales aceasta cariera influentati fiind de filmul Top Gun, asta e o certitudine! Are industria cinematografica si de televiziune americana un rol important in promovarea Americii, a puterii, imaginii si intereselor sale -de multe ori idealizate, supraevaluate si supraestimate? Cu siguranta, DA! Dan Pedersen, profesionist Top Gun, nu are o parere prea buna despre filmul Top Gun…Interesant, acesta considera filmul ca fiind “aproximativ 55% real. Adevarul este ca intr-o lupta aeriana reala nu e totul atat de pozitiv si romantic”. El a laudat regia filmului afirmand “este una dintre cele mai bune imagini cu avioane de lupta realizate vreodata” afirmandu-si ingrijorarea cu privire la “modul in care filmul ar putea afecta perceptia publicului larg asupra pilotilor” sustinand ca “Top Gun nu a reusit sa dezvaluie mizele mari cu care s-au confruntat pilotii in Vietnam”.

Pedersen ne spune ca o zi din viata unui instructor Top Gun era formata din 12-16 ore de munca, zi in care “zburam, invatam, predam si raspundeam la intrebari. Sarcina noastra era sa ne asiguram ca ei inteleg si invata tot. Incurajam cursantii sa-si exprime ideile, sa devina mai buni, mai indrazneti”…Ca fapt divers, astazi, datorita complexitatii tehnologiei aviatice, a noilor tehnologii integrate pe aeronave, durata cursului Top Gun s-a marit de la 9 saptamani la 13 saptamani, zburandu-se cu aeronave moderne, F-16, F/A-18 Hornet, F/A-18 Super Hornet si…F-35 Lightning II).

A-4E Agresor

  Instructorii Top Gun, instructori pe care i-am “cunoscut” in articole anterioare, au zburat initial pe McDonnell Douglas TA-4F Skyhawks/viteza maxima 1077 kmh/autonomie 1158 km, varianta trainer, biloc, a A-4F Skyhawks, aeronave imprumutate de la VF-121 “Pacemaker”, la acea vreme Grup Aerian de Inlocuire a Flotei din Pacufic/Pacific Fleet Replacement Air Group/RAG, escadrila desfiintata pe 30 septembrie 1980. Instructorii Top Gun au zburat si 6 aeronave A-4E, monoloc, in varianta “Mongoose/Mangusta”/rezervoare suplimentare marite/camera foto/video in locul tunurilor/vopsea de camuflaj -datorita agilitatii lor la viteze mari si mici si dimensiunilor reduse, acestea fiind considerate “aeronave ideale” pentru Disimilar Air Combat Training/DACT, termen inventat de instructorii Top Gun/A-4 simula Mig-17(ca fapt divers, la momentul lansarii scolii Top Gun, VF-121 era sub comanda capitan-comandorului Richard J.”Dick” Schulte, pilot naval cu mare experienta de zbor si lupta -52 de misiuni de lupta in Coreea si 216 in Vietnam, Grumman F9F-5 “Panther”, A-4 si F-4, avand 2704 ore de zbor doar pe reactoare. “Dick” Schulte zbura personal in “duble” A-4 cu fiecare pilot din escadrila sa supunandu-l la teste intense si solicitante “fara nicio mila” conform spuselor celor care au zburat cu el. “Dick” Schulte a zburat si el ca instructor Top Gun fiind unul dintre primii piloti “agresor”).  Oricum, micutul dar agilul A-4 a fost apreciat de pilotii US Navy&Marines, acestia dandu-i mai multe nume de alint, Tinkertoy, Scooter/Trotineta, Bantam Bomber/Bombardier Cocos, Mighty Midget, Mighty Mite/Micul Urias, Heinemann’s Hot Rod. Cel mai performant A-4 Skyhawk care a zburat si cu instructori Top Gun a fost motorizat cu PW J52-P-408. Acesta nu avea renumita si vizibila “cocoasa”, era neinarmat, nu avea piloni&rezervoare suplimentare, avea suprafete de control modificate ceea ce ii oferea agilitate si viteza marite. Aceasta configuratie s-a regasit si pe aeronavele A-4 folosite de formatia de acrobatie aeriana Blue Angels a US Navy. Acest Skyhawk E/F/J modificat a fost botezat Moongose, Super Echo si Super Fox. Au fost 555 de exemplare dubla comanda construite, acestea fiind inlocuite incepand din 1999 cu T-45 Goshawk –A-4 s-a pensionat dupa 57 de ani de serviciu.

F-5 AGRESOR

Interesant e faptul ca ulterior, cel mai probabil din 1977/1979, scoala Top Gun a beneficiat de “consilieri sovietici”, piloti experimentati alesi pe spranceana, verificati de catre CIA&DIA, care zburau la propriu nu la figurat aeronave sovietice 100% originale! Ei bine, acesti piloti-instructor supranumiti “Bandits/Banditii” faceau parte din escadrila strict secreta 4477th Test and Evaluation Squadron/4477thTES/Escadrila 4477 de Testare si Evaluare “Red Eagles/Vulturii Rosii” cu baza la Tonopah Test Range in Desertul Nevada. Escadrila a fost infintata in cadrul programului strict secret Constant Peg, program care urmarea instruirea personalului navigant si nenavigant USAF, USN si USMC cu privire la tehnologia aviatica sovietica si procedurile “rosilor”.

MIG-21 USAF

Aproximativ 69 de piloti au facut parte din escadrila secreta de Mig-uri a Americii intre anii 1979-1988, acestia zburand Mig-17/21/23, unii dintre acesti piloti fiind alesi dintre instructorii Top Gun. “Banditii” i-au “invatat” pe zburatorii americani sa lupte cu aeronavele sovietice, calitatile de zbor si performantele acestora, i-au invatat “totul”, inclusiv tacticile de lupta ale “comunistilor” (exista marturii ale unor piloti SUA care s-au antrenat cu “Banditii”…Unii spun ca nu le venea sa creada cand detectau pe radar semnalul specific al unui Mig-21 deasupra Americii. Intrebau controlorii de zbor daca e real ce vad iar astia raspundeau…”vezi tu/atentie” si altele. Si apoi intrau in lupta cu un Mig real intrebandu-se al cum, de unde si de ce, insa “Banditii” erau fara mila! Fostul instructor Top Gun, Amiral in retragere, Jim “Rookie” Robb, isi aduce aminte prima “intalnire” pe cerul Americii cu un Vultur Rosu…”Zburam cu F-14…RIO mi-a spus ca…vede un Mig. Cuum, ce ai spus? Nu e posibil, ia vezi! Apoi am trecut unul pe langa altul la vreo 200 m distanta. Si da, era un Mig-17 in culori sovietice! M-am intors cat am putut de repede ca sa-l vad ca tocmai se aseza confortabil in coada mea!”. Cand se faceau antrenamente la scara mare, Mig-urile erau prezentate pilotilor americani in zbor in formatie pentru a reduce socul acestora la vederea primului Mig real, soc pe care instructorii “Banditi” l-au botezat “febra dolarului”.

 

MIG-23 RED EAGLES

Dupa aceea aeronavele sovietice executau manevre si acrobatii de zbor pentru familiarizarea colegilor americani cu performantele acestora. Pana in 1980 Mig-urile aveau cocarde americane insa dupa aceea au avut colorit specific sovietic si teribila stea rosie, asta pentru realism. Antrenamentul lua sfarsit printr-o lupta “doi contra doi” –doua Mig-uri contra doua aeronave americane. Mig-17 a fost retras de la zbor de catre Banditii in 1982 iar in 1980 le-au venit primul Mig-23 “Flogger”. Primele Mig-21F-13 au ajuns in SUA in 1973 via Indonesia, 4 exemplare, aeronave pentru care SUA au dat la schimb F-5E/F Tiger II. In martie 1988 cand a fost desfintata, escadrila Banditilor acumulase peste 15.000 de ore de zbor cu Mig-urile si au antrenat peste 6000 de piloti americani, inclusiv din scoala Top Gun –la momentul desfiintarii operau 14 Mig-21 ex.indoneziene, siriene, egiptene si 9 Mig-23 BN/MS foste egiptene si siriene. 3 Banditii si-au pierdut viata, Locotenent Melvin “Hugh” Brown/Bandit 12/US Navy, 23 august 1979, s-a prabusit cu Mig-17F intr-o lupta simulata cu un F-5, Capitan Mark Postai/Bandit 25/USAF, 21 octombrie 1982, Mig-23BN, 26 aprilie 1984, General-locotenent Robert M.Bond/USAF, Mig-23. In 1990, fostii Banditi au luptat in Irak fiind creditati cu doborarea catorva Mig-uri 21/23). Ca fapt divers, instructorii Top Gun faceau chiar si planuri de lectie similare oarecum celor facute de cadrele didactice la clasa!

Prima clasa Top Gun a inceput cursurile pe 3 martie 1969…”Anul scolar” dura doar 4 saptamani, 3 saptamani cursuri la/in clasa “remorca de la Miramar’/90 de ore de cursuri teoretice (doctrina URSS&Pact, tactica, tehnologie etc)+o saptamana instructie de zbor (initial, pentru scurt timp, s-au predat si tactici de lupta aer-sol, ulterior acestea fiind abandonate in favoarea tacticilor de lupta aer-aer, acestea devenind unice si prioritare. Intr-un an calendaristic Top Gun pregatea 5 clase de cursanti la Miramar, cursantii apartinand US Navy si US Marines. Ulterior durata unui curs a fost crescuta la 5 saptamani. Se spune ca Pedersen si Smith au fost adusi in mare secret la Pentagon unde li s-a spus tot ceea ce CIA si NSA stiau atunci despre Mig-uri si Aviatia URSS, aratandu-li-se inclusiv filmari cu Mig-uri la sol si in zbor, mare parte a acestora provenind din tari aflate in Europa de Est. Nu au primit materiale documentare deoarece acestea erau strict secrete, ei fiind nevoiti sa-si instruiasca elevii doar prin viu grai si demonstratie! Printre altele li s-a spus ca pilotii nord-vietnamezi primisera in URSS si China o instructie rapida “fara prea multe lectii de zbor”, iar doctrina sovietica era “rigida si previzibila”, din aceasta inspirandu-se toate tarile “prietene URSS, inclusiv China”. Li s-a spus ca pozitia preferata de tragere a pilotilor nord-vietnamezi de Mig-21 “Fishbed” era “ora sase”. Una dintre tacticile predate de instructorii Top Gun se numea “oul” –doua avioane zburau in jurul curbelor unui ou tridimensional care le aduceau in spatele inamicului/inamicilor. Pilotii primei clase Top Gun au ajuns, in mare parte, pe portavioanele “de bastina”, USS Constellation/Coral Sea/Ranger/Midway. Acesti piloti&RIO au doborat in Vietnam, in 1972, in doar 12 luni, 26 de Mig-uri. Dan Pedersen spunea in 1990 intr-un interviu, citez: “In ultimele 14 luni ale razboiului din Vietnam, rata aeronavelor doborate era de 21 la 1 in favoarea US Navy si US Marines, ceea ce dovedeste valoarea Top Gun. Raidurile “Linebaker” din 1972, prin rezultatele obtinute in lupta aeriana au validat in totalitate invataturile Top Gun”).

La inceputul lui 1970, interesant, majoritatea escadrilelor US Navy ambarcate aveau cel putin cate un absolvent Top Gun –pana in 1972 peste 100 de piloti&RIO absolvisera Top Gun. Locotenentul Jerry Beaulier, absolvent al primei promotii Top Gun, a initiat “seria victoriilor/seria uciderilor” doborand un Mig nord-vietnamez pe 28 martie 1970. Haideti sa vedem ce si cum a fost…

28 martie 1970, Locotenent Jerome Eugene Beaulier/pilot si Locotenent Stephen John Barkley/RIO (si el absolvent al primei clase Top Gun. Interesant e faptul ca Barkley se transferase in Marina din cadrul USAF, pilot de F-4) decoleaza de pe portavionul USS Constellation/CVA-64 cu F-4J Phantom II/BuNo 155.875/NJ-201 avand indicativul radio “Dakota 201” apartinand VF-142 “Ghostriders” in misiune de patrulare –aeronava a decolat cu 3 rezervoare suplimentare acrosate, doua rachete AIM-7E si trei rachete AIM-9D (patrulau alaturi de un alt F-4J din aceeasi escadrila, aeronava pilotata de Locotenent-comandor Gary Hakanson/pilot si Locotenent Dave van Asdlen/RIO. Ca fapt divers, F-4J Phantom II/BuNo 155.875/NJ-201 a fost pierdut in zbor datorita incendiului la bord in 1973, escadrila de care apartinea, VF-142, fiind ambarcata pe USS Enterprise. Prima “pasare Top Gun ucigasa de Mig” acumulase 1540 de ore de zbor si trei voiaje pe mare, USS Constellation/1970, USS Enterprise/1971-1972 si 1973).  “Prind” pe radar doua Mig-21 “Fishbed” care decolasera pe pe baza Kien An, Haipong de la 40 km distanta, nord-vietnamezii zburand la 3000 m altitudine. Au vrut sa lanseze o Sparrow insa chiar atunci sistemul radar n-a functionat in parametrii (nici al colegilor n-a functionat). Iata ce ne spune Locotenent Barkley: “Am fost cu adevarat dezamagit…putea fi o perfecta lovitura frontala. M-am luptat cu radarul timp de aproximativ 8 km dupa care am renuntat, pur si simplu nu putea vedea peste 1,6 km”.

Mig-urile i-au “vazut” si s-au intors sa-i infrunte…Beaulier reuseste sa se “aseze” (manevra “oul”) in spatele unui Mig-21 insa F-4 pierde “viteza si putere” datorita celor 3 rezervoare suplimentare acrosate. Unul dintre Mig-uri lanseaza o racheta “Atoll” vizand aeronava lui Hakanson, ratand-o! Beaulier reuseste sa se aseze in coada celuilalt Mig lansand o racheta AIM-9D. Beaulier –“M-am asezat corect si in ciuda faptului ca avea un cap de cautare nu prea reusit, AIM-9D a explodat chiar langa ajutajul de evacuare al Mig-ului. Am aruncat o privire si l-am vazut cum cade printre nori…Nu am vazut pilotul ejectandu-se”. Da, pilotul nord-vietnamez din Escadrila 921, Locotenent Nguyen Van Truang, 28 de ani, nu s-a salvat…

Ei bine, exista doar un singur instructor Top Gun creditat cu doborarea unui Mig -21…Acesta a fost unul dintre primii instructori Top Gun, 1969-1972, si a parasit rezerva US Navy in 1998 –Viceamiral Kenneth “Pete” Pettigrew alias “Viper”. Acest om, pilot de exceptie cu 325 de misiuni de lupta si peste 500 de aterizari pe portavion a fost consilier tehnic in filmul Top Gun 1, indicativul sau “Viper” fiind purtat de catre actorul Tom Skerritt. Pete Pettigrew a devenit aviator naval in 1966, pilot de F-4 Phantom II,  fiind repartizat pe portavionul USS Coral Sea cu care a desfasurat prima misiune in Vietnam. La scurt timp dupa sosirea in Vietnam a fost trimis la Top Gun unde datorita calitatilor exceptionale dovedite i s-a propus sa ramana ca instructor, ceea ce a si facut pana in 1972. Pe 6 mai 1972, F-4 pilotat de Viper impreuna cu alt F-4, au angajat 4 Mig-uri 21 nord-vietnameze reusind, dupa o lupta care a durat doar 90 de secunde, sa doboare unul, colegul sau doborandu-l pe al doilea. Celelalte doua Mig-uri au taiat-o reusind sa scape datorita vitezei si agilitatii…Pentru calitatile sale ca pilot naval si instructor Top Gun, Pete Pettigrew a primit Steaua de Argint si alte patru medalii USAF si US Navy. Revenim in “clasa” care, asa cum mentionam anterior, la inceput a fost doar o remorca!

F-5E+MIG-17+MIG-21

  Primele cursuri Top Gun tineau patru saptamani, una fiind alocata cursurilor de lupta aer-sol, cursuri la care s-a renuntat in scurt timp in favoarea luptei aer-aer (ehhh, nu era deloc usor! Comandor James Ruliffson, comandant al Scolii Top Gun in 1976, spune unui membru al Senatului venit in control sa vada cum se cheltuieste banul public, conform surselor independente, citez:”Ati putea spune ca filosofia noastra se aseamana cu vechiul proverb chinezesc –cu cat transpiri mai mult pe timp de pace, cu atat vei sangera mai putin pe timp de razboi. Sa stiti ca zborul aici este cel mai dificil lucru pe care il va face un ofiter al Marinei sau al Marines in intreaga sa cariera. Aici nu ne bazam pe sisteme electronice, aici exersam/desfasuram lupta aeriana la vedere, ochi contra ochi, lupta dura tipica zilelor lui Eddie Rickenbacker si Baron von Richtofen. Ceea ce facem cu adevarat este sa-i invatam pe pilotii nostri lupta aeriana manevriera de moda veche cu arme de moda noua. Aici, cel mai important computer din avion e manunchiul de 75 kg de carne umana, sange, nervi, creier si intestine care apasa pe butoane ”).

F-14A AGRESOR

   Scoala Top Gun avea sa devina entitate de sine statatoare, oficial, in ianuarie 1972 (se separa de VF-121 insa continua sa foloseasca A-4 si tehnicieni apartinand acestei escadrile). In iulie 1972 devine escadrila complet operationala cu comandament propriu –de acum, oficial, scoala e cunoscuta drept Navy Fighter Weapons School/NFWS in cadrul US Navy (VF-121 devine “Escadrila Agresorilor” zburand F-4, ulterior si Grumman F-14 Tomcat la NAS Miramar.Motanul” a inlocuit F-4 Phantom II incepand din 1976. Avea sa fie si el inlocuit de Boeing F/A-18C/E/F Hornet din 1984 –Escadrila Agresorilor simuland Mig-23 si Su-27. In 1987, VFA-127 Desert Bogeys “Cyclons” indeplinea rolul de “Escadrila Agresor” la NAS Miramar/NFWS, rol indeplinit pana pe 23 martie 1993 cand a fost desfintata ca urmare a reducerilor bugetare –zburau F-18 vopsite in culori de camuflaj de desert fiind inscriptionate similar aeronavelor sovietice, cubaneze, irakiene, siriene si libiene. Ca fapt divers, filmul Top Gun a facut ca “Tom Motanul” sa devina una dintre cele mai populare si recunoscute aeronave din toate timpurile, statut pe care si-l mentine si astazi dupa multi ani de la trecerea in rezerva! Si daca tot suntem aici, pentru cinefili si pasionatii ai filmului, inclusiv eu, “Motanul” lui Maverick in Top Gun 1 a fost un F-14A, BuNo 158611, intrat in serviciul US Navy pe 7 septembrie 1975, Flota Pacificului, fiind pensionat pe 30 aprilie 1994 la NAS Point Mugu. A fost folosit/inchiriat de catre Hollywood in Surface to Air/1998, JAG/1995-2005 si noul Top Gun:Maverick. Aeronava apartine astazi National Museum of Naval Aviation din Pensacola, Florida).  Din 1996, NFWS face parte din Naval Aviation Warfighting Development Center/NAWDC alias “Nor-Dick”  la NAS Fallon, Nevada.

  A-4E&F-16 N AGRESOR

In anii *80/sec.XX, Top Gun a continuat sa se dezvolte si interesant, a putut emite cerinte specifice catre industria de profil, ba chiar au testat si evaluat aeronave prototip la cererea si bineinteles, plata companiilor producatoare. Se stie ca instructori si fosti instructori Top Gun au participat la crearea F-18 Hornet/Viespea, indeplinind rol de consilieri si piloti de test pentru compania producatoare McDonnel Douglas in perioada 1975-1980, posibil si dupa –surse independente sustin ca si Top Gun-istilor li s-ar datora faptul ca Viespea a devenit una dintre cele mai bune aeronave de vanatoare din lume, o aeronava stabila capabila sa faca fata suprasolicitarilor, unghiurilor de incidenta mari la viteze mici si cu manevrabilitate exceptionala/vireaza strans si rapid (da, F-18 e un adversar redutabil pentru Mig-uri. In timpul testelor desfasurate in 1979 la Centrul de Testari Aeronautice al US Navy din Patuxent River, Maryland, a facut zob F-4 Phantom II la toate capitolele. Din 1987, Agresorii Top Gun au inceput sa zboare cu F-16N care simula Mig-29 Fulcrum si Su-27 Flanker, Viper-ul inlocuind F-5 Tiger II. Din 1990 la Top Gun se desfasoara cursuri de sase saptamani, iar din 1995 toti cursanti trec prin programul Strike Fighter Weapons and Tactics/SFWT –tactica, strategie, tehnologie proprie si a inamicilor reali si potentiali, incluzand aici “noua’ Rusie.

Si ne oprim fugitiv asupra istoriei F-16 in US Navy&Top Gun, o istorie, zic eu, interesanta!

F-16 AGRESOR NAS FALLON

  Ei bine, la sfarsitul anilor *70/sec.XX, instructorii Top Gun au inceput sa-si puna intrebarea daca aeronavele cu care simulau “sovieticele” erau capabile sa “personifice” noile aeronave sovietice din generatia a treia, Mig-23/25, aeronave care incepusera sa intre masiv in dotarea “prietenilor Moscovei” (Mig-23, limitat Mig-25), basca faptul ca serviciile americane de informatii semnalasera dezvoltarea si aparitia aeronavelor de generatia a patra, Mig-29 si Su-27, ajungand la concluzia ca nu prea aveau cu ce “simula”…Capitan Roy Cash, comandant Top Gun in perioada noiembrie 1980-decembrie 1981, pilot Agresor de F-5E/F, 305 misiuni de lupta in Vietnam/pilot naval, 5235 ore de zbor/ianuarie 1963-septembrie 1993, destainuindu-se unui scriitor la sfarsitul anilor *90 spunea, citez: “Cu siguranta aveam nevoie de ceva mai bun decat F-5 si A-4 pentru a simula progresele aeronavele blocului sovietic. Asta o stiam cu totii! Eforturile de a obtine noi avioane care sa simuleze adversarii au inceput chiar la sfarsitul anilor *70 sub comanda lui Lonny McClung, care s-a dus in 1979-1980 la Northrop si General Dynamics pentru a evalua F-5G, aeronava care ulterior a fost botezata Northrop F-20 Tigershark, si respectiv General Dynamics F-16. Comandantul Lonny McClung a fost primul pilot Top Gun care a zburat F-16. Eu l-am urmat…M-am dus la Carswell AFB, Fort Worth, Texas pentru a pilota F-16/79. Am atins 9G cu F-16 si am doborat intr-o lupta simulata un F-5. Evident ca i-am dat lui F-16 un raport favorabil, era foarte bun”  (la Fort Worth se afla fabrica General Dynamics. Carswell AFB se afla in vecinatatea fabricii. Fabrica era numita la inceputul anilor *80/sec.XX si Uzina nr.4 a USAF, avea 650.300 mp si 15.000 de oameni in 1979. Fabrica a fost infiintata pe 18 aprilie 1942.

GENERAL DYNAMICS F-16.79

Ca fapt divers, pana in 1945 aici s-au produs peste 3000 de bombardiere B-24 Liberator. F-16/79 Demonstrator, biloc motorizat cu J-79, primul zbor 29 octombrie 1980, destinat exportului –performantele sale erau net inferioare F-16A/B Standard ale USAF. Primul client care l-a evaluat si la cumparat a fost Venezuela. A fost evaluat, ca fapt divers, si de Austria, Singapore, Malaezia, Iordania, Nigeria, Taiwan, Turcia si Thailanda –unele dintre aceste tari au cumparat, intr-un final, F-16A/B Standard. Ei bine, daca F-16A/B erau botezate Fighting Falcon, F-16/79 datorita performantelor reduse in mod voit pentru export, varianta low-cost, a fost numit de catre pilotii americani care l-au evaluat/zburat, FailCon –Fail=Esec. Da, Roy Cash avea dreptate, F-16 era “foarte bun”! NATO care in acea perioada urmarea inlocuirea venerabilului F-104 Starfighter, l-a numit “cel mai performant avion de vanatoare din istorie”. Eu cred ca isi merita titlul…Capitan Lonny “Eagle” McClung, commandant Top Gun in perioada 1979-1981, pilot Agresor F-5/A-4, 11.000 de ore de zbor in perioada iunie 1962-iunie 1992/250 de misiuni de lupta in Vietnam, dintre care 175 pe F-4 Phantom II).

F-16 VIPER AGRESOR&F-14 TOMCAT

Din pacate, Roy Cash n-a avut noroc sa aduca la Top Gun F-ul 16 ca Agressor, evaluarea acestei exceptionale aeronave fiind continuata de succesorii sai, Capitan Ernest “Ernie” Edwards Christensen/”Ratchet” (comandant Top Gun intre decembrie 1981-august 1983, consilier tehnic/militar la realizarea filmului top Gun 1 –pilot de F-14 Tomcat. Pilot Blue Angels in octombrie 1968. 360 de misiuni de lupta in Vietnam/1966-1973. A zburat A-4/7, F-4/14. 5000 de ore de zbor, 1000 de aterizari pe portavion. Comandant al portavionului USS Ranger/CV-61 in 1990) si Capitan Christopher/Chris “Boomer” Wilson (comandant Top Gun intre anii 1982-1984. Pilot de F-4/8/14. 150 de misiuni de lupta in Vietnam si Laos. 5400 de ore de zbor, peste 1000 de apuntari pe portavion. “Boomer” a inspirat personajul “Viper”/Tom Skerritt din Top Gun 1).

Ei bine, capitanul Ernest “Ernie” Edwards Christensen/”Ratchet” a fost si el la Fort Worth pentru a zbura F-16, devenind sustinator fervent al achizitionarii de catre Marina&Top Gun a acestui avion performant, vazandu-l ca “ideal” pentru rolul de Agressor. Mai mult decat atat, “Ratchet” a vizitat Tonopah AFB unde i s-a dat ocazia sa vada “in zbor” Mig-17/19/21/23 si static Mig-25. Sa-i dam cuvantul…”La Tonopah zburam impotriva Mig-urilor noastre secrete…Zburam impotriva Mig-17/19/21/23, dar exista acolo si Mig-25. Toate aeronave cu care Marina ar fi luptat, avioane de generatia a doua si a treia, agile, manevrabile si de mare viteza. M-am gandit imediat ca nu putem continua sa zburam A-4 si F-5 ca simulatoare de Mig-17/19/21 cand aveam Mig-23 si Mig-25 acolo1 Trebuia sa gasim altceva fiindca avioanele supersonice sovietice reprezinta 90% din amenintarile potentiale. Aveam nevoie sa obtinem aeronave capabile sa reprezinte o simulare reala si precisa a noilor aeronave sovietice in urmatorii zece ani”.

F-18 AGRESOR

   Intr-un final, in noiembrie 1984 Congresul SUA ordona US Navy si USAF sa studieze, sa evalueze si sa aleaga, in comun, o singura aeronava care sa indeplineasca rolul de “Agresor”. Drept urmare, Top Gun ia in considerare o varianta modificata a F-16 si F-20 Tigershark (s-a renuntat la F-20 deoarece compania producatoare nu a autorizat evaluarea ei de catre piloti-instructor Top Gun). In cele din urma, Marina selecteaza F-16N “Viper”, varianta modificata a F-16C/D Block 30, avand radar APG-66 de la F-16A/B si motorizare General Electric F110-GE-100, fara tun de bord si aripi ranforsate pentru a putea acrosa un container Air Combat Maneuvering Instrumentation/ACMI la varful aripii drepte si o racheta inerta AIM-9 Sidewinder la varful aripii stangi (ACMI inregistreaza date de zbor esentiale, inregistreaza lupta aeriana etc). Pilonii de sub aripi au fost anulati reducandu-se greutatea si rezistenta la inaintare. Putea lua sub burtica un rezervor suplimentar insa, de regula, Agresorii zburau fara pentru a mari viteza si agilitatea –F-16N atingea 2124 kmh la 12.190 m altitudine, autonomie 925 km fara rezervor suplimentar si 3890 km cu rezervor suplimentar. US Navy a comandat 22 de F-16N pentru Top Gun in ianuarie 1985, acestea fiind unice in Marina SUA. Primele doua F-16N au sosit la Top Gun pe 17 iunie 1987/5 exemplare venite pana la sfarsitul lunii, urmate de primele doua TF-16N/biloc in aprilie 1988 –bilocuri au fost 4 exemplare. Viperele simulau Mig-29 si Su-27, drept urmare au fost vopsite din fabrica cu schema gri-albastru a Mig-urilor 29 sovietice –toate cele 26 de exemplare. Inca din prima luna de zbor, Viperele au acumulat 65,90 ore de zbor in 44 de iesiri -pana la sfarsitul lui 1987 acumulasera 1531,80 de ore de zbor in 1348 de iesiri. Prima clasa Top Gun care a fost “chinuita” de instructori care zburau F-16N a fost Clasa 05-87, 14 septembrie 1987-16 octombrie 1987 (unul dintre primii instructor Top Gun care a facut trecerea pe F-16N a fost locotenentul Paul “Nick” Nickell, acesta zburand anterior pe F-4/5). Capitanul Ernest “Ernie” Edwards Christensen/”Ratchet” ne spune, citez: “Un numar mic de instructor Top Gun au inceput pregatirea pe F-16N in februarie 1987, urmand un curs de zece saptamani la Luke AFB. Alti piloti au ajuns acolo in martie si aprilie 1987. In aprilie 1987 a fost gata si programa de instruire Top Gun cu F-16N care urma sa simuleze Mig-29”. Marina a inceput inlocuirea F-16N cu F-18, ultimul F-16N fiind pensionat in 1998. In ianuarie 1995, conform surselor independente, 5 Vipere au fost repartizate muzeelor de profil, insa majoritatea au ajuns la AMARG. Exista supozitii ca exemplare de F-16N au fost vandute Pakistanului in 2003, incert totusi!

Agresori

   Am ajuns la finalul cursurilor Top Gun cu speranta absolvirii…Finalul cursurilor nu inseamna nicicum finalul Scolii Top Gun. Aceasta exista si astazi la NAS Fallon, Nevada, continuand din 1996 cu mandrie ceea ce Dan Pedersen a inceput pe 3 martie 1969…Si cu noi aeronave precum F-35A/C, cursurile durand 13 saptamani, aeronave care simuleaza noile rusoaice precum Su-34 Fullback, Su-35 Flanker E, Mig-31 Foxhound si Mig-29M/M2/SMT –prima “clasa” care “s-a chinuit” cu F-35 Agresor a fost Clasa 02-20 in 2020. La NAS Fallon zboara si F-18 Super Hornet in rol Agresor.

Ei bine, Top Gun Miramar a inspirat si varianta sovietica in 1979, VVS-ul infiintand o asemenea scoala in Desertul Karakum, Turkmenistan, Baza Aeriana 1521/Maryy-1. Aici erau trei escadrille Agresor care, dea lungul timpului, au zburat Mig-21 (mai multe variante, inclusiv Mig-21 Bis), Mig-23M, Mig-23 MLD, Mig-29A/C. Pe aici treceau si pilotii sovietici care urmau sa plece in Afganistan. Se stie ca Mig-29 simula F-15/16, pilotii “agresorii” fiind numai “Piloti Clasa 1”. Se pare ca Top Gun-ul sovietic a disparut in 1988 dar nimic nu e sigur…Se stie ca o parte dintre aeronavele de aici au ramas in dotarea Fortelor Aeriene Turkmene dupa castigarea independentei. Dar Top Gun-ul sovietic, poate si rusesc, e o alta poveste!

 

 

  WW

 

 

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia-Enciclopedia Libera, Internet.

axisafvs.blogspot.com

https://historycollection.com › …

https://airandspace.si.edu › sov…

https://www.researchgate.net › …

https://owlcation.com › World..

https://www.history.navy.mil › histories › pdfs

marinelink.com

https://warbirdswalkaround.wixsite.com

http://www.aviation-history.com › …

afmc.af.mil

militaryaviationchronicles.com

interestingengineering.com

weaponsandwarfare.com

https://www.defense.gov › it-…

https://medium.com › raf-caps

Tails Through Time: The Ault Report: Improving USN Fig

TOPGUN: The Navy’s First Center of Excell

Ault Report Archives – Aerotech News & Review

https://www.art-emis.ro › Istorie

24 de comentarii:

  1. Cateva povesti in legatura si tributul din
    preajma noastra:

    YAK-11
    https://fly.historicwings.com/2015/04/defection-to-israel/

    MIG-21
    https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Diamond

    https://live.warthunder.com/post/767764/en/?comment=2945362

    Asa am invatat si la noi secretele avioanelor rusesti dar si cel putin la mig21 , americanii?

    4
  2. O clasificare a generațiilor de aeronave unde găsesc? Tot vorbim de generația 4.5, 5, 6. Dar care sunt caracteristicile dominante pentru fiecare, de la prima încoace? Bănuiesc că prima e generație e plasată în zorii aviației, motor cu piston și cabina deschisă.

  3. Cert e faptul ca „generatiile” sunt date de tehnologie, echipamente si electronica de bord, performante in zbor, armament etc. Stiu ca radarul de bord si racheta ghidata inseamna Generatia 3 la vanatorii cu reactie, dupa 1960. Generatia 2 inseamna viteza si performanta in zbor din ce stiu…Generatia 4 inseamna multirol. Generatia 5 inseamna stealth. Am citit cate ceva despre asta dar parerile expertilor sunt impartite!

    3
  4. „Generatia 5 inseamna stealth.”

    Nu numai :

    – invizibilitate radar pasivă (stealth)
    – supermanevrabilitate
    – supercroazieră
    – fuziunea de date

    Poanta e că niciun avion actual nu le întrunește pe toate ?

    9
  5. Mulțumesc mult pentru lecția predată astăzi!

    4
  6. Top Gun sau nu , la asta nu a trebuit, ce credeti ??

    https://en.wikipedia.org/wiki/Giora_Epstein

    ?

    2
  7. Mulțumesc pentru lectura plăcută, @WW!
    Părerea mea, hâc…

    1
  8. la noi la calul balan baza aeriana BOBOC, da in bobi, au aia TOP gun de ari pamantu’,

  9. De mincat pe piine cu unt articolul asta. Multam 🙂

    2
  10. Un articol destul de relevant despre armata Română: https://www.youtube.com/watch?v=0_YnxJJcC7M
    Cel puțin mie îmi confirmă ce aflam de la toți prietenii pe care îi mai aveam în cadrul armatei. Boala este generalizată, nu doar la câteva unități din Cluj sau din împrejurimi.

  11. * Multumim 🙂

    1
  12. Mulțumim WW!

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *